On aika oluen

  • 669 640
  • 3 954

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Põhjala & Cellar Series. Aivan maaginen.

Pukki toi 14% Pime Öö Islay BA, jonka arvioin täydelliseksi. Miellän top kolmoseen kaikkien aikojen oluista, joita olen maistanut.

Aikasemmin tutuksi tullut 13.9% Pime Öö Px.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Põhjala & Cellar Series. Aivan maaginen.

Pukki toi 14% Pime Öö Islay BA, jonka arvioin täydelliseksi. Miellän top kolmoseen kaikkien aikojen oluista, joita olen maistanut.

Aikasemmin tutuksi tullut 13.9% Pime Öö Px.

Vaikka tuokin sarja on hyvä, on toisen virolaisen panimon eli Pühasten Silver Series vielä parempi. Eilen vuoden vaihtuessa nautiskelin tämän:

Ihan täysin alkoholi piilossa ja aivan jäätävän hyvä olut.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Põhjala & Cellar Series. Aivan maaginen.

Pukki toi 14% Pime Öö Islay BA, jonka arvioin täydelliseksi. Miellän top kolmoseen kaikkien aikojen oluista, joita olen maistanut.

Aikasemmin tutuksi tullut 13.9% Pime Öö Px.
Nämä molemmat aivan timanttisia oluita. Ehkä nostan tuon Pime Öö PX:n hieman edelle, tuo kakkoseksi ja Pime Öö Hazelnut on kanssa tosi hyvä. Itselleni paras stout ehdottomasti tuo Px versio tuosta, koska se sherry tynnyri tuo siihen niin kivan lisän. Tullut kaappiin kerättyä noita Cellar seriesiä ja Puhasteen Silver seriesiä, molemmat on kyllä niin huikeita, ettei pettymyksiä ole vielä ainakaan tullut vastaan. 10 Cellaria ja 3 Silveriä olen juonut ja pitää kyllä jatkaa näiden hankkimista. Positiivista näissä on vielä se, että ei ole pahan hintaisia. Kunhan korona hellittää, niin on pakko lähteä käymään virossa ihan vain näiden kahden panimon takia.

Omat top 5 stoutit:

1. Põhjala Cellar Series, Pime Öö Px (Täydellinen)
2. Untitled Art, BA Hazelnut (Niiiiiiin pähkinäistä herkkua, että ei sanotuksi saa)
3. Omnipollo, Yellow Belly (Omnipollo osaa kyllä nämä pastry stoutit)
4. Buxton Brewery, Lasker (16,7% huolimatta todella tasapainoinen)
5. AF Brew, Lobotomy Px (pehmeä herkku jota sherry tynnyri tukee hienosti)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miten ne saavat noin vahvoja oluita aikaan? Joskus muinoin luin jostain, että perinteisellä käymisellä joku 11% olisi maksimi. Onko mulla vanhaa vai väärää tietoa?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miten ne saavat noin vahvoja oluita aikaan? Joskus muinoin luin jostain, että perinteisellä käymisellä joku 11% olisi maksimi. Onko mulla vanhaa vai väärää tietoa?
Eikös se hippasen päälle 14 prosentissa ole, mitä perinteisellä käymisellä sadaan aikaan? En osaa sanoa, miten panimot vielä näitä korkeampia alkoholipitoisuuksia saavuttavat. Joku superhiiva? Jouluna join virolaisen imperial stoutin, jonka alkoholipitoisuus oli 18%. Kyseessä oli Lehe Pruukikoda panimon Singularity.

Imperial stoutit ovat kyllä selvästi oluiden kuninkuusluokka. Äkkiseltään kaksi kovinta panimoa näiden suhteen on mielestäni tanskalainen Mikkeller ja toki myös kiertävä ruotsalaispanimo Omnipollo.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten ne saavat noin vahvoja oluita aikaan? Joskus muinoin luin jostain, että perinteisellä käymisellä joku 11% olisi maksimi. Onko mulla vanhaa vai väärää tietoa?

Sanoisin, että on todennäköisesti vanhaa tietoa, koska niin usein löytää noita vahvempia. Itse olen ollut apupoikana tekemässä 10% imperial stoutia, ja se meni vielä ihan suhteellisen perinteiseen tyyliin. Mäskäys oli hieman monimutkaisempi tuossa kohtaa, kun maltaista piti saada sokereita enemmän irti. Ja varmasti tuon yli mentäessä vaikeusaste nousee eksponentiaalisesti.

Pakko todeta, että ihan varmaksi en osaa tuota sanoa, mutta käsittääkseni tuossa tarvitaan sellaisia hiivoja, jotka kykenevät toimimaan korkeammissa alkoholipitoisuuksissa. Joskus kai on käytetty tuplahiivausta, jossa oluen käytyä oluthiivalla loppuun, lisätään esim. shampanhahiivaa, joka kykenee käyttämään jäljellä olevia vierteen sokereita. Ja noissa oluthiivoissakin on tapahtunut melkoista evoluutiota viime vuosina, joten taitaa sieltäkin löytyä jotain, joilla noin korkealle päästään. Veikkaisin, että tuo 11% on ollut se "maksimi", mikä tuolloin helposti saatavilla olleilla hiivoilla olisi ollut saatavutettavissa.
 

444

Jäsen
Miten ne saavat noin vahvoja oluita aikaan? Joskus muinoin luin jostain, että perinteisellä käymisellä joku 11% olisi maksimi. Onko mulla vanhaa vai väärää tietoa?
Riippuu mm. hiivasta. Ihan perus viinihiivalla saa helposti 15-volttista. Lisäksi esim. jäädytysprosessia hyödyntämällä on mahdollista tehdä yli 20-prosenttisia juomia. Se että saako kuka hyvänsä noista juomakelpoisia onkin sitten ihan toinen juttu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Brewdog julkaisee omista oluistaan reseptejä sivuillaan. Tässä esim. yksi vahva olut:


Tuolla mainitaan, että bourbon-tynnyrissä kypsytys lisää alkoholipitoisuutta, ja tuon oluen kohdalla se vaikuttaisi siihen jopa yllättävän paljon. Reseptin mukaan tuossa olisi jopa 12.8% alkoholia, mutta reseptin ominaispainojen (OG ja FG) perusteella tuo olisi vain noin 10% käymisen jälkeen. Olisiko tuossa joku virhe, sillä ihan noin isoin nousuun en uskoisi?

Kotioloissa tuo tynnyrikypsennys tehdään liottamalla "tammilastuja" bourbonissa (tai missä haluaa) ja lisäämällä nuo liotetut "lastut" käymisastiaan. Itse en ole tuota kokeillut, mutta noin iso alkoholipitoisuuden nousu tuolla keinolla tuntuu kyllä täysin mahdottomalta. Bourbonia pitäisi kaataa suunnilleen pullollinen käymisastiaan...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Positiivista näissä on vielä se, että ei ole pahan hintaisia. Kunhan korona hellittää, niin on pakko lähteä käymään virossa ihan vain näiden kahden panimon takia.
Saahan noita tilattua kotiovelle tai lähipostiinkin, ei tarvitse Viroon asti lähteä.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Saahan noita tilattua kotiovelle tai lähipostiinkin, ei tarvitse Viroon asti lähteä.
Beerdomen ja hoptimaalin kautta on tullut tilattua, mutta saisikohan noita jotenkin suoraan panimolta? Pohjala ei ainakaan toimita Suomeen, mutta olen kuullut että Tankerilta esimerkiksi onnistuu virolaisen postin kautta jos järjestää itse kuljetuksen.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Beerdomen ja hoptimaalin kautta on tullut tilattua, mutta saisikohan noita jotenkin suoraan panimolta? Pohjala ei ainakaan toimita Suomeen, mutta olen kuullut että Tankerilta esimerkiksi onnistuu virolaisen postin kautta jos järjestää itse kuljetuksen.

Laitoin sulle yv:tä tän suhteen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vähän kävi perkules, kun tänään loman lopetukseksi oli tarkoitus korkata impukka. Joulun alla oli kaikenlaista ja joulun jälkeenkin vielä jotain, mutta lopulta imperial stouteja ei olekaan enää kuin vuosikerta-Buxton ja Hiiden ba Ikiiurso, molemmat tarkoitus korkata vasta joskus. Se on niin, että hyllyssä pitäisi olla muutama Põhjala Öö aina vartomassa akuuttia stout-tunnelmointia. Nyt tyydyn siis johonkin pale aleen tai lageriin.

Niin, ja samaa mieltä kuin edellä, eli Imperial Stoutit ovat se kuninkuusluokka omaankin makuuni varsinkin syksyllä ja talvella. Jotenkin vain helvetin hienoa siemailla jotain 10+ pinnaista mustaa kultaa kaatosateella, ensipakkasilla tai sydäntalven hankien keskellä. Vähän melankolista death metalia taustalle, valoja vähiin ja mielellään jos vielä kynttilän siihen viereen... Excuse me while I kill myself.

Mutta joo, täytyy käydä täydentämässä valikoimia taasen. Tuo mainittu Põhjala Öö on aina saatavilla olevista se oma lempparini, ja Virosta tulee muutenkin tälle saralle erinomaisia tuotoksia. Omnipollolla ja Mikkelerillä myös, kuten edellä tulikin jo esille. Oma paikallispanimomme UG tekee myös oikein kelpoisia, kuten Pohjoisen Jättiläinen ja Divisive Dessert, tosin nämä taisivat olla jotain yhteistyötuotoksia. Ja toki Hiisi panimon Ikutursot ja Ikiiursot sekä Plevnan Siperia pitää nostaa tähän hyvinä tuotteina. Hiisi on mulle kuitenkin enemmän erinomainen yleispanimo kuin profillitunut niinkään imppuihin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vähän kävi perkules, kun tänään loman lopetukseksi oli tarkoitus korkata impukka. Joulun alla oli kaikenlaista ja joulun jälkeenkin vielä jotain, mutta lopulta imperial stouteja ei olekaan enää kuin vuosikerta-Buxton ja Hiiden ba Ikiiurso, molemmat tarkoitus korkata vasta joskus. Se on niin, että hyllyssä pitäisi olla muutama Põhjala Öö aina vartomassa akuuttia stout-tunnelmointia. Nyt tyydyn siis johonkin pale aleen tai lageriin.

Niin, ja samaa mieltä kuin edellä, eli Imperial Stoutit ovat se kuninkuusluokka omaankin makuuni varsinkin syksyllä ja talvella. Jotenkin vain helvetin hienoa siemailla jotain 10+ pinnaista mustaa kultaa kaatosateella, ensipakkasilla tai sydäntalven hankien keskellä. Vähän melankolista death metalia taustalle, valoja vähiin ja mielellään jos vielä kynttilän siihen viereen... Excuse me while I kill myself.

Mutta joo, täytyy käydä täydentämässä valikoimia taasen. Tuo mainittu Põhjala Öö on aina saatavilla olevista se oma lempparini, ja Virosta tulee muutenkin tälle saralle erinomaisia tuotoksia. Omnipollolla ja Mikkelerillä myös, kuten edellä tulikin jo esille. Oma paikallispanimomme UG tekee myös oikein kelpoisia, kuten Pohjoisen Jättiläinen ja Divisive Dessert, tosin nämä taisivat olla jotain yhteistyötuotoksia. Ja toki Hiisi panimon Ikutursot ja Ikiiursot sekä Plevnan Siperia pitää nostaa tähän hyvinä tuotteina. Hiisi on mulle kuitenkin enemmän erinomainen yleispanimo kuin profillitunut niinkään imppuihin.

Hyvin samanlaisia ajatuksia täällä, pienillä vivahde-eroilla. Minä vaihtaisin death metalin johonkin psykedeliseen progeen tai fuusiojazziin, mutta se on ehkä toisen ketjun asiaa. Allekirjoitan tuon, että imperial stoutit ovat se kuninkuusluokka, ja ja marraskuun pimeydestä jotain hyvää hakee, niin se on juurikin imperial stout -kauden alku. Noille otollinen aika on juurikin marraskuusta maaliskuulle. Kevään tultua noita ei oikein edes tee mieli.

Põhjala osaa nuo. Etenkin tuo BA Cellar Series on huikeaa tykitystä. Kuitenkin sieltä löytynyt Barley Wine räjäytti potin. Kyseessä on siis Odravein Bourbon BA. Se on paras juomani olut, eli kovin - ikinä - missään. Toinen imperial stoutit hallitseva panimo on tanskalainen Amager.

Oma imperial stoutien top-9:ni Untappd:n perusteella (järjestys satunnainen). Piti laittaa ensin top-5, mutta noita olikin useampikin samalla arvosanalla.

1. Amager: Pride
2. CoolHead: Bourbon Mornings
3. Amager: La Santa Muerte
4. Põhjala: Loits (Cellar Series)
5. Alesmith: Speedway Stout
6. Põhjala: Talveöö (Cellar Series)
7. Fuller's: Imperial Stout
8. Founders: Kentucky Breakfast Stout
9. Pühaste: Tumeaine Port Whiskey BA

Edit: Autocorrect
 
Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vähän kävi perkules, kun tänään loman lopetukseksi oli tarkoitus korkata impukka. Joulun alla oli kaikenlaista ja joulun jälkeenkin vielä jotain, mutta lopulta imperial stouteja ei olekaan enää kuin vuosikerta-Buxton ja Hiiden ba Ikiiurso, molemmat tarkoitus korkata vasta joskus. Se on niin, että hyllyssä pitäisi olla muutama Põhjala Öö aina vartomassa akuuttia stout-tunnelmointia. Nyt tyydyn siis johonkin pale aleen tai lageriin.
No harmi, ettet päässyt imperial stout tunnelmaan tänään. Minusta tuo barrel aged Ikiiurso ei kuitenkaan ole sellainen, jota tarvitsee erityisesti säästä. Kelpo imperial stout, ei sen kummempaa. Juo pois vaan! Mikä säästettävä Buxton kyseessä?
Niin, ja samaa mieltä kuin edellä, eli Imperial Stoutit ovat se kuninkuusluokka omaankin makuuni varsinkin syksyllä ja talvella. Jotenkin vain helvetin hienoa siemailla jotain 10+ pinnaista mustaa kultaa kaatosateella, ensipakkasilla tai sydäntalven hankien keskellä. Vähän melankolista death metalia taustalle, valoja vähiin ja mielellään jos vielä kynttilän siihen viereen... Excuse me while I kill myself.
Olen siinä onnellisessa asemassa, että veljeni on hurahtanut imperial stout maailmaan siinä missä minäkin. Jaettu ilo on paras ilo. Näin pääsee myös maistelemaan enemmän uusia makuja. Mutta joo, uskomattoman syviä, sakeita, moniulotteisia ja hienoja makuja pääsee maistamaan, kun tutustuu enemmän imperial stouttien maailmaan.
Mutta joo, täytyy käydä täydentämässä valikoimia taasen. Tuo mainittu Põhjala Öö on aina saatavilla olevista se oma lempparini, ja Virosta tulee muutenkin tälle saralle erinomaisia tuotoksia.
Põhjala ei ole minun suosikkeja, vaikka heidän runsaassa tuotannostaan hyvääkin on osunut kohdalle. Yleisilmeeltään heidän imperial stoutit ovat usein minulle liian makeita ja joissakin tapauksissa on ollut viinan makuinen jälkimaku. Pühaste mielestäni Viron ykköspanimo imperial stoutien suhteen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No harmi, ettet päässyt imperial stout tunnelmaan tänään. Minusta tuo barrel aged Ikiiurso ei kuitenkaan ole sellainen, jota tarvitsee erityisesti säästä. Kelpo imperial stout, ei sen kummempaa. Juo pois vaan! Mikä säästettävä Buxton kyseessä?
Single barrel Rain Shadow '19, ei sen kummempi, mutta en viitsinyt arkea vasten juoda. Säästän johonkin pakkasiltaan viikonloppua vasten.

Ikiiursoa haluan ikäännyttää hiukan, ihan tuore erä kyseessä viime syksyltä. Olikohan se @Anselm Raato joka asiasta mainitsi taannoin? Pahoittelut, jos osui muistikuva pieleen.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Põhjala ei ole minun suosikkeja, vaikka heidän runsaassa tuotannostaan hyvääkin on osunut kohdalle. Yleisilmeeltään heidän imperial stoutit ovat usein minulle liian makeita ja joissakin tapauksissa on ollut viinan makuinen jälkimaku. Pühaste mielestäni Viron ykköspanimo imperial stoutien suhteen.
Põhjalalta itse asiassa tuli maistettua vuodenvaihteessa tuo Pime Öö Hazelnut ja se oli nimenomaan liian makea ja viinainen. Muutoin panimo on ihan kärkeä noissa IS:ssä.

Kotimaisista vielä mainitsemattomista Tuju tekee myös aikaa kovaa jälkeä, varsinkin noissa ei niin makeissa Imperial Stouteissa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Põhjalalta itse asiassa tuli maistettua vuodenvaihteessa tuo Pime Öö Hazelnut ja se oli nimenomaan liian makea ja viinainen. Muutoin panimo on ihan kärkeä noissa IS:ssä.

En itsekään ihan täysin syttynyt tuohon. Oli panimon muihin tuotteisiin verrattuna selvästi heikompi tekele - mikä sekin toki tarkoittaa ihan oivaa olutta.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Single barrel Rain Shadow '19, ei sen kummempi, mutta en viitsinyt arkea vasten juoda. Säästän johonkin pakkasiltaan viikonloppua vasten.

Ikiiursoa haluan ikäännyttää hiukan, ihan tuore erä kyseessä viime syksyltä. Olikohan se @Anselm Raato joka asiasta mainitsi taannoin? Pahoittelut, jos osui muistikuva pieleen.
Saatoin hyvinkin olla. Panimolla ollaan huomattu, että noin 4v on se ehdottomasti paras aika mitä kannattaa Ikiiursoa kypsyttää. Tosin muutaman kohdalla ei ola vielä edes päästy neljään vuoteen, mutta tähän mennessä tämmöinen havainto. Monella muuten menee sekaisin nuo Iku-Tursot ja Ikiiursot ja mitkä on ba ja mitkä ei.
Iku-Turso on siis 9% imperial stout. (Suomen paras stout 2017)
Iku-Turso barrel aged on sitten tottakai tynnyrissä nukkunut kaveri. Sen erottaa Iku-Tursosta helpoiten siitä, että etiketti on "negatiivi" normaalista Tursosta. Toki siinä myös lukee Barrel Aged. Tässä BA version pullo
Ikiiurso sitten on aina tynnyrissä kypsynyt. Tai itseasiassa ei. Jos jollakin nyt vielä on jemmassa vuoden 2016 Ikiiurso, niin mahtavaa! Se oli ensimmäinen Urson versio, eikä tynnyriin koskaan päätynyt. Ikiiurso (Suomen paras stout 2018-2021) sitten taas on elänyt vuotuisia versioita.
2017 oli Oloroso tynnyri, 2018 Heaven Hill bourbon, 2019 Jack Daniels, 2020 Islay (Kahden eri Islayalueen tislaamon tynnyrit), 2021 Bourbon. Ikiiurso on jatkossa aina normaalisti Bourbon BA, MUTTA sen rinnalle saattaapi tulla jotain vuotuisia spessuversioita jos mielenkiintoisia tynnyreitä sattuu kohdalle.

No se meistä... Hypätään Koronan kurimuksiin. ->

Aiemmin mainittu Hopping Brewsterin lisäksi Koronaan kyykähti Kaleva Tampereelta. Pahus... Nilkko Brewing Mäntyharjussa vetelee tähän tietoon viimeisiä happikorahduksiaan. Sääli. Pien Brewpubhan meni jo Helsingissä kiinni. Panimo toki tullee jatkamaan muualla vielä, mutta monelle tuo mesta oli must käynnin arvoinen Helsingin reissuilla. Kvarken merenkurkussa suunnitteli ilmeisesti jotain joukkurahoituskampanjaa, mutta tästä nyt en löytänyt netistä lähdettä. Toivotaan jokatapauksessa että panimo kuin panimo pääsisi yli kurimuksistaan.

Lisäänpä vielä jotain:
Mulla on tuolla kaapissa pari Yellow Bellyä. Tai enää yksi, toisen join tuossa taannoin pois. Täytyy sanoa, että kyseinen olut ei kovin hyvin ikääntynyt. Maku oli pelkkää pähkinää ja se Snickerspatukan suklaisuus ja toffeisuus oli häipynyt pois. Jos jollain kaapissa kyseistä tuotetta on, niin juokaa pois. En usko että pidempi kypsytys olutta enää paremmaksi kääntää...
Mites muuten jengi: onko teillä kypsytyspulloja jemmassa?
 
Viimeksi muokattu:

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Aiemmin mainittu Hopping Brewsterin lisäksi Koronaan kyykähti Kaleva Tampereelta. Pahus... Nilkko Brewing Mäntyharjussa vetelee tähän tietoon viimeisiä happikorahduksiaan. Sääli. Pien Brewpubhan meni jo Helsingissä kiinni. Panimo toki tullee jatkamaan muualla vielä, mutta monelle tuo mesta oli must käynnin arvoinen Helsingin reissuilla. Kvarken merenkurkussa suunnitteli ilmeisesti jotain joukkurahoituskampanjaa, mutta tästä nyt en löytänyt netistä lähdettä. Toivotaan jokatapauksessa että panimo kuin panimo pääsisi yli kurimuksistaan.

Lisäänpä vielä jotain:
Mulla on tuolla kaapissa pari Yellow Bellyä. Tai enää yksi, toisen join tuossa taannoin pois. Täytyy sanoa, että kyseinen olut ei kovin hyvin ikääntynyt. Maku oli pelkkää pähkinää ja se Snickerspatukan suklaisuus ja toffeisuus oli häipynyt pois. Jos jollain kaapissa kyseistä tuotetta on, niin juokaa pois. En usko että pidempi kypsytys olutta enää paremmaksi kääntää...
Mites muuten jengi: onko teillä kypsytyspulloja jemmassa?
Sääli tosiaan tuo Pien Brewpubin kohtalo. Tuli käytyä hakemassa tuoreeltaan heidän oluita growlereissa aina kun oli vain saatavilla. Toivottavasti vielä jatkavat jossain oluen tekemistä.

Muutama pullo odottaa omia kolmekymppisiä jotka koittaa tuossa muutaman kuukauden päästä. Silloin tyhjennän kaapista parhaat.

1. Cantillon Baie D'Argousier Lambic (Suomesta kerätyt tyrnit viety Cantillonille lambicin tekoon ja sitten kuljetettu suomeen takaisin myyntiä varten)
2. 3 Fonteinen Oude kriek 16/17
3. Lervig Paragon BW 2019 & 2020
4. Pohjala Pime Öö Px (aina pitää yks Pime Öö Px olla hyllyssä) & Talveöö Rum & Bourbon BA

Pitää kylkeen tilailla vielä useampi herkullinen TIPA / DIPA / Sour.

Testasiko kukaan noita Monkisheja joita oli Drikbeeriltä tilattavissa tai Pien shopissa juotavana? Omasta ja parin kaverin mielestä oli kyllä tosi iso pettymys. 7 erilaista tuli maistettua ja ei mikään ollut mitenkään erikoinen.

https://discord.gg/gXXVakCk9b Pienen omistajan Erkki Hämeen pitämä discord yhteisö jossa keskustelua oluesta. Vapaasti liityttävissä ja sieltä oon ainakin pari harvinaisempaa olut tilaus vinkkiä tullut vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Missä säilötte ikäännytettäviä oluitanne? Mulla on pieni jääkaappi oluille ylipäätään, ja siellä on samalla nuo stoutit, mitä nyt jaksan säilyttää vaihtelevissa määrin. Säätö on melko kylmällä, koska peruslager on kiva vetää raikkaana, ja stoutti on helpompi ottaa lämpeämään hetkeksi kuin toisinpäin. Vaan pääasia lienee pimeä ja viileä?
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Missä säilötte ikäännytettäviä oluitanne? Mulla on pieni jääkaappi oluille ylipäätään, ja siellä on samalla nuo stoutit, mitä nyt jaksan säilyttää vaihtelevissa määrin. Säätö on melko kylmällä, koska peruslager on kiva vetää raikkaana, ja stoutti on helpompi ottaa lämpeämään hetkeksi kuin toisinpäin. Vaan pääasia lienee pimeä ja viileä?
Pimeä ja viileähän se on, missä näitä pitäisi säilyttää. Itsellänikin pieni jääkaappi kodinhoitohuoneessa, joka on varattu vain oluille. Ongelmana vaan se, että nuo saavat tärinää tuossa toisinaan jonkun verran, kun ihan vieressä on pyykinpesukone, joka tykkää välillä hurrata melko kovaa.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Põhjalan Forest Seriesiin tuli tutustuttua. Komea Torm, joka on Imperial gose ja vaatimaton 8%. Mahtava hunajan aromi. Pitää tutustua Forestiin lisää, mitä pitää sisällään.
 

Liitteet

  • IMG_20220109_201731~2.jpg
    IMG_20220109_201731~2.jpg
    852 KB · kertaa luettu: 87

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Sääli tosiaan tuo Pien Brewpubin kohtalo. Tuli käytyä hakemassa tuoreeltaan heidän oluita growlereissa aina kun oli vain saatavilla. Toivottavasti vielä jatkavat jossain oluen tekemistä.
Nyt on sit ihan puhdasta persajattelua ja mutuilua ilman totuuspohjaa... Mitäpä jos panimo tulisikin Viroon ja nyt kun Pien on avaamassa myös webshoppia niin sieltä saisi jengille lähetettyä olutta kotiin. Laskin siis tässä 1+1, eli uusi panimo + webshop -> webshop ei saa lähettää suomessa, koska etämyynti = Viro. No, odotellaan odotellaan...

Jano Podcast oli tänään julkaissut YouTubeen videon, Missä ruotivat Suomen top-10 panimot 2021. Raadissa siis Pienen Erkki, Bönthöö Bönthöö Teemu, sekä olutfreelancer ja jokapaikan höylä Anikó.

Muutamia ihmetyksiä omaan silmääni siellä listalla oli. En muutenkaan osaisi laittaa kymmentä parasta panimoa Suomessa järjestykseen. Voisin nimetä muutaman panimon mitkä on top-kympissä, mutta muuten rankkaaminen on minulle toivottoman hankalaa. Tämän kolmikon lista on seuraava:
10. Paloaseman panimo 9. Fiskarsin panimo 8. Ant brew 7. Maistila
6. CoolHead 5. Salama 4. Mallassepät 3. Etko 2. Tuju 1. Olari

Semmosen havainnon tein tuossa taannoin, että olutjemmailuni kypsyttelyyn on hidastunut vuosi vuodelta. En viime vuonna tainnut ostaa muutamaa pulloa lukuunottamatta mitään tietoisesti jemmaan. Katotaan miten saan nykyistäkään varastoa tuhottua.. :) Kruunun jalokivet taitaa olla Mikkellerin Black yli kymmenen vuoden takaa ja Brewdogin Dog A vuodelta 2012. Molemmat tuhteja imp. stoutteja.

Olutfestariaikatauluja putkahtelee hissuksiin ja ainakin SOPPien osalta aikataulu on seuraavanlainen:
  • Tampere 25.5.2022 – 28.5.2022
  • Vantaa 9.6.2022 – 11.6.2022
  • Lahti 7.7.2022 – 9.7.2022
  • Helsinki 19.7.2022 – 23.7.2022 ja 26.7.2022 – 30.7.2022
  • Turku 11.8.2022 – 13.8.2022
  • Oulu 25.8.2022 – 27.8.2022​
Helsingin SOPP on vihdoin taas omalla paikallaan rautatien torilla, ei tarvi sateen sattuessa harrastaa mutajuoksua Kaisaniemen kentällä...
 
Viimeksi muokattu:

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Tämän kolmikon lista on seuraava:
10. Paloaseman panimo 9. Fiskarsin panimo 8. Ant brew 7. Maistila
6. CoolHead 5. Salama 4. Mallassepät 3. Etko 2. Tuju 1. Olari
Kun olen tämmöinen mehuipojen litkijä ja aina ei jaksa käydä hakemassa alkosta 12€ Verdantteja, niin viimeisen vuoden aikana oma top5 menee tämän listauksen kanssa aika yksiin. Järjestys päivän fiiliksen mukaan.

Nyt kuitenkin lasissa To Ølin Calamansi milkshake ipa, melkoinen sitruspommi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös