Sähköautoilu

  • 504 604
  • 4 609

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei ainakaan alkuun kannata tuijottaa tuota rangearvontaa koska eri autot tekee sitä eri spekseillä ja miten painotetaan historiaa jne. Aja vaan alkuun täydestä tyhjäksi normiajoa ja katso siitä kilometrit, niin pääsee vähän paremmin hajulle.

Mutta osaa jotkut autot tarkasti sen rangen myös näyttää, ainakin Polestarilla dynaaminen laskentavalinta (voi valita parin eri laskutavan välillä) omilla ajoilla on tosi tarkka (pl. -25 asteen stop and go ajo, eli jäähdyttää autoa ulkona ja ajaa muutaman kilsan ja tuon toistoa) ja varsinkin navigointi osaa näyttää sellaisen 200-300km yhtäjaksoisen ajomatkan saapumis-SoC -tason ihan prossan parin tarkkuudella. Hyvä kun voi tähän luottaa ja ajella pikalaturille alle 10% tasoilla ja siitä heti hyvällä teholla sähköä akkuun.

Teslan navi myös erittäin tarkka laskemaan perille prosentit. Ei monta yksikköä heitä koskaan.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljon riippuu näillä kevätkeleillä mihin aikaan on liikenteessä. Aamukuudelta jos ajaa lähes nollakelissä töihin, kuluttaa melkein saman kuin talvella.
Tämä on kyllä nerokas huomio. Oli vuodenaika mikä tahansa, niin vallitseva lämpötila (ja muut sääolosuhteet sekä nopeus, kuorma ym.) vaikuttaa kulutukseen. No shit.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on kyllä nerokas huomio. Oli vuodenaika mikä tahansa, niin vallitseva lämpötila (ja muut sääolosuhteet sekä nopeus, kuorma ym.) vaikuttaa kulutukseen. No shit.
Erikoinen viesti ja erikoista vittuilua. Siinä lainaamassani viestissä kommentoitiin, että 19 kwh / 100 km kuulostaa kovalta kulutukselta. Kommentoin, että mielestäni se ei kuulosta kovalta kulutukselta jos ajelee kylmällä ilmalla.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt törmännyt ongelmaan, että auton lataus keskeytyy itsestään ilman syytä. Puhelimen nappiin (Kia connect) tulee hälytys, että liitetty mutta lataaminen ei mahdollista ja heti perään ilmoitus, että lataaminen on päättynyt. Tämä siis, kun on jo ladannut jonkin aikaa ihan normaalisti.
Aikas kiusallinen ongelma, kun olen pitänyt sitä öisin latauksessa ja aamulla herätessä saa huomata, että ei olekaan ladannut. Tehnyt sitä muutaman viikon aikana useamman kerran.

Mistä tuon vian aiheuttajan etsiminen kannattaa aloittaa? Itse kallistuisin ensiksi latausaseman vaihtoon.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt törmännyt ongelmaan, että auton lataus keskeytyy itsestään ilman syytä. Puhelimen nappiin (Kia connect) tulee hälytys, että liitetty mutta lataaminen ei mahdollista ja heti perään ilmoitus, että lataaminen on päättynyt. Tämä siis, kun on jo ladannut jonkin aikaa ihan normaalisti.
Aikas kiusallinen ongelma, kun olen pitänyt sitä öisin latauksessa ja aamulla herätessä saa huomata, että ei olekaan ladannut. Tehnyt sitä muutaman viikon aikana useamman kerran.

Mistä tuon vian aiheuttajan etsiminen kannattaa aloittaa? Itse kallistuisin ensiksi latausaseman vaihtoon.

Löytyykö FB:stä jokin Kia sähköautojen ryhmä? Sieltä lähtisin ensin kyselemään. Teslaan löytyy todella kattavasti vinkkejä/ohjeita niin varmaan jokin vastaava löytyy myös korealaisilla.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt törmännyt ongelmaan, että auton lataus keskeytyy itsestään ilman syytä. Puhelimen nappiin (Kia connect) tulee hälytys, että liitetty mutta lataaminen ei mahdollista ja heti perään ilmoitus, että lataaminen on päättynyt. Tämä siis, kun on jo ladannut jonkin aikaa ihan normaalisti.
Aikas kiusallinen ongelma, kun olen pitänyt sitä öisin latauksessa ja aamulla herätessä saa huomata, että ei olekaan ladannut. Tehnyt sitä muutaman viikon aikana useamman kerran.

Mistä tuon vian aiheuttajan etsiminen kannattaa aloittaa? Itse kallistuisin ensiksi latausaseman vaihtoon.
Syy selvisi. Kuormanhallintayksikkö asennettu väärillä asetuksilla sähkökaappiin.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Lopulliset fiilikset koeajon jälkeen on ehkä hieman sen puolella, että Y tähän huusholliin tulee, mutta vasta sitten kun Juniper julkaistaan. Oletettavasti tulee yhtä isot muutokset kuin kolmosen faceliftissä, mutta mitkä nuo muutokset kolmoseen käytännössä olivat? Osaako @sampio tai @DAF sanoa?

Rengasmelua oli ehkä hieman liikaa loppujen lopuksi, mutta alusta ei tosiaan mitenkään häiritsevän paljon kovempi ollut verrattuna Enyaqin vakioalustaan. Autona ”hauskempi” eikä CarPlayn puuttuminenkaan häirinnyt kun natiivina oli saatavilla tärkeimmät sovellukset. Matkustajilla suht samat tilat, mutta tavaroiden kohdalla Y vie voiton.

Ja jälleen yksi kahden päivän koeajo Y:llä takana. Tällä kertaa Performancella ja voihan veljet ja siskot ja ties ketkä, että olikin hauska vehje. Tai aivan älytöntähän se oli, varsinkin Enyaqiin tottuneena, että saman kokoinen auto vetäisee paikaltaan sataseen alle 4 sekuntiin! Huhhu ja hellät tunteet.

Oli muuten yllättävää se, että tuossa Perffissä tuntui alusta olevan parempi, pehmeämpi ja rengasmelukin pienempi kuin aiemmin ajamassani AWD:ssä.

Noh, oli miten oli, Tesla-kuume vaan kasvaa…
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja jälleen yksi kahden päivän koeajo Y:llä takana. Tällä kertaa Performancella ja voihan veljet ja siskot ja ties ketkä, että olikin hauska vehje. Tai aivan älytöntähän se oli, varsinkin Enyaqiin tottuneena, että saman kokoinen auto vetäisee paikaltaan sataseen alle 4 sekuntiin! Huhhu ja hellät tunteet.

Oli muuten yllättävää se, että tuossa Perffissä tuntui alusta olevan parempi, pehmeämpi ja rengasmelukin pienempi kuin aiemmin ajamassani AWD:ssä.

Noh, oli miten oli, Tesla-kuume vaan kasvaa…

Onhan se ero suuri, kun se on nimenomaan ajattelutavallinen. Enyaq/ID.4 ovat lopulta tehty pehmeään siirtymään polttomoottorista - mikä on oikein fiksu juttu - Tesla täysin ja vain sähköautoksi. Perffissä tuo tietenkin korostuu, mutta mopommissakin versioissa ero sekä tunteessa että käytännössäkin on iso, kun juuri vaikkapa kiihtyvyyttä mitataan.

Monta muuta asiaa VAG-konserni on toteuttanut sitten taas varsinkin polttiksesta siirtyvälle paremmin, mutta tämä ajattelutavan ero näkyy enemmän tai vähemmän kaikkialla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös