Viskin ystävät

  • 542 949
  • 2 024

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Nyt kun kamaloista viinoista on jo pulistu, niin eikö olisi aika siirtyä sivistyneempiin juomatottumuksiin.

Kuten parahin mr. Designer jo totesi, viski on aitoa ainetta silloin kun se on hyvää viskiä, eikä mitään kuravettä (vrt. 88). Viskiä on kuitenkin monenlaista ja makuja myöskin. Löytyy bourbonia, eli amerikkalaista raakaa jäteviskiä jota voi hyvin ja saa lantrata vaikka kokiksella, löytyy taas Jack Danielsia jota tavallinen taatelin tallaaja ei edes viskiksi miellä, ja sitten skottiviskit enemmän ja vähemmän blended tai single maltit.

Itse olen mieltynyt Laphroaig- viskiin juuri sen kultaisen täyteläisyyden ja savun maun sekä suolaisen meren henkäisyn aiheuttaman tuoksun vuoksi. Rakenteeltaan Laphroiag on hieman öljyinen, loppunautinto kuitenkin täyteläinen ja hyvin yksilöllinen. Toinen melkein yhtä hyvä on Bowmore. Molemmat Islay´n saarelta kotoisin.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Missä ovat irkkuwhiskyt? Bushmill`s, tuo jalo juoma! Jokaisen whiskyn ystävän on irkuissa matkatessaan käytävä Bushmillin kylässä tutustumassa kyseisen tuotteen tislaamoon.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti fiftyeight
Toinen melkein yhtä hyvä on Bowmore. Molemmat Islay´n saarelta kotoisin.

Osuin hiljattain kohdalle, kun eräässä tax free-myymälässä oli Bowmore 12 YO 100 cl "varastontyhjennystarjouksessa", hintaan n. 8 euroa/puteli. Olis vissiin pitäny ostaa toinenkin...
 

mikaw

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse ainakin on tullut testattua yleensä eri merkkejä. Jotain suosikkeja on kuitenkin löytynyt eli tuo jo edellä mainittu Laphroaig ja laitetaan nyt vaikkapa Macallan. Muitakin kyllä löytyy ja itseasissa aika harva viski nyt ei kauhean pahaa ole ollut. Ehkäpä Jim Beam, mutta sehän nyt ei mitään viskiä edes ole.

Testaajille varoitus. Testikohde saattaa olla todella kallista eikä ehkä kannata summassa kokeilla. Toki jos on budjettia niin eihän siinä sitten mitään ja 10+ €:n paukkuja vaan naukkailemaan. Hyviä ovat. Ja tähän sopikiin isän antama elämänohje, että köyhän ei kannata ostaa halpaa.

Juu ja vielä pitää kehua, että olikosenyt Japanilainen Nikka on todella hyvää. Suosittelen. Sitä löytyy ainakin Helsingistä Vanhan kuppilasta. Tämä olikin yksi näitä testikappaleita ja hintaa oli n. 50 mk (vanhaa rahaa siis). Tätä pitikin joskus tilata, mutta en tiedä kun pitäisi tilata laatikollinen (12 pulloa), joten on aika kallista (laatikko + kulut). Tosin jos löytyy osallistujia niin... Kommentteja?
 

Jet-Ace

Jäsen
Mallasviskit ovat mieleeni. Perusversio Glenfiddich sopii peruskäytttöön, mutta Laphroaig ja muut vastaavat maistuvat myös. Ei jäitä tai mitään muutakaan joukkoon ja huoneenlämpöisenä. Jotkut tosin vannovat vesitilkan lisäämisen puolesta, mutta minä juon mieluiten sellaisenaan.

Bourbonit ovat hirvittävää hajuvettä. Jo niiden haju saa inhon väristykset kulkemaan selkärangassa.

Hyvä calvados on myös orgastinen nautinto. Näitä hyviä on Suomessa niukanlaisesti tarjolla. Papa Giovannissa Hesassa on kaksi hyvää (ja kallista) calvadosta. Samoin heillä on hyvää mustikkagrappaa, jota ei grapaksi uskoisi. Kun siihen lisätään hyvä, italialainen ruoka sekä ehkä Helsingin paras palvelu ravintolassa, niin ei voi muuta kuin suositella paikkaa. Heillä on myös hyvä viinilista.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Tuosta vesitilkasta en malta olla mainitsematta.

Tietysti jokainen kokee juoman omanlaisenaan. Siihen vaikuttavat mm. ihmisen omat "aromit" eli oma hajuneritys sekä ympäristön vaikuttavat tekijät, valoisuus jopa seura.

Kuitenkin viskit on erään katsantokannan mukaan tehty alunperin ikäänkuin jonkinlaisiksi tiivisteiksi. Ammoisina aikoina kaikki ylimääräinen painolasti on ollut pahasta ja siksi mm. viski on tarkoituksella tehty ns. liian voimakkaaksi. Tilkka huonelämpöistä vettä joukkoon ja silloin viski antaa arominsa parhaiten esiin.

No, meitä on moneksi, mutta itse nautin sormenvahvuisen viskin ruokalusikallisella taskulämmintä vettä lantrattuna.
 
Suosikkijoukkue
SUOMI
Famous grouse (vai oliko se yhteen tai grouse isolla?) maistuu oikein hyvälle. Ilman jäitä, vesitilkka toiseen lasiin viereen josta on mukava ottaa pieni suullinen silloin tällöin nollatakseen suu.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Pidän hyvästä viskistä mutta ongelmana on ettei se tahdo pysyä sisällä,ja jos pysyykin niin seuraavana päivänä on monumentaalinen krapula.
Kirkasta viinaa voi juoda huoletta suuriakin määriä ilman edellämainittua ilmiötä mutta ns. värilliset tuottavat ongelmia.

Sama oireyhtymä on havaittavissa konjakkia läträtessä.
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Viiskasi...

...on selkeesti "minun miehiä"!

Pitkään keikkui Laphroaig myös minun suosikkilistani ykköspallilla, mutta niinkuin urheilussa ja elämässä yleensäkin, kaikki kohtaavat voittajansa ennemmin tai myöhemmin. Kun nyt kerran ilmeisesti oikeista viskeistä tässä ketjussa puhutaan niin unohdetaan heti alkuun tuo uusi manner bourboneineen (mitä lie pontikkaa!?!).

Olen siis luonut hiljattain (kuherruskuukausi kuitenkin jo ohi ja liitto kestää) varsin intohimoisen suhteen aivan Jumalaiseen tuotteeseen nimeltään LAGAVULIN 16!

Painii tosin siellä hintahaitarin kärkipäässä, mutta jokainen tippa on ehdottomasti hintansa arvoinen...

"Many believe that this is one of the oldest distillery sites in Scotland. In 1816 local farmer and distiller John Johnston founded the first legal distillery here at Lagavulin (pronounced Laga-voolin, after the Gaelic Laggan Mhouillin, "the hollow where the mill is").

Today, the four onion-shaped stills at Lagavulin are neatly tucked into a whitewashed jumble of buildings by the sea on Islay's (pronounced Eye-la) rocky southern shore, guarded by the imposing ruin of Dunyvaig Castle.

There's nothing hurried about life on Islay or about dark, intense Lagavulin, which receives the slowest distillation of any Islay malt, then spends sixteen years in old oak casks before being bottled.

Pungent and potent, this is the great Islay malt. With richly peaty, deep, smoky flavours, it has an intense, long, ambrosial finish.

Lagavulin is the majestic Islay destination on a journey around Scotland's six malt whisky making regions. The other Classic malts are:

GLENKINCHIE Lowland
DALWHINNIE Highland
CRAGGANMORE Speyside
TALISKER Island
OBAN Western Highland"

Kerta kaikkiaan NAMM!

Jäistähän kukaan ei edes viitsi puhua näiden Jumalaisten juomien nauttimisen yhteydessä. Kuivana ja huoneenlämpöisenä. Jos nyt sitten veden kanssa tosiaan tarvitsee läträtä (henkkoht en suosi, vaikka tiedänkin sen olevan etiketin mukaista) niin veden kuuluisi olla nimenomaan samaa mitä varsinaisen juoman valmistukseen on käytetty, ja nythän puhutaan siis vain tipoista. Tosin en ole vielä Suomessa paikkaan törmännyt josta olisi mahdollista ostaa pullon kylkiäisenä kyseistä vettä.

Myös Irkku viskit ovat kelvollisia ja kepeydessään helpohkoja henkilöille, jotka ovat vasta vihkiytymässä näille pyhille vesille.

Skotlannissa on mahdollisuus myös osallistua maksullisiin, ohjattuihin viskivaelluksiin. Edetään nummilla rinkat selässä vaellellen majatalosta toiseen viskejä maistellen. Pitäisiköhän kerätä porukka tästä ketjusta ja lähteä kokeilemaan?

Loppuun vielä "elämänviisaus";

- Time, say the Islanders, TAKES OUT THE FIRE but LEAVES IN THE WARMTH.

Edit: Näillä juomillahan ei sitten kännätä!!
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Vanhan threadin avaamisen aikoihin olin vasta avannut Talisker-pulloni. Nyt se alkaa jo uhkaavasti loppumaan. Kohta tulee se säästelyvaihe, jossa alkaa miettimään: "otanko tuota nyt kuitenkaan, kun sitä on niin vähän.." Pitäisi jostain saada uusi pullo ja äkkiä.

Kuten tuossa edellisissä jo mainitsin, juon viskin vesitilkan kanssa. Joissain viskeissä se ei juurikaan auta, tai muuta makua miksikään, mutta jossain muutaman tipan ero muutta maun aivan täysin. Juurikin esim. Taliskerin. Ilman vettä Taliskerillakin meinaa suu hieman vääntyä alaspäin, mutta *lorts*, ja suupielet nousee vain ylöspäin! :)

Ostin myös pullollisen Aberlouria, mutta ei se ollut niin hyvää kuin Talisker. No, sitä kavereille, ensi kerralla Taliskerin rinnalle jotain muuta. Jotain kallista Lagavulinia oli yhdellä kaverilla joskus. Se oli kyllä ihan hyvää. Mutta ei nyt sentään Taliskerille pärjää. Laproaigh on hyvää myös, ja sitä saa useista baareista.

Viski ja sikarit tietysti toimii ihan hyvin, mutta itse kun en viitsi esim olohuoneessa tuprutella, niin hyvä suklaa korvaa hieman tuota. Esim Fasu tai sitten Fazerin tumma taloussuklaa. Kannattaa kokeilla, jos ei sikarit maistu.

Risa: Talisker on Skyen saarelta (Isle of Skye). Joku ruotsalainen voisi listasi perusteella luulla että Talisker on islantilaista..:)

Suomi-Salama: Irkkuviskit kirjoitetaan "whiskey" kun taas muut, esim skotit ja jenkkiversiot kirjoitetaan "whisky". Tästä irlantilaiset joskus muinon erottivat omat ja tuontiviskinsä.
 
K

kangaroo

Skoteista hyvät vanhat single malt´it maistuvat, mutta varsinaisesti olen irkkuviskien ystävä. Ykkönen on Midleton Very Rare Irish Whiskey, parempaa en ole vielä löytänyt. Valitettavasti hintava myös, muutama vuosi sitten Heathrow´n viskimyymälässä n. 60 puntaa/70 cl.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Sorry, tapanani ei ole availla uusia ketjuja jouten päiten. Oli vain joulunpyhien vuoksi jäänyt tuo ketju väliin. Moka, moka...
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Kunnon viskiä tulee vain Skotlannista, irlantilaiset ja muut viritelmät ovat lähinnä pilkantekoa jalosta aineesta.

Hyviä vaihtoehtoja on useita, mutta yksi on ylitse muiden; Johnnie Walkerin Blue Label on täydellinen juoma. Tämä 60-vuotias erittäin pehmeä ja hieno-arominen blended-viski on milloin tahansa erotettavissa muista täysin poikkeavan makunsa ansiosta.

Jokaisen viskiä rakastavan tulisi suoda itselleen tilaisuus tutustua tähän mainioon lasista nautittavaan taideteokseen. Suurimman mahdollisen virheen tekee laittaessaan viskin kanssa samaan lasiin jäitä. Eihän tarkoitus ole hienon maun turmeleminen vaan siitä nauttiminen. Hieno viski nautitaan poikkeuksetta kuivana.

Ainakin Seutulasta ja silloin tällöin Siljalta ja Viikingiltä sinileimaista on ollut saatavissa, myös Alkosta sitä on saanut tilaamalla, mutta pienen erän (vähintään keisi) toimittaminen on usein kestänyt jopa viikkoja.
 

Voittaja

Jäsen
Itselläni on hyvä tapa ottaa "kalsarikännejä" viskistä. Aina edellisen pullon juotuani, ostan Alkosta jotain uutta(itselleni) merkkiä. Parhaat tähän mennessä ovat Chivas Regal, Talisker(jota minulle suositteli eräs britti) ja ns. halpana viskinä Haddington House tai jotain sellaista..
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Viestin lähetti Cosmo

Risa: Talisker on Skyen saarelta (Isle of Skye). Joku ruotsalainen voisi listasi perusteella luulla että Talisker on islantilaista..:)

Jep, myönnetään! Tuo oli vaan suora lainaus ja skottien itsensä keksimä hämäys ruotsalaisille :D !
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Herranjestas!!!Jatkoajassahan on aivan loistavia makuhermot omaavia ihmisiä.
Risa kuuluu mun "kaartiin".
Lagavulin on myös mun suosikki. Tosin ko. ainetta tulee juotua harvoin. Tampereella sitä saa ainakin parista paikasta.
Laivalta sitä ostin muutama vuosi sitten. 268 mk / 100 cl.
Hyvää oli viimeiseen pisaraan asti. Pitäis varmaan ostaa toinen pullo kun menee seuraavan kerran laivalle. Mikäli sitä vaan löytyy.
Ensimmäinen tuntemus nautittaessa on, että tuhtia ainetta. Saattaa hieman polttaa kurkussa, mutta pian laskeutuu nautinnollinen lämpö. Hmm....tyhjä pullo olkkarin hyllyn päällä muistuttaa iki-ihanista hetkistä.


Blue label on maistettu ja todettu erittäin hyväksi. Sekä maultaan että myös hinnaltaan. Laivalla 679 mk / 75 cl. Ei ollut varaa, mutta baarista löytyi laseittain. Sitä tarvii joskus hankkia, jos on rahaa...

Tosta Risan mainitsemasta Classic Six-kokoelmasta olen kokeillut vain (valitettavasti) Obania sekä Lagavulinia. Tarvii joskus testata kaikki.

Risan hyvät jutut senkuin vain jatkuvat. Paikanpäälle testaamaan viskejä. Oikein! Lähtisin varmaan lähes heti, jos vaan olis rahaa...
Kaverin kanssa oli juuri eilen puhetta, että Irlantiin tai Skotlantiin pitäis mennä "opintoretkelle".
Itse asetin 5 vuoden minimin, eli aikaisintaan silloin. Tarvii kerätä rahaa, kallis maa.

Ja se joka laittaa huippulaatuiseen viskiin jotain lisää, ei osaa arvostaa viskiä tarpeeksi. IMHO.
Huonoin idea on tulla kotiin klo 5 sunnuntai-aamuna 3 promillen humalassa ja heittää legendaariset väärät sanat: "Hik! Eiköhän avata Joni Valkkerin Luu Leipeli??"
Väärin! Vetäkää siinä kunnossa vaikka jotain tiskivettä mielummin, mutta ei huippulaatuista viskiä.
Jotain karvaan makuista viskiä ja kokista, hyvä yhdistelmä baarissa. Harva tulee maistelemaan mun mukista.

Kaverin suosittelemana olen maistanut Black Barrel-nimistä viskiä. Yllättävän pehmeätä single maltiksi. Kannattaa kokeilla. Alkosta löytyy. Tosin Tampereella ei ole kuin yhdessä Alkossa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
-99 kun Skotlannissa 13 viikkoa työskentelin, niin silloin tuli maistettua kaikennäköisiä Single Malt whiskyjä - eihän siellä blendedeihin viittinyt koskea, :-)

Suomessa ovat niin pirun kalliita, että täällä tulee juotua vähemmän, kun minähän en mihinkään tuplakasiin koske edes pitkällä tikulla. Tällä hetkellä kaapista löytyy Johnny Walkerin Green Labelia ja Chivas Regalia. Mielestäni Chivas Regal on hintaansa nähden todella hyvää (ei sekään halpaa ole, mutta ei kuitenkaan ihan törkeän hintaista).

Skotlannissa maistelin suhteellisen paljon Islen saaren whiskyjä ja niistä pidin erityisesti.

Suomeen toi silloin vähän erikoisempaa tavaraa, eli ns. whisky likööriä. Wallace oli merkki ja vaikka ei varsinaista whiskyä ollutkaan, niin pieninä määrinä hyvää kuitenkin.

-ipa rules
 

Voittaja

Jäsen
Eka otsikko, minkä meikäläinen täällä avaa. Eli, onko täällä Jatkoajassa muita VISKIN ystäviä kuin allekirjoittanut?

Mitkä on kunkin lempiviskit, mitkä ovat olleet karmeimmat viskimaut mitä olette maistaneet? Joitain erikoisuuksia? Suosittelen? Mukavat pikku krapulat viskistä? Kaikki?

Toivottavasti ei ole vastaavaa otsikkoa....en ainakaan löytänyt..
 

Ukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei saa tästä kaveristä viskin ystävää semmonen kammo jäi kun olin tipputtanu"pari"lekaa päätin sitten ottaa ja maistaa jotain viski paukkua itse paukku oli pahaa mutta se darra se vitulline darra mikä oli herätessä nii huh huh
En muita paukkuja juonu kun sen viskisen ja uskon että darra johtu juuri viskistä ilta oli muuten niin normaali juomisten kohdalta ja ei mulle tule yleensä pääkipu krapulaa vaan limaa jota saa nieleskellä kurkusta alas seuraavan päivän.
Eli en ole vinskin ystävä
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nuorempana join viskiä, nykyään siitä tulee raakana vain pahaolo. Viskien kuningas mulle oli aikoinaan Chivas Regal...
 

Voittaja

Jäsen
Omat suosikkini ovat legendaarinen Chivas Regal ja sitten Talisker, jota todella suosittelen kaikille viskin ystäville. Halvoista, ei kovin vahvan makuisista suosittelen Haddington Housea.
 

armand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kotiseudun joukkueet
No johan pomppas!

Tämä otsikko iski suoraan suoneen, sillä allekirjoittanut on suuri mallasviskien ystävä!

Aloitetaan nyt vaikka lämmitellen muutamalla suosikilla:

Lagavulin: Persoonallinen, savuinen Islay-mallas. Jos joku sanoo, että mallasviskejä ei erota tavallisista blendareista, kannattaa lasiin kaataa tätä herkkua.

Glenlivet: Keskiverto mallasviski positiivisessa mielessä, ei liian makea eikä liian savuinen.

Macallan: Klassikko, jonka makeahko, sherrytynnyristä peräisin oleva vivahde tekee siitä loistavan viskin esim. aterian jälkeen nautittavaksi. Oli muuten viski, jota Hrutshev tarjosi Stalinille konjakin sijaan tarjotessaan Generalissimukselle illallisen.

Loppuun voisi lainata vaikka viskimestari John Lamondia, joka eräässä kirjassaan toteaa: "I am frequently asked by these people, "What is your favourite malt?". Taste is a very personal thing and my choice is not necessarily yours. In any case, I do not have any one favourite. I enjoy a lighter malt around lunchtime, or earlier in the day, something with more body around 5 or 6 p.m., one of the heavier malts at night, and at 3 a.m. in the morning..."
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Re: No johan pomppas!

Viestin lähetti armand

Lagavulin: Persoonallinen, savuinen Islay-mallas. Jos joku sanoo, että mallasviskejä ei erota tavallisista blendareista, kannattaa lasiin kaataa tätä herkkua.


Aah...mainiota viskiä.
Erittäin savunmakuinen, mutta silti niin täyteläinen. Tätä ei juoda horimalla, vaan erittäin hitaasti, nautiskellen.
Laivalta ostin 3-4 vuotta sitten pullon ja se oli oikein hyvä ostos.
Mitäs siinä etiketissä sanotaan..?
"takes out the fire but leaves in the warmth"
Kun tätä kullankeltaista aromikasta nestettä nauttii, ensi tuntu on, että aine polttaa suussa ja kurkussa. Pieni hetki ja savun maku tulee suuhun. Nesteen päästyä vatsalaukkuun alkaa kurkussa todella lämmin tunne ja maku jää kielelle. Mainiota ainetta!!

Lagavulin on yksi kuudesta klassisesta viskistä. Näillä kuudella on oma etiketti ja kaikki tislaamot ovat lähellä toisiaan Islayn saarella. Silti kaikki ovat erimakuisia.
Ne muut viisi viskiä, ovat Oban ( hyvä viski, todella savuinen ), Cragganmore, Talisker, Glenkinchie ja Dalwhinnie.
Ovat varmasti Suomessa monelle tuntemattomia, mutta todellisille viskin ystäville erittäin tunnettuja.

Kävin kuukausi sitten laivalla ja tein löydön:
Lagavulin
double matured
single islay malt whisky
The Distellers Edition

Alareunassa teksti
Special release
Limited edition

Takana teksti:
Each bottle in The Distellers Edition of the Classic Malts of Scotland carries a release number, individual to each Distellery, which designates the selected casks that have been especially chosen for double maturation.

Eli tämä viski on kahteen kertaan kypsytetty. Kypsymistynnyri on valittu tarkkaan ja PääTislaaja on valinnut huolella erän, mitä tislataan. Tämän pullon sisältö on tislattu vuonna 1984 ja pullotettu vuonna 2001. Silti etiketissä lukee, että 16 y.o.
Tynnyrinä on käytetty Pedro Ximenez Cask-Wood. Asiantuntijoille sanoo varmaan enemmän.
Pullo on vielä avaamatta. Mutta en aio sitä ikuisestikaan säilyttää. Viimeistään ensi juhannuksena se aukeaa.
Tai sitten hyvässä viskinnauttijoiden seurassa aikaisemmin.

Itse pidän myös irlantilaisesta Jamesonista. Sitä olen ensimmäisenä juonut ja se on edelleen suosikkiviskini. Sitä voi juoda hieman enemmänkin kerralla, usein baarissa otan sitä, mikäli vain löytyy. John Jameson 1798 on astetta parempaa, mutta harvinaisempaa.

Johnny Walker Blue Label on oikein hyvää, mutta todella harvinaista. Laivalla oli myös sitä myynnissä, todella halvalla: 99 euroa litran pullo. Alkosta ei saa, tilaamalla voi hinta olla lähes 200 euroa. Ja saako yhtä pulloa?Tuskin.

Alkosta saa Black Barrel-nimistä viskiä. Suosittelen lämpimästi. Hintaa on jotain 30 euroa, eli blendediä. Mutta silti hyvää. Pitäis varmaan ostaa oma pullo. Kaverilla olen usein sitä juonut. Parannettiin maailmaa ja otettiin huikkaa pullosta. Ja tähän se hymiö.
Viskiä kyllä juon aina, kun joku tarjoaa. Silloin ei ole väliä, mitä se on, koska yksi vain yleensä tulee juotua.

Loppukaneettina voin sanoa, että VISKIT tulevat Iso-Britanniasta ja Irlannista. Muualla tehdyt eivät ole VISKEJÄ, vaan jotain muuta.
Kyllä niistä ihan juotavia löytyy, myönnän sen, mutta mikään ei voita Brittein saarilla tehtyjä. Ei mikään.
Viskien nauttimisestahan voisi pitää esitelmiä vuositolkulla, mutta itse juon VISKINI, aina kun mahdollista, raakana. Ei siihen mitään laiteta sekaan.
Nämä muualta kuin Briteistä tulleet aineet, kaipaavat kyllä jotain joukkoon. Johtuu siitä, että ne eivät olekaan viskejä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös