Uusi jäähalli!

  • 669 957
  • 3 917

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Viimeisimmät uutiset kertovat, että terveyskeskus toimintoja ei siirrettäkkään keskussairaalaan, vaan Armila ehkä säilyykin ja toinen vastaanotto tulee ehkä keskustaan.
Syynä noihin uusiin suunnitelmiin on tuleva uusi sotelaki ja siihen lisättävä yhtiöittäminen ja kilpailu asiakkaista. Terveystalo ja Mehiläinen on keskustassa ja sinne haluaa myös Eksote kilpailemaan asiakkaista.
 

Bigg_Doggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kimpinen ja sen "alakenttä". Tätä vaihtoehtoa en ole aikaisemmin nähnyt missään. Keskustan välittömässä läheisyydessä ja Saimaan rannalla. Olisihan se hienoa, jos SaiPan kotipeleissä lasiseinän takana siintäisi Saimaa. Mikäli samaan kompleksiin suunnitellaan myös yu-tiloja niin jotain synergiaa voisi löytyä Kimpisen kentän kanssa. Miinuksena vaatisi hallin lisäksi alue vaatisi isoja kehitystoimenpiteitä, kuten saavutettavuus Ainonkadun puolelta. Parkkipaikoiksi sairaalan alapuolen kenttä ja lähialueiden kadut ovat riittämättömät.
Olen aiemmin kirjoittanut hallihaaveilusta tähän samaiselle paikalle. Liiketalouden kannalta tämä olisi paras vaihtoehto, kaikenlisäksi kyseisellä alueella olisi hallille tilaa yllin kyllin. Parkkipaikkoja pystyisi kaivamaan areenan alle ja parkkitalon tekeminen Ainonkadun kentälle olisi helppo ratkaisu keskustan parkkihallien lisäksi.

Liikenne olisi helppo hajauttaa kahteen suuntaan Ainonkatua ja kohti keskustaa kävellen ja autolla olisi monta eri väylää.

Tämä olisi tottakai kallein vaihtoehto, mutta myös tuottavin ja olisi ympärivuotisessa käytössä keskustan ja sataman palveluiden äärellä. Kompleksiin yksityisellä rahalla hotelli, ravintola ja harjoittelukeskus niin käyttäjiä kyllä riittää ympäri maailman.
 
Ainoa mistä kannattaa haaveilla, niin pelkästään jäähallista ilman mitään juoksuratoja. Ei pelkästään LUM.n muutamalle juoksijalle kannata mitään kymmenien miljoonien hallia rakentaa...
Saisihan noista yleisurheilun harrastajista muutaman sata vuokranmaksajaa halliin. Jos nyt edes 100 metrin suoran ja muut paikat saisi sinne. Lappeenrannassahan on Suomen isoista kaupungeista huonoimmat talvikauden harjoitteluolosuhteet.

Olisi kyllä todella hyvää mainosta SaiPalle, jos halli olisi kuutostien varressa. Autoja sahaa kaiket päivät ohi ja uuden, hienon areenan seinässä loistaa SaiPan logo.
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Tuossa tämän aamun Etelä Saimaasta : Ikean tontti tai Kisapuisto, sama se, kun ei ole rahaa | Etelä-Saimaa
Mikä on muuten tilanne onko tietoa uudesta kaupungin valtuustosta, onko kuinka moni valtuutetuista jääkiekon ja etenkin uuden hallin kannattaja?
Mikähän muutoin on Kesämäessä olevan Opintie 2.n tilanne. Eikös siinä ollut joskus joku maatalousliike ja nykyisin Lapeenrannan kaupungin teknisen toimen tiloja? Tuota tonttia kun mittailee karttapaikasta, niin se on noin 75m leveä ja yli 200m pitkä niin siihen ihan hyvin mahtuisi esim Vaxjon Vida Arenan kokoinen halli (70x100m) Siinä olisi nykyisen Syke kymin Itäisen Koulun ja Kesämäen koulun vieressä oivallinen paikka uudelle jäähallille. Siihen kun rakentaa ulkoisesti, sekä toiminnallisesti uuden nykyaikaisen hallin, niin sillä olisi 100 varmasti käyttöä. Koulujen osalta urheilun ja etenkin jääkiekkopainotteisen koulutuksen mahdollisuudet olisi rajattomat. Hallin tiloihin voisi rakentaa jonkun luokkahuoneen, opiskelija kahvion ja nuorison kokoontumispaikan jne..... Parkkitilaa saa aika helposti raivattua lentokentän laitaan ja osaksi voisi rakentaa maksullista parkkitilaa hallin alle...
On aivan älytöntä raahata jäähallia jonnekkin Ikean tonille tai minnekkään muualle 6 tien varteen lepikkoon. Joskus tuntuu että kyllä monilla lobbareilla, poliitikoilla ja näköjään maakuntajohtajilla ole ihan kaikki liekit kohdallaan päänupissa...
 
Viimeksi muokattu:

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Olen aiemmin kirjoittanut hallihaaveilusta tähän samaiselle paikalle. Liiketalouden kannalta tämä olisi paras vaihtoehto, kaikenlisäksi kyseisellä alueella olisi hallille tilaa yllin kyllin. Parkkipaikkoja pystyisi kaivamaan areenan alle ja parkkitalon tekeminen Ainonkadun kentälle olisi helppo ratkaisu keskustan parkkihallien lisäksi.

Liikenne olisi helppo hajauttaa kahteen suuntaan Ainonkatua ja kohti keskustaa kävellen ja autolla olisi monta eri väylää.

Tämä olisi tottakai kallein vaihtoehto, mutta myös tuottavin ja olisi ympärivuotisessa käytössä keskustan ja sataman palveluiden äärellä. Kompleksiin yksityisellä rahalla hotelli, ravintola ja harjoittelukeskus niin käyttäjiä kyllä riittää ympäri maailman.
Nyt on kovat visiot. Tähän vielä kylpylä ja niin alkaa olemaan homma aika isolla.

Talvella hallille voisi tulla jäätä pitkin esim potkukelkalla Pikisaaresta.
 

Herra Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mikä tahansa nyt ratkaisu onkin, pääasia että SaiPan toiminta ei ole vaarassa. Tämän ymmärtää Pirkanmaalta kotoisin oleva Kimmo Jarvakin.
 

atsku

Jäsen
Onhan se sinänsä huvittavaa, että Helsinkiin, Tampereelle ja Turkuun suunnitellaan puolen miljardin areenakomplekseja ja meillä Etelä-Karjalassa mietitään mistä hatusta vedetään uuteen jäähalliin 25 miljoonaa vai korjataanko vanhaa.
Hesa painii tietty omassa sarjassaan, mutta nuo Turun ja Tampereen alueet on n.3-4 kertaa suurempia talousalueita. Miten hintojen suhde voi olla 500milj vs. 25milj.?

Miten muualla voi olla taas kerran niin paljon helpompaa?
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Aika laajalta kuulostaa hintahaitari. Tosin Jyväskylän projektisuunnitelmaa katsoessa ymmärtää hyvin rahanmenon. Espoon Metro Areena maksoi valmistuessaan noin 20 miljoonaa euroa. Vaikka inflaatio onkin syönyt rahan arvoa, lienee sen arvo nykyrahassa mitattuna maksimissaan 40 miljoonaa euroa. Ja tuon kokoluokan areena olisi SaiPalle jopa ylimitoitettu. Eli eiköhän se 25-30 miljoonaa ole Lappeenrannan hallille ihan realistinen kattohinta.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Ikean tontille vaan monitoimikeskus "IKEA 2023". Eli jäähalli ja Ikean putiikki.

Jos liian kallis ni pelkkä jäähalli, ihmiset kuitenkin ajaa halpojen huonekalujen perässä pääkaupunkiin.

Järkeä saa käyttää!
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Aika laajalta kuulostaa hintahaitari. Tosin Jyväskylän projektisuunnitelmaa katsoessa ymmärtää hyvin rahanmenon. Espoon Metro Areena maksoi valmistuessaan noin 20 miljoonaa euroa. Vaikka inflaatio onkin syönyt rahan arvoa, lienee sen arvo nykyrahassa mitattuna maksimissaan 40 miljoonaa euroa. Ja tuon kokoluokan areena olisi SaiPalle jopa ylimitoitettu. Eli eiköhän se 25-30 miljoonaa ole Lappeenrannan hallille ihan realistinen kattohinta.

Tuolloin, lähes 20 vuotta sitten, rakennuskustannukset olivat myös huomattavasti pienemmät.
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
Turun suunnalla on talous vahvassa kasvussa (telakka, Uudenkaupungin autotehdas…), ja eilen esitellyn projektin käynnistäjinä ovat Supercell-heput Kodisoja&Paananen sekä Saku Koivu. Turun kaupunki ja VR ovat hankkeen takana tuomassa uskottavuutta. Käynnistysvaiheen rahoitus on siis olemassa, ja nykyisessä nolla-korkoisessa taloudessa löytyy uskottavalle kiinteistöhankkeelle lisää sijoittajia helposti. Sitä paitsi, Suomen kiinteistömarkkinoiden tilanne muuttui eilen merkittävästi. Jenkkiläinen Blackstone ostaa Spondan parilla miljardilla eurolla, ja tämän kaupan toteuduttua suomalaisilla instituutioilla on miljarditolkulla kotimaisiin kiinteistöihin korvamerkittyä sijoituspääomaa pankkitilillä. Ja jonnekin ne rahat on vaan sijoitettava. [linkit johtavat asiaa selventäviin uutisiin]

Kannattaa huomioida, että Turkuun suunnitellaan monipuolista elämys- ja tapahtumakeskusta jossa olisi myös jäähalli. Näin toimien hankkeelle on mahdollista löytää ulkopuolista rahoitusta ja omistajia, rationaalinen kiintiestösijoittaja kun ei halua riskilaskelmiinsa mukaan edes teoreettista vaihtoehtoa "TPS putoaa divariin ja kiinteistösijoituksen kassavirta puolittuu". Jos suunnitelmana olisi ensisijaisesti "uusi jäähalli TPS:lle” (mahdollisine oheistoimintoineen), niin siinä tapauksessa rahoitus pitäisi kaivaa ensisijaisesti verorahoista.

En tiedä milloin ja miten nämä asiat saadaan etenemään Lappeenrannassa, mutta toivotaan parasta. Jotain tarttis tehdä, mutta päätöksenteko on tunnetusti hankalaa. Se lienee kuitenkin selvää, että mihinkään Turun hankkeen mittaluokan projektiin ei Etelä-Karjalassa edes yritetä lähteä, Supercell-kaliiberin visionäärejä kun ei köyhästä Karjalastamme taida löytyä.
 
Viimeksi muokattu:

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Tuolloin, lähes 20 vuotta sitten, rakennuskustannukset olivat myös huomattavasti pienemmät.

Tsekkasin inflaatiolaskurilla, että vuoden 1999 valuutta pitää kertoa 1,43:lla, että saadaan tämän päivän arvo. Eli tuon ajan 20 miljoonaa olisi nyt lähes 29 miljoonaa. Tuon 40 miljoonan arvioni loput 11 miljoonaa laitoin juuri rakennuskustannusten nousulle.

Tampereen monitoimiareenan kustannusarvio on noin 120 miljoonaa euroa. Siellä kustannuksia nostaa merkittävästi moni asia:
- Kyse on monitoimiareenasta.
- Halli rakennetaan keskelle kaupunkia, mikä asettaa rakentamiselle ja siihen liittyville järjestelyille isoja haasteita.
- Halli rakennetaan junaradan päälle. Aluksi pitää rakentaa valtava radan päälle tuleva kansi, jonka päälle koko areena tulee.

Tuon Tampereen areenankin alkuperäinen kustannusarvio oli reilut 40 miljoonaa, mutta sitten kun urakan haastavuus selvisi, nousi se 124 miljoonaan.
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Nykyinen halli taitaa olla korjauskelvoton.

Hallin sijainti tulee nyt keskeiseen rooliin, tässä on huomiotava erityisesti kaupungin liikennejärjestelyt joten nämä armilan sairaalat ja opintiet voi unohtaa. Autolla tulijat eivät saa kotteroitaan parkkiin ja maksullinen pysäköinti ei tule kysymykseen.

Ikea olisi tilava ja fiksu paikka muutoin, mutta se alue tarvitsee venäjän vetoapua. Iso Areena yksinään on liian syrjässä, jos siellä olisi Ikano ja Kärkkäinen jne vetoja olisi ihan toisella tasolla halliin.

Kisapuistoon on helppo mennä ja se on vielä kohtuu etäisyydellä kaupungin sisällä. Joten halli sinne kiitos ja liityntä junaradan ali harapaisentielle.
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Nykyinen halli taitaa olla korjauskelvoton.

Hallin sijainti tulee nyt keskeiseen rooliin, tässä on huomiotava erityisesti kaupungin liikennejärjestelyt joten nämä armilan sairaalat ja opintiet voi unohtaa. Autolla tulijat eivät saa kotteroitaan parkkiin ja maksullinen pysäköinti ei tule kysymykseen.

Ikea olisi tilava ja fiksu paikka muutoin, mutta se alue tarvitsee venäjän vetoapua. Iso Areena yksinään on liian syrjässä, jos siellä olisi Ikano ja Kärkkäinen jne vetoja olisi ihan toisella tasolla halliin.

Kisapuistoon on helppo mennä ja se on vielä kohtuu etäisyydellä kaupungin sisällä. Joten halli sinne kiitos ja liityntä junaradan ali harapaisentielle.
Ensinnäkin mikäli koko Opintien tontti olisi käytössä, niin se on 75m x yli 200m pitkä ja hallin koko joku 70x100m niin siihen jäisi yli 100m parkkitilaa. Lisäksi keskeinen paikka toisi hallille porukkaa jalkaisin ja julkisin kulkupelein, jopa rautatieasemalta ja lentokentältä lyhyt matka. Lisäparkkitilaa löytyy läheltä lentokentäntien varresta. Parkkipaikat ei siten ongelma. Samoin vt 6 pääsee helposti sekä partekin liittymästä ja uus lavolan liittymästä paikalle. Keskustan suunnasta vaikka mistä.
Kuten tuolla aikaisemmin haaveilin niin Kesämeän koulu ja Itäinen koulu on siinä vieressä ja halli todella palvelisi juniorityötä keskittämällä vaikka opiskelun liikunta / lätkä painotteiseksi.
Miten luulet hallin palvelevan siellä jossakin Ikean tontilla Mustolan perukoilla. Sinne ei pääse kun menemällä yksityisellä kulkupelillä tai muutamalla bussivuorolla. Ikean tontilla halli jököttäisi luppoajat yksikseen ja sen käyttö rajoittuisi pelkästään jäävuoroihin.
Opintie olisi todella paraatipaikalla ja palvelisi juuri sitä monikäyttöisyyttä, hallibaari, kahvila, muita urheilutiloja, ruokapaikka, jokunen liikekiinteistö, jne jne ... Vain mielikuvitus rajana. Itse kannatan Opintietä. Eikös siihen joku aikaisemmin suunnitellut kauppakeskusta.
 

Paakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Uskokaa tai älkää - olen Tupaukon kanssa samaa mieltä. Vaikka tottakai vaatiikin liikenteensuunnittelua, mutta silti hyvä sijainti läheltä keskustaa ja 6-tien liittymää.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Missä kohdin Opintietä tuo vapaa tontti sijaitsee, Kesämäen koulun puolella vai tien pohjoispuolella? Ylen jutussa ollut vaihtoehto, Airikan puisto Family Centerin takana, on huonoin sijaintiehdotus mitä esitetty.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Missä kohdin Opintietä tuo vapaa tontti sijaitsee, Kesämäen koulun puolella vai tien pohjoispuolella? Ylen jutussa ollut vaihtoehto, Airikan puisto Family Centerin takana, on huonoin sijaintiehdotus mitä esitetty.

Ei siellä ole mitään vapaata tonttia ja ei tuolla alueella ole autoille parkkipaikkoja. Prisman alakertaan voisi laittaa jään ja katella sitten matseja vaikka kotisohvalta.

Tampereella rakennetaan junaradan päälle, meillä tuota rataa riittää Kouvolasta Imatralle, siitä vaan valitsemaan itselle sopivaa paikkaa.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Tampereella rakennetaan junaradan päälle, meillä tuota rataa riittää Kouvolasta Imatralle, siitä vaan valitsemaan itselle sopivaa paikkaa.

Raippoon Konelan kohdille. Pääsee venäläisturistit suoraan Allegrolla jäähallille.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Yhtenä vaihtoehtona lehtijutussa mainittiin Harapaisen kenttä ja viereinen puisto/peltoalue.
Sitä minä pidän parhaana vaihtoehtona, vierasfanitkin voivat järjestää vaikka junareissun, kun matkaa asemalta/asemalle on vain muutama satametrinen.
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Missä kohdin Opintietä tuo vapaa tontti sijaitsee, Kesämäen koulun puolella vai tien pohjoispuolella? Ylen jutussa ollut vaihtoehto, Airikan puisto Family Centerin takana, on huonoin sijaintiehdotus mitä esitetty.
Opintien tontti on koulun pohjoispuolella, missä oli ennen muistaakseni Hankkija ja jatkuu opintien pohjoispuolella aina simolantien iskanderille asti.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös