Vihreä Liitto

  • 1 392 912
  • 10 623

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Nykyään kun vanhemmat ulkoistaa kasvatusta tarhoihin ja kouluihin niin niistä ei todellakaan pidä tehdä propaganda toimistoja millekään agendalle. Ihan yhtä järkevää olisi päästää uskonlahkot levittämään sanaa ja keräämään sieluja kouluista.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Äänestysiän laskemisen positiivinen puoli olisi siinä, että nuoret saisivat oikeuden päästä vaikuttamaan omaa tulevaisuuttaan koskeviin päätöksiin. Siis mikäli se myös konkretisoituisi äänestysaktiivisuudessa. Suomen väestön ikärakenteen takia eläkeläisten äänillä on turhan suuri paino lasten, nuorten ja aikuisia koskeviin asioihin. Iso-Britannian brexit-äänestys on hyvä esimerkki, kuinka suuria päätöksiä sellaiset ihmiset voivat tehdä, joilla on elonpäiviä huomattavasti enemmän takana kuin edessä. Äänestysiän laskeminen ei kuitenkaan ole yhtä radikaali ehdotus kuin Wahlroosin ehdottama eläkeläisten äänestysoikeuden epääminen.

Nykyään kun vanhemmat ulkoistaa kasvatusta tarhoihin ja kouluihin niin niistä ei todellakaan pidä tehdä propaganda toimistoja millekään agendalle. Ihan yhtä järkevää olisi päästää uskonlahkot levittämään sanaa ja keräämään sieluja kouluista.

Koulut ovat omalla tavallaan olleet aina propagandakouluja. Vaikka lapset ovat minkälaisesta taustasta tahansa, ovat heidän opettajansa hyvin usein keskiluokkaisia, joilta puuttuu kosketus lähiössä asuvaan duunariperheeseen. Kunnanvaltuustojen kokoonpanot ovat täynnä henkilöitä, joiden nimien yhteydessä ovat sanat opettaja ja kokoomus.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
15-vuotiaille äänioikeus, maataloustuet uusiksi, pakolaiskiintiö moninkertaiseksi – Tässä 12 vihreiden poliittista tavoitetta | Uusi Suomi

Vihreät julkaisivat tavoiteohjelmansa. Vähän outoja ajatuksia sieltä löytyy (esim. pääomaveron progressiivisuuden nostaminen, ansiosidonnaisen pituuden riippuminen talouden tilasta ja äänestysikärajan lasku 15) mutta muuten ei mitään täysin hullua.

Tuo 15 vuotiaiden äänestysoikeus kuulostaa fixulta, ihmiset jotka eivät ole tarpeeksi vanhoja pelaamaan lottoa, tai juomaan keskihölmöä, ovat kelpaavia äänestämään yhteiskunnan asioista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vaikka lapset ovat minkälaisesta taustasta tahansa, ovat heidän opettajansa hyvin usein keskiluokkaisia, joilta puuttuu kosketus lähiössä asuvaan duunariperheeseen. Kunnanvaltuustojen kokoonpanot ovat täynnä henkilöitä, joiden nimien yhteydessä ovat sanat opettaja ja kokoomus.
No niin, kun muutama kokoomusvaltuutettu löytyy, ovat kaikki opettajat elämästä vieraantuneita porvareita. Aika kova luottamuksen osoitus sille ammattitaidolle ja ihmistuntemukselle, mikä suurimmalle osalle vuosien varrella kehittyy. Totta se on, ettei jokaisen perheen arkeen pysty samaistumaan täysin, mutta aika kova tietotaito perusjärkiselle opelle kehittyy oppilashuollosta ajan myötä. Lähinnä tulee mieleen, että oma kuvasi opettamisesta on luokan edessä paasaava ja koulun arjesta irrallinen nutturapää.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Äänestysoikeuteen pitäisi kytkeä taso- ja kypsyyskoe, joka mittaisi edes alkeelliset perusasiat äänestysprosessista, länsimaisen demokratian (ja Suomen) toiminnasta, kolmikantasysteemistä, d'Hondtin laskukaavasta ja siitä, että presidentinvaaleja lukuun ottamatta vaaleissa ei oikeasti äänestetä sitä "hyvää tyyppiä" vaan puoluetta tai vaaliliittoa ns. hyvän tyypin takana. Lisäksi pitäisi tajuta ero kunnallispolitiikan, kansallisen politiikan, EU-ryhmien yms. välillä. Lisäksi vielä lyhyt medialukutaitotesti vaalimainoksien ja Paavo Väyrysen elämäkerran myötä.

Joka tämän kokeen suorittaisi hyväksytysti saisi sitten äänestää, vaikka sitten 15-vuotiaasta alkaen - ja vastaavasti se, joka ei mitään äänestämisestä ja välillisestä demokratiasta ymmärtäisi ei saisi äänestää ennen kuin olisi riittävän tieto- ja taitotason omaksunut. Nythän monet äänestävät sitkeästi jotain jethrorostedtia sen perusteella, että tällä on lupsakan oloinen kaksoisleuka telkkarissa.

Nykysysteemillä on irvokasta ja itsekeskeisen vastuutonta Vihreiltä edes ehdottaa 15-vuotiaille äänioikeutta vain sen takia, että sen ikäisten joukossa Vihreiden kannatus on aikuisia ihmisiä korkeampi. Täysi-ikäisyys on minimiraja äänestämiselle.
 
No niin, kun muutama kokoomusvaltuutettu löytyy, ovat kaikki opettajat elämästä vieraantuneita porvareita.

Eivät ne elämästä ole vieraantuneita, vaan alaluokan elämästä. Fraasi "eihän tuo tiedä oikeasta elämästä yhtään mitään" on minusta täysin mottipäinen. Eihän meidän alaluokkaan syntyneiden elämä ole yhtään sen oikeampaa kuin opettajien, se on vain täysin erilaista. Eikä keskiluokkaisen opettajan elämäkään ole "oikeampaa" kuin Nalle Wahlroosin.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Äänestysoikeuteen pitäisi kytkeä taso- ja kypsyyskoe,...
Nykysysteemillä on irvokasta ja itsekeskeisen vastuutonta Vihreiltä edes ehdottaa 15-vuotiaille äänioikeutta vain sen takia, että sen ikäisten joukossa Vihreiden kannatus on aikuisia ihmisiä korkeampi. Täysi-ikäisyys on minimiraja äänestämiselle.

Ansiokas viesti kokonaisuudessaan, kuvaus missä todellisuus luuraa.
Äänioikeus-ikäraja voisi oikeastaan olla korkeampi kuin ns. täysi-ikäisyys ikäraja. Toki tämä saattaisi nostaa myös kutsuntojen ikärajaa vastaavasti.
Äänioikeuden ansaitseminen olisi nerokasta, mutta jonkin verran ihmisoikeus/perustuslaki mussutusta saattaisi ehdotus aiheuttaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En tiedä luokista, mutta itse olen kasvanut nuoruuteni ja lapsuuteni duunariperheessä, jossa isä oli viinaanmenevä ja myöhemmin työtön. Itse olen ollut kausia työttömänä, elättänyt perhettäni pätkätöillä ja välillä jopa pulloja keräämällä ennen kuin päädyin opettajaksi. Toki noista vuosista on sen verran aikaa, etten kykene ymmärtämään enää kaikenmaailman köyhiä duunareita, jotka juoksevat ympäri maailmaa urheilutapahtumissa kavereiden kanssa.
 
En tiedä luokista, mutta itse olen kasvanut nuoruuteni ja lapsuuteni duunariperheessä, jossa isä oli viinaanmenevä ja myöhemmin työtön.

Minä en ole koskaan elänyt duunariperheessä, jossa isä on viinaanmeneva ja/tai työtön. Enkä toki myöskään perheessä, jossa isä on töissä käyvä kohtuukäyttäjä. Tässä se meidän olennaisin eromme kai on.
 

Tuamas

Jäsen
Äänestysoikeuteen pitäisi kytkeä taso- ja kypsyyskoe, joka mittaisi edes alkeelliset perusasiat äänestysprosessista, länsimaisen demokratian (ja Suomen) toiminnasta, kolmikantasysteemistä, d'Hondtin laskukaavasta ja siitä, että presidentinvaaleja lukuun ottamatta vaaleissa ei oikeasti äänestetä sitä "hyvää tyyppiä" vaan puoluetta tai vaaliliittoa ns. hyvän tyypin takana. Lisäksi pitäisi tajuta ero kunnallispolitiikan, kansallisen politiikan, EU-ryhmien yms. välillä. Lisäksi vielä lyhyt medialukutaitotesti vaalimainoksien ja Paavo Väyrysen elämäkerran myötä.

Itse voisin ulottaa äänioikeuden vaikkkapa 16-vuotiaisiin.

Sillä reunaehdolla, että jokainen äänestäjä joutuisi suorittamaan aina äänestäessään kevennetyn kypsyyskokeen, jonka perusteella määräytyy äänen painoarvo.

Esim. Kymmenen monivalintakysymystä äänestettävänä olevista asioista, 0-2 oikeaa vastausta =0,25 ääntä, 3-5 oikeaa = 0,5 ääntä ja 6 tai yli = 1 ääni.

Olennaista ei ole ikä, vaan se tajuaako mistään mitään.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Itse olen ollut kausia työttömänä, elättänyt perhettäni pätkätöillä ja välillä jopa pulloja keräämällä ennen kuin päädyin opettajaksi.
Tämä lausunto alleviivaa käsitystäni valtaosasta opettajista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämä lausunto alleviivaa käsitystäni valtaosasta opettajista.
Pakko nyt kysyä, että mitä tällä tarkoitat? Jos hassuttelet viittauksella pulloihin, se pitänee paikkaansa valtaosaan opiskelijoista. Itse en paljon haalarihommista välittänyt, enkä känniä ole koskaan juonut.
 
Odotukset ovat melko korkealla sen suhteen, että asiakaskunta on melkolailla tolkun väkeä. Varsinkin, kun äidinkielenään suomea puhuvia on yli 97%.

Jos sinulla on näin ksenofobisia ajatuksia, ne kannattaisi mielestäni pitää omana tietonasi, vaikka täällä nimimerkin takaa kommentoidaankin. Ei kasvatuksen ammattilainen voi ajatella noin syrjivästi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos sinulla on näin ksenofobisia ajatuksia, ne kannattaisi mielestäni pitää omana tietonasi, vaikka täällä nimimerkin takaa kommentoidaankin. Ei kasvatuksen ammattilainen voi ajatella noin syrjivästi.

Minä en syrji ketään. Kuvailin tulevan työnantajakuntani asukasrakennetta.
Toki kielikysymys on minulle työn kannalta rusinat pullasta-tyyppinen juttu, koska lähes täysin suomenkielisessä toimintaympäristössä voin paremmin hyödyntää omia vahvuuksiani.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
@Dee Snider, Ilkka Kantola sai aikoinaan tietyltä kirkkoon kuuluvalta piiriltä kritiikkiä, koska teki aviorikoksen vielä toimiessaan piispana. Ilmeisesti sinun logiikallasi tuon saman ryhmän pitäisi nyt kritisoida Touko Aaltoa, joka ei kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön, tai vihreiden äänestäjien pitäisi tuomita Aalto jollain logiikalla, jonka ymmärtävät vain kaltaisesi kreationisti-Huhtasaaren tunnustautuneet äänestäjät.

Hyvää kesää.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Juu ja sinun arvoillasi tuomitaan tällaisesta persut ja lihaa syövät heteromiehet, poislukien vihreiden ihqut pienet miehet. Naisille tuo (puolison pettäminen) on sallittua sekä vasemmiston feministisiivessä että vihreissä , ilman että henkilöön kohdistuvaa solvausta/vainoa häneen kohdistetaan.
Sinä olet kyllä top-5 Jatkoajan kaksinaismoralisti, miten pystyt katsomaan itseäsi peilistä ilman oksennusrefleksiä?

Näin ne asiat koetaan. Poliitikon parisuhde-elämä ei koske minua millään tavalla, joten en ymmärrä, miksi minun pitäisi kritisoida Aaltoa, Kantolaa, Ilkka Kanervaa tai Matti Vanhasta heidän parisuhdesekoilujen takia. Eiköhän poliitikoissa riitä muutakin kritisoitavaa, ettei noin olemattomiin yksityiskohtiin tarvitse mennä.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
@Dee Snider, Ilkka Kantola sai aikoinaan tietyltä kirkkoon kuuluvalta piiriltä kritiikkiä, koska teki aviorikoksen vielä toimiessaan piispana. Ilmeisesti sinun logiikallasi tuon saman ryhmän pitäisi nyt kritisoida Touko Aaltoa, joka ei kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön, tai vihreiden äänestäjien pitäisi tuomita Aalto jollain logiikalla, jonka ymmärtävät vain kaltaisesi kreationisti-Huhtasaaren tunnustautuneet äänestäjät.

Hyvää kesää.

Jätän tän nyt vaan tähän:

Touko Aallon uusi rakas on räväkkä feministi – puhuu rohkeasti seksistä netissä - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Mutta en kyllä tietänyt ja en olisi edes uskonut, että Iiris kuuluu vahvasti kirkkopiireihinkin. Kiitos tästä ja hyvää kesää myös sinne!
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mutta en kyllä tietänyt ja en olisi edes uskonut, että Iiris kuuluu vahvasti kirkkopiireihinkin. Kiitos tästä ja hyvää kesää myös sinne!

Kuka edes on tämä Iiris ja miksi ihmeessä kenekään pitäisi olla hänestä ja taustastaan kiinnostunut? Minä luulin, että nyt on kysymys Aallosta, eikä jostain toimistotyöntekijästä. En siis ymmärrä, miksi ihmeessä vihreitä äänetäneiden pitäisi kritisoida Touko Aaltoa, koska kirkkoihmiset kritisoivat piispana toiminutta Kantolaa. Tyttöystävän suhde kirkkoon ei ole looginen vastaus.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Kuka edes on tämä Iiris ja miksi ihmeessä kenekään pitäisi olla hänestä ja taustastaan kiinnostunut? Minä luulin, että nyt on kysymys Aallosta, eikä jostain toimistotyöntekijästä. En siis ymmärrä, miksi ihmeessä vihreitä äänetäneiden pitäisi kritisoida Touko Aaltoa, koska kirkkoihmiset kritisoivat piispana toiminutta Kantolaa. Tyttöystävän suhde kirkkoon ei ole looginen vastaus.

En ala mitään selkosuomen uutisia tässä vääntämään, koska kapasiteettisi riittää varmasti. Mutta kun heittäydytään dramaattisesti esittämään tyhmää ja varsin pikkulapsimaisesti, niin antaa olla. Taisi osua kipeästi, vai oikein huhtasaarilainen kreatonisti... Loistavaa settiä, bojaa ja hyvä yritys saada keskustelu taas johonkin ihan muualle.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaksi edellistä keskustelua kietoutuvat hauskasti yhteen, kun muistellaan Toukon julkisia nuoleskeluja Mikkelissä paikallisen lukio-opettajan kanssa viime kesänä. Tämä opettaja oli (on?) muuten sattumalta kokoomuspoliitikko.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Taisi osua kipeästi...

Miten ihmeessä minuun voi osua kipeästi jonkun henkilön, jota en edes tunne, parisuhde-elämä. Aalto ei kuulu kanssani samaan vaalipiiriin, joten en voi häntä äänestää. Ja vaikka voisinkin, on hän poliittisella toiminnallaan osoittanut, ettei hän ole minun ääneni arvoinen. Mutta jos en ihan väärin muista, sinä olet myöntänyt tällä palstalla äänestäneesi Laura Huhtasaarta, mistä on ihan aiheellista pilkata edelleen. Siis ei äänestämisestä, vaan sen myöntämisestä.

Minusta on todella outoa, jos joku valitsee ehdokkaansa tämän parisuhdetaustansa takia, mutta näin on käynyt harvoin. Esko Aho toi perheensä mukaan vuoden 2000 presidentinvaaleihin ja hävisi silloin aviottomalle Tarja Haloselle, Ilkka Kanerva on aina tullut valituksi kansanedustajaksi siviilielämänsä mokien takia, Matti Vanhanen on palannut eduskuntaan kohuista huolimatta ja Paavo Väyrynen ei ole onnistunut rikastumaan myymällä mukeja, jonka kyljessä on hänen ja vaimonsa kuva. Ainoastaan Sauli Niinistön ja Pekka Haaviston parisuhde-elämästä ollaan oltu kiinnostuneita, mitä en myös ymmärrä.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Miten ihmeessä minuun voi osua kipeästi jonkun henkilön, jota en edes tunne, parisuhde-elämä. Aalto ei kuulu kanssani samaan vaalipiiriin, joten en voi häntä äänestää. Ja vaikka voisinkin, on hän poliittisella toiminnallaan osoittanut, ettei hän ole minun ääneni arvoinen. Mutta jos en ihan väärin muista, sinä olet myöntänyt tällä palstalla äänestäneesi Laura Huhtasaarta, mistä on ihan aiheellista pilkata edelleen. Siis ei äänestämisestä, vaan sen myöntämisestä.

No voi voi, kyllä minua kovasti satuttaa sinun pilkkasi... Ihminen on erehtyväinen, vähän panin, liha on aina heikko ja mitä näitä nyt onpi... Olen minä äänestänyt myös Halosta, joten olet kyllä oikeassa siinä, ettei äänestyskäyttäytymiseni ole ihan putkeen mennyt...

Kokeillaan nyt vielä kerran kuitenkin eli on minusta huvittavaa, että Irikselle kelpaa avopuolisoksi samanlainen pettäjä kuin Kantola, jota Iris kovasti ilkkui Twitterissä. Ja kun hänellä itsellään oli tuossa myös oma roolinsa, niin tuo Twitter-jeesustelu esittäytyy nyt varsin koomisessa valossa. #kaksinaismoralismi
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kokeillaan nyt vielä kerran kuitenkin eli on minusta huvittavaa, että Irikselle kelpaa avopuolisoksi samanlainen pettäjä kuin Kantola, jota Iris kovasti ilkkui Twitterissä. Ja kun hänellä itsellään oli tuossa myös oma roolinsa, niin tuo Twitter-jeesustelu esittäytyy nyt varsin koomisessa valossa.

En edelleenkään tiedä tästä "Iiriksestä" mitään muuta kuin, että on Touko Aallon tyttöystävä ja ilmeisesti jokin toimistotyöntekijä vihreiden puoluetoimistolla. En koe kyseistä henkilöä mitenkään mielenkiintoiseksi tai edes oleelliseksi, jotta keskustelisin hänestä puoluetta käsittelevässä ketjussa. Koska Touko Aalto on puolueensa puheenjohtaja, antaa hän ennen vaaleja monen monta mahdollisuutta käydä kriittistä keskustelua, joka liittyy sekä häneen poliitikkona että edustamaansa puolueeseen.

Eikö sitä sanassakin sanota, että kun vähentää Twitterin käyttöä niin viisastuu.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
En muista, että Halla-ahoakaan olisi miltään taholta hirveästi parjattu siitä, että hän on pettänyt vaimoansa kahdeksan vuoden ajan, ja se on johtanut aviottomaan lapseen. Suurin syy siihen kai se, että poliittiset vastustajat eivät olleet valmiita uhraamaan täysin sivullisiakin ihmisiä poliittiselle taistelutantereelkle. Itselläni suurin ihmetys kohdistui siihen, että Suomen kokoisesta maasta on todistettavasti löytynyt kaksi naista, jotka ovat avanneet tuollaiselle seinätapetille ja pullohartiaiselle punastelijalle sakset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös