Yleistä keskustelua Liigasta

  • 2 466 052
  • 11 226

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Onkos nyt niin tuolla 3vs3 jatkoajalla, että jokaisesta rangaistuksen arvoisesta rikkeestä tulee rangaistuslaukaus ylivoiman sijaan? Ainakin tuosta Jatkoajan Sport-Kärpät harjoitusotteluraportista saa sellaisen kuvan.
"− Ihmettelin kyllä aluksi tuomiota, mutta tuomari kertoi minulle, että jatkoajalla rikkeestä tulee rangaistuslaukaus, totesi puolestaan Immonen."

Ei yllättäisi, että Liigassa vedetään tämäkin perseelleen. Ainakin SHL:ssä jäähyn tullessa rangaistava joukkue pysyy kolmella pelaajalla ja toinen joukkue saa neljännen pelaajan kaukaloon. Tämä taitaa olla käytäntö myös NHL:ssä.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Ei yllättäisi, että Liigassa vedetään tämäkin perseelleen. Ainakin SHL:ssä jäähyn tullessa rangaistava joukkue pysyy kolmella pelaajalla ja toinen joukkue saa neljännen pelaajan kaukaloon. Tämä taitaa olla käytäntö myös NHL:ssä.
Eli sitten kun jäähy loppuu niin pelataankin yhtäkkiä 4 vs 4? Mielestäni rankkari on parempi ratkaisu siinä tapauksessa.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toihan vois olla hyvä idea, että annetaan rankkari. Jatkoon tämä idea.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eli sitten kun jäähy loppuu niin pelataankin yhtäkkiä 4 vs 4? Mielestäni rankkari on parempi ratkaisu siinä tapauksessa.
Samalla periaatteellahan se on mennyt tähänkin asti jos jompi kumpi jengi on päässyt jatkoajalla 5-3 yv:lle, vaikka periaatteessa jatkot on pelattu 4 vs 4.

Sport-Kärpät harjoituspelissähän tuosta rankkarista nähtiin jo konkretiaakin. Kärpät sai rankkarin kun Junttilaa rikottiin jatkoajalla. Tilanne oli sellainen että siitä olisi voinut ehkä antaa rankkarin joka tapauksessa mutta varmaan 9/10 kertaa normaalisti olisi tuomittu jäähy. Nyt annettiin rankkari ja tuomari kommentoi Sportin pelaajille että kyseessä on uusi käytäntö jossa jatkoajalla rikkeestä vihelletään rankkari.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Siirrytään 3vs.3 peliin jatkoajalla, jotta otteluja ei ratkaistaisi enää niin usein rankkareilla. Annetaan rankkareita jäähyjen sijaan jatkoajan rikkeistä. Mkay...
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Siirrytään 3vs.3 peliin jatkoajalla, jotta otteluja ei ratkaistaisi enää niin usein rankkareilla. Annetaan rankkareita jäähyjen sijaan jatkoajan rikkeistä. Mkay...
Pelitilannerankkari on kuitenkin hieman eri juttu kuin rankkariskaba. Ensin mainittu vaatii ensin sen rikkeen vastustajalta.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Samaa kakkaa eri kääreissä vain. Ei tuo oikeasti voi mennä noin, kun arsenaalista löytyy 4vs.3 ylivoimakin annettavaksi.
Periaatteessa olen itsekin enemmän tuon ylivoiman kannalla, mutta silti pysyn mielipiteessäni rankkareiden osalta. Pelitilannerankkarista saatua maalia olen aina pitänyt ihan "oikeana" maalina, kun taas rankkariskabamaalit (voitto-sellaisetkin) ovat "vain" rankkariskabamaaleja.

Heitän tähän myös yhden ennustuksen, koskien alkavaa kautta. Julius Junttila tulee tekemään eniten jatkoaikamaaleja tulevalla kaudella. Riippumatta siitä tuleeko rikkeistä rankkari vai ei. Jos rankkarit ovat herkemmässä, sitä painokkaammin olen ennustukseni takana, vaikkei Junttila mikään rankkuspesialisti olekaan.
 

Noma

Jäsen
Ihan normaalisti tulee liigapeleissä jäähyjä jatkoajalla, eli ensimmäisestä 4vs3 ja toisesta 5vs3. Näin ainakin Liigan suunnalta kysymykseen vastattiin.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ihan normaalisti tulee liigapeleissä jäähyjä jatkoajalla, eli ensimmäisestä 4vs3 ja toisesta 5vs3. Näin ainakin Liigan suunnalta kysymykseen vastattiin.
No mä vähän mietin, että ihan helvetin typerää se olisi ollutkin, jos esim. jostain hyökkäyspään maalin takana vahingossa tulleesta korkeasta mailasta tulisi rankkari. Tuo eilinen tilanne oli kyllä ihan selkeä rankkari, koska hyökkäävä pelaaja oli selvästi edellä.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eli sitten kun jäähy loppuu niin pelataankin yhtäkkiä 4 vs 4?

Niin juuri. Seuraavalla katkolla sitten takaisin 3vs3. Jos jatkoaika kestää 5 minuuttia ja rangaistus 2 minuuttia, niin ei sitä 4vs4 peliä missään tapauksessa kauaa pelattaisi.

Vähän kun haravoin SHL:n tilastoja, niin viime kaudella ylivoimaa näytti tulleen kerran jatkoajalla jäähy ja siinäkin tehtiin heti ylivoimalla maali.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sprot
On tää nykyään ihan perseestä kun Liigassa ei saa olla kyllin hyviä pelaajia, muuten joku vie. Case: Gavruksesta tuli mieleen.
Syyt olivat henkilökohtaiset case Gavrus, mutta joka tapauksessa olympiatason pelaaja kyseessä ja eipä nyt sitten nähdä liigassa muutenkin mielenkiintoista pelaajaa (nopeus, taitotaso jne).
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
En nyt parempaakaan ketjua keksinyt, niin kysytäänpä täällä. Missä vaiheessa runkosarjan alkukierrosten ottelukohtaiset liput yleensä on tullut Lippupalveluun myyntiin? Minulla on kuun lopussa vanhenemassa Lippupalvelun lahjakortti (tai jäännöseuroja siitä) ja tähtäimessä on syyskuun lopun Kärpät-Ässät. Mahtaako tulla elokuun loppuun mennessä vai pitääkö tuhlata eurot johonkin muuhun tapahtumaan?
 

hcp27

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM-Liiga
En nyt parempaakaan ketjua keksinyt, niin kysytäänpä täällä. Missä vaiheessa runkosarjan alkukierrosten ottelukohtaiset liput yleensä on tullut Lippupalveluun myyntiin? Minulla on kuun lopussa vanhenemassa Lippupalvelun lahjakortti (tai jäännöseuroja siitä) ja tähtäimessä on syyskuun lopun Kärpät-Ässät. Mahtaako tulla elokuun loppuun mennessä vai pitääkö tuhlata eurot johonkin muuhun tapahtumaan?

Osta uusi lahjakortti sillä?
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
En nyt parempaakaan ketjua keksinyt, niin kysytäänpä täällä. Missä vaiheessa runkosarjan alkukierrosten ottelukohtaiset liput yleensä on tullut Lippupalveluun myyntiin? Minulla on kuun lopussa vanhenemassa Lippupalvelun lahjakortti (tai jäännöseuroja siitä) ja tähtäimessä on syyskuun lopun Kärpät-Ässät. Mahtaako tulla elokuun loppuun mennessä vai pitääkö tuhlata eurot johonkin muuhun tapahtumaan?
KalPan kotipelien irtoliput tulee myyntiin 1.9. Ei toki takaa, että muillakin tulisi vasta/jo silloin. Lippupalvelu KalPallakin käytössä.
 

Wolves

Jäsen
En nyt parempaakaan ketjua keksinyt, niin kysytäänpä täällä. Missä vaiheessa runkosarjan alkukierrosten ottelukohtaiset liput yleensä on tullut Lippupalveluun myyntiin? Minulla on kuun lopussa vanhenemassa Lippupalvelun lahjakortti (tai jäännöseuroja siitä) ja tähtäimessä on syyskuun lopun Kärpät-Ässät. Mahtaako tulla elokuun loppuun mennessä vai pitääkö tuhlata eurot johonkin muuhun tapahtumaan?

Kaverini ainakin kävi jo ostamassa kauden avausotteluun SaiPa-KooKoo liput r-kioskilta, joten SaiPan liput käyvät jo kaupaksi.
 

Swift

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Philadelphia Eagles, Flyers
Kaverini ainakin kävi jo ostamassa kauden avausotteluun SaiPa-KooKoo liput r-kioskilta, joten SaiPan liput käyvät jo kaupaksi.

Mun mielestä SaiPa on vähän poikkeus tässä. Ilmeisesti vaihtelee, koska ainakin KooKoon irtolipunmyynti alkaa 2.9.
 

Hamatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO, Pittsburgh Penguins, GSW, Steelers
Helsingin Sanomien bloggari Jouni Nieminen kirjoitti hyvän postauksen 3v3-jatkoajoista NHL:ssä. Nieminen tuo esille 1980-luvun NHL:n, jossa 3v3-tilanteita pyrittiin vähentämään Gretzky Rulella: "1980-luvun puolivälin tienoilla NHL puuttui peliin tekemällä 3 vastaan 3 -tilanteet käytännössä lähes mahdottomiksi. Sääntö sai epävirallisen nimen "Edmonton Rule" tai "Gretzky Rule", sillä Edmonton Oilers dominoi peliä kun molemmista joukkueista istui yksi tai kaksi pelaajaa jäähypenkillä ja kaukalossa pelattiin vain neljällä tai kolmella kenttäpelaajalla." Totisesti nopeita taitopelaajia tämä uusi jatkoaika tulee suosimaan paljon.

Itse olen aika suuri rankkarikisojen kannattaja. Jos ei 65 minuutissa saada ratkottua paremmuutta runkosarjapelissä, niin mielestäni ihan ok viedä peli rankkareilla ja ratkaista siellä. Pudotuspeleissä 20 minuutin jatkoaika on ok, mutta esimerkiksi viime keväänä kun pelit venyivät 100 minuutin paremmalle puolelle, alkoi homma olla väsynyttä ja usein voitto ratkeaa jollain pienellä väsymysvirheellä. En tiedä onko se yhtään sen urheilullisempi ratkaisu kuin rankkareiden iskeminen.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Yleisketjussa sopinee kysyä, että joko niitä kausiennakkoja (IS Veikaaja, Jääkiekkolehti, Urheilulehti) ilmestyy tällä viikolla vai meneekö syyskuun alkupäiviin eli ensi viikkoon?
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Yleisketjussa sopinee kysyä, että joko niitä kausiennakkoja (IS Veikaaja, Jääkiekkolehti, Urheilulehti) ilmestyy tällä viikolla vai meneekö syyskuun alkupäiviin eli ensi viikkoon?
Eiköhän tuo IS Veikkaajan kausiennakko ainakin ilmesty vasta sillä viikolla kun Liiga käynnistyy, eli taitaa ilmestyä vasta viikolla 37.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Helsingin Sanomien bloggari Jouni Nieminen kirjoitti hyvän postauksen 3v3-jatkoajoista NHL:ssä. Nieminen tuo esille 1980-luvun NHL:n, jossa 3v3-tilanteita pyrittiin vähentämään Gretzky Rulella: "1980-luvun puolivälin tienoilla NHL puuttui peliin tekemällä 3 vastaan 3 -tilanteet käytännössä lähes mahdottomiksi. Sääntö sai epävirallisen nimen "Edmonton Rule" tai "Gretzky Rule", sillä Edmonton Oilers dominoi peliä kun molemmista joukkueista istui yksi tai kaksi pelaajaa jäähypenkillä ja kaukalossa pelattiin vain neljällä tai kolmella kenttäpelaajalla." Totisesti nopeita taitopelaajia tämä uusi jatkoaika tulee suosimaan paljon.

Itse olen aika suuri rankkarikisojen kannattaja. Jos ei 65 minuutissa saada ratkottua paremmuutta runkosarjapelissä, niin mielestäni ihan ok viedä peli rankkareilla ja ratkaista siellä. Pudotuspeleissä 20 minuutin jatkoaika on ok, mutta esimerkiksi viime keväänä kun pelit venyivät 100 minuutin paremmalle puolelle, alkoi homma olla väsynyttä ja usein voitto ratkeaa jollain pienellä väsymysvirheellä. En tiedä onko se yhtään sen urheilullisempi ratkaisu kuin rankkareiden iskeminen.

Olen samaa mieltä. Rankkarikisa on joo vähän kuin arpajaiset, mutta kolmas jatkoerä on sitä vielä enemmän. Esimerkiksi peli saattaa ratketa mailan katkeamisesta johtuvaan kiekonmenetykseen.

Jatkoaikauudistuksesta en tykkää, mutta pahinta on se kun peleihin haetaan ratkaisu kahdella epäjääkiekkoilullisella menetelmällä (3vs3 ja rankkarit). Kun tähän nyt lähdetään, pitäisi uskaltaa romuttaa vl-kisat. Voi olla että joku jatkoaika venyisi lähelle 10 minuuttia, mutta väitän että sellainen olisi todella harvinaista.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Yleisketjussa sopinee kysyä, että joko niitä kausiennakkoja (IS Veikaaja, Jääkiekkolehti, Urheilulehti) ilmestyy tällä viikolla vai meneekö syyskuun alkupäiviin eli ensi viikkoon?
Jääkiekkolehden kultanumero ilmestyy muistaakseni perjantaina 04.09.2015.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Rankkarikisa on joo vähän kuin arpajaiset, mutta kolmas jatkoerä on sitä vielä enemmän...

En ole ikinä täysin ymmärtänyt hokemaa siitä, että lätkän tai futiksen rankkarikisat olisivat jotain arpajaisia. Vähemmän se arpapeliä on, kuin kahden umpiväsyneen joukkueen kohellus golden goalia metsästettäessä.

Rankkarikisan lopputulokseen - etenkin futiksessa jossa vedetään viisi kertaa, lätkässäkin aiemmin - vaikuttaa joukkueen kärkiosaaminen, penkin "syvyys" (jos kisa venyy), maalivahtipeli, paineensietokyky sekä myös valmistautuminen.

Se nyt on ihan huumoria, kun Englannin maju kertoo ennen arvokisoja rankkareita harjoittellun (häviävät joka tapauksessa), mutta jossain Saksassa tämä on tiedettä ja tilastonikkarit ovat saattaneet työstää etukäteen kymmenen liuskaa dataa siitä, mihin vastustajan vetäjät pallonsa sijoittavat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös