Yleisömäärät kaudella 2014–2015

  • 349 664
  • 1 703

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mä olen miettinyt miksei liigalla voisi olla omaa lippukauppaa? ...

Itse asiassa muistan joskus jostain "sisäpiiristä" kuulleeni, että Liiga on tällaista miettinyt. Tästä on tosin jo pari, kolme vuotta aikaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mites ne liput tarkistettaisiin hallilla?

Niin edellä olikin, ihan kuten ennen. En vain itse ymmärrä mikä siinä sit maksaa sen 3,50 euroa että painan pari nappia ja tulostan lipun tai joku piippaa mun kännykän näytöltä lipun. Varsinkin kun tulot ei käsittääkseni tule seuroille noista lippupalvelun palvelumaksuista?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Varsinkin kun tulot ei käsittääkseni tule seuroille noista lippupalvelun palvelumaksuista?

Ei tule ei. On ihan selvä, että jos jollain järkevällä tavalla (=ei liian kallista) Liiga pystyy organisoimaan pääsylippujen myynnin itse, niin tästä on hyötyä sekä seuroille, liigalle että myös katsojille.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin edellä olikin, ihan kuten ennen. En vain itse ymmärrä mikä siinä sit maksaa sen 3,50 euroa että painan pari nappia ja tulostan lipun tai joku piippaa mun kännykän näytöltä lipun. Varsinkin kun tulot ei käsittääkseni tule seuroille noista lippupalvelun palvelumaksuista?

Meinaatko siis, että ne ATK-ohjelmat ja järjestelmät, joilla tämä systeemi saadaan toimimaan, ovat ilmaisia? Lippupalvelu ja muuta vastaavat yritykset ovat kehittäneet tuotteen, jossa sinä toisaan saat tulostaa lipun kotona tai ladata sen kännykkään ja järkkäri "piippaa" sinun lippusi. Jos Liiga haluaa ottaa homman omiin käsiin, heidän täytyy ostaa/ tehdä tarvittava softa. Käsittääkseni tätä on Liigassa harkittu, mutta luovuttu hankkeesta sen kalleuden takia.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Yleensä ottaen minusta on hyvä, että yleisöä käy niukasti. Liiga on sen toiminnallaan ansainnut.

Mun mielestä tämä on hyvä vain jos se saa seurat ja Liigan heräämään. Jos tätä vaikutusta ei ole, on nykyinen suuntaus aivan helvetin vaarallinen pitkällä ajanjaksolla.

Vaikka seuraus olisi periaatteessa ansaittu, niin heikoilla yleisömäärillä on seurauksensa tuleviin kausiin. Ei välttämättä uskalleta budjetoida entiseen tapaan lipputulojen varaan, ei käytetä fyrkkaa vanhaan malliin ja pidetään hankinnat maltillisina. Tästä voi olla seurauksena se, että "säästetään itsemme suohon" ja kootaan joukkue, joka vetää entistä vähemmän katsojia. Vähän kuin ennustus, joka toteuttaa itse itsensä. Tarpeeksi kauan kun tuo sykli jatkuu, niin nopeasti jengi on tosiaan sen "paskan yleisömäärän" vetävä nippu. TPS taisi tuossa jokusen vuoden vetää tällä tyylillä ja seurauksena Hjallis taisi jopa huudella konkkaa ja yleisömäärät olivat katastrofaalisia.

Toki paskasta voi aina kaivaa hyödyn ja jos nykyiset yleisömäärät saavat jengit heräämään, voi lopputulema olla jopa loistelias. Duunia se kuitenkin vaatii ja osaamista, ymmärrystä ja pelisilmää vaaditaan siihen, että osataan reagoida tilanteeseen oikein. Jos ainoa reaktio tippuneisiin yleisömääriin on alelippujen nostaminen framille, nopeasti kohonneesta yleisömäärästä huolimatta viivan alle jää entistä vähemmän.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Itse asiassa muistan joskus jostain "sisäpiiristä" kuulleeni, että Liiga on tällaista miettinyt. Tästä on tosin jo pari, kolme vuotta aikaa.
No sittenhän voimme odottaa sen toteutuvan kenties jo 20-luvulla. En itse ymmärrä mitään sähköisista kauppapaikoista, mutta jotenkin tuntuu että tämä ei voi olla hirveän vaikeasti toteutetteva asia. Kaikista tärkeintä mielestäni olisi että yhdestä paikasta saisi ostettua kaikkien liigajoukkueiden lippuja. Itse asiassa yksi näistä asioista enemmän ymmärtävä on kerran minulle heittänyt ajatuksen siitä, että myös seurojen fanituotemyynti voitaisiin keskittää yhteen paikkaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No sittenhän voimme odottaa sen toteutuvan kenties jo 20-luvulla. En itse ymmärrä mitään sähköisista kauppapaikoista, mutta jotenkin tuntuu että tämä ei voi olla hirveän vaikeasti toteutetteva asia..

Voi olla, kuten TosiFani tuossa yllä totesi, että asiaa tutkittiin ja havaittiin liian kalliiksi toteuttaa...minä kuulin asiasta ehkä joskus 2010 tai 2011, mutta tämän jälkeen asia on ilmeisesti jäänyt. Minäkään en juuri mitään tästä kyseisestä bisneksestä ymmärrä, joten vaikea sanoa mitään sen kummempaa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, lipunvälityslafkat tuskin olisivat yleisesti ja myös maailmanlaajuisesti niin suosittuja, jos lipunmyynnin hoitaminen itse olisi tapahtumanjärjestäjille jotenkin älyttömän kannattavaa. Ihan vain maalaisjärjellä ajateltuna.
 

vilho

Jäsen
Niin, lipunvälityslafkat tuskin olisivat yleisesti ja myös maailmanlaajuisesti niin suosittuja, jos lipunmyynnin hoitaminen itse olisi tapahtumanjärjestäjille jotenkin älyttömän kannattavaa. Ihan vain maalaisjärjellä ajateltuna.
Tosin, muut lipunmyyntifirmojen tapahtumat ovat aika eri tyyppisiä. Löytyy isojen tähtien konsertteja, stand up -kiertueita, yksittäisiä oopperanäytöksiä ja paljon muuta tältä väliltä. Isojen konserttien järjestäjät taitavat olla aika pitkälti samat (Live Nation ja joku toinen jonka nimeä en saa päähäni?), mutta jos isoja tuotantoja on se 5-10 vuodessa, oma lipunvälitysjärjestelmä vaatisi aikaa tuottaakseen omat takaisin. Pienemmissä kiertueissa taaskin lippuja myydään sen verran vähän per tapahtuma - tuhat taitaa olla aika maksimi mille tahansa keikalle maakunnissa - että liikevaihto ei millään nouse niin suureksi, jotta hommasta saisi kannattavaa.

Lätkää ja SM-liigaa taaskin on pelattu ja tullaan pelaamaan Suomessa pitkään ja lippuja myydään yhteen peliin helposti tuhansia. Vuodessa noin 2,5 miljoonaa hallissa kävijää. Siitä toki kausikorttilaiset pois, lienee joku 1,2 miljoonaa irtolippulaisten määrä. Jos lipunvälityksestä peritään se 1,5 - 3,5 e per lippu, niin äkkiä sieltä se pari miljoonaa menee.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Hetkonen, eikös Liiga ole kehittämässä omaa keskitettyä lipunmyyntipalvelua (liigalippu.fi)?
Käytännössä palvelun toteuttaa CDR Systems, joka pyörittää ainakin piletti.fi lipunmyyntipalvelua. En muista olenko lukenut vai kuullut jostain, että tarkoitus olisi, että kaikki liigaseurat siirtyvät käyttämään tuota yhtä keskitettyä Liigalippu-palvelua. Hidasteena ovat seurojen solmimat määräaikaiset sopimukset lipunmyyntipalveluista muiden palveluntarjoajien kanssa. Vaikka tuossa Liigalipussa onkin toinen yritys toteuttamassa itse palvelun (mikä on ainoa oikea valinta, Liigalta ei löydy tarvittavaa osaamista), niin keskittämällä kaikki Liigan liput yhteen paikkaan volyymi nousee sen verran suureksi, että myyntipalvelun tarjoavalle yritykselle (eli CDR Systemsille) voidaan tarjota hieman pienempää osuutta verrattuna siihen, että jokainen seura neuvottelee itsenäisesti palveluntarjoajien kanssa. Näin saadaan palvelumaksuja/seurojen kuluja pienemmiksi.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Hetkonen, eikös Liiga ole kehittämässä omaa keskitettyä lipunmyyntipalvelua (liigalippu.fi)...

No niin, eli puheissa muutaman vuoden takaa oli sittenkin perää, mikäli Zorban tiedot pitävät paikkansa. Tämä on hieno juttu koko pääsarjalle toteutuessaan.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaikka seuraus olisi periaatteessa ansaittu, niin heikoilla yleisömäärillä on seurauksensa tuleviin kausiin. Ei välttämättä uskalleta budjetoida entiseen tapaan lipputulojen varaan, ei käytetä fyrkkaa vanhaan malliin ja pidetään hankinnat maltillisina. Tästä voi olla seurauksena se, että "säästetään itsemme suohon" ja kootaan joukkue, joka vetää entistä vähemmän katsojia.

Mun mielestä tämä nykyinen kehitys purkaa tuota kilpavarustelua, missä ostetaan toiselta joukkueelta tähdet tuhdilla setelitukolla. Pienet yleisömäärät ovat johtamassa siihen että joukkueen myymät liput eivät kata edes pelaajabudjettia, minkä lisäksi joukkueilla on paljon muita kuluja (valmennus, varusteet, logistiikka, yms.). Näitä katetaan sitten muilla tulolähteillä, jollain seuroilla tämä sujuu paremmin ja jollain huonommin.

Tuo CHL on tavallaan paljastanut mitä rahalla saa esim. Zugin pelaajabudjetti on noin 8 miljoonaa euroa ja vastaavasti SaiPalla noin 1,8 miljoonaa, ja joku oli jossain todennut Zugin olleen huonoimman joukkueen joka on tänä vuonna Kisapuistossa käyneen.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
No niin, eli puheissa muutaman vuoden takaa oli sittenkin perää, mikäli Zorban tiedot pitävät paikkansa. Tämä on hieno juttu koko pääsarjalle toteutuessaan.
No itse asiassa tuolta Liigalippu.fi osoitteesta löytämäni tiedot taitavat olla vanhentuneita. Lippupiste on ainakin asteittain ostanut Liigalipun, tiedä sitten miten se vaikuttaa keskitetyn lippupalvelun kehittämiseen. Jäi tuo Liigalippu vain mieleen siitä, että JYP tiedotti kauden alla siirtyneensä myymään liput sen kautta ja muistelin tosiaan jo pari vuotta sitten kuulleeni keskitetyn Liigalipun kehittämisestä.

JYP tiedote 5.8.2014 kirjoitti:
JYP ja Liigalippu monivuotiseen yhteistyöhön
Samassa yhteydessä JYP-pääsylippujen myyntikanava vaihtuu. JYP-liput myy jatkossa Liigalippu. JYP ja Liigalippu Suomi Oy ovat solmineen monivuotisen yhteistyösopimuksen. Sopimuksen myötä JYPin ja Liigalipun yhteistyö kattaa lipunmyynnin ja syvenee uusiin markkinointi- ja palveluratkaisuihin.
- Tavoitteenamme on tarjota JYPille laajempia ja monipuolisempia palveluja, joilla JYP pystyy kehittämään
lipunmyyntiään ja palvelemaan entistä paremmin asiakkaitaan, Liigalippu Suomen toimitusjohtaja Kai Tervonen kertoo.

Uudistuksen myötä asiakas voi ostaa ja lunastaa lippunsa esimerkiksi R-kioskeilta.
Liigalipun vahvana markkinointi- ja palveluratkaisujen tukijana on lipunmyynnin kotimainen markkinajohtaja Lippupiste, joka tuoreen yrityskaupan myötä asteittain ostaa Liigalipun. Lippupiste ja Suomen suurin jääkiekkolippujen välittämiseen erikoistunut Liigalippu muodostavat yhdessä Suomen ja Pohjoismaiden suurimman
jääkiekkolippujen välitysorganisaation.

Yhteistyön myötä JYP siirtyy uuteen aikaan, jossa lipunmyynti, kulunvalvonta ja kassajärjestelmä puhuvat samaa kieltä. Synergia-areenan uudet palvelut ovat käytössä myös JYP-Akatemian kotipeleissä Mestiksessä.

Lähde: http://www.jypliiga.fi/uutiset/synergia-areenalle-oma-areenaraha

Ja tällä hetkellähän JYPin liput myydään lippu.fi palvelun kautta. Se on toisaalta ihan se ja sama minkä palvelun kautta myynti tapahtuu, mutta keskittämällä koko Liigan liput samaan palveluun neuvotteluasema kulujen suhteen on paljon vahvempi kuin yksittäisten seurojen neuvotellessa.
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Yksi tapa, jolla saadaan lapsia ja nuoria sitoutumaan joukkueeseen on pelaajien tuominen lähemmäksi faneja esimerkiksi erilaisilla fanitapaamisilla. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta tällaisia ei ilmeisesti liigajoukkueet paljon järjestä. Tämä on yksi asia, jossa Frölunda on mielestäni onnistunut. Esimerkiksi jokaisessa Frölundan kotipelissä on matchens profil eli pelaaja, joka on pelin jälkeen fanien tavattavissa. Tätä voi sitten myös hyödyntää markkinoinnissa, tule tylsään tiistaipeliin ja tapaa kapteeni Lundqvist. Kauden alussa joukkue järjestää paikallisessa huvipuistossa fanien päivän, jossa saa tavata pelaajia. Kauden lopussa huutokaupataan game worn-paitoja.

Tällä tavalla saadaan faneille tunne siitä, että he ovat osa seuraa ja pelitapahtuma on muutakin kuin vain se 60 minuuttia jäällä. Erityisen tärkeää tämä on niille pikkunassikoille, joiden mielestä nimmari lempipelaajalta on maailman kovin juttu, jota sitten muistellaan lämmöllä siellä samassa fanikatsomossa vielä 20 vuoden päästä.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Yksi tapa, jolla saadaan lapsia ja nuoria sitoutumaan joukkueeseen on pelaajien tuominen lähemmäksi faneja esimerkiksi erilaisilla fanitapaamisilla. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta tällaisia ei ilmeisesti liigajoukkueet paljon järjestä.

Eikös IFK:n pelaajia ole ollut tavattavissa yleensä matsien jälkeen? Itse en ole jaksanut paikalle vaivaantua, mutta tietääkseni näin on toimittu ainakin CHL-matsien jälkeen tällä kaudella.
 

redzel777

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lauantaina on IFK:n pelaajia taas tavattavissa erätauoilla. Aika usein näitä nykyään on + 15 min matsin jälkeen haastattelut hallilla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
JYPillä tällainen fanitapaaminen on joka pelin jälkeen. Ei kyllä hajuakaan miten se on vetänyt väkeä. Pikkunassikat kiirehtivät todennäköisesti unten maille ainakin viikkopeleissä.
 

SjV

Jäsen
http://assat.com/fi-fi/article/uutiset/perhekatsomo-isomaen-jaahalliin/229/

Ainakin Porissa yritetään tehdä jotain yleisön houkuttelemiseksi. Positiivista tuossa on hinnan lisäksi se, että markkinointi kohdistuu lapsiin ja nuoriin.
Ässille plus-merkki hyvästä yrityksestä ilmoittaa perhelipun hinta, netistä ostettuna tuo on 56€ eikä 55€, kuten Ässien mainoksessa ilmoitettaan. Onneksi tuo on kuitenkin enemmän oikein kuin JYP:in perheliput, tämän viikon alennuksessa, jossa mainoksen 40€ muuttuu 51€.
Tuo Ässien ilmoituksen virhe, johtuu siitä että Lippupalvelu ottaa tästä päivästä alkaen 1€/tilaus myös printti ja mobiililipuista
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
On tuota ollut Bluesillakin että joitakin pelaajia on tullut Baronan alakerran sporttibaariin haastateltavaksi matsin jälkeen. Jengillä vaan on yleensä sen verran kiire kotiin tuolta pellolta ettei siellä paljoa ole ollut väkeä paikalla, varsinkaan jos matsi on hävitty. Sitten on ollut jotain pre match -haastatteluja, joissa on ollut pelaajia jotka ovat klesana/eivät mahdu kokoonoanoon.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
http://assat.com/fi-fi/article/uutiset/perhekatsomo-isomaen-jaahalliin/229/

Ainakin Porissa yritetään tehdä jotain yleisön houkuttelemiseksi. Positiivista tuossa on hinnan lisäksi se, että markkinointi kohdistuu lapsiin ja nuoriin.

Kaikkea tällaista tarvitaan kun rahat ovat tiukoilla. Raumallakin on oma perhekatsomonsa, johon pääsee Blues,HPK,Ilves,KalPa,Pelicans,SaiPa,JYP ja Sport peleihin aikuinen 15€ + lapsi 6€. Loppuihin peleihin aikuisen hintaan + 2 €, ja Ässät matseihin aikuiselle + 4€.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Mun mielestä tämä nykyinen kehitys purkaa tuota kilpavarustelua, missä ostetaan toiselta joukkueelta tähdet tuhdilla setelitukolla.

Nopeasti tuossa vain käy niin, että säästäminen pakottaa säästämään lisää. Kun parhaat siirtyvät Ruotsiin, Sveitsiin, Saksaan ja ties minne rahan perässä, niin nopeasti joukkueet ovat täynnä näitä möttösiä. Tuon myyminen on sitten selkeästi vaikeampaa kuin kovemman jengin ja riskinä on tarve säästää vielä lisää. Jos en aivan hakoteilla ole,niin TPS tavallaan kärsi tästä tuossa jokunen vuosi takaperin: kun vähästä rahasta säästettiin liikaa, myös tulorahavirta kääntyi yleisön kadotessa ja yhteistyökumppanien mielenkiinnon höllyttyä. Ongelma on suurin niillä paikkakunnilla, joilla on kilpailua enemmän ja tietyiltä osin vaativampi yleisö. Jos esimerkiksi HIFK rakentaisi kauden 2015-16 jengin SaiPan budjetilla, sataisi se Klubin, Bluesin, Jokerien, futis-HIFK:n ja vastaavien laariin. Puhumattakaan siitä, että Töölönlahdesta naarattaisiin pettyneitä faneja solkenaan.

Toki urheiluromantikkona tavallaan toivoisin sitä, että jengit panostaisivat hankintoihinsa enemmän juurikin toimiston puolella. Tällä hetkellä SaiPa on malliesimerkki siitä, kuinka pienemmälläkin rahalla voi saada kasattua kilpailukykyisen jengin ja ne "myyvät nimet" löydetään ensimmäisenä. Realistina sitten joudun sen verran toteamaan, että en missään nimessä usko monenkaan jengin toimistolla olevan osaamista rakentaa jengiä paremmalla hinnan ja laadun suhteella. Varmaan paras esimerkki oli Jokerien Liigataival Areenan aikana; rahaa oli parhaimmillaan kuin rosvopäälliköllä tai Nallella, mutta jengi oli yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta rakennettu päin helvettiä. Jos vastaavalla osaamisella olisi kasattu jengi SaiPan budjetilla, olisi Jokerit tippunut karsinnoissa Sportille 4-0.

Tuo CHL on tavallaan paljastanut mitä rahalla saa esim. Zugin pelaajabudjetti on noin 8 miljoonaa euroa ja vastaavasti SaiPalla noin 1,8 miljoonaa, ja joku oli jossain todennut Zugin olleen huonoimman joukkueen joka on tänä vuonna Kisapuistossa käyneen.

Ulkkarisarjojen osalta on syytä myös muistaa kotisarjan taso. Itse väitän, että esimerkiksi sveitsiläisille on melkoisen vaikea kohdata tiiviiseen ottelutahtiin tottuneempi ja joukkueena hyvin pelaava suomalaisjengi. Kotimaan sarjassaan vaatimukset ovat hieman toista luokkaa ja joukkueen rakennus lähtee liikkeelle hieman erilaisista vaatimuksista. Hieman kärjistetysti F1-auto vie ralliautoa Imolan radalla, mutta metsässä voi pärjätä vaikka Ladalla formulan jäädessä pohjasta kiinni.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Tapparan toimistolla ainakin ollaan reagoitu heikkoihin yleisömääriin ja lokakuussa seisomapaikoille pääsee 6 eurolla ja 19 eurolla pääsee E-parvelle ja kylkeen tulee vielä 12 siiven annos Siipiweikoista.

24.10 järjestetään vielä joku kummi-ilta johon kummipari pääsee 15 eurolla sisään.

Nyt alkaa lippujen hinnat olemaan jo sillä tasolla, että on ihme jos ei yli 5000 hengen yleisömääriä aleta ilmoittelemaan Tapparan toimesta.

Linkit:
www.tappara.fi/liiga/liput-kausikortit/liput
http://www.tappara.fi/liiga/uutiset/282-lokakuu-2014/8343-kummin-kaa-peliin-24-10-2014
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko muuten missään ollut mitään lukuja seurojen kausikorttimyynistä? jotenkin semmoinen kutina että saattanut niidenkin määrä muuallakin kuin pelkästään Jyväskylässä tippua?

Eipä nuo aleliput melkein joka paikkakunnalla ole ainoa ratkaisu tähän, eiköhän se ole itse tuotteessa enemmän vika. Toki muutaman pelin alennukset voi ruokkia myöhemmin isompia katsojamääriä, varsinkin kun marraskuussa taitaa olla muutenkin yleensä enemän väkeä paikalla.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Hyvä juttu että seuroilla on aktiivisuutta. Pitää reagoida eikä vaikeroimaan hyvästä/huonosta säästä, maksukanavista tai muusta ulkopuolisesta tekijästä mihin ei voida suoraan vaikuttaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös