Elokapina

  • 228 223
  • 2 144

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Kyllä Teboilia saa ja mielestäni pitääkin boikotoida kunhan se tapahtuu lain sallimissa puitteissa ja nyt ei niin käynyt. Sama pätee esim. turkistarhaukseen ja nämä elokapinalliset voi aivan hyvin rinnastaa kettutyttöihin, jotka vapauttivat luontoon sinne kuulumattomia eläimiä. Rikollisia molemmat, vaikka pyrkimyksensä varmaan hyviä ovatkin, mutta keinot vääriä. Suomessa kuitenkin vallitsee elinkeinon vapaus ja sitä tulee kunnioittaa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En. Elinkeinovapaus on eri asia kuin kansalaisvapaus. Oikeuslaitos voi evätä ihmiseltä oikeuden harjoittaa elinkeinoa lain rikkomisen seurauksena, mutta kansalaisvapaukset koskevat ihan kaikkia, jopa vankeja.

Se taho, jota mm. Teboililla tankkaajat rahoittavat, ei edes salli ihmisille samanlaisia kansalaisvapauksia kuin mitä meillä täällä on.

No selvä, eli jatkokysymys sitten; rikkoiko Elokapina mielestäsi lakia, estämällä tämän kyseisen Teboilin polttoainemyynnin noin 3 tunnin ajaksi?
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Saattoi rikkoakin, enhän minä ole toista väittänytkään. Sinä sen sijaan kirjoitat höpöjä kansalaisvapauksista.

Kuten sanoin, pahoittelut väärän termin käytöstä.

Varmaan kuitenkin tajusit pointin?

edit. Ja höpöjen kirjoittamisesta puheen ollen, enpä ole tainnut kertaakaan kirjoittaa kansalaisvapauksista... (?)
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kerrankin eri mieltä kanssasi.. Mä olen edelleen sitä mieltä, että Suomessa pitää toimia vallitsevien lakien mukaan. Meillä kuitenkin joka paikassa nykyään rummutetaan niiden kansalaisoikeuksien ym. perään, niin missä on tämän Teboil-kauppiaan kansalaisoikeus? Eikö meillä perustuslakiin ole kirjattu elannonhankkimisvapaus (kunhan se tapahtuu lakien puitteissa)..? Tähän Teboil-yrittäjän oikeuteen Elokapina puuttui laittomasti, joka mielestäni on väärin.

Sinänsä samaa mieltä isossa kuvassa, mutta niin pitkään kuin Teboililla (ja sen alla toimivilla yrittäjillä) on oikeus harjoittaa tointaan Suomessa, on kaikki siihen liittyvä estäminen ja häirintä laitonta.

Samaa mieltähän olisin jos kyse olisi mistä tahansa muusta asiasta. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ja kansanmurha on kuitenkin sellainen asia, että sitä vastaan tulee toimia myös kansalaistottelemattomuuden kautta.

Mitä Teboilin kauppiaisiin tulee, he tietävät tilanteen hyvin. He maksavat Teboilille/Lukoilille, joka pyörittää Venäjän sotakoneistoa Ukrainassa. Ne Teboilit, joissa ei ole kauppiasta, siirtävät kaikki tuotot suoraan Lukoil Oy:n omistamalle Teboil Oy:lle ja Ukrainan sodan rahoittamiseen. Tästä ovat kertoneet Teboilin kauppiaat, jotka luopuivat Venäjän hyökkäyksen jälkeen Teboilista.


Kahlita itsemme bensapumppuihin ja estää autoilijoita tankkaamasta?

Itse kuitenkin elän mieluummin lakeja kunnioittavassa yhteiskunnassa.

Asiallista toimintaa. Jos kansalaistottelemattomuutta ei yllä lainatun ex-Teboil kauppiaan tiedoin hyväksy, milloin se on hyväksyttävissä? Pidän lähinnä jeesusteluna ajatusta, jonka mukaan Venäjää vastaan ei voi käydä kansalaistottelemattomuuden keinoin. Raja kulkee siviilien tappamisessa ja kansanmurhassa. Teboilista voi luopua kauppiaskin ja moni onkin luopunut.

Mutta tämä poikkeus ajattelussani. Yleensä mennään lakien mukaan minunkin ajattelussa mielenilmaisuissa.
 
Viimeksi muokattu:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos kansalaistottelemattomuudelle pitäisi joku paikka osoittaa, niin ei Tebolin huoltoasema ainakaan huonommasta päästä ole!
Yhdeltä Teboilasemalta jäi hieman bensaa myymättä, mikä ei ole paha asia. Kauppias saattoi pahastua, lisäksi pahastutaan netissä koska Elokapina kuohuttaa mieltä noin yleensä.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Samaa mieltähän olisin jos kyse olisi mistä tahansa muusta asiasta. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ja kansanmurha on kuitenkin sellainen asia, että sitä vastaan tulee toimia myös kansalaistottelemattomuuden kautta.

Mutta nyt tullaankin siihen, että meillä on Suomessa niitäkin ihmisiä, jotka eivät ajattele näin. Ja niilläkin ihmisillä on oikeus omaan mielipiteeseen. Ja sitä mielipidevapautta turvaamaan on määritelty säännöt (laki), joita esimerkiksi nyt yksi ryhmittymä tietoisesti rikkoo. Kuka määrittelee, mikä on tarpeeksi "oikea" asia lakien rikkomiseen?

Ja juuri siksi meille on sorvattu lait, jotta eriäville mielipiteille ja näkemyksille saataisiin yhteiset reunaviivat, joiden sisällä tulisi toimia. Josn Teboil halutaan pois Suomesta, se pitää tapahtua lainsäätäjien toimesta, ei Elokapinan tai minkään muunkaan ryhmittymän toimesta.

(Sinun jos kenen luulisi muistavan/tietävän, minkälaista oli olla Kokoomuksen kannattaja 60- ja 70-luvulla, kun yksi ryhmittymä/aate-edustajisto halusi estää puolueen olemassaolon. Se ryhmittymä oli silloin melko iso osa Suomen kansasta, osa toki olosuhteiden pakosta. Siihenkö haluaisit takaisin, että kaikille ei anneta tasapuolista mahdollisuutta (yhteiset lait), vaan yksi aatesuunta sanelee sen, mikä on oikein ja väärin?)

Itse en ole koskaan oikein hyväksynyt tätä termiä "kansalaistottelemattomuus". Mun pelikirjassa se on yhtä kuin olemassa olevien lakien rikkominen. Mihin vedetään raja kansalaistottelemattomuudessa vaikka Venäjän suhteen? Onko ok kivittää venäläisiä oligarkkeja ja vedota kansalaistottelemattomuuteen? Onko ok sabotoida Venäjän suurlähetystön omaisuutta ja vedota kansalaistottelemattomuuteen? Onko ok kirjoittaa vihapuhetta internetiin venäläisistä, ja vedota kansalaistottelemattomuuteen?
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Asiallista toimintaa. Jos kansalaistottelemattomuutta ei yllä lainatun ex-Teboil kauppiaan tiedoin hyväksy, milloin se on hyväksyttävissä? Pidän lähinnä jeesusteluna ajatusta, jonka mukaan Venäjää vastaan ei voi käydä kansalaistottelemattomuuden keinoin. Raja kulkee siviilien tappamisessa ja kansanmurhassa. Teboilista voi luopua kauppiaskin ja moni onkin luopunut.
Mihin sitten vedetään raja, jolloin kansalaistottelemattomuus on mielestäsi hyväksyttyä? Elinkeinonharjoittajan yhteydet Venäjään ilmeisesti, mutta koskeeko sama esim. Kiinaa, joka toimii hyvin samoin tavoin tai sademetsiä tuhoavaan Brasiliaan? Rajojen vetäminen näissä tapauksissa voi olla todella haastavaa mikäli jokainen voi itse määritellä sallittavat toimet.

Suomalaiset ovat perinteisesti olleet suurilta osin lakeja kunnioittavaa kansaa ja se on ollut ja toivottavasti myös tulee olemaan vahvuutemme. Päinvastaisiakin esimerkkejä löytyy maailmalta aivan riittävästi tänäkin päivänä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Itse en ole koskaan oikein hyväksynyt tätä termiä "kansalaistottelemattomuus". Mun pelikirjassa se on yhtä kuin olemassa olevien lakien rikkominen. Mihin vedetään raja kansalaistottelemattomuudessa vaikka Venäjän suhteen? Onko ok kivittää venäläisiä oligarkkeja ja vedota kansalaistottelemattomuuteen? Onko ok sabotoida Venäjän suurlähetystön omaisuutta ja vedota kansalaistottelemattomuuteen? Onko ok kirjoittaa vihapuhetta internetiin venäläisistä, ja vedota kansalaistottelemattomuuteen?

Paljon kysymyksiä, joista huomaa, että myös kansalaistottelemattomuus on sinulle vieras käsite.

Vaikka mielipiteissä olisikin eroja, käsitteet pitäisi olla suurinpiirtein samat tai muuten keskustelu on tätä tasoa. Sinun pitäisi siis ensin ymmärtää, mitä kansalaistottelemattomuus on ja vasta sitten kysyä, mihin sen rajat vedetään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mihin sitten vedetään raja, jolloin kansalaistottelemattomuus on mielestäsi hyväksyttyä? Elinkeinonharjoittajan yhteydet Venäjään ilmeisesti, mutta koskeeko sama esim. Kiinaa, joka toimii hyvin samoin tavoin tai sademetsiä tuhoavaan Brasiliaan? Rajojen vetäminen näissä tapauksissa voi olla todella haastavaa mikäli jokainen voi itse määritellä sallittavat toimet.
Tuossa vedin sen Venäjän harjoittamaan hyökkäyssotaan Euroopassa ja siinä se ainakin toistaiseksi pysyy. Mielestäni kaikkea Venäjään liittyvää ja erityisesti Venäjän rahoitusta tukevaa ei vain voi vaan tulee boikotoida sisältäen hieman kansalaistottelemattomuuttakin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mutta nyt tullaankin siihen, että meillä on Suomessa niitäkin ihmisiä, jotka eivät ajattele näin. Ja niilläkin ihmisillä on oikeus omaan mielipiteeseen. Ja sitä mielipidevapautta turvaamaan on määritelty säännöt (laki), joita esimerkiksi nyt yksi ryhmittymä tietoisesti rikkoo. Kuka määrittelee, mikä on tarpeeksi "oikea" asia lakien rikkomiseen?
Totta kai ja en minä vaadi, että kukaan on kanssani samaa mieltä. Mitä tulee kuka määrittelee, jokainen määrittelee itse. Minä tein sen Venäjän hyökkäyssotaan ja kansanmurhaan liittyen enkä koe vääräksi sitä, että itse tai joku muu häiritsee hieman kansalaistottelemattomuudella sen rahoittamista.

Itselleni vahvasti sidoksissa Venäjän karmeisiin toimiin.

Elokapinan osalta näen, että he ovat pysäyttämässä venäläistä hiiltä ja vähentämässä hetken Venäjään sidoksissa olevan huoltamoketjun tarjontaa. Pidän positiivisena, mutta ei tätä laajemmin tule käsittää.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse en ole koskaan oikein hyväksynyt tätä termiä "kansalaistottelemattomuus". Mun pelikirjassa se on yhtä kuin olemassa olevien lakien rikkominen. Mihin vedetään raja kansalaistottelemattomuudessa vaikka Venäjän suhteen? Onko ok kivittää venäläisiä oligarkkeja ja vedota kansalaistottelemattomuuteen? Onko ok sabotoida Venäjän suurlähetystön omaisuutta ja vedota kansalaistottelemattomuuteen? Onko ok kirjoittaa vihapuhetta internetiin venäläisistä, ja vedota kansalaistottelemattomuuteen?

Paljon kysymyksiä, joista huomaa, että myös kansalaistottelemattomuus on sinulle vieras käsite.

Vaikka mielipiteissä olisikin eroja, käsitteet pitäisi olla suurinpiirtein samat tai muuten keskustelu on tätä tasoa. Sinun pitäisi siis ensin ymmärtää, mitä kansalaistottelemattomuus on ja vasta sitten kysyä, mihin sen rajat vedetään.

Se voi hyvinkin olla. Viitsisitkö vaikka sinä valistaa hiukan, jos sinulla siitä parempaa tietoa on..?

Jos vaikkapa minä keräisin ihan perkeleesti porilaisia kiekkohulluja yhteen kasaan, ja me estäisimme Lukon pääsyn Äijänsuolle omaan peliinsä, niin voisimmeko me vedota kansalaistottelemattomuuteen? Käsitykseni mukaan pelkästään KOETTU EPÄOIKEUDENMUKAISUUS riittää perusteeksi kansalaistottelemattomuuteen. Jos me kaikki koemme Lukon epäoikeudenmukaisuudeksi, niin sinäkö olet hyvilläsi siitä, että Lukko estyy pelaamasta peliään? Ja mekö emme silloin syyllisty mihinkään muuhun kuin kansalaistottelemattomuuteen?

...

Itse en edelleenkään näe mitään ongelmaa siinä, jos Elokapina (tai mikä tahansa muu porukka) haluaa järjestää mielenilmauksia kannattamansa asian puolesta. Esimerkiksi Jyväskylässähän homma on mennyt varsin mallikkaasti (siis Elokapinan osalta, ne paskaa suihkineet vatipäät ovat oma lukunsa). Itse tahtoisin, että kaikki moiseen ryhtyvät ryhmittymät noudattaisivat lakia, eivätkä turvautuisi esim. tuohon termiin kansalaistottelemattomuus.

Jos vaikkapa Perussuomalaiset alkaisi estämään ulkomaalaisten pizzeria-yrittäjien elinkeinoa, olisiko se mielestäsi kansalaistottelemattomuutta vai kenties jopa rasismia? Käsitykseni mukaan siinäkin olisi vaikuttimena se, minkä itse kokee vääryydeksi...
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Totta kai ja en minä vaadi, että kukaan on kanssani samaa mieltä. Mitä tulee kuka määrittelee, jokainen määrittelee itse. Minä tein sen Venäjän hyökkäyssotaan ja kansanmurhaan liittyen enkä koe vääräksi sitä, että itse tai joku muu häiritsee hieman kansalaistottelemattomuudella sen rahoittamista.

Itselleni vahvasti sidoksissa Venäjän karmeisiin toimiin.

Elokapinan osalta näen, että he ovat pysäyttämässä venäläistä hiiltä ja vähentämässä hetken Venäjään sidoksissa olevan huoltamoketjun tarjontaa. Pidän positiivisena, mutta ei tätä laajemmin tule käsittää.

Niinpä.

Entäs jos Elokapina (tai mikä tahansa muu porukka) häiritsisi jotain itsellesi tärkeää ja läheistä asiaa? Olisitko silloinkin sillä kannalla, että se on ok, vai kritisoisitko sitä? Lähinnä siis sitä yritän tuoda esille, että meitä on 5,5 miljoonaa suomalaista, joiden joukosta löytyyy hyvinkin erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä. Ainoa asia, joka siinä auttaa pitämään junan raiteillaan, on se yhteinen laki kaikille.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niinpä.

Entäs jos Elokapina (tai mikä tahansa muu porukka) häiritsisi jotain itsellesi tärkeää ja läheistä asiaa? Olisitko silloinkin sillä kannalla, että se on ok, vai kritisoisitko sitä? Lähinnä siis sitä yritän tuoda esille, että meitä on 5,5 miljoonaa suomalaista, joiden joukosta löytyyy hyvinkin erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä. Ainoa asia, joka siinä auttaa pitämään junan raiteillaan, on se yhteinen laki kaikille.
Enpä muista nuoruuden jälkeen olleeni kansalaistottelemattomuutta kannattamassa.

Venäjän hyökkäykseen liitettävissä olevat asiat ovat siis poikkeus. Jos ei mitään kansalaistottelemattomuutta Venäjään liittyen ei Suomessa tapahdu, vaikka vieressä Euroopassa on kansanmurha menossa, ei se tunnu oikealta.
 
J

Just-Ice-Hockey

En. Elinkeinovapaus on eri asia kuin kansalaisvapaus. Oikeuslaitos voi evätä ihmiseltä oikeuden harjoittaa elinkeinoa lain rikkomisen seurauksena, mutta kansalaisvapaukset koskevat ihan kaikkia, jopa vankeja.

Se taho, jota mm. Teboililla tankkaajat rahoittavat, ei edes salli ihmisille samanlaisia kansalaisvapauksia kuin mitä meillä täällä on.

Anteeksi, mutta tämä nyt on ihan täyttä skeidaa. Ensinnäkin Suomessa puhutaan vakiintuneesti perusoikeuksista, joihin muunmuassa elinkeinovapaus kuuluu. Eli kyllä, Elokapina omalla toiminnallaan rikkoi mahdollisesti yksittäisen Teboil-kauppiaan perusoikeuksia. Luonnollisesti, mikäli kyse on Lukoil-vetoinen kylmäasema, kuten muistaakseni on, ei ole kauppiasta eikä perusoikeuksien loukkaamista.

Toisekseen yhteiskunta kyllä voi rajoittaa perusoikeuksia. Esimerkiksi rangaistuslaitosvangin vaputta on yhteiskunnan taholta rajoitettu, eli hänen perusoikeuksinsa on kajottu.

Mitä itse Elokapinan toimintaan tulee, olen samaa mieltä useamman tähän ketjuun kirjoittaneen nimimerkin kanssa, lakia ei tällaisella toiminnalla tule rikkoa. Halu boikotoida Teboilia nykyisessä maailmantilanteessa tulee lähteä jokaisesta yksilöstä, ei lakeja rikkovista ihmisjoukoista.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Se voi hyvinkin olla. Viitsisitkö vaikka sinä valistaa hiukan, jos sinulla siitä parempaa tietoa on..?

Jos vaikkapa minä keräisin ihan perkeleesti porilaisia kiekkohulluja yhteen kasaan, ja me estäisimme Lukon pääsyn Äijänsuolle omaan peliinsä, niin voisimmeko me vedota kansalaistottelemattomuuteen? Käsitykseni mukaan pelkästään KOETTU EPÄOIKEUDENMUKAISUUS riittää perusteeksi kansalaistottelemattomuuteen. Jos me kaikki koemme Lukon epäoikeudenmukaisuudeksi, niin sinäkö olet hyvilläsi siitä, että Lukko estyy pelaamasta peliään? Ja mekö emme silloin syyllisty mihinkään muuhun kuin kansalaistottelemattomuuteen?

...

Jos vaikkapa Perussuomalaiset alkaisi estämään ulkomaalaisten pizzeria-yrittäjien elinkeinoa, olisiko se mielestäsi kansalaistottelemattomuutta vai kenties jopa rasismia? Käsitykseni mukaan siinäkin olisi vaikuttimena se, minkä itse kokee vääryydeksi...

Netti on pullollaan tietoa. Aloita vaikka Wikipediasta.

Kovasti kritisoidaan asiaa, vaikka ei edes ymmärretä, mitä se on.

Kerrotko vaikka oman näkemyksesi noihin esittämiini kysymyksiin..? Saattaisin minäkin viisastua hiukan...

Keskustelupalstalla kun ollaan, niin mielellään vaihdan ajatuksia osapuolen kanssa, joka ei aatesuuntaani jaa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Anteeksi, mutta tämä nyt on ihan täyttä skeidaa. Ensinnäkin Suomessa puhutaan vakiintuneesti perusoikeuksista…

Kansalaisvapauksista puhuttiin. Ne ovat eri asioita kuin perusoikeudet. Sitä paitsi tämä käsiteltiin jo. @Noppa10 myönsi käyttäneensä väärää termiä.

Kerrotko vaikka oman näkemyksesi noihin esittämiini kysymyksiin..? Saattaisin minäkin viisastua hiukan...

Ne on niin pöhköjä kansalaistottelemattomuuden näkökulmasta, että jätän väliin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kansalaisvapauksista puhuttiin. Ne ovat eri asioita kuin perusoikeudet. Sitä paitsi tämä käsiteltiin jo. @Noppa10 myönsi käyttäneensä väärää termiä.



Ne on niin pöhköjä kansalaistottelemattomuuden näkökulmasta, että jätän väliin.

Lainaahan se viestini, jossa kirjoitin mitään kansalaisvapauksista.

Kun minua syyllistät jostain terminologian väärinymmärtämisestä, niin olisi kai kohtuullista vaatia, että sinä et vääristelisi käyttämiäni termejä.

Se se pointtini juuri olikin; nuo on sinun mielestäsi pöhköjä, Elokapinan toimet on jonkun muun mielestä sitä.
 
J

Just-Ice-Hockey

Kansalaisvapauksista puhuttiin. Ne ovat eri asioita kuin perusoikeudet. Sitä paitsi tämä käsiteltiin jo. @Noppa10 myönsi käyttäneensä väärää termiä.

@Noppa10 puhui kansalaisoikeuksista, nykyisessä kielenkäytössä perusoikeuksista. Sinä itse toit keskusteluun termin kansalaisvapaudet ja ohjasit keskustelun väärille urille. @Noppa10 alkuperäinen väittämä on täysin oikea, olettaen että kyseessä on kauppiasvetoinen asema.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos vaikkapa minä keräisin ihan perkeleesti porilaisia kiekkohulluja yhteen kasaan, ja me estäisimme Lukon pääsyn Äijänsuolle omaan peliinsä, niin voisimmeko me vedota kansalaistottelemattomuuteen? Käsitykseni mukaan pelkästään KOETTU EPÄOIKEUDENMUKAISUUS riittää perusteeksi kansalaistottelemattomuuteen. Jos me kaikki koemme Lukon epäoikeudenmukaisuudeksi, niin sinäkö olet hyvilläsi siitä, että Lukko estyy pelaamasta peliään? Ja mekö emme silloin syyllisty mihinkään muuhun kuin kansalaistottelemattomuuteen?
Kansalaistottelemattomuudella yritetään vaikuttaa johonkin yhteiskunnalliseen epäoikeudenmukaisuuteen jonka aiheuttama haitta on perusteltavissa. Kilpaileva jääkiekkojoukkue ei ihan riitä sellaiseksi.

Samoin Perussuomalaiset eivät voi poliittisena puolueena hyökätä pitseriayrittäjien kimppuun ja väittää sen olevan kansalaistottelemattomuutta koska heillä on ainakin teoriassa mahdollisuus vaikuttaa asiaan osallistumalla lainsäädäntöön.

Kansalaistottelemattomuutta on tietysti helppo kritisoida sillä että se on vain tekosyy rikkoa lakia. Lait ovat kuitenkin aikaan sidottuja, myös orjuus ja rotuerottelu ovat olleet aikanaan laillisia.

Toiminnalla on oma, pitkä historiansa josta löytyy tietoa verraten helposti. Keskustelua helpottaa kun perustiedot ovat samat, ei mene niin paljon aikaa kyselyyn.

Elokapinan toimintaa ei ole kenenkään pakko hyväksyä. Sitä ei voi kuitenkaan vähätellä tai tuomita väittämällä että se ei täyttäisi kansalaistottelemattomuuden määreitä.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Samoin Perussuomalaiset eivät voi poliittisena puolueena hyökätä pitseriayrittäjien kimppuun ja väittää sen olevan kansalaistottelemattomuutta koska heillä on ainakin teoriassa mahdollisuus vaikuttaa asiaan osallistumalla lainsäädäntöön.

Elokapinan toimintaa ei ole kenenkään pakko hyväksyä. Sitä ei voi kuitenkaan vähätellä tai tuomita väittämällä että se ei täyttäisi kansalaistottelemattomuuden määreitä.

Ensimmäiseen kappaleeseen, käsi pystyyn virheen merkiksi. En tarkoittanut puoluetta, vaan senhenkisiä ihmisiä. Olisi pitänyt kirjoittaa pienellä.

Ei olekaan pakko hyväksyä. Silti mulle moni täällä yrittää toitottaa, että ainoa oikea tapa suhtautua Elokapinaan, on sen hyväksyminen, koska milloin Venäjä, milloin ilmastonmuutos, milloin joku muu. Ei ihan tunnu siltä, että meillä kaikilla olisi vapaus valita oma mielipiteensä. Jos olet erimieltä kuin tietyt nimimerkit, olet joko rasisti, ilmastonmuutosdenialisti, tai ihmisoikeuksien polkija (tämä vähän kärjistetysti).
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kansalaistottelemattomuutta on tietysti helppo kritisoida sillä että se on vain tekosyy rikkoa lakia. Lait ovat kuitenkin aikaan sidottuja, myös orjuus ja rotuerottelu ovat olleet aikanaan laillisia.
Ainakin minun hattuni nousee päästä niille, jotka aikoinaan Yhdysvalloissa auttoivat orjia pakenemaan pohjoisvaltioihin. Vaikka olisi sitten ollut osavaltion lakien vastaista toimintaa. Kansalaistottelemattomuudelle on paikkansa.

Yleensä ottaen tietysti on parasta toimia lakien mukaan.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan sekin vaan kansalaistottelemattomuutta, kun ruiskuttaa kakkaa hippien päälle?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös