Yleisradio Oy – YLE

  • 492 778
  • 3 902

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
. En tiedä miten teillä, mutta minun tuntemat 15-29 -vuotiaat eivät katso YLEä lainkaan, vaan pitävät sitä ”turhana laitoksena”, jos heillä edes mitään mielipidettä on.
Eikös esim norjalainen Skam ollut aikamoinen hitti tuossa ikäryhmässä? Toki sitä seurattiin Areenasta eikä lineaaritelevisiosta.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Hieno homma, mutta kun sen saisi itse valita mihin mediayhtiöön sen 140 euroa vuodessa laittaa, tai laittaako sen vaikka ruokaostoksiin.

Olisihan se tosiaan varsin huikea juttu, jos jokainen saisi ihan itse päättää verorahojensa käytöstä, niin ei tarvitsisi mitään kommunismin jäänteitä MINUN verovaroillani tukea, sairaista ja vammaisista nyt puhumattakaan. =)

Niin, noh, kulunut puheenaihe, historiallisesti Neuvostoliittolaisia kun ollaan.

Historia ei taida olla ihan hallussa nyt.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Olisihan se tosiaan varsin huikea juttu, jos jokainen saisi ihan itse päättää verorahojensa käytöstä, niin ei tarvitsisi mitään kommunismin jäänteitä MINUN verovaroillani tukea, sairaista ja vammaisista nyt puhumattakaan. =)

Älä esitä tyhmää. Mediayhtiö ja terveyshuolto ovat pikkaisen eri asioita. Tottakai terveydenhuollolle, poliisille jne. maksan ylpeästi verorahani, mutta en vaikkapa YLE Puhe tai X3M radiokanaville.

Noh, onneksi en ole vanhoillislestadiolainen. Sittenhän vasta vituttaisikin.
 
Kutsusta päätellen uusilla yleisöillä tarkoitetaan tässä 15-29 -vuotiaita suomalaisia. En tiedä miten teillä, mutta minun tuntemat 15-29 -vuotiaat eivät katso YLEä lainkaan, vaan pitävät sitä ”turhana laitoksena”, jos heillä edes mitään mielipidettä on.

Mistä nämä ihmiset seuraavat suomalaista politiikkaa?

Älä esitä tyhmää. Mediayhtiö ja terveyshuolto ovat pikkaisen eri asioita. Tottakai terveydenhuollolle, poliisille jne. maksan ylpeästi verorahani, mutta en YLE Puhe tai X3M radiokanaville.

Millaisista lähteistä seuraat politiikkaa?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Älä esitä tyhmää. Mediayhtiö ja terveyshuolto ovat pikkaisen eri asioita. Tottakai terveydenhuollolle, poliisille jne. maksan ylpeästi verorahani, mutta en vaikkapa YLE Puhe tai X3M radiokanaville.

On tosiaan epäreilua verrata Yleisradiota terveydenhuoltoon, mutta maksathan sinä kirjastolaitoksestakin, vaikka et olekaan kiinnostunut lasten- ja nuortenkirjallisuudesta, kaunokirjallisuudesta, tietokirjallisuudesta, runoista, urheilijoiden elämäkerroista, sanomalehdistä, sarjakuvista, musiikista, elokuvista yms. Yleisradio ja kirjasto ovat palveluita, jotka kuuluvat jokaiselle suomalaiselle, ja siksi ne on tärkeitä ylläpitää julkisella rahoituksella.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mistä nämä ihmiset seuraavat suomalaista politiikkaa?

Tuossa ikäryhmässä politiikan seuraaminen on vaihtelevaa ja väittäisin myös, että vähäistä verrattuna vanhempiin ihmisiin. Ei minua jaksanut politiikka kiinnostaa alle kolmekymppisenä, ja sama tuntuma minulla on tuntemistani nuorista aikuisista. Niin nyt kuin silloinkin. Yleisradio palvelee omalla tuotannollaan meitä vanhempia ihmisiä, joidenkin mielestä paremmin ja joidenkin huonommin. Nuorilla se jää tutkan katveeseen.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
On tosiaan epäreilua verrata Yleisradiota terveydenhuoltoon, mutta maksathan sinä kirjastolaitoksestakin, vaikka et olekaan kiinnostunut lasten- ja nuortenkirjallisuudesta, kaunokirjallisuudesta, tietokirjallisuudesta, runoista, urheilijoiden elämäkerroista, sanomalehdistä, sarjakuvista, musiikista, elokuvista yms. Yleisradio ja kirjasto ovat palveluita, jotka kuuluvat jokaiselle suomalaiselle, ja siksi ne on tärkeitä ylläpitää julkisella rahoituksella.

Kirjastojen toiminta perustuu kirjastolakiin, minkä mukaan kirjastojen tehtävä on edistää esimerkiksi väestön oppimista, tietoja, taitoja ja sivistystä. En kykene tähänkään yhdistämään mediayhtiötä nimeltä YLE.

Ja Yleisradion toiminta ei perustu lakiin?

Kaiketi tuon mediayhtiön tehtävänä ei ole kuitenkaan edistää oppimistani. En ole yleisradiolakia toki lukenut, mutta jos näin kuitenkin olisi niin se toteuttaa sitä erittäin huonosti. Yle X:llä juuri juontaja selitti kuinka ruman naisen kanssa hän oli viikonloppuna maannut.

Herlin kyseenalaistaa Yle-veron - Maaseudun Tulevaisuus

Antin kanssa samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kirjastojen toiminta perustuu kirjastolakiin, minkä mukaan kirjastojen tehtävä on edistää esimerkiksi väestön oppimista, tietoja, taitoja ja sivistystä. En kykene tähänkään yhdistämään mediayhtiötä nimeltä YLE.

Ja Yleisradion toiminta ei perustu lakiin?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kirjastojen toiminta perustuu kirjastolakiin, minkä mukaan kirjastojen tehtävä on edistää esimerkiksi väestön oppimista, tietoja, taitoja ja sivistystä. En kykene tähänkään yhdistämään mediayhtiötä nimeltä YLE.

Ehkä kuitenkin kannattaisi.

Laki Yleisradio Oy:stä

7 § (19.8.2005/635)
Julkinen palvelu

Yhtiön tehtävänä on tuoda monipuolinen ja kattava julkisen palvelun televisio- ja radio-ohjelmisto siihen liittyvine oheis- ja lisäpalveluineen jokaisen saataville yhtäläisin ehdoin. Näitä ja muita julkisen palvelun sisältöpalveluja tulee tarjota yleisissä viestintäverkoissa valtakunnallisesti ja maakunnallisesti. (28.6.2017/436)

Julkisen palvelun ohjelmatoiminnan tulee erityisesti:

1) tukea kansanvaltaa ja jokaisen osallistumismahdollisuuksia tarjoamalla monipuolisia tietoja, mielipiteitä ja keskusteluja sekä vuorovaikutusmahdollisuuksia;

2) tuottaa, luoda, kehittää ja säilyttää kotimaista kulttuuria, taidetta ja virikkeellistä viihdettä; (10.8.2012/474)

3) ottaa ohjelmistossa huomioon sivistys- ja tasa-arvonäkökohdat, tarjota mahdollisuus oppimiseen ja itsensä kehittämiseen, painottaa lapsille ja nuorille suunnattuja ohjelmistoja sekä tarjota hartausohjelmia; (10.8.2012/474)

4) kohdella ohjelmatoiminnassa yhtäläisin perustein suomen- ja ruotsinkielistä väestöä, tuottaa palveluja saamen, romanin ja viittomakielellä sekä soveltuvin osin myös maan muiden kieliryhmien kielellä;

5) tukea suomalaisen kulttuuriperinnön vaalimista, suvaitsevaisuutta, yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja kulttuurista moninaisuutta sekä huolehtia ohjelmatarjonnasta myös vähemmistö- ja erityisryhmille; (28.6.2017/436)

6) edistää kulttuurien vuorovaikutusta ja ylläpitää ulkomaille suunnattua ohjelmatarjontaa;

7) välittää asetuksella tarkemmin säädettäviä viranomaistiedotuksia ja varautua televisio- ja radiotoiminnan hoitamiseen poikkeusoloissa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна

Mielestäni Antti on tässä asiassa nyt hiukkasen jäävi, mutta on hänellä toki oikeus sanoa mielipiteensä. Vähän jutussa taitaa olla värikynääkin mukana vai miten tuo seuraava pitäisi oikein tulkita?

Maaseudun Tulevaisuus kirjoitti:
"”Joku kertoi, että kun muilla on puoluekokouksessa toimittaja tai pari, yleläisiä on useita kymmeniä huoneellisia”, Herlin hämmästelee maanantain Maaseudun Tulevaisuudessa."

Edit. YLEltä tulee muuten paljon hyviä dokumentteja. Esimerkiksi historiasta oppii tuota kautta yhtä ja toista. Vielä en ole kuitenkaan kyennyt yhdistämään Suomea Neuvostoliittoon ja neuvostoliittolaisiin.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Mielestäni Antti on tässä asiassa nyt hiukkasen jäävi, mutta on hänellä toki oikeus sanoa mielipiteensä. Vähän jutussa taitaa olla värikynääkin mukana vai miten tuo seuraava pitäisi oikein tulkita?



Edit. YLEltä tulee muuten paljon hyviä dokumentteja. Esimerkiksi historiasta oppii tuota kautta yhtä ja toista. Vielä en ole kuitenkaan kyennyt yhdistämään Suomea Neuvostoliittoon ja neuvostoliittolaisiin.

Niin, tarkoitin että olimmehan Suomen Suuriruhtinaskunta yli 100 vuotta jonka jälkeen olemme myös moneen otteeseen elänyt Neuvostoliiton ja Venäjän alla vahvaa suomettumisen aikaa.

Tosiaan kun minun vapauskäsitykseni on vahvasti negatiivinen, ja jonkun toisen käsitys on positiivinen, niin turha siinä on sitten vääntää. YLE:n mediasisällön kohdalla pitäisi mielestäni ihmisellä olla vain se vapaus edes valita. Tämä oli osaltani tässä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Tuossa ikäryhmässä politiikan seuraaminen on vaihtelevaa ja väittäisin myös, että vähäistä verrattuna vanhempiin ihmisiin. Ei minua jaksanut politiikka kiinnostaa alle kolmekymppisenä, ja sama tuntuma minulla on tuntemistani nuorista aikuisista. Niin nyt kuin silloinkin. Yleisradio palvelee omalla tuotannollaan meitä vanhempia ihmisiä, joidenkin mielestä paremmin ja joidenkin huonommin. Nuorilla se jää tutkan katveeseen.

En tiedä, kuinka paksulla tussilla se pitäisi piirtää, että menisi perille, mutta kyllä siellä Yle:llä, kuten muissakin medioissa, ollaan kiinnostuneita myös nuorista. Siihen panostetaan, tuodaan uusia asiakaskanavia ja nuoria kiinnostavia sisältöjä. Asiat eivät vaan tapahdu hetkessä, eikä nuorten tavoittaminen ole kovinkaan helppoa. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei sinne panostettaisi tai ettei nuorille olisi sisältöjä. Aika helvetin kuplassa saa olla, jos ei sieltä tosiaan mitään nuorille suunnattua löydä.

Sitten tämä toinen mielensäpahoittaja, joka nyt vastustaa Yleä. Joko on jäänyt levy päälle tai sitten joku yleläinen on käynyt polkaisemassa vaimoa. Yhtään kunnon perustelua Ylen alasajolle ei ole tullut, paitsi että pitää maksaa veroja. Itse ainakin maksan ihan hyvillä mielin. Jotenkin vaan saa sen kuvan, ettei kirjoittajalla ole aavistustakaan siitä, mitä kaikkea siellä tehdään tai mitä se arki on. Mutta saahan sitä vastustaa vastustamisen ilosta. Itse en ainakaan kaipaa pelkästään keskittyneeseen kaupalliseen mediaan tukeutuvaa uutisointia ja ohjelmistoa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Vastaa toki vielä, pitäisikö valinnanvapaus koskea myös kirjastoja? Ehkä myös kansallismuseoita? Jopa kouluja ja yliopistoja?

-Ehkä kirjastokortistani voisin maksaakkin, mutta voi olla myös verorahoin kustannettu, kirjastoilla kun on oikea tärkeä opetuksellinen ja sivistävä asema, toisin kuin vaikkapa Yle X radiokanavalla.
-Museot pyörivät käsittääkseni jo pääosin pääsylipputuloilla (Ainakin olen itse maksanut aina pääsymaksun?), ja omista kahvioista saatavilla tuotoilla, ja näin sen kuuluukin olla.
-Ensimmäisen ja toisen asteen opetusta ei missään nimessä. Yliopistojen kohdalla aiheesta tulisi käydä keskustelua.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
-Ehkä kirjastokortistani voisin maksaakkin, mutta voi olla myös verorahoin kustannettu, kirjastoilla kun on oikea tärkeä opetuksellinen ja sivistävä asema, toisin kuin vaikkapa Yle X radiokanavalla.

YleX on vain pieni osa Yleisradiota. Aivan niin kuin kirjaston musiikkiosastolla olevat räppilevyt, joiden hankintakustannukset ovat peräisin sinun verorahoistasi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olihan joku Skam äärisuosittu nuorten parissa ja UP:tä katsovat monet teinit, Sykekin taisi löytää nuoria katsojia jne. Tietenkään mihinkään menneiden aikojen tv-katselukulttuuriin ei enää koskaan ole paluuta, mutta liioiteltua väittää, etteikö YLE löytäisi merkittävää osaa nuoristakin. Sen verran kun olen jaksanut katsoa avoimia kaupallisia kanavia niin kyllä se alkeellinen viihdehöttö näyttää olevan lähinnä keski-ikäisille ja kouluttamattomille suunnattua.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Kyllä se kirjastovertaus varmaan toimii Yleen. Molemmista kun löytyy niin sivistävää materiaalia kuin hömppää.

Minun puolestani kirjastolaitoksenkin voisi siis rahoittaa sen käyttäjät, siten että kirjastokortti olisi vaikka maksullinen, mutta ehkä osittain tämän foorumin painostuksen ansiosta löytyy minustakin sen verran sosialistia, että kansalle pitää olla olemassa yksi julkisesti rahoitettu instituutio, missä ihminen voi kouluttaa ja sivistää itseään. Siihen päälle ei minun mielestäni 500 miljoonan euron julkisella rahoituksella toimivaa mediayhtiötä tarvita.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tiedä, kuinka paksulla tussilla se pitäisi piirtää, että menisi perille, mutta kyllä siellä Yle:llä, kuten muissakin medioissa, ollaan kiinnostuneita myös nuorista. Siihen panostetaan, tuodaan uusia asiakaskanavia ja nuoria kiinnostavia sisältöjä. Asiat eivät vaan tapahdu hetkessä, eikä nuorten tavoittaminen ole kovinkaan helppoa. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei sinne panostettaisi tai ettei nuorille olisi sisältöjä. Aika helvetin kuplassa saa olla, jos ei sieltä tosiaan mitään nuorille suunnattua löydä.

Puhutaan siinä mielessä toistemme ohi, että minä kerron, etteivät minun tuntemani nuoret aikuiset noteeraa YLEä miksikään, Sinä sanot, että heille suunnattua sisältöä on olemassa, ja siihen panostetaan. Molemmat väittämät voivat olla totta, eivätkä ne sulje pois toisiaan.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Puhutaan siinä mielessä toistemme ohi, että minä kerron, etteivät minun tuntemani nuoret aikuiset noteeraa YLEä miksikään, Sinä sanot, että heille suunnattua sisältöä on olemassa, ja siihen panostetaan. Molemmat väittämät voivat olla totta, eivätkä ne sulje pois toisiaan.

Tarkoitatko että sinun käsityksesi mukaan tuntemasi nuoret aikuiset eivät noteeraa YLEä miksikään vai että he ovat kertoneet sinulle etteivät nimenomaan noteeraa YLEä miksikään? Eivät ikinä katsoa YLEn uutisia tai mitään urheilulähetyksiä tai mitään YLEn välittämiä sarjoja tai kuuntele radiokanavia - tai jos katsovat tai kuuntelevat, niin pitävät katsomaansa tai kuuntelemaansa ohjelmaa ihan paskana? MInä kun olen luullut että esim. YLE Areenaa käyttävät myös nuoret aikuiset eikä vain minun kaltaiseni vanhukset. Kuinkahan hyvin sinun tuntemasi nuoret aikuiset edustavat nuoria aikuisia noin yleensä ottaen?
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En keksi näitä mielipiteitä omasta päästäni, vaan perustan sen siihen, mitä minulle on kerrottu. Koska otanta on melko pieni, luulen että he edustavat huonosti nuoria aikuisia "noin yleisesti ottaen". Tai mistä minä tiedän. Tämä oli se lähtökohta heti ensimmäisessä viestissäni, missä kirjoitin: "En tiedä miten teillä, mutta minun tuntemat 15-29 -vuotiaat..."

Eli ei minulla ole mitään tilastoja esittää, eikä mitään vahvaa agendaa YLEä vastaan, vaikka se ilmeisesti sellaiseksi käsitettiin.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Puhutaan siinä mielessä toistemme ohi, että minä kerron, etteivät minun tuntemani nuoret aikuiset noteeraa YLEä miksikään, Sinä sanot, että heille suunnattua sisältöä on olemassa, ja siihen panostetaan. Molemmat väittämät voivat olla totta, eivätkä ne sulje pois toisiaan.
Itse melkein veikkaisin että perinteisistä mediayhtiöistä YLEllä on nuorten joukossa hyvinkin korostunut rooli, joskin perinteiset mediayhtiöt yleisemmin jääneet pahasti erilaisten streamauspalveluiden varjoon. (Pätee sekä elävään kuvaan että musiikinkuunteluun.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös