Kokoomus

  • 1 499 675
  • 12 633

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mikä saa sinut olettamaan, että puoluesihteerillä ja varapuheenjohtajalla on ollut asian laajuus tiedossa? Tämä ihmetyttää kun en ole itse lukenut mitään tuohon viittaavaa.

Helsingin Sanomain juttu.

PUOLUEJOHTO on ollut pitkään tietoinen Rydmania koskevista väitteistä. Yksi jutun haastateltavista, Petra, kertoi alaikäisenä kokemastaan silloiselle varapuheenjohtajalle Mari-Leena Talvitielle. Talvitie ”otti vastaan ja kuunteli”, ja kertoi tapaamisesta puoluesihteeri Kristiina Kokolle.

Noin puoli vuotta myöhemmin Petra palasi asiaan ja kysyi Talvitieltä, mitä asialle voisi tehdä. Petra kertoi, että useat naiset olivat kertoneet hänelle ahdistavista kokemuksistaan Rydmanin kanssa. Naiset miettivät yhteisen ryhmän perustamista ajatusten jakamiseksi.

Talvitie ohjeisti, ettei voi suositella ryhmän perustamista, mutta asiaan tarvittiin hänen mukaansa ”ratkaisu”. Talvitie ohjeisti tyttöä siitä, miten tulee toimia, jos kokee joutuneensa häirityksi. Se oli yleinen ohjeistus, jossa kehotetaan ottamaan yhteyttä poliisiin ja häirintäyhdyshenkilöön, mikäli kyseessä on puolueen tilaisuus.

”Minulle tuli tunne, että halutaan suojella omaa puoluetta. Että keskenään saa kyllä puhua, mutta mitään ei saa sanoa ulospäin”, Petra sanoo.

Taustakeskusteluissa puolueaktiivien kanssa käy ilmi, että Rydmanin suhteet alaikäisiin tyttöihin ja nuoriin naisiin ovat olleet kokoomuksessa laajalti tiedossa.

Puoluejohdon tietoon on viety myös vakavampia väitteitä.

Osa naisista ja tytöistä on hakenut tukea toisiltaan, kun puolueesta sitä ei ole tullut.

”Meillä ajatellaan, että yhteisöä suojelee parhaiten se, että vaikenemme ongelmista”, sanoo eräs kokoomusaktiivi. ”Sen seurauksena käy juuri näin: kaikki tietävät, mutta kukaan ei tee mitään.”
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Analyzer

Jäsen
Ennen sitä sanottakoon, että pidän melko varmana (>70%) että Hesarilla on jatkojutut kirjoitettuna valmiiksi joiden anglea voidaan hieman muokata mikäli Rydman pelaa korttinsa väärin. Medialla on usein tapana tehdä yksi vähän sinnepäin ensi juttu joka herättää uhrin. Uhrin säikähtäessä hän tekee virheitä jotka jatkojutut todistavat olleen valheita.

Ottaen huomioon julkaisseen median ja toimittajat jutun takana, niin olen melko varma että tässä ei ollut vielä kaikki.

Rydman on antanut toimittajille ymmärtää jo aiemmin, että kipakka vastareaktio on tulossa ja mitään ei myönnetä. Nyt kun se reaktio kalastettiin julkisesti ilmoille, niin käytännössä Rydmanin koko puolustus sulaa jos takataskussa toimitukselta löytyykin vielä ns savuava ase.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Minusta se jäi kiinni siitä, että ei ole rikosta. Ei tuossa muusta ole kysymys. Mutta vaikka ei ole rikos käyttäytyä epäasiallisesti tai vongata valta-asemaa hyväksi käyttäen, ei se ole Kokoomuksen arvojen mukaista. Aikuisilla on vastuu alaikäisistä Kokoomuksenkin toiminnassa. Ja tämän Orpo toi esille.
Nyt vastasit minulle niin, että ihan kuin tuo olisi minusta ok? Vastasit viestiini ja lisäilit jotain omia tulkintojasi, mitkä ei liittynyt mitenkään kirjoitukseeni.

Ei sinun tarvitse minulle kertoa onko oikein käyttää valta-asemaa hyväksi ja pokata alaikäisiä kun juuri olen sanonut, että se on tässä raskauttavaa ja tuomittavaa.

Sanot, että se ei ole kokoomuksen arvojen mukaista. Väitän, että sen ei pitäisi olla kenenkään arvojen mukaista.

Sinä kerrot, että se jäi siitä kiinni ettei ole rikosta. Minä en ole niin varma siitäkään, kuten en mistään tähän liittyen, todella oksettavan kuuloinen kokonaisuus.

Nyt on sana sanaa vastaan ja tämä kuvio varmasti lähtee aukeamaan ja minulla on tässä vahvat Vapaavuori -case vibat.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nyt vastasit minulle niin, että ihan kuin tuo olisi minusta ok? Vastasit viestiini ja lisäilit jotain omia tulkintojasi, mitkä ei liittynyt mitenkään kirjoitukseeni.
Ymmärsit täysin väärin. Kysyit "koska poliisi ei edes aloittanut esitutkintaa Rydmanin touhuista, niin mietin että mistä se jää kiinni" ja vastasin, että koska ei ole rikosta. Mitä muuta voi vastata, jos poliisi kertoo ettei ole syytä tutkia?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Jos siirrät viestisi toiseen ketjuun, palvelee se keskustelua paremmin. Tässä ketjussa puhutaan ihan syystä Petteri Orposta, koska tämä on kokoomuksen ketju. Rydmanista taas puhutaan sille aiheelle sopivammassa ketjussa.
Thanks.

Minulla on palstalla joku bugi joka ei näytä mulle tuota ketjua. Hain ketjun osoitteen toisella selaimella ja ajattelin että olen vahingossa painanut että jätä ketju huomiotta toimintoa. Mutta siellä ei ole kirjautuneena mitään "huomio ketju" vaihtoehtoa.

Ajattelinkin että on täällä ihme sakkia kun näkee tämän asian vain Petteri Orpon kautta ja missaa mediakriittisen anglen kokonaan.

Vastaukseni löytyy nyt tuolta jos joku haluaa näkökohdistani keskustella.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös muuten Veijo Baltzar ollut demari tai ainakin demareiden suosiossa? Rydman siis tässä on vaan rakentanut yhteistä Arwo Pohjaa tulevalle sinipunahallitukselle.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ymmärsit täysin väärin. Kysyit "koska poliisi ei edes aloittanut esitutkintaa Rydmanin touhuista, niin mietin että mistä se jää kiinni" ja vastasin, että koska ei ole rikosta. Mitä muuta voi vastata, jos poliisi kertoo ettei ole syytä tutkia?
Joo siis lähtökohtaisesti se on tietenkin juuri näin, että ei ole rikosta.

Ajattelin asiaa laajemmin. Olisiko yksi syy ollut se, että tuohon aikaan seksuaalirikoksiin liittyvä lainsäädäntö oli erilainen. Alle 18-vuotiaisiin kohdistuvissa rikoksissa syyteoikeus vanhenee aikaisintaan kun uhri on 28. Jos kuitenkin se muutos lakiin siltä osin, että ns. valtaa käyttävässä asemassa oleva henkilö lähentelee fyysisesti alle 18-vuotiasta ei ollut vielä rikoslaissa, niin silloin se on jäänyt nimenomaan mahdollisesti siitä kiinni.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Miten tämä kertoo HS:n jutun laajuudesta? Kokoomuksella oli tiedossa, että Rydmaniin kohdistuu epäilyjä, mutta laajuudesta ei tainnut olla varmuutta. Rydman vähätteli viikolla aika rankasti tapahtumia.

Niin tosiaan. Ehkä kokoomuksessa ei kukaan ollut tietoinen, koskaan kukaan ei välittänyt, vaikka "puoluejohdon tietoon on viety myös vakavampia väitteitä." Eihän tässä sitten mitään ongelmaa olekaan.

Kymmenen vuotta jatkunut häirintä on mahdollista juuri siksi, että rakenteet ovat tässä kunnossa. Näyttää siltä, että Timo Soinin slogan pitäisi päivittää tälle vuosikymmenelle muotoon missä valta, siellä ongelma.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin tosiaan. Ehkä kokoomuksessa ei kukaan ollut tietoinen, koskaan kukaan ei välittänyt, vaikka "puoluejohdon tietoon on viety myös vakavampia väitteitä." Eihän tässä sitten mitään ongelmaa olekaan.

Kymmenen vuotta jatkunut häirintä on mahdollista juuri siksi, että rakenteet ovat tässä kunnossa. Näyttää siltä, että Timo Soinin slogan pitäisi päivittää tälle vuosikymmenelle muotoon missä valta, siellä ongelma.

Valitettavasti näitä "Rydmaneja ja Baltzareja" löytyy vähän kaiken tyyppisistä organisaatioista. Ja liian usein heidän toimintaansa ensin seurataan liian pitkään sivusta ja kun homma menee liiallisuuksiin, yritetään ensin suojella organisaatiota.

Kokoomuksessa on varmasti ollut tieto Rydmanin touhuista ja sitä on varmasti monet paheksuneet, mutta harmaalla alueella liikkumiseen ei olla puututtu. Luultavasti hyvin harva, ehkä vain Rydmanin ydinryhmä, on ollut tietoinen tilanteen vakavuudesta.
 

Byvajet

Jäsen
Valitettavasti näitä "Rydmaneja ja Baltzareja" löytyy vähän kaiken tyyppisistä organisaatioista.
Nyt sinäkin tuomitset Baltzarin, vaikka oikeus vapautti hänet syytteistä. Kertoo hyvin, kuinka tehokas tuomioiden jakaja media on. Oikeudenkäyntiä ei tarvita, mielikuva riittää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt sinäkin tuomitset Baltzarin, vaikka oikeus vapautti hänet syytteistä. Kertoo hyvin, kuinka tehokas tuomioiden jakaja media on. Oikeudenkäyntiä ei tarvita, mielikuva riittää.

Oikeus ei ole vapauttanut Baltzaria uusimmasta epäilystä, käsittely jatkuu hovioikeudessa.

Baltzar on saanut vuonna 1998 tuomion virkavelvollisuuden rikkomisesta, houkuteltuaan kolmea nuorta naista hotellihuoneeseensa. Hän oli vihjaillut naisille, että seksiä vastaan aukeaisi Teatterikorkeakoulun ovet.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ja yhä sekavammaksi menee. Eduskuntaryhmän pj. Kai Mykkäsen mielestä poliisin pitäisi tutkia tarkemmin ylittyykö syytekynnys vai onko kyse jostain muusta moitittavasta, jonka syytekynnys ei ylity.

Eli joko kokoomuksessa on syytä epäillä, että tapaukseen liittyy tuoreempiakin tapauksia tai sitten Mykkäsen mielestä on poliisin tehtävä selvittää kokoomukselle jo vanhentuneita tapauksia.

Poliisin resursseja ei pidä käyttää tapauksiin, joissa syytekynnys on vanhentunut, mutta kokoomus voisi kantaa vastuunsa ja selvittää itse, miten puolueen kansanedustaja on käyttänyt valta-asemaansa puolueen sisällä. Nuo uhrit kun ovat itsekin olleet kokoomuksen toiminnassa mukana.

Ihmeellistä vastuunpakoilua vakavassa asiassa.

Seitsemän uutisten kuvien perusteella Saara-Sofia Sirén istuu suuressa salissa Rydmanin vieressä. Olisi mielenkintoista tietää, miten paljon puolueen vihreä feministi on Rydmanista tiennyt. Ja mahtaako pyytää muutoksia istumapaikkajärjestykseen.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ja yhä sekavammaksi menee. Eduskuntaryhmän pj. Kai Mykkäsen mielestä poliisin pitäisi tutkia tarkemmin ylittyykö syytekynnys vai onko kyse jostain muusta moitittavasta, jonka syytekynnys ei ylity.

Eli joko kokoomuksessa on syytä epäillä, että tapaukseen liittyy tuoreempiakin tapauksia tai sitten Mykkäsen mielestä on poliisin tehtävä selvittää kokoomukselle jo vanhentuneita tapauksia.

Poliisin resursseja ei pidä käyttää tapauksiin, joissa syytekynnys on vanhentunut, mutta kokoomus voisi kantaa vastuunsa ja selvittää itse, miten puolueen kansanedustaja on käyttänyt valta-asemaansa puolueen sisällä. Nuo uhrit kun ovat itsekin olleet kokoomuksen toiminnassa mukana.

Ihmeellistä vastuunpakoilua vakavassa asiassa.

Seitsemän uutisten kuvien perusteella Saara-Sofia Sirén istuu suuressa salissa Rydmanin vieressä. Olisi mielenkintoista tietää, miten paljon puolueen vihreä feministi on Rydmanista tiennyt. Ja mahtaako pyytää muutoksia istumapaikkajärjestykseen.
Kuten toisessa ketjussa juuri mainitsin, Miljan tapauksessa syytekynnys ei ole ainakaan voinut vanhentua vielä, sillä nainen on 26-vuotias. Sen sijaan seksuaalinen ahdistelu ei ollut tapahtumien aikaan vielä rikoslaissa.

Edit: Korjaus iässä. Oli 24-vuotta 2020 kun poliisi selvitti asiaa.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kuten toisessa ketjussa juuri mainitsin, Miljan tapauksessa syytekynnys ei ole ainakaan voinut vanhentua vielä, sillä nainen on 24-vuotias. Sen sijaan seksuaalinen ahdistelu ei ollut tapahtumien aikaan vielä rikoslaissa.

Näin on, mutta ei muuta sitä, että Mykkänen haluaa siirtää puolueen vastuun sisäisestä selvityksestä poliisille, joka ei ota asioita tutkintaan jos aihetta syytteille ei ole.

Kokkarit vetoavat nollatoleranssiin, mutta toleranssin sijaan nollassa on teot. Ymmärtävätköhän he, että he ovat itse ylläpitäneet rakenteita, jotka ovat mahdollistaneet Rydmanin toiminnan.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Näin on, mutta ei muuta sitä, että Mykkänen haluaa siirtää puolueen vastuun sisäisestä selvityksestä poliisille, joka ei ota asioita tutkintaan jos aihetta syytteille ei ole.

Kokkarit vetoavat nollatoleranssiin, mutta toleranssin sijaan nollassa on teot. Ymmärtävätköhän he, että he ovat itse ylläpitäneet rakenteita, jotka ovat mahdollistaneet Rydmanin toiminnan.

Ja sitten jos Kokoomus tekee sisäisen selvityksen ja toteaa, ettei mitään isompaa ole tapahtunut, olet täällä huutamassa Kokoomuksen selvitystä "yllättäväksi" ja todennäköisesti vouhkaat ulkopuolisen tahon tärkeydestä näissä asioissa?

Vai hyväksytkö sen, jos puolueen sisäisessä selvityksessä todetaan, että rakenteet on kunnossa ja arvopohjaa ei olla koeteltu Wille Rydmanin toimesta?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ja sitten jos Kokoomus tekee sisäisen selvityksen ja toteaa, ettei mitään isompaa ole tapahtunut, olet täällä huutamassa Kokoomuksen selvitystä "yllättäväksi" ja todennäköisesti vouhkaat ulkopuolisen tahon tärkeydestä näissä asioissa?

Vai hyväksytkö sen, jos puolueen sisäisessä selvityksessä todetaan, että rakenteet on kunnossa ja arvopohjaa ei olla koeteltu Wille Rydmanin toimesta?

Niin yllättävää kuin se sinusta varmasti onkin, minun hyväksyttävyydellä ei ole tässä asiassa mitään väliä. Minä vain seuraan ulkopuolisena, kun yhteiskunnan mätiä omenia putoaa pois. Joskus jopa keskustelen aiheesta.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Näin on, mutta ei muuta sitä, että Mykkänen haluaa siirtää puolueen vastuun sisäisestä selvityksestä poliisille, joka ei ota asioita tutkintaan jos aihetta syytteille ei ole.

Kokkarit vetoavat nollatoleranssiin, mutta toleranssin sijaan nollassa on teot. Ymmärtävätköhän he, että he ovat itse ylläpitäneet rakenteita, jotka ovat mahdollistaneet Rydmanin toiminnan.
Joo ja olen tästä samaa mieltä, meinasin kirjoittaa jo äsken asiasta.

Maaleja siirrellään ja nyt on varmasti kovat keskustelut sisäisesti miten tämän saisivat kokoomuksessa vähin vahingoin maaliin. Edelleenkin uskon, että olemme kuulleet vain murto-osan asiasta ja kun mylly laitetaan lehdistössä pyörimään, niin vielä voi paljastua vaikka mitä. Siksi en osta vielä tämänpäivisiä johdon lausuntoja siitä, että juuri mitään ei tiedetty.

Jotenkin nostaa karvat pystyyn se kun puolueen edustajat kertovat, että ihan tuli puun takaa kun kaikki tietää, että pienet piirit ja kaikki tietää noissa piireissä paljon enemmän kuin kertoo.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Alle 18-vuotiaisiin kohdistuvissa rikoksissa syyteoikeus vanhenee aikaisintaan kun uhri on 28. Jos kuitenkin se muutos lakiin siltä osin, että ns. valtaa käyttävässä asemassa oleva henkilö lähentelee fyysisesti alle 18-vuotiasta ei ollut vielä rikoslaissa, niin silloin se on jäänyt nimenomaan mahdollisesti siitä kiinni.
Jos se ei ole ollut laitonta tapahtumien aikaan niin ei siitä voi tuomita myöhemmin. Ei voi olettaa että ihminen osaisi noudattaa lakeja joita ei ole vielä säädetty.
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Ihmeen moni täällä pitää jo Rydmania syyllisenä ja suorastaan jonain seksuaalisena petona. Mitä on tapahtunut ajatukselle "syytön kunnes toisin todistetaan"? Eikö Heardin ja Deppin jutusta opittu mitään? Varsinkin kun kyseessä on vihervasemmistolainen Hesari ja ajoituksin on sopivasti vajaa vuosi ennen seuraavia eduskuntavaaleja niin en nyt ihan vielä lähtisi Rydmania kivittämään...
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ihmeen moni täällä pitää jo Rydmania syyllisenä ja suorastaan jonain seksuaalisena petona. Mitä on tapahtunut ajatukselle "syytön kunnes toisin todistetaan"? Eikö Heardin ja Deppin jutusta opittu mitään? Varsinkin kun kyseessä on vihervasemmistolainen Hesari ja ajoituksin on sopivasti vajaa vuosi ennen seuraavia eduskuntavaaleja niin en nyt ihan vielä lähtisi Rydmania kivittämään...
Jos oltaisiin toden teolla haluttu vaikuttaa vaaleihin niin joskus kuukausi ennen vaaleja olisi ollut otollisempi paikka. Toki hieno tapa nimetä kyseinen julkaisu ja sen tekijät vihervasemmistolaisiksi ja täten luoda kuva siitä, että he eivät ole tämän takia luotettavia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös