Aleksandr Ovetškinin kaukalon ulkopuolinen toiminta

  • 216 962
  • 1 255

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Niin makaa kuin petaa. Eiköhän sen perheen sieltä Venäjältä pois ja turvaan saisi, jos tarpeeksi haluaisi. Resursseista tuskin AO:lla jää kiinni.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Edit. Jaa taisi olla taas tälläinen "hyvesignalointi"-asetta käyttävä hiekkamies.
No sitä tämä on. Ovechkia voi kritisoida todella kovaa, hänestä ja yleisesti Venäjän tilanteesta voi käydä analyyttistä tarkkaa keskustelua, mutta jos ainoa panos on huutaa kuorossa ''niin makaa kuin petaa'' tai muuta tyhjänpäiväistä, eikä itse ole tehnyt elämässään mitään hädänalaisten auttamiseksi tai asioiden kritisoimiseksi (jos ei ole päällä nyt nähtävää kuoroa), niin mitä muuta toi lause on kuin hyve-signalointia?
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
No sitä tämä on. Ovechkia voi kritisoida todella kovaa, hänestä ja yleisesti Venäjän tilanteesta voi käydä analyyttistä tarkkaa keskustelua, mutta jos ainoa panos on huutaa kuorossa ''niin makaa kuin petaa'' tai muuta tyhjänpäiväistä, eikä itse ole tehnyt elämässään mitään hädänalaisten auttamiseksi tai asioiden kritisoimiseksi (jos ei ole päällä nyt nähtävää kuoroa), niin mitä muuta toi lause on kuin hyve-signalointia?

Ei kai tässä sen kummempaa ole tapahtunut kuin, että urheilulla on erittäin vahva merkitys Venäjän, Putinin pehmeän vaikuttamisen osiossa, Ovechkin on ollut yksi valovoimaisimmista ja lojaaleimmista keulakuvista vuosia, ja leikin tässä vaiheessa, naamioiden pudottua, tulee sitten pienimuotoinen backslash.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
No sitä tämä on. Ovechkia voi kritisoida todella kovaa, hänestä ja yleisesti Venäjän tilanteesta voi käydä analyyttistä tarkkaa keskustelua, mutta jos ainoa panos on huutaa kuorossa ''niin makaa kuin petaa'' tai muuta tyhjänpäiväistä, eikä itse ole tehnyt elämässään mitään hädänalaisten auttamiseksi tai asioiden kritisoimiseksi (jos ei ole päällä nyt nähtävää kuoroa), niin mitä muuta toi lause on kuin hyve-signalointia?

Ajattelin vaan kun puhelit jotain ettei suomessa ketään kiinnostanut ennen ja kyselin että mikäs pointti tässä on ja että eikö ole parempi alkaa kritisoimaan myöhässä kuin ei milloinkaan ja sitten hiljenit. Aika räikeä yritys hiljentää kriitikot.
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin on, ja silloin se ei ole kiinnostanut ketään. Samoin Suomessa on tyytyväisenä käyty katsomassa Jokereiden KHL-pelejä ja sympattu (ja edelleen sympataan ja kannatetaan) Hjallista, samaan aikaan kun Venäjä pommitti Aleppossa lapsia.

Kyllä se on kiinnostanut ketään. Silloin Putinin, Ovetskinin ja KHL:n kritisoijat jätettiin vaan huomiotta niin kuin Neuvostoliiton vastustajat taistolaisten aikaan.

Pikaisella hakutoiminnolla löysin oman viestini Ovetskiniin liittyen vuodelta 2018:

Viesti viestiketjussa 'Vegas Golden Knights (1.) – Washington Capitals (1.), Stanley Cup-finaalit 2018'
Vegas Golden Knights (1.) – Washington Capitals (1.), Stanley Cup-finaalit 2018
 

Ak13Ze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit, Ässät
Tuo saattaa hyvinkin olla mahdollinen skenaario, että Ovechkin olisi halunnut vaihtaa profiilikuvan, mutta sitten onkin tullut joltain suunnalta hieman soosoota eikä asiaa uskallettu toteuttaa. En yhtää ihmettelisi jos pelkästään tuollainen profiilikuvan vaihto, nähtäisiin Kremlin ja itse Putinin toimesta jonkinlaisena takinkääntönä Venäjää kohtaan. Mutta tässäkin on se jos tämä vain pitää paikkansa, vai onko tässä vain jotain yritystä ja/tai vaikuttamista pestä Ovechkinin käsiä pois tästä sopasta.

Piti tuo sitten paikkansa tai ei, niin siitä huolimatta Ovechkinin pää jä kädet ovat olleet jo vuosikymmenet todella syvällä Putinin annelissa. Selasin ihan mielenkiinnosta Ovechkinin Instasta läpi kaikki Putin aiheiset päivitykset. Voi luoja että on sitten pikkaisen sakeeta settiä. Syntymäpäivää toivotetaan rakkaalle Vladimirille, samalla ylistetään kuinka hän on niin suuri ja mahtava jne. Kaiken kruunaa TeamPutinin perustamisen aikaan julkaistu päivitys, jossa kerrotaan ylpeästi kuinka ollaan henkilökohtaisesti osa Putinin tiimiä.

Jostain syystä en vain näe Ovechkinin tuomitsevan Putinia tai kääntyvän häntä vastaan, varsinkaan kaikkien noiden päivitysten jälkeen jotka luin. Sääli sinänsä sillä Ovechkin on hemmetin hyvä jääkiekkoilija josta haluaisi kyllä pitää, mutta viimeistään tuo Instan selaus osoitti että ihmisenä hän on pelkästään Putinin persettä nuoleva idiootti.
Itse Ovechkin on soppansa keittänyt, kun on alkanut Putinin kanssa kaveraamaan ja nyt hän kärsii siitä sopasta lopun ikänsä. Sai hän pestyä siitä sitten kätensä tai ei. Perheestä sen verran että kyllä Ovechkin saisi heidät halutessaan turvaan vaikka Washingtoniin, mutta haluaako hän? Mistä sitä tietää jos vaikka Putin on luvannut Ovechkinille jotain uraa politiikassa, sen jälkeen kun ura kiekkoilijana on ohitse ja perhe on vaikka tästä syystä odottamassa Venäjällä.

Loppuun tälläisenä sivuhuomiona sen verran että Instagram kohtia lukuunottamatta kaikki muu on minun omaa spekulointia, enkä esitä mitään väittämääni minkäänlaisena faktana.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No sitä tämä on. Ovechkia voi kritisoida todella kovaa, hänestä ja yleisesti Venäjän tilanteesta voi käydä analyyttistä tarkkaa keskustelua, mutta jos ainoa panos on huutaa kuorossa ''niin makaa kuin petaa'' tai muuta tyhjänpäiväistä, eikä itse ole tehnyt elämässään mitään hädänalaisten auttamiseksi tai asioiden kritisoimiseksi (jos ei ole päällä nyt nähtävää kuoroa), niin mitä muuta toi lause on kuin hyve-signalointia?

En tiedä, lasketaanko se hädänalaisten auttamiseksi, mutta aika moni täällä on tehnyt elämässään ihan merkittäviä juttuja edistääkseen länsimaista rauhanomaista demokratiaa. Minusta se pelkästään antaa mandaatin kritisoida kaikki niitä, jotka ovat toimillaan auttaneet ja mahdollistaneet erilaisten diktatuurien syntymisen, kehittymisen ja jatkumisen.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mä kyllä kuvittelin, että Ovechkinin eukko ja lapset olisivat Washingtonissa. Mitä ne Venäjällä tekee? Teemu Selännettä Ovien järjestely saattaa vituttaa, että ei hän keksinyt että Sipe ja skidit olisivat voineet olla Suomessa kun hän pan.. pelasi Ameriikoissa.

Onko Ovien perhe aina ollut Venäjällä kun isäntä pellailee rapakon takana? Enkö mä taas oo käsittänyt mitään.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Mä kyllä kuvittelin, että Ovechkinin eukko ja lapset olisivat Washingtonissa. Mitä ne Venäjällä tekee? Teemu Selännettä Ovien järjestely saattaa vituttaa, että ei hän keksinyt että Sipe ja skidit olisivat voineet olla Suomessa kun hän pan.. pelasi Ameriikoissa.

Onko Ovien perhe aina ollut Venäjällä kun isäntä pellailee rapakon takana? Enkö mä taas oo käsittänyt mitään.
Käyttäjän @hulkster19 aiemmin linkkaaman tekstin mukaan myös Ovechkinin vaimo ja kaksi lasta ovat tällä hetkellä Venäjällä. Voivathan he olla vierailemassa siellä. Nyt tämä mahdollinen vierailu venähtänee sitten hieman pidemmäksi.

There was a plan to change the picture to a symbol for world peace after the news conference, but since Ovechkin’s wife, two children and parents are currently in Russia, it was decided the photo of him and Putin would stay.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Käyttäjän @hulkster19 aiemmin linkkaaman tekstin mukaan myös Ovechkinin vaimo ja kaksi lasta ovat tällä hetkellä Venäjällä. Voivathan he olla vierailemassa siellä. Nyt tämä mahdollinen vierailu venähtänee sitten hieman pidemmäksi.

There was a plan to change the picture to a symbol for world peace after the news conference, but since Ovechkin’s wife, two children and parents are currently in Russia, it was decided the photo of him and Putin would stay.

Ehkä just kutsuttu johonkin viralliseen happeninkiin viikko ennen kuin alettiin Ukrainassa rauhaa turvata, todella.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mä kyllä kuvittelin, että Ovechkinin eukko ja lapset olisivat Washingtonissa. Mitä ne Venäjällä tekee? Teemu Selännettä Ovien järjestely saattaa vituttaa, että ei hän keksinyt että Sipe ja skidit olisivat voineet olla Suomessa kun hän pan.. pelasi Ameriikoissa.

Onko Ovien perhe aina ollut Venäjällä kun isäntä pellailee rapakon takana? Enkö mä taas oo käsittänyt mitään.
Venäläisillä on eurooppalaisia hankalammat prosessit saada viisumia USA:sta (ja Kanadasta). En tiedä kuinka hyvin pelaajien työviisumi kattaa muun perheen oleskelun maassa, mutta se päättyy aina NHL-kauden päättyessä, jonka jälkeen heidän täytyy joka tapauksessa palata kotimaahansa (ja siellä vallitsevaan ilmapiiriin). Kiekkoilijat elävät muutenkin pitkiä aikoja pelireissuilla, joten ei se välttämättä niin outoa ole jos perhe haluaa asustaa pääsääntöisesti pelaajan kotimaassa, jossa lapsille voi muodostua kaveripiirejä, ilman, että heidät täytyy repäistä useiksi kuukausiksi pois kaveripiireistään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mä kyllä kuvittelin, että Ovechkinin eukko ja lapset olisivat Washingtonissa. Mitä ne Venäjällä tekee? Teemu Selännettä Ovien järjestely saattaa vituttaa, että ei hän keksinyt että Sipe ja skidit olisivat voineet olla Suomessa kun hän pan.. pelasi Ameriikoissa.

Onko Ovien perhe aina ollut Venäjällä kun isäntä pellailee rapakon takana? Enkö mä taas oo käsittänyt mitään.

Itsekkin luullut et perhe olisi Jenkeissä. My GOD, oltiin väärässä...

Ehkä tällä hetkellä Venäjältä voi olla vaikea päästä pois, mutta vajaa 2 vko sit oli varmaab helpompaa?
Rahasta se tuskin olisi kiinni jäänyt....
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Itsekkin luullut et perhe olisi Jenkeissä. My GOD, oltiin väärässä...

Ehkä tällä hetkellä Venäjältä voi olla vaikea päästä pois, mutta vajaa 2 vko sit oli varmaab helpompaa?
Rahasta se tuskin olisi kiinni jäänyt....
Varmaan viisumin saaminen olisi ollut ongelmallista parissa päivässä. Olettaen siis että sellaista ei ollut suoraan olemassa.
 

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
Varmaan viisumin saaminen olisi ollut ongelmallista parissa päivässä. Olettaen siis että sellaista ei ollut suoraan olemassa.
Näinpä. Luulisi toisaalta, että ne viisumit olisivat olemassa, mutta voihan se olla, että perhe jäi esimerkiksi joululomien jälkeen viettämään aikaa Venäjälle, eikä ollut vielä uutta viisumia kevääksi hakenut.

Tämä on täysin anonyymi internet-huhu, joten ottakaa suolanokareen kerä, mutta joku Reddit-käyttäjä sanoi, että tuntee Capital One -areenan henkilökuntaa ja oli sitä kautta saanut kuulla Ovien isän terveydentilan estävän matkustamisen jenkkeihin, joten siksi perhe olisi viettänyt tällä kaudella enemmänkin aikaa Venäjällä. Kävisi järkeen, mutta tästä ei löytynyt kyllä ainakaan Googlella mitään faktaa.
 

Ferris

Jäsen
Onko Ovien perhe aina ollut Venäjällä kun isäntä pellailee rapakon takana? Enkö mä taas oo käsittänyt mitään.

Käyttäjän @hulkster19 aiemmin linkkaaman tekstin mukaan myös Ovechkinin vaimo ja kaksi lasta ovat tällä hetkellä Venäjällä. Voivathan he olla vierailemassa siellä. Nyt tämä mahdollinen vierailu venähtänee sitten hieman pidemmäksi.

Perhe on ymmärtääkseni viettänyt yleensä kausien aikana aikaansa sekä Washingtonissa että Venäjällä. Jossain oli mainintaa, että syynä tähän olisi USA:n viisumipolitiikka (rouvan osalta kait), mutta kyseisen tiedon paikkansapitävyydestä en osaa sanoa. Tällä kaudella näyttivät somen perusteella tulleen USA:han syyskuussa harkkaleirien alkaessa ja tammikuun puolivälin jälkeen viimeiset päivitykset sieltä ja helmikuun puolella sitten jo Venäjältä.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo

Tässä esimerkkinä "Great Eightille", että toisinkin voi toimia. Sharapovan kun voi mieltää hyvinkin Ovechkiniin rinnastettavaksi venäläisen urheilun megatähdeksi.
Ei näiden kahden tilanne ole kovin paljoa rinnastettavissa toisiinsa. Sharapova on lopettanut ammattilaisurheilun, asuu vakituisesti Yhdysvalloissa, on naimisissa tiettävästi edelleenkin brittimiljonäärin kanssa, eikä heillä taida vielä olla lapsia - ei ainakaan sellaisessa iässä, että he joutuisivat kiusatuksi muiden toimesta - eikä Sharapovalla ole minkäänlaista suhdetta Putiniin. Ovechkin taas on ajautunut asemaan, jossa hänen mahdollisilla teoillaan olisi iso symbolinen arvo, joka hyvin todennäköisesti heijastuisi myös hänen perheensä elämään - ainakin niin kauan kuin ovat vielä ”jumissa” Venäjällä. Ihmiset Venäjällä eivät nauti samaa informaatiota kuin me, ja moni kansallismielinen Venäjällä ottaisi Ovechkinin kannanoton hyvin todennäköisesti jonkinlaisena petoksena isänmaata kohtaan. Ihmismassasta löytyy melkoisia reikäpäitä, eivätkä kansallismieliset ole välttämättä sitä avarakatseisinta sorttia. Altistaisinko itse perheeni vastaavassa tilanteessa näiden armoille. En usko. Perheeni on minulle se ehdoton ykkösasia maailmassa. Uskon monen ajattelevan samoin.

Moni täällä palstalla ajattelee, että Ovechkin syököön nyt sitä mitä on instagramiinsa kylvänyt - eli paheksuvat häntä Putinin kanssa kaveeraamisesta. Mutta ei tämäkään niin yksinkertaista ole, ja jokainen voi omalla kohdallaan miettiä olisivatko tehneet toisin. Venäläiselle Putin ei ollut 2000-luvun alkupuolella mikään mörkö, vaan ihminen joka onnistui luomaan Venäjän kansalle uutta taloutta, itsetuntoa ja kansallishenkeä, joka oli aivan pohjalukemissa 90-luvulla - varsinkin Jeltsinin aikakauden lopussa. Ihmisillä oli vielä hyvässä muistissa päättymättömät elintarvikejonot kaduilla ja kurjuus, jotka Putin onnistui muuttamaan. Uransa alkupuolella tämä oli siis oikeasti hyvin suosittu ja pidetty henkilö Venäjällä. Hyvin harva tiedosti mitä Putin puuhasi ulkopoliittisesti, eikä tämä ennen Georgiaa 2008 tainnut rajojensa ulkopuolella pullistella. Kun tällainen ihminen tulee käsi ojossa ehdottamaan ”imagokauppaa”, josta hyötyy myös sinun edustamasi jääkiekko, suhteessa muihin samoista markkina-alueista kilpaileviin lajeihin - esim. jalkapalloon, niin onko sinun järkevää kieltäytyä? Putin on varmasti tuonut paljon näkyvyyttä lajille. Pohtiessamme siis Ovechkinin alkuperäisiä motiiveja ystävystyä Putinin kanssa, asettakaa itsenne venäläisen jääkiekon ykkösnimeksi ja miettikää miten se tulee auttamaan rakastamaasi lajia, ja varmaan myös sinua itseäsi. Päätös saattaa olla helppo jos olet poliittisesti aktiivinen henkilö, mutta jos olet ammattiurheilija, jonka elämä pyörii kiekkopiireissä, voi olla vaikeampi kieltäytyä.

Yksilöurheilijat ovat muutenkin vähän eri puusta veistettyjä, kuin joukkueurheilijat, jotka varttuvat eräänlaiseen yhteisömentaliteettiin. Ovechkin vaikuttaa minusta sellaiselta luonteelta, jolle omat yhteisöt - Washington Capitals ja Venäjä ovat tärkeitä, kun taas Sharapova vaikuttaa kaikin puolin kansainväliseltä ihmiseltä, jota kansallismieli ei isommin rasita. Ja kuten on sanottu, Ovechkin oli aikeissa poistaa Putinin kuvan pois instagrammistaan, joten ilmeisesti tajuaa hepun olevan vahingollinen myös Team Venäjälle, mutta se on tosiaan hankala paikka, kun perhe ei pääse poistumaan Venäjältä (kuten tässä edellä on mainittu) ja tekemisilläsi on iso symbolinen vaikutus monelle venäläiselle, myös niille ääritapauksille. On mielestäni ihan inhimillistä yrittää pidättäytyä isoista symbolisista eleistä hänen asemassaan.

Itse en juuri Ovechkinia fanita, ehkäpä juuri tämän Putin-suhteen takia, vaikken ole asiaa kovin kummoisena koskaan pitänyt. Mutta silti koen liberaalin yhteiskunnan vastaiseksi, että yksityishenkilöä, jolla ei ole mitään tekemistä sodan kanssa, yritetään painostaa tekemään tiettyjä kannanottoja, joilla voi olla isotkin vaikutukset tämän elämään. Yksityisillä henkilöillä pitää olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä, mutta myös mahdollisuus pidättäytyä niistä. Ja kuten edellä on mainittu, Ovechkin tekee hommia työviisumilla pohjois-amerikassa. Kauden päätteeksi on poistuttava kotimaahan. Sharapovalla ei ole samaa rasitetta.
 

444

Jäsen
No siis… Ovetškin on asunut Yhdysvalloissa vuodesta 2005, jolloin aloitti NHL-uransa. Hänellä on siis ollut yli 16 vuotta aikaa imeä itseensä länsimaisia vaikutteita. Hän on saanut lukea ”ulkomailla” asuessaan länsimedioiden kirjoituksia Putinin terrorismista niin Venäjällä kuin muissakin maissa. On siis saanut lukea Venäjän ”rauhanturvaoperaatioista” mm. Georgiassa ja Ukrainassa jo ennen tätä viimeisintä operaatiota. Hänellä on ollut viimeisimmänkin Ukraina-invaasion jälkeen 8 vuotta aikaa järjestää itsensä ja perheensä pysyvästi Yhdysvaltoihin ja katkaista napanuoransa Suureen Johtajaan. Sen sijaan hän valitsi toimia maskottina ja jatkaa Oman Presidenttinsä julkista tukemista. Mulla ei riitä ihan hirveästi empatiaa, jos on nyt, maaliskuussa 2022, omasta mielestään vähän puun ja kuoren välissä, kun muu perhe lähti lomailemaan Venäjälle ja hän ei siksi muka pysty irtautumaan Omasta Presidentistään. On varmasti vittumainen tilanne juuri tällä hetkellä, epäilemättä on. Aivan kuten on silläkin, jonka talo on jo liekeissä ja omistaja päätti olla ottamatta vakuutusta, koska se talo on palanut vasta kahdesti aiemminkin, ja eihän kukaan usko salaman iskevän kolmatta kertaa samaan paikkaan. Minulla ei ole tarvetta edes yrittää ymmärtää tuollaista henkilöä. Täysin erilainen tilanne kuin jollain Siperiassa asuvalla mummolla, jonka ainoa tietokanava on valtion tv-lähetykset. Jos Ovetškin on valinnut olla kuluttamatta länsimediaa, niin se on tietoinen valinta sulkea silmänsä ikäviltä totuuksilta. Jos hän on seurannut tilanteita ja silti päättänyt seistä Putinin takana, niin se on tietoinen valinta tukea terroristidiktaattoria. Huonoja valintoja molemmat ja kertoo todella paljon ko. ihmisestä.

Joku taisi jossain vaiheessa sanoakin, että ei mafiasta tai huumekartellistakaan poistuta helposti ja kivuttomasti siinä vaiheessa, kun paska osuu tuulettimeen, vaan se valinta tulee tehdä hyvissä ajoin ja järjestellä asiansa kuntoon. Paskahousuista ja ala-arvoista toimintaa Aleksanderilta ruveta tässä vaiheessa vaikeroimaan, että ”mä oon hei vaan urheilija ja Putin on mun presidentti, mut sota on vähän huono juttu”.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ovechkin tekee hommia työviisumilla pohjois-amerikassa. Kauden päätteeksi on poistuttava kotimaahan. Sharapovalla ei ole samaa rasitetta.

Tätä en kyllä oikein ymmärrä, vaikken USA:n maahanmuuttokäytänteiden varsinainen asiantuntija olekaan.

Ovechkinin statuksella (+16 vuotta maassa, monimiljonääri, laajasti ihailtu julkisuuden henkilö) pysyvän oleskeluluvan tai USA:n kansalaisuuden saamisen olettaisi olevan helppoa ja mahdollisuudet tuoda vaikka koko suku ja kaverit Washingtoniin.

Vaikkeivat Sharapova ja Ovechkin täysin yhteneväisiä taustaltaan olekaan, uskon Ovechkinin voineen valita niin ikään astetta "ei-poliittisemman" julkisuuskuvan.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Hänellä on ollut viimeisimmänkin Ukraina-invaasion jälkeen 8 vuotta aikaa järjestää itsensä ja perheensä pysyvästi Yhdysvaltoihin ja katkaista napanuoransa Suureen Johtajaan. Sen sijaan hän valitsi toimia maskottina ja jatkaa Oman Presidenttinsä julkista tukemista. Mulla ei riitä ihan hirveästi empatiaa, jos on nyt, maaliskuussa 2022, omasta mielestään vähän puun ja kuoren välissä, kun muu perhe lähti lomailemaan Venäjälle ja hän ei siksi muka pysty irtautumaan Omasta Presidentistään.

Totta joka sana.

En kyllä ymmärrä tätä tilannetta. Iän karttuessa urheilun seuraaminen on jäänyt aina vaan vähemmälle joten en pysty asettumaan henkilöiden asemaan joille penkkiurheilu on niin tärkeää että selitetään musta valkoiseksi lähinnä itselle että voidaan jatkaa hyvällä omallatunnolla seuraamista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös