Ylen pökäleet

  • 195 070
  • 849

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kuten olemme huomanneet, on Yleisradion nettiuutisotiskointi lähtenyt pahasti kohta kohauttavaa iltapäivälehtimaista journalismin irvikuvaa. Moni on näitä linkittänyt muihin ketjuihin juuri siksi, että odotus Ylen tarjoamasta uutispalvelusta on asiallisuudessaan kaukana roskalehtien klikkihuoraamisesta.

Tähän mennessä olen puristellut päätäni ja lähettänyt Ylelle joskus palautetta, mutta eilen meni kuppi totaalisesti nurin kiinnitettyäni huomiota yhteen urheilusivuilla olevaan otsikkoon. Päätin avata tämän ketjun siksi, että Ylen pökäleet on hyvä saada koottua suurempaa huomiota varten. Aloitan ketjun em. otiskolla.

Vau, mitä tanssijoita - katso hurmaava video! | Yle Urheilu | yle.fi
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Aivan erinomaisen hyvä ketju! Mainiota, Radiopää!

Tulen tuottamaan jatkossa sisältöä tähän ketjuun tasan yhtä varmasti kuin Suomen Yleisradio ulostaa sisuksistaan paskaa yhteiseen laskuumme nyt ja tulevaisuudessa, eli tasan 100% todennäköisyydellä.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Käyttämällä ilmaisuja "katso kuvat" tai "katso video" ollaan heikoilla jäillä, ja lisäämällä huutomerkki perään alla risahtelee jo pahaenteisesti. Kun "vau" ilmestyy kuvioihin, tarvitaan jo naskaleita.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
"Granlund koulutti virkaveljeään – katso video" Linkin takaa löytyy video, jossa Granlund voittaa aloituksen.
Odotin videota, jossa Granlund voittaa aloituksen pöytäjääkiekossa ja opettaa samalla suomenkielisiä kirosanoja pohjois-amerikkalaiselle kollegalleen.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ylen on pysyttävä relevanttina ja ikävä kyllä ns. uutissivuston tapauksessa se mitataan sivuston kävijämäärien ja juttujen lukijamäärien mukaan. Sisällön ja journalismin laadulla ei ole ns. ilmaisten uuttisivustojen kohdalla enää mitään merkitystä.

Klikkihuoraus on tänä päivänä kaikkialla suomalaisessa mediassa, mutta enitenhän ilmiö kertoo meistä suomalaisista, koska kaikesta päätellen kohuotsikot herättävät ihmisten mielenkiinnon ja saavat klikkaamaan juttuja auki. Jostain kumman syystä il.fi, is.fi ja mtv.fi ovat lähes viikosta toiseen suosituimmat suomalaissivustot.

Jos haluaa taistella ilmiötä vastaan, niin ei tietenkään kannata klikkailla juttuja auki ja jakaa linkkejä esim. tällä palstalla vielä muidenkin klikattavaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ylen on pysyttävä relevanttina ja ikävä kyllä ns. uutissivuston tapauksessa se mitataan sivuston kävijämäärien ja juttujen lukijamäärien mukaan. Sisällön ja journalismin laadulla ei ole ns. ilmaisten uuttisivustojen kohdalla enää mitään merkitystä.

Eri mieltä. Yle voisi pysyä relevanttina toisellakin tavalla. Se voisi toimia myös pienemmällä budjetilla ja keskittyä turvaamaan esimerkiksi pienten urheilulajien ja paikallisten uutisten näkyvyys. Yle Teema esimerkiksi turvaa juurikin kaikenlaisen kulttuurin, dokumenttien ja pienempien elokuvien välittämisen eikä hae vain mainstreamia. Sen ei ole pakko toimia kaupallisella sektorilla.

Ristiriita nyt on tietysti siinä, että yksi paikallinen toimittaja suhteessa hänen tuottamiinsa paikallisiin uutisiin maksaa paljon enemmän kuin kansainvälisestä uutisvirrasta poimittujen uutisten välittäminen verkossa. Kyse on kuitenkin pohjimmiltaan ainoastaan valinnoista, sillä tulot eivät ole mainostuloja.

Jos haluaa taistella ilmiötä vastaan, niin ei tietenkään kannata klikkailla juttuja auki ja jakaa linkkejä esim. tällä palstalla vielä muidenkin klikattavaksi.

Tämä. Onneksi ketju nostaa kyseisten sivujen kävijämääriä, eli toimii juuri päinvastoin kuin "halutaan".
 

ElManazer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Málaga Club de Fútbol, New York Islanders
Kuin jumalan lahja tämä ketju, olin juuri tulossa päivittelemään Yle:n totaalista surkeutta vitutusketjuun, mutta löysinkin tämän. Yleisradio on tippunut iltapäivälehtien tasolle, yle viljelee päivästä toiseen täyttä paskaa. Hyvänä esimerkkinä on esim. tänään julkaistu uutinen otsikolla "iPhonea ei saa kirjoittaa näin" (iPhonea ei saa kirjoittaa näin | Yle Uutiset | yle.fi)

Kaikkein paras - tai siis surkein - uutinen on kyllä ollut se, kun Yle Lapin toimittaja oli tehnyt uutisen omasta porostaan, joka katsoo televisiota. Siis voi *ttu, ketä kiinnostaa? (Poro katsoo telkkaria - suosikkisarja Sydämen asialla | Yle Uutiset | yle.fi)

Lisäksi tuo uutinen Granlundin aloitusvoitosta on niin aivoton, ettei sanani riitä kuvailemaan sitä.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitäisikö tälle klikkimanialle tehdä jotain? Perustaa vaikka klikki-kipinävartio, jossa yksi käy klikkaamassa otsikon ja selittää sen täällä, jolloin muut osaavat varoa :) Tämä hirveä tauti leviää muuten kaikkialle!
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ikävä kyllä Ylekin on pahasti lipsunut Kohu-Vau!!!-journalismin tasolle. Silti Ylen taso on ainakin vielä ylempänä kuin surkeiden iltapäivälehtien ja muun kaupallisen median.

Aamulla avaan telkkarista ensimmäiseksi aina Ylen aamu-uutiset ja pidän Yleä muutenkin sata kertaa parempana ohjelmantuottajana kuin mainoskanavien bb:t, salkkarit yms. tosi-tv:et. Mutta kuten todettua, Ylen pitäisi lopettaa kaikki tällaiset Love Connection-paskat.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Linkit olisi tosiaan voinut jättää pois. Korjaan tämän myöhemmin, jos korjaan, jos jaksan, kun ehdin. Tämä ei kuitenkaan ole viestini tarkoitus, vaan se tulee seuraavaksi.

Yle TV1:ltä tulee tänäkin iltana perinteinen Vuosi vaihtuu -ohjelma, jossa on sisällä oleville tylsimykselle luvassa kaikenlaista viihdettä. Varmasti harmiton ohjelma, joka sopii Ykkösen ohjelmistoon. Mutta kuten Ylen uuteen pökälelinjaan kuuluu, on ohjelman toinen juontaja kohuseksivaukatsoerohäätkuvat!-akka, joka on tyrkyttänyt itseään kaupallisilla kanavilla jo vähän aikaa.

En katso, en jumalauta varmasti katsoa moista saastaa. Olisivat pitäytyneet vanhoissa turhakkeissa eli joko ex-missi Annaliisa Tiluksessa tai ei mikään -missi Ellä "pyhun ärsyttävästi syömeä, köskä häluän körostää äsyvani itäliässä, ritäriässä" Känninën. Mutta kun ei. Ylen oli pakko lähteä pökälelinjalle. Hyi saatana.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Ylellehän voi myös lähettää palautetta täältä. Luulisi, että jos kaikki, jotka tätäkin ketjua lukevat ja sydämensä kätköissä Ylen nykylinjaa moitiskelevat, lähettävät palautetta tuonne, niin se ainakin jossain tuntuu.

Jotenkin huvittavaa, että korvamerkityillä veroilla toimintaansa rahoittava, ilman tulosvastuuta operoiva valtionyhtiö pystyy ottamaan sieltä kaupallisen median puolelta sen kaikista paskimman piirteen omaan toimintaansa. Ei näin Yle.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ylen on pysyttävä relevanttina ja ikävä kyllä ns. uutissivuston tapauksessa se mitataan sivuston kävijämäärien ja juttujen lukijamäärien mukaan. Sisällön ja journalismin laadulla ei ole ns. ilmaisten uuttisivustojen kohdalla enää mitään merkitystä.

Kiinnostaisi tietää, kenelle Yle niin hirveästi haluaa esitellä kävijä- ja lukijamääriään. Kaupallisen median kohdalla tuon klikkihuorauksen ymmärtää, kun ilmoittajat haluavat mainoksensa tavoittavan mahdollisimman monta potentiaalista asiakasta, mutta kun Ylellä ei ole tätäkään rasitetta. Etenkin iltapäivälehtien, mutta myös monen muun kaupallisen välineen nettisisältö on nykyään hirveää kuraa, joten Ylen olisi entistäkin helpompi erottautua siitä - laadulla. Sitä Yle on ainakin ennen osannut tehdä. Ja kyllä laatu löytää lukijansa, juuri edellä mainitusta syystä.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Ja meidän rahoilla vieläpä!
Minun rahoilla, perkele, minun rahoilla!!!

Mikä Yle:n funktio on tuoda tällaisia lööppipohjaisia uutisia esille? En näe tuossa mitään hyötyä lukijoiden kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Pitäisikö tälle klikkimanialle tehdä jotain? Perustaa vaikka klikki-kipinävartio, jossa yksi käy klikkaamassa otsikon ja selittää sen täällä, jolloin muut osaavat varoa :) Tämä hirveä tauti leviää muuten kaikkialle!

Hieno ajatus! Noh, ehkä kipinä menee vähän pitkälle mutta noista huonoista otsikoista voisi samaa vauhtia tiivistää sen sisällön. Sitten ei tarvi edes linkkiä laittaa tähän ketjuun.
 

MR8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Klubi, Kallion Voima
Yle Urheilun puolella tätä klikkihuorausta harrastaa erityisesti Ilkka Palomäki. Miehestä saa kyllä todella rasittavan kuvan ainakin Twitterin perusteella, joten sinänsä ei yllätä tuo huorauskaan. TOKI hän ei Yle Urheilun toimituksellista linjaa ole ollut yksin päättämässä. Tähän saastaan on vain yksi hyvä lääke - lukematta jättäminen ja ko. uutissisältöjen blokkaus.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Yle Urheilun puolella tätä klikkihuorausta harrastaa erityisesti Ilkka Palomäki. Miehestä saa kyllä todella rasittavan kuvan ainakin Twitterin perusteella, joten sinänsä ei yllätä tuo huorauskaan.

Mitä minä olen Twitteriä seurannut, antaa se jokaisesta kirjoittajasta rasittavan ja typerän kuvan. Etenkin toimittajista, joiden pitää todistaa seuraavansa maailman tapahtumia.

Urheilutoimituksessa ärsyttää ehkä eniten se, että otsikot ovat usein varustettu huutomerkillä. Tällainen otsikko näyttää etusivulla todella typerältä, varsinkin jos se on jonkun uutisotsikon vieressä, jolla on oikeasti merkitystä.

Kiitosta Ylen nettisivuille voi antaa siitä, että etusivun Facebook-syöte on poistettu.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vaikka ei suoraan otsikkoon kuulukaan, niin mikä mahtaa olla Norjan ja Ruotsin tilanne tällä saralla?

Ollaanko tässä seurattu taas ruotsalaisia vai sooloileeko Yle jotain aivan omiaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös