Valioliiga 2016–2017 – suurten paluu?

  • 12 644
  • 53
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Hallitseva mestari Leicester City lähti eilen FA cupissa laulukuoroon. Englannin kakkosdivarissa pelaava huligaanifaneistaan tunnettu Millwall pisti ketut kylmästi ulos cupista 1-0 kotivoitolla. Tämä siitä huolimatta, että Millwall pelasi lähes koko toisen puoliajan kymmenellä miehellä Jake Cooperin otettua toisen keltaisen 52. minuutilla. Cupissa tehtiin myös historiaa, Lincoln Citystä tuli ensimmäinen amatöörijoukkue yli sataan vuoteen, joka pääsee FA cupissa puolivälierävaiheeseen. Lincoln laittoi valioliigassa pelaavan Burnleyn ulos cupista voittamalla Turf Moorilla 0-1. Burnley on muuten pelannut kotona erittäin vahvasti, koko liigan kolmanneksi parhaiten, joten tämä tappio kaljajengille kirvelee varmasti.

Leicesteristä vielä sen verran, että ei siellä kovin vahvasti mene. Joukkue on pisteen verran puotoamisviivaa edellä. Ei ole tänä vuonna vielä maalia onnistunut tekemään. Tilannetta ei helpota se, että muut putoajakandidaatit Sunderland, Swansea, ja Hull ovat innostuneet taistelemaan putoamista vastaan oikein tosissaan ja ovatkin pelanneet erittäin pirteästi viime kierroksilla.

Edit. Laitetaan tähän vielä sellainen knoppitieto, että edellisen kerran kun hallitseva mestari tippui seuraavalla kaudella divariin tapahtui kaudella 1936-1937. Tuolloin kyseenalaisen kunnian sai seura nimeltä Manchester City. Leicester on todella lähellä tällaista rajapyykkiä.

Ei se ole Leicesterin toimistolla helppoa. Kyllähän tuon näkee kilometrin päähän, että Ranieri on hukannut jengin hallinnan täysin ja mies pitäisi potkia pihalle. Toisaalta hän luotsasi seuran mestariksi viime kaudella, joten eihän sellaista oikeastaan voi tehdä. Melkoinen dilemma siis.
 
Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Valioliigan pelastuksena Euro-paikkojen suhteen tuo UEFA:n uudistus että 4 pääsee suoraan lohkoihin. Sen verran kovaa vauhtia Englanti on menossa kohti Euroopan neljänneksi parhaan liigan pisteitä Euroopan seura-rankingissa. Huomionarvoisaa että Euroopan top-10 seurajoukkueiden listalla Englannista on yksi joukkue, Chelsea. Chelseakin on sijalla 10. Olisi mielenkiintoista pohtia asiaa vähän laajemminkin. Miksi ei tule menestystä, vaikka rahaa on selvästi eniten ja huippupelaajiakin on paljon.

Oman arvion mukaan kaksi merkittävintä syytä:

1) Oma pelaajakasvatus on vieläkin heikkoa. Tästä syystä avaukseen tai edes rotaatioon ei löydy laadukkaita pelaajia. Tätä kautta jatkuvuus on heikkoa. Toisaalta ehkä myös näkyy se että kun rahaa on, niin pelaajia tulee ja menee kovaa tahtia.

2) Valmentaminen on parantunut, mutta edelleen valmennus on puutteellista rakenteissa. Tällä tarkoitan koko seuraa, en vain edustusjoukkuetta.

Molempiin asioihin on toki parannusta tullut, mutta pitkä on matkakin. Tavallaan Englannin suurin ongelma voi myös olla se, että liian kauan meni tajuta että jossain muualla voitaisiin tehdä asioita paremmin. Ehkä sieltä voisi oppia. Ja tavallaan toki myös se, että kun on rahaa, niin on helppo vain ostaa pelaajia kokoajan lisää. Ei kehittää pitkässä juoksussa toimintaa.

Euroopan seurajoukkueiden rankingit täältä: UEFA Country Ranking 2017
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Hyviä pointteja eaglelta. Voisiko yksi (ehkä vähäinen) syy olla myös se, että Englannissa ei suostuta pitämään talvitaukoa. Kylmissä säissä pelataan kovia ottelumääriä vuodenvaihteen molemmin puolin. Tulee loukkaantumisia eikä ehditä harjoitella. itse harkitsisin myös liigacupista luopumista kokonaan, ainakin Valioliigajoukkueiden osalta. Monet joukkueet toki käyttävät paljon rotaatiopelaajia, mutta se juuri osoittaa miten turha kilpailu on kyseessä.

Siiten vielä tuohon, että rahalla saa ja Mersulla pääsee. Ei se niin helppoa näytä olevan ihan huippupelaajien hankkiminen Englantiin. Itse olen seuraillut lähinnä Manchester Cityä. Kaudesta toiseen on sama ongelma, eli puolustajien taso ei riitä ihan Euroopan huipulle. Aina ollaan huhujen mukaan hankkimassa Bonuccia ja kumppaneita, mutta ei vaan näytä onnistuvan. Ainakin itse näkisin, että Cityn kohdalla ero absoluuttiseen eurooppalaiseen kärkeen on puolustavien pelaajien laatu ja ehkä sitä myöten puolustaminen yleensäkin.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Siiten vielä tuohon, että rahalla saa ja Mersulla pääsee. Ei se niin helppoa näytä olevan ihan huippupelaajien hankkiminen Englantiin. Itse olen seuraillut lähinnä Manchester Cityä. Kaudesta toiseen on sama ongelma, eli puolustajien taso ei riitä ihan Euroopan huipulle. Aina ollaan huhujen mukaan hankkimassa Bonuccia ja kumppaneita, mutta ei vaan näytä onnistuvan. Ainakin itse näkisin, että Cityn kohdalla ero absoluuttiseen eurooppalaiseen kärkeen on puolustavien pelaajien laatu ja ehkä sitä myöten puolustaminen yleensäkin.

Tässä voi myös näkyä, valitettavasti, pelaajanhankinnoista vastaavat henkilöt. Enkä tarkoita nyt siis Cityn kohdalla, vaan ihan yleisesti seuroissa. Monissa seuroissa siirtoasioista pääsee päättämään henkilöitä joilla ei riittävää ymmärrystä aina ole. Ja aina se on seksikkäämpää hommata niitä hyökkääviä pelaajia. Ja ennenkaikkea niihin hyökkääviin ollaan valmiita pistämään enemmän rahaa.

Samaa mieltä toki CItyn ongelmista. On muitakin, mutta se on sitten eri otsikon aihe.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös