Ylinopeussakotus

  • 197 497
  • 1 084

Masentaja

Jäsen
Jos oikeasti haluttaisiin asioihin vaikuttaa ja kuolonkolareita ja onnettomuuksia vähentää, tulisi autoissa olla nopeusrajoittimet ja alkolukot. Tuolla 1-5km/h sakotuksella (korjaan liikennevirhemaksulla) ei henkiä tai mitään pelasteta. Kalliiksi se tulee yhteiskunnan hidastuvuutena. Joustoa pitää olla, tilanteen mukaan. Nopeus oli syynä 40% kuolonkolareista . Yleensä tilannenopeus eli keli/liikenne/tieolosuhteisiin nähden liian kova nopeus. Lisäksi kun autoihin laitetaan vielä väsyneen kuskin tunnistin ja tehdään siitä faradihäkki niin siinähän se alkaa olemaan. Sitten on myös muita onnettomuuksia mutta selvästi suurin osa kuolonkolareista johtuu alkoholista ja/tai kovasta nopeudesta. Ja kovalla nopeudella en tarkoita rajoituksen mukaisia vaan ne selvästi ylittäviä nopeuksia.

Kuolonkolareissa muuten Suomessa kirjataan liikenteessä tehdyt itsemurhat liikennekuolemiksi toisin kuin monissa muissa pohjoismaissa.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Nopeus oli syynä 40% kuolonkolareista . Yleensä tilannenopeus eli keli/liikenne/tieolosuhteisiin nähden liian kova nopeus

Tämä on hieman harhaanjohtavasti ilmaistu, sillä kuten liikennelääketieteen tohtori Timo Tervo on tilastoista laskenut, yksin nopeuteen liittyviä kuolemaanjohtaneita onnettomuuksia on vain 5,1 % kaikista tapauksista. Huomattavasti merkittävämpi tekijä on kuskin ajokunto, jota ei voida kameroilla valvoa.

Tässä vielä linkki HS:n (maksulliseen) artikkeliin: Taistelu tolppia vastaan - Auto - Helsingin Sanomat
 

BaronFIN

Jäsen
Haha, vaimo tunnusti ajaneensa äsken poliisipakun ansaan...
Huomautushan ja paheksunnat liikenneturvallisuuden kunnioittamisesta tuli minulle vaikka olin toisella puolen maakuntaa. Huomautuksethan eivät jää rekistereihin joten tuosta jaksa elämöidä vai jäävätkö?

55 oli ollut vauhtia 50 alueella. Alue oli vuosi sitten vielä 60 alue, mutta arvatkaa vaan minkä mukaan liikennevalojen toiminta on laskettu tällä viivasuoralla nelikaistaisella kilometrin suoralla?

Ole siinä lainkuuliainen kansalainen kun liikennesuunnittelijaa ei voisi vähempää kiinnostaa. Kumpi muodostaa suuremman riskin liikenneturvallisuudelle?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos se oli se kiinteä tolppa siinä välissä, niin rajoitus on 80 km/h. Jos et ajanut selkeästi ylinopeutta niin postia saat luultavasti odotella kauan. Olen väläytellyt tuota tolppaa jo parikin kertaa eikä kummallakaan kertaa ole tullut edes huomautusta postissa. Nämä tolpat väläyttelevät nykyään ilmeisesti säikyttelyvälkytyksiä pientä ylinopeutta ajaville.

Alkaa vähitellen näyttää siltä, että Peltinen oli oikeassa. Nyt on pari kuukautta jo mennyt, eikä ainakaan vielä ole tullut mitään postia. Koputellaan nyt kuitenkin vielä varmuuden vuoksi puuta.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Perjantaina Pohjanmaalla ajellessa välähti kameratolppa Kurikan kohdalla. Nopeusrajoitus oli 60 km/h ja tänään aamulla ennen 6 oli tullut Netpostiin kirje, jonka mukaan nopeus oli 69 km/h ja sakkoa tulee 170€. Isäni ajoi sillä hetkellä autoani ja hän hoitaa sakon maksamisen, siinä ei ole ongelmaa. Aika nopeaa toimintaa sen sakon kanssa. Harmittaa vain, kun huolimattomuudesta tuli noin iso hinta maksettavaksi.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Aika nopeata toimintaa sen sakon kanssa.
Tämä on juuri sitä, kun Dennis Pasterstein on rekrynnyt Poliisiin varmaan satoja harkkareita sun muita pitkäaikaistyöttömiä käsittelemään kameratolppien napsimia kuvia ja lähettämään sakkolappuja kansalaisille, sillä hän taatusti uskoi sakkomäärien nousevan sitä mukaa kun tolppia pykätään lisää teiden varsille. Kun kävi toisin ihmisten tullessa varovaisemmiksi, nämä sakottajat ovat toimistolla tyhjänpanttina. Ei ihme, että lasku tuli kovin äkkiä!
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Samaa asiaa hämmästelin juuri hetki sitten kuin @Hauptmann. Sain tuossa itse sakon alkuvuodesta, ja lappu tuli minullekin todella nopeasti, kolmantena arkipäivänä välähdyksen jälkeen. Se olikin isompi mälli, koska ylinopeutta oli pyöreästi 20km/h, joten sakkokin oli sitten 200€

Muutos kameratolppien suhteen on kyllä melkoinen, koska edellisen kerran sain kameratolpan välähtämään joskus noin kahdeksan vuotta sitten 12-tiellä (jossain siinä Pälkäneen-Hauhon paikkeilla). Mutta siitä ei sitten tullut kotiin lappua koskaan..?? Tänä päivänä ihmettelen mihin ihmeeseen se jäi, koska ylitys oli tuolloinkin mielestäni selvästi yli 10km/h, joten ei kyse ollut siitäkään ettei sakkoa olisi lähetetty liian vähäisen ylityksen takia..
 

BaronFIN

Jäsen
Tekniikka kehittyy... Vielä tovi sitten kamerat olivat paikallisia järjestelmiä jotka toimivat niin pitkään kun muistia oli vapaana ja sen jälkeen räpsyt haihtuivat bittiavaruuteen, joten @PataJaska lla ollut tuuria aikaisemman räpsyn kanssa.

Nykyisellään osa kameroista onkin jo 24/7 verkossa ja silloin se on yksi kullin luikaus kun eKirje on tulosteena lähtenyt matkaan. Tuotantotalouden opit käytössä.

Tuossa olisi kyllä hakkeroinnin paikka ja tolpat jauhamaan bitcoineja itäeurooppalaiseen valtioon. Olisi aika priceless.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkos kenelläkään kokemuksia lähteekö poliisi tarkistamaan kamera-auton ottamaa kuvaa, jos tilanteessa oikeasti kuskina ollut kiistää kuljettaneensa ajoneuvoa ja siirtää sen rikesakkomääräyksen toisen nimiin joka tunnustaa ajaneensa autoa?
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Onkos kenelläkään kokemuksia lähteekö poliisi tarkistamaan kamera-auton ottamaa kuvaa, jos tilanteessa oikeasti kuskina ollut kiistää kuljettaneensa ajoneuvoa ja siirtää sen rikesakkomääräyksen toisen nimiin joka tunnustaa ajaneensa autoa?

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ei tuossa ole tarvetta tarkastella kuvia, kun asia on tullut jo muuten selvitettyä. Tunnustaminen on ihan riittävä näyttö asiassa.

Edit. Edellisen uskoisin pätevän ainakin rikesakkoasiassa. Jos ylitystä oli reilummin (päiväsakko), niin sitten voi olla toisinkin eli esitutkinta saatetaan tehdä vähän perusteellisemmin varsinkin jos on syytä epäillä kuka oikeasti ajoneuvoa kuljetti (tunnustaneen pienet tulot, ei ajoneuvon haltija/omistaja tms päiväsakon suuruuteen vaikutavaa..)
 
Viimeksi muokattu:

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Huomautushan ja paheksunnat liikenneturvallisuuden kunnioittamisesta tuli minulle vaikka olin toisella puolen maakuntaa. Huomautuksethan eivät jää rekistereihin joten tuosta jaksa elämöidä vai jäävätkö?
Itselläkin säväytti, kun postilaatikossa odotti kovin virallisen oloinen kirjekuori oikein poliisin logolla varustettuna. En mielestäni ollut väläyttänyt pylvästä tai Transporterin takaikkunaa, joten vähän kummastellen availin kirjettä.

Kirjeen mukaan olin jossain päin Vantaata rpäsäyttänyt ilmeisesti Transporterin takaikkunaan, mutta vain huomauatuksen arvoisesti. Kovasti alkoi ihmetyttämään aika ja paikka tuolle räpsylle. Olin kertaalleen tuolla viikolla käynyt Vantaalla ja silloinkin lähimmillään muutaman kilometrin päässä räpsypaikkaa. Ja tämäkin noin vuorokauden räpsyajankohdan jälkeen. Piti oikein kalentereista tarkistaa ja lopulta olin aivan varma, että auto on ollut väitetyllä räpsyhetkellä kotipihassa

Soittelin kirjeessä näkyneeseen numeroon, josta sain kuulla, että kuvan saaminen kotiin saakka kestäisi useamman kuukauden. Suostui kuitenkin tarkistamaan kuvan siinä puhelun aikana, kun kerroin olevani aika lailla varma, että tuo auto on ollut kotipihassa parkissa tuolloin. Katsoi kuvaa ja lopputulemana oli se, että jollain hakkerilla oli mennyt rekkarin eka kirjain väärin. Olisi pitänyt näpytellä V-alkuiseen rekkariin se huomautus, niin olikin osunyt Y-kirjain siihen alkuun ja sitä kautta huomautus meikäläiselle.

Ja minä kun olin siinä harhaluulossa, että nuo olisi jotenkin automatisoituja tänä päivänä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oli taas pääsiäisen liikenteessä ohituskaistan lopussa tutkamies metsän reunassa kytiksellä ja pysätyskolonna levikkeellä hetken päästä. Nelostiellä mennessä ja tullessa Sysmän seudulla. Ahnaasti ovat kyllä aina kyttäämässä ja juuri niissä jackpot-paikoissa. No, olihan siellä asiakkaitakin, mutta kyllä tuollainen toiminta kehottaa ohittelemaan muualla kuin ohituskaistoilla. Nytkin oli perusmeininkiä, että ajetaan jatkuvasti 5-10kmh alle rajoituksen, sitten ohituskaistalle nostetaan vauhti 5kmh yli rajoituksen. Ohittavan on siis pakko vetää 10-15kmh yli rajoituksen jos haluaa mennä ohi ohituskaistalla, siten että siitä hidastelijasta menisi joku muukin hänen kanssaan ohi.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkos kenelläkään kokemuksia lähteekö poliisi tarkistamaan kamera-auton ottamaa kuvaa, jos tilanteessa oikeasti kuskina ollut kiistää kuljettaneensa ajoneuvoa ja siirtää sen rikesakkomääräyksen toisen nimiin joka tunnustaa ajaneensa autoa?
Minulle sen kerran kun sakon otin näytettiin se kuva asemalla. En siis edes pyytänyt vaan sanottiin että tässä on kuva jos haluat sen nähdä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Onko Turussa joku ongelma ollut, vai miksi hemmetissä kameratolppia on nykyään joka puolella kaupungin sisällä ja lisäksi nämä kamerapakut, joita vähän väliä näkyy ainakin mm. Helsingin moottoritien laidassa ja Tampereentien alussa. Muutenkin jotenkin vähän outoa kuvata moottoritien ulostulo- tai sisäänmenoväylää, jossa se varsinainen vaara on aika pieni. Soo soo, kiihdytit liian kovaa pois kaupungista.
 
Viimeksi muokattu:

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muutenkin jotenkin vähän outoa kuvata moottoritien ulostulo- tai sisäänmenoväylää, jossa se varsinainen vaara on aika pieni.
Perimmäinen tarkoitus on kerätä valtion pohjattomaan kassaan tuloja ja liikenneturvallisuus on tämän rahastuksen viikunan lehti.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Tänään välähti Helsingissä lasipalatsin kohdalla oleva kamera. Heti välähdyksen jälkeen katsoin, että mittarini näytti 37km/h. Antaakohan ne tuosta minulle sakkoja? Poliisi sanoo, että vähentävät aina 3 km/h ja sakkoja annetaan vaista kun vähennyksen jälkeen on 7 km ylinopeutta.

Vituttaa ihan saatanasti oma joku ihme päähänpistokseni. Ihan normaalisti ajoin sitä kolmeakymppiä siinä, kunnes suojatien kohdalla lähdin jostain syystä kaasuttamaan. Kamera siis räpsähti kun olin suojatien päällä. Vaikutti siltä kun se olis tullu mulle. Mutta voiko se olla että se räpsähti takana olevalle?

Vituttaa niin PERKELLEESTI. Ja nimenomaan tämä epätietoisuus.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään välähti Helsingissä lasipalatsin kohdalla oleva kamera. Heti välähdyksen jälkeen katsoin, että mittarini näytti 37km/h. Antaakohan ne tuosta minulle sakkoja? Poliisi sanoo, että vähentävät aina 3 km/h ja sakkoja annetaan vaista kun vähennyksen jälkeen on 7 km ylinopeutta.

Vituttaa ihan saatanasti oma joku ihme päähänpistokseni. Ihan normaalisti ajoin sitä kolmeakymppiä siinä, kunnes suojatien kohdalla lähdin jostain syystä kaasuttamaan. Kamera siis räpsähti kun olin suojatien päällä. Vaikutti siltä kun se olis tullu mulle. Mutta voiko se olla että se räpsähti takana olevalle?

Vituttaa niin PERKELLEESTI. Ja nimenomaan tämä epätietoisuus.

Itselle kävi täysin vastaava Mechelininkadulla vanhan kasarmialueen jälkeen pari vuotta takaperin. Vaimolla laskettu aika seuraavana päivänä ja oli ajatukset vähän muualla. Täysi potti sieltä pamahti seuraavalla viikolla mutta sattuneesta syystä ei tuntunut missään.

Ei se pari km/h vaan että suojatien kohdalla. They got me good.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei tule euron kolikkoakaan sakkoa. Sakko tulee 7 km/h ylinopeudesta ja varmuusvähennys on 3 km/h. Joten ylinopeudeksesi katsotaan 4 km/h, josta voi tulla huomautus tai olla tulematta. Huomautuksilla ei ole kuitenkaan mitään merkitystä mihinkään.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ei tule euron kolikkoakaan sakkoa. Sakko tulee 7 km/h ylinopeudesta ja varmuusvähennys on 3 km/h.
Ajoin muutama kuukausi mielestäni noin 7 km/h ylinopeutta, kun kamera-auton kamera välähti. Ei ole tullut sakkoa eikä edes huomautusta. Koska huomautuksia lähetetään ja koska niitä ei lähetetä? Onko siitä olemassa joku vakiintunut käytäntö?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kameran muisti on voinut ihan hyvin olla täynnä. Lisäksi onko tuossa 7km/h ylityksessä mittarivirhe huomioitu? Todennäköisesti ei, jolloin todellinen nopeus lähempänä 4-5km/h ylitystä ja siitä varmuusvähennys. En pidättelisi hengitystäni huomautusta odotellessa.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Ajoin muutama kuukausi mielestäni noin 7 km/h ylinopeutta, kun kamera-auton kamera välähti. Ei ole tullut sakkoa eikä edes huomautusta. Koska huomautuksia lähetetään ja koska niitä ei lähetetä? Onko siitä olemassa joku vakiintunut käytäntö?
En tiedä onko mitään käytäntöä, mutta mä olen räpsäyttänyt varmaan 5 kertaa Kehä I:n kameroita sen jälkeen kun ne on asennettu, eli viimeisen parin vuoden sisään. En ole saanut ikinä mitään lappuja tai muistutuksia, saati sakkoja. Ylivauhtia on joka kerta ollut ehkä 6-8km/h. Tuosta poliisin varmuusvähennys pois, niin he ovat tulkinneet nopeuden olleen kaiketi välillä 83-85km/h.

Joskus vuosia sitten sain postitse huomautuksen kuudenkympin alueelta, kun nopeus oli 63km/h.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös