Yleistä keskustelua Liigasta

  • 2 465 032
  • 11 220

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Älykiekosta kiinnostuneet ehtivät vielä katsomaan pressin Liigan Periscopesta.

2013 tehtiin ekoja testejä. Nyt järjestelmä asennetaan Tampereelle, jossa sitä testataan kevätkausi. Ensi kaudelle sitten koko liigaan, jos hyvin menee(?).

Tarkkuus on noin 10cm, eli maalitilanteiden tarkistukseen ei sovellu.

Milenkiintoista oli suunnitelmat jotka mahdollistavat reaaliaikaisen peliaikojen ja pelaajien seurannan netissä/mobiiliaplikaatioilla. Järjestelmästä saadaan myös esimerkiksi laukaus ja luistelunopeuksia. Myyntipuheissa järjestelmä tuo virheettömän ja eri paikkakuntien välillä täysin vertailukelpoiset tilastot.

Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta projektilta, ja toimiessaan mahdollistaa kyllä lähes rajattomasti uusia tilastointi ja analyysi työkaluja niin valmentajien kuin kannattajienkin käyttöön.
 

spede1967

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
tämä ei ole v*****lua mutta olen ihmetellyt tätä kautta liigassa : miksi matseista ei juurikaan kirjoiteta mitään vaan pääaiheet ovat olleet :
pelikiellot , Bluesin taloudelliset vaikeudet, yleisömäärien lasku, tuomarit ym ym.... Onko joku samaa mieltä ? Mun mielestä fokus pitäisi palauttaa eikö se ole itse PELI ?????
 

SjV

Jäsen
Ei ole FOXTraxistä pelkoa Liigassa, Pron kamerat on kuitenkin zoomattu siten, että kiekko on kuvan ulkopuolella, joten ruudussa voisi vilkkua sellainen nuoli näyttämään missä kiekko on.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta projektilta, ja toimiessaan mahdollistaa kyllä lähes rajattomasti uusia tilastointi ja analyysi työkaluja niin valmentajien kuin kannattajienkin käyttöön.
Samaa mieltä. Erityisesti itseä kiinnostaa kaikki laukausten ja syöttöjen nopeudet sekä etäisyydet, jolloin katsoja saa vähän paremmin käsitystä pelin sisällöstä.
 
Keräsin huvikseni Liigan tämän hetken joukkueiden ulkomaalaispelaajat ja näiden edustamat maat. Saa täydentää jos joku meni ohi.

Kanada (16)
Samson Mahbod (Blues)
Peter LeBlanc (HPK)
Darryl Boyce (JYP)
Nolan Yonkman (JYP)
Fredrick Cloutier (KooKoo)
Josh Green (KooKoo)
Matt Watkins (KooKoo)
Ryan O'Connor (KooKoo)
Aaron Gagnon (Lukko)
Sheldon Brookbank (Lukko)
Dane Byers (Pelicans)
Brett Carson (SaiPa)
David McIntyre (SaiPa)
Stephen Dixon (Tappara)
Eric Perrin (TPS)
Josh Gratton (Ässät)

USA (15)
Corey Elkins (HIFK)
Matt Generous (HIFK)
Blake Kessel (Ilves)
Patrick Davis (KalPa)
Ryan Zapolski (Lukko)
Ben Blood (Pelicans)
Ryan Potulny (Pelicans)
Chad Rau (SaiPa)
Sam Löfqvist (SaiPa)
Jake Newton (Sport)
Mike Brennan (Sport)
Dave Spina (TPS)
Troy Vance (Ässät)
Jake Hansen (Ässät)
Pat Mullane (Ässät)

Ruotsi (11)
Christian Engstrand (Blues)
Daniel Grilfors (HIFK)
Mathias Tjärnqvist (JYP)
Robert Carlsson (JYP)
Christopher Bengtson (KalPa)
Sebastian Lauritzen (KalPa)
Oscar Eklund (KooKoo)
Adam Masuhr (Kärpät)
Johan Larsson (SaiPa)
Per Savilahti-Nagander (SaiPa)
Henrik Tallinder (TPS)

Ranska (4)
Johan Auvitu (HIFK)
Anthony Guttig (KooKoo)
Teddy Da Costa (Pelicans)
Charles Bertrand (Sport)

Tsekki (4)
Vojtech Polak (HPK)
Petr Hubaceck (JYP)
Ivan Huml (Kärpät)
Dominik Hrachovina (Tappara)

Italia (2)
Nick Plastino (Tappara, omaa myös Kanadan kansalaisuuden)
Andreas Bernard (Ässät)

Norja
Alexander Bonsaksen (Tappara)

Slovakia
Tomas Zaborsky (HIFK)

Tanska
Stefan Lassen (Pelicans)

Liettua
Tadas Kumeliauskas (TPS)

Unkari
Balasz Sebok (KalPa)

Viro
Robert Rooba (Blues)

Venäjä
Alexsander Georgijev (TPS)

Edit: lisätty Eklund, Mullane & Blake, Plastinolle kaksoiskansalaisuus, Raulle seura ja järjetetty lista maiden määrän mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Plastinolla myös vaahteralehtien passi taskussaan.
 
Lisäksi tässä vähintään yhden ottelun tällä kaudella Liigaa pelanneet ulkomaalaispelaajat. Saa jälleen täydentää jos joku jäi huomaamatta.

Kanada (2)
Patrick Holland (HPK)
Kelly Zajac (Lukko)

Slovakia (1)
Gabriel Spilar (Sport)

USA (1)
Michael Ryan (Ässät)
 

Kolmio36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Philadelphia Flyers
tämä ei ole v*****lua mutta olen ihmetellyt tätä kautta liigassa : miksi matseista ei juurikaan kirjoiteta mitään vaan pääaiheet ovat olleet :
pelikiellot , Bluesin taloudelliset vaikeudet, yleisömäärien lasku, tuomarit ym ym.... Onko joku samaa mieltä ? Mun mielestä fokus pitäisi palauttaa eikö se ole itse PELI ?????
En tiedä oletko uusi täällä, mutta tuolta löytyy aivan toinen osio kuin "otteluketjufoorumi". Siellä keskustellaan otteluista ennakkoon ja niitten jälkeen. Kyseiseltä foorumilta löytyy myös liveseuranta, jossa "keskustelua" käydään ihan pelien aikana. Kotimaisen jääkiekkokeskustelun puolelta kannattaa klikata joukkueita erikseen ja joukkueitten omilta palstoilta löytynee "peliesitykset" "otteet kaukalossa" tjsp missä on keskustelua peleistä. Kotimaisen jääkiekkokeskustelun foorumeilta löydät myös "voimasuhteet"-ketjun, jossa on myös haluamaasi sisältöä. Varmasti löytyy myös muita aiheeseen liittyviä keskusteluja, sinun tehtäväsi onkin etsiä sinua kiinnostavat aiheet ja välttää noita missä itse pelillä ei ole mitään yhteyttä.

Toivottavasti osasin auttaa.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tämä ei ole v*****lua mutta olen ihmetellyt tätä kautta liigassa : miksi matseista ei juurikaan kirjoiteta mitään vaan pääaiheet ovat olleet :
pelikiellot , Bluesin taloudelliset vaikeudet, yleisömäärien lasku, tuomarit ym ym.... Onko joku samaa mieltä ? Mun mielestä fokus pitäisi palauttaa eikö se ole itse PELI ?????

Siinä yllä Kolmio36 sulle vastasikin jo hyvin, lisään vielä että Liiga osiossa on myös mun silmään keskusteltu tällä kaudella enemmän kaukalon ulkopuolisista asioista, ja esimerkiksi Voimasuhteet-ketju oli pitkään todella hiljainen. Nyt myös se ketju on saanut hieman säpinää, voimasuhteet-ketju on kuitenkin se paras yhteinen paikka Liigaa seuraaville keskustella pelillisistä asioista, joukkueista ja pelaajista. Joku juttu siinä on (Suomalaisuus?) että nuo ''yleisömäärät laskussa'' tyyliset aiheet vetää sitä keskustelua enemmän. Toisaalta helpompihan se on ongelmista keskustella kuin ''yleisömäärät nousussa'' tyylisistä aiheista. Itse pelihän on kuitenkin kaiken keskiössä, kun kiekko putoaa jäähän, mulle on ihan sama onko Liigan yleisökeskiarvo 500 laskussa vai nousussa, tai onko Kimmo Rannisto antanut paskoja kommentteja mediaan.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Slovakia
Tomas Zaborsky (HIFK)

Slovakien määrä Liigassa on vähentynyt vuosi vuodelta ja nyt on enää yksi pelaamassa. Tosin jos on yhtä kova kuin Zabo niin vastaa useampaa hurria
 

Noma

Jäsen
Slovakien määrä Liigassa on vähentynyt vuosi vuodelta ja nyt on enää yksi pelaamassa. Tosin jos on yhtä kova kuin Zabo niin vastaa useampaa hurria

Oikeassa olet kyllä. Zaborskyn 23 pistettä on pisteen enemmän kuin kolmen tehokkaimman hurrin Marcus Fageruddin (9 pistettä), Erik Riskan (7), Thomas Nykoppin (6) tehot yhteensä.

(Pahoittelut jos nyt missasin jonkun, se on ihan mahdollista.)
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
- - - kolmen tehokkaimman hurrin Marcus Fageruddin (9 pistettä), Erik Riskan (7), Thomas Nykoppin (6) tehot yhteensä.

(Pahoittelut jos nyt missasin jonkun, se on ihan mahdollista.)
Henrik Tallinderilla (29 2+9=11) taitaa edelleen kuitenkin olla vain tuo länsinaapurin passi? Eukko, kesämökki ja joukkue tosin ovat jo suomalaisia.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Henrik Tallinderilla (29 2+9=11) taitaa edelleen kuitenkin olla vain tuo länsinaapurin passi? Eukko, kesämökki ja joukkue tosin ovat jo suomalaisia.

Pää pois perseestä. Ruotsalainen = ruotsalainen, hurri = suomenruotsalainen.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Pää pois perseestä. Ruotsalainen = ruotsalainen, hurri = suomenruotsalainen.
Ai... tällaista mä en ole ennen kuullutkaan! Ruotsalainen = hurri, suomenruotsalainen = rantahurri

Vai miten tällä teorialla sitten selittäisi sen wanhan sloganin: "Leppänen-Jalonen-Kurri - siihen kaatuu hurri"? Eiköhän silloin kuitenkin kaadettu ihan ruotsalaisia eikä suomenruotsalaisia? Vaikka tässä yhteydessä "hurrilla" olisikin tarkoitettu suomenruotsalaisia, niin Kim Hirschovits (30 5+13=18) lienee tällä hetkellä tehokkain "rantahurri".
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Ai... tällaista mä en ole ennen kuullutkaan! Ruotsalainen = hurri, suomenruotsalainen = rantahurri

Vai miten tällä teorialla sitten selittäisi sen wanhan sloganin: "Leppänen-Jalonen-Kurri - siihen kaatuu hurri"? Eiköhän silloin kuitenkin kaadettu ihan ruotsalaisia eikä suomenruotsalaisia? Vaikka tässä yhteydessä "hurrilla" olisikin tarkoitettu suomenruotsalaisia, niin Kim Hirschovits (30 5+13=18) lienee tällä hetkellä tehokkain "rantahurri".

Sä olet sitten vissiin vaan sen verran nuori, että hurri-sanan etymologia ei ole tuttua, tai olet muuten sitten vaan onnistunut välttämään tämän tiedonmurusen tähän asti. Toki kieli kehittyy, ja siinä kehityksessä on hurrin käyttöala laajentunut. Alunperin, ja osalle meistä ihmisistä edelleen, hurri = suomenruotsalainen. Sen verran vielä, että rantahurri viittaa nimenomaisesti rannikolla asuvaan hurriin, jättäen sisämaan hurrit määritelmän ulkopuolelle. Siksi se ei sovellu määritelmäksi suomenruotsalaisille.

Jääkiekkoliiton ja jääkiekkoliittoon jotenkin kytköksissä olevat tekeleet on helppo usein laittaa sivistymättömyyden piikkiin. No ehkä tuolla kertaa oli kyse vain puhtaasti sanaleikittelystä, joka pikku pikku virheestään huolimatta kyllä toimi. Hami ettei sloganin aikaan maajoukkueessa pelannut Puotsalaista tai Dwedua. Ja mitä tulee noihin tehokkaimpiin hurreihin, niin en lähde niihin ottamaan kantaa, minä kun en tunne pelaajien taustoja riittävästi. Olen toki ymmärtänyt, ettei kumpikaan kaksikosta Nykopp Hirschovitz olisi hurreja, mutta tältä osin ymmärrykseni voi olla väärä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Sä olet sitten vissiin vaan sen verran nuori, että hurri-sanan etymologia ei ole tuttua, tai olet muuten sitten vaan onnistunut välttämään tämän tiedonmurusen tähän asti. Toki kieli kehittyy, ja siinä kehityksessä on hurrin käyttöala laajentunut. Alunperin, ja osalle meistä ihmisistä edelleen, hurri = suomenruotsalainen. Sen verran vielä, että rantahurri viittaa nimenomaisesti rannikolla asuvaan hurriin, jättäen sisämaan hurrit määritelmän ulkopuolelle. Siksi se ei sovellu määritelmäksi suomenruotsalaisille.

Tarkoittaahan jenkkikin nykyään kaikkia yhdysvaltalaisia, eikä vain Pohjoisvaltioiden alueelta olevia niin kuin meidän vanhojen gubbien mielestä.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Tarkoittaahan jenkkikin nykyään kaikkia yhdysvaltalaisia, eikä vain Pohjoisvaltioiden alueelta olevia niin kuin meidän vanhojen gubbien mielestä.

Niin kuin lainaamassasi viestissä kirjoitin, kieli kehittyy. Toki sen varran on pakko kommentoida, että jenkki on pelkkä väännös sanasta yankee, ja oletettavasti aina ollut merkitykseltään eriävä esikuvansa kanssa. Meillä kun ei suomen kielessä taida olla väännöstä dixiestä, joten erottelua pohjois- ja etelävaltioiden välille on vaikea rakentaa.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Vaikka tässä yhteydessä "hurrilla" olisikin tarkoitettu suomenruotsalaisia, niin Kim Hirschovits (30 5+13=18) lienee tällä hetkellä tehokkain "rantahurri".
Rantahurria en oo kuullukaan. Suomenruotsalainen = hurri = rantaruotsalainen. Ja onko Hirso niitä, oisin luullut laskettavan valittuun kansaan l. siionilaisiin?
 

Noma

Jäsen
Rantahurria en oo kuullukaan. Suomenruotsalainen = hurri = rantaruotsalainen. Ja onko Hirso niitä, oisin luullut laskettavan valittuun kansaan l. siionilaisiin?

Itsellänikin on käsitys, että Hirschovits olisi nimenomaan juutalainen, ja että sukujuuret olisivat lännen sijaan enemmänkin etelästä, Liettua-Puola-akselilta tms. Olisikohan kenelläkään ihan faktaa heittää tähän?
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itsellänikin on käsitys, että Hirschovits olisi nimenomaan juutalainen, ja että sukujuuret olisivat lännen sijaan enemmänkin etelästä, Liettua-Puola-akselilta tms. Olisikohan kenelläkään ihan faktaa heittää tähän?
Kyllä, Hirso on mukana wikipedian artikkelissa Jewish ice hockey players. Sen enempää siellä ei mainittu taustoista.

On toki mahdollista olla juutalainen suomenruotsalainen, kuten Tapparaomistaja Chaim "Poju" Zabludowicz, jonka maahanmuuttajavanhemmat syystä tai toisesta integroituivat ruotsinkieliseen vähemmistöön. Tosin voinee kuitenkin todeta, että ainakin siltä mamuperheeltä kotoutuminen sujui mainiosti...
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Itse olisin mutulla voinut jo vannoa hirson juutalaiseksi. Ihan jo nimen ja nenän perusteella, toki tätä spekuloitu monesti aiemminkin jo. Ja eiköhän scholl hirsoa ole haukkunut myös tästä taustasta.
 

Yläkalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Häntäpään joukkueet ja altavastaajat
Mitenköhän tuon älykiekon kanssa toimitaan kun kiekko menee ylilaidan? Onko näitä kiekkoja sangoittain, ja sitten järjestelmä tunnistaa mikä kiekko on kentällä? Vai etsitäänkö tämä katsomoon lentänyt kiekko kissoin ja koirin peliin takaisin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös