Yhteiskunnan vuorokausirytmi

  • 16 575
  • 63
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Sikäli en oikein ymmärrä, miksi iltavirkut tekevät asiasta ongelman. Työpaikkojen aamu/päivävuoroihin on aina tunkua. Riittää, että hankkoituisi sellaiseen työpaikkaan, jossa töitä tehdään myös virastoaikojen ulkopuolella. Olen aivan sataprosenttisen varma, että jos sitoutuisi tekemään 85% työtunneistaan illalla, olisi erittäin vahvoilla kun tulla valituksi. Sellaisia työpaikkoja on nimittäin todella runsaasti.

Parisuhteessa näen ratkaisemattomamman ongelman, jos toinen on aamu- toinen iltavirkku. Se johtaa hyvin helposti tilanteisiin, jossa viikonloppuisin iltavirkun heräillessä aamuvirkku on jo valmiiksi kiukkuinen kun on joutunut hiipimään asunnossa sukkasillaan monta tuntia.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Parisuhteessa näen ratkaisemattomamman ongelman, jos toinen on aamu- toinen iltavirkku. Se johtaa hyvin helposti tilanteisiin, jossa viikonloppuisin iltavirkun heräillessä aamuvirkku on jo valmiiksi kiukkuinen kun on joutunut hiipimään asunnossa sukkasillaan monta tuntia.

Ongelma ratkeaa sillä, että kummallakin on samat säännöt. Aamuvirkun ei tarvitse hiipiä sukkasillaan ja iltavirkun ei tarvitse touhuta kuin kirkossa. Todelliseksi ongelmaksi tämä muodostuu vasta sitten, jos jompi kumpi on huono nukkuja ja polttaa päreensä välittömästi, mutta ei tämäkään ongelma lähtökohtaisesti liity vuorokausirytmiin vaan persoonaan.

Erikoisliikkeiden ongelman havumetsien toimitusjohtajan suusta ymmärrän, mutta en allekirjoita. Ammatinvalintakysymyshän tuo yrittäjyys on ja jos kokee noin jyrkkää epäsuhtaa putiikin pyörittämisen ja prime timen tai palkkauksen välillä, olisi parempi keksiä muunlainen elanto. Onhan se nyt vähän tyhmää valittaa siitä, ettei kauppa käy päiväsaikaan jos valinta on oma.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Onhan aamulla aikaisin herääminen ihan perseestä. 12 vuotta tuli tuossa koulun takia sitä tehtyä ja koskaan en siihen tottunut. Periaatteessa toiveissa onkin, että tulevassa duunipaikassa en joudu tekemään aamu töitä. Itse en varsinkaan osaa mennä kovinkaan aikaisin nukkumaan ja valvominen venähtää aina todella myöhäiseksi. Tosin jos joskus menee aikaisemmin nukkumaan, niin ei se herääminen ole yhtään helpomaa. Tottakai kesällä rytmit on niin sekaisin, kun ei noita duunejakaan tälle kesälle ole, mutta ihan ilman mitään lomiakin valvoo myöhään ja herääminen on sitten tuskaa. Änäri tottakai sekoittaa omalla tavallaan vielä pakkaa, kun katsoo pelejä silloin tällöin yöllä. Jos työpäivä alkaisi vaikka 12 tai 14, niin olisi varmasti sopivin minulle. Se on kuitenkin useamman vuoden ärsyttänyt itseänikin, että miksi suurimmaksi osaksi koulut ja työt pitää aloittaa niin aikaisin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Kiinnostaisi tietää miten paljon aamu-unisuutta valittelevat käyttävät tietokonetta iltaisin esim. klo 21 jälkeen. Itselläni käy heti niin että jos valvon tietokonetta käyttäen, piristyn heti ja valvon pidempään. Tästä seuraa vaikeuksia aamulla.

Jotenkin luulen, että jos ilta-aikaa täyttää enemmän muulla tekemisellä kuin telkun tuijottamisella ja tietskan räpläämisellä, niin uni tulee paljon paremmin illalla ja aamu-unisuus kaikkoaa. Tämä on helpommin sanottu kuin tehty, mutta silloin kun saa esim. kuntoiluvaihteen päälle niin illalle tulee uni kymmenen aikaan ja kuuden aikaan herään aivan virkkuna. Välillä on tullut oltua kuitenkin sohvaperunana ja kyllä silloin on heti se vaihde päällä että aamut takkua ja illat menee netissä tms.

Väistämättä ajatuksiin hiipii, että tämä ilta-/aamu-unisuus valittelu on taas tyypillinen esimerkki uusavuttomuudesta, jossa luodaan ongelmia mitä ihmeellisimmistä asioista, joihin paras ratkaisu on ottaa itseään niskasta kiinni.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Väistämättä ajatuksiin hiipii, että tämä ilta-/aamu-unisuus valittelu on taas tyypillinen esimerkki uusavuttomuudesta, jossa luodaan ongelmia mitä ihmeellisimmistä asioista, joihin paras ratkaisu on ottaa itseään niskasta kiinni.

Toki elämänrytmi on osin omistakin valinnoista kiinni, mutta luontainen aamu/iltavirkkuus ei ole, se on ns. valmis tehdasasetus. Kuten tämän ketjun ensimmäisellä sivullakin on todettu ja lainattu mm. tutkimusprofessori Mikko Härmää, niin aamu/iltavirkkuus määrittyy pitkälti jo syntymän jälkeen, ja jos ihminen joutuu toimimaan vastoin luontaista taipumustaan niin se lisää univaikeuksia ja väsymystä.

Monesti aamuvirkut toivovat, että iltavirkut ottaisivat itseään niskasta kiinni, mutta yhtä hyvin voisivat iltavirkutkin todeta, että mitäs helvetin lusmuja ja laiskamatoja aamuvirkut ovat, kun simmut painuvat jo kymmeneltä kiinni ja tyypit ovat kuin velttoja kulleja ilta-aktiviteettien alkaessa.

Tasapainon ja kokeilun vuoksi olisi hauska perustaa diktatuuri, jossa yhteiskunnan työvuorot tehtäisiinkin iltaisin ja virastoaika olisi klo 18-02. Aamupäivisin noin 06-14 ei tapahtuisi yhtään mitään, koska silloin olisi aika nukkua. Sitten voisivat iltavirkut vittuilla, että mikäs nyt on, kun tuntuu olo jatkuvasti väsyneeltä eikä työvuoroakaan jaksa kunnolla läpi, kun väsyttää vaikka unta olisi näennäisesti takana riittävästi.

Paras ratkaisu olisi luonnollisesti siirtyä kohti yhteiskuntamallia, jossa toimittaisiin muissakin ns. normaalityöajoissa kuin lehmien lypsyn sanelemassa, muinaiseen maatalousyhteiskuntaan perustuvassa. Voisihan suurin osa virastoistakin olla oikeasti auki edes alkuiltaan. Ovathan nykyisin esim. pääkirjastotkin auki joka ainut viikonpäivä ja arkisin pitkälle iltaan, joten miksi pankit, Kelat, virastot ja muut eivät voisi olla?
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Monesti aamuvirkut toivovat, että iltavirkut ottaisivat itseään niskasta kiinni, mutta yhtä hyvin voisivat iltavirkutkin todeta, että mitäs helvetin lusmuja ja laiskamatoja aamuvirkut ovat, kun simmut painuvat jo kymmeneltä kiinni ja tyypit ovat kuin velttoja kulleja ilta-aktiviteettien alkaessa.

Aika helposti saa päivärytmin käännettyä niin että on iltavirkku. Siihen riittää yksi aamuneljään valvottu ilta ja jonnekin kymmeneen nukuttu aamu. Illoissa on aika paljon "kiihokkeita" hereilläpysymiseen, mutta aamut ovat kieltämättä arkisen tylsiä.

Etenkin arkiaamuihin liittyy tunne velvollisuuksista ja pakoista. Iltoihin taas bilettäminen, tv-ohjelmat, panohommat jne. hauskat asia. Kyllä se joka aamu klo 6.30 vähän kirpaisee, kun tietää työpäivän olevan edessä. Etenkin näillä keleillä on koko ajan "veto" istua terassilla, juoda illalla muutamia ja ns. toivoa, että ilta ei päättyisi vielä, koska nukkumaanmenoa seuraa tylsä arkinen työpäivä.
 

Saasta

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tämä on kyllä mielenkiintoinen keskustelu. Olen itse maaseudulta lähtöisin ja aina ollut aivan helvetin aamu-uninen. Ja kuten ehkä tiedätte maaseudulla kaikki jotka nukkuvat yli 8:00 ovat ihmiskunnan alinta pohjasakkaa. Aamuherätykset kouluun ja töihin ovat olleet aina yhtä helvettiä ihan tähän päivään asti. Aina olen saanut kuulla haukkuja siitä kuinka olen laiska paska, kun tykkään valvoa reippaasti yli puolenyön ja herätä 10-12 välillä. Toki tietokoneella, televisionkatselulla ja muilla yöaktiviteeteilla voi olla jonkin verran syytä nykyisin, mutta olin kyllä todella iltavirkku jo ennen kuin osasin tietokoneesta tai muusta edes haaveilla.

Tässä on kuitenkin lähemmäs 30-vuotta tullut tuota aikaista heräilemistä harjoiteltua ja uskon, että jos siihen tottuisi niin tuona aikana siihen jo tähän päivään mennessä olisi tottunut. On tullut huomattua, että koulussa päivinä jolloin koulu alkoi klo 11:00 tai siitä eteenpäin olin huomattavasti vastaanottavaisempi oppimisen suhteen. Pystyin aivan helposti tekemään koulutöitä sen normaalikoulupäivän pituuden verran tuosta eteenpäin. Mutta jos meni 8:00 kouluun niin puolet päivästä meni eräänlaisessa sumussa ja iltapäivällä oli jo reilusti ennen neljää aivan tärinöissä päästäkseen pois ja taas illalla alkoi ajatus juosta aivan erityyliin.

Nyt työelämässä ollessa aivan sama touhu jatkuu. Työt alkavat tottakai siinä 7:00-8:00 välillä ja nytkin puolet päivästä on yhtä tuskaa. Sitten taas jaksaisin tehdä hyvinkin töitä sinne 19:00-20:00 asti, mutta kun työt loppuu virallisesti kello 16:00. Toki ylitöitäkin tulee aina tehtyä ja silloin työtkin etenee aivan eritavalla. Voisikin sanoa, että tuossa työpäivän puolenvälin jälkeen saan tehtyä sen 80% päivän töistä. Ja syy ei ole siinä etten aamulla yrittäisi, vaan siitä että töistä ei vaan tule valmista ja joutuu vatvomaan edes takaisin.

Meidän aamutorkkujen pitäisi kyllä nousta barrikadeille ja kapinoida. Liian pitkään olemme tähän aamuvirkkujen aikataulurasismiin tyytyneet. Ehdotankin hyökkäystä kello 23:00 ja siitä eteenpäin kun nämä vääräuskoiset ovat autuaasti nukkumassa.

edit. ajatusvirhe
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Nuoruuteni kesä espanjalaisella raksatyömaalla oli mun vuorokausirymille sopiva. Duunia paikottiin aamu seitsemästä yhteentoista, sitten käytiin kotosalla syömässä, panemassa ja pienillä tirsoilla. Töihin taas kolmelta iltapävällä ja himaan seitsemältä.

Kaikki yleinen aktiviteetti futiksesta alkaen tehtiin illalla, puolen suvun illallishetki saattoi kestää puolille öin. Yleensä yöunet olivat kuuden tunnin luokkaa, vaan väsyneeksi ei tuon päivälevon takia itseään tuntenut oikeastaan koskaan.

Tuo olisi se mun rytmi.

t. hanu
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Kokemuksesta voin sanoa että vireystila on huomattavasti parempi niinä kymmenen aamuina kun saa herätä vasta klo 8.30.

Tässä voisin patistaa kyllä vanhempiakin vähän. Herätetään se jälikasvu oikeasti vapaillakin ennen puolta päivää ja koitetaan patistaa johonkin aktiviteettiin, että illalla sitä energiaa ei olisi liian paljon nukkumaan mentäessä. Kuitenkin suurin syy on varmasti tuo, että herätään vasta siinä kahden tai kolmen aikaan päivällä ja loppupäivä istutaan ostoskeskusten penkeillä ja ajetaan mopoautolla ympyrää. Ei ihme jossei uni tule.

Ei mullakaan meinaa uni tulla, jos olen ollut koko päivän tekemättä oikeastaan mitään ja pitäisi klo 5 herätä aamuvuoroon. Vähän raskasta kuntoilua päivällä ja hyvät ruoat päälle, niin illalla pääsee hyvin nukkumaan.

Itsellä ei tosin ollut teininä muutenkaan ongelmia unen kanssa. Joskus valvottiin myöhään vapailla ja rytmiä muokattiin sopivaksi taas, kun kouluun oli aika lähteä.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Itsellä ei tosin ollut teininä muutenkaan ongelmia unen kanssa. Joskus valvottiin myöhään vapailla ja rytmiä muokattiin sopivaksi taas, kun kouluun oli aika lähteä.
En ole sinänsä eri mieltä siitä, etteikö vanhempien kannattaisi ohjata lasten unirytmiä fiksumpaan suuntaan, mutta ei se varmasti kaikkea ratkaise. Minulle nukkuminen oli hankalaa teininä, ja hankalaa se on nykyäänkin. Luonnollinen rytmini asettaa unen välille 00-8. Töihin täytyy herätä pikkaisen kuuden jälkeen, ja sen verran on rytmi taipunut viisi vuotta kestäneen uran aikana, että kun sänkyyn vastentahtoisesti siirryn n. puoli yhdeltätoista, niin parhaina iltoina kykenen nukahtamaan jopa yhdentoista jälkeen. Useimmiten kyllä menee puoli kahteentoista. Joskus yritin jonkin aikaa mennä väkisin nukkumaan esim. puoli kymmeneltä, mutta silloin touhu menee sängyssä pyörimiseksi ja lopulta nukahtaminen menee vielä pidemmälle kuin se menee siirtyessä sänkyyn vähän myöhemmin.

Siinä suhteessa olen tosin massasta poikkeava, että nukun aina huonommin aktiivisen päivän jälkeen. Iltakahdeksalta päättyvä sählyvuoro estää satavarmasti nukahtamisen ennen puoltayötä, samoin salitreeni. Sen sijaan jos koko päivän laiskottelee ja päässäkään ei ole liikkunut edes järkevän ajatuksen puolikasta, tulee uni paljon helpommin.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Itse kuulun myös iltavirkkujen kategoriaan. Yleisesti ottaen ennen puoltayötä nukkumaanmeno on yhtä tyhjän kanssa, koska uni ei kuitenkaan tule silmään pariin tuntiin. Tyypillinen nukkumaanmenoaikani onkin siinä klo01:00 - 01:30 välillä kellon pirahtaessa päivästä riippuen 07:30-08:00 -haarukassa (työaikani on liukuva ellei sitten ole palaveria tms sovittu aamuksi). Tuollaisilla 6-7 tunnin yöunilla herääminen käy yleensä sitä raskaammaksi mitä pidemmälle viikko etenee. Silloin tällöin loppuviikosta täytyykin ottaa päiväunet töiden jälkeen - mutta vaikkei niitä ottaisikaan niin jostain syystä energiaa tulee aina loppuillasta sen verran, ettei nukkumaanmeno "ajoissakaan" onnistu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös