Mitä sähköä?

  • 717 471
  • 5 859

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eipä tällainen skenaario käynyt mielessäkään taloa hankkiessa, pakko vain toivoa, että tilanne tulee rauhoittumaan jossain vaiheessa. Mutta kuvitelmat alle 10 snt/kWh tasosta saa varmasti unohtaa, kunhan vakiintuisi edes jonnekin 15 snt tasolle.
Mua ihmetyttää ettei tästä keskustella enempää julkisuudessa. Vaikka OL3 valmistuisikin, niin tällöin ollaan nippa nappa sähkön suhteen omavaraisia. Tuskinpa sellaisina päivinä kun on kylmä ja ei tuule. Tämän lisäksi sähkön kulutus kasvaa jatkuvasti, eli ei nykyinen tuotanto enää riitäkään muutaman vuoden päästä. Mikä on valtion keskipitkän aikavälin strategia? Ehkä joku osaa valaista minua jos olen vaan missannut tämän.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tein myös muutama viikko sitten Kokkolan Energialle 2 v. määräaikaisen sopimuksen 14,2 c/kWh hinnalla. Pari päivää myöhemmin oli jo huomattavasti kallistunut. Harmittaa, ettei sitä n. 10 c/kWh - sopimusta tullut alkukesästä tehtyä, mutta silloin se tuntui kalliilta. Tuntui myös tuo tekemäni sopimus tekohetkellä, mutta näin jälkikäteen oli helvetin hyvä homma, etten enää jäänyt viivyttelemään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tämän lisäksi sähkön kulutus kasvaa jatkuvasti, eli ei nykyinen tuotanto enää riitäkään muutaman vuoden päästä. Mikä on valtion keskipitkän aikavälin strategia? Ehkä joku osaa valaista minua jos olen vaan missannut tämän.

On kyllä kasvanut nyt viimeisen kahden vuoden aikana, mutta mihis tämä analyysi noin muuten perustuu? Nimenomaan sähkön kulutushan trendinä on ollut varsin paikallaan jo melkein 15 vuotta tuolloisen huipun jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Meikäläinen jäi viivyttelemään ja ketjutin vuodenvaihteessa ostamaani sähkölämmitteiseen (sis. takka ja ilp) taloon keväällä alle 10 snt kuussa yleissähkösoppareita. Nyt en sitten tee mitään muutoksia. PKS Oiva plus maksaa luokkaa 12,40 snt syyskuun loppuun ja noita soppareita ei kukaan (no en oo tarkistanu) myy uusille asiakkaille. Tontilla on kosolti haapaa niin pilkon sitä kuivumaan ja käyn mökiltä vaihtamassa niitä kuiviin polttopuihin. Takka on onneksi julmetun tehokas kun on kolmeen suuntaan lämpölevyä.

Myyjällä toki näyttää olevan kuukauden irtisanomisaika, joten jos eivät halua enää yleissähköä myydä niin sen kuin potkivat pois.

P.s. Toki lopullinen analyysi siitä, mikä on ollut tänä keväänä järkevää, voidaan tehdä kahden vuoden päästä. Toistaiseksi taidan olla vielä kuukaudet 01-09/2022 voitolla suhteessa johonkin 11,xx määräaikaiseen.

P.p.s. Paljon hölmömpää taloudenhallintaa oli esim. varata tälle kesälle viime vuonna lohireissu jämäneukkulaan. 750 € piti maksaa ennakkoon ja ne jäi luonnollisesti sinne.
 

harky

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kyllä mä ainakin netissä sain tilattua tuolla hinnalla (14,39 snt per kwh) alkamaan 1.10. alkaen ja tuli vahvistuskin. Saa nähdä...
Oletan, että tarkoitat saaneesi aiemmin tilattua? Etkä nimenomaan juuri nyt?

Meillä Helenin kanssa sopimus loppuu 30.9 ja liian myöhään tuon suhteen liikkeellä. Nyt heiltä paras tarjous 19 ja risat.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Itse aina ihmetellyt tuulivoimabisneksen liiketoimintapuolta markkinasähkön heiluessa käänteisesti tuulivoimatuotannon kanssa. Tariffit loppuvat ja uudet voimalat perustuvat puhtaasti pörssihintaan mutta juuri nyt integraali tuotossa näyttää varmaan vähän kummalta kun hyvänä tuulipäivänä tuotantoa tulee 3+GW, sähkön hinnan ollessa lähellä nollaa ja vastaavasti kun ei tuule, hinta on kymmenkertainen mutta lavat pysyvät paikoillaan. En usko että näin voimakasta hintaheiluntaa on kukaan osannut ennakoida ja kiintoisaa olisi nähdä keskituotannon ja keskihinnan luvut koko vuoden osalta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On kyllä kasvanut nyt viimeisen kahden vuoden aikana, mutta mihis tämä analyysi noin muuten perustuu? Nimenomaan sähkön kulutushan trendinä on ollut varsin paikallaan jo melkein 15 vuotta tuolloisen huipun jälkeen.
Jos näin niin sitten oli ihan fake newsia minulta ja hyvä oikaisu sinulta. Olin käsityksessä, että sähkön kulutus on edelleen kasvussa. My bad.

Oletan, että tarkoitat saaneesi aiemmin tilattua? Etkä nimenomaan juuri nyt?

Meillä Helenin kanssa sopimus loppuu 30.9 ja liian myöhään tuon suhteen liikkeellä. Nyt heiltä paras tarjous 19 ja risat.
Joo muutama viikko sitten tuli siis tilattua kun tuo hinta oli voimassa. Meilläkin loppuu halpa sähkö 30.9. Taisi käydä hyvä tuuri meillä...
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä mä ainakin netissä sain tilattua tuolla hinnalla (14,39 snt per kwh) alkamaan 1.10. alkaen ja tuli vahvistuskin. Saa nähdä...
Toivottavasti saat tuohon hintaan. Omiin silmiin osui jotkut ehdot, joissa sopimuksen oli alettava 31.8. mennessä, jotta hinta olisi tuo 14,39 snt/kWh. En nyt löytänyt pdf:ää tai kuvakaappausta muistikuvien tueksi, mutta tuon takia valitsin oman sopimuksen alkamisajankohdan elokuun puolelle enkä syyskuun ensimmäiselle päivälle. Voi toki olla, että tuo on lisätty jossain kohtaa ehtoihin tai riippunut siitä, mitä kautta sopimuksen on tehnyt.

Luulisi sopimusvahvistuksessa olevan kuitenkin oikeat tiedot. Eli jos sinullakin siinä on tuo 14,39 snt/kWh, niin kai se pitäisi sitten olla sitova.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Schadowan

Jäsen
Fortumilla oli joku 15snt tarjous vielä (toistaseksi voimassa oleva), kannattaa tsekata, jos on vielä oma tilanne auki. Mutta käytännössä tästä eteenpäin sopparia uusivat joutuvat maksamaan sähköstä vähintään sen 22snt.

Sitten tässä saa itse kukin jännäillä, että kaatuuko oma sähköfirma talven aikana vai mitä. On nimittäin niin järjetön markkina, että voisi kuvitella isompienkin puljujen olevan ongelmissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toivottavasti saat tuohon hintaan. Omiin silmiin osui jotkut ehdot, joissa sopimuksen oli alettava 31.8. mennessä, jotta hinta olisi tuo 14,39 snt/kWh. En nyt löytänyt pdf:ää tai kuvakaappausta muistikuvien tueksi, mutta tuon takia valitsin oman sopimuksen alkamisajankohdan elokuun puolelle enkä syyskuun ensimmäiselle päivälle. Voi toki olla, että tuo on lisätty jossain kohtaa ehtoihin tai riippunut siitä, mitä kautta sopimuksen on tehnyt.

Luulisi sopimusvahvistuksessa olevan kuitenkin oikeat tiedot. Eli jos sinullakin siinä on tuo 14,39 snt/kWh, niin kai se pitäisi sitten olla sitova.
Erikoista. En tuollaista itse huomannut ja heidän verkkosivujensa kautta tilasin. Ei toki tarkoita etteikö sellaista ehtoa olisi voinut olla. Täytyy seurailla. Luulisi ettei omaa tilaustani olisi pystynyt tekemään jos oli ehtojen vastainen.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Fortumilla oli joku 15snt tarjous vielä (toistaseksi voimassa oleva), kannattaa tsekata, jos on vielä oma tilanne auki. Mutta käytännössä tästä eteenpäin sopparia uusivat joutuvat maksamaan sähköstä vähintään sen 22snt.
Tämänkin hinta päivittyy vuosineljänneksittäin, mutta eipä tässä taida parempaakaan olla juuri nyt tarjolla. Taidan tarttua ja mikäli saan syksyllä jotain parempaa, niin sitten vaihdetaan.

KSS Energia oli halvempi kuin Fortum muuten samoilla ehdoilla. Päädyin nyt siihen tässä vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Erikoista. En tuollaista itse huomannut ja heidän verkkosivujensa kautta tilasin. Ei toki tarkoita etteikö sellaista ehtoa olisi voinut olla. Täytyy seurailla. Luulisi ettei omaa tilaustani olisi pystynyt tekemään jos oli ehtojen vastainen.
No nyt löytyi kuvakaappaus asiasta.
 

Liitteet

  • Screenshot_2022-07-29-14-09-13-54_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    Screenshot_2022-07-29-14-09-13-54_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    543,2 KB · kertaa luettu: 148

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Varmaan tyhmä kyssäri, mutta ei kai KSS Energia mitenkään rajoita, mihin tuota sähköä tarjoavat? Heiltä saisi vielä toistaiseksi voimassa olevan sopparin alle 14e kuussa (+ perusmaksu 2,95e)


***

Asiasta kukkaruukkuun, onko kukaan hommannut tai aikeissa hommata aurinkopaneeleita katolle? Löytyykö mitään hyviä laskelmia asiasta, että kuinka kannattava sijoitus tuo olisi? Jos nyt ajattelee esimerkiksi, että olisi tarkoitus täyssähköauto saada ladattua aurinkosähköllä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No nyt löytyi kuvakaappaus asiasta.
Mielenkiintoista. Nyt toki lukee 31.12.2022 asti alkavat. Sulla ei varmaan kirjanpidosta löydy tarkkaa päivämäärää, jolloin olet tuon kuvakaappauksen ottanut? :)
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Varmaan tyhmä kyssäri, mutta ei kai KSS Energia mitenkään rajoita, mihin tuota sähköä tarjoavat? Heiltä saisi vielä toistaiseksi voimassa olevan sopparin alle 14e kuussa (+ perusmaksu 2,95e)
Kaksi viestiä viestiäsi ylempänä kerroinkin, että otin juuri uuden sopparin tuolta. En löytänyt mainintaa rajoituksista, eikä niistä kysytty. Katsotaan nyt, kun ehtivät joskus ensi viikolla tuon tsekkaamaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tottakai löytyy. Alkuperäinen kuvakaappaus otettu 11.7. illalla.
Mjoo. 14.7. olen itse saanut tilausvahvistuksen. Sopivasti 14 päivän peruutusoikeuskin jo mennyt jos tuota tarjoushintaa ei saisikaan. Eli joko tässä soittelee sinne kysyäkseen mikä se hinta on, tai sormet ristissä odottelee lokakuuta jos tuo matalampi hinta menisikin läpi. Voi helvetin helvetti.
 

ReijoRotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Metsänreuna since 1975!!
Tottakai löytyy. Alkuperäinen kuvakaappaus otettu 11.7. illalla.
Tein 20.7 Oomin kanssa tuon kyseisen sopimuksen 24kk 14,39snt/kWh, sopimuksen alkamisaika syyskuun puoliväli. Sähköpostiin tuli sopimusvahvistus kyseisin tiedoin eikä missään mainintaa että alkamispäivä pitäisi olla elokuun loppuun mennessä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kaksi viestiä viestiäsi ylempänä kerroinkin, että otin juuri uuden sopparin tuolta. En löytänyt mainintaa rajoituksista, eikä niistä kysytty. Katsotaan nyt, kun ehtivät joskus ensi viikolla tuon tsekkaamaan.

No perkele, ei osunut tässä sähköpaniikissa silmään tuo…

Kiitos!
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tein 20.7 Oomin kanssa tuon kyseisen sopimuksen 24kk 14,39snt/kWh, sopimuksen alkamisaika syyskuun puoliväli. Sähköpostiin tuli sopimusvahvistus kyseisin tiedoin eikä missään mainintaa että alkamispäivä pitäisi olla elokuun loppuun mennessä.
Jos sopimusvahvistus on tullut noilla tiedoilla niin luulisi sen silloin sitovan heitä. Noissa aiemmissa ehdoissa kuitenkin jättivät itselleen mahdollisuuden peruuttaa sopimus tai muuttaa tuotetta 31.8. jälkeen alkavissa sopimuksissa.

Edit. Nuo ehdot kuulostavat kyllä sinällään erikoisilta, että asiakas voi tehdä sopimuksen alkamaan myöhemminkin ilman varmaa tietoa siitä, mitä tuotetta sopimus koskee. Voi olla, että kuluttajansuojaviranomainen saa noihin liittyen yhteydenottoja, jos hinta onkin lopulta jotain ihan muuta, kuin asiakas on tilausta tehdessä kuvitellut. Tilauslomakkeella tuosta aikarajasta ei ollut suoraan mainintaa, mutta jotain kautta nuo ehdot päädyin lukemaan. Linkki niihin saattoi olla tilauslomakkeella tai sitten jossain tuotekuvauksen seassa ennen tilauslomakkeelle siirtymistä.
 
Viimeksi muokattu:

ReijoRotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Metsänreuna since 1975!!
Jos sopimusvahvistus on tullut noilla tiedoilla niin luulisi sen silloin sitovan heitä. Noissa aiemmissa ehdoissa kuitenkin jättivät itselleen mahdollisuuden peruuttaa sopimus tai muuttaa tuotetta 31.8. jälkeen alkavissa sopimuksissa.
Joo noin minäkin sen näkisin, mutta kyllä tässä pitää perseellä puristaa siihen asti kun ensimmäinen lasku aikanaan tulee. Tuntuu että näissä sähkönmyyntijutuissa ei tällä hetkellä mikään ole pyhää.
 

Freewind

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Itselläni myös tuo Oomin 14,39 ja alkamassa 1.9. Nyt tässä vain jännittämään kuukauden verran, että saako tuota sopimusta voimaan. Toivottavasti saa. Näin ennakoivasti tilasin mitsun lippulaivamallin ilmalämpöpumpuista, eli rw35:n ja pihassa on tuplasti enemmän halkoja, kuin viime talvina jolloin menty sähkönkulutuksessa noin 20000 kwh:n vuosikulutuksella.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Itselläni myös tuo Oomin 14,39 ja alkamassa 1.9. Nyt tässä vain jännittämään kuukauden verran, että saako tuota sopimusta voimaan. Toivottavasti saa. Näin ennakoivasti tilasin mitsun lippulaivamallin ilmalämpöpumpuista, eli rw35:n ja pihassa on tuplasti enemmän halkoja, kuin viime talvina jolloin menty sähkönkulutuksessa noin 20000 kwh:n vuosikulutuksella.
Minkälainen toimitusaika oli/on tuossa ilp:ssä?
 

444

Jäsen
Mjoo. 14.7. olen itse saanut tilausvahvistuksen. Sopivasti 14 päivän peruutusoikeuskin jo mennyt jos tuota tarjoushintaa ei saisikaan. Eli joko tässä soittelee sinne kysyäkseen mikä se hinta on, tai sormet ristissä odottelee lokakuuta jos tuo matalampi hinta menisikin läpi. Voi helvetin helvetti.
Lukeeko sulla muuten, että lähettävät vielä erillisen sopimusvahvistuksen? Tilasin tuon itse 16.7. ja kun tuo tilauskuittaus tuli, niin oletin kaiken olevan kunnossa. Nyt kun tuota taas tavasin läpi, niin osui tuo sopimusvahvistushommeli silmään. Ei ole tullut mitään sellaista sähköisenä eikä paperisena. Oman sopimuksen pitäisi astua voimaan 9.9.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös