Yleisesti Jokerien, SKA:n, KHL:n ja Rotenbergin suhteesta

  • 190 103
  • 1 088

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nyt menee jokaisessa Jokerien ketjussa erilaista keskustelua ohi aiheen. Otan esimerkin vaikkapa Jokerien tulevan kauden ketjusta Jokerit 2015-2016, jossa niin omat kuin naapurin provoilija keskustevat SKA:n ja ZSKA:n ottelusarjasta tyyliin ostiko Rotenberg voiton ja paljonko maksoi. Ei muuten ostanut, seurasin sarjaa! Myönnän heti kärkeen syyllistyväni itsekin usein siihen, että keskustelu ei pysy ketjun aiheessa vaan vien sen mielelläni esimerkiksi Jokerien talouteen ja vertaan sitä saman omistuspohjan (toki Hjallis edelleen Jokerien muodollinen pääomistaja) SKA:n talouteen.

Joten jospa tähän ketjuun voisi itse kukin vastata kun juttu liittyy Jokereihin ja/tai Rotenbergiin, mutta siinä käsitellään asioita laajemmin tai epämääräisemmin kuin vaikkapa Jokerien ensi kausi tms. Aloitan:

Jos politiikka pidetään irrallaan, olen tyytyväinen Jokerien lähdöstä KHL:ään. Samanlaista pelaamisen tasoa ei Suomessa muuten voisi seurata. On ollut aivan loistavaa seurata Mosesta ja Omarkia ja montaa muuta Jokerien ensimmäisellä KHL-kaudella. Tulee mieleen vanhat hyvät ajat, jolloin Jokereissa pelasi Tsekin, Ruotsin ja Suomen maajoukkuepelaajia ja muutamasta heistä kasvoi jääkiekon kansainvälisiä huipputähtiä. Myös Erkan omaksuma Jokerien pelitapa saa kiitosta. Samoin tunnelma ottteluissa vaikka en koviin monessa paikan päällä ollutkaan. Erittäin hienoa menoa olkoonkin että väärin läpsytelty :)

En kaipaa Liigaa millään tavalla, mutta tiedän että moni itkee nessuun kun esimerkiksi paikallisotteluita ei enää pelata. En tosin muista että niissä olisi ollut mitään mielenkiintoista vuosiin. Yksi hyvä poikkeus kyllä oli eli vuoden 2011 keskinäiset playoffit. Ja nyt kun Liigan pelaajabudjetteja karsitaan kovalla kädellä, kuka voi kaivata jotain vastustajaa tai Jokereita, jossa pelaa taidollisesti hädin tuskin Mestikseen sopivia pakkeja kolmosparissa ja hyökkääjiä kolmos- ja nelosketjussa?

Suomalaiselle jääkiekkolle tekee erittäin hyvää se, että Jokerien pelaajat joutuvat koko kauden ajan pelaamaan keskimääräistä kovempia otteluita kuin Liigassa. Se auttaa myös urasuunnittelussa. Paikka Jokerien ykkösketjussa tarkoittaa vähän yli tai vähän alle miljoonan euron tienestiä. Suomessakin on siten mahdollista päästä kohtuullisiin ansioihin jääkiekkoa pelaamalla.

Mutta. Karmealta tuntuu jos Jokerit on jatkossa vain SKA:n varjo. Se tarkoittaa operoimista suhteessa pienellä rahalla isojen poikien hiekkalaatikolla. KHL on urheilullisesti rakennettu varsin epäkypsästi suhteessa sen esikuvaan, NHL:ään. Kun palkkakattoa ja -lattiaa ei faktisesti ole, köyhimpien ja rikkaimpien joukkueiden väliset budjettierot ovat jopa 15-20 kertaiset. En pidä siitä, että Jokereilla ja Arenalla on yksi KHL:n rikkaimmista omistuspohjista (sis. Timchenkon ja kaikki Rotenbergit), mutta rahaa Jokerien pelaajabudjettiin ei käytetä kuten olligarkki-luokkaan kuuluvat omistajat yleensä käyttävät seuraansa. Olisin tyytyväinen jos Jokerien pelaajabudjetti olisi sanotaan 2/3 SKA:n vastaavasta. Ja aivan erityistä vittuutuneisuutta aiheuttaa se, että Jokerien pelaajabudjettia karsittiin vielä kauden aikana ja näin Jokereilta vietiin mahdollisuus haastaa SKA:n paremmin!

Miettikääpä jos Kärppien omistajat olisivat ostaneet Jokerit (49%) ja hallin (100%) ja sen jälkeen pitäneet huolen siitä, että Kärppien pelaajabudjetti on Liigassa viisinkertainen verrattuna Jokerien vastaavaan ja jos Jokerit olisi hieman kukkoillut runkosarjassa, Kärppiin olisi hankittu neljä maajoukkuetason lisävahvistusta, mutta Jokereilta olisi vähennetty yksi. Siistiä hommaa, vai? Olen pirun varma, että tällaista ei kukaan kannattaja olisi katsellut ilman kunnon takaisinmaksua netissä, mutta nyt kun Rotenberg teki sen, nössöihin Jokerikannattajiin syvästi juurtunut pokkurointi isoa herraa kohtaan ei aiheuta minkäänlaisia reaktioita. Paitsi Rotenbergin toimien puolustelua - aivan käsittämätöntä näin vanhan guben silmin, joka on Jokereita kannattanut 1970-luvulta alkaen!

Kun politiikka edelleen unohdetaan ja puhutaan vain kiekosta, haluan Jokerien pelaavan jatkossa KHL:n voitosta. Ei vähempi riitä seuralle, joka on sentään moninkertainen Euroopan ja Suomen mestari ja lyönyt venäläisjoukkueita myös Euroopan mestaruusfinaalissa (Continental Cup). Mutta tämä on myös paljon Jokerien omissa käsissä. Erkka, Kurri ja Vuorinen ovat tehneet sellaista työtä, jolla Jokerit pärjää pelaajabudjettiaan paremmin. Jotta seuraava target olisi mahdollinen, myös Rotenbergia kaivataan talkoisiin Jokerien eteen sen sijaan, että hän patsastelee SKA:n omistajana ja jättää Jokereille ainoastaan ns. näyteikkuna länteen roolin.

Ja jos politiikka otetaan mukaan, Jokerit pelaa aivan väärässä sarjassa. Länsi on suunnannut erilaisia pakotteita Venäjää vastaan koska Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja anasti Krimin sekä vähintäänkin tulittaa ja aseistaa Itä-Ukrainaa. On aivan aiheellista kysyä, pitäisikö Jokerien päättää viime kauteen KHL-taipaleensa, jos Venäjä esimerkiksi lisää sotatoimiaan tulevan kesän aikana. Ikävä kyllä, päätös ei ole edes Hjalliksen käsissä vaikka hän 51 prosenttia Jokereista omistaakin. Venäläiset omistavat 49 prosenttia Jokereista ja 100 prosenttia hallista ja arvaan, että niiden välille on solmittu pitempiaikainen vuokrasopimus, ehkä kovaankin hintaan.

Mutta mitä muut asiasta pohtivat?
 
Viimeksi muokattu:

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minusta vaikuttaa siltä, että Jokereista pyritään rakentamaan aidosti nollatulosta tai pientä voittoa tuottava bisnes. Jääkiekkotoiminnan lisäksi kokonaisuuteen kuuluvat ainakin Arena ja Långvikin toiminnot. Lähtökohta on siis eri kuin SKA:lla, josta on haluttu imagollisista syistä rakentaa enemmän all star -tyyppinen kokonaisuus. Myös Jokerit olisi voinut saada osansa imagon kohentamiseen liittyneestä panostuksesta, jos Teemu Selänne olisi suostunut uraansa jatkamaan.

Jotta joukkue voisi tehdä tyydyttävää tulosta, on urheilullisen puolen oltava kuitenkin kilpailukykyinen. Näin ollen minusta on selvää, että niin kauan, kun Jokerit KHL:ssä pelaa, on nykyinen pelaajabudjetti turvattu myös omistajaportaan tuella. Tämä on faktisesti valtava harppaus verrattuna liiga-aikoihin, jolloin pelaajabudjetti oli alle kolmasosa verrattuna nykyiseen. Olen myös sitä mieltä, että mitä tulee viime kauden pelaajaliikenteeseen, niin joukkue ei sanottavasti heikentynyt Karalahden ja Harjun lähdettyä joukkueesta. He olivat rooleihinsa tyytymättömiä, eikä sellainen asetelma tee hyvää pudotuspeleihin valmistuvassa joukkueessa. Toiseksi Jokereiden pelaajarinki oli laaja ja koska loukkaantumisia ei paljoa kauden aikana tapahtunut, tuli joukkuejohdolle tarve käyttää niitä pelaajia, joilla jo sopimus joukkueeseen oli sen sijaan, että pelaajia olisi hankittu näiden varalla olleiden pelaajien ohi.

Olisihan se tietysti ihan kivaa, jos Rotenberg ohjaisi Jokereille sellaiset 10 miljoonaa ekstraa uusiin pelaajahankintoihin joka kausi, en pistäisi pahakseni, mutta ainakin nyt voidaan sanoa, ettemme ole Rotenbergin leikkikalu, jonka toiminnan rahoitus ja pelillinen identiteetti on täysin kiinni joka vuotisista almuista omistajalta. Ja viimeiseksi haluaisin vielä tässä yhteydessä muistuttaa, että julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Hjallis omistaa nykyisin enemmistön Jokereiden jääkiekkotoiminnasta, ei Roman Rotenberg. Sen merkitystä voi kukin itsekseen pohtia tässä kokonaisuudessa, mutta se on todellisuudessa vain spekulaatiota.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Erittäin hyvä ketjunavaus @Cobol ilta ja perusteellinen kirjoitus, jonka voin allekirjoittaa sanasta sanaan. Ja vertaus Kärppiin oli osuva. Täytyy myöntää että ehkä itse olen ollut ja olen kyllä edelleenkin liian sinisilmäinen suhteessa siihen, mitä tapahtuu kaukalon ulkopuolella. Ja on hyvä ja myös TÄRKEÄÄ, että on myös niitä kannattajia, jotka eivät kulje laput silmillä niin kuin minä. Mutta sitten tuleekin tämä puoli, että miten asiaan suhtautuu.

Eli Rottenberi antaa sen summan minkä antaa ja se summa on pieni suhteessa siihen mitä voisi antaa. SKA on selvästi se ykkösjuttu Rottenberille, sitten tulee muut rakennusjutut ja hämärähommat ja viimeisenä Jokerit. Edellinen lause omaa päätelmää ja kaikkea muuta kuin faktaa, mutta näin minä luulen asioiden olevan. Anyway, nyt se mitä minä voin tehdä on se, että joko kiukuttelen joka päivä siitä kun Jokerit ei saa rahaa tai olen onnellinen siitä, että Jokerit saa edes mahdollisuuden kehittää toimintaansa ja kasvaa entistä isommaksi. Nimittäin sen kyllä uskon vakaasti, että minkä Jokerit omalla tekemisellään tienaa, niin sen Jokerit saa pitää. Tottakai bisnes on bisnestä ja Rottenberi siitä pienen siivun ottaa, mutta jokainen varmaan ymmärtää mitä tarkoitan. SKA:n toimintaa tai pelaajakauppoja ei rahoiteta Jokereilla, se on aivan varmaa, koska se olisi huonoa ja lyhytnäköistä liiketoimintaa ja Rottenberi ei ole tyhmä.

Putin mua vituttaa paljon enemmän ja sen mulkun toiminta on Jokereille mahdollisesti tulevaisuudessa paljon haitallisempaa kuin se, että kuinka paljon me saadaan Rottenberilta taskurahaa.
 

Wildcard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Mulla on pikkuhiljaa menneet puurot ja vellit sekaisin siten, että enää kykene pelkästään nauttimaan hyvästä lätkästä. Vaikka saletti on se, että 100 % varmuudella Jokereita hautaan asti seuraan tavalla tai toisella, niin siltikin Venäjän touhut ovat jostakin kumman syystä alkaneet vituttamaan kokoajan enemmän ja enemmän siten, että olen ottanut etäisyyttä myös Jokereiden intohimoiseen seuraamiseen vaikka vaikeaa se aluksi olikin. Tää KHL on minulle hieman kuin skistrofreeninen asetelma, josta en enää 100 % nauti. Vaikka optimistinen yleensä olenikin, niin sellainen tunne on nyt päällimäisenä, että hyvin tää ei tule päättymään.

Mulle siis Rothenberg, Putler, Venäjä ovat kaikki samaa sakkia ja sitä kautta tämä suhteeni on nyt muototunut ylläolevan kaltaiseksi.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulla on pikkuhiljaa menneet puurot ja vellit sekaisin siten, että enää kykene pelkästään nauttimaan hyvästä lätkästä.
Tää oli kysymys, joka vaivasi aika pitkään. Suolaa haavoihin vielä lisäsi se, että rotta eli Rottenberg hyötyy suoraan Putin regimestä. Mutta sitten ja jotenkin kummalisesti Jokerit irtaantui omaan URHEILU -osioon ja ei sotkeentunut Venäjään. Vaikka tiedän että pitäisi.

Tää siirto olisi ollut varsin mainio juttu ilman Venäjän laajenemissotia. Ei sm-liigaan ole todellakaan ikävä, sillä tuote on niin paljon parempi.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Nyt menee jokaisessa Jokerien ketjussa erilaista keskustelua ohi aiheen. Otan esimerkin vaikkapa Jokerien tulevan kauden ketjusta Jokerit 2015-2016, jossa niin omat kuin naapurin provoilija keskustevat SKA:n ja ZSKA:n ottelusarjasta tyyliin ostiko Rotenberg voiton ja paljonko maksoi. Ei muuten ostanut, seurasin sarjaa! Myönnän heti kärkeen syyllistyväni itsekin usein siihen, että keskustelu ei pysy ketjun aiheessa vaan vien sen mielelläni esimerkiksi Jokerien talouteen ja vertaan sitä saman omistuspohjan (toki Hjallis edelleen Jokerien muodollinen pääomistaja) SKA:n talouteen.

Joten jospa tähän ketjuun voisi itse kukin vastata kun juttu liittyy Jokereihin ja/tai Rotenbergiin, mutta siinä käsitellään asioita laajemmin tai epämääräisemmin kuin vaikkapa Jokerien ensi kausi tms. Aloitan:

Jos politiikka pidetään irrallaan, olen tyytyväinen Jokerien lähdöstä KHL:ään. Samanlaista pelaamisen tasoa ei Suomessa muuten voisi seurata. On ollut aivan loistavaa seurata Mosesta ja Omarkia ja montaa muuta Jokerien ensimmäisellä KHL-kaudella. Tulee mieleen vanhat hyvät ajat, jolloin Jokereissa pelasi Tsekin, Ruotsin ja Suomen maajoukkuepelaajia ja muutamasta heistä kasvoi jääkiekon kansainvälisiä huipputähtiä. Myös Erkan omaksuma Jokerien pelitapa saa kiitosta. Samoin tunnelma ottteluissa vaikka en koviin monessa paikan päällä ollutkaan. Erittäin hienoa menoa olkoonkin että väärin läpsytelty :)

En kaipaa Liigaa millään tavalla, mutta tiedän että moni itkee nessuun kun esimerkiksi paikallisotteluita ei enää pelata. En tosin muista että niissä olisi ollut mitään mielenkiintoista vuosiin. Yksi hyvä poikkeus kyllä oli eli vuoden 2011 keskinäiset playoffit. Ja nyt kun Liigan pelaajabudjetteja karsitaan kovalla kädellä, kuka voi kaivata jotain vastustajaa tai Jokereita, jossa pelaa taidollisesti hädin tuskin Mestikseen sopivia pakkeja kolmosparissa ja hyökkääjiä kolmos- ja nelosketjussa?

Suomalaiselle jääkiekkolle tekee erittäin hyvää se, että Jokerien pelaajat joutuvat koko kauden ajan pelaamaan keskimääräistä kovempia otteluita kuin Liigassa. Se auttaa myös urasuunnittelussa. Paikka Jokerien ykkösketjussa tarkoittaa vähän yli tai vähän alle miljoonan euron tienestiä. Suomessakin on siten mahdollista päästä kohtuullisiin ansioihin jääkiekkoa pelaamalla.

Mutta. Karmealta tuntuu jos Jokerit on jatkossa vain SKA:n varjo. Se tarkoittaa operoimista suhteessa pienellä rahalla isojen poikien hiekkalaatikolla. KHL on urheilullisesti rakennettu varsin epäkypsästi suhteessa sen esikuvaan, NHL:ään. Kun palkkakattoa ja -lattiaa ei faktisesti ole, köyhimpien ja rikkaimpien joukkueiden väliset budjettierot ovat jopa 15-20 kertaiset. En pidä siitä, että Jokereilla ja Arenalla on yksi KHL:n rikkaimmista omistuspohjista (sis. Timchenkon ja kaikki Rotenbergit), mutta rahaa Jokerien pelaajabudjettiin ei käytetä kuten olligarkki-luokkaan kuuluvat omistajat yleensä käyttävät seuraansa. Olisin tyytyväinen jos Jokerien pelaajabudjetti olisi sanotaan 2/3 SKA:n vastaavasta. Ja aivan erityistä vittuutuneisuutta aiheuttaa se, että Jokerien pelaajabudjettia karsittiin vielä kauden aikana ja näin Jokereilta vietiin mahdollisuus haastaa SKA:n paremmin!

Miettikääpä jos Kärppien omistajat olisivat ostaneet Jokerit (49%) ja hallin (100%) ja sen jälkeen pitäneet huolen siitä, että Kärppien pelaajabudjetti on Liigassa viisinkertainen verrattuna Jokerien vastaavaan ja jos Jokerit olisi hieman kukkoillut runkosarjassa, Kärppiin olisi hankittu neljä maajoukkuetason lisävahvistusta, mutta Jokereilta olisi vähennetty yksi. Siistiä hommaa, vai? Olen pirun varma, että tällaista ei kukaan kannattaja olisi katsellut ilman kunnon takaisinmaksua netissä, mutta nyt kun Rotenberg teki sen, nössöihin Jokerikannattajiin syvästi juurtunut pokkurointi isoa herraa kohtaan ei aiheuta minkäänlaisia reaktioita. Paitsi Rotenbergin toimien puolustelua - aivan käsittämätöntä näin vanhan guben silmin, joka on Jokereita kannattanut 1970-luvulta alkaen!

Kun politiikka edelleen unohdetaan ja puhutaan vain kiekosta, haluan Jokerien pelaavan jatkossa KHL:n voitosta. Ei vähempi riitä seuralle, joka on sentään moninkertainen Euroopan ja Suomen mestari ja lyönyt venäläisjoukkueita myös Euroopan mestaruusfinaalissa (Continental Cup). Mutta tämä on myös paljon Jokerien omissa käsissä. Erkka, Kurri ja Vuorinen ovat tehneet sellaista työtä, jolla Jokerit pärjää pelaajabudjettiaan paremmin. Jotta seuraava target olisi mahdollinen, myös Rotenbergia kaivataan talkoisiin Jokerien eteen sen sijaan, että hän patsastelee SKA:n omistajana ja jättää Jokereille ainoastaan ns. näyteikkuna länteen roolin.

Ja jos politiikka otetaan mukaan, Jokerit pelaa aivan väärässä sarjassa. Länsi on suunnannut erilaisia pakotteita Venäjää vastaan koska Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja anasti Krimin sekä vähintäänkin tulittaa ja aseistaa Itä-Ukrainaa. On aivan aiheellista kysyä, pitäisikö Jokerien päättää viime kauteen KHL-taipaleensa, jos Venäjä esimerkiksi lisää sotatoimiaan tulevan kesän aikana. Ikävä kyllä, päätös ei ole edes Hjalliksen käsissä vaikka hän 51 prosenttia Jokereista omistaakin. Venäläiset omistavat 49 prosenttia Jokereista ja 100 prosenttia hallista ja arvaan, että niiden välille on solmittu pitempiaikainen vuokrasopimus, ehkä kovaankin hintaan.

Mutta mitä muut asiasta pohtivat?

Niin jos tarkoitat mun kommenttia nimim. V-G:n viestiin, niin ei se mikään provo ollut, vaan ihan tarkoitin sitä.

Mutta joo, varmasti aiheellinen ketjunavaus. Ja mulla ei muuta kommentoitavaa... poistun omalle puolelle :)
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin jos tarkoitat mun kommenttia nimim. V-G:n viestiin, niin ei se mikään provo ollut, vaan ihan tarkoitin sitä.
Mutta joo, varmasti aiheellinen ketjunavaus. Ja mulla ei muuta kommentoitavaa... poistun omalle puolelle :)

Ei tartte mihinkään poistua, mutta niin sinä kuin V-G teitte sen virheen, että ette seuranneet sarjaa, mutta tiesitte kuitenkin että SKA:n nouseminen 0-3 tappiosta 4-3 sarjavoittoon oli hämärissä käsissä. Itse seurasin ottelut ja sen perusteella voi sanoa, että pelillisesti oikea joukkue meni jatkoon. Sen perusteella uskallan myös sanoa, että koska molemmat ymmärrätte kiekon päälle hyvin, ette todellisuudessa tuota playoff-sarjaa seuranneet tekstitelkkaria enempää.

Ja tämä kynästä joka ei ole Rotenbergin "ostama" tai sokaisema.
 
Viimeksi muokattu:

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Mulla on pikkuhiljaa menneet puurot ja vellit sekaisin siten, että enää kykene pelkästään nauttimaan hyvästä lätkästä. Vaikka saletti on se, että 100 % varmuudella Jokereita hautaan asti seuraan tavalla tai toisella, niin siltikin Venäjän touhut ovat jostakin kumman syystä alkaneet vituttamaan kokoajan enemmän ja enemmän siten, että olen ottanut etäisyyttä myös Jokereiden intohimoiseen seuraamiseen vaikka vaikeaa se aluksi olikin. Tää KHL on minulle hieman kuin skistrofreeninen asetelma, josta en enää 100 % nauti. Vaikka optimistinen yleensä olenikin, niin sellainen tunne on nyt päällimäisenä, että hyvin tää ei tule päättymään.

Mulle siis Rothenberg, Putler, Venäjä ovat kaikki samaa sakkia ja sitä kautta tämä suhteeni on nyt muototunut ylläolevan kaltaiseksi.
Tässä kiteytyy hyvin omat ajatukset. KHL- lätkästä nautin, mutta jotenkin tuntuu että itseltäni puuttuu se sama tunne ja palo joka oli esim. Liigan pudotuspeleissä. Jos nyt joskus voittaisimme Gagarin Cupin, niin en ole läheskään varma aiheuttaisiko se samanlaista euforiaa kuin Suomen Mestaruus, josta en ole ikinä päässyt edes nauttimaan. Liigassa kuitenkin kaikki tutut vastustajat, fanit, perinteet jne...KHL ja Gagarin Cup tuntuu jotenkin vieraalta, enkä tiedä pystyisikö sen voittoa juhlia yhtä adiosti kuin SM-Kultaa. Toki urheilullisesti olisi kovin juttu mitä suomalaisessa seurajääkiekkossa on tapahtunut, mutta tuntuisiko silti yhtä hyvältä, kuin se että vie sen tuttujen joukkueiden nenän edestä ja pääsisi vähän piikittelemään vastustajan faneja hyvässä hengessä? En tiedä, enkä varmaan koskaan saa tietää. Silti tottakai vitutti suunnattomasti ZSKA:lle häviäminen.
En tiedä myöskään, mitä Jokereille tapahtuu jos ja kun KHL:ää ei enää ole. Jotenkin sama fiilis kuin @Wildcard illa, että tämä ei pääty hyvin...Joten yritetään nyt nauttia Jokereista vielä niin kauan kun se on mahdollista.
 

Stigu

Jäsen
Tää siirto olisi ollut varsin mainio juttu ilman Venäjän laajenemissotia. Ei sm-liigaan ole todellakaan ikävä, sillä tuote on niin paljon parempi.
Tsekkasin itse muutaman KHL-matsin ja totta tosiaan, onhan tuote parempi, ei tuota voi kieltää. Mutta oma kysymykseni on, onko teillä faneilla sama tunnetaso matseissa, kuin Liigapeleissä, esim. paikallisväännöissä? Onko KHL-Jokerit viihdettä, vai onko siinä mukana myös tunnetta, siis samanlaista, joka teillä oli Liigassa?

Itse olin IFK-fanina teidän evakkoon rajan taakse erittäin tyytyväinen, johtuen noista parin viime kauden tapahtumista, mutta nyt huomaan kyllä kaipaavani jo paikallisvääntöjä. Liigasta ei löydy samanlaista tunnetta herättävää vastusta, enkä usko että ikinä tulee löytymään.

Ainakin omalta osaltani voin sanoa, että jotain kuoli kun te lähditte, mutta olen hieman skeptinen sen suhteen, että noita aikoja saadaan takaisin ikinä. IFK tuskin KHLään tulee ja jotta Jokerit tulisi takaisin, vaatisi se omistuspohjan palauttamista suomalaisten haltuun (ns. Karjala takaisin-projekti).
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Tsekkasin itse muutaman KHL-matsin ja totta tosiaan, onhan tuote parempi, ei tuota voi kieltää. Mutta oma kysymykseni on, onko teillä faneilla sama tunnetaso matseissa, kuin Liigapeleissä, esim. paikallisväännöissä? Onko KHL-Jokerit viihdettä, vai onko siinä mukana myös tunnetta, siis samanlaista, joka teillä oli Liigassa?

Itse olin IFK-fanina teidän evakkoon rajan taakse erittäin tyytyväinen, johtuen noista parin viime kauden tapahtumista, mutta nyt huomaan kyllä kaipaavani jo paikallisvääntöjä. Liigasta ei löydy samanlaista tunnetta herättävää vastusta, enkä usko että ikinä tulee löytymään.

Ainakin omalta osaltani voin sanoa, että jotain kuoli kun te lähditte, mutta olen hieman skeptinen sen suhteen, että noita aikoja saadaan takaisin ikinä. IFK tuskin KHLään tulee ja jotta Jokerit tulisi takaisin, vaatisi se omistuspohjan palauttamista suomalaisten haltuun (ns. Karjala takaisin-projekti).

Ensimmäiseen: Ei ole. Tunnetta ei ole edes vähää alusta. Jokereilta vietiin sielu KHL-siirron myötä. Ei ole enää mun Jokerit, mutta minkäs teet...

Toiseen: Samat fiilikset, kuten teidän osiossa jo kirjoittelinkin aiemmin viikolla.

Kolmanteen: Koskaan ei voi sanoa ei koskaan. ;) Voi hyvinkin olla, että Jokerit ja HIFK kohtaavat tulevaisuudessa jossain Eurooppalaisessa huippuliigassam joka ei ole KHL.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Varsinaisesti tunnepuolella ei itse peliin ole tapahtunut mitään suurempia muutoksia. Olen ilolla ottanut vastaan sen, että otteluketjut eivät ole täynnä kikkelimiekkailua ja vahingoniloa. Se onkin sitten ainoa asia mitä Liiga tunnepuolella tarjosi ja sekin oikeastaan ulkourheilullisista syistä. Kyllä väittäisin myös, että tunnelma TsSKA ja SKA peleissä on ollut luokkaansa parempi kuin mitä se oli viime vuosina paikallispeleissä HIFK:ta vastaan. Siitä huolimatta toki naapuria ikävöin, mutta paljon vähemmän kuin ennakkoon odotin. Ehkä asiaan vaikuttaa "tieto" takaraivossa, että jossain vaiheessa ja jossain liigassa näiden joukkueiden yhteinen tarina jatkuu. Lisäksi tunnepuoleen vaikuttaa myös se, että nyt ollaankin keskiluokkaisia ja kurinalaisia partiopoikia. Liigassa oltiin ylimielisiä ja kurittomia tuhlaajapoikia. Poikkeuksellisesti kausikaan ei päättynyt järkyttävään vitutukseen koska sössittiin "varma" mestaruus.

Tiivistäen tunteet jääkiekon ja Jokereiden ympärillä on lähtökohtaisesti hieman positiivisempia kuin lukemattomilla aiemmilla kausilla.

Vitutusta taas aiheuttaa Rotta kaikessa ylimielisyydessään. Toki sitä omassa hallissa voi tehdä mitä tahtoo, mutta kun miettii tämän jätkän edesottamuksia ihan menneeltä kaudelta niin eipä ihme ettei lopussa kiitos seiso. Sanoi, että nyörit aukeavat, mutta sitten kun on tarve niin minkäänlaista kiinnostusta joukkueen rakentamiseen kesken kauden ei ole. Valitettavasti viittaa vahvasti siihen, että KHL:n motiivi saada Jokerit mukaan on näyttää hyvältä länteen ja kenties toimia jonkinlaisena lippulaivana KHL:n ainoana terveenä organisaationa. Vaikea vain kilpailla sellaisia seuroja vastaan jotka voivat puuhastella aivan omaa luokkaa olevilla budjeteilla. Ei venäläiset Jokereita KHL:n sen takia, että suomalaiset tulisivat heitä nöyryyttämään.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta oma kysymykseni on, onko teillä faneilla sama tunnetaso matseissa, kuin Liigapeleissä, esim. paikallisväännöissä? Onko KHL-Jokerit viihdettä, vai onko siinä mukana myös tunnetta, siis samanlaista, joka teillä oli Liigassa?
Tietysti jutustelen vain omasta puolestani.

En minä mene katsomaan vastustajaa, haluan nähdä Jokereiden voittavan, ei se vastustaja ole niin tärkeä. Eli perusrunkosarjapeli on aika samoissa. Ainakin minulle on kehittynyt SKAhan jo vastaava suhde teihin naapureihin. Noille EI saa hävitä. Joten sieltäkään puolelta ei tule niin paljon miinusta kuin odottaisi, Rotan joukkueen kassa on tarpeeksi taustahässäkkää, että aika helposti syttyi terve "viha"...jos tällainen sana sallitaan.


IFK tuskin KHLään tulee ja jotta Jokerit tulisi takaisin, vaatisi se omistuspohjan palauttamista suomalaisten haltuun (ns. Karjala takaisin-projekti).
KHLn ja Jokerien tulevaisuus on hämärän peitossa. Nykyinen soppari on 3 vuotinen ja miten maailma makaa silloin makaa??? Nautitaan nyt tästä kiekkokarkista, eikä murehdita tulevia. Luultavasti Jokerit kelpaa takaisin liigaan, jos tää reissu päättyy kiville.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on pikkuhiljaa menneet puurot ja vellit sekaisin siten, että enää kykene pelkästään nauttimaan hyvästä lätkästä.
...

Tiedostava, kriittinen ja omilla aivoillaan ajatteleva yksilö on tietysti kiinnostunut myös siitä, mitä taustalla tapahtuu ja miksi ja miten "parempi tuote" on saatu aikaiseksi - mistä todella on kyse? Näitä asioita on tietysti kannattavaa pohtia yleisestikin jokaisen tässä yhteiskunnassa elävän ihmisen ennen kuin luovuttaa rahojaan, aikaansa tai tunteitaan yhtään minkäänlaisen toiminnan tukemiseen.

"Ihan sama, kunhan lätkä on hyvää" on idiootin näkemys.
 
Viimeksi muokattu:

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Tsekkasin itse muutaman KHL-matsin ja totta tosiaan, onhan tuote parempi, ei tuota voi kieltää. Mutta oma kysymykseni on, onko teillä faneilla sama tunnetaso matseissa, kuin Liigapeleissä, esim. paikallisväännöissä? Onko KHL-Jokerit viihdettä, vai onko siinä mukana myös tunnetta, siis samanlaista, joka teillä oli Liigassa?

Itse olin IFK-fanina teidän evakkoon rajan taakse erittäin tyytyväinen, johtuen noista parin viime kauden tapahtumista, mutta nyt huomaan kyllä kaipaavani jo paikallisvääntöjä. Liigasta ei löydy samanlaista tunnetta herättävää vastusta, enkä usko että ikinä tulee löytymään.

Ainakin omalta osaltani voin sanoa, että jotain kuoli kun te lähditte, mutta olen hieman skeptinen sen suhteen, että noita aikoja saadaan takaisin ikinä. IFK tuskin KHLään tulee ja jotta Jokerit tulisi takaisin, vaatisi se omistuspohjan palauttamista suomalaisten haltuun (ns. Karjala takaisin-projekti).
Minulle suurin osa Liigapeleistä oli tunteetonta läpsyttelyä ja kevään odottelua. KHL:ssä peleissä on yleisesti enemmän panosta. Tietysti sieltäkin löytyy noita evvk-vastustajia. Mutta sellaista tunnetta, jota tarjoaa Ska:n tai TsSka:n voittaminen, ei Liigan runkosarjassa kokenut. Samalla tavalla ei ole myöskään tullut pelättyä vastustajia.

Väärin kannatettu varmaan, mutta kyllä KHL-peleissä viihdyn paremmin.

Rotta tietty ärsyttää SKA-krakassaan.
 
Onhan se ihan erilainen tunne verrattuna Liigaan, kun ollaan altavastaajia. Rehellisesti sanoen, Liigassa minua jännitti lähinnä HIFK:ta ka Kärppiä vastaan pelillisiä asioita ajatellen. HIFK:n mestaruusvuoden paikallismatsit, Kärppämatsit kokonaisuudessaan viime vuosilta. KHL:ssä on useita vastustajia, joita vastaan "pelottaa": SKA, TsSKA, Ufa, Ak Bars, Omsk, Moskova Dynamo, Magnitka, Lokomotiv.. Miksei myös Traktor.

Eniten mua häiritsee meidän omistajuudessa se, miten koko ajan vakuutellaan Hjalliksella olevan vielä valtaa. Paskat. Jokainen pienikin muutos, mitä tehdään ottelutapahtumaankin pitää hyväksyttää Venäjällä ensin. Mini-SKA:han tässä ollaan, mutta minkäs sille fanina mahtaa. Hyvää lätkää toki.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minulle suurin osa Liigapeleistä oli tunteetonta läpsyttelyä ja kevään odottelua. KHL:ssä peleissä on yleisesti enemmän panosta. Tietysti sieltäkin löytyy noita evvk-vastustajia. Mutta sellaista tunnetta, jota tarjoaa Ska:n tai TsSka:n voittaminen, ei Liigan runkosarjassa kokenut. Samalla tavalla ei ole myöskään tullut pelättyä vastustajia.
Näin. Kyllä minusta on hienompaa antaa dunkkuun venäläisille tai ruattalaisille kuin oululaisille tai turkulaisille. Ja tappiot vituttaa. Aina pitää tavoitella kuuta taivaalta, parempia pelejä paremmassa liigassa, muuten kehitys lakkaa, tai ainakin hidastuu. Liigassa on liikaa pelejä samoja vastustajia vastaan. Laihaa kahvia. KHL:ssäkin pelataan paljon mutta jengejäkin on enemmän. Tilanne tietysti muuttuu jos joskus tulee 82 runkosarjamatsia KHL:ssä.
 

faro

Jäsen
Ei tuon nyt niin uusi tilanne pitäisi olla, kun muistaakseni Jokerit voitti viimeksi SM -kultaa suurista resursseistaan huolimatta vuonna 2002.
Et nyt oikein tainnut ymmärtää. Liigassa Jokereilla oli vuodesta toiseen suurin budjetti ja odotukset olivat aina tapissa, mikä tarkoitti sitä , että mikään muu kuin mestaruus ei kelvannut. Paineet olivat vuodesta toiseen valtavat.

Nyt tilanne on ihan päälaellaan, sillä KHL:ssä Jokerit ei ole ennakkosuosikki. Odotukset ja menestyspaineet ovat pienet, koska resursseiltaan seura on ns. nakkikioskikamaa.

Eli kyllä tämä on täysin uusi tilanne Jokereille. Suurin ero lienee siinä, että Liigassa Jokereiden oli pakko voittaa, KHL:ssä ei.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Voiko tällaisesta asettelusta, jossa Jokereiden ei ole pakko voittaa pienten resurssiensa takia, kääntää, että Jokereiden kauden onnistuminen ei riipu mestaruudesta? Eli mestaruus ei ole pakollista, vaan ihan kivaa voi olla muutenkin, jos vain saadaan vähän kampoihin noille isoille venäläisille?

Mä jauhoin tästä jo kauden aikana, mutta mun mielestä ammattilaisurheilun pelaaminen ilman, että tavoittelee vakavissaan ainoastaan mestaruutta on aivan suoraan perseestä. Tietysti joukkue sanoo, että mestaruus on ainoa tavoite, mutta onko tilanne sama organisaatiolle? Rotenberg tietysti toivoo mestaruutta enemmän SKA:lle kuin Jokereille, mutta miten on Kohosen, Kurrin ja Hjalliksen laita? Miten he suhtautuvat mm. taloudellisiin realiteetteihin, joita me emme täällä palstalla tiedä?

Mulle tuntuisi suorastaan vastenmieliseltä vaivautua hallille 30 kertaa kaudessa ja ne parit Riian ja Pietarin reissut päälle, jos joka kerta stogesta noustessa takaraivossa kolkuttaisi tieto siitä, ettei tässä mestaruutta varsinaisesti edes tavoitella.

Pelataan hienoa lätkää. Vastustajat on taitavia. Toivottavasti mennään pitkälle. Jos tiputaan niin harmittaa muttei vituta. Oli niin hieno kausi ja kovasti yleisöä. Paskan vitut.

Kieltämättä ekasta kaudesta jäi vähän tuollainen kuva. Oltiin niin tyytyväisiä runkosarjan menestykseen, että TsSKA:lle putoamisen tuomasta harmituksestakin kerrottiin ikään kuin pieni hymyn kare suun pielillä karehtien. Mestaruuden menettämisen pitäisi tuntua niin pahalta, että vitutukseen menisi viikko, jolloin työnteosta ei tulisi mitään. Mediahiljaisuus olisi täydellistä, koska muuten tulisi laitettua sinne facebookiin jotain tosi tyhmää. Tätä rataa...
 

haukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Euroopan no 1: Jokerit
Kun Old Chiefsien katsomossa istuu, tietää, mistä on kyse lätkässä. Se on armotonta vuosikymmenien tuomaa kokemusta voittojen ja tappioiden sekamelskassa. On koettu SM-liigaan nousut, putoamiset, 90-luvun mestaruudet, uusi halli, Virmanen ja Hjallis sekä nyt Rotenberg ja KHL.
Vuosi sitten tähän kauteen lähdettiin suuren epätietoisuuden vallassa, millainen joukkue saadaan kasaan, mikä menestys kovaksi tiedetyssä KHL:ssä?
Arvioita luettiin lehdistä ns "asiantuntijoilta" ja faneilta. Sitten Jokerit-organisaatio naulasi teesinsä ensimmäiselle kaudelleen, äärimmäisen kova tavoite tulokasjoukkueelle, lähes äärimmäisen pienellä budjetilla: PLAYOFF-paikka! Tätä moni "asiantuntija" nauroi ja nauroi myös tavoitellulle 11000 ka.katsojamäärälle. Muistakaa hyvät palstaveljet tämä lähtökohta.

Nyt täällä huudetaan, ettei mikään muu, kuin mestaruus tyydytä. No, se on tietty selvä, että kilpaurheilussa ainoa päämäärä pitää olla mestaruus. Kaikki myös tietävät (luulen niin), että mestaruutta ei yksilö-, eikä joukkueurheilussa voiteta joka vuosi, eikä edes aina ensimmäisenä kautena. Jokerit ylitti ensimmäisenä KHL-kautenaan roimasti tavoitteensa. Enkä halua kertaakaan enää lukea täältä vanhoja hokemia: ... ruokahalu kas....jne, ne ovat niin niin niin syvältä.

Tämä päättynyt kausi myös osoitti todeksi sen ikävän aavistuksen, mikä vanhaa lätkächiefsiä arvelutti jo vuosi sitten, kuvio SKA/Jokerit. Tälle uudelle omistajalle Rotenbergille ON OSOITETTAVA tulevalla kaudella yksiselitteisesti ja selvästi, mitä on joukkueen fanitus Suomessa. Mikäli herran tavoite on muodostaa Jokereista jokin SKA:ta tukeva apuorganisaatio, on siihen puututtava näyttävin ottein. Siihen löytyy kyllä keinot.

Jokerien eka kausi KHL:ssä oli ehdoton menestys sekä urheilullisesti, että taloudellisesti, vaikka mestaruus jäi saavuttamatta. Mestaruus olisi ollut megasensaatio, vain hullu saattoi unelmoida edes sellaisesta.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
@Cobol purki omatkin ajatukseni varsin kattavasti.

Kuten @V-G-, myös itse olen pohtinut KHL:ssä pelaamisen mielekkyyttä, sillä Rotenbergin yhteisomistajuus SKA:n kanssa tarkoittaa käytännössä sitä, että Jokereilla ei koskaan tule olemaan realistista mahdollisuutta taistella Gagarin-Cupista. Jokerit joutuvat taistelemaan KHL:ssä kahdella rintamalla, urheilullisella ja poliittisella. KHL:n poliittisen luonteen vuoksi olisi imagollinen tappio jos ei-venäläinen joukkue voittaisi Gagarin-cupin ja tämän estämiseksi löytyy KHL keskeisiltä vaikuttajilta riittävästi mahdollisuuksia rakentaa esteitä. Urheilupuolella KHL:n rikkaimmat joukkueet pystyvät käytännössä rakentamaan sellaisen joukkueen, jonka haastaminen Jokereiden budjetilla ja Suomen verotuksella on ylivoimainen tehtävä. Kun KHL:n pudotuspelien tiivis otteluohjelma varmistaa lisäksi sen, että rikkaimpien seurojen on mahdollisuus rakentaa joukkueeseen niin paljon syvyyttä, jolloin tiiviillä ottelutahdilla on valtava etu pikkupelureihin -kuten Jokereihin- nähden. Kauden aikana vain vahvistui mielikuva muovisesta sarjasta, jonka tarkoitus ei ole olla tasavertainen ja joka lähtökohtaisesti tarjoaa mahdollisuuden mestaruuden voittamiseksi vain muutamalle seuralle, kaudesta riippumatta. Kun Jokerit ei kuulu tähän joukkoon vähentää se omalta kohdaltani varsin paljon mielenkiintoa sarjaa kohtaan. Kärjistettynä voisi sanoa, että Jokerit on Rotenbergin marionetti, jonka tarkoitus on tuoda lisäarvoa SKA:lle ja muille sarjan huippujoukkueille. Melkein riittävän hyvä Jokerit joka melkein pystyy haastamaan sarjan kärkijoukkueet on juuri sopiva tuote KHL:lle ja sen poliittisille pyrkimyksille.

Pahoin pelkään, että Jokereiden ensimmäinen KHL-kausi tuli olemaan samalla se maksimimenestyksen mittari. Ensi vuonna Jokerit saa vielä KHL:ltä laajennusjoukkueen tms. avustusta, jonka jälkeen sitä ei enää tipu. Tämä tuo valtavasti lisähaasteita kilpailukykyisen joukkueen rakentamiseen ja tuolloin Jokerit tulevat olemaan entistä enemmän Rotenbergin ruplista riippuvainen, jolloin riski Jokeriomistuksen siirtymiseksi Rotenbergille on askeleen lähempänä. Tämän jälkeen määräysvalta Jokereista on siirtynyt viimeistään venäläisille.

Mitä tunnepuoleen tulee jaan omat tuntemukseni Jack Daniel´s :in kanssa ihan yksi yhteen.

@Stigu: Liiga on tänäpäivänä hiljalleen kuivuva lampi. Liigan päätökset kautta linjan alkaen sääntötulkinnoista heikentävät niin tuotetta kuin Suomilätkän kilpailukykyä seura- ja maajoukkuetasolla. Vuosikymmeniä urheiluviihteen näköalapaikalla ja isolla marginaalilla suurimpana joukkuelajina seuraavaan on tuonut vaarallisen tyytyväisyyden tunteen Liigan päättäjille, jonka seurauksena tuotteen kehitys on jämähtänyt ja kääntynyt laskuun. Liigapäättäjät soittavat yhteistä torvea sitä kuinka Jokerit riettaasti raiskaavat Suomikiekkoa ja samaan aikaan kuppaavat Mestistä sukupuolielimet verta täynnä. Nykymenolla tahti vain kiihtyy, Liigan päätöksenteon kankeus, talousongelmat ja KHL:n kanssa samankaltainen menestyvien joukkueiden vähäinen määrä ei ainakaan vahvista tuotetta vaan päinvastoin. Siksi minulla ei ole myöskään ikävä Liigaa. Samaan hengenvetoon on todettava, että paikallismatseja on edelleen ikävä ja erityisesti sitä tunnetta sen ympärillä. Sitä tunnetta KHL ei pysty itselleni tarjoamaan.

Täydellisessä maailmassa Jokerit pelaisivat eurooppalaista liigaa yhdessä HIFK:n ja parin muun suomalaisen profiiliseuran kanssa ruotsalaisia, sveitsiläisiä, slovakialaisia, saksalaisia ja tshekkiläisiä seuroja vastaan. Täydellisessä maailmassa sen liigan rahoitus myös olisi realistinen. Emme elä täydellisessä maailmassa ja siksi Jokerit pelaavat sarjaa jonka perimmäinen tarkoitus ei ole olla tasavertainen jääkiekkosarja vaan JIM kanavan slogania lainatakseni jotain ihan muuta.
 
Viimeksi muokattu:

MR8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Klubi, Kallion Voima
Eli kyllä tämä on täysin uusi tilanne Jokereille. Suurin ero lienee siinä, että Liigassa Jokereiden oli pakko voittaa, KHL:ssä ei.

Anteeksi mitä? Mielestäni juuri tämänkaltainen ajattelu on pelkuruutta. Häviämisen pelko on se asia, mikä KHL:ssä puuttuu. Sen mukana häviää iso osa koko hommasta.

Nautin Jokereiden lätkästä KHL-taipaleella ja kausikortti pysyy taskussa. Jotain on kuitenkin toisin, ja ihmettelen ihmisiä jotka eivät voi tai pysty tätä tunnustamaan.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Anteeksi mitä? Mielestäni juuri tämänkaltainen ajattelu on pelkuruutta. Häviämisen pelko on se asia, mikä KHL:ssä puuttuu. Sen mukana häviää iso osa koko hommasta.
Siis mitä? Pelkuruutta on se ettei pelkoa ole?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Siis mitä? Pelkuruutta on se ettei pelkoa ole?
Pelkuruutta on tyytyä tappioon. Sitä tuossakin tarkoitetaan. Pelkuruus ja pelko ovat muutenkin eri asioita vaikka sanat muistuttavatkin toisiaan, vrt. cowardness ja fear.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Kuten jo moneen kertaan on tullut todettua, mä diggasin tosissakin käydä hallilla tänä vuonna. Tarjolla oli jotain uutta, montaa asiaa oli saatu kehitettyä ja hoki oli parasta seurajoukkuelätkää mitä Arenalla on nähty koko kausi huomioiden. Ensimmäinen kotimatsi SKAta vastaan oli sellaista kiimaa vielä kaiken päälle, että tuollaista fiilistä on vaikea runkkariin edes kuvitella.

Itse tavallaan vielä ymmärrän sen, että joukkueen vahvistaminen jäi vähän vajaaksi lähtijöiden takia. Siinä missä SKAlle esimerkiksi on aika se ja sama onko tappio seitsemännumeroinen vai kahdeksannumeroinen, meille jo pelkästään imagollisista syistä oli tärkeää saada vähintään siedettävät lukemat tauluun. Jos tuolla katsojakeskiarvolla ja keskitason jengillä olisi vedetty miljoonatappiot, olisi kritiikki ja mediahuomio ollut Suomessa jotain valtavaa. Lisäksi tilannetta vaikeutti se, että esimerkiksi Harjun kanssa päästiin sopuun siirtorajan umpeuduttua. Jos nyt Karalahden tilalle olisi otettu/löydetty toinen EHT-tason pakki ja Harju jäänytkin jengiin, olisi nopeasti turskaa paukkunut huolella. Ensi kautta ajatellen sitten voisi olla ihan paikallaan jättää vielä vähän marginaalia kesken kauden tulevia hankintoja ajatellen, joku täytyy kuitenkin aina korvata syystä tai toisesta.

En siis näe SKAn "vieneen Jokerien rahoja" tai muuta vastaavaa. Ympäristöt ovat niin erilaisia, että tuo on jo ajatustasolla vaikea mieltää todeksi. Ei SKA todellakaan tarvitse mitään Jokereille korvamerkittyä parisatasta menestyäkseen, vaan tuolla on pesetaa kyllä tarjolla muutenkin. Samoin puheet siitä, että Jokerit ei saa menestyä, ovat mielestäni jopa paranoidisia. Jos miettii koko sarjan imagoa, olisi Jokerien mestaruus ollut varmaan paras mahdollinen asia. Tuo olisi kummasti parantanut sarjan vetovoimaa lännessä ja alentanut kynnystä muille länsijengeille astua mukaan.

Ei siinä, mun puolesta SKA voi vaikka Omarkin napata. Tuo olisi hyvin markkinalähtöinen siirto, sillä vauras palkanmaksaja, menestyvä seura, hyvä ympäristö ja alhainen verotus ovat huippupelaajan näkökulmasta aika mukava yhdistelmä. Ei siihen mitään desanttia tarvita, että noista lähtökohdista pystyy tarjoamaan sarjassa tasonsa näyttäneelle pelaajalle kovaa pahvia. Ja idioottejahan nuo Pietarissa olisivat, jos jonkun imagollisen tai vastaavan syyn takia antaisivat Jokereissa pelanneiden tähtien valua vaikka Moskovaan.

Karu fakta on kuitenkin se, että monella saralla Jokerit antaa niin paljon tasoitusta muille, että mestaruudesta pelaaminen on kuin Ässillä Liigassa konsanaan: joskus voi natsata, mutta normisuorituksella jäädään kauas. Ei tuohon tarvita mitään oligarkin mahtipäätöstä tai YYA-henkistä saunasopimusta, vaan jo ihan realiteetit sen määrittelevät. Meillä homma on jo käytännön syistä vedettävä "markkinahenkisemmin" kuin Venäjällä. Ei täällä homma pyöri niin, että poliittisten intressien takia yksi paikallinen taho pyörittäisi koko hommaa miljoonien tappiolla. Ja vaikka löytyisikin jostain sellainen ihme, niin verotus tekisi asian silti vaikeaksi. Vaikka meillä olisi hilattu pelaajabudjetti palkkakattoon asti ja kaikki kommervenkit päälle, niin silti pelaajille saataisiin käteen vähemmän kuin mitä esimerkiksi SKA pystyy maksamaan.

Rotenberg on kuitenkin mulkku. Cairnsin sanojen mukaisesti voisi todeta, että "huoraa turpaan" olisi oikein. Lähtökohdat olivat Rotenbergilla sinällään kunnossa, puhuihan hän kieltä, kaupunki oli tuttu ja jengiin saattoi löytyä jopa aito side. Mutta vaikka kuinka hyvät lähtökohdat olisikin, niin ei saatana hommaa voi vetää niin kuin Rotenberg. Mun puolesta se voi juhlia SKAn mestaruutta vaikka vuoden putkeen, mutta meidän matseissa ei omistaja saa olla edes symbolisesti vastustajan puolella. Meidän omistaja ei missään nimessä saa ajatella ensin vastustajan etua ja vasta sen jälkeen Jokerien. Jos Espanjassa, Italiassa, Ranskassa tai vaikka Englannissa joku futisjengin GM toimisi Rotenbergin tavoin, virtaisi saatana kadulla verta. Tuo koko kuvio on niin käsittämättömän huonosti vedetty Rotenbergin taholta, että hävettäisi miehen puolesta jos pitäisin häntä vielä jonakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös