Vlasakin päätös perjantaihin

  • 4 553
  • 34

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Muutama valittu klisee yms.

Niin, ihmettelen edelleenkin että miten HPK:n johdolle "tuli yllätyksenä" Vlasakin lähtö "salaisella" sopimuksella sveitsiin, eikö muuan Vlasak jo keväällä kertonut halustaan lähteä Hämeenlinnasta? Onko jotakin salailtu jotta kausikortit menisivät paremmin kaupaksi? Olenko vainoharhainen kun minusta tuntuu että jossain mättää ja pahasti?



Ohessa asian tiimoilta muutamia kliseitä joita en mielellään kuuntelisi:

Mitä paniikkia, onhan vasta kesäkuun puoliväli!
Monet nostavat ensikaudella tasoaan.
Pari kolme hyvin luistelevaa laituria korvaa sentteripelin.

No viimeistä ei ole VIELÄ kuultu, ja toivon todella että ei myös kuulla...

Toivon ja uskon kuitenkin kaikesta huolimatta että tilanne korjaantuu ennen kaudenalkua.

Täältä tähän
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Blaah.

Tiedän mitä sanotte tämän viestin jälkeen, mutta mielestäni tämä ketju voitaisiin hyvillä mielin lopettaa. Sama itkuvirsi jatkuu, sanottiin mitä hyvänsä. Miksi siis vatvoa kyseista asiaa yli 20 viestin kera - kaikissa viesteissa kerrotaan samoista asioista. Eiköhän kaikille ole tullut selväksi kahden eri puolen kanta? Toisten mielestä nyt tiputaan divariin ja meillä on paska joukkue, paska kaupunki ja paska johto. Ensi kausi on välivuosi ja kaikki menee päin helvettiä, koska meiltä puuttuu joukkueestä Vlasak, Simicek ja sata muuta joukkueessa ennen pelannutta. Toisten mielestä (johon minäkin lukeudun) ollaan menossa oikeaan suuntaan ja asiat ovat hyvin.

Tarviiko samoja asioita toistaa eri muodossa viesteistä toiseen? Eiköhän olisi parempi vaan, että kaikki rauhotuttaisiin - tämähän on vain jääkiekkoa! Ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan. Minä heitän kevään villeimmän veikkauksen, että HPK:n liigajoukkue on kasassa liigan alkuun mennessä. Siellä on varmasti myös silloin viisi ulkomaalaista pelaajaa. Hirveätä sisällissotaa, josta minä ainakin sanon itseni irti tästä viestistä lähtien.
 

Noose

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chargers, HPK, Oakland A's, Tampere Saints
ThaSpot

Tuo peräänkuuluttamasi rauhottuminen on aina hyvä aloittaa peilin edestä. Kirosanojen yliannostus ei sovi hyvätasoiseen kiekkokeskusteluun. Sanomma.

Asiasta olen samaa mieltä. Nostettakoon tämä ketju taas kun niitä vahvistuksia tulee niin saadaan sitten tähän perään itkuvirttä/ylistystä kunkin mielen mukaan.
 
F

Flonaldo

Re: Pitäisikö nyt riemuita?

Nyt varmaan ne, jotka ovat syyttäneet allekirjoittanutta ja muutamaa muuta nimimerkkiä paskahousuiksi varmaan riemuitsevat.
Luepa Kerhon keskustelusta ThaSpotin (kulkee siellä nimellä -pok) vastaus siihen ketä on nimitelty ja minkä vuoksi. Minä en ole paskahousuista puhunut, mutta ilmeisesti kirjoitukseksi on minulle myös osoitettu. Mistä minun pitäisi riemuita?

1. Mitä meidän pitäisi ymmärtää siitä, että Korpela ei vieläkään kategorisesti totea, että sentteriä tässä tarvittaisiin?
Ehkä saat itse hoitaa Korpelan puheiden tulkinnan. Vaikka Riivan kanssa aika usein juttelenkin, niin en vielä osaa lukea rivien välistä salakirjoitusta.

2. Kuka tekee Kerhossa ensi kaudella maalit? Yksikään jäljellä olevista ei ole 20 maalin mies, ellei sitten Nedved veny parhaimpaan tasoonsa. Vai ehkäpä odotat Eero Somervuoren niittaavan 25 häkkiä?
Nedvedillä oli selvästi normaalia tasoa heikompi kausi ja tuloksena 17 börsää, eiköhän sieltä ainakin saman verran tule. Somervuori istui puoli kautta penkillä, sitten vihdoinkin Teisa päästi pelaamaan. Kauden tärkeimmät pelit - siis kauden kymmenen viimeistä - ja Eero iskee 9 maalia 10 pelissä. Ei paha. Jos yhtään samanlainen Eero on tällä kaudella Ritari-paidassa, niin 20 on selviö. Miettinen varmaan myöskin aika lähellä pariakymmentä. Määttänen laittaa sen perus-viisitoista. Kucharicikilta tulee kymppi. Santala lähellä myös kahtakymmentä, 15 saletissa. Muut miehet heittävät yhden siellä, toisen täällä. Ja sitten laituri/sentteri ulkomaanelävä herra X, jonka maalisaldoksi tulee ? Pakeista Peltonen, Sulku ja Tuulola pommittavat myöskin varmaankin jonkun pussin viivalta. Musta hevonen saattaisi sitten olla Kenig, jonka varaan en kylläkään laske.

3. Kuka tekee peliä? Kuharchik?
Laiturit tekee peliä. Teisan taktiikka oli monta vuotta täysin (lue: liian) sentterivoittoinen. Keskurilla oli vastuu kaikesta. Nyt meillä on kolme sentraalia, joilla kaikilla on vahvana puolena oman pään peli. Jalosen pöksyissä itse siis piirtelisin fläppitaululle tuollaiset kuviot. Ja Santala nyt joka tapauksessa pystyy tekemään peliä mainiosti ja Kuhakin tyydyttävästi.

4. Oletko (nyt käsi sydämellä) todella vakuuttunut siitä, että Santala kestää ykkössentterin paikan asettamat paineet?
Miksi ihmeessä en olisi? Mieshän on jo näyttänyt ja todistanut tuon, ei sitä enää pitäisi epäillä. Koko viime kausi Kerhon ykkössentterinä. Välillä peliaikaa lähes 30 minsaa per matsi ja 75% pelien aloituksista. Tuloksena 40 paunaa, vaikka esim. loppukaudesta Vlasakin tehottomuus vei paljon pojoja. Puolustuspäässä aivan eliittiä. Henkinen kantti loistava. Minä voin vannoa Santalan nimeen vaikka käsi raamatulla, jos joku niin haluaa.

5. Oletko todella sitä mieltä, että pleijareihin päästään ilman, että joukkueessa on yhtään yli 40 pinnan ns. tähtipelaajaa?
Jos tilanne tuollainen ensi kaudella on, niin olen.

6. Voittaako Lukko mestaruuden? Niillähän on nuori, nälkäinen ja turhista tähdistä puhdistettu joukkue?
Voi vaikka voittaakin, mistäs minä sitä tiedän. En kyllä vetoa lähtisi silti raumalaisten puolesta lyömään ennen kuin kerroin on kolminumeroinen.

7. Mikä sijoitus ensi kaudella tyydyttäisi sinua? Vaikka viimeinen sija kunhan on yritystä ja räminää?
No vaikea lähteä asettelemaan tavoitetta ennen kuin joukkue on kasassa. Periaatteenahan on, että sarjaa pelataan sen takia, että se voitettaisiin. Pohjimmainen tavoite on siis aina mestaruus. En usko, että olisin viimeiseen sijaan tyytyväinen enkä ymmärrä kommenttiasi yrityksestä ja räminästä. Minä käyn Rinkelinmäen hallissa sen fiiliksen takia, joka minulle tulee, kun matsin jälkeen kävelen hallin ovista ulos. Tuloksella on tietysti tuohon fiilikseen iso vaikutus, mutta niin on monella muullakin tekijällä. Yksittäiseen tappioon voisin siis olla tyytyväinen mikäli pelissä olisi ollut oman joukkueeni taholta riittämiin vaikka esim. juuri yritystä ja räminää. Koko sarjan kohdalla tilanne on tietysti eri.

Ja tähän vielä joku loppukaneettikin. Arvoisa Jussih voi puolestani vuodattaa tuskaansa ja angstiansa määrättömästi ihan missä foorumeissa tahansa. Silti luulisi kestävän myös sen, että on olemassa meitä, jotka olemme päättäneet selviytyä tilanteesta ilman lääkärin diagnisoimaa depressiota. Minä en myöskään ole syyllinen siihen, että hieno ja suuri Hämeenlinnan ylpeys Tomas Vlasak päätti haistattaa meille paskat. Vuodata tuskaasi maailmalle, älä minulle.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kerran vielä (ja sitten lasku)

Koska en näköjään pysty jättämään asiaa sikseen niin kommentoidaan nyt sitten vielä kerran HPK:n rakennusasiaa. Anteeksi mahdollinen sekavuus, mutta yritän nyt tyhjentää koko pajatson omalta osaltani (varoitus, pitkä kuin romaani):

1. Mihin päästään nyt koossa olevalla jengillä?

A. Valmennus

- en ota näyttöjen (niin positiivisten kuin negatiivistenkin) puutteen vuoksi kantaa. Antaa ukkojen yrittää.

B. Maalivahtipeli

- on vaihdettu liigatasoinen Kapanen, jolla suoritustaso olisi ollut suhteellisen varma, muttei häikäisevä kahteen nuoreen mieheen, joista kumpi tahansa voi nousta tähdeksi. Riski, mutta hyväksyttävä sellainen. Rahaakin taisi säästyä? En valita.

C. Puolustus

- Tuulolan hankinta oli johdon viimeaikaisista toimenpiteistä ylivoimaisesti järkevin. Suoritusvarma pelaaja, jota kukaan ei nyysi ensikauden jälkeen. Siunatuksi lopuksi kolmen vuoden sopimus.
- Peltonen ja Sulku hoitavat roolinsa ilman epäilystä. Peltonen oli mielestäni terveenä ollessaan viimekautisen Kerhon paras pelaaja.
- Kankaanperä, odotusarvot eivät ihmeelliset, mutta hoitanee peruspakin tontin tyydyttävällä tasolla. Hyvä hankinta.
- Tuukka Mäkelä. Katsotaan ensin, kommentoidaan sitten.
- Teemu Aalto, potentiaalia nähtyä enemmän. Näyttöpaikkoja ollut paljon, mutta en vastusta vielä yhden antamista.
=> Näilläkin ukoilla voi pelata liigaa

D. Hyökkäys

- Zdenek Nedved, Potentiaalinen kahdenkymmenen maalin mies. Nykykokoonpanossa Kerhon tärkein mies.
- Tommi Santala, loistava kakkossentteri. Tyydyttävä ykkönenkin, mutta voi toki parantaa vieläkin, sillä on kehittyvä pelaaja.
- Kuharchik, katsoi asiaa miten päin tahansa, en ymmärrä miksi tähän mieheen tuhlattiin ulkomaalaisen paikka. Marko Palon tasoa, mutta vie ulkomaalaisen paikan. Ikääkin jo 31 joten sisäisen sankarin löytymisen todennäköisyys heikohko.
- Pasi Määttänen, jos löytää parhaan tehonsa, pelastaa paljon. Hyvä kakkosen laituri.
- Eero Somervuori, takavuosien ja alkusyksyn Eerolla enemmän käyttöä Forssassa. Loppuvuoden Eero saattaisi pelastaa kauden. Ykköseen tai kakkoseen, muuten ei iloa.
- Antti Miettinen, jos kehitys jatkuu paljon iloa. n. 30 pinnaa.
- Riku Hahl, viime kausi pettymyt, mutta eihän sitä koskaan tiedä...
- Suutarinen, kirjoittamaton kortti miesten tasolla
- Kenig, potentiaalia vaikka mihin, mutta toteutuuko?
- Rajamäki, tehottomampi painos Jyrki Louhesta, taklauspelin ystävien tuleva suosikki. Hyvä hankinta kolmoseen.
=> kokonaisuus alle liigan keskitason



2. Mikä sitten oikein mättää, Jussi H?


Näillä elementeillä HPK taistelee kaiken natsatessa pleijaripaikasta. Nyt olen sen siis tunnustanut. Miksi sitten minä ja muutamat muutkin olemme narisseet monen viestiketjun voimalla? Siksi, että kaiken natsatessa pleijaripaikasta taistelu ei ole se mitä Kerholta odotan parin viimekauden suoritusten ja puheiden valossa. Tänä vuonna johto on ollut kovin hiljaa, mutta vielä viime vuonna Lintumäki totesi tavoitteen olevan mestaruus.

Olen antanut kertoa itselleni, että Kerhon taloudellinen tilanne on hyvällä mallilla ja rahaa olisi pelaajasopimuksiin käytettävissä vähintään saman verran kuin viime vuonna. Näin ollen näkisin mielelläni, että rosteri näyttäisi edes viimevuotisen veroiselta, mutta totuus on osoittautunut toiseksi. Vain puolustus ja maalivahtipeli näyttäisivät olevan viimevuotisella tasolla. Hyökkäyksen heikentyminen on suorastaan järkyttävää luokkaa:

pois Pärssinen, tilalle ei ketään
pois Rosa, tilalle Nedved (- 15 pinnaa)
pois Vlasak, tilalle Kuharchik (- 20 pinnaa, laskettu miesten potentiaalista, ei Vlasakin viimekauden esityksistä, joita painoi NHL-pettymys)
pois Louhi, tilalle Rajamäki (- 10-15 pinnaa)
pois Palo, tilalle ei mitään (- 25 pinnaa ja - seuran kasvot)

Nämä pistemenetykset on täällä käydyssä keskustelussa nollattu toteamalla, että eroon päästiin turhista surffareista ja tilalle saatiin joukkuepelaajia, jotka yrittävät loppuun asti. Rosa "surffaili" 50 pinnaa, joista 25 maaleja, ellen aivan väärin muista. Vlasak teki kahdessa kokonaisessa kaudessaan yli sata pinnaa. Minä katselisin mielelläni tällaisia surffaajia Kerhossa. Eri asia tietysti on, että ukot halusivat lähteä eikä heitä voinut pitää. Silti ottaa kuppiin lähteneiden perusteeton vähättely ja tulleiden kehuminen maasta taivaaseen, vaikka ainoat vähänkin luotettavat indikaattorit (tilastot) kertovat aivan muuta.

Minä en ole vaatinut, että kaikkien pitää olla tähtiä, mutta kyllä yksi ketjullinen todellisia profiilipelaajia tarvitaan joukkueessa, joka aikoo mitaleille. Eri asia on jos tästä tavoitteesta on kaikessa hiljaisuudessa luovuttu.



3. Millä edellytyksillä tuleva kausi vielä voisi onnistua?

- Nedved palaa tasolleen (20 maalia, 40 pinnaa), tämä on todennäköistä.
- Miettinen ylittää (15 maalia ja 30 pinnaa), tähän uskon.
- Pasi Määttänen alkaa tehdä maaleja paikoistaan ja ylittää 20 maalia, mahdollisuuksien rajoissa.
- Kuharchik toistaa kolmen vuoden takaisen temppunsa ja tekee jotain myös hyökkäyspäässä (15 maalia ja 40 pinnaa), ei taida onnistua.
- Eero Somervuori tekee 20 maalia ja 30 pinnaa, voi olla että tekeekin.
- puolustus hoitaa tonttinsa ja Tuulola nousee tähtisarjaan, mahdollista.
- jompi kumpi maalivahdeista tekee Pasi Nurmiset, todennäköisyys aika hyvä.
- Tommi Santala kestää ykkössentterin paineet (20 + 30). Siinä kinthaalla...
- Kasper Kenig kontribuoi muutaman maalin.


Näistä kohdista yksikään ei saa pettää jos Kerho meinaa pelata mitaleista.


4. Mitä vielä voisi tehdä?

- Hankkia ykkössentterin (= 20 + 30 pistettä, kyky pyörittää ylivoimaa ja yli 50% aloitusvoittoja). Santala on loistava kakkonen, muttei riittävän varma ykköseksi (esim. aloituksia Santala voittaa aivan liian heikolla prosentilla ykköseksi, ylivoiman pyörityskin on vähän niin ja näin). Tämä mahdollistaisi Kuharchikin pistämisen laitaan, jossa mies voisi kakkosketjussa olla jopa hyödyksi.
- hankkia Joonas Junkan. Junkka ei ole Martinek, mutta luokkaa parempi kuin moni muu Kerhossa pelannut pakki. Minä en valittaisi puolustuksesta Junkalla vahvistettuna lainkaan. Ellei Junkkaa tai takuuvarmasti samantasoista ukkoa löydy, kannattaa viimeinen ulkomaalaispaikka sijoittaa Sniper-tyyliseen hyökkääjään mielummin kuin hankkia epävarma pakki.
- välttää paniikkihankinnat à la Jakke Varvio (hintalaatusuhde alle arvostelun).
- jos ulkomaalaishankinta kohdistuu laituriin, pitäisi koittaa saada Savijoki pelaamaan kakkosen sentterinä, jolloin Kuharchikin voisi edelleen laittaa laidalle.


Näillä edellytyksillä pelattaisiin edelleen mitaleista, ehkä jopa mestaruudesta.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Kerran vielä (ja sitten lasku)

Viestin lähetti Jussih

A. Valmennus

- en ota näyttöjen (niin positiivisten kuin negatiivistenkin) puutteen vuoksi kantaa. Antaa ukkojen yrittää.


Pelaajien osalta onkin tässä ketjussa jo kirjoitettu paljon asiaa. Sen sijaan valmennusta ja Jukka Jalosta ei ole juurikaan käsitelty. Yllättävää että JussiH ei ollenkaan ole maininnut sitä että Jalosen aikaisemmat näytöt ovat varsin vaatimattomat SM-liigasta.

92-93 Ipan päävalmentajaksi kesken kauden ja joukkueen sijoitus kauden lopussa 8.

93-94 Kausi Ipan päävalmentajana ja sijoitus 7.

94-95 Aloitti Ipan päävalmentajana, sai kenkää kesken kauden, kutsuttiin uudestaan takaisin, sijoitus 12.

96-97 kesken kauden 1.12 Lukon päävalmentajaksi, sijoitus 10.

Jos kausi lähtee kangerrellen käyntiin niin vaikeaa tulee olemaan Jalosella jälleen.
 
F

Flonaldo

Jaa, eivätpä ne linjaukset Jussin kanssa sittenkään niin kovasti toisistaan eroa. Paria pointtia lukuun ottamatta voin allekirjoittaa ennen laskun pyytämistä kirjailemasi lähes kokonaisuudessaan.

Kokoonpanojen vertaileminen hyökkäyspäässä suoraan menneillä ja tulleilla pisteillä on tietysti yksi tapa miettiä minkälainen ketjusto ensi kaudelle on koossa. Ei mielestäni kuitenkaan kaikkein mielekkäin. Viime kauden hyökkääjistö oli kuitenkin niin epätoimiva ja väärin roolitettu yksikkö. Tietysti siellä jotkut kaverit keräilivät tehoja, mutta silti homma ei toiminut, ei tippaakaan.

Miksi ihmeessä keskushyökkääjien pitäisi pyörittää yv:tä? Eihän siihen ole mitään järjellistä syytä. Sentterihankinnan yhteydessä tätä muistettiin aina korostaa, mutta sehän on aivan yhdentekevää kuka sitä pyörittää kunhan homma toimii.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Viimeinen

kannanotto. Noose, viestini ei mielestäni sisältänyt liiallista kiroamista. Ymmärrän ärtymyksesi moderaattorina. Kuitenkin oli pakko tehostaa tekstiäni muutamalla -piipillä-, mutta älkäähän välittäkö. Kirosana sinne tai tänne, no pyydän anteeksi. Jatketaan asialinjalla.;)
 

entti7

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Team Harrier
Re: Kerran vielä (ja sitten lasku)

Viestin lähetti Jussih

- hankkia Joonas Junkan. Junkka ei ole Martinek, mutta luokkaa parempi kuin moni muu Kerhossa pelannut pakki. Minä en valittaisi puolustuksesta Junkalla vahvistettuna lainkaan. Ellei Junkkaa tai takuuvarmasti samantasoista ukkoa löydy, kannattaa viimeinen ulkomaalaispaikka sijoittaa Sniper-tyyliseen hyökkääjään mielummin kuin hankkia epävarma pakki.


Junkka voidaan valitettavasti unohtaa, Junkka on tehnyt sopimuksen HiFKin kanssa! Ja tämä tarina on tosi, en ole pitänyt tapanani levitellä mitään "kummin kaimalta" kuultuja juttuja! Korpela on parhaillaan Tsekissä, joten josko sieltä tarttuisi haaviin pelimiehiksi luokiteltavia kiekkoilijoita - toivotaan!
 

seetre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ingvar Hirdwall
Re: Re: Kerran vielä (ja sitten lasku)

Viestin lähetti entti7


Junkka voidaan valitettavasti unohtaa, Junkka on tehnyt sopimuksen HiFKin kanssa! Ja tämä tarina on tosi, en ole pitänyt tapanani levitellä mitään "kummin kaimalta" kuultuja juttuja! Korpela on parhaillaan Tsekissä, joten josko sieltä tarttuisi haaviin pelimiehiksi luokiteltavia kiekkoilijoita - toivotaan!

Mistä tää stoori on saanut alkuunsa. Onko tämä ns. varmaa tietoa? Jos on varmaa tietoo niin voipahan sanoa että ainakin IFK.oon puolustus vähän vahvistuu.
Miten oli muuten toi Junkan puolustuspään pelaaminen, ainakin pisteitä tuli ihan kiitettävästi pakiks.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös