Yleisömäärät ja pääsylippujen hinnat

  • 11 868
  • 91

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Olen itsekkin tätä nuorempaa sukupolvea ja itseäkin on mietittänyt, missä loput tästä sukupolvesta, muutaman n. ikäiseni tiedän käyvän säännöllisesti TuTon pelejä katsomassa ja siinä ne sitten varmaan ovatkin. Kovalla yrittämisellä yritän kääntää monia takkeja palloseurasta TuToa kohti ja ehkä voisisin sanoa, että asenteet on myös muuttuneet mestistä ja TuToa kohtaan positiivisemmiksi. Eräs kaverini jopa nykyisin seuraa TuTon uutisia aktiivisesti ja tosiaan tietää muutakin TuTosta kuin pelkän nimen.

Nuorilla on ensinnäkin muutenkin hirveän pessimistiset ajatukset mestistä kohtaan. Usein kuulee kommenttia sivukorvalla, että ketä kiinnostaa joku mestis, kun siellä on vaan jotakin höntsäiljöitä ja pelkkiä junioreita ja kun tällaista kommentia joka puolelta kuulee, niin eipä heitä kai kiinnostakaan.
Ennakkoluulot pitäisi saada pois, jos itse tiedä eikä nää.
 

Charlie Horse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Flyingbird kirjoitti:
Olen itsekkin tätä nuorempaa sukupolvea ja itseäkin on mietittänyt, missä loput tästä sukupolvesta, muutaman n. ikäiseni tiedän käyvän säännöllisesti TuTon pelejä katsomassa ja siinä ne sitten varmaan ovatkin.

Nähtävästi joka ikäluokasta löytyy siis joku tarpeeksi hullu ;) Tervetuloa vaan meidän pioneerien harvalukuiseen joukkoon. Kyllä se juna siitä kääntyy jossain vaiheessa, kun tarpeeksi vaan yritetään.
 

TilastoToveri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO
Ikuinen oravanpyöräongelmahan tämä tuntuu olevan. Jos kentällä ei ole tähtiä tai persoonia isolla Peellä, yleisöä ei ole. Ja kun ei ole yleisöä, ei ole lipputuloja, joilla tähtiä voitaisiin hankkia. Tosiasiankin edellä mainitsema ”buumi” pitäisi jotenkin synnyttää, tyhjästä.

Muutama vuosi sitten TuTon johto keräsi muutaman katsojan pöydän ääreen miettimään keinoja katsojien saamiseksi, mutta varsin köyhin tuloksin sekin suunnittelutuokio loppui.Toivoisin itse, että uusia katsojia tulisi yläasteikäisistä nuorista, jotka eivät vielä olisi niin lukkiutuneet ajatusmaailmaan, että kaupungissa on vain yksi ”kunnon” jääkiekkoseura. Mutta kouluihin on jaettu joka kausi muutaman kerran lippuja, eikä sekään ole toiminut. Toinen potentiaalinen kohderyhmä olisi mielestäni (ammatti-)korkeakoulut, joissa on paljon muualta ja muilta Mestis-paikkakunnilta muuttaneita opiskelijoita, mutta vapaalippukampanjat niihinkään eivät ole kasvattaneet yleisömääriä, hyvä jos vapaaliput ovat menneet edes ”kaupaksi”.

Monella aikuisturkulaisella alkaakin sitten olla syvälle juurtunut käsitys Mestiksen heikosta tasosta, kuten tällä palstallakin muutamat ovat kuulemistaan kommenteistaan kertoneet. Näiden käsitteiden muuttaminen taitaa olla mahdotonta ilman tähtiä ja persoonia. Ja voitte jälleen aloittaa lukemisen alusta... Kuuluuko tekstistäni luovuttamisen ääni? Oma mielikuvitukseni ei vain riitä oravanpyörän pysäyttämiseen. Ellei sitten suljetut portit ylöspäin aukea...

JälkiKommentti: Torjunnat 17-50 ja tulos 2-3. Onko harjoituksissa käytetty jalkapallomaaleja?
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
TilastoToveri kirjoitti:
Toivoisin itse, että uusia katsojia tulisi yläasteikäisistä nuorista, jotka eivät vielä olisi niin lukkiutuneet ajatusmaailmaan, että kaupungissa on vain yksi ”kunnon” jääkiekkoseura. Mutta kouluihin on jaettu joka kausi muutaman kerran lippuja, eikä sekään ole toiminut.

Siinäpä se kun itse kannustin TuToa ala-asteella ja ylä-asteella, niin sitä ei juurikaan ketään ymmärtänyt. Monesti tultiin kysymään miksi kannustat TuToa etkä Tepsiä ja sitten oli juuri näitä, jos sanankin TuTo josain mainitsi. Niin tuli tyyliin kommenttia: Ei ketään kiinnosta, se on aivan paska. Totta puhuen näitä kommentteja tulee silloin tällöin edelleenkin parikymppisenä lajista tietämättömiltä, eipä juurikaan sitä tietäviltä.

Mutta mistä sitten nämä mielikuvat tulevat nuorille?
Ensimmäiseksi median näkyvyys, heti ajatellaan että jos mediassa näkyy korkeintaan tulokset silloin tällöin, niin ei se voi olla katsomisen arvoista, joku mutasarja jostain vain.
Toiseksi ei uskalla alkaa kannustaa TuToa jo nuorena, kun aletaan pelkäämään että voidaan alkaa syrjimään koulussa.
Kolmanneksi miksi mennä tätä 'mutasarjaa' katsomaan kun liigaa pelataan samalla paikkakunnalla.
Syitä on varmasti enemmän, mutta täytyy taas duuniin palata, mutta siinä yllä olevia esimerkkejä nuorten kiinnostuksesta. Helkutin vaikea noista lähtökohdista alkaa pistää buumia nuorille.
 

Charlie Horse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
TilastoToveri kirjoitti:
Muutama vuosi sitten TuTon johto keräsi muutaman katsojan pöydän ääreen miettimään keinoja katsojien saamiseksi, mutta varsin köyhin tuloksin sekin suunnittelutuokio loppui.

Jaa tällainen tilaisuus on sentään ollut? No positiivista, että juttua on mietitty/mietitään edes vähän suuremmissakin piireissä kuin vain täällä nimimerkin takaa kirjoittavien palstalla.

TilastoToveri kirjoitti:
Ellei sitten suljetut portit ylöspäin aukea...

Tämä on oikeastaan ainoa mieleentuleva asia, jolla mielenkiinto saataisiin uusiin sfääreihin kohtuullisen nopeasti. Se vaan edellyttäisi, että menestyskin olisi sitten edes jonkinlaista. Iso ongelma on se, että liigan piiri-pieni-pyörii -kerhossa TuTo nähdään sellaisena sympaattisena pikkuseurana, jolla ei ole mitään asiaa isojen joukkoon. Tai ainakin se tehdään helvetin vaikeaksi, jos siihen jonkilaiset mahdollisuudet olisikin. Edellä mainittuun asetelmaan ei tule muutosta niin kauan kuin TPS on olemassa tai TuTo saa jostain avokätisen öljymogulin tai makkarakeisarin, joka laittaa rahansa kiinni joukkueeseen. Molemmat vaihtoehdot kuullostavat epätodennäköisiltä. Tosin tuo ensimmäinen olisi kuullostanut mahdottomalta vielä muutama vuosi sitten... Oli miten oli, yksi keino asetelman muuttamiseen on hyvin toimiva juniorimylly (oli tulevaisuuden näkymät mitkä tahansa), joten ihan oikeaan suuntaan mielestäni ollaan menossa, kun siihen on viime aikoina panostettu. Matka vaan on pirun pitkä sitä reittiä, mutta minkäs teet, kun apuja muualta ei juurikaan tule.
 

Jarte

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo Hockey,VG-62,Liverpool, Inter Tku
Asian syrjästä sen verran että kuka on kuunnellut Auran Aalloilta radioselostuksena lyhyen yhteenvedon Tuton peleistä ? Ko selostus tulee niinä pelipäivinä jolloin töpseleidenkin peli ko taajuudella selostetaan.

Meinaan vaan että onnea sille joka haluaa tylsemmän radiokommentaattorin löytää. Myönnetään, ei ole homma helpoimmasta päästä, mutta voi herran jestas millaista puuroa sieltä tulee. Asiat kerrotaan aina vähintään kolmesti. Ensin kerran ylimalkaan. Sitten toisenkerran vähän tarkemmin. Ja lopuksi kolmannen kerran pilkkuja viilaten niin että niiden muutaman minuutin aikana jonka tuo raportti kestää on todella suuri vaara joko nukahtaa tai alkaa voida pahoin.

Tämä on omiaan hylkimään niitä potentiaalisia kävijöitä joiden ainoa kosketus tutoon on tuo radioraportti.

Huono. Oikein Huono !
 
Suosikkijoukkue
TuTo
TilastoToveri kirjoitti:
Muutama vuosi sitten TuTon johto keräsi muutaman katsojan pöydän ääreen miettimään keinoja katsojien saamiseksi, mutta varsin köyhin tuloksin sekin suunnittelutuokio loppui.Toivoisin itse, että uusia katsojia tulisi yläasteikäisistä nuorista, jotka eivät vielä olisi niin lukkiutuneet ajatusmaailmaan, että kaupungissa on vain yksi ”kunnon” jääkiekkoseura. Mutta kouluihin on jaettu joka kausi muutaman kerran lippuja, eikä sekään ole toiminut. Toinen potentiaalinen kohderyhmä olisi mielestäni (ammatti-)korkeakoulut, joissa on paljon muualta ja muilta Mestis-paikkakunnilta muuttaneita opiskelijoita, mutta vapaalippukampanjat niihinkään eivät ole kasvattaneet yleisömääriä, hyvä jos vapaaliput ovat menneet edes ”kaupaksi”.

JälkiKommentti: Torjunnat 17-50 ja tulos 2-3. Onko harjoituksissa käytetty jalkapallomaaleja?

Palaveri tosiaan järjestettiin, mutta yleisömääriä ajatellen laihoin tuloksin. Se ei kylläkään ole ihme, koska tähän ongelmaan ei yhtä helppoa ratkaisua ole olemassa. Listaan tässä oman näkemykseni tarvittavista palaisista hallia täytettäessä, eri mieltä saa ja pitää olla.

1. Voittava joukkue, mielummin 8-6 kuin 2-0.
2. Liiga auki, kilpailullinen järjestelmä kiinnostaa
3. Suuria persoonia joukkueeseen, yksi Forsell ei riitä. Mielellään 1 ulkomaalaisvahvistus.
4. Lipun hinta kohtuullisella tasolla, 12e ihan maksimi
5. TPS:n syöksylasku.
6. Lehkoselle 5 vuoden jatkosopimus.
 

Devon

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Kaukalon laidalla kirjoitti:
Listaan tässä oman näkemykseni tarvittavista palaisista hallia täytettäessä, eri mieltä saa ja pitää olla.

1. Voittava joukkue, mielummin 8-6 kuin 2-0.
2. Liiga auki, kilpailullinen järjestelmä kiinnostaa
3. Suuria persoonia joukkueeseen, yksi Forsell ei riitä. Mielellään 1 ulkomaalaisvahvistus.
4. Lipun hinta kohtuullisella tasolla, 12e ihan maksimi
5. TPS:n syöksylasku.
6. Lehkoselle 5 vuoden jatkosopimus.

Muuten samaa mieltä, mutta ton Ikan sopimuksen kanssa täytyy olla tarkkana. Anatolin lähes ikuinen pesti opetti ehkä jotain.

Päivän aikana on näkyjään keskustelu polveillut sen verran värikkäästi, että täytyy koittaa ottaa kantaa muutamiin juttuihin.

Monet ovat kertoneet eilen matsissa kuulemistaan kommenteista, joten tässä omat kokemukseni. Takanani istui 4 keski-ikäisen miehen seurue, josta ilmeisesti yksi oli TuTon matsien vakiokävijä, ja muut olivat aiemmin vierailleet lähinnä tepsin matseissa. Nämä ensikertalaiset tuntuivat nauttivan pelistä aika paljonkin, ja pitivät sitä värikkäänä ja ihan viihdyttävänä lätkänä. Samanlaisia kommentteja kuului autolle kävellessäkin. Eli tappiosta huolimatta ihan hyvä matsi.

Kannustamisesta. Turussa jäähalleissa vaan on se tilanne, että jo pelkkä yskäiseminenkin aiheuttaa muissa vihaisia tuijotuksia. Huutaminen koetaan jo suorastaan pelitapahtuman häiritsemiseksi. Vanhalla Kupittaalla oli joskus ajoittain hetkiä, jolloin olutkatsomosta alkoi miehekäs "TuuTo! TuuTo! -kannustus. Yleensä se vaati sen, että TuTo pelasi hemmetin hyvin ja yritteliäästi. Silloin kun peli on huonompaa, on kannustustakin vähemmän. Mielenkiintoinen juttu. Nykyäänhän kannustaminen on lähinnä yv:n tai muuten vaan pyörityksen rytmitystä taputuksin. Sekin lähtee yleensä aina samojen ihmisten toimesta käyntiin. Matseissa käy muutamia 2-3 hengen ryhmiä, jotka "uskaltaa" aloittaa taputukset, muut kyllä seuraavat perässä. Kilpailevan leirin puheet siitä, että yv:llä kuultiin melkein taputus voidaan jättää omaan arvoonsa.

Vaikka kotikaupungissa TuTo on kakkosen asemassa, niin muissa kaupungeissa sillä on hyvä ja jollain lailla jopa kulttijoukkueen maine. Ainakin itse olen jopa saanut Tampereella ilmaiset oluet "poikkeuksellisen fiksuna turkulaisena", kun on käynyt ilmi, että olen Turusta, mutta kannatankin TuToa, enkä palloseuraa.

Monet sukulaiseni ja tuttavani kävivät TPS:n matseissa silloin, kun se vielä ole menestyvä seura. Useimmilla se matseissakäynti oli sitä perinteistä 1 kerta kaudessa, koska siellä kuuluu käydä. Omaa TuTo-faniuttani kummasteltiin, sillä "Eihän se edes pärjää.". Nykyään tuttavapiiristäni hyvin harvat käyvät enää matseissa edes sitä yhtä kertaa kaudessa, mutta ne, jotka käyvät, käyvät sitten TuTon matseissa.

TuTon matseissa on tosiaan paljon sellaista hiukan vanhempaa väkeä, ja ylipäätään miehiä on suhteessa naisiin paljon(?) enemmän kuin palloseuran peleissä. Mielestäni nuoremman väen määrä lisääntyy koko ajan, eli siinä mielessä ollaan menossa hyvään suuntaan.

Tässä on reilun viikon verran nyt kirjoiteltu, miten ottelutapahtumaa voisi parantaa. Itse koin hyvänä ideana sen avajaisottelussa olleen junnukujan TuTon tullessa jäälle. Siinähän on paljon enemmän potkua, kuin jossain viuhkatytöissä, ja lisäksi se on näille junnuillekin ikimuistoinen kokemus. Normaalisti TuTon tullessa jäälle ei kuulla mitenkään raivoisia suosionosoituksia, joten se junnujen mailojen hakkaaminen jäähän toisi myös ääntä halliin.

Ne Hatza Toukoniityn toimittamat TuTon otteluraportit ovat tosiaan aika mielenkiintoista kuunneltavaa. Ylipäätään se koko homma kuulostaa hiukan pakkopullalta. Alkusyksystä ja viime kaudellakin lähetys yhdistettiin studiosta monta kertaa Kupittaalle, vaikka pelattiinkin Turkuhallissa. Okei, tämä ei ole iso asia, ja tällaisia virheitä sattuu kenelle tahansa, mutta hiukan sellainen puuhastelumainen kuva siitä tulee. Toukoniitty kuvailee matsin tapahtumat usein vähän eri lailla, miten itse olen ne nähnyt, mutta ne hänen tekemänsä pelaajahaastattelut ovat ihan hyviä. Niitähän ajetaan ulos Aalloilta kotipelipäivinä aamuisin ja iltapäivällä, ja ne on kyllä ihan hyvää PR:ää TuTolle.

Mitä mieltä olette TuTon radiomainoksista? Ilmeisesti ne pyörii vain NRJ:llä. Tavoitteena on varmaan herättää nuorison kiinnostus, mutta niillä mainoksilla sitä ei herätetä. En tiedä, kuka niissä on lukijana, mutta aika väsynyt meininki kaiken kaikkiaan. Mielestäni niissä pitäisi olla paljon persoonallisempi ote ja vaikka Lehkonen keulakuvana tyyliin: "Ika tässä terve. Tuu kattoo, kenelle tulee tänään noutaja!" ja sitten vastustaja ja kellonaika jne. Ja loppuun jokin slogan ála Parempaa lätkää tai Tehtaan takuu tai jotain.
Tämä oli vaan oma ehdotukseni, mutta jotain parannusta niihin mainoksiin pitäisi saada. Ne ovat olleet jo monta vuotta yhtä aneemisia.

Se on vielä sanottava, että mun mielestä on tänä syksynä ollut hemmetin positiivista, että nyt täällä TuTo-osastollakin käydään kunnon keskustelua. Parannusta aiempiin vuosiin on tapahtunut selvästi, ja tasaisesti tänne ilmaantuu koko ajan uusia hyviä TuTo-kirjoittajia. Toivon mukaan tämä kiinnostuksen kasvu alkaa jossain vaiheessa vaikuttamaan positiivisesti myös ns. oikeassa elämässä, eli Kupittaan katsomossa. Joka tapauksessa hieno homma!
 

Charlie Horse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Kaukalon laidalla kirjoitti:
1. Voittava joukkue, mielummin 8-6 kuin 2-0.
2. Liiga auki, kilpailullinen järjestelmä kiinnostaa
3. Suuria persoonia joukkueeseen, yksi Forsell ei riitä. Mielellään 1 ulkomaalaisvahvistus.
4. Lipun hinta kohtuullisella tasolla, 12e ihan maksimi
5. TPS:n syöksylasku.
6. Lehkoselle 5 vuoden jatkosopimus.

Juu tuosta Lehkosen sopimuksesta olen myös hieman eri mieltä. Juttu noiden megapitkien pestien osalta on vähän sellainen, että aika harva kaveri selviää pitkiä sessioita (yhteen putkeen) ilman, että naamari kuluu liikaa. Kuten tuossa jo mainittiinkin, niin Bogdanovin kanssa kävi juuri niin. Samaan hengen vetoon täytyy todeta, että sinä aikana, kun olen TuToa seurannut (aika pitkään), niin ei ole kahta kysettäkään siitä, mikä on ollut paras päätös koko aikana: Bogdanovin palkkaaminen. En tiedä kuinka lähellä kuilun reunaa käytiin kesällä -96, mutta se on saletti, että lähellä. Sen jälkeen Bogdanov ja TuTon kaikkien aikojen lahjakkain junnuikäluokka, etunenässä Pärssinen-Virtanen-Uusikartano, pelasti todennäköisesti koko TuTon edustuskiekkoilun pitämällä joukkueen divarissa. Ja takaisin asiaan... Jos Lehkosella riittää motivaatiota ja intoa, eikä muualta ole saatavana pätevää paikkaajaa, niin olisin taipuvainen ehkä yhteen lisävuoteen Ikan kanssa. Ika on ehdottomasti ollut juuri sellainen valmentaja, jota TuTon kaltainen nuori porukka on kaivannut ja siinä Lehkonen on tehnyt hyvää työtä. Mielelläni näkisin Lehkosen jatkossakin TuTon organisaatiossa, sillä onhan Ika jo jonkinlainen seuraikoni pitkältä ajalta. Rooli voisi vaan olla vähän eri. Joku "urheilutoimenjohtajan" pesti voisi olla passeli. Vähän edustuksen / junioreiden toiminnan koordinointia ja sellaista. Jos siis motivaatiota ja aikaa kaverilla sellaiseen riittää. Ja vielä toistoa sen verran, että tuo junioritoimintaan panostaminen on juuri sitä mitä TuTon pitää tehdä jatkossa(kin). Viime liigavisiitillä nähtiin mitä tapahtuu, jos ns. ostoporukalla lähdetään liikkeelle. Silloin oli liikaa palkkasotureita ja mukana olleet omat eivät valitettavasti olleet tarpeeksi tasokkaita. Silloin kun menee hyvin, niin kaikilla on niin saatanan hauskaa, mutta siinä vaiheessa, kun peli tökkii, niin ne joille itse seuralla on merkitystä, on niitä ainoita kavereita, joihin voi luottaa viimeiseen asti.
 

Charlie Horse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Devon kirjoitti:
Ne Hatza Toukoniityn toimittamat TuTon otteluraportit ovat tosiaan aika mielenkiintoista kuunneltavaa. Ylipäätään se koko homma kuulostaa hiukan pakkopullalta. Alkusyksystä ja viime kaudellakin lähetys yhdistettiin studiosta monta kertaa Kupittaalle, vaikka pelattiinkin Turkuhallissa. Okei, tämä ei ole iso asia, ja tällaisia virheitä sattuu kenelle tahansa, mutta hiukan sellainen puuhastelumainen kuva siitä tulee. Toukoniitty kuvailee matsin tapahtumat usein vähän eri lailla, miten itse olen ne nähnyt, mutta ne hänen tekemänsä pelaajahaastattelut ovat ihan hyviä. Niitähän ajetaan ulos Aalloilta kotipelipäivinä aamuisin ja iltapäivällä, ja ne on kyllä ihan hyvää PR:ää TuTolle.

Hatzahan on jo melkein legenda :) Kieltämättä ne jutut voisivat olla hieman innostavampia, mutta voin kertoa, että Toukoniitty on todennäköisesti nähnyt enemmän TuTon pelejä elämänsä aikana, kuin moni tänne TuTon ketjuihin naputteleva yhteensä. Vähintään 20 vuotta on tainnut kaveri hallilla notkua, jos ei kauemminkin. Joka tapauksessa se on hyvä, että joku vaivautuu ylipäätään juttua tekemään, joka taas todistaa, että kyllä ne joitakin kiinnostaa. Jollei Hatza sitten tee reportaaseja ihan pelkän harrastuksen vuoksi vaan...
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Devon kirjoitti:
Se on vielä sanottava, että mun mielestä on tänä syksynä ollut hemmetin positiivista, että nyt täällä TuTo-osastollakin käydään kunnon keskustelua. Parannusta aiempiin vuosiin on tapahtunut selvästi, ja tasaisesti tänne ilmaantuu koko ajan uusia hyviä TuTo-kirjoittajia. Toivon mukaan tämä kiinnostuksen kasvu alkaa jossain vaiheessa vaikuttamaan positiivisesti myös ns. oikeassa elämässä, eli Kupittaan katsomossa. Joka tapauksessa hieno homma!

TuTosta on vaivihkaa tullut taas uskottava pala turkulaista kiekkoskeneä. Luulen, että viime kevään junnujen nousukarsinnat osittain vahvistivat kuvaa myös. Syntyi mielikuva eteenpäinpyrkivästä pikkuseurasta, jolla on nostetta katsomossakin. Ja ennen kaikkea tulevaisuus omassa junnutuotannossa, jota hoidetaan pienillä resursseilla suorastaan erinomaisesti.
 

Charlie Horse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Pressiboxi kirjoitti:
TuTosta on vaivihkaa tullut taas uskottava pala turkulaista kiekkoskeneä. Luulen, että viime kevään junnujen nousukarsinnat osittain vahvistivat kuvaa myös. Syntyi mielikuva eteenpäinpyrkivästä pikkuseurasta, jolla on nostetta katsomossakin. Ja ennen kaikkea tulevaisuus omassa junnutuotannossa, jota hoidetaan pienillä resursseilla suorastaan erinomaisesti.

Joo, olin katsomassa sen Turkuhallissa pelatun junnujen TPS-TuTo pelin viime keväänä ja täytyy sanoa, että yllätyksekseni sieltä löytyi (myös) TuTolle kannustusta yllättävänkin paljon. Se nyt ainakin todistaa sen, ettei TuTo mikään ihan toissijainen asia kaupungissa ole, vaikka aika matalalla profiililla onkin vedellyt pidemmän aikaa ja menestyskin on ajoittain kiertänyt aika kaukaa.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Charlie Horse kirjoitti:
Joo, olin katsomassa sen Turkuhallissa pelatun junnujen TPS-TuTo pelin viime keväänä ja täytyy sanoa, että yllätyksekseni sieltä löytyi (myös) TuTolle kannustusta yllättävänkin paljon. Se nyt ainakin todistaa sen, ettei TuTo mikään ihan toissijainen asia kaupungissa ole, vaikka aika matalalla profiililla onkin vedellyt pidemmän aikaa ja menestyskin on ajoittain kiertänyt aika kaukaa.


Siellä olin minäkin. Oli todellakin mielenkiintoista seurata yleisön reaktioita. Tuton kannatus katsomossa yllätti itsenikin, olin etukäteen arvellut olevani varsin yksinäinen TuTon kannattaja. TuTo on kyllä nosteessa kaupungissa tällä hetkellä monellekin eri mittarilla mitattuna.

Eräs nosteen tuottaja on valmentaja Ismo Lehkonen. Ika on ammattimies, jota arvostetaan kautta kiekkoilevan Suomen. Hänen värikäs tyylinsä huomataan tässä tylsyyksien maailmassa. Hän on tunnustettu nuorten pelaajien kasvattaja. Otetaan esimerkkinä Kai Syväsalmi. Tullessaan valmentajaksi Ika on illasta toiseen antanut Syvikselle vastuuta. Täällä Jatkoajankin palstoilla monet sitä kauhistelivat, minä mukaan lukien. Vaan katsokaa kehitystä: Syväsalmi on nyt joukkueen parhaita - ellei paras - puolustaja. Samanlaista edistymistä voidaan todeta Salon ja Laakson suhteen.

Tulevina vuosina Tuton A-junnuista puskee läpi monta lahjakasta pelaajaa. Heitä ajatellen Lehkosen jatko olisi hieno asia. Kun myös joukkueen kokenut kaarti tuntuu viihtyvän Ikan komennuksessa, on todistusaineisto kasassa. Voin joustaa jatkosopimuksen pituudessa, mennään 3 vuotta kerrallaan.
 

Charlie Horse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Hieman huolestuttava oli tuo viimeisen pelin yleisömäärä. Perjantai-ilta, kärkipäänkamppailu, uusi halli ja 1152 katsojaa. Ei voi kuin ihmetellä. Tätä menoa se on taas alle 1000 hyvin nopeasti.
 

Jarte

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo Hockey,VG-62,Liverpool, Inter Tku
Charlie Horse kirjoitti:
Hieman huolestuttava oli tuo viimeisen pelin yleisömäärä. Perjantai-ilta, kärkipäänkamppailu, uusi halli ja 1152 katsojaa. Ei voi kuin ihmetellä. Tätä menoa se on taas alle 1000 hyvin nopeasti.

Enemmänkin olisi voinut olla joo. En kuitenkaan vielä ole kovin huolissani tuosta. Katsojatavoitteeseen (1500 ) ei varmasti tällä kaudella päästä jollei ihmeitä tapahdu, mutta 1100 - 1200 / peli olivat oma tavoitteeni ja jos näissä pysytään niin se on jo tyydyttävää.

Totta on että se noin 1500 pitäisi saada, lipputulojen sekä paremman tunnelman takia. Siinäpä pähkinää purtavaksi. Takoa pitäisi kuitenkin juuri nyt kun rauta on kuuma, eli uudella hallilla on vielä vetovoimaa.

Ville (Heinonen) voisi vihdoin kokeilla Turussa jotain ennenkuulumatonta, nimittän viikonloppumatsien yhteydessä esim 3 euron olut tuoppia tai jotain muuta vastaavaa. Mikä olisi mukavampi tapa aloittaa illanvietto kuin muutamalla olusella matsissa ! Toki se pitäisi osata markkinoida oikein mutta uskoisin tuon kaltaisten tempausten tuovan osaltaan vähän piristystä Turun tapahtumatarjontaan.

Ehkäpä mahdollisesti viriävä fanitoiminta saa kanssa puhallettua vähän vauhtia ja uutta energiaa Villeen.
 

TilastoToveri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO
Charlie Horse kirjoitti:
Hieman huolestuttava oli tuo viimeisen pelin yleisömäärä. Perjantai-ilta, kärkipäänkamppailu, uusi halli ja 1152 katsojaa. Ei voi kuin ihmetellä. Tätä menoa se on taas alle 1000 hyvin nopeasti.

Itsekin sitä aluksi kauhistelin, kun torstaisen hienon voiton ja arkipeliksi suuren katsojamäärän jälkeen oli taas paluu normaalilukemiin. Mutta luulenpa, että virallinen pikkujouluilta vei osan katsojista, ainakin monilla työpaikoilla juuri tuo perjantai oli varattu ruokailuun ja juomailuun tonttulakit päässä. KooKoo voisi vetää ensi lauantaina 1400 ja Jukurit ylittää sitten viikon päästä perjantaina 1500 katsojaa. Seuran katsojakeskiarvotavoite jää kyllä saavuttamatta.

Oli muuten hienoa nähdä "Forret" päätykatsomossa lakanan ja "TuTo on kovin" lappujen kanssa!
 

Charlie Horse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
TilastoToveri kirjoitti:
Itsekin sitä aluksi kauhistelin, kun torstaisen hienon voiton ja arkipeliksi suuren katsojamäärän jälkeen oli taas paluu normaalilukemiin. Mutta luulenpa, että virallinen pikkujouluilta vei osan katsojista, ainakin monilla työpaikoilla juuri tuo perjantai oli varattu ruokailuun ja juomailuun tonttulakit päässä.

Saattaapi olla joo... Johan tuossa ehti muutaman pelin katsojamäärä yllättää positiivisesti, joten toivotaan, että seuraavassa taas olisi hieman enemmän. Melkein se täytyisi sinne 1300+ vedellä jatkuvasti, ettei pahasti pääse keskiarvo tippumaan. 1500 tuntuu kyllä aika kovalta. Edelleen...
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
1500 katsojan keskiarvoon on mahdollisuudet vielä päästä. Se tosin edellyttää joitakin lähes loppuunmyytyjä iltoja. TuTolla on jäljellä 12 kotipeliä runkosarjassa. Miinuksena täytyy sanoa, että monet peli päivät ovat aika lähellä toisiaan. Lauantai ja perjatai pelejä on jäljellä 5kpl. Lisäksi vielä TuTo kohtaa Sportin kerran ja Jukurit kahdesti Kupittaalla.

Jos ajatellaan, että Sport ja Jukurit ottelut vetäisivät rapiat 2500 katsojaa ja pe ja la pelit(ei sisällä 15.12 Jukurit peliä) noin 1500 ja muut noin 1200 olisi yleisökeskiarvo lopuista kotipeleistä|(1500*4)+(2500*3)+(1200*5)|/12=1625. Nykyinen keskiarvo 11 kotipelistä on 1309 ja mikäli edellä oleva toteutuisi olisi yleisökeskiarvo kotipeleissä |(12*1625)+(11*1309)|/23=1474. Jos halutaan ylittää 1500 raja pitäisi muutama peli saada myytyä loppuun. Mahdollisuuksia vielä on, mutta tiukkaa alkaa tehdä yleisötavoiteeseen pääseminen.
 

Devon

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
tosiasia kirjoitti:
1500 katsojan keskiarvoon on mahdollisuudet vielä päästä. Se tosin edellyttää joitakin lähes loppuunmyytyjä iltoja. TuTolla on jäljellä 12 kotipeliä runkosarjassa. Miinuksena täytyy sanoa, että monet peli päivät ovat aika lähellä toisiaan. Lauantai ja perjatai pelejä on jäljellä 5kpl. Lisäksi vielä TuTo kohtaa Sportin kerran ja Jukurit kahdesti Kupittaalla.

Ensi lauantain matsi kertoo varmaan taas jotain tuon keskiarvotavoitteen realistisuudesta. Tavallinen lauantai ja KooKoo vastassa, joten 1500 pitäisi mennä rikki. Hokki-pelin yleisömäärä oli pettymys, mutta vastaavasti taas FPS-matsin 1400 katsojalla halli tuntui jo ihan kivasti kansoitetulta.

Viime perjantaita lukuunottamatta olen silti ollut suht tyytyväinen Kupittaan yleisömääriin. Turkuhallissa oltiin reilussa 800 katsojassa, ja pelipaikan vaihtumisen myötä on jostain ilmestynyt 400-600 ihmistä lisää katsomoon. Ei huono. Eri asia sitten onkin, että edelleen ollaan tavoitteesta jäljessä. 2500 ihmistä yhteenkään loppukauden runkosarjan matsiin tuntuu silti utopistiselta. Olen kyllä mieluusti väärässä.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Devon kirjoitti:
2500 ihmistä yhteenkään loppukauden runkosarjan matsiin tuntuu silti utopistiselta. Olen kyllä mieluusti väärässä.

Myönnetään. 2500 katojaa on todella kova tavoite kolmeen kotipeliin ja se edellyttää käytännössä isoa vierasjoukkuueen kannattajien invaasiota oman joukkuueen kannattajien kiinnostuksen lisäksi. Uskoisin kuitenkin Sportin ja Jukureiden kannattajilta löytyvän kiinnostusta uuteen Kupittaan areenaan, minkä verran on sitten eri asia. En tiedä kuinka paljon Mestis joukkueilla on yhteistyötä, mutta TuTo voisi markkinoida uutta hallia myös muiden joukkueiden kannattajille vierailun arvoisena paikkana. Kyllä hyvin käyttäytyvät vieraat ovat aina tervetullut lisä halliin. Vielä kun omaakin fanitoimintaa saataisiin elvytettyä niin tunnelmaa alkaisi olla ihan mukavasti.

Katsotaan miten yleisömäärät kehittyvät, mutta itse en kuitenkaan suostu heittämään pyyhettä vielä kehään, vaikka vaikealta näyttää.
 

Charlie Horse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
TuTo 2006-2007 katsojamääriä

16.09.2006 Sport (Turkuhalli) 1154
26.09.2006 KooKoo (Turkuhalli) 821
19.10.2006 K-Vantaa (Turkuhalli) 974
26.10.2006 Salamat (Turkuhalli) 882
03.11.2006 SaPKo (Turkuhalli) 871
16.11.2006 HeKi 3000
17.11.2006 Jokipojat 1411
19.11.2006 Suomi U20 1203
23.11.2006 Hokki 1521
30.11.2006 FPS 1408
01.12.2006 Hokki 1152
09.12.2006 KooKoo 1271
15.12.2006 Jukurit 1631
16.12.2006 Koo-Vee 1141
03.01.2007 Koo-Vee 1413
05.01.2007 FPS 1279
07.01.2007 SaPKo 1262
19.01.2007 Jukurit 2661
20.01.2007 HeKi 1246
25.01.2007 K-Vantaa 1304
01.02.2007 Salamat 1627
02.02.2007 Jokipojat 1509
09.02.2007 Sport 2862

Keskiarvo 1461
 
Viimeksi muokattu:

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
Charlie Horse kirjoitti:
16.09.2006 Sport (Turkuhalli) 1154
26.09.2006 KooKoo (Turkuhalli) 821
19.10.2006 K-Vantaa (Turkuhalli) 974
26.10.2006 Salamat (Turkuhalli) 882
03.11.2006 SaPKo (Turkuhalli) 871
16.11.2006 HeKi 3000
17.11.2006 Jokipojat 1411
19.11.2006 Suomi U20 1203
23.11.2006 Hokki 1521
30.11.2006 FPS 1408
01.12.2006 Hokki 1152
09.12.2006 KooKoo 1271

Keskiarvo 1306

Tuota kun katsoo, niin oli aikakin päästä Turkuhallista pois. Toinen huomio on se, että ilmeisesti peräkkäisinä päivinä pelattavat kotiottelut eivät tee hyvää katsojaluvuille. Tuossa KooKoo ottelussakin tepsillä taisi olla ottelu edellisenä iltana. Liika tarjonta syö yleisömääriä.
 

Devon

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Jukurit matsiin saatiin ihan mukavat 1631 katsojaa, joka on uuden hallin toiseksi korkein katsojamäärä. Se nykyisessä hallissa on erityisen kivaa, että tuollakin väkimäärällä se tuntuu lähes täydeltä. Ilahduttavaa oli myös se, että eilen väkeä oli melkein tuplaten syyskuiseen Turkuhallin pohjanoteeraukseen (821 katsojaa) verrattuna. Jostain sitä porukkaa siis tulee lisää, ainakin tiettyihin otteluihin. Tosin, siihen keskiarvotavoitteeseen on vieläkin matkaa 170 katsojaa/peli.

Tässä ketjussa käytiin marraskuussa keskustelua TuTon tuotteen hinta/laatusuhteesta. Tuli vaan mieleen, että jos ajatellaan vaikkapa eilistä Jukurit- ja viime lauantain KooKoo-ottelua, niin molemmat matsit olivat ihan erilaisia pelejä, ja ottelutapahtumatkin poikkesivat toisistaan. Silti minun mielestäni kummastakin ottelusta sai rahoilleen vastinetta. Ainakin itse olen halukas maksamaan juuri tuollaisista peleistä. Jollain muulla kukkaronnyörit voi tietty olla vähän tiukemmalla.
 

Charlie Horse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Ihan yllättävän kivasti oli porukkaa eilisessä Koo-Vee pelissä (1413). Sattui tuollainen ennakkoon vähän vähemmän yleisöä kiinnostava peli sopivasti tauon jälkeen, joten siitä varmaan sai jonkun ylimääräisen sierainparin hallille ihmettelemään. Katsotaan nyt sitten miten käy, kun perään lyödään heti kotipelit FPS:ää ja SaPKoa vastaan perjantaina ja sunnuntaina. Tämän hetken keskiarvoon 1324 pitäisi vielä hieman saada kohennusta loppukaudella... Joku 1400 keskiarvona olisi mukava :)
 

Charlie Horse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
En tiedä ovatko silmät alkaneet harittamaan pahanlaisesti, mutta onko viime aikoina Jatkoaikaan kirjoittavien suosikkijoukkuelistaan useammallekin ilmaantunut TuTo toiseksi joukkueeksi jostain kumman syystä? Lähinnä näille Palloseuran miehille. Lisää TuTo-kirjoittajia on ainakin uskaltautunut liikkeelle. Ilmeisesti siis TuTo ja sen tekemiset on alkanut jopa kiinnostamaan ihmisiä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös