Mertarannan ”ammattitaito”?

  • 302 864
  • 1 920

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maximus Lindroth
Itse kyllä nautin eka erästä cmoren kautta koska käytin alareunasta löytyvää Antza-nappia jolla sain selostuksen pois!
 

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Suomi
Jotta Mertarannasta saa katsojana parhaimman irti, niin häneen täytyy suhtautua samoten kuin Antti Mäkiseen eli huumorilla. Itse peli on kuitenkin minulle ytimessä, ja sitä seuraan kaikista eniten. Sen sijaan että mua vituttaisi nuo jatkuvat Mertarannan tunaroinnit, niin pikemminkin nauran vain niille. Esimerkiksi EV Zug - Tappara ottelussa Petteri Puhakka vetää poikittaisella mailalla Zugin pelaajaa aivan turhaan, niin Mertaranta saa tämän käännettyä puhtaaksi yhteentörmäykseksi. Jotkut selostajat eivät edes yrittämällä voi olla noin kujalla ja pihalla kuin Antsa on. Oikeastihan Mertsi on suosittu Maikkarilla. Eikös hän koronapudotuspeleissäkin ollut kakkosselostajana Alkion takana? Muistelen niin, että Alkio selosti toista otteluparia ja Mertsi toista. Alkio kuitenkin tuttuun tapaan finaalit. Vähän ihmettelen, että Saukkonen olisi muka oikeasti suosittu selostaja. Eikö hän juurikin selosta Suomen pelejä ilmaiskanavilla, koska on huonompi kuin Mertsi.
 

Pizza peku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tästä Mertzi-jupakasta on noussut aika iso juttu ja monissa lehdissä on jos jonkinlaista mielipidekirjoitusta. Niin jälleen saamme Facebookin ja Twitterin kommenteissa todistaa, miten tietämättömiä ihmiset ovat asian suhteen.

"Antero on ykkönen"
" Ei missään nimessä Mertsiä sivuun"
" Jokainen voi itse mennä koittamaan selostamista"

Lieköhän nämä ihmiset katsoneet yhtään Liigapeliä tällä kaudella, saati maksavat 30e kuussa, että näkevät nuo ottelut. Nuo mielipiteet pohjautuvat pelkkiin Suomen peleihin MM-kisoissa.

Ja kun kyse ei ole yhdestä Pelicanssin pelistä, tai siinä tulleesta maalista.

Eikä puolueettomuus ulotu pelkästään Pelsujen peleihin. Joka pelissä tuntuu, että hän on jomman kumman puolella. Ja jälleen monet ihmiset, lähinnä ne jotka eivät seuraa Liigaa puolustelevat häntä. "Kun on 25 vuotta selostanut puolueellisesti niin se jää päälle". Varmasti jää. Mutta Mertaranta selostaa jääkiekkoa ammatikseen. Autero mainitsi tuossa haastattelussa jotain, että Mertziä ohjaa eteenpäin suuri ammattiylpeys. Ei se ole ammattiylpeyttä, että ei pysty sopeutumaan uusiin tilanteisiin. Onhan moni nykyinen liigaselostaja ponnistanut TV-peleihin paikallisradioiden kautta, vaikka Ärje tai Waheeb. Eivät he ole puolueellisia Jypille tai Kärpille.

En nyt tiedä onko Mertzi ikinä ollutkaan mikään hyvä jääkiekkoselostaja, vaikka se ehkä joskus tuntui siltä. Ei oikein ymmärrä pelistä. Esimerkiksi pitkän kiekon jälkeen sekoilee ketjumuutoksista. Tunnelmanluojana hän oli ja on edelleen ylivoimainen.

Yleisurheilussa puolestaan Mertzi on mielestäni hyvä selostaja, ja muistan kuulleeni jossain, että se on hänen lempilajinsa selostaa. Nopea selostustyyli ja hyvät kielikuvat sopivat siihen paremmin kuin jääkiekkoon.

Mutta tiivistettynä, toivottavasti ihmisillä, jotka seuraavat vain MM-kisoja ei ole vaikutusvaltaa siihen mitä Liigassa päätetään. Kyse on eri asiasta. Mertzi voisi tehdä vaikka paluun Ylelle ja selostaa pari vuotta yleisurheilun arvokisoja.

Kiitos ja Aamen
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Tunnelmanluojana hän oli ja on edelleen ylivoimainen.
Tästä olen aavistuksen eri mieltä. Mertzin tunnelmanluonti keskittyy usein paniikinluontiin ja toisaalta tekemään vaikutelma, että Suomi kärsii vääryyttä jatkuvalla syötöllä, mutta siitä huolimatta pärjää.

Toisaalta minulle tunnelman luo poikkeuksetta ottelu ja sen tapahtumat, selostaja tuo vain mausteen soppaan.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
En nyt tiedä onko Mertzi ikinä ollutkaan mikään hyvä jääkiekkoselostaja, vaikka se ehkä joskus tuntui siltä. Ei oikein ymmärrä pelistä. Esimerkiksi pitkän kiekon jälkeen sekoilee ketjumuutoksista. Tunnelmanluojana hän oli ja on edelleen ylivoimainen.
Tämähän se. Mertaranta tuli silloin 90-luvulla oikeaan saumaan, kun Suomessa alkoi kammottavan laman jälkeen uusi nousukausi, joka luonnollisesti ulottui myös urheiluun. Tuskin milloinkaan on ammattiurheilun taso ollut niin laaja kuin mitä se vuosituhannen vaihteessa Suomessa oli. Suomesta saattoi taas olla ylpeä, ja tätä ylpeyttä etenkin Mertaranta ja Matti Kyllönen osasivat lietsoa. Ei sillä niin väliä, ettei Kyllönen tunnistanut Jordanin autoa tai Mertaranta tiennyt käsisyötöstä. Riitti kunhan yleisöllä oli hauskaa ja herrat hehkuttivat suurta suomalaista päivää.

Sanoisin että kaikista puutteistaan huolimatta Mertzi sopi maajoukkuepeleihin vielä Yle-stinttinsä loppuun asti. Sen jälkeen on homma mennyt väkinäiseksi, eivätkä hehkutuksetkaan lähde vanhaan malliin, koska Tomi Kallio ja Petteri Nummelin ovat lopettaneet. Kun Mertarannasta poistaa hehkutukset, mitä jää jäljelle? Aivan, ei mitään.

Mertaranta on legenda, mutta se ei saisi olla peruste pitää häntä Telian tiimissä - varsinkin kun MM-kisojen maksullinen osa siirtyy Viaplayn haltuun.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Varmaan viidettä kertaa totean, että peli luo tunnelman ihan itse. Selostaja joko välittää sen katselijoille tai ei, mutta selostaja ei voi luoda tunnelmaa tyhjästä. Voihan sitä selostamisen sijaan vetää Se on siinä! -showta, mutta pelin kanssa sillä ei ole enää mitään tekemistä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Varmaan viidettä kertaa totean, että peli luo tunnelman ihan itse. Selostaja joko välittää sen katselijoille tai ei, mutta selostaja ei voi luoda tunnelmaa tyhjästä. Voihan sitä selostamisen sijaan vetää Se on siinä! -showta, mutta pelin kanssa sillä ei ole enää mitään tekemistä.

Mutta ketkä korvaa Jukka Laaksosen ja Risto Kaskilahden. Ja miten on Jäniskevennyksen kanssa, jaksaako se jänis juosta edelleen
 

John Deere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko , Vidilän työväenurheilijat VITU
Kirjailin huvikseni ylös TPS-Lukko pelin sekoilut YHDEN erän osalta. Keskityin kuuntelemaan pelkästään Lukko-pelaajien osalta koska Tepsiläisiä en niin hyvin tunnista.

-Lukko pelasi eilen Hämeenlinnassa (oli kotipeli HPK:ta vastaan)

- Hakulinen olikin Jere Karjalainen

Ruudussa laukaustilastot, TPS maalia kohti 3 laukausta ja ohitse 2, Lukko maalia kohti 3 laukausta ja ohitse 3. Mertsin kommentti - Kyllä näidenkin tilastojen perusteella TPS selvästi on ottelua hallinnut, mutta enemmän pitäisi laukaukset vaan saada maalia kohti.

- Karjalainen olikin Otto Somppi

- Siellä Lukon kultakypärä Fontaine (oikeasti siis Gregoire) kamppailee vimmatusti maalin takana.

Vittu mitä maksavien asiakkaiden aliarviointia.
Nämä laukaisu tilastot tuli about 6-8 minuutin kohdalla ruutuun. Antsa tiesi tepeksen selvästi hallinneen. Hieno huomio ottaen lukuun että Lukolla oli tänä aikana yksi av jo tapettuna. Harvemmin peliä silloin hallitaan.

Lukko pelasi Antsan mukaan ainakin kolmesti hämptönissä edellisen päivän kotipelin.

Lisäksi Kainulainen oli armoitettu maalin edestä kiekkojen maaliin lyöjä.
Kaveri lämännyt 95% maaleistaan B pisteen kaarelta.

Yleistä sekoilua pelaajien nimistä ja taustoista siihen asti ettei edes perässä lopuksi pysynyt
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Iloinen oli yllätys, kun Antero ei ollut selostamassa suosikkijoukkueensa (vai suosikkijoukkueidensa) peliä Helsingissä. Onko Hesarin ja IS:n jutuilla vihdoinkin ollut tehoa? Toivotaan että näin on. Toki Antero pitäisi saada kokonaan sivuun Liiga-lähetyksiä pilaamasta.
 

Prt Sc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onhan tämä Mertarannan sekoilu välillä ihan viihdyttävääkin. Nytkin KK-Ass pelissä ihan tasaisen varmasti ulkona kenttätapahtumista. Josta tulikin mieleeni, että onkohan koko kansan Antza enemmän pihalla, kuin -90 luvin Linkku, kun selosteli kotoaan NHL pelejä puoliunisena?
 

Sihti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kouvolassa ensimmäisen erän parasta antia oli Mertsin huomio Ässien peluutuksesta. Selostajalegendan mukaan Ässät pelaa kuudella pakilla ja seiskapakki Heimosalmi ei ole vielä jäälle päässyt. Samalla sekunnilla kun itse Heimosalmi pääsee vetopaikkaan ja on lähellä tehdä maalin. Luoja tietää mitä paskaa vielä luvassa. Ihan anteeksiannettavaa kovassa pelitemmossa, että tuollaisia sekoiluja tulee, mutta tämän kyseisen herran kanssa salama osuu aivan liian monta kertaa samaan paikkaan.
Naurattaisi jos ei itkettäisi. Koska tästä seniilistä päästään eroon?
 

Bruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pori,Boston,Vaasa
Prkrle kun menee pilalle tämä KK-Ässät peli, eihän tota shätänä voi kuunnella!! Onneks LG:n volyymia voi säätää...
 
Suosikkijoukkue
Naurettavat agendat
Nyt raavitaan sankariviitta päälle Kouvolassa.

Ehkä kuulin väärin, mutta antsan tuntien sieltä voi tulla mitä tahansa.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Jatkoajan keskustelupalstan käyttäjien pitää tehdä aloite Mertarannan poistamiseksi Liigapeleistä. Yhteistyöllä ja helvetinmoisella painostuksella tutut, serkut, naapurit ja koirankusettajat mukaan jaakaamaan tämä hupiukko pois.
 

Cappe71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Thorengruppen IBK, CHL, Salibandy, Leki
Jatkoajan keskustelupalstan käyttäjien pitää tehdä aloite Mertarannan poistamiseksi Liigapeleistä. Yhteistyöllä ja helvetinmoisella painostuksella tutut, serkut, naapurit ja koirankusettajat mukaan jaakaamaan tämä hupiukko pois.
Perustappa tälle aiheelle ihan oma ketju. Tykkääjät mukana? Minä ainakin olen
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös