Jesse Puljujärvi – hymyilevä suomalainen

  • 2 736 858
  • 8 587

Freewind

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
En usko että Puljua myydään. Pitkin kautta huhuttu, että tulisi pitkällä sopimuksella 4,75-5 miljoonaa ja siltasopimuksella jossain 3,5-3,75 miljoonan välissä. Itselle Puljun kausi oli kaksijakoinen. Oli oikeasti tärkeä palanen runkosarjassa, mutta maaleja voisi helposti olla kolmisenkymmentä jos olisi vain jostain saanut sisään. Loppukaudesta ei enää juuri edes yrittänyt tehdä maalia vaan haki aina syöttöä. Kesällä laukaisuharjoituksia ja malttia, niin noilla sopimuksilla tulee olemaan naurettavan halpa pelaaja.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Pelejä katsoneet, miten oikeutettua on ollut pistää Jesse puremaan tuppia näissä parissa pelissä? Pelaako huonosti, vai onko vaan syntipukkina?
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kiinnostaisi minuakin mikä siellä nyt mättää? Eikö Puljun jänne kestä koko kautta? Alussa höyrytään ja tulosta tulee kehujen kanssa. Alun kiiman jälkeen viimeinen puristus katoaa, sen myötä tehot ja sitten läksii vielä itseluottamus. Sitten ollaankin koirankopissa. Tämä kaikki omaa pekulointia.

Veikkaukseni on, että Jesse ei osaa (vielä) käsitellä heikkoja hetkiä. Itseluottamus katoaa totaalisesti. On siellä olemassa perustaidot ja fysiikka vetää OK -tasolla, mutta korvien välissä sakkaa.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
En ole paljoa puljun pelejä katsellut viime aikoina, mut aamulla parin erän perusteella sanoisin, että pelasi minusta ihan tasavahvasti ketjun kolmantena lenkkinä, kun oli kentällä. Se pisti silmään, että pelasi lyhyttä vaihtoa ja käytännössä aina meni ensimmäisenä vaihtoon. Ei siinä pikkustintissä kyllä kauheasti oo aikaa onnistua. Pitäiskö olla enemmän röyhkeyttä ja ottaa se peliaika ja vastuu?
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Ei siinä pikkustintissä kyllä kauheasti oo aikaa onnistua. Pitäiskö olla enemmän röyhkeyttä ja ottaa se peliaika ja vastuu?
En ole itsekään sen enempää Öljyä katsonut, mutta ainakin @TAM on maininnut sen että Pulju tarvii paljon paikkoja maalin tekemiseen. Eihän sitä alkukauden tahtia varmaan kukaan odottanut jatkuvan, mutta ei playoffeissa varsinkaan voi peluuttaa vaan hyvän peruspelin takia jos ei tulosta tule. Jatkoa ajatellen tehokkuus on vaan oltava parempaa jatkuvan ison vastuun saamiseksi.

Tulee mieleen Donskoi, joka on sitten aivan omilla luvuillaan sen kanssa kun tulee kylmä putki niin sitten on kylmää. Donskoi on kuitenkin urallaan päässyt pelaamaan aika hyvin siihen nähden että noi kuivat kaudet on aivan uskomattomia.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
En ole itsekään sen enempää Öljyä katsonut, mutta ainakin @TAM on maininnut sen että Pulju tarvii paljon paikkoja maalin tekemiseen. Eihän sitä alkukauden tahtia varmaan kukaan odottanut jatkuvan, mutta ei playoffeissa varsinkaan voi peluuttaa vaan hyvän peruspelin takia jos ei tulosta tule. Jatkoa ajatellen tehokkuus on vaan oltava parempaa jatkuvan ison vastuun saamiseksi.

Tulee mieleen Donskoi, joka on sitten aivan omilla luvuillaan sen kanssa kun tulee kylmä putki niin sitten on kylmää. Donskoi on kuitenkin urallaan päässyt pelaamaan aika hyvin siihen nähden että noi kuivat kaudet on aivan uskomattomia.
Joo, itse en nyt näitä viimeisiä pelejä ole päässyt edes näkemään kun olen ollut reissussa. Mutta kyllä itselläni on kaikenkaikkiaan sellainen mielikuva, että viimeistely ja laukauksen laatu on Puljujärven isoin puute. Paikkojahan kyllä on ollut, muttei ole saanut kiekkoa maaliin. Amatööriarviona sanoisin, että laukauksen viritteleminen kestää usein liian kauan. Lisäksi edelleen mielestäni silmiinpistävän usein Puljujärvi kaatuu samalla kun laukoo.

Mutta silti olen sitä mieltä (pelejä näkemättä) että kun oli ihan toimiva konsepti runkosarjan lopulla ja pelit kulkivat kivasti (vaikkei Puljujärvi silloinkaan maaleja tehnyt), niin miksi piti muuttaa peluutusta pudotuspeleihin. Haluttiin antaa lisää vastuuta kädettömille koohottajille (Kassian, Archibald). Sitä en ymmärrä.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Lisäksi edelleen mielestäni silmiinpistävän usein Puljujärvi kaatuu samalla kun laukoo.

Puljun rannelaukaus tosiaan lähtee pelkästään käsillä, jos ei saa ampua rauhassa. Suoritus näyttää hankalalta ja epätasapainoiselta. Omaan silmään näyttää siltä, että näissä laukauksissa rentous puuttuu täysin, ja keskittyminen menee pääasiassa voiman tuottoon, kun keskivartalo ei ole tätä työtä tukemassa. Tarkkuus on sitten mitä sattuu.

edit: Puljun peliasento näyttää mielestäni siltä, että on usein perse pitkällä ja kumarassa, joten ei välttämättä ole paras asento laukauksen kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Eikö Kassian pelaa nimenomaan vähemmän kuin runkosarjassa?
Älä nyt anna faktojen pilata hyvää valitusta :).

No sanotaanko näin, että luovuttiin siitä tasaisemmasta peluutuksesta jolla pelattiin runkosarjassa. Minuutillisesti putosivat alaketjujen pelaajien jääajat aikalailla kautta linjan mutta ehkä itse olisin sitten toivonut, että niitä vähiäkin minuutteja olisi kuitenkin enemmän annettu niille kavereille, joilla on jotain muutakin funktiota kuin ryntäillä päättömästi. Vaikka pudotuspelejä pelataankin.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Puljun rannelaukaus tosiaan lähtee pelkästään käsillä, jos ei saa ampua rauhassa. Suoritus näyttää hankalalta ja epätasapainoiselta. Omaan silmään näyttää siltä, että näissä laukauksissa rentous puuttuu täysin, ja keskittyminen menee pääasiassa voiman tuottoon, kun keskivartalo ei ole tätä työtä tukemassa. Tarkkuus on sitten mitä sattuu.

edit: Puljun peliasento näyttää mielestäni siltä, että on usein perse pitkällä ja kumarassa, joten ei välttämättä ole paras asento laukauksen kannalta.
Mä olen aina vähän ihmetellyt, kun Jessen laukausta on aika paljon hehkutettu täällä. Mun mielestä Puljujärvi on näyttänyt heikolta laukojalta jo sieltä junnukisoista lähtien. Toki lämäri toimii, kun pääsee rauhassa virittelemään, mutta nimenomaan nopeiden tilanteiden (joita hyökkääjällä 90% tilanteista on) vedot on sellasia suupaisuja sinne päin.
 

Aivan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mä olen aina vähän ihmetellyt, kun Jessen laukausta on aika paljon hehkutettu täällä. Mun mielestä Puljujärvi on näyttänyt heikolta laukojalta jo sieltä junnukisoista lähtien. Toki lämäri toimii, kun pääsee rauhassa virittelemään, mutta nimenomaan nopeiden tilanteiden (joita hyökkääjällä 90% tilanteista on) vedot on sellasia suupaisuja sinne päin.
Mitä vähän ite katsellut niin vedot kulmikkaita ja tietty rentous tai sulavuus puuttuu. Voisiko olla edelleen vähän rempan jäljiltä ja notkistuu ajan myötä. Sanoisin ettei veto noin huonolla mallilla ollut männä vuosina.

Selkeä heikkous tällä hetkellä.
 

Luoto

Jäsen
Puljun rannelaukaus tosiaan lähtee pelkästään käsillä, jos ei saa ampua rauhassa. Suoritus näyttää hankalalta ja epätasapainoiselta. Omaan silmään näyttää siltä, että näissä laukauksissa rentous puuttuu täysin, ja keskittyminen menee pääasiassa voiman tuottoon, kun keskivartalo ei ole tätä työtä tukemassa. Tarkkuus on sitten mitä sattuu.

edit: Puljun peliasento näyttää mielestäni siltä, että on usein perse pitkällä ja kumarassa, joten ei välttämättä ole paras asento laukauksen kannalta.
Joo, ei tuollaisesta asennosta saa vartalon kiertoa vetoon mukaan. Asento vaikuttaa lisäksi esim. kaatuiluun ja ketteryyteen. Olen kirjoittanut peliasennosta aika paljon, mutta ei ole mennyt jakeluun, vika on aina valmentajissa. Toisaalta mun juttuni lytätään valmentajien ja seurojen auktoriteetilla. Kun soppaan lisätään ilmeinen pikkupojan herkästi loukkaantuva psyyke, niin ei voi edes tasaista pelaamista odottaa. Taitaa itsekritiikkikin puuttua.
Hienoa nähdä edes pari asiallista kirjoitusta Puljusta.
 

Kaarne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Barcelona
Joo, ei tuollaisesta asennosta saa vartalon kiertoa vetoon mukaan. Asento vaikuttaa lisäksi esim. kaatuiluun ja ketteryyteen. Olen kirjoittanut peliasennosta aika paljon, mutta ei ole mennyt jakeluun, vika on aina valmentajissa. Toisaalta mun juttuni lytätään valmentajien ja seurojen auktoriteetilla. Kun soppaan lisätään ilmeinen pikkupojan herkästi loukkaantuva psyyke, niin ei voi edes tasaista pelaamista odottaa. Taitaa itsekritiikkikin puuttua.
Hienoa nähdä edes pari asiallista kirjoitusta Puljusta.
Mitä tarkoittaa pari asiallista vastausta? Samaa mielipidettä? Joskus eriävät mielipiteet ovat hyvinkin rakentavia…
 
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Joo, ei tuollaisesta asennosta saa vartalon kiertoa vetoon mukaan. Asento vaikuttaa lisäksi esim. kaatuiluun ja ketteryyteen. Olen kirjoittanut peliasennosta aika paljon, mutta ei ole mennyt jakeluun, vika on aina valmentajissa. Toisaalta mun juttuni lytätään valmentajien ja seurojen auktoriteetilla. Kun soppaan lisätään ilmeinen pikkupojan herkästi loukkaantuva psyyke, niin ei voi edes tasaista pelaamista odottaa. Taitaa itsekritiikkikin puuttua.
Hienoa nähdä edes pari asiallista kirjoitusta Puljusta.
Tämä kirjoituksesi ei ainakaan asiallista ole nähnytkään, kun viestissäsi väität Puljujärven omaavan "pikkupojan herkästi loukkaantuvan psyykeen" ja kritisoit Jesseä itsekritiikin puutteesta. Kuulostaa enemmänkin vain siltä ettet pidä Puljujärvestä vai onko heittää jotakin konkreettista noista väitteistäsi vai ovatko vain mutua?
 

Luoto

Jäsen
Mitä tarkoittaa pari asiallista vastausta? Samaa mielipidettä? Joskus eriävät mielipiteet ovat hyvinkin rakentavia…
Parilla asiallisella vastauksella tarkoitin peukuttamiani Puljun peliasentoon ja laukomiseen liittyviä kommentteja, Sanavalinta olisi tästä keskustelujaksosta voinut olla parempikin. Olen kirjoitellut paljon Puljun pelaamiseen liittyvistä puutteista ja tuntui hyvältä että en ole enää ainoa joka ne näkee, tai ainakin niistä mainitsee. Tämä keskustelujakso oli muutenkin paras mitä olen Puljusta nähnyt ja peukuttaa olisi voinut useampaakin viestiä.
Totta kai eriävät mielipiteet voivat olla rakentavia, mutta niidekin pitäisi olla edes jotenkin perusteltuja. Tähän asti ne ovat olleet loukkaantuneiden fanien auktoriteetteihin, valmentajiin ja seuroihin vetoamista.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viime yönä peliaikaa 5:30 ja mitä aamulla viimeisen erän näin kotona kahvinkeittelyn ohessa, en onnistunut Puljua näkemään kuvissa kertaakaan.

Toki, roolipelaaja on roolipelaaja ja nyt rooli on tuo, joukkue edellä mennään ja pääsee sentään kokoonpanoon mukaan tosipeleissäkin, kiva olisi jos vastuuta vähän enemmän taas tulisi.
 

Luoto

Jäsen
Tämä kirjoituksesi ei ainakaan asiallista ole nähnytkään, kun viestissäsi väität Puljujärven omaavan "pikkupojan herkästi loukkaantuvan psyykeen" ja kritisoit Jesseä itsekritiikin puutteesta. Kuulostaa enemmänkin vain siltä ettet pidä Puljujärvestä vai onko heittää jotakin konkreettista noista väitteistäsi vai ovatko vain mutua?
Kukapa ei luonnonlapsesta ja poikamaisesta Jessestä pitäisi? Olen kirjoitellut foorumilla varmaan eniten hänestä ja Kakosta. Vannon ja vakuutan että ainoa tarkoitukseni on ollut osoittaa heidän heikkoutensa jotta niihin kiinnitettäisiin huomiota ja niitä parannettaisiin. Sama koskee Laineen kritiikkiä. Puljun fanit ovat loukkaantuneina inttäneet vastaan ilman asiallisia perusteluja. Kaapon fanit ovat olleet enimmäkseen hiljaa. Asiassa olen varmasti pysynyt paremmin kuin vastaan kirjoittajat.
En ole psykologi enkä psykiatri, joilla on erilaisia kirjallisia testejäkin ihmisten psyyken testaamiseen. Hekin kuitenkin tekevät päätöksiä ihmisten olemuksen ja käytöksen perusteella. Jos olen väärässä niin sitten olen, mutta mulle on tullut Jessestä sellainen käsitys kuin kirjoitin.

Jatkan vielä kehulla, joka on ollut tulossa aivan näillä näppäimillä. Kritisoin Jessen yrityksen puutetta ja kesken lopettamista hänen ensimmäisellä käynnillään NHL:ssä. Katselen vaan koosteita, mutta niiden perusteella yritys ja taistelu on selvästi parantunut.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Viime yönä peliaikaa 5:30 ja mitä aamulla viimeisen erän näin kotona kahvinkeittelyn ohessa, en onnistunut Puljua näkemään kuvissa kertaakaan.

Toki, roolipelaaja on roolipelaaja ja nyt rooli on tuo, joukkue edellä mennään ja pääsee sentään kokoonpanoon mukaan tosipeleissäkin, kiva olisi jos vastuuta vähän enemmän taas tulisi.
Itse katselin toisen ja kolmannen erän. Pari kertaa osui silmään. Ei nyt mitään isompaa ongelmaa näkynyt muttei kyllä niissä vähissä vaihdoissaan mitään hyödyllistäkään oikein tehnyt. Näytti siltä että oli koko ajan vähän perässä eli kiekot ja vastustajat suhahtelivat ohi joka suuntaan ja Puljujärvi ei oikein ehtinyt mihinkään mukaan. Mutta tosiaan kun nyt taas Oilers pelasi seitsemällä pakilla, niin nelosessa olivat vain Puljujärvi ja Kassian eli siksikin jo rooli jäi pieneksi. Ja varmasti vaikea päästäkään oikein rytmiin kiinni kun käy jäällä muutaman kerran erässä. Parissa ekassa erässä sentään yli kaksi minuuttia jääaikaa molemmissa, mutta kolmannessa kävi vain yhden vaihdon pyörähtämässä jäällä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles
Joo, ei tuollaisesta asennosta saa vartalon kiertoa vetoon mukaan. Asento vaikuttaa lisäksi esim. kaatuiluun ja ketteryyteen. Olen kirjoittanut peliasennosta aika paljon, mutta ei ole mennyt jakeluun, vika on aina valmentajissa.

Eikö voisi ajatella, että vikaa on nimenomaan valmentajissa jos kerta noin ilmeisiä puutteita eivät ole saaneet korjattua tai edes hiottua?
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Parilla asiallisella vastauksella tarkoitin peukuttamiani Puljun peliasentoon ja laukomiseen liittyviä kommentteja, Sanavalinta olisi tästä keskustelujaksosta voinut olla parempikin. Olen kirjoitellut paljon Puljun pelaamiseen liittyvistä puutteista ja tuntui hyvältä että en ole enää ainoa joka ne näkee, tai ainakin niistä mainitsee.

Aina pitää väyrystellä, kun on mahdollisuus. Lainaan siis itseäni vuodelta 2017. Tuossahan Pulju laukoo maalin, mutta erittäin hankalan näköinen on suoritus.

Otetaanpa framille tuo Puljujärven laukaus, jota poika itse tuossa artikkelissa suomii.

Mitä mieltä olette rannelaukauksesta, joka on suorituksena täysin erilainen kuin esim. Laineen laukaus? Laine ampuu melko pystystä asennosta läheltä omaa kroppaansa. Puljujärven asento taas on melko kumara, näyttää lähtevän usein pelkillä käsivoimilla. Kokonaisuutena suoritus näyttää hankalalta ja pakotetulta, ja tasapaino on usein huono laukauksen jäljiltä. Mielestäni laukaukseen on hankala saada voimaa tuolla tekniikalla.

Esimerkki
 

Luoto

Jäsen
Eikö voisi ajatella, että vikaa on nimenomaan valmentajissa jos kerta noin ilmeisiä puutteita eivät ole saaneet korjattua tai edes hiottua?
Niin minäkin olen ajatellut. Mulle on kuitenkin täällä kerrottu, että jos Jessellä olisi puutteita, niin kyllä Kärppien ja Oilersin valmentajat olisi ne korjannut.

Jessellä on hyvä +/-, mikä olisikaan jos puutteet korjattaisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös