Vantaa

  • 26 637
  • 141

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kun kerran on espoolaisille ja helsinkiläisille ketju, niin ei kahta ilman kolmatta, vaan otetaan tälle pääkaupunkiseudun köyhimmälle alueellekin oma topic. =)

Eli, missäspäin sitä asutaan Vantaalla?

Itse en tietenkään ole syntyperäinen vantaalainen, luojalle kiitos siitä, mutta jollain kierolla tapaa tuosta "kaupungista" on kuitenkin tullut nyt kotipaikka ja jos muuta positiivista ei sieltä keksi, niin yhteydet on onneksi aika hyvät. Esim. Helsinkiin pääsee alle puolessa tunnissa ja se on plussaa se.

Tälläisillä aika perinteisissä opiskelijahelveteissä sitä on itse tullut asuttua, eli ensin Koivukylässä ja nykyään Korsossa. Melkoisia ghettojahan nuo ovat, mutta kyllä siellä pärjää jos järki on mukana. Pieniä ongelmia on kohdattu, mutta ei mitään, mistä ei oltaisi selvitty.

En tiedä jäänkö Vantaalle kun opiskelut on ohi, mutta ei se poissuljettu vaihtoehto kuitenkaan ole. Pääkaupunkiseudulle on tarkoitus joka tapauksessa majoittua toistaiseksi aika pysyvästi.

Muiden vuoro.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ted Raikas kirjoitti:
Itse en tietenkään ole syntyperäinen vantaalainen, luojalle kiitos siitä

Minä olen syntyperäinen espoolainen, luojalle kiitos siitä.

Tämän hetkisestä asuinpaikasta on kävelymatka sekä Espooseen ja Helsinkiin. Niin, katsokaa karttaa, asun tässä helvetin taskussa, vaikka paremmalla tuurilla tilanne olisi aivan toisin.

Se on ihan faktaa, että vantaalaiset ovat köyhempiä ja tyhmempiä kuin muut. Se voidaan tarkistaa ihan millä mittarilla tahansa. Tulot ja koulutustaso ovat alhaisempia kuin muualla.

Monen mutkan kautta olen tähän Länsi-Vantaalle päätynyt ja tässä on ihan mukava asua sitten kuitenkin.

Mutta miksi kaupunginjohtajan pitää nöyryyttää? Tähän kun tulin, niin sain A4 kokoisen kirjeen missä oli jotain esitteitä.

Saatekirje alkoi "Tervetuloa uusi vantaalainen..."

En minä huvikseni täällä asu, vaikka sanoinkin juuri, että täällä pärjätään.

Menen taas kohta tuonne parvekkeelle pälyilemään, siitä näkyy Espoo.

Toivo on uskoakseni aivan tärkeimpiä ihmiselämää kasassa pitäviä tekijöitä.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tikkurilassa asustellaan; jäähallille ja juna-asemalle reilun 10 minuutin kävelymatka, eli oikeinkin optimaalinen sijainti. Tiksi on tämän reilun parin vuoden aikana tuntunut ihan mukavalta paikalta asustella. Pernaveikon huolella vantaalaisten koulutuksesta ja tuloista en liiemmälti vatsahaavaani vaivaa; naapurin ropoja on lompakkooni saanut vaikka asuin Espoossakin hetken, joten mulle aivan yks lysti mitä naapuri tienaa (vai tienaako mitään). Kunhan ei tule minulta avustuksia pyytämään.

Duunimatkaan kuluu aamuisin "ovelta ovelle" n. 30 minuuttia, joten uskoakseni se, että muuttaisin kovin kauas radan varrelta ei ainakaan nykyisen duunin kannalta ole kovin järkevää. Etenkään, kun Helsingin keskusta tosiaan on vain sen vartin päässä, noin niin kuin vuorokauden myöhempien tuntien menoja ajatellen.

Sitä en pieneen ja ahtaaseen mieleeni saa mahtumaan, että miksi ympäri pääkaupunkiseutua porukkaa vaeltaa viikonloppu toisensa perään näkemään tätä paikallista hotellin yökerhoa... Ehkä siinä on joku primitiivivietti päästä härväämään sinne, missä pätevät vain viidakon lait, ja minne jonotetaan käsittämättömän pitkiä aikoja... Eli kyseistä juottolaa en mitenkään plussaksi laske Tikkurilan osalta, mutta kun ei omaa elämää sen suuremmin häiritsekään, niin olkoon...
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Puistolassa tuli aikoinaan asuttua kymmenkunta vuotta ja tuleehan vanhoja kavereita käytyä joskus siellä moikkaamassa. Maatullin koulun ajoista on jo toistakymmentä vuotta ja kyllähän moni sieltä on jo kuollut/vankilassa, eli kovaa elämää Vantaalla.

Melkosen muutoksen etenkin Tikkurilan "keskusta" on kokenut ajoilta jolloin siellä asuin. Pakko myöntää, mut aina kun tulee käytyä katsomassa vaikka Jukureiden matsi Vantalla, niin kyllähän siellä Puistolassa tulee käytyä katsomassa vanhoja kulmia.

Nyt sitä ollaan juututtu Mikkeliin ja enpä ihan helposti muuttaisi takaisin. Kiva on joskus käydä, mutta se siitä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
jesse72 kirjoitti:
Puistolassa tuli aikoinaan asuttua kymmenkunta vuotta ja tuleehan vanhoja kavereita käytyä joskus siellä moikkaamassa. Maatullin koulun ajoista on jo toistakymmentä vuotta ja kyllähän moni sieltä on jo kuollut/vankilassa, eli kovaa elämää Vantaalla.
En tiedä minkä ikäinen olet, ja sattuivatko kouluvuotesi mahdollisesti aikaan ennen sotia, mutta eikös mm. Puistola ole kuulunut Helsinkiin jostain 1940-luvusta lähtien?
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Iker kirjoitti:
En tiedä minkä ikäinen olet, ja sattuivatko kouluvuotesi mahdollisesti aikaan ennen sotia, mutta eikös mm. Puistola ole kuulunut Helsinkiin jostain 1940-luvusta lähtien?

Ajatuskato ja voisi ottaa asiasta selvää ennen näppäomistön laulua..

No, samoilla kulmilla pyöritään, mutta Puistola toisaan kuluu Helsinkiin..Kiitos "maalaisjuntin" ojentamisesta.
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Korsossa minäkin asustelen tämmöisessä isossa kaksiossa. :) Täällä syntynyt, täällä varttunut ja täällä elänyt koko elämäni tähän asti. Ei tätä oikein poiskaan osaa vaihtaa, sen verran on tutut ympäristöt ja porukat. Ghettohan tää on, ei siitä mihinkään pääse. Mutta matka Stadiin ja Tiksiin on oikein miellyttävät sekä dösällä että junalla. Korsokin on paljon mainettaan parempi, en mä ole koskaan pelännyt kävellä baarista himaan tai muutes vaan pimeellä öisin. Se on ku tuntee oikeat ihmiset niin ei ole eikä tule ongelmia (ulkopuoliselle tämä on mahdollista).

Mutta jos täältä nyt joskus pitää pois muuttaa niin sen verran sanon etten kyllä ainakaan pohjoisemmaksi muuta vaan kyllä se tie vie tonne Stadin suuntaan. Mutta se on niin pitkän ajan kysymys ettei viitsi edes pohtia.

-Cactus-
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
pernaveikko kirjoitti:
En minä huvikseni täällä asu, vaikka sanoinkin juuri, että täällä pärjätään.
Niin kuin itse aina Vantaasta ja siellä asumisesta sanon: "kyllä täällä asuu, mutta ei elä."

Mielestäni aika tarkka fakta. Ilman Helsingin tiivistä läsnäoloa Vantaa olisi suoranainen persläpi. Sinne (siis Helsinkiin) on helppo puikahtaa rientoihin, jos siltä tuntuu.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Ted Raikas kirjoitti:
Mielestäni aika tarkka fakta. Ilman Helsingin tiivistä läsnäoloa Vantaa olisi suoranainen persläpi. Sinne (siis Helsinkiin) on helppo puikahtaa rientoihin, jos siltä tuntuu.

Ilman Helsingin tiivistä läsnäoloa Vantaa tuskin olisi tuon kokoinen kaupunki. Aikamoista jossittelua, samanlaisia nukkumalähiöitä, parempia (Espoo) ja huonompia (Vantaa) on jokaisessa suurkaupungissa.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Gianfranco kirjoitti:
naapurin ropoja on lompakkooni saanut vaikka asuin Espoossakin hetken, joten mulle aivan yks lysti mitä naapuri tienaa (vai tienaako mitään). Kunhan ei tule minulta avustuksia pyytämään.

Ainakin välillisesti maksat avustuksia naapurillesi, jos Vantaalla asut: kunnallisvero on kalliimpi Vantaalla kuin Espoossa, Helsingissä tai Granissa. Muita "välillisiä" avustusmaksuja nyt tuskin kannattaa alkaa pohtia, mutta kunnallisvero on sellainen, joka tuntuu jokaisen ansiotuloja saavan kukkarossa.

Välillisistä puheenollen, Helsingissä asustaessa taas maksaa avustuksia koko muulle maalle, koska Helsinkihän on ainoa kunta, joka joutuu maksamaan valtionavustuksia. Kaikki muut kunnat saavat valtionavustuksia.

Se siitä.

Lisäys: jos ei tiedä kuntansa veroja, voi katsoa tästä excel-taulukosta omat kunnallisveroprosentit, kuten tuloveroprosentit ja kiinteistöverot ja muut:

http://www.kunnat.net/attachment.asp?path=1;29;347;93750;11320;41179;41303;41184
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
dude kirjoitti:
Ilman Helsingin tiivistä läsnäoloa Vantaa tuskin olisi tuon kokoinen kaupunki.
Tottahan tuo, heitin nyt vaan hieman läppänä.

On kyllä varmaankin niin, että ilman Helsingin läheisyyttä Vantaa varmasti tuonkin kokoisena kaupunkina pitäisi siinä tapauksessa sisällään enemmän palveluja ja kulttuuria. Jos nyt siis oletetaan, että Vantaa olisi silloin suurinpiirtein yhtä iso, mitä se nyt on.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ted Raikas kirjoitti:
Sinne (siis Helsinkiin) on helppo puikahtaa rientoihin, jos siltä tuntuu.

Totta, mutta minut on jo nujerrettu. Käyn ainoastaan vantaalaisessa lähiöbaarissa. Menen sinne tänäänkin, karaokea niin kuin aina. Se tosin vähän kalvaa, koska mielummin kuuntelisin jukeboksia.

Ei mutta oikeasti, ei tämä minua sen enempää haittaa, miksi ihmeessä menisin "kaupunkiin" jonottamaaan ja maksamaan ylihintoja?

Olen kyllä harkinnut tehdä ekskursion "sedulaan". Saa nähdä milloin toteutuu, samoja ajatuksia oli jo viime talvena.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Korsossa on tullut asuttua koko tähänastinen elämä.

Ihan mukava paikka tämä on, asemalle kävelee n. 15min. Omakotitalossa on oma rauha. Metsola on yleisesti rauhallista seutua, omakoti-, pari- ja rivitaloja. Moottoritie menee aika vieressä, mutta ei sieltä pahemmin meteliä kuulu.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ted Raikas kirjoitti:
Eli, missäspäin sitä asutaan Vantaalla?

Itse en tietenkään ole syntyperäinen vantaalainen, luojalle kiitos siitä,

Sikäli totaalisen katastrofaalinen ketjunavaus että pari juttua on nyt tehtävä selväksi:

Vantaalaisuushan ei todellakaan tarkoita että pitää asua Vantaalla, jos oot siellä kasvanut niin olet aina vantaalainen prkl. Itse olen kotoisin ihanasta itä-vantaasta jossa betoni kasvaa puita korkeammalle.

Toisekseen vantaalaisuuteen kuuluu aina iso ylpeys omasta kotipaikasta joka sattuu myös olemaan pk-seutulaisen urheilufaniuden mekka :) Joten tuollaiset luojalle kiitos-höpinät vain osoittavat että näköjään porukkaa soiden takaa rantautuu nykyään vähän kauemmas Helsingistäkin.

Itä-Vantaa rocks!
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ted Raikas kirjoitti:
Niin kuin itse aina Vantaasta ja siellä asumisesta sanon: "kyllä täällä asuu, mutta ei elä."

Mielestäni aika tarkka fakta. Ilman Helsingin tiivistä läsnäoloa Vantaa olisi suoranainen persläpi. Sinne (siis Helsinkiin) on helppo puikahtaa rientoihin, jos siltä tuntuu.

Onko L-ranta sitten se persläpi, kun siellähän ei ole Helsinkiäkään naapurissa? Vai puikahdetaanko sieltä rajan taakse?
 

scholl

Jäsen
Vantaalla on varmaan pahempi maine kuin mitä se onkaan. Tai siis onhan joka kaupungissa parempia ja huonompia alueita tietysti, eikä koko Vantaakaan varmaan ghettoa ole. Tai vaikea sanoa, kun ei ole pahemmin käynyt tutustumassa poislukien lentokenttää.

Mielestäni Vantaalla on kolme ongelmaa, mitkä ovat johtaneet nykytilanteeseen:
- Vantaa on vain Helsingin maalaiskunta, joten siitä historiasta on vaikea ponnistaa huipulle
- ei ole merenrantaa juurikaan. Tämä vaikeuttaa parempien asuinalueiden syntymisen
- poliittiset päättäjät. Vasemmistojohdolle on ollut tärkeintä sosiaalinen asuminen, eikä ole edes haluttu rakentaa parempia asuinalueita. Kun tilaa on niin kyllä se olisi ollut mahdollista. Olisi vaatinut jo ajat sitten vain todella ponnekkaita toimia

Lentokentän alue kehittyy ja Vuosaaren satamakin vaikuttaa asiaan vahvistaen kehäalueen painopistettä. Eli ainakin yritystoimintaa ja verotuloja Vantaalle tulee lisää. Eri asia on sitten se, että näkyykö se millään tavalla asukkaissa. Kai siellä jossain on rauhallisempaa seutua, jossa asuu ihan fiksua porukkaa?
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
JuVii kirjoitti:
Metsola on yleisesti rauhallista seutua, omakoti-, pari- ja rivitaloja. Moottoritie menee aika vieressä, mutta ei sieltä pahemmin meteliä kuulu.


Täsmennän omaakin asuinpaikkaani eli juuri tuolla Metsolassa asustelen vaikkakin kerrostalossa. Täällä on juuri hyvät koiran ulkoilutuspaikat tuolla Metsolan sydämmessä ja koirapuisto löytyy läheltä. :)

Paljon kavereita asuu tuolla Metsola-Jokivarsi-arealla, eikä kukaan ole tuosta Lahden motarista mitään valittanut. Nikinmäki menisi jo tälläiselle autottomalle vähän vaikeaksi, joten tää Metsola on mulle täällä Korsossa se oikea paikka.

-Cactus-
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Alamummo kirjoitti:
Onko L-ranta sitten se persläpi, kun siellähän ei ole Helsinkiäkään naapurissa? Vai puikahdetaanko sieltä rajan taakse?
Ei, Imatra on se persläpi sielläpäin. =)

P.S. Joutseno on Kerava

P.P.S. (Vai onko se P.S.S.?) Ihan ok paikka Vantaa on asua, ei siinä mitään. Kuten sanoin, viihdyn ihan hyvin. Lappeenrannassa on toki synnyinpaikankin statuksella omaleimaisuutta ja identiteettiä enemmän, mutta ennemmin asun silti Vantaallakin tätänykyä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
scholl kirjoitti:
Kai siellä jossain on rauhallisempaa seutua, jossa asuu ihan fiksua porukkaa?
Eiköhän jokaisessa kaupungissa ole ns. varakkaamman väestön alueet ja köyhemmän. On sitten taas ihan eriasia, kuka on fiksu ja kuka ei. Se on lienee näkemyksistä kiinni. Itse melko tavallisena kaduntallaajana ja työläisperheen vesana olen aina viihtynyt melko tavallisen porukan seassa, en nyt superjunttiuttakaan siedä tahi jaksa, mutta mikään elitismi ei kuulu elämäntapoihini. Tunnenkin ja kaveripiirissä on aika erilaisilla ideologioilla varustettuja ihmisiä, ongelmaa ei ole.

Toki sitä aina mielellään asuisi suht rauhallisella alueella, missä ei mitään roskasakkia asu. Alue Korsossa, missä kämppään, onkin varsin rauhallista ja mitään rettelöintiä ei esiinny. Toki opiskelijaporukat viikonloppuisin joskus pitää pientä hulabaloota, mutta so what. Samaa teen itsekin ja kytätkin on käynyt ovella vierailulla kerran. =)
 

scholl

Jäsen
Tarkoitin nyt fiksuna sellaista porukkaa, jotka eivät rettelöi ja ottavat muut ihmiset jollain tavalla huomioon. Eli siis, että on jonkinlainen turvallisuudentunne olemassa. Vähän kuin Pirkka-Pekka ja Taneli Mäkelä sanoivat siinä yhdessä sarjassa, että pitää olla fiksusti.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
scholl kirjoitti:
Tarkoitin nyt fiksuna sellaista porukkaa, jotka eivät rettelöi ja ottavat muut ihmiset jollain tavalla huomioon.
Jep, samaa asiaa ajan itsekin. Oma poliisiepisodi oli vähän hauska juttu sinänsä ja kytät oli aika ymmärtäväisiä meidän tupareita kohtaan. Sattui nyt vaan, että ikkuna oli jäänyt auki ja musiikki pauhaamaan aika lujaa. Joviaalia meininkiä oli puolin ja toisin.

Yleisesti ottaen pyrin rauhalliseen naapurisopuun ja siihen olen kyennytkin.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
pernaveikko kirjoitti:
Monen mutkan kautta olen tähän Länsi-Vantaalle päätynyt ja tässä on ihan mukava asua sitten kuitenkin.

Näin Itä-Vantaalaisena sanoisin, että Länsi-Vantaa ei ole Vantaata vaan mielumminkin Espoota, joka ei tietysti missään mielessä ole hyvä asia.
Korso, Jokiniemi, Havukoski, Nissas ja Hakunila ovat tulleet tutuiksi. Ensimmäisessä tuli vietettyä 18-vuotta ja viimeisessäkin jo kolmessa eri sessiossa yhteensä kymmenisen vuotta.
Sen verran viihdyn, että maiseman vaihto olisi edessä enää vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että olisi rahat jotka pistää 150-200 neliöiseen ok-taloon mieluiten pohjoisen suuntaan ja alle tunnin matkan päähän - johonkin harvaan asuttuun korpeen, jossa voisi kesällä istuskella munasillaan kuistilla aamuröökillä.
 

Sundis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Internazionale, Stavros Flatly
Syntyjään Hiekkaharjusta, sieltä kehitys vei Tikkurilan ytimeen ja sykkeeseen. Tikkurilassa vietetyn ajan jalkeen siirryin maanläheisempään Päiväkumpuun ja sieltä sitten viimeisempänä muutama kilometri pohjoiseen Matariin, mukavaan ja rauhalliseen paritaloon.

Koko elämä siis vantaalaisena ja ylpeä siitä. Suotta Vantaata haukutaan, ei se ruoho välttämättä sen vihreämpää aidan toisella puolella ole.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Jotenkin aina huvittavat kommentit, joiden mielestä Vantaa ja Espoo ovat muka kaupunkeja. Nimellisesti ne sitä ovatkin, mutta käytännössä ne ovat vain Helsingin satelliittialueita. Lontoossakin on vain 300.000 ihmistä, mutta siinä on 30 Espoota ja Vantaata ympärillä... ei kukaan noita hallinnollisia alueita miksikään oikeiksi kaupungeiksi laske. Tai Tukholman Nackaa ja Solnaa...

KAIKKI maailman pääkaupungit koostuvat näistä "satelliittikaupungeista"...sitä kutsutaan termillä "metropolitan area".

Ei Espookaan mitään tarkoita. Espoon Kirstinmäki on koko pk-seudun surkeinta slummia, kun taas esim. Vapaala ja Myyrmäki Vantaalla... tai Simonkylä... ovat ihan siistiä aluetta. Ja jos jonkun mielestä Puistola on Stadia, niin ei voi muuta kuin nauraa (15 vuotta siellä asuneena tiedän suunnilleen, mistä puhun). Pohjois-Espoo (Korpilammen alue) ja Pohjois-Vantaa (Keimola) taas ovat oikeastaan kokonaan erillään muusta pk-seudusta.

Pk-seudulla kaupunkien rajat ovat hallinnollisia, ja "Vantaalaisuudesta" tai "Espoolaisuudesta" välittävät lähinnä Närpiöstä ja Kyyjärveltä muuttaneet ensimmäisen ja toisen polven pk-seutulaiset, jotka ovat tuoneet nurkkakuntaisen idiotismin mukanaan. Yleensä ne, jotka katsovat nenänvarttaan pitkin "Espoolaisia" ja "Vantaalaisia", ovat yleensä itse maalta muuttaneita, vuokralla asuvia nurmivasaroita, jotka eivät edes tajua pk-seudun asukasrakennetta.

Kantakaupunki (ja ehkä Lauttasaari ja Munkkiniemi) ovat minulle oikeaa Helsinkiä...loput ovat lähiöitä. Jossain Herttoniemen Siilitiellä ei asu varmaan yhtään alkuperäistä Helsinkiläistä... kun taas Etelä-Espoossa todella suuri osa asukkaista... erityisesti suurten ikäluokkien edustajat ovat kotoisin Helsingistä.

Kantakaupungin lisäksi minulle muu pk-seutu on yhtä aluetta, ja se jakaantuu enemmänkin itä-länsi akselilla (Hämeenlinnantien molemmin puolin), kuin joidenkin täysin keinotekoisten (ja veronmaksajille uskomattoman kalliiden) kuntarajojen pohjalta.
 
Viimeksi muokattu:

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
scholl kirjoitti:
Tai vaikea sanoa, kun ei ole pahemmin käynyt tutustumassa poislukien lentokenttää.

Mielestäni Vantaalla on kolme ongelmaa, mitkä ovat johtaneet nykytilanteeseen:
- Vantaa on vain Helsingin maalaiskunta, joten siitä historiasta on vaikea ponnistaa huipulle
Miksi sitten kommentoit jos et kerran ole päässyt tutustumaan?

En kyllä ymmärrä tuota maalaiskunta juttua ollenkaan. Olihan helsinkikin pelkkää maaseutua, joten miksi ei Vantaa voisi ponnistaa huipulle. Toki samaa tukea jota helsinki sai silloiselta kuninkaalta ei varmaan ole mahdollista saada.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös