Ville Varakas HIFK:hon

  • 85 397
  • 310

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kertoisiko Corsi Varakkaan tason paremmin, jossa hän on pelaavista pakeista heikoin ja ainoa jonka PDO-lukema on alle sadan. Neljää viimeistä en saa puhelimella eroteltua.
Näissä 4 viime matsissa tehotilasto on nätissä kuosissa.
Ja tehotilastohan on puhtaasti Varakkaan loistavien otteiden ansiota.
Kun taas Corsin ja PDOn kehno lukema muiden huonoutta.
Jos näitä halutaan Varakkaan eduksi tulkita.
Koska Engren ei esimerkiksi vaikuta tehotilastoon mitenkään.

Minulla ei ollut tarkoituskaan esittää analytiikkaa Varakkaan viime matsien otteista, koska en työreissujen takia ole kaikkia pelejä paluunsa jälkeen ehtinyt nähdä. Eli mutu-pohjalta tiedustelin asiaa, sillä perstuntuma nähtyjen koosteiden pohjalta kertoi, ettei kovin montaa kertaa ole omissa soinut tasakentällisin. Tokihan tämän voi pyörtää vaikka millä corsilla, tähtikarttojen asennolla, puolustajaparin erinomaisuudella ja maalivahdin maagisuudella, mutta isossa kuvassa kyseinen tilasto mittaa puolustajan onnistumista ihan hyvin lajissa, jossa päästetyt sekä tehdyt maalit määrittävät sen paljonko pisteitä joukkue kerää.
 
Viimeksi muokattu:

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Minulla ei ollut tarkoituskaan esittää analytiikkaa Varakkaan viime matsien otteista, koska en työreissujen takia ole kaikkia pelejä paluunsa jälkeen ehtinyt nähdä. Eli mutu-pohjalta tiedustelin asiaa, sillä perstuntuma nähtyjen koosteiden pohjalta kertoi, ettei kovin montaa kertaa ole omissa soinut tasakentällisin. Tokihan tämän voi pyörtää vaikka millä corsilla, tähtikarttojen asennolla, puolustajaparin erinomaisuudella ja maalivahdin maagisuudella, mutta isossa kuvassa kyseinen tilasto mittaa puolustajan onnistumista ihan hyvin lajissa, jossa päästetyt sekä tehdyt maalit määrittävät sen paljonko pisteitä joukkue kerää.
Just näin. Sitähän mä tarkoitin. Varakas on ollu hyvä viimeisen neljän pelin otannalla, ja nimenomaan faktuaalisesti, tilastoilla mitaten. Muistetaan mehustella kaikki muutkin pelaajat aina, kun hyvä neljän matsin jakso osuu kohilleen.
Se on hyvä ja syväluotaava otanta, jossa ei sattumalla ole sijaa. Sen sijaan esim. 20 matsin otannalla seuraaminen on liian pitkäveteistä ja siinä on niin paljon liikkumavaraa, että kyllä se 4 matsii antaa paljon tarkemman kuvan pelaajien ja joukkueiden tasosta, että käytetään sitä jatkossa.
 

Petrell#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Mikael Granlund
Olen aina ollut sitä mieltä, että Varakas on ollut HIFK-leirissä aliarvostettu puolustaja, ja samaa mieltä olen edelleen. 110 pudotuspeliä viimeisen yhdeksään kauteen, eli Varakas on ammattilaisurallaan pääsarjatasolla pelannut joka kausi pudotuspeleissä siitä asti, kun on alkanut pelaamaan kokonaisia kausia. Uralle mahtuu yksi Ruotsin mestaruus, jolloin Varakkaan teholukema SHL:n pudotuspeleissä +8.

Tämän lisäksi yllätysfinaalit Bluesin paidassa ja ylläripronssi KalPan kanssa 2008-09.

HIFK-fanit ajattelevat, että nämä joukkueet ovat pärjänneet Varakkaasta huolimatta, vaikka todellisuudessa hän on ollut isossa roolissa.

Varakas on asennepelaaja ja tuo asenne jää monilta ifk-faneilta huomaamatta. Joku ehdotti Salmea tilalle kokoonpanoon, mielenkiintoista.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Muistetaan mehustella kaikki muutkin pelaajat aina, kun hyvä neljän matsin jakso osuu kohilleen.
Se on hyvä ja syväluotaava otanta, jossa ei sattumalla ole sijaa. Sen sijaan esim. 20 matsin otannalla seuraaminen on liian pitkäveteistä ja siinä on niin paljon liikkumavaraa, että kyllä se 4 matsii antaa paljon tarkemman kuvan pelaajien ja joukkueiden tasosta, että käytetään sitä jatkossa.

Mitä sinä nyt spedeilet? Varakas on pelannut neljä ottelua paluunsa jälkeen ja silloin kun arvioidaan miten ko. pelaaja on paluunsa jälkeen esiintynyt, on aika loogista suorittaa arvio neljän ottelun otannalla.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Olen aina ollut sitä mieltä, että Varakas on ollut HIFK-leirissä aliarvostettu puolustaja, ja samaa mieltä olen edelleen. 110 pudotuspeliä viimeisen yhdeksään kauteen, eli Varakas on ammattilaisurallaan pääsarjatasolla pelannut joka kausi pudotuspeleissä siitä asti, kun on alkanut pelaamaan kokonaisia kausia. Uralle mahtuu yksi Ruotsin mestaruus, jolloin Varakkaan teholukema SHL:n pudotuspeleissä +8.

Tämän lisäksi yllätysfinaalit Bluesin paidassa ja ylläripronssi KalPan kanssa 2008-09.

HIFK-fanit ajattelevat, että nämä joukkueet ovat pärjänneet Varakkaasta huolimatta, vaikka todellisuudessa hän on ollut isossa roolissa.

Varakas on asennepelaaja ja tuo asenne jää monilta ifk-faneilta huomaamatta. Joku ehdotti Salmea tilalle kokoonpanoon, mielenkiintoista.

Hyvä/validi pointti kyllä. Miksi Varakas pelaa näin korkealla tasolla, jos kerran on sysipaska? Noh, pistetään oman fiiliksen plussat 3 ja miinukset 3 kehiin:

Plussat
+ Luistelu
+ Asenne. Taistelua riittää
+ sijoittuminen kentällä. Oikeassa paikassa useimmiten.
+ Hakee taklauksia

Miinukset
- Heikko kiekon kanssa
- Todella hazardi-altis
- Tasaisuus puuttuu
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Keväällähän nähdään onko Varakas joku maaginen mestaruuksien tuoja. Oma mielikuvani on se, että hän oli IFK:n kasipakki, joka ei täällä oikein pärjännyt ja lähti kiertolaiseksi. Breikkasi muualla ja teki ihan hyvän uran, mutta tämä takaisinroudaus tuntuu olevan vähän enemmän Nybarin laiskuutta kuin sitä, että Varakas olisi joku puuttuva palanen mestaruuteen. No okei, en ole katsonut kuin pari peliä, missä mies on pelannut, mutta sen mitä olen nähnyt, niin on tullut fiilis, ettei hän osaa ollenkaan puolustaa. Oman maalin edessä ihan pihalla ja vastustaja rokottaa, niin miten voi olla funtsittu, että olisi esim. top 4 pakki.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olen aina ollut sitä mieltä, että Varakas on ollut HIFK-leirissä aliarvostettu puolustaja, ja samaa mieltä olen edelleen. 110 pudotuspeliä viimeisen yhdeksään kauteen, eli Varakas on ammattilaisurallaan pääsarjatasolla pelannut joka kausi pudotuspeleissä siitä asti, kun on alkanut pelaamaan kokonaisia kausia. Uralle mahtuu yksi Ruotsin mestaruus, jolloin Varakkaan teholukema SHL:n pudotuspeleissä +8.

Tämän lisäksi yllätysfinaalit Bluesin paidassa ja ylläripronssi KalPan kanssa 2008-09.

HIFK-fanit ajattelevat, että nämä joukkueet ovat pärjänneet Varakkaasta huolimatta, vaikka todellisuudessa hän on ollut isossa roolissa.

Varakas on asennepelaaja ja tuo asenne jää monilta ifk-faneilta huomaamatta. Joku ehdotti Salmea tilalle kokoonpanoon, mielenkiintoista.

Se olin minä joka esitti Salmea tilalle! Paluunsa jälkeen heti pari omaa maalia ja muutenkin pihalla kuin lumiukko. Tilastothan ei valehtele ja voi olla, että en osaa niin tarkkaaan pelejä analysoida mutta omaan silmään ollut hazardi!
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Vitolta hyvä matsi. Pelituntuma löytyy pikkuhiljaa pitkän breikin jälkeen ja pikku niittejäkin voidaan odottaa seuraavissa matseissa. Hyvä suoritus.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Varakas pelasi hyvän ottelun kokonaisuudessa, mutta Tapparan tilanne lähti siitä kun Varakas koomaili kulmassa eikä saanut siitä eteenpäin. Siinä tilanteessa myös tuki petti ja Tapparan Hannu-hanhimaine tuuri tarjoili maalin.

Mitä enemmän tuo viisikkopeli tiivistyy, alkaa kaikkien tekeminen näyttämään paremmalta. Nyt Varakkaalta alkoi näkemään myös tukea hyökkäyksiin.
 

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
Erityisesti juurikin Varakas tarvitsisi vierelleen "Högströmtyylisen", vai kuka se nyt oli, pakin, joka voisi setämäisesti katsoa lähteekö Ville kohkaamaan kiekon kanssa hyökkäykseen, ajaako hirmu vastapallon viivalla ohi, vai kaatuuko omiin luistimiinsa puolustusalueella. Näen siis Vitossa paljon hyvää potentiaalia mutta on myös syynsä miksi ei pelaa NHL:ssä hän. Kunnon erikois omanpäänpakki ja Ville voisi olla todellinen tehopari.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Erityisesti juurikin Varakas tarvitsisi vierelleen "Högströmtyylisen", vai kuka se nyt oli, pakin, joka voisi setämäisesti katsoa lähteekö Ville kohkaamaan kiekon kanssa hyökkäykseen, ajaako hirmu vastapallon viivalla ohi, vai kaatuuko omiin luistimiinsa puolustusalueella. Näen siis Vitossa paljon hyvää potentiaalia mutta on myös syynsä miksi ei pelaa NHL:ssä hän. Kunnon erikois omanpäänpakki ja Ville voisi olla todellinen tehopari.

Mä näen tämän saman toiveunen ja potentiaalin. En tiedä kuinka paljon osuutta on sillä, että kovasti vain tahtoisi Varakkaan olevan joukkueelle hyödyksi.

Voisiko Varakas korvata Erosta talven ajan hyökkäävämmässä roolissa, jos hänen vierellään pelaisi esim. Salmi (kun tervehtyy)? Pienillä minuuteilla tuo voisi toimia kolmosparina.

Eihän Salmikaan välttämättä ole se optimaalisin vaihtoehto vierelle, mutta uskoisin että homma toimii paremmin jos vierellä on hyvin puolustava puolustaja. Kaski puolustavassa roolissa? Ehkei, sillä eihän se malttaisi pelkästään puolustaa, vaikka rooli olisikin määrätty. Mutta jos ei nyt hankita kuin "terve Laakso" niin pakkohan näistä Kaskista, Salmista ja Varakkaista on muodostaa toimivia pareja.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Varakas pelasi hyvän ottelun kokonaisuudessa, mutta Tapparan tilanne lähti siitä kun Varakas koomaili kulmassa eikä saanut siitä eteenpäin. Siinä tilanteessa myös tuki petti ja Tapparan Hannu-hanhimaine tuuri tarjoili maalin.

Mitä enemmän tuo viisikkopeli tiivistyy, alkaa kaikkien tekeminen näyttämään paremmalta. Nyt Varakkaalta alkoi näkemään myös tukea hyökkäyksiin.
Mun mielestä O'Connor meni Heiskasen syliin siinä tilanteessa, jossa Jugi maalin teki. Ei se Varakkaan syytä ollut.
Vai puhutko jostain eri tilanteesta?
 

Lasse#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä O'Connor meni Heiskasen syliin siinä tilanteessa, jossa Jugi maalin teki. Ei se Varakkaan syytä ollut.
Vai puhutko jostain eri tilanteesta?

En tiedä onko jph27 nähnyt tilanteen samallalailla kuin minä, eli varakas ryssi omissa pariinkin otteeseen, eikä saanut helppoa syöttöä annettua omille, vaikka mahdollisuus siihen oli. Taisi ajautua tappara kaverin kanssa laitaan ja sai sieltä räkäistyä loppupeleissä kiekon keskialueelle. Hyppäsi itse vaihtoon ja tappara keräsi vauhdin hyökkäykseen ja maali.

Joku toki tulee sanomaan, että kaukaa haettu, mutta tuossa tilanteessa vaan korostui se miksi itse en diggaa yhtään vitosta. Kiekon kanssa helvetin usein vaikeuksissa ja se helppokin ratkaisu voi olla äärettömän vaikea toteuttaa ja sitten joutuu antamaan ihan persekiekkoja. Moni tuntuu vitoa täällä puolustavan/kehuvan, mutta mun silmään laittaa pelistä toiseen pakkiparinsa kusisiin paikkoihin aivan päättömillä syötöillä ja höntyilyllä. Hyökkäyksessä vito on kuin toisen kauden taipalus, laukaus jää aina ensimmäiseen vastustajaan.

Ei mulla mitään vitoa vastaan ole ja toivon toki, että onnistuu, mutta mun mielestä hän on aika pitkälti nybarin esimerkki pelaaja. Oma kasvatti, joka tuskin pelaa verkkaripalkalla ja taso ei vaan riitä.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
@Kake74 Tarkistin äsken videolta ja ei tuosta maalista voi Varakasta syyttää. Muistijälki petti. Muistin tilanteen miten @Lasse#11 kuvaili, mutta Varakas sai kiekon alueelta siinä tilanteessa jossa pakit vaihtuivat.

IFK:ssa omasta mielestä kaksi pakkia kenellä on ongelmia vastustajan paineen kanssa, Varakas ja O'Connor. Varakkaalle sanottava vielä puolustukseksi, että pelituntuma ei vielä ole paras mahdollinen joten Varakkaan peli todennäköosesti paranee. Itsellä ei mitään antipatiaa Varakasta kohtaan, samanlainen hazardi se aina on ollut. Hyvänä päivänä siellä voi tulla myös usea maali ja huonona päivänä mennään ohi oikealta ja vasemmalta.
 

Bigreds.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ei lajil' väliä
On se vaan huono, ei mahda mitään. Ei ensimmäistäkään syöttöä omille, jokainen laukaus viivasta vastustajan polviin ja hirveä hätä luopua kiekosta kun se vahingossa sattuu tulemaan lapaan. Tulee Niklas Hedbergiä ikävä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
On se vaan huono, ei mahda mitään. Ei ensimmäistäkään syöttöä omille, jokainen laukaus viivasta vastustajan polviin ja hirveä hätä luopua kiekosta kun se vahingossa sattuu tulemaan lapaan. Tulee Niklas Hedbergiä ikävä.

Totta. Ei syöttänyt Heiskastakaan oivaltavalla syötöllä läpiajoon. Eiku...
 

FosaMasa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
PiTa, HIFK, Liverpool
+- -tilastossa Varakas on yhden plussalla. Yksi ainoa IFK:n pelaaja erottuu tilastossa negatiivisesti, ja hän on hyökkääjä. Tilaston kärjessä on pakeista Heiskanen +9. Ulander ei ole ollut tasakentällisin kertaakaan jäällä takaiskumaalin aikana.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
+- -tilastossa Varakas on yhden plussalla. Yksi ainoa IFK:n pelaaja erottuu tilastossa negatiivisesti, ja hän on hyökkääjä. Tilaston kärjessä on pakeista Heiskanen +9. Ulander ei ole ollut tasakentällisin kertaakaan jäällä takaiskumaalin aikana.

Tätäkin puitiin täällä jo aiemmin. Varakkaan tehotilasto näytti syyskuussa ennen loukkaantumistaan lukemaa -4. Täytyy myös huomioida, että syyskuussa koko joukkue kynti melko syvissä vesissä. Paluunsa jälkeen hän on vastaavasti pelannut 6 ottelua, kerännyt sinä aikana tehotilastoonsa lukeman +5 ja ollut ainoastaan kerran tasaviisikoin jäällä vastustajan tehdessä maalin.

En nyt mitenkään fanaattisesti yritä puolustella Varakasta, mutta kyllähän tuo lukema on yleensä suhteessa koko joukkueen peliesityksiin. Nyt kun joukkue on pelannut Varakkaan paluun jälkeen (ja osin sitä ennen) tuloksekasta lätkää, on myös Varakkaan tehotilasto noussut hyvää kyytiä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Suosittelen katsomaan koko pelin vaikka Ruudusta uusintana ja vaikka seuraamaan peliä. Yksi hyvä syöttö ei pelasta kokonaisuutta.

Noh, en varsinaisesti ottanut kantaa kokonaisuuteen vaan tartuin tähän harjoittamaasi maalittamiseen/vihapuheeseen/hybridivaikuttamiseen/muuhun trendikkääseen termiin. Ja hymiö perään.

Varakkaan suoritus ei ollut ihan niin lohduton kuin annoit ymmärtää. Oliko se sitten hyvä esitys? Koko joukkue pelasi 50min surkeasti ja Varakas siinä ohessa samalla tasolla. Toi passi jäi mulla mieleen VV:n pelistä, en ainakaan kiinnittänyt huomiota että olis ollut ratkaisevasti muita huonompi. Ollaan iloisia jos välillä näkyy aihioita paremmasta?
 

Bigreds.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ei lajil' väliä
Olen seurannut kaverin otteita jo 90-luvun puolesta välistä ja en vaan käsitä, että millä kaveri on päässyt tälle tasolle. Omasta mielestä ei vaan riitä yksi hyvä vastapommi/peli, kun katsoo esimerkiksi kiekonmenetyksiä, harhasyöttöjä,(joista usein tulee vastustajalle maalipaikka) tai muuten vaan ylipelaamista, joita kaveri harrastaa aivan liikaa. Ehkä katson liian kriittisesti, mutta edes Juuso Salmelle ei tule samoja määriä virheitä kuin Varakkaalle. Taidan seuraavassa pelissä pitää ihan huvikseen kirjaa yllämainitusta listasta ja seuraavassa pelissä vaikkapa Salmen vastaavat, saapahan edes vähän tuntumaa kaverin otteisiin. En jaksa tästä vääntää enempää
 

KooJii_#1

Jäsen
Suosikkijoukkue
★ HIFK ★ Detroit Red Wings ★ Dallas Stars ★
Taidan seuraavassa pelissä pitää ihan huvikseen kirjaa yllämainitusta listasta ja seuraavassa pelissä vaikkapa Salmen vastaavat, saapahan edes vähän tuntumaa kaverin otteisiin. En jaksa tästä vääntää enempää
Tää ois kyl mielenkiintosta nähdä! Ota ihmeessä ylös jos vaan jaksat ni saadaan faktaa tiskiin. Paskahaa toi Vito on ollu, eikä siitä mihinkää pääse.
 

Bigreds.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ei lajil' väliä
Tää ois kyl mielenkiintosta nähdä! Ota ihmeessä ylös jos vaan jaksat ni saadaan faktaa tiskiin. Paskahaa toi Vito on ollu, eikä siitä mihinkää pääse.
Tämä pikkujouluaika on vaan vähän huonoa aikaa pitää kirjaa yhtään mistään.. ainakaan viikonloppupeleissä. Ulkoilmaotteluakaan en laske normaaliksi peliksi, eli voipi mennä seuraaviin arkipeleihin tämä projekti, mutta ehdottomasti aion tehdä sen.
 

KooJii_#1

Jäsen
Suosikkijoukkue
★ HIFK ★ Detroit Red Wings ★ Dallas Stars ★
Tämä pikkujouluaika on vaan vähän huonoa aikaa pitää kirjaa yhtään mistään.. ainakaan viikonloppupeleissä. Ulkoilmaotteluakaan en laske normaaliksi peliksi, eli voipi mennä seuraaviin arkipeleihin tämä projekti, mutta ehdottomasti aion tehdä sen.
Haha totta toikii! Juu ei sillä nyt mikään hengenhätä ole. Saapahan Vito aikaa oppia pelaamaan ennen sitä...
 

Bigreds.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ei lajil' väliä
Kehuja niille, ketkä sen ansaitsee. Tänään oli ensimmäinen kelvollinen peli Villeltä omiin silmiin tällä kaudella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös