Uskotko Jumalaan?

  • 1 334 677
  • 14 406

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nojuu, silloin pitäisi kieltää ihmisten olemassaolo ihan ensimmäiseksi, jos uskonnot tai uskonnon kaltaiset ideologiat haluaa heivata mäkeen politiikasta.
Mielenkiintoinen väite. Siis mielestäsi ihmiset ovat kyvyttömiä sopimaan yhteisistä asioista ilman, että ohjetta luetaan raamatusta tai vastaavasta? Väitän, että väitteesi on täyttä skeidaa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
En ymmärrä mitä tarkoitat. Siis oletko sitä mieltä, että ihmiset eivät pysty sopimaan yhteisistä asioista, mikäli uskonto kielletään perusteena?

En ole esittänyt mitään tuollaista mielipidettä, se on vain jokin väännöksesi. Tarkoitin, että uskovaisia ihmisiä on politiikassa aina mukana maaimanlaajuisesti ja melkoisen paljon vielä. Eikä se siitä ainakaan meidän elinaikana muutu mihinkään.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ole esittänyt mitään tuollaista mielipidettä, se on vain jokin väännöksesi. Tarkoitin, että uskovaisia ihmisiä on politiikassa aina mukana maaimanlaajuisesti ja melkoisen paljon vielä. Eikä se siitä ainakaan meidän elinaikana muutu mihinkään.
Ei se ollut väännös, sanoin, että "en ymmärrä mitä tarkoitat" ja kysyin. Väitinkö jotain?

Ihmeellinen tapa keskustella.

No, se että politiikassa on uskovaisia on katoavaa kansanperinnettä. Ihmiset tulevat fiksuimmiksi ja jatkossa eivät äänestä hörhöosastoa. Onhan joku Räsänen tai Nikko, varsinkin Nikko, kyllä lähinnä koominen hahmo kun avaa suunsa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ei se ollut väännös, sanoin, että "en ymmärrä mitä tarkoitat" ja kysyin. Väitinkö jotain?

Ihmeellinen tapa keskustella.

No, se että politiikassa on uskovaisia on katoavaa kansanperinnettä. Ihmiset tulevat fiksuimmiksi ja jatkossa eivät äänestä hörhöosastoa. Onhan joku Räsänen tai Nikko, varsinkin Nikko, kyllä lähinnä koominen hahmo kun avaa suunsa.

Erikoisempi tapa keskustella on laittaa sanat suuhun ja muodostaa mielipide toisen puolesta. Kuten vaikkapa aloittamalla "siis oletko sitä mieltä". Ei se ole kysymys vaan jonkinlainen asenteellinen vihjaus.

Mitä muuten aiheeseen tulee, niin politiikkaa harjoitetaan muuallakin kuin Suomessa. Jenkithän ovat esimerkiksi varsin uskovaista kansaa. God bless you ja niin eespäin.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Love Letters to Richard Dawkins - YouTube

Richard Dawkins lukee saamaansa ihailijapostia jumalan rakkautta levittäviltä kristityiltä. Mikä muu kuin lapsesta asti tuputettu uskonto saa ihmisen noin sekaisin?

Ai niin, mutta nämä eivät ilmeisesti ole niitä oikeitä kristittyjä?

Ehdin kuunnella kaksi minuuttia ja todeta, että kieli ei minusta ole sitä vanhoilliskristittyä kamaa, eivätkä sellaiset osaa edes tuollaisia viestejä kirjoittaa. Oikeista, ja/tai hyvin nuorista, kristityistä en tiedä, mutta saa olla sekopäistä ja vihaista nuorisoa juttujen perusteella.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Oikeista, ja/tai hyvin nuorista, kristityistä en tiedä, mutta saa olla sekopäistä ja vihaista nuorisoa juttujen perusteella.
No nyt osuit naulan kantaan! Kristityt "aktiivit" ovat kokemani perusteella sekopäistä ja vihaista porukkaa.
 
Love Letters to Richard Dawkins - YouTube

Richard Dawkins lukee saamaansa ihailijapostia jumalan rakkautta levittäviltä kristityiltä. Mikä muu kuin lapsesta asti tuputettu uskonto saa ihmisen noin sekaisin?

Ai niin, mutta nämä eivät ilmeisesti ole niitä oikeitä kristittyjä?

Richard Dawkins paljasti Twitterissä olevansa pesunkestävä rasisti ja ksenofoobikko. Hänen mielestään kirkonkellojen sointi kuulostaa ihanalta allahu akbariin verrattuna:

Richard Dawkins Twitterissä: "Listening to the lovely bells of Winchester, one of our great mediaeval cathedrals. So much nicer than the aggressive-sounding “Allahu Akhbar.” Or is that just my cultural upbringing?… https://t.co/aslpDPE7CV"
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Richard Dawkins paljasti Twitterissä olevansa pesunkestävä rasisti ja ksenofoobikko. Hänen mielestään kirkonkellojen sointi kuulostaa ihanalta allahu akbariin verrattuna:

Richard Dawkins Twitterissä: "Listening to the lovely bells of Winchester, one of our great mediaeval cathedrals. So much nicer than the aggressive-sounding “Allahu Akhbar.” Or is that just my cultural upbringing?… https://t.co/aslpDPE7CV"

Tuosta taisi varmaan ihan tahattomasti jäädä huomioimatta tuo lopussa oleva kysymys: "Or is that just my cultural upbringing?" joka on ko. viestin kannalta melko oleellinen. Toki näin toimimalla tuosta viestistä saadaan huomaavasti raflaavan oloisempi.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
En oikein pohjimmiltani spirituaalisesti ajatellen ymmärrä ihmisiä jotka uskoo Jumalaan. Tarkoitan, että miksi pelätä kuolemaa niin paljon että pelätään elää?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
En oikein pohjimmiltani spirituaalisesti ajatellen ymmärrä ihmisiä jotka uskoo Jumalaan. Tarkoitan, että miksi pelätä kuolemaa niin paljon että pelätään elää?

En oikein pojimmiltani spirituaalisesti ajatellen ymmärrä kysymystäsi. Jos uskon Jumalaan, niin miksi pelkäisin kuolemaa tai elämää? Tai miten nuo pelot liittyvät automaattisesti jonkun henkilön henkilökohtaiseen Jumala-uskoon?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
En oikein pojimmiltani spirituaalisesti ajatellen ymmärrä kysymystäsi. Jos uskon Jumalaan, niin miksi pelkäisin kuolemaa tai elämää? Tai miten nuo pelot liittyvät automaattisesti jonkun henkilön henkilökohtaiseen Jumala-uskoon?

Minusta luojaan uskotaan muunmuassa siksi, että kuoleman jälkeen on jotain. Pidän sitä jopa vahvimpana mahdollisena uskona, koska se liittyy vahviten siihen tosiasiaan, että joskus kuollaan. Muusikko ja masentuneisuuteen taipuvainen Peter Steele oli joskus vakaa ateisti ja hyvin fiksu mies tietynlaista kuolemanromantiikkaa hyödyntäen, mutta sitten hän itsekin meni lausumaan ne kuuluisat sanat, ettei juoksuhaudoissa tapaa ateisteja. Ja ihan vain siksi, että se olisi masentavaa. Ihminen pelkää, vaikka olisi hyvinkin rationaalinen olento. Minä vain en ymmärrä, miksi rationaalinen olento valitsee tien, jossa se järki ei enää päde. Henkilökohtainen usko lienee jokin avain siihen henkilökohtaiseen dilemmaan, joka koskee elämistä ja kuolemista ja niiden välistä suhdetta.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minusta luojaan uskotaan muunmuassa siksi, että kuoleman jälkeen on jotain.

En ole perehtynyt keskusteleen sen enempää ja lainaan vaan ihan pienen palasen tästä.

Mun mielestä tuo ajatus, että kuoleman jälkeen on jotain on sikäli epälooginen, että jokainen tietää, ettei ennen syntymääkään ollut mitään. Se, mitä tapahtui ennen syntymää on ihan yhtä suuri mysteeri ihmisille kuin se, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen.

Todennäköisin ja loogisin vaihtoehto kummankin kohdalla on se, että ei tapahdu yhtikäs mitään. Ennen alkua ei ollut mitään ja lopun jälkeen ei tule mitään.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Todennäköisin ja loogisin vaihtoehto kummankin kohdalla on se, että ei tapahdu yhtikäs mitään. Ennen alkua ei ollut mitään ja lopun jälkeen ei tule mitään.

Tämä se minun pointtini olikin, että uskotaan luojaan siksi, että mainitsemasi tuntuu niin kamalalta ja järjettömältä. Keskustelu on varmasti käyty jo useita kertoja, joten minun on turha asiaan mitään "uutta" kantaa sen kummemmin ottaa. Sinällään kuitenkin kiinnostaa tunneperäiset reaktiot, jotka eivät taistele rationaalisuuden kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Jaahas, tähänkin keskusteluun tuli taas vaihteeksi eloa.

En oikein pohjimmiltani spirituaalisesti ajatellen ymmärrä ihmisiä jotka uskoo Jumalaan. Tarkoitan, että miksi pelätä kuolemaa niin paljon että pelätään elää?
Olet tähän asti vaikuttanut yhdeltä viestiketjun älykkäimmistä ateisteista, joten tämä kysymys tuli vähän puskista. Mitä ajat takaa? En oikeen saa kiinni, miksi rinnastat uskon kyvyttömyyteen elää pelon vuoksi? Mielestäni asia on tältä osin juurikin päinvastoin, mitä sinä epäilet.

Minusta luojaan uskotaan muunmuassa siksi, että kuoleman jälkeen on jotain. Pidän sitä jopa vahvimpana mahdollisena uskona, koska se liittyy vahviten siihen tosiasiaan, että joskus kuollaan.
Kyllä, osittain varmasti juuri siksi. Osittain myös siksi, että kaikella olisi joku suurempi tarkoitus.

Mun mielestä tuo ajatus, että kuoleman jälkeen on jotain on sikäli epälooginen, että jokainen tietää, ettei ennen syntymääkään ollut mitään. Se, mitä tapahtui ennen syntymää on ihan yhtä suuri mysteeri ihmisille kuin se, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen.

Todennäköisin ja loogisin vaihtoehto kummankin kohdalla on se, että ei tapahdu yhtikäs mitään. Ennen alkua ei ollut mitään ja lopun jälkeen ei tule mitään.
Tässä argumentissä tiivistätkin aika hyvin ateismin perustan. Usko yliluonnolliseen on järjenvastaista. Siksi on helpompaa ja loogisempaa päätellä, että poistuttuamme maan päältä vaivumme samaan tilaan kuin ennen syntymäämme; lakkaamme täysin olemasta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Avaudutaampa hieman omasta elämän katsomuksesta sekä uskosta. Mulle tämä kaikki on enneminkin ymmärtämistä, siis jonkinlainen "herätys" tuli kuin puskista. Olen tätä käsitellyt nyt parisen vuotta ja sairastuttuani se sitten kopsahti. En usko kuoleman jälkeiseen elämään niin kuin raamattuun uskovat sen kokevat. Uskon vapautuvan energiani katoavan eetteriin osaksi maailmankaikkeutta. Kiertokulkua ja asioiden uudeleen tapahtumista, joita monet voivat kutsua jälleensyntymäksi.

Tietenkin tämä on jalostunut meditaatioiden kautta. Tuota kun olen harjoittanut paljon ja nyt päivittäin sitä tulee harrastettua jo lähes joka paikassa, osana luonnollista arkea. Ei tästä enempää.

Jos nyt pitäisi kertoa tämä kärjistetysti niin mulla on Äiti Maa, joka antaa ravinnon, lääkkeet, turvan ja luonnon kaiken ymmärtämiseen. Sitten on Isä Ilma, mystisempi kaveri, joka vaikuttaa univeraasilesti ja on puhtaasti henkinen energiavaikuttaja. Henki, jota toiset kutsuvat Pyhäksi Hengeksi, asuu sitten taas minussa. Olen osa Jumaluutta eli Äiti Maata ja Isä Ilmaa. Pyhä kolminaisuus. Temppelini on luonnossa tai paikassa, jossa,tuntuu hyvältä. Kirkkoon en kuulu.

Hieman sekavaa tekstiä varmaan sillä unet ovat jääneet vähiin kovista kortisoniannoksista johtuen.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Yksi asia mikä ns. "Kiihkouskovaisilla" (varsinkin jenkkilässä) näkyy todella paljon on kyvyttömyys ottaa vastuuta omiata teoistaan. "Se oli jumalan tahto". "Teen jumalan työtä". "Tutkimattomat ovat jumalan tiet" yms meriselitykset ovat vakio. Onhan se varmaan helppoa elää maailmassa missä kaiken mitä tekee tai mitä itselle tapahtuu, voi pistää satuhahmon piikkiin.
Toinen mitä usein näkee (varsinkin jenkkilässä) on ns. "Uskoon hurahtaminen" mitä varsinkin epämiellyttävät ihmiset tai elämässään täysin omaa tyhmyyttään epäonnistuneet harrastaa. Suomessa hyvä esimerkki on koko kansan Tuksu.
Eräs amerikkalainen julkisuudenhenkilö joskus tokaisi "People turn to god when everyone else is sick and tire of your bullshit".

Itse en jumalaan usko. Ja vaikka olen ateisti, aggressiivinen sellainen vielä, en vihaa uskonnollisia ihmisiä. Lähinnä säälin heitä koska he tarvitsevat jonkun satuhahmon selittämään elämänsä kurjuuden.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Itse en jumalaan usko. Ja vaikka olen ateisti, aggressiivinen sellainen vielä, en vihaa uskonnollisia ihmisiä. Lähinnä säälin heitä koska he tarvitsevat jonkun satuhahmon selittämään elämänsä kurjuuden.
Uskovainen voi aivan yhtä hyvin olla onnellinen elämäänsä ja toisaalta ateistikin voi elää mielestään kurjaa elämää. Jumalan läsnäolo tai puuttuminen ihmisen elämässä ei määrittele tämän onnea. Jokainen määrittelee itse oman onnellisuutensa.

Säälisit mieluummin Afrikan köyhyydestä ja vähäisestä ravinnosta kärsiviä yhteisöjä tai itseään piikittäviä huumeiden käyttäjiä, kuin niitä jotka yksinkertaisesti katsovat elämää eri kantilta kuin sinä.

PS. Tuksua kyllä saa ja tulee sääliä. Ei ole ihan kaikki muumit pysyneet siinä laaksossa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ja vaikka olen ateisti, aggressiivinen sellainen vielä, en vihaa uskonnollisia ihmisiä. Lähinnä säälin heitä koska he tarvitsevat jonkun satuhahmon selittämään elämänsä kurjuuden.

Vähän putkinäöllä vetelet menemään. Monille uskonto on pelkkää politiikkaa ja toisille keino vaurastua ja/tai kohottaa asemaansa yhteisössä. Näistä on monesti kurjuus kaukana ja takana piileekin ahneus, oman edun tavoittelu ja valta. Ne, jotka löytävät uskon kurjuuden keskellä ja saavat tästä apua, sanoisinko, että hienoa. Jos,taas sääliä pitäisi, niin sellaisia, joilla on maailma musertunut, eikä edes toivon kipinää saa mistään. Voi joskus kopsahtaa jopa omalle kohalle mut elämä opettaa ja suunta saattaa muuttua hetkessä, totaalisesti. Paljolti riippuu myös siitä, osaako päästää irti mutta sen huomaa kun alkaa tapahtumaan.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
@Smitty#41 Se että säälin uskonnollisia ei poista mainitsemiasi ihmisryhmiä kohtaan tuntemaani sääliä. Itse en vain näe miten joku voi olla oikeasti onnellinen kun mikää ei riipu itsestä vaan kaikki on satuhahmon tekemisiä, hyvä että paha. Vastuun ja kunnian välttely on surullista.

@Vanha Len Olisi pitänyt mainita että pidän uskoa ja uskontoa kahtena eri asiana. Usko on mielestäni surullista, mutta lopouviimein harmitonta ja jokaisen oma asia. Uskonto taas on edellämainittujen uskoa röyhkeästi hyväksikäyttävä instituutio (oli se sitten kristinusko, Islam, Hindi tai vaikka skientologia) jonka ainoa tarkoitus on vallan ja vaurauden keskittäminen johtoportaaseen. Usko saa minun puolestani tähän maailmaan kuulua, mutta uskonnot tulisi ajaa sinne minne ne nyky-yhteiskunnassa kuuluvat, historiaan.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Vähän putkinäöllä vetelet menemään. Monille uskonto on pelkkää politiikkaa ja toisille keino vaurastua ja/tai kohottaa asemaansa yhteisössä. Näistä on monesti kurjuus kaukana ja takana piileekin ahneus, oman edun tavoittelu ja valta. Ne, jotka löytävät uskon kurjuuden keskellä ja saavat tästä apua, sanoisinko, että hienoa. Jos,taas sääliä pitäisi, niin sellaisia, joilla on maailma musertunut, eikä edes toivon kipinää saa mistään. Voi joskus kopsahtaa jopa omalle kohalle mut elämä opettaa ja suunta saattaa muuttua hetkessä, totaalisesti. Paljolti riippuu myös siitä, osaako päästää irti mutta sen huomaa kun alkaa tapahtumaan.
Vaikutat tekstiesi perusteella hienolta ihmiseltä ja vaikka tämä menee hieman ohi ketjun aiheen niin toivon koko sydämestäni että päihität sen syöpäsi!

@DonTirri Miksi usko on surullista? Usko paremmasta huomisesta, usko läheisen hengen puolesta, usko omiin kykyihin... Mun mielestä jokasen meistä tulisi uskoa johonkin. Ellei Jumalaan niin ainakin itseensä, läheisiinsä ja ihmiskunnan tulevaisuuteen.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
@DonTirri Miksi usko on surullista? Usko paremmasta huomisesta, usko läheisen hengen puolesta, usko omiin kykyihin... Mun mielestä jokasen meistä tulisi uskoa johonkin. Ellei Jumalaan niin ainakin itseensä, läheisiinsä ja ihmiskunnan tulevaisuuteen.

Ketjun kontekstissa käytin sanaa Usko kuvaamaan uskoa jumalaan. Tottakai mainitsemasi asiat ovat positiivisia. Tosin realismi on aina parempi vaihtoehto. Tai niin elämä on ainakin minulle opettanut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös