Yhdyssanahirviöitä

  • 57 505
  • 21

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Olen tässä ystävystynyt suomalaiseen naiseen hurahtaneeseen brittimieheen, joka on nyt vuoden verran asunut Suomessa, saanut töitäkin ihan suomalaisesta firmasta ja opettelee ahkerasti suomea.

Hän on yhtäaikaa ihmeissään, huvittunut ja epätoivoinen meidän parhaimpien yhdyssanahirviöittemme kanssa. Tähän mennessä pisimmät haaviin tarttuneet ovat sähkölaskusta löytynyt 'pientalokolmivaihevaihtovirtakilowattituntimittarimaksu' ja töitä aloitellessa tehty 'metalityöstökoneistajaoppisopimuskoulutussopimus'.

Erityisesti tuo -sopimuskoulutussopimus on kuulemma naurattanut muitakin suomea opiskelevia ulkomaalaisia. Vaikka ei yhdyssana olekkaan, niin totaalisen putoamisen aiheutti myös työhöntulotarkastuksen kutsussa ollut 'Pohjois-Pirkanmaan kansanterveystyön kuntainliiton Mäntän aluesairaalan työterveyshuolto'.

Onko näihin itse vain niin turtunut ettei niitä itse edes huomaa?

Löytyykö muiden muistilokeroista vastaavia oikeasti vastaan tulleita, ei siis keksittyjä, yhdyssanahirviöitä tai vastaavia?

t. Hanu
 

Ju$$i

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tottakai legendaarinen maailman pisin ammattinimike (siis missään kielessä):

Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikko
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Viestin lähetti Ju$$i
Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikko

Guinnessin ennätyskirjassa tms. oli muistaakseni suomen pisimmäksi sanaksi mainittu lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti vintsukka
Guinnessin ennätyskirjassa tms. oli muistaakseni suomen pisimmäksi sanaksi mainittu lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas.
Ettei se ollutkaan tämä:
mitääntekemättömyyksillänsäkään

Ei taidettu yhdyssanoja laskea maailman pisimpien sanojen joukkoon?
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Suomen kielessä on myös sanahirviö epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkäänköhän! Aika teennäisen kuuloinen sana kun se on rakennettu kaiken maailman päätteillä... Kuitenkin kyseessä on oikea sana, tarkistin asian äidinkielen kirjasta!
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
suomentasavallanpresidenttitarjahalonen

Jatkoajan yhdyssanataitoisille tuo varmasti on virallisestikin yhdyssana.

Hirviö? Kaikkine sensuroituine sammakoineen aivan järkyttävä sellainen.

Eli selvennettäköön etten kyllä pidä kyseistä henkilöä juuri minään...presidenttinä suuri vitsi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Eräässä edellisessä työpaikassani oli muuan puolalainen äijä joka sai hupia ihmeellisen kielemme sanoista, mm. "rumpupesukone" oli äijälle jatkuva huvituksen aihe. Itse bongasin melko hyvän yhdyssanahirviön paikallislehdestä eräänä päivänä: "sähköpyörätuolisalibandymaajoukkue"
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Melko pätevä sana ainakin hirsipuu-peliin on: retikuloendoteliaalijärjestelmä, joka liittyy näihin ihmisen fysiologiseen kiemuroihin
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Ruutiveijari
Ettei se ollutkaan tämä:
mitääntekemättömyyksillänsäkään

Ei taidettu yhdyssanoja laskea maailman pisimpien sanojen joukkoon?

Muistit sanan täysin väärin. Kyseessä oli Epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkään

Yhdyssanoja ei tosiaan laskettu mukaan - sillä keinolla esitettiin tosin Guinnesissa joku n.80 -kirjaiminen suomalainen sanahirviö, joka meni jotenkin näin:

Neliväriarkkirotaatiolaakaoffsetpainokoneblaaablaablaa...

Tuo epäjärj. on nykyään virallisesti pisin suomalainen sana. Tosin mummulastani löytyy vuoden '84 Guinnesin ennätysten kirja, jossa suomen pisimmäksi sanaksi oli kerrottu yli satakirjaiminen sana. Aikanaan opettelin sanan ulkoa, ja osaan sen vieläkin. Tosin minulle ei vieläkään ole valjennut, että mitä se tarkoittaa. Sana meni kuitenkin (about) näin:

Kumarreksituteskenteleentuvaissehkollais-
maisekkuudellisenneskenteluettelematto-
mammuuksissansakaankopahan.
 

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
Eikös muuten hääyöaie ole suomenkielen pisin vokaaleita peräkkäin sisältävä sana? Tai ainakin on ollut...
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Sistis
Muistit sanan täysin väärin. Kyseessä oli Epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkään


Kenties loppuun pääte "köhän"? Näin minä olen sen ainakin kuullut.
Eli epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkäänköhän.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti girlzilla
Kenties loppuun pääte "köhän"? Näin minä olen sen ainakin kuullut.
Eli epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkäänköhän.

No joo, periaatteessa se pitenee noin. Mutta käsittääkseni sanat esitetään normaalisti perusmuodossa.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Sistis
No joo, periaatteessa se pitenee noin. Mutta käsittääkseni sanat esitetään normaalisti perusmuodossa.
Jos perusmuoto halutaan niin eiköhän se olisi muu kuin mainitsemasi? Pois ainakin päätteet -kään ja -nsä sekä etuliite epä-.

Kumma legenda että tuo olisi suomen pisin sana. Kai se mielummin on malli siitä että kielessämme esim. päätteitä käyttämällä on helppo tehdä pitkiä, vaikeasti ymmärrettäviä sanoja.
 

Rooster

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, TPS (pesiksessä KPL)
Twite on oikeilla jäljillä. Eiköhän tuo epäjärj... kaikkine päätteineen ja liitteineen ole nimenomaan suomen pisin SANAMUOTO eikä sana.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Twite
Jos perusmuoto halutaan niin eiköhän se olisi muu kuin mainitsemasi? Pois ainakin päätteet -kään ja -nsä sekä etuliite epä-.


Perkules, olet kyllä oikeassa ainakin tuon -kään kanssa. Mielestäni etuliite epä- on kuitenkin hyväksyttävä etuliite, eikä se vaikuta perusmuotoon mitenkään.

Voipi olla, että tuo pääte-juttu ei sitten pidä paikkaansa. Tai no... minä en toimita Guinnesin ennätysten kirjaa.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Jakke Huuliparta
Itse bongasin melko hyvän yhdyssanahirviön paikallislehdestä eräänä päivänä: "sähköpyörätuolisalibandymaajoukkue"

Juuh. Tälle itsekin naureskelin tässä päivänä muutamana, kun piti kirjoittaa sähke aiheesta. Ja tuohon teksti-tv-ruudulle kun ei kovin pitkä sana sovi sitten millään. Laji-ihmiset lyhentävät sen spt-salibandy. Mutta aikas pitkän sanan siitä saa, ja vieläpä urheiluaiheiein näin jatkoajassa, kun lisätään vielä vähän tavaraa loppuun. Elikkäs:

"Sähköpyörätuolisalibandymaaotteluedustuksillaanko?"

Pääte-ekspertit tietysti osaavat pidentää enemmän. Mä en nyt jaksa
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Kai tuota sähkö-sanaakin voi määritellä hieman tarkemmin, vaikkapa pienjännitetehosähköksi.

"Voiko Pertti Turalaara pienjännitetehosähköpyörätuolisalibandymaaotteluedustuksettomuuksineenkaan välttyä lukeutumasta suomalaisiin pienjännitetehosähköpyörätuolisalibandylegendoihin?"
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Viestin lähetti Sistis
Tuo epäjärj. on nykyään virallisesti pisin suomalainen sana. Tosin mummulastani löytyy vuoden '84 Guinnesin ennätysten kirja, jossa suomen pisimmäksi sanaksi oli kerrottu yli satakirjaiminen sana. Aikanaan opettelin sanan ulkoa, ja osaan sen vieläkin. Tosin minulle ei vieläkään ole valjennut, että mitä se tarkoittaa. Sana meni kuitenkin (about) näin:

Kumarreksituteskenteleentuvaissehkollais-
maisekkuudellisenneskenteluettelematto-
mammuuksissansakaankopahan.

Ainakin teoriassa suomen kieleen voidaan tehdä kuinka pitkä sana tahansa, joka kai kieliopin mukaan on vielä perusmuodossakin. Vanhoilta hakkuutyömailtahan oli tämä esimerkki:

Hevonen vetää puuta metsästä.
Hevosmies vedättää (hevosella puuta).
Työnjohtaja vedätyttää.
Puuyhtiö vedätytyttää.
Paperinostaja...
Jne...
Maailmanmarkkinat vedätyty.....tytyttää.

Nykymaailmaan kai sopisi vastaava viritelmä ajaa -verbistä.

t. Hanu
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Tämä ei nyt varsinaisesti ole yhdyssana, mutta varmaankin pisin ammattinimike, vai mitäpä luulette...

KOKONAISVALTAISEEN HYVÄÄNOLOON PYRKIVÄ HERMORATATERAPEUTTI

Kotiini kannetaan säännöllisesti erään luontaistuotekaupan mainoslehtistä ja joka lehdessä on tämä nainen kuvineen ja huvittavine ammatteineen. Kuinkahan kauan tuon kielihelmen keksimiseen on mennyt aikaa?
 

Kyle

Jäsen
Tässä linkissä lienee mailman pisin sana?http://www.everything2.com/index.pl?node_id=450559&lastnode_id=516178


Kyseisestä linkistä löytyy myös Suomen pisin sana(epäjärjestelmällistymättömyydellänsäkäänköhän), joka on siellä selitetty myös englanniksi =).

Tässä vielä pientä Suomi - Englanti sanastoa:


N Verb Meaning
0 tehdä to do
1 teettää to have someone do
2 teetättää to have someone have someone do
3 teetätättää to have someone have someone have someone do
...
N tee(tä)Nttää to (have someone)N do
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös