On aika oluen

  • 669 709
  • 3 954

Eetska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuli sitten haettua koppa Karjalaa. Kolmen tunnin siirtymä mökille jossa sitten tämä legendaarinen taskun lämmin auton takakontista. Pullo käteen - tsup - pullo huulille ja ensipuraisu. Olihan tuo nyt hyvää :D tai no, eihän se nyt oikeasti ollut varmaankaan. Toisaalta kun kaikki tähdet ovat kohdillaan ja ilmanpaineet yms. kunnossa niin mikä vaan maistuu hyvältä. Kyllähän kun tuota pulloa pyörittelee kädessä niin muistot palaavat mieleen ja tulee ajatus, että haluaisi elää niitä uudestaan - vielä kerran.

Nautin äsken vielä jääkaappikylmän Karjalan ja olihan tuo hyvää tähän hetkeen.

Kun nyt joskus saan kitattua ton korin alas niin voin reteesti painella sittarin neuvontaan palauttamaan tuota koria hylsyineen päivineen. Ainakaan meilläpäin ei enään pullonpalautusautomaatit ota koreja vastaan

Hyvää Jussia kaikille! Muistakaa nauttia hyvin olutta ja pitäkää järki päässä.

Ps. Huomenna nautitaan muutakin kuin Karjalaa. Teerenpelin Viski odottelee. Mutta se on eri ketjun juttuja se.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Litran Karhusta tulee kyllä mahtava väljähtyneen kaljan maku suuhun. 2000-luvun alku oli mahtavaa aikaa olla opiskelija. Kaupat kisasi siitä, että kuka ulostaa halvimmalla korin kaljaa tai 12-päkin. Reilu seitsemän euroa oli jossain vaiheessa 12-päkki Olvia ja Lapin Kulta -korin sai viereisestä kaupasta johonkin kolmeentoista euroon.

Pullojen palautus olikin sitten omanlainen operaatio.

Se siitä muistelusta, nyt Kukko.
 

Glove

Jäsen
Minulla on yhden kerran ollut oluen aika. Se tapahtui reilu 28 vuotta sitten kun opiskelukaverit osti minulle pullon Lapin Kultaa syntymäpäivälahjaksi. Tiesivät kyllä, että olen lonkeromiehiä. Kohteliaana miehenä toki avasin lahjan ja tyhjentelin sen kurkkuuni.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Minulla on yhden kerran ollut oluen aika. Se tapahtui reilu 28 vuotta sitten kun opiskelukaverit osti minulle pullon Lapin Kultaa syntymäpäivälahjaksi. Tiesivät kyllä, että olen lonkeromiehiä. Kohteliaana miehenä toki avasin lahjan ja tyhjentelin sen kurkkuuni.

Tuli tosta mieleen se, että "aloittelin" siiderillä alaikäisenä, vaihdoin lonkeroon, likööreihin ja kirkkaisiin, kunnes vasta 22-vuotiaana alkoi maistua olut. Ei ole sen voittanutta.

Vuoden mittaan jokunen sidukka menee vielä, lonkeroa edelleen, mutta kirkkaat ovat jääneet vähemmälle. Olut ja sen erikoisversiot ovat toimivin kombo.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Bulkkikeskioluen hinta on muuten pysynyt hämmästyttävän samalla nimellistasolla - eli pudonnut reaalisesti valtavasti. Vuonna 1994 keskiolut maksoi kaupassa 5,40 mk, eli noin 90 senttiä nykyrahassa.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ruosniemen Panimo meni ja lopetti. Mietteitä?

Kivoja oluita, ainakin osa. Osasivat tehdä hyviä vahvoja oluita. Luulin menestyvän, mutta ei päälipuoli aina kaikkea näytä.

Surullista, kun Pori oli hetken aikaa Suomen olutpääkaupunki. Nyt ollaan palattu lähtöpisteeseen ja ainoastaan Beer Hunters runnoo markkinoilla. Samoin kuin yli 20 vuotta sitten.

Ruosniemen Panimo oli ollut jo niin pitkään markkinoilla, että luulin sen pärjäävän, mutta vaikeaa tuntuu olevan kaikilla nykyisessä pienpanimotulvassa. Tuskin on viimeinen pienpanimo joka laittaa tänä vuonna pillit pussiin.

Itselleni Ruosniemi jäi alkuajoilta mieleen hauskalla tarinalla ja etiketeillä, mutta ei sieltä mitään ihan loistotuotteita jäänyt mieleen. Nyt viime aikoina Ruosniemeltäkin tuli pari tynnyrikypsytettyä Imperial Stoutia jotka olivat hyviä, mutta ei nekään mitään ylivoimaisia kilpailijoihin nähden. En heti keksi noilta mitään ns. klassikkotuotetta jota olisi aina silloin tällöin saatava käsiinsä. Beer Huntersilla esim. CCCCC IPA on tällainen jonka laatu pitää silloin tällöin testata.

Eipä tuo Pori iso kylä ole, mutta toivottavasti laitteistolle löytyy vielä joku toinen yrittäjä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hesari testasi peruslagerit. Ne ei tiedä mitään. Nobelaner oli tokavika 19 bissen testissä. Tai ei mulla oo mielipidettä tosta bissestä, kavereilta vaan kuullut.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hesarin peruslager-testin kommenttiosiossa kommentoidaan niin nohevasti Lapin Kultaa ja ihmetellään, miksi ei ollut testissä. Joku on sentään selittänyt, miksi se ei ollut tässä testissä.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hauskoja noi tuoksukuvaukset, "palanut kumi". Mutta täytyy antaa mahdollisuus tolle täyteläiselle Pirkalle. Sen sijaan Keisarin laatu vaihtelee niin rankasti, että välillä saa priimaa ja välillä kuraa. Pätee kaikkiin ko. panimon tuotteisiin. Sääli.
 

Polemos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nakkilan uimaseura Uivat Nakit
Näyttää olevan tuo HS:n testi maksumuurin takana. Viitsiikö joku heittää tänne vaikka viiden kärjen?
TOP-5
Saku Originaal (sija 1)
Marsalkka lager
Pirkka III-olut täyteläinen
Lidl kotimainen olut
Rainbow vaalea lager

BOTTOM-5
Legenda
Velkopopovicky Kozel Premium
Karjala
Nobelaner saksalainen III-olut
Perlenbacher Premium lager (sija 19)
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Hesari testasi peruslagerit. Ne ei tiedä mitään. Nobelaner oli tokavika 19 bissen testissä. Tai ei mulla oo mielipidettä tosta bissestä, kavereilta vaan kuullut.
Veikkaisin, että raati ei ole yksinkertaisesti tiennyt kuinka tuo Nobelaner tulee oikeaoppisesti nauttia. Täältä palstalta olen oppinut, että se tulisi nauttia taskulämpimänä puiston penkillä istuen ja nuorten naisten perseitä tuijotellen. Ja sitä pitäisi tietysti olla vähintään se kuuluisa repullinen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Siellähän pärjäsivät opiskelijan ystävät eli Olut olut ja Rainbow olut yllättävän hyvin.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Veikkaisin, että raati ei ole yksinkertaisesti tiennyt kuinka tuo Nobelaner tulee oikeaoppisesti nauttia. Täältä palstalta olen oppinut, että se tulisi nauttia taskulämpimänä puiston penkillä istuen ja nuorten naisten perseitä tuijotellen. Ja sitä pitäisi tietysti olla vähintään se kuuluisa repullinen.
@pettter osannee kertoa paremmin.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Palaan tähän vähän. Ihan Prisman hyllyltä löysinkin Malmgårdin Cream Alen. Toivottavasti en isosti pety.

Mun mielestä Olvin oli parempi kuin Malmgårdin. Makuasia tämäkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mun mielestä Olvin oli parempi kuin Malmgårdin. Makuasia tämäkin.

Samaa mieltä, vaikken mikään Olvin version ylin ystävä ollutkaan (sen sijaan Summer Ale ja Solero toimivat hyvin makuuni). Malmgårdin taso on minusta tullut alas kovastikin. Alamäki ajoittuu ainakin osittain siihen kohtaan, kun panimo yhdistyi Saimaan juomatehtaan kanssa. Saimaan oluita usein vaivaava rautainen sivumaku alkoi tuntua myös Malmgårdin tuotteissa.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Palaan tähän vähän. Ihan Prisman hyllyltä löysinkin Malmgårdin Cream Alen. Toivottavasti en isosti pety.
Itse pidin tuosta Cream Alesta ja tulen ostamaan uudestaankin.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Malmgårdin taso on minusta tullut alas kovastikin. Alamäki ajoittuu ainakin osittain siihen kohtaan, kun panimo yhdistyi Saimaan juomatehtaan kanssa. Saimaan oluita usein vaivaava rautainen sivumaku alkoi tuntua myös Malmgårdin tuotteissa.

Hyvä että joku muukin on huomannut tasonlaskun. Aloin oikeasti jo omia makuhermoja epäillä kun jokunen aika sitten ko. panimon tuotteita maistelin ja ei omiin muistikuviin verrattuna maistunutkaan yhtään suunmukaiselta. Saimaan panimon tuotteet jostain syystä ei oikein itsellä ole koskaan maistunut, vaikka toisinaan täällä on tuotteita jopa ihan halpiskalja hinnoilla kaupattu (ja toki myös juotu kun sulovileenisti halvalla saa).

Paikallisista Hopan panimon Kopla-Olut pitäisi vielä jossain vaiheessa maistella, paikallisesta kaupasta ollut ilmeisesti aina loppu kun käynyt katselemassa juotavaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä että joku muukin on huomannut tasonlaskun. Aloin oikeasti jo omia makuhermoja epäillä kun jokunen aika sitten ko. panimon tuotteita maistelin ja ei omiin muistikuviin verrattuna maistunutkaan yhtään suunmukaiselta. Saimaan panimon tuotteet jostain syystä ei oikein itsellä ole koskaan maistunut, vaikka toisinaan täällä on tuotteita jopa ihan halpiskalja hinnoilla kaupattu (ja toki myös juotu kun sulovileenisti halvalla saa).

En ole varma, että olisiko taustalla se, että Malmgårdin tuotteita olisu ryhdytty valmistamaan isommissa määrin Saimaan rannalla. Paljon kotioluen valmistukseen perehtynyt kaverini epäili, että nuo makuvirheet johtuisivat mitä todennäköisimmin vesikemiasta. Eli Malmgårdin oluet ovat toimineet hyvin silloin kun ne on tehty Malmgårdin alueen vedellä. Mikkelissä veden kemia olisi sen verran erilaista, että se näkyisi noin. Toki panoprosessissa voi myös olla jotain pientä eroa esimerkiksi laitteistojen kautta.

Syitä voi olla muitakin. Mutta veden osuutta ei sovi väheksyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös