Virmaselle kenkää?

  • 144 289
  • 372

saluzci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta onhan nyt sikäli turhaa etsiä NHL-joukkueista samanlaisia esimerkkejä kuin Blues ja KalPa ovat SM-liigassa, eihän NHL olisi maailman paras sarja, jos se rupeaisi tuollaiseen.

Aivan niin, juurikin sitä hain ja kysyin, onko Masan (hänestähän tässä ketjussa puhutaan) tehtävä nostaa junnuja junnukaupalla joukkueeseen, kun kuitenkin kuvittelisin, että Hjalliksen ja kumppaneiden tavoitteena on vain ja ainoastaan mestaruuden voittaminen ja näin se on myös NHL:ssä, KHL:ssä jne...

Siis Jokerit ei ole seura, jonka tehtävä on vain kasvattaa junnuja myyntiin, näin minä olen tämän Hjalliksen kiekkobisneksen ymmärtänyt.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Jokerit ei pysty kunnolla hyödyntämään junnujaan, toki siihen on omat syynsä myös joukkueen hankintapolitiikalla mutta suurin syy kylläkin on mielestäni se että jos Jokerit nostaa joukkueeseensa junnupelaajia ja nämä kehittyy ja breikkaa niin eipä Jokerit valitettavasti ole hirveämmin saanut nauttia näiden junnujen otteista enää seuraavalla kaudella. Näin kävi mm Valtteri Filppulan kanssa. Toisaalta Mikko Kaltevan kanssa on saatu tehdä tasaisesti töitä ja nykyisin Kalteva on tärkeä puolustaja Jokereille. Niin se vain menee että huippujuniorit tunnutaan vievän heti kun ne breikkaa.

Ei Jokerit silti ole nyt viime aikoina hukannut junioreitaan suuremmin minnekään, Tappara toki ryöstökalasti Jori Lehterän mutta vaikka syitä oli silloin Jokereissa ja Virmasessa niin siitä huolimatta Jokereiden olisi vaikea ollut luvata sellaisia peliaikoja ja paikkaa 1-2 ketjuun kuin rakennusvaiheessa ollut Tappara pystyi.

On vaikea sovittaa yhteen joka vuotista mestaruus tavoitetta ja junnujen nostamista liigaan. Toki Jokereilla varmasti on siinä parantamisen varaa vaikka tällä kaudella Jokereita ei pitäisi juuri tuosta suuremmin moittia koska tällä kaudella siellä joukkueessa on saanut peliaikaa varsin moni juniori, Eronen on jopa jossain määrin lyönyt itseään läpi. Myös Kivistö pelasi varsin hyvin.
 

Ole Fart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On vaikea sovittaa yhteen joka vuotista mestaruus tavoitetta ja junnujen nostamista liigaan. Toki Jokereilla varmasti on siinä parantamisen varaa vaikka tällä kaudella Jokereita ei pitäisi juuri tuosta suuremmin moittia koska tällä kaudella siellä joukkueessa on saanut peliaikaa varsin moni juniori, Eronen on jopa jossain määrin lyönyt itseään läpi. Myös Kivistö pelasi varsin hyvin.
Nimenomaan. Jokerit saa kyllä ansiotonta paskaa niskaan tässä junnuasiassa, johtuen vanhasta ostojoukkueen maineesta ja - tietysti - voimakaksikon Hjallis/Virmanen turhista möläytyksistä.

Tänä vuonna ei ole suurta moittimista ollut junnujen sisäänajossa. Edellisinä vuosina oli hiljaisempaa ja se johtui kyllä siitä, että ei vain ollut tarjolla riittävän lupaavia pelimiehiä. Isona poikkeuksena tietysti Lehterä jonka kohdalla munattiin pahasti. Harva silti enää muistaa ettei Jorin paikka edes nuorten maajoukkueessa tai MM-kisoissa ollut selviö viimeisinä juniorivuosina.

Ammattitaitoa silti olisikin juuri osata tunnistaa ne pelaajat jotka - olematta mahdollisia tulevia NHL-tähtiä - ovat riittävän hyviä ollakseen tulevia SM-liigan huippuja. Tähdet pitävät kyllä huolen itsestään.

Noin nyrkkisääntönä, pelaaja joka pelaa säännöllisesti nuorten maajoukkueessa vastuullisessa roolissa, on sellainen kaveri josta kannattaa pitää kiinni, vaikka välillä olisi huonompiakin vaiheita.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Noin nyrkkisääntönä, pelaaja joka pelaa säännöllisesti nuorten maajoukkueessa vastuullisessa roolissa, on sellainen kaveri josta kannattaa pitää kiinni, vaikka välillä olisi huonompiakin vaiheita.

Poikkeuksiakin osuu aina kohdalle ja yksi tällainen alkaa olla Juutilainen, joka voitti muutama vuosi sitten 20-vuotiaiden MM-joukkueen sisäisen pistepörssin, mutta tämän jälkeen kehitys on ollut hidasta, eikä JMJ ole pystynyt ottamaan seuraavaa askelta miesten tasolla. Juutilaiselle hyvä vaihtoehto olisi pelata mestistä isommalla peliajalla ja sitä kautta kerätä itseluottamusta rohkeampaan hyökkäyspeliin, mutta tällä kaudella se ei taida olla enää mahdollista.

Tänä vuonna on tosiaan ollut monta hyvää junnua liigajoukkueen mukana ja muutamat heistä ovat päässeet mukavasti pelaamaankin. Eronen on heistä onnistunut varmastikin parhaiten ja ajoittain hän on kantanut todella tyylikkäästi vastuuta liigassa.

Valitettavasti tänä vuonna lahjakkaidenkin junnujen sisäänajoa vaikeutti se, että Aravirta ei saanut pakettia missään vaiheessa toimimaan. Sekavassa tilassa olevassa joukkueessa on kokemattoman juniorin hyvin vaikea kehittää peliään. Se on totta, että pienemmässä joukkueessa kuin Jokerit, Aravirran tasoinen ja hintainen investointi, olisi saanut vielä pidemmän ajan saada hommaa toimimaan, mutta Jokereilla ei yksinkertaisesti ole varaa kauden mittaiseen rämpimiseen. Osin tästä johtuen, on junnujen peliaika ollut myös kortilla.

Näkisin, että tulevaisuudessa optimitilanne olisi sellainen, että hyökkäyksessä 1-2 lahjakkaimmista junnuista saisi säännöllisesti peliaikaa ja näiden lisäksi olisi muutama edellisinä kausina sisäänajettua nuorta pelaajaa. Ja näiden päällä sitten todella terävä kärki.

Mitä tulee Virmaseen, niin eiköhän se ole tullut selväksi, ettei kaveri ole mikään pitkien linjojen mies ja ymmärrys itse pelistä on heikko. Näistä syistä olisi toivottavaa, että Virmanen väistyy pikapuolin UTJ:n paikalta. Mutta Virmasella on sitten omat apunsa, joissa hän on todella hyvä: kattava suhdeverkosto ja hän on ilmeisen hyvä luomaan ja ylläpitämään suhteita ihmisiin ja pelaajiin. Se on varmasti yksi syy, että Jokereissa on nähty välillä todella loistavia pelaajia ja he ovat täällä myös viihtyneet. Suuret linjat jääkiekkoilullisesti pitäisi kuitenkin vetää jonkun muun kuin Harkimon tai Virmasen.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Poikkeuksiakin osuu aina kohdalle ja yksi tällainen alkaa olla Juutilainen, joka voitti muutama vuosi sitten 20-vuotiaiden MM-joukkueen sisäisen pistepörssin, mutta tämän jälkeen kehitys on ollut hidasta, eikä JMJ ole pystynyt ottamaan seuraavaa askelta miesten tasolla.
Juutilaisen kohdalla tuo turnaus oli kuitenkin poikkeus. Syntymäaika huomioiden tehot olivat jo aikanaan A-junnuissa melko vaatimattomia (vaikkapa nyt pari viikkoa vanhempaan Lehterään verrattuna), USHL:ssä kaksi kautta meni käytännössä hukkaan.
 

Valittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit -2013.
Ensiksi pyydän anteeksi kielioppi-, kirjoitus-, ja asiavirheitä.
Miksi Masa(Hjallis) saa minulta moitteita? Joukkue huutaa noilla resurseilla aina elokuussa vähintäin yhtä tärkeää palasta. Puheet/lupaukset vitsejä tai outoja markkinointiläppiä. Joukkueen materiaali ja tavoitteet eivät ole tasapainossa. Teemoja on nähty pari tähteä/kova ykkösnyrkki/paras maalivahti/junioreille mahdollisuus...juuneimit...mutta ei koskaan JOUKKUETTA.
Omien junnujen scouttaus ihan päin persettä! Kaudelle runkopakisto täynnä ja junnuja nippu. Kivistö ja Manelius Masan ykköstuntit. Mitä tekee joku Eronen tulee "puskista". En jaksa jauhaa siitä miten Kalteva, Kantee ja Lepistö "joutuivat" paikkaamaan edustukseen. Oma vitsinsä oli Jesse "Tehdään siitä jääkiekkoilija" Niinimäki. Toiseen suuntaan laitettiin 3minuutin "Santaloita" ja "Somervuoria" kerhon ykkösketjuun. Tämä tässä ja nyt nitropurkille. Lopuksi. EN pyydä anteeksi vanhan höhlän kriittistä asennetta organisaatiota kohtaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse olen ollut vuosien varrella hyvin kriittinen Jokerien johdon toimintaan. Ja sen olen myös suoraan täällä todennut. Kyllä Jokereissa on tehty valtavia virheitä Hjalliksen aikana. Mutta se on vain osa totuutta.

Hjalliksen aikana Jokereista tuli resurssien osalta suurseura. Hjallista ja Virmasta voi perustellusti arvostella useistakin vääristä valinnoista, mutta jos tätä kautta katsotaan, jälki on kyllä ollut erilaista kuin ennen. Meistä jokainen piti Jokerien kauden aloittanutta valmennusta ja rosteria erinomaisena kunhan se sentteri hommataan. Ara toivotettiin kotiin ja uskottiin, että samalla löytyy vihdoin Jokerien pelitapa. Kuten joskus näissä käy, kaikki mahdollinen meni perseelleen.

Nyt tullaan sitten Hjalliksen ja Virmasen totuuden hetkeen. Mitä Jokerien johto teki? Aiemalla katastrofikaudella väärät valmentajavalinnat paikattiin väärillä valmentajavalinnoilla. Tällä kertaa voi sanoa, että ruoriin saatiin paras mahdollinen mies. Ei siksi, että Jortikka pystyy tekemään tulosta vaan pikemminkin siksi, että Jortikka ei lähtenyt valmentamaan Jokereita tavoitteenaan nousu viimeiseltä sijalta karsintojen välttämisesta parhaimmillaan sääleihin. Ei, Jortikan, Hjalliksen ja Virmasen neuvotteluissa saatiin yksimielinen tulos. Tavoitteena on Suomen mestaruus siitä huolimatta, että joukkue oli silloin viimeinen 14 joukkueen liigassa. Tähän tavoitteeseen ei uskonut varmasti yksikään Jatkoajan lukija. Itse tiesin siitä jotain mutta kun hankinnaksi tuli yllättäen Markku Tähtinen, olin valmis vetämään kauden vessasta alas. Tähtinen oli kuitenkin alusta saakka keikkalainen, ei muuta.

Ja työ jatkui toimistossa. Niin Jortikka kuin Hjallis ja Virmanen ovat teoillaan näyttäneet seisovansa päätöksen takana. Jortikka valmentajana, Hjallis rahoittajana ja Virmanen UTJ:na. Tästä on annettava todella isot onnittelut sillä jokainen tontti on nyt hoidettu ammattimaisesti.

Tässä vaiheessa kautta on todettava, että ainakaan Jokerien johdon osalta ei ole jätetty mitään oleellista asiaa tekemättä ja kun virheitä on havaittu, ne on korjattu huippuhankinnoilla niin pelaaijstoon kuin valmennukseen.

Yksi asia vielä. Jos verrataan Suomen suurimpien kaupunkien seuroja joita ovat Blues, HIFK, Ilves, Jokerit, Tappara ja TPS niin ehkä hieman yllättäen kaikista ongelmistaan huolimatta Jokerit on näistä pärjännyt viimeisen 10 vuoden aikana urheilullisesti parhaiten. Toki samaan aikaan Kärpät on noussut suurseuraksi, JYP on jo oikeastaan sitä ja KalPa nousee viimeistään tällä kaudella. Mutta ehkä itsekin olen ollut ylikriittinen Jokerien menestyksen suhteen vaikka se on fanina tietysti ymmärrettävääkin.

Tällä hetkellä tuntuu siltä, että Jokereissa on todella opittu virheistä ja odotan mielenkiinnolla Hjalliksen avausta Jokerien pidemmästä strategiasta. Samoin on erittäin hyvä, että Jokerien voimakolmikko Hjallis-Keke-Masa jatkavat ainakin ensi kauden. Jos operatiivinen reagointi on jatkossakin tällä kaudella nähdyn kaltaista, Jokerit nousee takaisin Suomen ykkösseuraksi kunhan toiminnan kestävä strategia saadaan luotua.
 

Valittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit -2013.
OK. Mä myönnän. Aikaisemmat (mm.Ling, K.Eronen, Rontti, K.Pikkarainen ja Hankokki) eivät "säväyttäneet" Jokereiden "aina mestaruudesta pelaavan ja vain valmiitapelimiehiä sisältävän joukkueen" kokoonpanossa. Bremberg, Nylander, Rullier, Brooks ja Battaglia ovat hienoja vahvistuksia paikoilleen. Hilloa ei ole todellakaan jätetty pankkiin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Jos operatiivinen reagointi on jatkossakin tällä kaudella nähdyn kaltaista, Jokerit nousee takaisin Suomen ykkösseuraksi kunhan toiminnan kestävä strategia saadaan luotua.
Poimin kirjoituksestasi mielestäsi sen oleellisimman pointin. Minä olen nimittäin sitä mieltä, että jos operatiivinen reagointi jatkossakin on nähdyn kaltaista, kestävän strategian luominen toiminnalle on jokseenkin vaikeaa.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Poimin kirjoituksestasi mielestäsi sen oleellisimman pointin. Minä olen nimittäin sitä mieltä, että jos operatiivinen reagointi jatkossakin on nähdyn kaltaista, kestävän strategian luominen toiminnalle on jokseenkin vaikeaa.

Mielestäni tekeminen (osa sanomisista olisi voitu miettiä uudestaan) tällä kaudella on ollut juuri oikeanlaista reagointia tilanteisiin. Kauden alussa lähes kukaan ei valittanut valmennuksesta tai kokoonpanosta, mitä nyt välillä mainittiin mahdollisista heikkouksista. Kun kausi sitten lähti menemään väärään suuntaan, tehtiin tarvittavia korjausliikkeitä.

Jos valmennusta ei olisi vaihdettu ja uusia jätkiä ei olisi otettu, niin missä oltaisiin tällä hetkellä? Ilveksen kanssa taistelemassa karsijanpaikasta? Ja tosiaan tällä kaudella kesken kauden tulleet hankinnat ovat olleet sellaisia, että rehellisesti sanottuna en ainakaan itse voi valittaa. Ennakkoon tuskin Nylanderia tai Brembergiä kovempia tekijöitä tähän liigaan on vaikea saada, Battaglia on varmemki suorittaja kuin hancockit tai lingit ja Semir sai sopimuksen omilla otteillaan paikattuaan loukkaantumisia.

Juuri näin pitääkin reagoida tilanteisiin. Nyt on hankittu mitä on tarvittu, ei ole otettu sikaa säkissä ja ilmeisesti valmennustakin on kuunneltu. Olisipa näin tehty silloin, kuin otettiin Hussey täysin väärään rooliin tai korvattu Markkanen huikealla jampalla.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisipa näin tehty silloin, kuin otettiin Hussey täysin väärään rooliin

Tämä kaveri on yksi niistä hankinnoista, joilla oli oikeasti potentiaalia olla kova tekijä kotoisessa liigassa, mutta väärän roolituksen ym. johdosta kaverista ei saatu melkein mitään irti. Myös viime kaudella Ling oli oikeasti aika kova hankinta, mutta sekin onnistuttiin kusemaan täydellisesti.

Ling tekee tällä kaudella KHL:ssä enemmän pisteitä kuin Hentunen samassa liigassa viime kaudella ja Hussey tekee DEL-liigassa Tenuten kanssa samaan tahtiin pisteitä...
 

Stigu

Jäsen
Poimin kirjoituksestasi mielestäsi sen oleellisimman pointin. Minä olen nimittäin sitä mieltä, että jos operatiivinen reagointi jatkossakin on nähdyn kaltaista, kestävän strategian luominen toiminnalle on jokseenkin vaikeaa.
Samaa mieltä Gagsin kanssa. Mun mielestä tuo Cobolin hypettämä "operatiivinen reagointi" on ollut sitä, että Hjallisi on aukaissut rahahanat, ja joukkueeseen on hankittu parhaat mahdolliset pelaajat- hinnasta välittämättä ja laadusta tinkimättä. Jokerit ei tälläkään kaudella ole millään tavalla mielestäni osoittanut mitään ammattimaistumisen merkkejä organisaationa.

Toki täytyy myöntää, että pitkäjänteisyys ei tällä hetkellä ole ainakaan pääkaupunkiseudulla päivän sana. Bluuserit ja Stadin Ainoa Lätkäjengi ovat siitä hyvä/huono esimerkki. Ehkäpä tuo Hjalliksen "rahalla saa ja hevosella pääsee" onkin parempi taktiikka, mutta missään tapauksessa ei mielestäni ole kyse ammattimaisuudesta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hjallisi on aukaissut rahahanat, ja joukkueeseen on hankittu parhaat mahdolliset pelaajat- hinnasta välittämättä ja laadusta tinkimättä.

Kateellisten juttuja. Onhan jokaiselle selvää, että on parempi hankkia parhaat mahdolliset pelaajat ja valmentajat laadusta tinkimättä kuin hankkia toiseksi tai kolmanneksi parhaat laadusta tinkimällä. Ei tarvitse katsoa kuin Nordiksen kesken kauden tehtyjä hankintoja kun huomaa eron. Toki sielläkin on halua pistää kärppäpeliä pyörittävä valmennus pihalle, mutta ei varaa haluun.

Gagsille: minusta Jokerit on toiminut kesken kauden juuri kuten pitää. Olisihan Ara voitu pitää koko kauden puikoissa ja mennä ilman vahvistuksia, mutta ketä sellainen peli olisi kiinnostanut? OK, myönnän että pari täyttä hallia olisi saatu. Karsintapeleissä Kouvolassa.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Gagsille: minusta Jokerit on toiminut kesken kauden juuri kuten pitää. Olisihan Ara voitu pitää koko kauden puikoissa ja mennä ilman vahvistuksia, mutta ketä sellainen peli olisi kiinnostanut?
Kuten hyvin huomasit, en kommentoinut sanallakaan sitä, oliko tehdyt toimet oikein vai väärin, vaan ainoastaan sitä, että moisilla toimilla on vaikea luoda kestävää strategiaa toiminnalle.
 

Stigu

Jäsen
Kateellisten juttuja. Onhan jokaiselle selvää, että on parempi hankkia parhaat mahdolliset pelaajat ja valmentajat laadusta tinkimättä kuin hankkia toiseksi tai kolmanneksi parhaat laadusta tinkimällä. Ei tarvitse katsoa kuin Nordiksen kesken kauden tehtyjä hankintoja kun huomaa eron. Toki sielläkin on halua pistää kärppäpeliä pyörittävä valmennus pihalle, mutta ei varaa haluun.
.
Kateellinen olen kyllä, ei käy kieltäminen. Mutta mielestäni vedät nyt hieman liian hätäisiä johtopäätöksiä Jokereiden organisaation ammattimaistumisesta yhtäkkiä tammikuun 2010 aikana. Itsekin olet arvostellut organisaatiota (syystäkin) jo monta vuotta, mutta nyt on kelkka kääntynyt muutamassa viikossa.

Edelleenkin- raha ja ammattimaisuus eivät ole sama asia. Tosin tämä kausi näyttää, tarvitaanko sitä ammattimaisuutta lainkaan, jos rahaa on riittävästi.
 

Kajastus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Höpö, höpö, juttuja, Cobol. Komppaan tässä Stigua täysin.

Yhdellä lauseella tiivistettynä. Jos linjattomuus on linja, niin silloin Jokereilla semmoinen on.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kateellinen olen kyllä, ei käy kieltäminen. Mutta mielestäni vedät nyt hieman liian hätäisiä johtopäätöksiä Jokereiden organisaation ammattimaistumisesta yhtäkkiä tammikuun 2010 aikana. Itsekin olet arvostellut organisaatiota (syystäkin) jo monta vuotta, mutta nyt on kelkka kääntynyt muutamassa viikossa.

Sisälukutaito - missä pelaa? Lue ihan ajatuksen kanssa alla oleva lainaus tekstistäni:

Mutta jos tätä kautta katsotaan, jälki on kyllä ollut erilaista kuin ennen. (...) Niin Jortikka kuin Hjallis ja Virmanen ovat teoillaan näyttäneet seisovansa päätöksen takana. Jortikka valmentajana, Hjallis rahoittajana ja Virmanen UTJ:na. Tästä on annettava todella isot onnittelut sillä jokainen tontti on nyt hoidettu ammattimaisesti.

Käsittelin vain ja ainostaan tämän kauden ongelmien ratkaisuja. Ne kun on hoidettu ammattimaisesti niin valmennuksen vaihtamisen kuin uusien pelaajien hankinnan osalta. Voin sanoa suoraan: yhtään paremmin niitä ei voisi hoitaa kukaan Suomessa.

Jos noin lyhyen tekstin pystyy ymmärtämään noin väärin, mistä se kertoo?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kuten hyvin huomasit, en kommentoinut sanallakaan sitä, oliko tehdyt toimet oikein vai väärin, vaan ainoastaan sitä, että moisilla toimilla on vaikea luoda kestävää strategiaa toiminnalle.

Äääh. Ei kai kukaan tarkoita sitä, että ensin pitää palkata onneton valmennus ja jättää joukkue ilman senttereitä/pakkeja/maalivahteja ja sitten täydennellä niitä kauden aikana ja rakennella sitten strategioita.

Edellisen kerran Jokereissa reagoitiin täsmälleen oikein isoihin ongelmiin kun Suhonen potkittiin mäkeen ja Ara tuli tilalle. Itse asiassa nyt tehtiin vielä isompi muutos kun samalla pistettiin oleellisimmat pelaajapuutteet entisiksi hankkimalla Stigua lainatakseni parhaat mahdolliset pelaajat ja valmentajat laadusta tinkimättä. Pointti: vuosiin ei Jokereissa ole johto sitoutunut samalla tavalla ongelmatilanteessa joukkueeseen kuin nyt, vaan aiemmin on tehty jotain vähän sinne päin. Tämä muutos eli johdon sitoutuminen lupaa myönteistä. Ja jos sitoutuminen jatkuu kuten toivon, strategian rakentaminen tulee myös onnistumaan. Tosin mitään ei synny hetkessä.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Poimin kirjoituksestasi mielestäsi sen oleellisimman pointin. Minä olen nimittäin sitä mieltä, että jos operatiivinen reagointi jatkossakin on nähdyn kaltaista, kestävän strategian luominen toiminnalle on jokseenkin vaikeaa.
Minä taas olen sitä mieltä, että kestävä strategia ei tarkoita sitä, että vuodesta toiseen meillä on samat pelaajat ja valmentajat tai mitään sellaista, vaan yrityksen, tässä tapauksessa joukkueen, toimintamalli noudattaa tiettyä kaavaa. Kyse on paljon syvemmästä asiasta kuin henkilövalinnoista pelaajistossa tai valmennusjohdossa.

Tähän mennessä Jokereilla on ollut taipumusta siihen, että pyritään toimimaan tietyllä mallilla, mutta jos menestystä ei tule, palataan siihen, että joukkueeseen hankitaan vahvistuksia liian heppoisella taustatyöllä jne. Menestyspaineet ovat kovat, joten kaikki työ Jokereissa on täysin erilaista kuin esimerkiksi Lahdessa tai Kuopiossa.

Tällä kaudella vahvistukset ovat olleet onnistuneita (tosin Battaglian ja Nylanderin tasosta ei ole vielä varsinaista näyttöä vaan pelkästään kovia odotuksia), joten operatiivinen reagointi on ollut kiitettävää. Juuri tässä vaiheessa Hjalliksella on hyvä sauma miettiä, miten jatkossa toimintaa kannattaa viedä eteenpäin. Ja mitä asioita organisaatiossa pitäisi kehittää, ja millainen konsepti toiminnalla pitäisi olla, jotta joka vuosi voitaisiin lähteä mestaruusjahtiin.

Kun nyt Virmanen on onnistunut kiitettävästi, niin annetaan hänelle tunnustus siitä. Paikka Jokerien UTJ:nä ei ole helppo, sillä Jokerit toimii täysin erilaisessa ympäristössä kuin monet joukkueet. Ilmalassa on iso halli, joka toimii SM-liigan runkosarjaotteluissa huonommin kuin moni pienempi halli, mutta tuottaa rahaa muulla tavalla enemmän. Bisnesmeininkiä on enemmän, eikä kotijoukkueena ole se oman kylän porukka, jota koko halli kannustaa. Sellaista ei Jokereista koskaan saa, sillä bisnes muuttaa puitteet meidän tosikannattajien kannalta huonompaan suuntaan.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Juuri tässä vaiheessa Hjalliksella on hyvä sauma miettiä, miten jatkossa toimintaa kannattaa viedä eteenpäin. Ja mitä asioita organisaatiossa pitäisi kehittää, ja millainen konsepti toiminnalla pitäisi olla, jotta joka vuosi voitaisiin lähteä mestaruusjahtiin.
Tätä on ollut aikaa miettiä kohta vuosikymmenen ajan Virmasen kanssa, jossa ajassa olisi toivonut näkevän jotain tekojakin. Mutta ihan kiva jos nyt alkaisivat miettimään ja suunnittelemaan, niin ehkä sitten parin kymmenen vuoden jälkeen nähdään tekojakin! Jess!
 

Matlock

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, MUFC
Pointti: vuosiin ei Jokereissa ole johto sitoutunut samalla tavalla ongelmatilanteessa joukkueeseen kuin nyt, vaan aiemmin on tehty jotain vähän sinne päin. Tämä muutos eli johdon sitoutuminen lupaa myönteistä. Ja jos sitoutuminen jatkuu kuten toivon, strategian rakentaminen tulee myös onnistumaan. Tosin mitään ei synny hetkessä.

H&V sitoutumista ei varmasti kukaan ole epäillyt missään vaiheessa. Kovasti ovat aina uskoneet ja yrittäneet. Urheilullinen menestys ykkösprioriteettina kaudesta toiseen. Siitä hatunnosto. Jokerijätkiä henkeen ja vereen molemmat. Respekt!

Tämän kauden siirtoruletti ei kuitenkaan mielestäni osoita mitään muuta kuin sen, että poikkeus vahvistaa säännön. Tämän kauden pelaajahankinnat eivät ole olleet samanlaisia hutikuteja kuin esim. viimekaudella, tai monella muulla aiemmalla. Aina tänne on pelaajia haalittu suunnasta jos toisesta silloin kun sarjasijoitus ei miellytä. Tällä kertaa kesken kauden hankitut pelaajat kieltämättä ovat vahvistaneet joukkuetta (Nylander&Battaglia-kaksikosta liian aikaista sanoi, mutta näin kiinnostaviin täkyihin on tartuttava. Syteen tai saveen).

Samanlaista pikavoiton metsästystähän touhu taas on. Toivottavasti onnistunutta sellaista tietenkin. Ellei öljypohatat kiinnostu sm-liigasta, niin tällä tavalla ei todellakaan kylvetä menestyksen siementä. Ehkä satunnaisia jackpotteja, jos niitäkään.

Hjalliksen kaltaista johtohahmoa rahoineen ja suhteineen en haluaisi Jokereista mihinkään, eikä moni varmasti tiedä todellista komentoketjua Ilmalassa. Mikä loppujen lopuksi on Virmasen rooli? Onko Virmanen ehkä antanut vain kasvot kaikelle sille paskalle mitä on viime vuosina vastaan tullut?

Toivon tietenkin, että tämä kausi tuo menestystä ja silloin iso osa siitä menestyksestä voidaan kirjata myös Virmasen ansioluetteloon, mutta miten ihmeessä kukaan Virmas-kriitikko voi mukamas muuttaa mielipidettään miehen kyvyistä ja sopivuudesta urheilutoiminnan johtamiseen muutaman kuukauden piristyneen peli-ilmeen ja muutaman onnistuneen hankinnan johdosta?!?!?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Matlock, vastaushan on yksinkertainen. Jos valmentajien vaihto ja pelaajien täydennys hoidetaan tällä kaudella laadulla mitattuna viimeisen päälle hyvin, kyllä siitä tulee kiitosta antaa kuten on heikosta työstä tullut moitteitakin annettua. Tässä tiivis lista:

Ara --> Jortikka

M Nylander
F Bremberg
A Brooks
J Rullier
B Battaglia
S Ben-Amor

Hieman outona pidän sitä että hyvästä reagoinnista ei saisi iloita puhumattakaan siitä, että tekijöitä voisi kiittää. Suomalaista perussynkkyyttä?

Mutta eipä tästä osaltani enempää. Matseissa tavataan!
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tätä on ollut aikaa miettiä kohta vuosikymmenen ajan Virmasen kanssa, jossa ajassa olisi toivonut näkevän jotain tekojakin. Mutta ihan kiva jos nyt alkaisivat miettimään ja suunnittelemaan, niin ehkä sitten parin kymmenen vuoden jälkeen nähdään tekojakin! Jess!
Ehkä näin, mutta nyt Hjalliksella on ainakin rutkasti kokemusta siitä, miten hommia ei pidä tehdä. Nyt on hyvä sauma ammattimaistaa organisatiota ja miettiä, ketä henkilöitä organisaation palkkalistoilla on missäkin tehtävässä. Se, että tehtävissä on epäonnistuttu kymmenen vuoden ajan, ei tarkota sitä, etteikö seuraavaa viisivuotiskautta kannattaisi miettiä ja ottaa oppia menneestä.

Kuten todettu jatkuvuutta valmennukseen Hjallis olisi halunnut jo Jortikan edellisen visiitin jälkeen, mutta Jortikka ei halunnut jäädä. Sen jälkeen kaikki valmentajavalinnat ovat enemmän tai vähemmän epäonnistuneet pl. Shedden. Nähtäväksi jää, miten tällä kertaa aika Jortikan jälkeen sujuu, mutta yksin päävalmentajasta menestys ei voi olla kiinni, vaan muutkin organisaation johtohenkilöt ovat avainasemassa. Sinne puolelle nimenomaan tulisi hankkia vahvistuksia.

Viiden vuoden päästä voidaan kaivella näitä kirjoituksia esiin ja katsoa, toimiko homma ollenkaan ja saiko Hjallis tulosta aikaan. Tai onko Hjallis silloin enää edes kiekkobisneksessä mukana.
 

Fordél

Jäsen
En muista, milloin Blues ja Kalpa ovat mestaruuden voittaneet ja mitkä olivatkaan ne NHL-joukkueet, joita kyselin?

Käytit termiä "mestaruuksia hamuavia seuroja" etkä puhunut mistään mestaruuden voittaneista joukkueista. Kuitenkin nuo mainitsemani Blues ja KalPa ovat olleet mitalleilla (Blues jopa finaalissa) vaikka heillä on ollut paljon junnuja joukkueessa.
 

Baroni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, sympatiaa Lukolle
Hyvin on Masa hoitanut tämän kauden hankinnat ja siitä iso kiitos. Ennen kuin Masalle rakennetaan HartwalAreenan eteen Näillä mennään-patsas, niin katsotaan tämä kausi loppuun asti. Joku avainpelaaja voi vielä loukkaantua ja sitten saadaan uusi huippuvahvistus joukkueeseen.

Tässä herää pelko, että kun tässä ollaan monet vuodet oltu potkimassa MV pois Jokereiden organisaatiosta, niin mies on yht'äkkiä oppinut työn ja hankinnat ovat erinomaisia.Eihän me voida tästä kultakimpaleesta luopua. ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös