Eddie Larsson HIFK:ssa

  • 42 114
  • 242

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Larssonia pitää arvioida sen mukaan, miten hoitaa oman duuninsa. Toistaiseksi ei ole tainnut duuneihinsa edes tulla. Joten liian aikaista arvioida. Näitä toimittelijoita on nähty vuosikymmenien aikana ja hirveän monet ovat olleet todella väärässä. Ja hirveän usein kirjoitellaan jotain aiheista, joiden tiedetään saavan lukijoita. Aihesana ”HIFK” on yksi sellainen. Ja näille toimittelijoille on kannattavampaa kirjoitella vähän pessimistisemmästä kulmasta. Jos tämäkin kaveri kirjoittaisi, että ”mielenkiintoinen haku” ja ”odotan innolla, miten pärjää Liigassa”, ketä se kiinnostaisi? Nyt, kun kirjoittaa näinkin hienosti: ”Lopulta Larssonin ensi kauden kokonaisarvo HIFK:lle tulee riippumaan pitkälti siitä, kuinka hyvin hän onnistuu transitiopelaamisessa”, maalaiset nauraa ja omat repivät pelihousujaan. Mission accomplished.

Mutta herranen aika.

Jos Larssonin osaamista kiitellään puolustavassa roolissa, mutta IFK:n ensisijaiset tarpeet ovat kiekollisemman alakerran puolella, niin kuinka ihmeessä käännät tämän tarpeen/epäsuhdan julkituonnin toimittajan klikkikalasteluksi? Kukaan, ei edes tuo toimittaja väitä Larssonia kyvyttömäksi pelaajaksi. Jengin tarve ei kohtaa vaan yhtään.

Mustaa saa koittaa halutessaan selittää valkoiseksi, mutta kyllä IFK on ihan itse tämän ryssinyt. Syy voi olla se, että aluksi duunit on tehty liiankin hyvin, ja jengi aikaisin kasassa. Lopputulos ei siltikään mairittele. Olen itse helvetti sentään lähes Pro-Tobias, mutta tämä kesän ohjelma on ollut lähestulkoon karmivaa seurattavaa.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Näitä toimittelijoita on nähty vuosikymmenien aikana ja hirveän monet ovat olleet todella väärässä. Ja hirveän usein kirjoitellaan jotain aiheista, joiden tiedetään saavan lukijoita.

EP:n artikkelissa Larssonin peliä avataan mielestäni kiinnostavasti numeroiden takaa ja tällainen vähän syvemmälle menevä analyysi on ihan paikallaan. Toki se ei vaikuta Eddien ensi kauteen meillä millään tavalla, onnistumisia ja mokia on IFK:ssa tähän mennessä nolla.

Samalla lailla Alanen on käsitellyt muidenkin jengien hankintoja, joten ei tätä ihan pelkät klikit silmissä ole kirjoitettu.
 

Petrell#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Mikael Granlund
EP:n artikkelissa Larssonin peliä avataan mielestäni kiinnostavasti numeroiden takaa ja tällainen vähän syvemmälle menevä analyysi on ihan paikallaan. Toki se ei vaikuta Eddien ensi kauteen meillä millään tavalla, onnistumisia ja mokia on IFK:ssa tähän mennessä nolla.

Samalla lailla Alanen on käsitellyt muidenkin jengien hankintoja, joten ei tätä ihan pelkät klikit silmissä ole kirjoitettu.

Täysin samaa mieltä ja nuo ovat mielenkiintoista luettavaa. Sama kaveri teki Rasmus Ristolaisesta vuosi sitten samankaltaisen jutun ja se osui maaliin, joten tämänkin artikkelin luin mielenkiinnolla alusta loppuun
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Synyster , herranen aika myös itsellesi. Vitutus on monella kova ja jokainen vittuntukoot, mistä haluaa. Niin teen minäkin. Minä olen pro HIFK.

Itsekin odotin jotain muuta kuin Eddie Larssonia, mutta minäpä ajattelenkin asioita vain täältä fanikuplastani. Haluan edelleen uskoa, että UJ:lla ja valmennuksella on laajemmat perspektiivit ja enemmän osaamista kuin minulla. Ja monella muulla. Itsekin olen elämäni aikana tullut monestakin asiasta toisiin ajatuksiin, kun joku on selittänyt tarkemmin, miksi on tehty jotain ratkaisuja, jotka tuntuvat erikoisilta. HIFK voisi avata tarkemmin näitäkin asioita, koska joku syyhän siihen on, miksi juuri Larsson on meille hankittu. Sieltä olisi pomminvarmasti saatu hankittua joku paljon halvempi hyökkäysorientoitunut puolustaja, mutta näin ei toimittu. Miksi ei?

Minä luotan edelleen siihen, että TS ja VP tietävät, mitä tekevät, mutta kun osa ei luota, olisi tärkeää avata sitä, miksi näin on nyt toimittu. Se ei ole mitään selittelyä, vaan kysymyksiin vastaamista ja epäluulon hälventämistä. Aika tärkeää tässä lajissa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tällanen linkki tuli suosituksiin, ja kannatti lukea tämä Lassi Alasen juttu Eddie Larssonista. Hyvin peruspakki siis kyseessä, mutta ikävä toi että viljelee kuulemma paljon vihaamiani ränniliukuja.

 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haluan edelleen uskoa, että UJ:lla ja valmennuksella on laajemmat perspektiivit ja enemmän osaamista kuin minulla. Ja monella muulla.
Voin ottaa tästä sellaisen leikkimielisen haasteen vastaan. Itse väitän että joukkue on huonosti kasattu ja kovin kummoista menestystä ei ole luvassa (lue: välieräpaikkaa). Katsotaan sitten keväällä, että oliko mun vai Salmelaisen/Peltosen näkemys asiassa parempi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Ei olisi läheskään ensimmäinen kerta liigakartalla, kun mm. median ja fanien huomaamat puutteet lopulta realisoituvat, kun joukkueiden UJ tai valmennus suuressa viisaudessaan vetävät valinnoillaan vihkoon.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällanen linkki tuli suosituksiin, ja kannatti lukea tämä Lassi Alasen juttu Eddie Larssonista. Hyvin peruspakki siis kyseessä, mutta ikävä toi että viljelee kuulemma paljon vihaamiani ränniliukuja.

Mikäli kirjoittaja tuntee pelaajan: heikkouksina paineistettu avauspelaaminen, luistelu ja hyökkäys (kykenee useimmiten saamaan kiekon hyökkäysalueella ohi ensimmäisen karvaajan ja kykenee ajoittain oivaltaviin syöttöihin). Jotenkin olisi luullut, että juuri vastakohtaa heikkouksien suhteen olisi tullut hakea. Mutta todennäköisesti hyvä/erinomainen peruspakki liigatasolla.
 

MaV

Jäsen
Voin ottaa tästä sellaisen leikkimielisen haasteen vastaan. Itse väitän että joukkue on huonosti kasattu ja kovin kummoista menestystä ei ole luvassa (lue: välieräpaikkaa). Katsotaan sitten keväällä, että oliko mun vai Salmelaisen/Peltosen näkemys asiassa parempi.
Tässä tulee ongelmaksi se, että miten tuloksesta erotetaan joukkuen kasaamisen osuus muista tekijöistä, kuten joukkueen valmentamisesta, joukkueen pelaajien pelaamisesta ja muiden joukkueiden vastaavista tekijöistä?

Itse näkisin, että tilanne ei ole tässä pariin kuukauteen muuttunut: IFK:ssa haluttiin jatkuvuutta, oltiin ajoissa liikkeellä omien pelaajien sopimusten kanssa ja sitten KHL-tilanne muutti markkinat. Nyt kolmella taloudellisesti hyvin pärjännellää joukkueella on kovia panostuksia (Tappara, Ilves, Kärpät) ja heidän kokoonpanonsa ovat kovemmat. Tällä päivämäärällä saattaisi Salmelaisen/Peltosen näkymys olla erilainen kuin puoli vuotta sitten.
 

MaV

Jäsen
Mikäli kirjoittaja tuntee pelaajan: heikkouksina paineistettu avauspelaaminen, luistelu ja hyökkäys (kykenee useimmiten saamaan kiekon hyökkäysalueella ohi ensimmäisen karvaajan ja kykenee ajoittain oivaltaviin syöttöihin). Jotenkin olisi luullut, että juuri vastakohtaa heikkouksien suhteen olisi tullut hakea. Mutta todennäköisesti hyvä/erinomainen peruspakki liigatasolla.
IFK:ssa on ilmeisesti tehty hieman erilainen analyysi kuin seuran ulkopuolella. Salmelainenhan korosti puolustuksen kiekollista pelaamista ja luistelua juuri puolustuspelaamisen tärkeyden takia. Muut katsovat enemmän hyökkäyspelaamista. Tämä on sinällään mielenkiintoinen ero, nähtäväksi jää näkyykö kentällä pelaamisessa miten. Ymmärrän kyllä logiikan kun puhe on kevään peleistä. Niissä tarvitaan hirveä määrä töitä yhden maalin tekemiseksi, kun vastassa on hyvä ja organisoitu vastustaja. Omiin taas saa päästettyä maalin helposti turhalla tunaroinnilla. Se että jossain asiassa on oma järkensä ei tietysti tarkoita sitä, että se olisi paras toimintatapa tai ratkaisu asiaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK:ssa on ilmeisesti tehty hieman erilainen analyysi kuin seuran ulkopuolella. Salmelainenhan korosti puolustuksen kiekollista pelaamista ja luistelua juuri puolustuspelaamisen tärkeyden takia. Muut katsovat enemmän hyökkäyspelaamista. Tämä on sinällään mielenkiintoinen ero, nähtäväksi jää näkyykö kentällä pelaamisessa miten. Ymmärrän kyllä logiikan kun puhe on kevään peleistä. Niissä tarvitaan hirveä määrä töitä yhden maalin tekemiseksi, kun vastassa on hyvä ja organisoitu vastustaja. Omiin taas saa päästettyä maalin helposti turhalla tunaroinnilla. Se että jossain asiassa on oma järkensä ei tietysti tarkoita sitä, että se olisi paras toimintatapa tai ratkaisu asiaan.
Totta, mestaruudet voitetaan hyvällä puolustuksella. Mutta kuten mainitset Salmelaisen sanoneen: luistelu ja kiekollinen osaaminen. Ne eivät tuon Eddieanalyysin mukaan ole pelaajan vahvuuksia (heikkoutena paineistettu avaaminen). Itse en tunne pelaajaa lainkaan, joten minun lienee syytä vaieta tästä :-).
 

MaV

Jäsen
Totta, mestaruudet voitetaan hyvällä puolustuksella. Mutta kuten mainitset Salmelaisen sanoneen: luistelu ja kiekollinen osaaminen. Ne eivät tuon Eddieanalyysin mukaan ole pelaajan vahvuuksia (heikkoutena paineistettu avaaminen). Itse en tunne pelaajaa lainkaan, joten minun lienee syytä vaieta tästä :-).
Paineistettuna pelaaminen olisi tosiaan tärkeää. Nuo jutu video-klipit ovat kyllä aika mielenkiintoisia, kun niissä vastustajat paineistavat vauhdilla ja kahdella miehellä. Olisi mielenkiintoista katsoa pelejä vähän enemmän niin näkisi miten muut puolustajat ovat pelanneet nuo tilanteet. Corsi Larssonilla ei kyllä ole ollut erityisen hyvä, mutta toisaalta sitten esim. IFK:ssa Lyytinen on ollut tuossa tilastossa tosi vahva. Siinähän huonnoon paikkaan ajettu laukaus ja maalipaikan aiheuttanut moka ovat saman arvoisia. Euroopassa ei ole saatavilla vastustajan laatua kuvaaiva tilastoja, joten pelaajien erilaiset roolit voi olla hieman vaikeampi erottaa pelkistä numeroista.

Toivottavasti IFK:ssa on kuitenkin tehty tämän hankinnan kanssa oikeasti taustatyötä ja tiedetään mitä saadaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voin ottaa tästä sellaisen leikkimielisen haasteen vastaan. Itse väitän että joukkue on huonosti kasattu ja kovin kummoista menestystä ei ole luvassa (lue: välieräpaikkaa). Katsotaan sitten keväällä, että oliko mun vai Salmelaisen/Peltosen näkemys asiassa parempi.

Tämä on sen verran kiihkottomasti kirjoitettu haaste, joten mielenkiinnon lisäämiseksi, tartun haasteeseen. En yleensä lyö vetoja, varsinkaan HIFK:sta tai mestaruuksista, mutta välieräpaikka on aivan ehdoton minimitavoite joka tapauksessa, joten tässä kohtaavat myös omat ajatukseni.

Laitetaanko panokseksi joku niinkin hurja kuin ”vastapuolen näkemyksellisyyden julkinen tunnustaminen”?

Ja Larssonista haluan todeta myös, että on tod.näk. samanlainen pelaaja niin kuin Motin oli vuosia: arvon jengille huomaa vasta, kun on poissa. Motin sattui vain olemaan pois ”ei koskaan”, mitä ei HIFK:ssa oikein ole kovin monelle pelaajalle tapahtunut ja siksi monella on kestänyt pidempään tajuta hänen arvonsa. Pisteiden määrästä sitä tietoa ei löydä. Larssonin kohdalla odotan nimenomaan sitä, että homma toimii puolustuspäässä. Uskon, että tulee tekemään n. 10-15 pinnaa. Motin tuplasi omat pisteensä SHL:stä Liigaan siirtyessään, joten odotellaan Larssonilta vastaavaa. Jokainen pinna on plussaa :D.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on sen verran kiihkottomasti kirjoitettu haaste, joten mielenkiinnon lisäämiseksi, tartun haasteeseen. En yleensä lyö vetoja, varsinkaan HIFK:sta tai mestaruuksista, mutta välieräpaikka on aivan ehdoton minimitavoite joka tapauksessa, joten tässä kohtaavat myös omat ajatukseni.

Laitetaanko panokseksi joku niinkin hurja kuin ”vastapuolen näkemyksellisyyden julkinen tunnustaminen”?
Lähtökohtaisesti ajattelin tässä haastaa itseni vs. Salmelainen/Peltonen, vaikka sinua lainasinkin. Ei tämä kuitenkaan liian vakavaa ole, joten voin toki tämän haasteen ottaa myös suoraan sinua vastaan.

Panos on oikein hyvä. Ja sinällään jännä, että toivon häviäväni ja "pääseväni" julkisesti tunnustamaan tappioni.

Mulla on usein vähän kärkevä tyyli kirjoittaa, mutta kyllä tässä lopulta ihan IFK:n etu ja pilke silmäkulmassa mennään. Kaikkea hyvää Tobiakselle jengin kasaukseen; näytä meille kriitikoille.
 
Suosikkijoukkue
HIFK kundit & gimmat & Buli; Kerava Shakers
Tällanen linkki tuli suosituksiin, ja kannatti lukea tämä Lassi Alasen juttu Eddie Larssonista. Hyvin peruspakki siis kyseessä, mutta ikävä toi että viljelee kuulemma paljon vihaamiani ränniliukuja.

Brändi mainittu! Näinkö laidat paukkuu ja maalin edessä tulee komposiittia sekä makuupaikkoja? Odotan innolla! Itse eniten jänskättää miten Larsson taipuu Mertsin suussa... Laaaaarrrssson, Läorssson...Huh!
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Mikäli kirjoittaja tuntee pelaajan: heikkouksina paineistettu avauspelaaminen, luistelu ja hyökkäys (kykenee useimmiten saamaan kiekon hyökkäysalueella ohi ensimmäisen karvaajan ja kykenee ajoittain oivaltaviin syöttöihin). Jotenkin olisi luullut, että juuri vastakohtaa heikkouksien suhteen olisi tullut hakea. Mutta todennäköisesti hyvä/erinomainen peruspakki liigatasolla.

Toistan itseäni, mutta vaikuttaa juuri siltä "parempi versio Ahosesta", joka sinällään on, mutta musta me kaivattiin "samantasoista parempaa versiota Auvitusta".

Dykin ohella se toinen soppari, josta olen täysin eri mieltä valmennuksen ja UJn kanssa.

Saa todistaa vääräksi.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä odotan mielenkiinnolla näkeväni Steady-Eddien pelikentällä. Tuntuu, että vahvuudet saattaisivat sopia paremmin hieman hidastempoisempaan kiekkokontrollilätkään ja trappaamiseen kuin SHLn luisteluvoimaisempaan pelitapaan. Pystyykö löytämään viivelähdöissä sen oman keskikaistan hyökkääjän varmasti lyhyellä syötöllä? Pystyykö avauspeliin matalaa träppiä vastaan?

Träp-pelaaminen, PAPP ja alivoimapeli varmasti hyötyvät Eddiestä, varsinkin PAPPin kanssa IFK oli viime kaudella usein pahasti hukassa. jos taas Peltonen peluuttaa kovinkin aktiivista prässäyspeliä, niin sitten hankintaa ihmettelen jos tiedot luisteluvoimasta pitävät paikkaansa.

Ei tää kaveri kausareita myy, eikä ole varmasti muutenkaan kovin mediaseksikäs haku. Mutta ainakin minä annan kaverille mahdollisuuden näyttää osaamisensa.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Synyster

Itsekin odotin jotain muuta kuin Eddie Larssonia, mutta minäpä ajattelenkin asioita vain täältä fanikuplastani. Haluan edelleen uskoa, että UJ:lla ja valmennuksella on laajemmat perspektiivit ja enemmän osaamista kuin minulla. Ja monella muulla.
Nyt on tullut aika vihdoinkin puuttua tähän(kin) palstatotuuteen, joka täällä hyvinkin usein tulee toistettua.

Onko kyse siis nyt siitä, että haluat uskoa vai todellakin uskot? Niin tai näin, niin mihin tämä perustuu? Miksi ihmeessä kyseisillä henkilöillä olisi juuri yhtään enempää osaamista -kompentenssia- hyvän ja tasapainoisen joukkueen kasaamiseen, kuin vaikkapa (en uskalla sanoa että monia vuosikymmeniä) melko pitkään lajia seurannella fanilla?

Miksi ei sillä lajia intohimoisesti seurannella fanilla voisi olla jo aivan huippuunsa viritetty silmä nähdä se, mitä joukkue tarvitsee menestyäkseen? Ja vähintäänkin yhtä hyvä kuin sillä entisellä pelaajallakin, joka itsessään ei nähdäkseni ole mikään itseisarvo sille, että olisi hyvä valmentaja tahi UTJ. Vai onko?

En lähtisi tosiaankaan väheksymään edes itseäni, saati sitten toisia sen suhteen minkälaisia taitoja kyseisellä saralla mahdollisesti omaisivat. Onko se todennäköistä, niin en siihenkään osaa aukottomasti vastata, mutta dissaminen liki kyvyttömäksi vain siksi, että toinen on "virassa" ja toinen ei, lienee ihan höpöä.

Mahdollisuuksia tuskin juurikaan eteen kellekään tällä pohjalla tulee, sillä tuohon postille tuskin ns "ulkopuolelta" tulee valituksi -siis vaikkapa sillä fanistatuksella- mutta äkkiseltään ei osaa kyllä sanoa, että olisiko juurikaan yhtään huonompaan lopputulokseen päädytty, ja ties vaikka siellä olisi niputtain lisää mestaruusviirejä jos ja kun faneja olisi kuunneltu tai selainen olisi tuohon postiin hakenut ja vieläpä tullut siihen pestattuakin .

Ei siis henkilökohtaista, vaikka usein juuri tätä asiaa toisteletkin vastauksissasi. Tosin et varmastikaan ainoana. On vaan kiinnostava juttu, koska en oikein itse näe, etteikö mm monivuotinen lajin monipuolinen seuraaminen saattaisi kehittää henkilölle aivan loistavan kyvyn arvioida pelaajia ja heidän tulevaisuuttaan. Ja olihan mm IFK:ssa utj, jonka arviot junnuista meni jotakuinkin satavarmasti vituralleen, ja samainen hnkilö oli (on ollut) vuosia vastuussa junnuista ylipäätään, ja kokemukseni mukaan voin todeta touhun myös olleen jotakuinkin yhtä huikeaa kuin uransa UTJ:nakin. Ja ihan siitä mesatruudestakin huolimatta. Väitän että täällä monikinolisi ollut parempi visionääri tuossa junnutouhussakin kuin tämä henkilö oli koskaan. Jo pelkästään hänen aikanaan junnuja vetäneet henkilöt ("valmentajat") olivat useinkin sellaisia ylimielisiä ääliöitä, että oksat pois.

En vai haluaisi, että mennään alati senkään taakse, että Villellä ja Salmelaisella olisi juuri yhtään -jos lainkaan- parempi osaaminen tämän asian suhteen, kuin vaikkapa sinulla.
 
Viimeksi muokattu:

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Nyt on tullut aika vihdoinkin puuttua tähän(kin) palstatotuuteen, joka täällä hyvinkin usein tulee toistettua.

Onko kyse siis nyt siitä, että haluat uskoa vai todellakin uskot? Niin tai näin, niin mihin tämä perustuu? Miksi ihmeessä kyseisillä henkilöillä olisi juuri yhtään enempää osaamista -kompentenssia- hyvän ja tasapainoisen joukkueen kasaamiseen, kuin vaikkapa (en uskalla sanoa että monia vuosikymmeniä) melko pitkään lajia seurannella fanilla?

Miksi ei sillä lajia intohimoisesti seurannella fanilla voisi olla jo aivan huippuunsa viritetty silmä nähdä se, mitä joukkue tarvitsee menestyäkseen? Ja vähintäänkin yhtä hyvä kuin sillä entisellä pelaajallakin, joka itsessään ei nähdäkseni ole mikään itseisarvo sille, että olisi hyvä valmentaja tahi UTJ. Vai onko?

En lähtisi tosiaankaan väheksymään edes itseäni, saati sitten toisia sen suhteen minkälaisia taitoja kyseisellä saralla mahdollisesti omaisivat. Onko se todennäköistä, niin en siihenkään osaa aukottomasti vastata, mutta dissaminen liki kyvyttömäksi vain siksi, että toinen on "virassa" ja toinen ei, lienee ihan höpöä.

Mahdollisuuksia tuskin juurikaan eteen kellekään tulee, sillä tuohon poastille tuskin ns "ulkopuolelta" tulee valituksi -siis vaikkapa sillä fanistatuksella- mutta äkkiseltään ei osaa kyllä sanoa, että olisiko juurikaan yhtään huonompaan lopputulokseen päädytty, ja ties vaikka siellä olisi niputtain lisää mestaruusviirejä jos ja kun faneja olisi kuunneltu.

Ei siis henkilökohtaista, vaikka usein juuri tätä asiaa toisteletkin vastauksissasi, vaikka et varmastikaan ainoana. On vaan kiinnostava juttu, koska en oikein itse näe, etteikö mm monivuotinen lajin monipuolinen seuraaminen saattaisi kehittää henkilölle aivan loistavan kyvyn arvioida pelaajia ja heidän tulevaisuuttaan. Ja olihan mm IFK:ssa utj, jonka arviot juunuista meni jotakuinkin satavarmasti vituralleen, ja samainen hnkilö oli (on ollut) vuosia vastuussa junnuista ylipäätään, ja kokemukseni mukaan voin todeta touhun myös olleen jotakuinkin yhtä huikeaa kuin uransa UTJ:nakin. Ja ihan siitä mesatruudestakin huolimatta.

En vai haluaisi, että mennään alati senkään taakse, että Villellä ja Salmelaisella olisi juuri yhtään -jos lainkaan- parempi osaaminen tämän asian suhteen, kuin vaikkapa sinulla.
Mainio kirjoitus. Lisään vielä vähän mausteita helteiseen keittoon.
Göran Stubb oli aikoinaan HIFK:n johdossa ja rakensi meidän ainoata todellista dynastiaa. Sitten hän siirtyi muihin tehtäviin. Hän ei ollut aikaisemmin ollut UTJ:na eikä ole tainnut koskaan valmentaa. Mutta kyllä vielä tänä päivänäkin osaa sanoa pelaajista aika paljon ja osaisi varmaan rakentaa joukkueen.
Ei Salmelainenkaan ollut aikaisemmin ollut utj:na. Miksi hän siis kelpasi, kun me emme kelpaisi.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Nyt on pakko kysyä: onko tämä vakavalla naamalla heitetty kysymys vai räjähtivätkö aivoni, kun astuin miinaan?
Salmelaisen edeltäjän kohdalla tätä kysymystä voidaan mielestäni enemmänkin pohtia? Mikä oli Karavaanarin kompetenssi olla UTJ? Omissa papereissa IFK-fani, joka hyväveli-suhteilla päässyt etenemään organisaatiossa ilman näyttöjä.

Salmelaisen kohdalla ihmettelen vaan sitä, että miten hän pystyy lähes kaudesta toiseen jättämään joukkueeseen jonkun sellaisen urheilullisen menestyksen kannalta fataalin aukon, jonka keskiverto JA-kirjoittajakin havaitsee ennen kauden alkua. Sitten taas selitellään kauden jälkeen ja seuraavalla kaudella taas jokin osa-alue sakkaa.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Nyt on pakko kysyä: onko tämä vakavalla naamalla heitetty kysymys vai räjähtivätkö aivoni, kun astuin miinaan?
Jos luet minun viestiäni edeltävän ja sinun viestiäsi seuraavan viestin, huomaat, että olemme ainakin osittain tosissamme. Vähän nuorempana olisin hyvinkin voinut hakea tuollaiseen hommaan (ellei olisi ollut paljon paremmin palkattua tehtävää) ja näkemyksiä on ollut paljonkin vuosien varrella.
Ja vain muutamina kausina olen ollut jossain suht. aikaisessa vaiheessa kautta varma menestymisestä.
1968-69, 1969-70, 1973-74, 1979-80, 1997-98 (jo ennen vuodenvaihdetta) ja 2010-2011.
Ehkä siksi tuo viides finaali 1983 on ehkä paras lätkämuisto.
Kyllä minä silloinkin uskoin aikaisemmin voittoon, mutta ensimmäiset kaksi peliä ja viidennen alku murensi vähän uskoa, muttei toivoa.
Kyllä penkkiurheilija (joka kenties ennen on lajia harrastanut) osaa nähdä epökohtia.
Mutta kaikilla on oikeus omiin mielipiteisiinsä, ainakin Suomessa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on tullut aika vihdoinkin puuttua tähän(kin) palstatotuuteen, joka täällä hyvinkin usein tulee toistettua.

Onko kyse siis nyt siitä, että haluat uskoa vai todellakin uskot? Niin tai näin, niin mihin tämä perustuu? Miksi ihmeessä kyseisillä henkilöillä olisi juuri yhtään enempää osaamista -kompentenssia- hyvän ja tasapainoisen joukkueen kasaamiseen, kuin vaikkapa (en uskalla sanoa että monia vuosikymmeniä) melko pitkään lajia seurannella fanilla?

Miksi ei sillä lajia intohimoisesti seurannella fanilla voisi olla jo aivan huippuunsa viritetty silmä nähdä se, mitä joukkue tarvitsee menestyäkseen? Ja vähintäänkin yhtä hyvä kuin sillä entisellä pelaajallakin, joka itsessään ei nähdäkseni ole mikään itseisarvo sille, että olisi hyvä valmentaja tahi UTJ. Vai onko?

En lähtisi tosiaankaan väheksymään edes itseäni, saati sitten toisia sen suhteen minkälaisia taitoja kyseisellä saralla mahdollisesti omaisivat. Onko se todennäköistä, niin en siihenkään osaa aukottomasti vastata, mutta dissaminen liki kyvyttömäksi vain siksi, että toinen on "virassa" ja toinen ei, lienee ihan höpöä.

Mahdollisuuksia tuskin juurikaan eteen kellekään tulee, sillä tuohon poastille tuskin ns "ulkopuolelta" tulee valituksi -siis vaikkapa sillä fanistatuksella- mutta äkkiseltään ei osaa kyllä sanoa, että olisiko juurikaan yhtään huonompaan lopputulokseen päädytty, ja ties vaikka siellä olisi niputtain lisää mestaruusviirejä jos ja kun faneja olisi kuunneltu.

Ei siis henkilökohtaista, vaikka usein juuri tätä asiaa toisteletkin vastauksissasi, vaikka et varmastikaan ainoana. On vaan kiinnostava juttu, koska en oikein itse näe, etteikö mm monivuotinen lajin monipuolinen seuraaminen saattaisi kehittää henkilölle aivan loistavan kyvyn arvioida pelaajia ja heidän tulevaisuuttaan. Ja olihan mm IFK:ssa utj, jonka arviot juunuista meni jotakuinkin satavarmasti vituralleen, ja samainen hnkilö oli (on ollut) vuosia vastuussa junnuista ylipäätään, ja kokemukseni mukaan voin todeta touhun myös olleen jotakuinkin yhtä huikeaa kuin uransa UTJ:nakin. Ja ihan siitä mesatruudestakin huolimatta.

En vai haluaisi, että mennään alati senkään taakse, että Villellä ja Salmelaisella olisi juuri yhtään -jos lainkaan- parempi osaaminen tämän asian suhteen, kuin vaikkapa sinulla.

En tiedä, mistä nyt keskustellaan ja miksi sitä käydään täällä Eddie Larssonin ketjussa, mutta nyt nämä jutut alkavat mennä niin korkealentoisiksi ja harhaisiksi, ettei mulla ole mielenkiintoa osallistua keskusteluun, jonka aiheena on "kuka tahansa meistä on parempi kasaamaan joukkuetta kuin Salmelainen tai Peltonen".

Koko aluillaan oleva keskustelu on täysin absurdi paitsi yleisesti ottaen, myös siksi, että totuutta ei voi mitenkään mitata. Mä en ikinä kehtaisi sanoa kenellekään, että mä olen parempi jonkun duunissa tekemättä päivääkään kyseistä duunia. Aivan uskomattoman moukkamaista käytöstä.

Kenenkään ei tarvitse luottaa yhtään kehenkään tai mihinkään, jos ei halua. Jokainen saa epäillä ihan kaikkea ja uskoa asioihin vasta, kun itse näkee. Minä en pakota ketään ajattelemaan samalla tavalla asioista kuin mitä itse ajattelen, mutta en myöskään jätä haastamatta muiden näkökulmia, jos koen sen tarpeelliseksi.

Mä uskon ihan aidosti, että Salmelainen ja Peltonen ovat kasanneet heidän näkemyksensä mukaisesti parhaan mahdollisen joukkueen käytettävissä olevilla resursseilla. Olen myös aivan ziljoonaprosenttisen varma, että kyseinen kaksikko pystyy kasaamaan heidän käytettävissä oleviin tietoihin ja osaamiseensa pohjautuen paremman joukkueen ja luotsaamaan sitä ja harjoituttamaan sitä tarkoituksenmukaisesti koko pitkän kauden kuin mihin itse pystyisin täältä kotitietokoneen takaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös