Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 248 244
  • 10 614

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos ne haluaa niin niiden pitäis antaa jotain konkreettista hyötyä siitä että ottaa rokotteen. En mä mitään ilmaista ämpäriä tarvitse, mutta nyt vissiin tilanne on vielä että itse pitäis soittaa johonkin ihme numeroon ja itse pitäis mennä sinne jonnekin.
 

Vino

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä oon oikeesti alkanu miettimään että en ottas kolmatta rokotetta. Saisin sen tämän kuun lopussa. Miks ottaisin, kun mihinkään ei kuitenkaan pääse, on rokotettu tai ei. Hallille ei pääse ja baarit menee kuudelta kiinni (pelit alkaa yleensä 18.30). Töissä käyn ja lopun ajan vietän kotona itsekseni, kavereita/ystäviä oon nähny ties milloin viimeksi, viestejä vaihdellaan melkein päivittäin. Sosiaalinen elämä on muuten ihan jäissä.

Meillä on ystävän kans varattu hotelli Tampereelle kun JYPillä on siellä peli helmikuun alussa, mutta eipä taida siitäkään reissusta tulla mitään.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Jos ne haluaa niin niiden pitäis antaa jotain konkreettista hyötyä siitä että ottaa rokotteen. En mä mitään ilmaista ämpäriä tarvitse, mutta nyt vissiin tilanne on vielä että itse pitäis soittaa johonkin ihme numeroon ja itse pitäis mennä sinne jonnekin.
No jos mä kuitenkin annan sulle ämpärin niin soitatko, menetkö ja otatko?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos ne haluaa niin niiden pitäis antaa jotain konkreettista hyötyä siitä että ottaa rokotteen. En mä mitään ilmaista ämpäriä tarvitse, mutta nyt vissiin tilanne on vielä että itse pitäis soittaa johonkin ihme numeroon ja itse pitäis mennä sinne jonnekin.

Eikö teille ringin ripulihousuille ole konkreettinen hyöty siitä, että pääsette lähiräkälään juomaan? Vai onko loskassa tai pakkasessa mukavampaa?
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Jos ne haluaa niin niiden pitäis antaa jotain konkreettista hyötyä siitä että ottaa rokotteen. En mä mitään ilmaista ämpäriä tarvitse, mutta nyt vissiin tilanne on vielä että itse pitäis soittaa johonkin ihme numeroon ja itse pitäis mennä sinne jonnekin.

Luuletko, että ne tulisi sun luo rokottamaan?
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Pisteet kyllä Helsingille rokotusjärjestelyistä.

Kaksi ensimmäistä tuli otettua todella sujuvasti Malmilla, mutta kolmas meni vielä helpommin Messukeskuksessa maanantaina. Auto tyhjään parkkihalliin, parin minuutin kävely Messariin, 15 minuuttia etuajassa sisään, piikki hihaan, viisi minuuttia odottelua ja kohti autoa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No sen voi sanoa, että tänään kävin pientä debattia rokotevastaisen kanssa, joka ihan pokkana väitti, että hänellä on hoitajakaveri joka sanoi sairaaloiden olevan kuulemma täynnä pelkästään koronarokotteesta oireita saaneita ihmisiä. Koita nyt tommosella ihmiselle saada rokotusta. :D

Tarkastin tän tiedon siskoltani, joka hoitaa koronapotilaita ja ei kuulemma ole tullut vastaan yhtäkään, jota ois pitänyt hoitaa rokotteista tulleiden oireiden takia.

Rokotevastaiset nyt levittävät joka käänteessä disinformaatiota.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Nyt on pieni dilemma. Sairastin erittäin todennäköisesti koronan toistamiseen pari viikkoa sitten oireiden ollessa lieviä. Kaksi rokotusta on alla, joista jälkimmäinen syötettiin kehooni syyskuun puolivälissä.

Ongelmaksi tässä muodostuu se, etten käynyt virallisessa testissä (ei täällä HUS-alueella tosin edes kehoitettu menemään sinne lievillä oireilla) ja täten minulla ei ole minkäänlaista dokumenttia sairastetusta taudista, joka itsessään takaisi jo Omakantaan 6kk "vapaalipun" QR-koodeineen.

Jos tuo kolmen piikin rokotepassi joskus hamassa tulevaisuudessa tulee käyttöön, niin kuinka järkevää/riskialtista on käydä hakemassa rokote lieväoireisen taudin perään? En tässä juuri muuta ajattele kuin sitä, että pääsisi taas joskus viettämään aikaa muuallakin kuin kotona, kaupassa tai kavereiden luona.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jos tuo kolmen piikin rokotepassi joskus hamassa tulevaisuudessa tulee käyttöön, niin kuinka järkevää/riskialtista on käydä hakemassa rokote lieväoireisen taudin perään? En tässä juuri muuta ajattele kuin sitä, että pääsisi taas joskus viettämään aikaa muuallakin kuin kotona, kaupassa tai kavereiden luona

Omikronin sairastaa kahdella piikillä niin moni nyt että en ymmärrä miksi kolme piikkiä olisi vaatimuksena, ainakaan nykyrokotetta. Kaksi piikkiä+sairastaminen varmasti kelpaa. Ongelma on se jos ei ole saanut testiaikaa viralliseen mittaukseen niinkuin ohje monessa paikassa on.

Kolmosta ei kai suositella alle 4kk taudista. Tai siitä ei ole hyötyä ainakaan toki tuskin haittaakaan.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Nyt on pieni dilemma. Sairastin erittäin todennäköisesti koronan toistamiseen pari viikkoa sitten oireiden ollessa lieviä. Kaksi rokotusta on alla, joista jälkimmäinen syötettiin kehooni syyskuun puolivälissä.

Ongelmaksi tässä muodostuu se, etten käynyt virallisessa testissä (ei täällä HUS-alueella tosin edes kehoitettu menemään sinne lievillä oireilla) ja täten minulla ei ole minkäänlaista dokumenttia sairastetusta taudista, joka itsessään takaisi jo Omakantaan 6kk "vapaalipun" QR-koodeineen.

Jos tuo kolmen piikin rokotepassi joskus hamassa tulevaisuudessa tulee käyttöön, niin kuinka järkevää/riskialtista on käydä hakemassa rokote lieväoireisen taudin perään? En tässä juuri muuta ajattele kuin sitä, että pääsisi taas joskus viettämään aikaa muuallakin kuin kotona, kaupassa tai kavereiden luona.

Omikronin sairastaa kahdella piikillä niin moni nyt että en ymmärrä miksi kolme piikkiä olisi vaatimuksena, ainakaan nykyrokotetta. Kaksi piikkiä+sairastaminen varmasti kelpaa. Ongelma on se jos ei ole saanut testiaikaa viralliseen mittaukseen niinkuin ohje monessa paikassa on.

Kolmosta ei kai suositella alle 4kk taudista. Tai siitä ei ole hyötyä ainakaan toki tuskin haittaakaan.
Tästä tulee kyllä jatkossa ongelma monelle, itse juuri sairastin koronan myöskin kaksi piikkiä saaneena. Erona @Giroux tilanteeseen on se, että minä tosiaan kävin viime viikolla testissä toteamassa asian. Kikkailin asian niin, että kävin täällä HUS-alueella ihan eri paikkakunnalla testissä, kun omalla ei olisi päässyt 3-4 päivään.. minä en työpaikkaa varten (enkä siis tartuntatautipäivärahaa varten) tarvitse karanteenimääräystä, mutta kun sain tietää että koronahan se on, niin sain jäädä omalla ilmoituksella töistä sairaslomalle. Vain tämän oikeuden perässä kävin itse testissä. Tauti tosin oli niin lievä, että tällä viikolla olen tehnyt jo etää..

Itsekin jopa yllätyin, että minulle on nyt jo muodostunut Kanta-palveluun automaattisesti todistus sairastetusta koronasta, että kävipä se todella nopeasti. Voimassaolo alkaa tästä päivästä vai oliko huomisesta ja kestää tuonne heinäkuun alkuun asti. Näin ollen voin jättää kolmannet herkut ihan luvan kanssa väliin, se lukee suoraan THL:n nettisivuilla


Mutta tosiaan tulee olemaan paljon ihmisiä, etenkin täällä HUS-alueella, jotka eivät tuota todistusta saa edellä mainitusta syystä
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Itsekin jopa yllätyin, että minulle on nyt jo muodostunut Kanta-palveluun automaattisesti todistus sairastetusta koronasta, että kävipä se todella nopeasti. Voimassaolo alkaa tästä päivästä vai oliko huomisesta ja kestää tuonne heinäkuun alkuun asti. Näin ollen voin jättää kolmannet herkut ihan luvan kanssa väliin, se lukee suoraan THL:n nettisivuilla

Itselläni sama juttu. Siellä se on vaikka testitulos tuli keskiviikkoaamuna. Todella ripeää.

Enkä näe mitään järkeä että varsinkaan tätä nykyrokotetta enää edes tarjottaisiin koska se on auttamatta vanhentunut. Luulisi tälle joku ratkaisu löytyvän myös näille joilla ei virallista tulosta. Tai sitten on vain käytävä ns.turhalla piikillä joka ei ole enää ajantasalla.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Eiköhän paras ratkaisu olisi siirtyä normaaleihin sairaspoissaolokäytäntöihin. Ja samalla ukaasi vielä niille työnantajajääräpäille, jotka ei vielä herran vuonna 2022 hyväksy omailmoitusta sairasloman perusteena, että olisi jo korkea aika saatana!
 
Viimeksi muokattu:

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Tästä tulee kyllä jatkossa ongelma monelle, itse juuri sairastin koronan myöskin kaksi piikkiä saaneena. Erona @Giroux tilanteeseen on se, että minä tosiaan kävin viime viikolla testissä toteamassa asian. Kikkailin asian niin, että kävin täällä HUS-alueella ihan eri paikkakunnalla testissä, kun omalla ei olisi päässyt 3-4 päivään.. minä en työpaikkaa varten (enkä siis tartuntatautipäivärahaa varten) tarvitse karanteenimääräystä, mutta kun sain tietää että koronahan se on, niin sain jäädä omalla ilmoituksella töistä sairaslomalle. Vain tämän oikeuden perässä kävin itse testissä. Tauti tosin oli niin lievä, että tällä viikolla olen tehnyt jo etää..

Itsekin jopa yllätyin, että minulle on nyt jo muodostunut Kanta-palveluun automaattisesti todistus sairastetusta koronasta, että kävipä se todella nopeasti. Voimassaolo alkaa tästä päivästä vai oliko huomisesta ja kestää tuonne heinäkuun alkuun asti. Näin ollen voin jättää kolmannet herkut ihan luvan kanssa väliin, se lukee suoraan THL:n nettisivuilla


Mutta tosiaan tulee olemaan paljon ihmisiä, etenkin täällä HUS-alueella, jotka eivät tuota todistusta saa edellä mainitusta syystä
Olen pohtinut, että mitenkäs sellaisessa tilanteessa, että kotitesti on positiivinen, sairastaa taudin lievin oirein kotona eikä esim. työnantajan takia tarvitse virallista todistusta ja aikoo lähteä vaikkapa keväällä ulkomaille reissuun. Maahan, jossa tarvitaan tuore pcr-testi rokotteiden lisäksi ja testihän tietysti näyttää positiivista aiemmin sairastetun koronan takia. Niin miten nämä tilanteet hoidetaan? Toki voi olla hyvinkin mahdollista, että kevääseen mennessä nämä nykyiset vaatimukset on jo kumottu. Tai; entäs jos haluaakin käydä Virossa piipahtamassa vaikka nyt talvella?
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Enkä näe mitään järkeä että varsinkaan tätä nykyrokotetta enää edes tarjottaisiin koska se on auttamatta vanhentunut. Luulisi tälle joku ratkaisu löytyvän myös näille joilla ei virallista tulosta. Tai sitten on vain käytävä ns.turhalla piikillä joka ei ole enää ajantasalla.

Onhan se sairastettu tauti kuitenkin rasitus elimistölle. Jos siihen perään menet piikille, niin maallikkona voisi ajatella, ettei se hyväksi ole. Jos siis esim koronapassia varten olisi tulevaisuudessa otettava 3. rokote.

Ainakin EMA jo varoitteli, että jatkuvat boosterit eivät ole immuunipuolustukselle hyväksi. Luulisi sama koskevan sitä, jos sairastat taudin lievillä oireilla ja perään joudut vielä piikille passia varten.

No odotellaan millainen ratkaisu tuohon tulee. THL:n Helve ja Nohynek ovat ainakin sitä mieltä, että 3. rokotteita ei kannattaisi piikittää kuin riskiryhmille ja iäkkäämmille. Vuotava rokote ei pitkää suojaa tartunnalle tuo ja omikron on lievä tauti nuorelle, vaikka rokotetta ei olisi lainkaan. Lisäksi ei voida tietää, mikä variantti ensi kevään aallossa iskee.
 

Moses

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Käsittääkseni PCR-testi voi näyttää positiivista yllättävän pitkäänkin sairastamisen jälkeen, eli kyllä Pulle Nahin kuvaama skenaario on hyvinkin mahdollinen. Esimerkiksi Italia vaatii negatiivisen PCR-testin saapuessa, ja Kypros vaatii negatiivisen PCR-testin ennen lähtöä.*

* UPDATED: COVID-19 Travel restrictions for every country in Europe
Okei, tämä tuli itselleni täysin uutena asiana. Eli periaatteessa meillä saattaa suhteellisen monen "oireeton korona" johtua siitä, että ovat sairastaneet oireettoman koronan joskus aikaisemmin.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Ainakin itseä varoiteltiin karanteenipuhelun yhteydessä, että seuraavat 6kk Pcr-testi saattaa näyttää positiivista. Ja ymmärtääkseni esim Arabiemiraatteihin vaaditaan pcr-testi maahantuloon
Jees, vaatimukset itselleni tuttuja, mutta en ollut aikaisemmin törmännyt tähän PCR-testin ongelmaan, mikä sinänsä on pieni ihme, kun suhteellisen tarkkaan on tullut näitä asioita seurattua. Sokea piste.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Ei kai Viroon neg. testiä tarvitse?
Tuossa @Moses laittamassa linkissä lukee, että Viro vaatii rokotustodistuksen lisäksi negatiivisen testin. En tiedä, käykö siihen pikatesti - ja näkyyhän se kait pikatestissäkin positiivisena jo sairastettu korona, ainakin jonkin aikaa?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuossa @Moses laittamassa linkissä lukee, että Viro vaatii rokotustodistuksen lisäksi negatiivisen testin. En tiedä, käykö siihen pikatesti - ja näkyyhän se kait pikatestissäkin positiivisena jo sairastettu korona, ainakin jonkin aikaa?

Euronewsin sijaan suosittelen katsomaan suoraan Viron omilta nettisivuilta tai esim laivayhtiön sivuilta nuo maahantulovaatimukset.

Tällä hetkellä visitestonia.comin mukaan Viroon pääsee matkustamaan täydellä (2 rokotetta) rokotesarjalla, negatiivisella testituloksella tai koronan sairastustodistuksella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös