Venäjä hyökkää Ukrainaan

  • 9 801 370
  • 60 597

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ja Venäjällä ei ehkä propagandan takia ole ymmärretty että Neuvostoliiton sotapeloitetta ei enää ole vaan vaikka Venäjän hyökkäys esim Suomeen (tai Natomaahan) on tragedia kyseiselle maalle, Venäjän kyky käydä modernia sotaa on punnittu ja köykäiseksi todettu. Eli Varsovanliiton kuriinpalautuksien aika on takana ja päinvastoin todnäk jossain päin sotilasakatemioita pohditaan mitä hittoa tehdään jos Länsi mobilisoisi tosissaan joukkoja ja lähtisi puskemaan Kannasta pitkin Pietariin ja B52: nousivat Montanasta mahat täynnä gbu:ta, ilmatorjuntakyky lienee arvoitus mutta tuskin niin huono kuin voisi spekuloida. Peli perustuu juuri siihen että lasketaan että kukaan ei halua kuolla sen takia ja Länsi pysyy aloillaan.
Luulisi Venäjän tietävän myös sen, että Lännen maajoukot ja lentokoneet eivät lähde liikkeelle ennen valmistelevaa iskua puolustuslinjaan.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Tässä kymmenen syytä, miksi Kertsinsalmen siltaa ei ole jo tuhottu:





Sillan tuhoaminen olisi todella näyttävä operaatio ja se symbolisestikin katkaisisi Krimin napanuoran Venäjään. Näyttäisi oleva loistava voitto Ukrainalle.

Mutta onneksi Ukrainan sotilas- ja poliittisella johdolla on strateginen ajattelu syvempää kuin meillä maallikoilla. Siltaa ei kannata tuhota juuri nyt, ehkäpä se voitaisiin tuhota tai tehdä ainakin toimintakyvyttömäksi sodan päätyttyä Ukrainan voittoon.

Parhaimmillaan, kyseessä on pakotie kaikille venäläisille, niin sotilaille kuin kollaboraattoreillekin. Tervemenoa, emme odota teidän palaavan koskaan! Joka tapauksessa, siltaa ei kannata tuhota juuri nyt. Katsotaan asiaa myöhemmin.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Puolalaisia kohtaan on noussut aivan uusi arvostus tämän sodan aikana.





Ei taida Putlerilla olla paljon asiaa valtiovierailulle Varsovaan. Sen verran vihaista kansaa, että hirttäisivät ton diktaattorin ihan oikeasti ja tälläkin hetkellä lähinnä USA ja NATO pidättelevät, etteivät lähde tonne Ukrainaan näyttämään jämäneukuille kaapin paikkaa.

Release the beast omasta mielestäni.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
tänään aamupäivällä Lappeenrannassa Lidlin asiakkaista 85% oli venäläisiä, viereisen Disas Fishin asiakkaista olin ainut suomalainen.

Jos tuo viisumit saanut 2% oli kokoontunut sinne?

Ei taida Putlerilla olla paljon asiaa valtiovierailulle Varsovaan. Sen verran vihaista kansaa, että hirttäisivät ton diktaattorin ihan oikeasti ja tälläkin hetkellä lähinnä USA ja NATO pidättelevät, etteivät lähde tonne Ukrainaan näyttämään jämäneukuille kaapin paikkaa.

Release the beast omasta mielestäni.

Puolalaiset vihaavat Venäjää ja täytyy myöntää, että en yhtään ihmettele. Puolan jako 1939, Katynin joukkomurha, pakottaminen kommunismiin, vuosikymmenten miehitys kansandemokratiana, ja Smolenskin lento-onnettomuuteen liitetyt salaliittoreoriat vielä päälle...

Nyt kun Venäjä on paljastunut olevansa ihan samanlainen barbaarivaltio edelleenkin, on hyvin ymmärrettävää että puolalaiset haluavat kostoa ja toisaalta suuttumus valtaa muutenkin mielet.

Tässä kohtaa voidaan vaikka muistella vuoden 1976 jääkiekon MM-kisoja, joissa isäntämaa Puola murjoi suuren ja mahtavan Punakoneen. Lisäpiste puolalsisille siitä, että pelaajilla oli monen värisiä kypäröitä.



 
Viimeksi muokattu:

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Siis että median pitäisi valheellisesti pelotella koko kansaa, saada ihmiset pelkäämään että naapurin kaukolämpövoimala nyt räjähtää? Ja tällä olisi jotain positiivista vaikutusta?

Suomalaiset, varsinkin vanhemmat sukupolvet, pelkäävät jo ihan tarpeeksi, liikaakin.

Suomi on jo vähentänyt viisumeiden käsittelyitä 98 % ja niistäkin hakemuksista moninkertainen osa aiempaan nähden hylätään. Noin konkreettisella tasolla asia on jo minimoitu niin pieneksi, että sillä ei ole merkitystä. Periaatteellinen kysymys vielä on auki, mutta jos ja kun tavoite oli pysäyttää uusien venäläisten turistien saapuminen, se on jo toteutettu hyvin pitkälti.
Jos sillä uutisoinnilla saavutetaan yhteiskunnallista hyötyä, niin kyllä. Tuossakin on 2% tällä hetkellä 2% liikaa. Eikä spekulointi ole valheellista tietoa. Se on arvuuttelua, johtopäätöksiä sekä tilanneanalyysi, ei totuus.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Armenia on kohta valmis hakemaan natoon tai lähemmäs Yhdysvaltoja. Pelosi on siellä.
Jos Turkki oli Suomea ja Ruotsia kohtaan nihkeä, niin asettuvat oikeasti poikkiteloin ja kieltäytyvät hyväksymästä Armeniaa mihinkään. Kaikki turkkilaiset kansat vihaavat armeeneja ja armeenit kaikkia turkkilaisia.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Jos Turkki oli Suomea ja Ruotsia kohtaan nihkeä, niin asettuvat oikeasti poikkiteloin ja kieltäytyvät hyväksymästä Armeniaa mihinkään. Kaikki turkkilaiset kansat vihaavat armeeneja ja armeenit kaikkia turkkilaisia.
Näinpä, taustalla turkkilaisten tekemä kansanmurha.

Turkki on muuten innokkaasti menossa Kiinan sotilaalliseen(kin) liittoon SCO:hon.



 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sprot
Vaikuttaa siltä, että Biden sekä myös Scholz ja Macron ovat toisaalta aseistaneet Ukrainaa jopa osassa hankintoja kiitettävästi, mutta varovat ylittämästä kuvitteellista rajaa.
Tämä kuvitteellisen rajan vetäminen on mun mielestä länneltä aivan käsittämätöntä touhua. Kukaan ei tiedä, että missä terroristivaltion rajat? menevät ja vaikka mitään "rajaa" ei edes ylitetä, niin kyllä tuo terroristivaltio, todellinen idän ihme sellaisen rajan ylityksen sitten vaikka tarvittaessa keksii.

Ukrainalla on mun käsityksen mukaan täysi oikeus pyytää ihan mitä tahansa raskastakin aseistusta (NBC-aseiden ulkopuolelta) mitä tarvitsevat puolustaakseen maataan ja lännellä on täysi oikeus näitä aseita myös avustuksena toimittaa. Länsi lähti ampumaan omaan jalkaan vetelemällä jotain kuvitteellisia rajoja itse. Sinne vaan sekaan kolmensadankilsankatalaämssit, suikkarit ja muut vehkeet...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Azerien viha Armeniaa kohtaan johtunee myös tästä historiallisesta turkkilaisten ja armenialaisten antipatiasta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Azerien viha Armeniaa kohtaan johtunee myös tästä historiallisesta turkkilaisten ja armenialaisten antipatiasta.
Azerit ovat turkkilainen kansa elikkä joo.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Venäjällä ei ymmärretä - tuonkin videopätkän perusteella - lainkaan sitä, että lännessä ei tunneta pelkoa vaan halveksuntaa Venäjää kohtaan siitä, mitä ne tekivät Buchassa ja Izjumissa. Ja niin kauan kun siellä on täysin epärealistinen kuva siitä, että tuollaiset rikokset ihmisyyttä vastaan herättäisi meissä pelkoa niin kauan niitä myös halveksitaan.



Eipä ne tunnu välittävän mitä niistä lännestä ajatellaan, tuntuvat olevan melkeinpä ylpeitä siitä, että lännessä ajatellaan heitä barbaareina ja ovat innoissaan myös osoittamassa, että ovat myös sellaisia.

Edit: Venäläinen vanki, jolla oli ukrainalaiset isovanhemmat. Nimenomaan oli, tämän sodan uhreja nekin




Toisen vangiksi jääneen venäläisen kertomus, joka on sittemmin kun tajusi, että on eläny 30 -vuotta valheessa, ollut Ukrainan puolella ja korjailee saaliiksi jäänyttä kalustoa


 
Viimeksi muokattu:
F

Flonaldo

98% vähennys ja niistäkin useamman hylkääminen on siis puhdasta hatusta vetelyä a la #Flonaldo. ryssiltä vaan rajat kiinni, koska tykkäävät niin kovin raiskata ja murhata sidottuja siviilejä.
Ulkoministeriön konsulipäällikkö Jussi Tanner:
Tanner kuitenkin muistuttaa, että syyskuun alusta toimeenpannut rajoitukset ovat rajoittaneet venäläisten viisumien jakamista 10 prosenttiin elokuun tasosta.
– Se on alle kaksi prosenttia siitä, mitä turistiviisumeja myönnettiin huippuvuosina ennen sotaa, Tanner sanoo.
En usko ulkoministeriön virkamiehen valehtelevan.

Se että mielestäsi venäläiset siviilit (turisteja, ketä vain) ovat raiskaajia ja murhaajia kertoo enemmän sinusta.

Jos sillä uutisoinnilla saavutetaan yhteiskunnallista hyötyä, niin kyllä. Tuossakin on 2% tällä hetkellä 2% liikaa. Eikä spekulointi ole valheellista tietoa. Se on arvuuttelua, johtopäätöksiä sekä tilanneanalyysi, ei totuus.
Ei saavuteta. Pelottelemalla väestö puolikuoliaaksi saavutetaan massiivinen haitta. Ensisijaisesti terveydellinen, mutta myös muita yhteiskunnallisia haittoja.

Sen väittäminen, että nämä turistiviisumeilla Suomeen tulevat venäläiset olisivat tulossa tänne sabotoimaan infraa, suorittamaan salamurhia, mitä vaan ei ole johtopäätöksiä ja tilanneanalyysia. Se on päinvastoin Suomen turvallisuusviranomaisten näkemystä. Pelkoa halutaan luoda tyhjästä, missä siihen ei ole perustetta - vain jotta saataisiin tehtyä jotain "näkyvää".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Turkki on muuten innokkaasti menossa Kiinan sotilaalliseen(kin) liittoon SCO:hon.

Veikkaan, että tästä ei oltaisi kovinkaan mielissään Yhdysvalloissa. Turkki leikkisi oikeasti tulella, ja piakkoin saattaisi tulla aidosti pohdittavaksi, että onko Turkista NATO:lle enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ilmeisesti mitään keinoa potkia Turkkia ulos ei olisi, mutta muistelen, että joku komentorakenteesta jäädyttäminen ajaisi käytännössä saman asian.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se että mielestäsi venäläiset siviilit (turisteja, ketä vain) ovat raiskaajia ja murhaajia kertoo enemmän sinusta.

Minä kannatan viisumikieltoja venäläisille siviileille, vaikka en uskokaan heistä yhdenkään suorittaneen murhaa tai raiskausta Ukrainassa. Miksi? Siihen on oikeastaan kaksi syytä. Ensimmäinen on se, että Venäjällä on mielipidetiedusteluiden mukaan laaja tuki sodalle, jossa sen armeija syyllistyy sotarikoksiin ja tavoittelee joidenkin puheiden mukaan kansanmurhaa. Siksi viisumikielto on viesti venäläisille siitä, että tuollaista barbaarista toimintaa ei nykypäivän Euroopassa suvaita.

Toinen syy on taas se, että viisumikielto on selkeä painostustoimi, joka ei kuitenkaan aiheuta lopullista vahinkoa yhdellekään kiellon piiriin joutuvalle. Painostuskeinolla luodaan venäläisille harmia, ja tavoitteena on, että nämä alkaisivat laajemmissa määrin kyseenalaistaa Ukrainassa käytävän sodan tarkoitusta ja toivottavasti myös hallintonsa toimet.

En tiedä sitten, että mitä tuo kertoo minusta... Kai minä paha ihminen olen, mutta minusta on ihan oikein kostaa tällä tavalla pysyvää vahinkoa aiheuttamatta Venäjän armeijan pahat teot heidän siviileilleen. Ainakin se on paljon humaanimpaa kuin venäläinen tapa kohdistaa rankaisutoimia Ukrainan siviiliväestöön.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Minä kannatan viisumikieltoja venäläisille siviileille, vaikka en uskokaan heistä yhdenkään suorittaneen murhaa tai raiskausta Ukrainassa. Miksi? Siihen on oikeastaan kaksi syytä. Ensimmäinen on se, että Venäjällä on mielipidetiedusteluiden mukaan laaja tuki sodalle, jossa sen armeija syyllistyy sotarikoksiin ja tavoittelee joidenkin puheiden mukaan kansanmurhaa. Siksi viisumikielto on viesti venäläisille siitä, että tuollaista barbaarista toimintaa ei nykypäivän Euroopassa suvaita.

Toinen syy on taas se, että viisumikielto on selkeä painostustoimi, joka ei kuitenkaan aiheuta lopullista vahinkoa yhdellekään kiellon piiriin joutuvalle. Painostuskeinolla luodaan venäläisille harmia, ja tavoitteena on, että nämä alkaisivat laajemmissa määrin kyseenalaistaa Ukrainassa käytävän sodan tarkoitusta ja toivottavasti myös hallintonsa toimet.

En tiedä sitten, että mitä tuo kertoo minusta... Kai minä paha ihminen olen, mutta minusta on ihan oikein kostaa tällä tavalla pysyvää vahinkoa aiheuttamatta Venäjän armeijan pahat teot heidän siviileilleen. Ainakin se on paljon humaanimpaa kuin venäläinen tapa kohdistaa rankaisutoimia Ukrainan siviiliväestöön.
Suoraan otettu minun omista ajatuksista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä kuvitteellisen rajan vetäminen on mun mielestä länneltä aivan käsittämätöntä touhua. Kukaan ei tiedä, että missä terroristivaltion rajat? menevät ja vaikka mitään "rajaa" ei edes ylitetä, niin kyllä tuo terroristivaltio, todellinen idän ihme sellaisen rajan ylityksen sitten vaikka tarvittaessa keksii.

Ukrainalla on mun käsityksen mukaan täysi oikeus pyytää ihan mitä tahansa raskastakin aseistusta (NBC-aseiden ulkopuolelta) mitä tarvitsevat puolustaakseen maataan ja lännellä on täysi oikeus näitä aseita myös avustuksena toimittaa. Länsi lähti ampumaan omaan jalkaan vetelemällä jotain kuvitteellisia rajoja itse. Sinne vaan sekaan kolmensadankilsankatalaämssit, suikkarit ja muut vehkeet...

Oma arvaus on, että ainakin USA vetää kahta roolia. Ulos kerrotaan, että tietyn kantaman aseita ei anneta. Silti Ukraina tuhosi Krimillä asevarikkoja/tukikohtia. Esimerkiksi Sakin lentotukikohdan tuhoaminen Krimillä. Ilmoituksensa mukaan erikoisjoukkojen operaatiolla. Mutta ehkäpä isku tapahtui ohjuksin? Ja ehkäpä Excalibur-ammukset ovat myös löytäneet Ukrainaan?

Kuten kirjoitat, olisi typerää laittaa kuvitteellinen raja itse. Venäjähän voi tehdä mitä tahansa rajasta riippumatta, koska Venäjä voi tehdä mitä tahansa. Näin hönöjä ei varmaan länsijohtajat todellisuudessa ole. Ainkaan USA:n osalta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä kannatan viisumikieltoja venäläisille siviileille, vaikka en uskokaan heistä yhdenkään suorittaneen murhaa tai raiskausta Ukrainassa.
Sivusta sen verran kommenttina, että toisaalta venäläiset turistiviisumilla liikkuvat tekevät murhia lännessä. Tuskinpa ovat muuttaneet tapojaan. Ehkäpä päinvastoin:


Yhtään turistiviisumilla Venäjältä liikkuvaa ei tulisi päästää Suomeen. Venäjän oma toiminta on raskauttavaa siinä määrin, että perusteet kieltoon on olemassa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
On parempi ihan oman itseni kannalta, etten sano kaikkea sitä, mitä mielessäni pyörii, kun luen uutisia venäläisten kaappaamista lapsista. Sairasta touhua ja vaikka en ole isä, nuo uutiset hirvittävät helvetisti. Karmea tilanne lapsilla, jotka ovat täysin aikuisten vallassa samalla, kun omat vanhemmat ovat joko kuolleet tai kadonneet. Tällaista pahuutta ja julmuutta Macron ynnä muut vässykät länsijohtajat haluavat vaientaa, kun toppuuttelevat viisumipuheita. Vihaksi pistää.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tämä kuvitteellisen rajan vetäminen on mun mielestä länneltä aivan käsittämätöntä touhua. Kukaan ei tiedä, että missä terroristivaltion rajat? menevät ja vaikka mitään "rajaa" ei edes ylitetä, niin kyllä tuo terroristivaltio, todellinen idän ihme sellaisen rajan ylityksen sitten vaikka tarvittaessa keksii.
Aivan yhtä omituista on kiistää venäläisten sotilaiden hirmuteot Ukrainassa tai vähätellä niitä. Sama kuin kiistäisi koko Venäjän hyökkäyksen ja väittäisi, että itse ne ukrainalaiset natsit ovat omiansa murhanneet.
Tosin näinhän venäläisetkin tekivät sodan ensimmäiset 5 kuukautta.
 
F

Flonaldo

Minä kannatan viisumikieltoja venäläisille siviileille, vaikka en uskokaan heistä yhdenkään suorittaneen murhaa tai raiskausta Ukrainassa.

...tavoitteena on, että nämä alkaisivat laajemmissa määrin kyseenalaistaa Ukrainassa käytävän sodan tarkoitusta ja toivottavasti myös hallintonsa toimet.

En tiedä sitten, että mitä tuo kertoo minusta... Kai minä paha ihminen olen
Niin minäkin kannatan. Siihen nähden, että 98 % on jo tehty, asiasta kohkataan 98 % liikaa. Muuttuuko sodankulku jotenkin viisumikiellon myötä? Ei. Onko se jo viikkotolkulla ollut Suomessa ykkösasia Ukrainan sotaan liittyen? On. Täysi lillukanvarsi, mikä on vaan pirun näyttävää ja loistava politiikan kohde.

Sen sijaan että aiheutettaisiin merkittävää haittaa suomalaisille pelottelemalla kaikki, jotta saadaan täysi viisumikielto, jotta... muutetaan koko Venäjän kansan ajattelumallia 180 astetta ja tämä tapahtuisi edes sukupolven aikana.

Siis, kunnioitettava tavoite. Se olisi minun mielestäni myös upeaa, jos Venäjän kansa havahtuisi ja tekisi jotain. Tapahtuuko niin? Tapahtuuko niin jonkun viisumikiellon seurauksena, mikä ylipäänsä ei kohdistu niihin, jotka Putinia kannattavat? (Eivät ne babushkat mihinkään matkusta, vaan liberaalimmat pietarilaiset.)

Mitä jos keskitettäisiin kaikki sama julkisen keskustelun energia siihen, että perusteltaisiin miksi on loogista ja järkevää toimittaa vaikka jokainen Pasi Ukrainalle? Jos tämän sodan päätteeksi lopputulema on, että meidän pitää olla aktiivisesti varuillamme Venäjän tekojen varalta, sen kustannus on luokkaa 25 vuotta x 1 %yks. BKT:sta.

Sen verran tarvitsee siis budjetoida ekstraa Puolustusvoimille. Jos taas lopputulema olisi, että palaamme riskeissä vuoden 2021 tilanteeseen, voimme jossain kohdin säästää sen % per vuosi. Puhutaan miljardeista ja miljardeista - kun taas niiden Pasien (ja minkä tahansa muun Ukrainan tarvitseman sotatarvikkeen) kohdalla ihan kahvirahoista.

Etkä ole paha ihminen, enkä luule että kukaan täällä on. Kaikkien venäläisten rinnastaminen raiskaajiin ja murhaajiin ja sen takia heidän rankaisemisensa sen sijaan on typerää.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Oma arvaus on, että ainakin USA vetää kahta roolia. Ulos kerrotaan, että tietyn kantaman aseita ei anneta. Silti Ukraina tuhosi Krimillä asevarikkoja/tukikohtia. Esimerkiksi Sakin lentotukikohdan tuhoaminen Krimillä. Ilmoituksensa mukaan erikoisjoukkojen operaatiolla. Mutta ehkäpä isku tapahtui ohjuksin? Ja ehkäpä Excalibur-ammukset ovat myös löytäneet Ukrainaan?

Kuten kirjoitat, olisi typerää laittaa kuvitteellinen raja itse. Venäjähän voi tehdä mitä tahansa rajasta riippumatta, koska Venäjä voi tehdä mitä tahansa. Näin hönöjä ei varmaan länsijohtajat todellisuudessa ole. Ainkaan USA:n osalta.

Mitä ulos kerrotaan on aivan toinen totuus, kuin mitä oikeasti tapahtuu. Ajankohtainen dokkari hiukan samanlaisesta kähmäisyydestä löytyy juuri Areenasta. Iran-Contra-skandaali, jossa USA myi aseita salaa välikäsien kautta (Israel / asekauppias) Iranille ja rahoitti kaupoilla Nicaraguan Contra-sissiarmeijaa. Sotkuhan siitä syntyi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös