Washington Capitals 2013–2014

  • 209 242
  • 665

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
->Onko missään ollut juttua siitä, onko Leonsiksella ketään apuja GM:n valinnassa?

Isoin kysymys GM:a valitessa on ilman muuta Ovechkin. Liigan kovin caphit, Capsin kasvot, helvetin iso osa liikevaihtoa jne. Loppujen lopuksi tullaan siihen, että GM ei päätä Ovechkinin kohtaloa tai asemaa seurassa, vaan Leonsis päättää sen GM:n valitessaan: hän joko palkkaa GM:n joka haluaa rakentaa joukkueen Ovechkinin ympärille tai sitten hän valitsee GM:n joka on valmis tutkimaan kaikki vaihtoehdot voittavan joukkueen rakentamiseksi. Mielestäni ensimmäinen tie ei johda mihinkään mitä Capsissa ei olisi jo yritetty ja siten toinen tie on ainoa vaihtoehto. Se ei välttämättä tarkoita, että Ovechkin kaupattaisiin, mutta se välttämättä tarkoittaa, että Ovechkinilla ei ole kiveenhakattua asemaa seurassa.

edit: Se pitää vielä lisätä, että varsin kelvollisen pohjan GMGM seuraajalleen jättää. Muutamilla pelaajilla on NTC, mutta pitkissä sopimuksissa se on kaikissa rajattu: jopa Ovechkin on treidattavissa pariinkymmeneen seuraan. Lisäksi on helppo nähdä, että Carlssonin sopimusta kiitellään tulevina vuosina useasti.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Kerhon Pallo, Capitals, Liverpool, Real Madrid
En lähde itte sen suuremmin spekuloimaan ketä tai mitä tulee, mutta ei tainnut tähän ketjuun vielä olla linkitettynä Carreran kartoitusta uuden GM:n hakuun ; linkki

Mielenkiintoinen linkitys, kiitoksia vain. En ollut tuohon ehtinyt törmätäkään vielä. Pelkän cv:n perusteella mulle ainakin ensimmäisinä hyppää silmille Bostonin Benning ja Phillyn Hextall, molemmilla Stanley Cup vyöllä ja molemmat ovat tehneet sen joukkueessa joka on rakennettu puolustus lähtöisesti, joten se voisi olla hyvinkin se mitä Caps tällä hetkellä tarvitsee. Hextall sen lisäksi sellainen räväkkä persoona mikä on omaan mieleeni. Toki mikäli spekuloinnint Holmgrenin potkuista pitävät paikkansa ottanee Hextall hänen paikkansa Phillyssä. Sitten tuo Penguinsin Botterill voisi olla tuollainen high-risk-high-reward tyyppinen haku, miehellä on ihan hurjasti potentiaalia mutta en tiedä kannattaako tässä vaiheessa lähteä pelaamaan riskillä.

Tietysti muitakin hyviä esille tuonteja tuolla oli, mutta nuo nyt ensimmäisinä pomppasivat silmille.
 

Urpo35

Jäsen
Suosikkijoukkue
Capitals
Olipas kyllä hyviä uutisia nämä potkut. Oatesista kyllä tykkäsin persoonana, mutta ainakin tämän kauden perusteella mies ei sovellu päävalmentajaksi. Toivottavasti sinne saadaan nyt asiansa osaavat miehet tilalle, itseäni GM:n paikalle kiinnostaisivat kandidaateista eniten Bostonin ja Pensin assistant GM. Oikeastihan minulla ei ole mitään käsitystä kuka noista kandidaateista olisi paras tai sopivin Capitalsiin, noita kahta haluan Capsiin enemmän perstuntuman takia. Tai ei sillä nyt ole väliä kuka siellä on, kunhan osaisi hommansa.

Palasi heti uutisten myötä suuri innostus Capitalsiin, tänä vuonna pelien katselemisesta oli jo lähtenyt suurin kiinnostus pois kun käytännössä minua ei enää kiinnostanut puolessa välissä kauttakaan voittavatko he vai eivät. Play offeissa ei oltaisi kuitenkaan ensimmäistä sarjaa pidemmälle päästy. Nyt kaikki mahdollinen kesällä tapahtuva toimintakin on erittäin mielenkiintoista, pystyykö tuleva GM tekemään joukkueeseen jo tämän kesän aikana riittäviä muutoksia rosteriin?

Pari pakkia ja kakkossentteri toivottavasti ovat hankintalistalla, myös sellainen valmentaja joka osaa hyödyntää tähtien ominaisuuksia hyökkäyspäähän ja saa koko paletin puolustamaan riittävän kurinalaisesti. Valmentajalle toivottava ominaisuus olisi myös sellainen, että saa Ovien tajuamaan että vaikka hänen parhaat ominaisuudet ovat hyökkäyspäässä ja että hänelle maksetaan maaleista, voi hänkin puolustaa ja karvata edes jonkun verran. Ei hänen tarvitse olla se eniten töitä tekevä pelaaja puolustussuuntaan edelleenkään, kunhan nyt edes sillä tasolla sitä hommaa hoitaisi että se auttaisi viisikkoa pääsemään sinne toiseenkin päähän. Ja siitä hyökkäyspäästä puheen ollen, sielläkin sellainen kulmissa pyöriminen ja karvaaminen olisi toivottavaa edes silloin tällöin.

Valmentajastakaan en osaa sen isompia sanoa, kunhan nyt aikaisempi Capitals-historia ei olisi mikään etu paikalle valittaessa.

Joka tapauksessa hyviä uutisia, ensi vuonna voi sitten taas nauttia pitkästä aikaa jääkiekosta.
 

JuiWSH

Jäsen
Tästä täytyy olla samaa ja eri mieltä samaan aikaan.

Capsillä ei mielestäni todellakaan ole sellaista rosteria, millä pystyisi siirtämään pelityylin puolustukselliseen kiekkoon.
Kiekkokontrolli joukkueeksi tuosta on, kunhan saatte pelaajat ymmärtämään ja tekemään rankasti duunia esim backchecking osastolla.

Washington elää ja kuolee kiekonkontrollista, sillä mitä enemmän nykyinen rosteri touhuaa omassa päässä ilman kiekkoa, sitä varmemmin rankaisu tulee jossain vaiheessa. Tämä tietysti pätee kaikkiin joukkueisiin, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan tällä Washingtonin kohdalla.

Pelaajat pitäisi saada asennoitumaan puolustamiseen niin, että se on tärkein osa-alue, mutta samalla ne hyökkäyksiin lähdöt pitävät olla armottoman nopeita jotta vastustajalla on painetta koko ajan. Täytyy teroittaa se fakta, että puolustus on tie hyökkäykseen ja maalintekoon. Tässä on tietysti se haittapuoli, että noin reaktiivinen pelitapa on erittäin kuluttava ja aiheuttaa varmasti ajoittain sitä, että pelaaja ajaa itsensä pihalle tilanteesta kiekon tavoittelu tilanteissa.

Joel Quenneville (ja hänen pelikirjansa) olisi mielestäni tietämistäni valmentajista ja heidän tyyleistään ehdottomasti paras vaihtoehto Capsiin. Luojan kiitos herra pysyy visustu Chicagossa.

Jos nyt esimerkkiä haetaan, niin muistaakseni kaudella 07-08 Hawks pelasi agressiivisinta alivoimaa mitä olen ikinä nähnyt. Koko ajan vedettiin kiekkoon kiinni lujaa ja syöttölinjoille vedettiin sillä asenteella, että "nyt mä varastan ton kiekon". Patrick Sharp taisi silloin paukuttaa 7(?) alivoimamaalia.

Olen pahoillani, ettei esimerkki ole ehkä se kaikkein paras, mutta tämän tyylistä lätkää toivoisin Washingtonin pelaavaan 5v5 pelissä.
Quenneville on nimenomaan taitojoukkueen luotsaaja, jota Capitals on. Mitä nyt ise olen kuitenkin seurannut Hawkseja, niin kyllähän Quenneville on myös erittäin vahvasti puolustuspelaamista velvoittava valmentaja. Koko Blackhawksin joukkuehan pelaa vahvasti puolustussuuntaan, ja onhan Hawksin pakistokin aika kovaa luokkaa. Mielestäni Capitalsin kannattaa muuttaa joukkueen rakennetta hiukan, siis ihan muutamalla pelaajamuutoksella, jotta se on contender-joukkue. Nimenomaan tuomalla sitä puolustustaitoa. En nyt todellakaan tarkoita sitä, että Capitalsin pitää pelata jotain grindaus/puolustuskiekkoa, vaan kuten sanoit, tiiviin puolustuksen kautta lähdetään hyökkäykseen ja pelataam kiekkokontrolli-lätkää. Jotain Boston Bruinsia tai Colorado Avalanchea tästä joukkueesta on turha lähtä tekemään, koska se vaatisi jo niin suuria muutoksia rosteriin.

Isoin kysymys GM:a valitessa on ilman muuta Ovechkin. Liigan kovin caphit, Capsin kasvot, helvetin iso osa liikevaihtoa jne. Loppujen lopuksi tullaan siihen, että GM ei päätä Ovechkinin kohtaloa tai asemaa seurassa, vaan Leonsis päättää sen GM:n valitessaan: hän joko palkkaa GM:n joka haluaa rakentaa joukkueen Ovechkinin ympärille tai sitten hän valitsee GM:n joka on valmis tutkimaan kaikki vaihtoehdot voittavan joukkueen rakentamiseksi. Mielestäni ensimmäinen tie ei johda mihinkään mitä Capsissa ei olisi jo yritetty ja siten toinen tie on ainoa vaihtoehto. Se ei välttämättä tarkoita, että Ovechkin kaupattaisiin, mutta se välttämättä tarkoittaa, että Ovechkinilla ei ole kiveenhakattua asemaa seurassa.
Täysin samaa mieltä. Samalla se voisi antaa Ovielle sen pienen mietinnän paikan, että jos ei pelaaminen maistu niin sitten voi etsiä pelipaikan jostain muualta. En tällä hetkellä halua Ovechkinia mihinkään treidata, mutta jos vaikuttaa siltä ettei asenne muutu ja Cup voidaan kyseisen kaverin kanssa unohtaa, niin kiitos ja näkemiin. Tahdon pitää Ovien Capitalsissa, mutta Stanley Cup on kuitenkin se päätavoite.

Tässä muuten McPheen poistumishaastattelu: George McPhee 4/28/14

Vaikka olen täällä moneen otteeseen kuuluttanut, että haluan miehestä eroon enkä jaksa enään katsella tätä sähläämistä, niin muistetaan se, että puhun GM:stä, en itse ihmisestä tai persoonasta. Mies itsehän on erittäin asiallinen ja hieno persoona eikä itse miestä vastaan mulla ole mitään, en vain halua hänen jatkavan GM:nä Capitalsissa. Capsissa mieshän veti hienon rebuildin ja teki upeaa työtä, mutta joukkue lähti sivuraiteille ja nyt tämä oli pakko tehdä. Kyllähän mies sanoo haastattelussakin (ja olen samaa mieltä), että joukkueella oli mahdollisuus mennä päätyyn asti, mutta viime vuodet ovat olleet enemmänkin taistelua playoffpaikasta.
 
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Vaikka olen täällä moneen otteeseen kuuluttanut, että haluan miehestä eroon enkä jaksa enään katsella tätä sähläämistä, niin muistetaan se, että puhun GM:stä, en itse ihmisestä tai persoonasta. Mies itsehän on erittäin asiallinen ja hieno persoona eikä itse miestä vastaan mulla ole mitään, en vain halua hänen jatkavan GM:nä Capitalsissa.
Varsinkin boldatusta olen itse ollut aina vahvasti samaa mieltä ja olenkin ihmetellyt, että miten noin fiksunoloinen kaveri tekee niin usein kyseenalaisia ratkaisuja.

Siksipä mieleen on väkisinkin tullut, että onko omistaja vedellyt välillä naruja ja pakottanut McPheen tekemään ratkaisuja, joita tämä ei itse olisi välttämättä tehnyt. Onko tällaisesta jotain näyttöä tai tietoa? Asia on varmasti joskus mietityttänyt myös Caps-faneja.
 

Ovechkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dynamo Moskova, Leo Komarov ja Raimo Summanen
Siksipä mieleen on väkisinkin tullut, että onko omistaja vedellyt välillä naruja ja pakottanut McPheen tekemään ratkaisuja, joita tämä ei itse olisi välttämättä tehnyt. Onko tällaisesta jotain näyttöä tai tietoa? Asia on varmasti joskus mietityttänyt myös Caps-faneja.

Viime kevään trade deadlinella Leonis antoi kaikki valtuudet McPheelle, jolle sanottiin vain, että rakenna joukkue, joka voittaa Cupin. McPheen mielestä Erat oli puuttuva palanen ja kuinkas kävikään. Saatiin ahdistus vahvistuksen sijaan hinnalla millä hyvänsä ja voin kertoa, että se hinta on aivan pirun kallis.

Tietyllä tapaa myös tuo GMGM:n tapa palkata valmentajia oli outo. Aina haettiin jotain Capitalsin legendoja ja saunakavereita. Toivottavasti nyt saadaan joku kunnon koutsi penkin taakse.
 

SaucerPass

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs
En tällä hetkellä halua Ovechkinia mihinkään treidata, mutta jos vaikuttaa siltä ettei asenne muutu ja Cup voidaan kyseisen kaverin kanssa unohtaa, niin kiitos ja näkemiin. Tahdon pitää Ovien Capitalsissa, mutta Stanley Cup on kuitenkin se päätavoite.

Ei Ovieta mihinkään kyllä olla treidaamassa.

Ovechkin maine pelaajana sekä kesään 2021 jatkuva sopimus ovat niin iso punainen lippu jokaiselle organisaatiolle, että en yksinkertaisesti näe, että yksikään GM olisi valmis maksamaan Ovechkinista sellaisen paketin, että kauppa kannattaisi Capsille. Ei Capsin kuitenkaan kannata Ovechkinista mihinkään pilkkahintaan luopua.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Laviolette voisi olla Capitalsin penkin taakse aika kova sana. Iloista ja räiskyvää kiekkoa mikä sopisi Capitalsiin. Se, onko Laviolette löytänyt tuohon puolustuspelaamiseen mitään tolkkua niin sitä en tiedä ja se onkin varmaan se ainut asia mikä erottaa Lavioletten huippuvalmentajasta? Itse kumminkin uskon, että Lavioletten johtama Capitals voisi menestyä.

Ovechkin = Washington Capitals, tuskinpa mies on mihinkään lähdössä.
 

Ferris

Jäsen
Tietyllä tapaa myös tuo GMGM:n tapa palkata valmentajia oli outo. Aina haettiin jotain Capitalsin legendoja ja saunakavereita. Toivottavasti nyt saadaan joku kunnon koutsi penkin taakse.

McPheen kommentit ja elekieli tuossa aikaisemmin linkitetyssä haastattelussa viestitti mielestäni siihen suuntaan että aina ei tainnut saada tehdä sitä mitä olisi itse halunnut. Viittaan tällä siihen kohtaan, jossa toimittaja kysyi jotain tyyliin "ohjailiko Leonsis päätöksentekoa mitenkään?". Tähän McPhee vastasi muistaakseni että minä tein päätökset, oli tämän jälkeen hetken hiljaa ja sitten hieman virnistäen vinkkasi silmää kyseiselle toimittajalle. Eli mielestäni viestitti, että tein päätökset mutta ohjausta tuli ylempääkin.

JuiWSH tiivisti hienosti meikäläisenkin ajatukset McPheestä. Kun tuon eilisen puolituntisen katsoi läpi, niin eihän tuosta miehestä voi olla pitämättä persoonana. Kaikinpuolin asiallinen ja lämpimän tuntuinen kaveri, joka teki paljon hyvää DC:n kiekkoskenen kehittämisen suhteen.

17 vuotta on pitkä aika samassa paikassa ja siinä ajassa helposti käy ns. sokeutuminen omaan tekemiseen. Ja niin varmasti McPheelle kävikin. Jossain artikkelissa oli hyvin ruodittu sitä, kuinka McPhee mieluummin teki jatkosoppareita omille tutuille kavereilleen sen sijaan että joukkueeseen olisi tuotu uutta verta ulkopuolelta. Toimivan pakiston kasaaminen oli McPheen Caps-taipaleen suurin kompastuskivi ja siihen mielestäni hänen uransa Capseissa lopulta kariutuikin. 17 vuotta odottelin Mark Tinordin korvaajaa, mutta oikeestaan yhtään hänen tyylistään ja saman tasoista kaveria ei koskaan Caps-takalinjoilla nähty. Erskine ja Witt olivat ehkä lähinnä samaa tyyliä, mutteivät ykkösparin miehiä.

Kaikkea hyvää McPheelle jatkossa, töitä varmasti tulee löytämään. Siinä olisi tarjolla Liigaan tai KHL:ään hyvä GM, mieshän sanoi voivansa jatkaa uraan missä vaan pääsee GM:n hommia tekemään. ;)

Vielä kun jostain sais nähtäväksi videopätkän siitä kun McPhee niisti sitä Chicagon valkkua turpaan harkkapelin jälkeen! :D
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Hiitelä myöskin kritisoi Leonsiksen sekaantumista joukkueen päätöksentekoon Urheilusanomissa. Mikäli McPhee ei innostu kirjailijaksi, niin valitettavasti tuskin koskaan saadan selville, että mitkä päätöksistä olivat GMGM:n käsialaa ja mitkä niistä tulivat annettuina. Hiitelä myös spekuloin Gretzkyllä, joka tietojen mukaan haluaa takaisin GM:n rooliin ja on myöskin ollut hiljattain Leonsiksen aitiovieraana.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
No ei sentään ilmaiseksi lähtenyt. Halak hankittiin playoffeihin ykköskassariksi ja tällä kertaa tämä uhkapeli ei tuottanut tulosta. Vaikka Neuvirth lähti, niin näiden treidien johdosta Capitals ei heikentynyt juurikaan.

Näköjään jo vajaa pari viikkoa sitten Capitals on treidannut WHL:ssä pelaavan D Jaynen Risslingin Nashvilleen 7th pickiä vastaan. Itselleni täysin tuntematon pelaaja, tuli tuo juttu vaan vastaan kun selailin Capitalsiin liittyviä uutisia. Capitals varasi kyseisen pelaajan vuoden 2012 draftissa seitsemännellä kierroksella.
 

JuiWSH

Jäsen
No ei sentään ilmaiseksi lähtenyt. Halak hankittiin playoffeihin ykköskassariksi ja tällä kertaa tämä uhkapeli ei tuottanut tulosta. Vaikka Neuvirth lähti, niin näiden treidien johdosta Capitals ei heikentynyt juurikaan.

Itse koen tuon treidin positiivisena. Vaikkakin Neuvystä nyt luovuttiin aika halvalla, niin ei miehestä olisi ollut helppo saada paljoakaan enempää deadlinella. Nyt sentään saatiin 2,5 miljoonaa capista pois, tilaa Holtby-Grubauer -kaksikolle, sekä 3. että 4. kierroksen varaukset. Että näin loppujen lopuksi kaikkihan meni (ainakin omasta mielestäni) todella hyvin.
 

JuiWSH

Jäsen
Uutta kakkossentteriä pukkaa try-outin kautta?

Report: Capitals Offer Tryout to Slovenian Center Jan Urbas

McPhee on hommissa vielä heinäkuun alkuun asti, ja sen kyllä huomaa.

Ite olin lukevinani, että McPheen soppari kestää heinäkuun alkuun asti, mutta Capitalsin apulais-gm on tällähetkellä ohjissa.

Edit: En nyt millään löytänyt sitä uutista. Siis kyseisessä uutisessa oli Halakin treidistä Islandersiin (ei siis kuitenkaan sama sivu kuin mikä aiemmin linkitettiin tähän viestiketjuun) ja samalla maininta, että tämä on Capitalsin apulais-gm:n ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös