Uskotko Jumalaan?

  • 1 333 177
  • 14 406

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti #43
Yleensä näissä keskusteluissa vedetään esiin se kortti, että kuinka uskonto on aiheuttanut sotaa ja sitä tai tätä. Tämähän ei pidä paikkaansa, koska ihmiset ne niitä sotia värkkäävät ja värkkäisivät samaan tapaan, vaikkei uskontoja käsitteenä tai käytännönkään tasolla olisi olemassakaan.

Niinhän se tietenkin on, että minun käteni se siellä kirvestä heiluttaa, vaikka väittäisinkin Jeesuksen käskeneen sen veljeäni vastaan nostamaan. Milläs sitten nämä erotat? Uskonnon, kirkon, uskon ja jumalan tahdon? Siinäpä onkin sellainen sillisalaatti, että asianosaiset onnistuvat aina selittelemään itsensä kuiville. Ei se jumala/meidän kirkko/puhdasoppinen juttu mitään pahaa ole tehnyt, ainoastaan ihmiset jotka eivät ole ymmärtäneet oikein jumalan/meidän kirkon/puhdasoppista juttua. Jaa jaa. Kovin on teoreettisella tasolla tämä jumala. Vähän niinkuin kommunismi. Eihän kommunismiakaan voi syyttää Neuvostoliiton törkeyksistä tai Aasian julmuuksista, koska varsinaista kommunismia ei ole vielä onnistutttu minnekään luomaan. On vain ollut erilaisia REAALISOSIALISTISIA kokeiluja. Oikeassa kommunkismissa ei noita tekoja olisi voitu tehdä. Se teoria ja käytäntö. Jumala ja ihminen. Aina kun on jotain pahaa niin asialla on ihminen ja kun hyvää niin jumalan hyvä tahto siinä puhuttelee. Entäpä jos aikuisten oikeasti olisikin ihan toisin päin? Että hyvä tulee meistä itsestämme ja aina väliin jumala heittää sadoa peliin?

Markkinoilla olisi:

islam - rauhanuskonto? ei kiitos, ehkä alennusmyynnistä sitten
juutalaisuus - öööö..en taida voida sitoutua näihin valitun kansan vainoharhaisiin moraalikoodeihin
shintolaisuus (japani) - hirmuteot Kiinassa ja sodanlietsonta kautta aikain..taidan jättää miekkani tuppeen
hindulaisuus - jatkuvaa rähinää muslimien kanssa Intiassa, uskomatonta väkivaltaa kastittomia ja naisia kohtaa..pidän vaimostani liikaa
buddhalaisuus - vähiten ällöttävä ja aika vähän jumaluutta pelissä, olisiko tästä eettiseksi opiksi?
kristinusko - himottaisiko tuo sapelinkalistelukatolilaisuus, pedofiilinen vatikaanin hirmuvalta vai "kaikki käy"-protestanttisuus... sori, mulle ei kaikki käy.

Ei tällaisiin tarjolla oleviin shop-tv-jumaluuksiin ja heikoin-lenkki-messiaisiin voi kiinnittyä, jos vähänkin omaa moraalia. Yksin on hyvän elämän periaatteet päätettävä ja niissä yritettävä pysyä, jos haluaa ihmisten muistavan hyvällä vielä kuoleman jälkeenkin.

Oma ratkaisuni on tiedeusko. Mitä tiede ei pysty selittämään, se jääköön odottamaan tieteellistä selitystä. Tässä maailmankatsomuksessa Jumala on olemassa, hänellä kelta-musta-vihreä pelipaita jonka selässä on nro 41.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pakko kai tännekin on laittaa että en oikein tiedä... En ainakaan usko kaikkea mitä raamatussa sanotaan (en ole lukenut uskonnontunteja enempää), enkä myöskään usko että joku äijä olisi luonut maailman kuudessa päivässä.

Käyn kirkossa kerran vuodessa (joulukirkko) lähinnä perinteiden vuoksi, ei muuten. Kysymykseen, miten maailma on luotu, vastaan: ei kiinnosta, elän tätä päivää... Minua ei myöskään voisi vähempää liikuttaa fakta, että maapallo tuhoutuu viiden miljardin vuoden kuluttua.

Nämä ovat ikuisuuskysymyksiä, mistä ei mielestäni voi käydä asiallista keskustelua.

Et sillee...
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hmmm, tuli noista maailmankaikkeuden syntymisestä mieleen kun piispa kävi puhumassa aikanaan lukiossamme. Jäi vain mieleen eräs lause jonka hän sanoi: "Jos haluan nähdä miten maailmankaikkeus on syntynyt otan esiin luonnontieteen kirjan. Jos haluan nähdä miksi maailmankaikkeus on syntynyt otan esiin Raamatun." Eli pointti oli se ettei usko sulje pois luonnontieteen tutkimukstuloksia. Jotkut ei-uskovat vaan tuntuvat toista väittävän.

Itse kuulun kirkkoon. Tosin en voi itseäni miksikään uskovaiseksi kutsua kun kirkossa tulee käytyä jouluisin ja usein pääsiäisenä. Paljon en näitä uskon asioita mieti tai niihin mitään voimakasta kantaa ota. Väittelyihin en todellakaan jaksa lähteä kun en tiedä mitä puolustaisi. Kukin ajattelee Jumalasta mitä ajattelee, ihan sama minulle. Itse en ole varma millä tavoin uskon. En kiellä, enkä kyllä voimakkaasti uskokaan. Tämä epätietoisuus ei silti jaksa rasittaa, on muutakin mietittävää ja tehtävää.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Viestin lähetti Mikael Pelzfuss
Jaa. Jos näet asian noin, niin hyvä on. Minä ajattelen asiasta toisin, mutta tuskin tästäkään asiasta kannattaa kovin suurta väittelyä nostaa. Elä sinä oman uskosi mukaan ja minä elän omani mukaan.

Miksi ei kannata nostaa "kovin suurta väittelyä"? Ehkä sitä voisi kutsua keskusteluksi - onhan tämä keskustelupalsta.

Itselleni jäi nyt tämän ketjun toistaiseksi ainoasta todellisesta uskovaisesta sellainen kuva, että kun Carlos osasi vetää oikeasta narusta "tutkimattomia ovat Herran tiet" -kommentillaan, vetäytyi Mikael Pelzfuss välittömästi kuoreensa. Etkö uskalla lähteä puolustamaan omaa uskoasi vai etkö yksinkertaisesti näe sitä tarpeellisena?

Jälkimmäinen vaihtoehtohan vain tukee Carlosin, minun ja monen muun mielipidettä siitä, että kristittyjen kanssa ei voi keskustella uskonasioista. Aikansa he hokevat hyvin päähän taottua mantraa siitä, miten "Hän pelastaa myös sinut" tai "Hän antaa anteeksi" mutta keskustelua ei synny.

Itse en usko Jumalaan. Olen käynyt rippikoulut sun muut aivopesulaitokset läpi mutta myöhemmällä iällä ymmärtänyt olemaan uskomatta. Kirkosta olen eronnut muutama vuosi sitten.
 
Viimeksi muokattu:

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti VH87
Minua ei myöskään voisi vähempää liikuttaa fakta, että maapallo tuhoutuu viiden miljardin vuoden kuluttua.
Huomio ja herätys Hämeenlinna ! Teillä tulee kiire kirkastaa se pronssinen mitali.

Anteeksi aihealueen ohitse mennyt viestini.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Teacup
piispa:"Jos haluan nähdä miten maailmankaikkeus on syntynyt otan esiin luonnontieteen kirjan. Jos haluan nähdä miksi maailmankaikkeus on syntynyt otan esiin Raamatun."

No, mikä se vastaus oli siihen miksi-kysymykseen?
Minä taas väitän, että jos piispa kysyy "miksi maailma on" -kysymyksen, niin hän ei ole ymmärtänyt sitä luonnontiedekirjan kuvausta maailmasta. Samanlaisia kysymyksiähän voisi kysyä: miksi aika on, miksi jumala ei voi luoda kiveä jota hän ei jaksa nostaa ilmaan, miksi a ei ole ä, miksi maailma ei voi olla olematta jne. Asioille voi loputtomasti olettaa ja sepustaa tarkoituksia. Tieteessä maailmalla ei ole tarkoitusta, tavoitetta, syytä. Se vain on. Syntyi ja on tällä hetkellä. Nyt tutkitaan, mitä oli sitä ennen ja mahtaako tämä joskus päättyä ja mitä tulee sen jälkeen.

Eli pointti oli se ettei usko sulje pois luonnontieteen tutkimukstuloksia. Jotkut ei-uskovat vaan tuntuvat toista väittävän.

Usko, anteeksi: uskonto, anteeksi: uskovaiset ihmiset sulkevat pois luonnontieteen silloin kun se paljastaa ikäviä asioita uskonkappaleista ja hehkuttaa asialla silloin kun tieteellä ei ole mitään sanottavaa uskonkappaleen sisällöistä tai kun ne joskus tukevat niitä.
 

Filosofem

Jäsen
En jaksa editoida ensimmäistä viestiäni etusivulta, joten laitan tähän muutaman asian, joka minua kristinuskossa ärsyttää. Ensinnäkin tämä, minkä Carlos ehti jo mainita, että uskontojen olemassaolosta väittely/keskustelu uskovaisten kanssa on lähes mahdotonta; aina jossain vaiheessa tulee esiin se, että "en voi perustella uskoani, Herran tiet ovat todellakin tutkimattomat, mutta voin lainata Raamatun kohtaa Matt...". Milhouse Nixon tuossa ylempänä kirjoitteli, että Jumalan olemassaolo/olemattomuutta ei voida tietää varmasti. Omasta mielestäni tiede ja psykologiakin selittävät aika hyvin sitä olemattomuutta. Olemassaolon puolesta ei ole tullut yhtään todistettavaa kantaa.

Tämä seuraava menee aiheen ohitse, mutta itseäni kristillisessä etiikassa ärsyttää muuan lammasmainen lauma-ajattelu. Kuljetaan sokeasti yhden johtajan oppien mukaan, kuten Jeesuksenkin kerrotaan opettaneen. Toinen lammasmainen piirre on tämä toisen posken kääntäminen. Tämä on yleistystä, myönnän, mutta nämä asiat ärsyttävät itseäni. Joku voisi sanoa, että opettaa kristinusko myös lähimmäisen rakkauttakin, mutta mikäpä uskonto/ideologia ei opettaisi/ei kieltäsi huolehtimaan lähimmäisistä.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Murmeli
Miksi ei kannata nostaa "kovin suurta väittelyä"? Ehkä sitä voisi kutsua keskusteluksi - onhan tämä keskustelupalsta.

Itselleni jäi nyt tämän ketjun toistaiseksi ainoasta todellisesta uskovaisesta sellainen kuva, että kun Carlos osasi vetää oikeasta narusta "tutkimattomia ovat Herran tiet" -kommentillaan, vetäytyi Mikael Pelzfuss välittömästi kuoreensa. Etkö uskalla lähteä puolustamaan omaa uskoasi vai etkö yksinkertaisesti näe sitä tarpeellisena?

----

Jälkimmäinen vaihtoehtohan vain tukee Carlosin, minun ja monen muun mielipidettä siitä, että kristittyjen kanssa ei voi keskustella uskonasioista. Aikansa he hokevat hyvin päähän taottua mantraa siitä, miten "Hän pelastaa myös sinut" tai "Hän antaa anteeksi" mutta keskustelua ei synny.

Jaaha. Olen aika monta tällaista väittelyä, tai voihan niitä keskusteluiksikin kutsua, nähnyt/kuullut, eikä niistä juurikaan mitään rakentavaa ole koskaan syntynyt. Sinun mielestäsi tämä on uskovien vika, minun mielestäni lähtökohdat ovat niin erilaiset, ettei yhteisymmärryksen syntymiselle ole juurikaan mahdollisuuksia.

Ei millään pahalla, mutta en usko että minulla sen paremmin kuin sinullakaan on tähän keskusteluun sellaista annettavaa jota ei olisi jo ennenkin kuultu. Minä en pysty perustelmaan uskoani siten, että saisin sinutkin asiasta vakuuttuneeksi. Samoin sinäkään et pysty esittämään sellaisia argumentteja, jotka romuttaisivat minun uskoni. Käsittääkseni tämän ketjun tarkoitus oli gallupinomaisesti kysellä keskustelijoilta heidän suhtautumistaan Jumalaan. Jos kuitenkin välttämättä haluat kuulla lisää ajatuksistani, muodosta sinua askarruttavista asioista kysymyksiä, älä väitteitä tyyliin "uskontojen tarkoitus on vedättää ihmisiltä rahaa", niin voin niihin vastata.

Tämä "herran tiet ovat tutkimattomat"-väite on siitä erikoinen, että uskoni vuoksi minun tulisi kyetä selittämään Konginkankaan bussiturma, Kärppien Suomen mestaruus ja Frederikin suosion salaisuus. Maailmassa, ja etenkin ihmisten toiminnassa, on niin paljon selittämätöntä, ettei minun ymmärrykseni riitä sen käsittämiseen. Jos siis haluat vastauksen siihen miksi tämä ja tämä asia tapahtuu, sinun täytyy kysyä joltakin muulta kuin minulta.
 

hörkkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti HN
Avausviestin laatijalta kysyisin, onko tässä ketjussa tarkoitus ainoastaan listata kirjoittajien mielipiteitä vai myös keskustella aiheesta?

Tottakai aiheesta tulee keskustella laajemmin, niinkuin herrat ovat jo ansiokkaasti aloittaneet.

Raamatun teksit (sen vähän mitä olen niihin tutustunut) ovat aikamoista huuhaata, kieltämättä. Tähän silti vaikuttaa se, että raamattu ja sen tekstit ovat kirjoitettu täysin tavallisten kuolevaisten käsin. Luonnollisesti mukaan on tullut kaikenmaailman kertomuksia ja muita myyttejä. Esim. Maailman synty jne, nämähän ovat täysin tieteellisesti kumottavia juttuja.

Tarkoitin, että kaikkien näiden kemiallisten reagtioiden takana on täytynyt olla jokin suurempi voima mikä on saanut kaiken loppukädessä tapahtumaan. Siis mielestäni on uskomatonta miten näinkin upea olento kuin ihminen olisi muka pikkuhiljaa kehittynyt pienestä alkueläimestä tällaiseksi huipputekniseksi koneeksi.

Joskus tulee olo, varsinkin iltaisin, että miten helvetissä tämä kaikki muka loppuu. Siis niinkö se muka vain menee, että kuuluu naksnaks ja kaikki pimenee? En vaan mitenkään pysty sitä käsittämään, että joskus ei ole muuta kuin pimeyttä, tai ei oikeastaan ole yhtään mitään. Jos me tänne tupsahdimme, niin miksemme kuolemamme jälkeen tupsahtaisi jonnekin muualle..? Jossain muodossa sen elämän on täytyy jatkua, täytyyhän?
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Filosofem
Toinen lammasmainen piirre on tämä toisen posken kääntäminen.

Täällähän tulee muuten hyviä pointteja enemmän kuin edellisissä usko-ketjuissa yhteensä! Tätä suuren filosofi-veljemme esittämää ajatusta olen itsekin pohtinut usein. Jos ei joskus anna tunteiden kuohahtaa ja posken kääntämisen sijasta nykäisekin vastustajaa käkättimeen, tai anna periksi "kielletylle hedelmälle", niin voiko todella myöskään rakastaa niitä lähimmäisiä, ja mikä tärkeintä, voiko rakastaa elämää?

Ihmisellä on tunteet ja aistit siksi, että niille on joku jossain joskus kehittänyt tarkoituksen. Kristinuskon sanoma tuntuu olevan "kulje rauhallisin askelin luonnoton puolihuolimaton hymy huulillasi, pysy tyynenä, ja älä tee mitään mikä tuottaa iloa tahi surua, paitsi rakasta MINUA, jumalaasi". Muista myös paheksua niitä jotka eivät elä 3000 vuotta vanhan satukirjan mukaan.

Aina välillä olen ajatellut että joku on ihan vittuillakseen kehittänyt nämä uskontojen kiellot, ja nauraa jossain nurkkapöydässä räkäisesti sille miten ihmiset ovat höynäytettävissä ihan mihin vaan.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Itse olen nuoruudessani ollut hällä väliä meiningillä näissä uskonto jutuissa eikä ne olisi voinut minua vähempää kiinnostaa. Tuli käytyä koulua kohtalaisen huonosti, koska jääkiekko ajoi edelle ja varsinkin uskontotunnit tuli yleensä lintsattua tai sitten häiriköityä niin, että opettaja heitti luokasta ulos. Joskus kävimme uskonnontunnilla vapaakirkon jossain gospel jutussa ja siellä jonkun aikaa mieltäni osoittaneena uskonnonopettajani heitti minut ulos. Myöskään kirkkoon en mennyt kirveelläkään tai jos menin, niin siellä tuli joko nukuttua tai häsläiltyä jotain muuta. En edes muista milloin olen viimeksi käynyt luterilaisessa kirkossa, mutta taisi olla joskus intissä olo aikanani.

Tähän meikäläisen elämään on mahtunut kaikenlaista, yleensä suomalaisissa merkeissä alkoholin kera. En kuitenkaan mikään täysin rapajuoppo ole koskaan ollut, vaan ennemminkin semmoinen perus bilettäjä-viikonloppu dokailija, mutta kyllä sitä aika alkohoituneiseksi ehti vuosien varrella tulla. Röökiä olen polttanut 9 vuotta. Eli aika perisuomalais tyylinen elämä alkoholia, röökiä, naisia ja jääkiekkoa vuodesta toiseen samalla kaavalla, myös duunia on mahtunut tuohon väliin.

Loppujen lopuksi elämä alkoi tuntua todella tyhjältä ja sitä rupesi miettimään, että mikä tässä elämässä on tarkoituksena vai onko mikään. Kaverini oli tullut uskoon vähän yli vuotta aikaisemmin ja se pisti itsenikin miettimään asiaa. Kaverini muuttui ihan totaalisesti ja hän lopetti kaiken mahdollisen raamatun vastaisen tekemisen ja sitä tuli kummasteltua monet kerrat. Itsehän en siis tiennyt paljon mitään Jeesuksesta siinä vaiheessa, mutta sitten kaverini alkoi kertoa minulle siitä ja se rupesikin kiinnostamaan.

Ajattelin, mikä voi olla semmoinen voima joka saa jättämään kaiken vanhan elämän?

Kaverini sitten pyysi minua monta kertaa johonkin niihin kokouksiin, mutta en kehdannut semmoiseen mennä ylpeyteni takia vaikka halu oli kova. Kerran kaverini lähetti sitten sähköpostin jossa sanoi minulle, että "Jeesus rakastaa sinua kovasti ja Hän pyytää sinua antamaan mahdollisuuden näyttää millainen Hän on". Kaverini pyysi minua sitten leirille ja suostuin lähtemään.

Vaikka olin suostunut leirille lähtöön, niin pelkäsin sinne menoa kuin kuolemaa, koska en kuitenkaan halunnut Jeesuksen ottavan koko elämääni hallintaan. Siitä syystä ryyppäsin kaksi päivää putkeen ennen tätä leiriä ja hävitin myös kännykkäni. Heräsin sitten tajuten, että haluan sinne leirille, mutta huomasin nukkuneeni pommiin siitä junasta jolla minun piti lähteä. Sitten huomasin kännykkäni kadonneen ja minulle tuli hätä, että saanko kaveriani kiinni. Juoksin sitten R-kiskalle jossa onneksi oli puhelin josta pystyin soittamaan. Soitin ensin numeropalveluun josta kerrottiin numero, mutta kun suljin luurin, niin unohdin sen numeron heti koska olin vielä kännissä. Onneksi sain numeron takaisin mieleeni ja onnistuin näppäilemään kaverini numeron ja kerroin sitten hänelle myöhästyväni, mutta tulevani seuraavalla junalla.

Tässä vaiheessa en vielä tiennyt että olisin myöhästynyt tuostakin junasta, ellei tätini olisi ajanut autolla juuri sillä hetkellä siihen R-kioskin eteen. Pyysin sitten tätiäni heittämään minut kotiin ja siitä junalle. Tässä vaiheessa tätini sanoi, etten olisi ehtinyt siihen junaan kävellen. Ja kun juuri ja juuri kerkesin siihen junaan, niin tajusin, että tuo tätini tulo oli ainut syy miksi kerkesin sinne, edes taksilla en olisi kerennyt.

Junatkin pätki sitten koko matkan, niin että tämäkin juna oli aikataulusta jäljessä ja tulin vissiin jotain puoli tuntia myöhässä paikkaan missä kaverini oli onneksi odottamassa. Olin todella onnellinen, että hän oli siellä odottamassa minua ja niin lähdimme sinne leiripaikalle.

Tultiin sitten sinne leiripaikalle ja olin ihan räjähtäneen näköinen. Ihmiset olivat siellä jopa pelottavan iloisen ja puhtaan näköisiä, Näin ajattelin siis silloin. Ajattelin, että mitä yhteistä minulla muka voi olla heidän kanssaan kun he ovat tuommoisia valon lapsia, mutta itse olen näin syntinen. Ajattelin sitten, että ei varmaan kukaan uskalla edes tulla juttelemaan kanssani, mutta yllätyksekseni melkein ensimmäiset sanat heiltä olivatkin "kiva kun pääsit Ck tulemaan" ja kaikki olivat ihan innoissaan kun tulin sinne.

No siinä oli sitten kaiken näköistä toimintaa jossa ylistettiin Jeesusta ja rukoiltiin ja halusin olla itsekin mukana, koska en halunnut jäädä vaan sänkyyn makailemaan. Jumalaahan minä sinne olin etsimään tullutkin ja siitä syystä halusin Jumalan myöskin löytää.

Juttelin sitten kaverini kanssa siitä kun ottaa Jeesuksen vastaa ja, että mitä sitten tapahtuu. Minua pelotti se, kun joudun luopumaan dokaamisista, röökistä ja irtosuhteista ym.. Kaverini sitten selitti, että ei minun sitä tarvitse pelätä. Jumala haluaa antaa vapauden ja irroittaa sinut noista asioista ja niiden orjuuksista, mutta ei väkisin vaan rakkaudella ja kun niistä vapaudun tulen saamaan kaiken 100 kertaisena takaisin jo tässä ajassa. Kysyin, että miten se voi olla mahdollista? Ei mikään voi olla paremaa kuin dokaaminen, röökin veto ja seksi. Kaverini sanoi, että tulet sen näkemään kun otat Jeesuksen vastaan.

Kaverini sitten kysyi haluaisinko ottaa Jeesuksen elämääni ja mietin muutaman sekunnin. Tulin sitten siihen tulokseen, että haluan antaa Jeesukselle mahdollisuuden ja että haluan Jeesuksen sydämmeeni ja haluan että hän vapauttaa minut kaikista kahleistani ja orjuuksistani. Ajattelin myös, että jos tämä kaikki on ihan fuulaa, niin ainahan voin jatkaa entistä elämääni.

Nyt olen huomannut, että tämä kaikki on totta. Ennen niin vaikealta tuntunut puhuminen Jeesuksesta ja Jumalan sanan kuuleminen on ollut minulle kivaa ja hauskaa. Se on se asia mitä elämässäni janoan koko ajan eikä se ole todellakaan yhtään ahdistavaa. Löysin tuolla leirillä sen mitä olinkin etsinyt, eli Jumalan. Jumalan Pyhä Henki täytti minut ja huomasin konkreettisesti tulleeni pimeydestä valoon. Tajusin, etten enää tarvinnut vanhaa elämääni ja aina kun irrottauduin jostain minua kahlitsevasta asiasta, niin huomasin saavani elämään niin paljon enemmän.

Olen siis löytänyt sen mitä olen koko elämäni etsinyt, eli rauhan sille onko Jumalaa. Kohtasin Jeesuksen konkreettisesti tuolla leirillä ja saan kohdata häntä joka päivä. Jeesus on rakkaus. Eli kun tunnustaa syntisyytensä Jumalalle ja uskoo sydämmessään ja pystyy sen myös ääneen tunnustamaan, että Jeesus on Jumalan poika, niin silloin Jeesus tulee luokse. Se ei välttämättä tunnu aluksi yhtään miltään, mutta kun annat Jumalalle mahdollisuuden näyttää, niin tulet huomaamaan kuinka muutut.

Lue raamattua ja rukoile, niin Jumala auttaa sinua ja muista, että kun olet tehnyt uskon ratkaisun, niin tulet aina olemaan Jumalan armossa ja johdatuksessa. Tässä vaiheessa paholainen yrittää houkutella sinut takaisin pahoille teille, mutta voit käskeä häntä poistumaan Jeesuksen nimessä. Et omassa nimessäsi vaan Jeesuksen ja kun käsket häntä Jeesuksen nimessä, niin hän tulee väistymään.

Paholainen tulee siis kaikin tavoin vähättelemään sinun ratkaisuasi, eli "et sä missään uskossä ole" sun muuta "ootko vähän nolo". Mutta älä välitä tästä, koska Jeesus taistelee sinun puolestasi ja Jeesus on vahvempi. Ota vaikka ensimmäiseksi yhteyttä johonkin uskossa olevaan ja kysele häneltä asioista. Myös sinun kaverit ja mahdollisesti perheenjäsenet saattavat vastustaa uskon ratkaisuasi, mutta sinun ei tarvitse pelätä sitäkään, koska se on myös sitä paholaisen pelottelua. Eli uskoon tulo ei välttämätttä ole mikään salama kirkkaalta taivaalta vaan sitä, että sinä alat pikkuhiljaa muuttumaan ja rakastumaan enemmän ja enemmän Jeesukseen.

Se, että pienenä kastetaan, maksaa kirkollisverot ja käy kirkossa Jouluna ei vielä pelasta. Vaan henkilökohtainen uskon ratkaisu on pelastus ja sen saa jokainen päättää oman tahtonsa mukaan. Jumala ei siihen pakota, koska hän on rakkaus.

Se mitä tulee noihin kauheuksiin mitä maan päällä vallitsee, niin ne johtuu ihmisen synnistä ja paholaisesta, mutta kun ottaa Jeesuksen vastaan, niin paholaisella ei ole sinuun mitää valtaa, koska Jeesus on risti kuolemallaan pessyt sinut pois synneistäsi ja näin olet Jumalan silmissä puhdas. Ajatellaan vaikka, niin että kaikki ihmiset maanpäällä uskoisivat Jeesukseen. Vaikka paholainen silloin temmeltäisikin maan päällä, niin hän ei pystyisi sinulle mitään. Vaikka minä poistuisinkin täältä maan päältä, niin se ei haittaisi, koska pääsisin Jumalani luokse jota pääsemistä tälläkin hetkellä kaipaan.

Sitä ennen kun täältä maailmasta poistun, niin minä haluan kertoa Jeesuksesta muille jotta he voisivat tuntea samaa mitä minä nyt. En halua tällä kirjoituksella loukata ketään vaan haluan tällä tarinalla kertoa, että minun elämäni muuttui ja olen nyt onnellinen enkä enää pelkää sitä etteikö Jumalaa olisi. Muistakaa, että Jeesus on rakkaus ja että hän kuoli sen takia, että me pelastuisimme. Jeesus olisi kuollut sinun syntiesi tähden vaikka olisit ainut ihminen koko maailmassa joka täällä maapallolla olisi käynyt Hänen lisäkseen. Jumala ei myöskään vaadi sinulta mitään ihme tekoja joilla voisit pelastua vaan Hän antaa sinulle lahjan omasta armostaan ja se on sinusta kiinni haluatko sen ottaa vastaan.

Minä toivon, ettei kukaan ole saanut semmoista käsitystä, että luulisin olevani jotenkin parempi, koska en sitä ole. Olen tehnyt tässä maailmassa syntiä ihan samanlailla kuin kuka tahansa muukin. Itse halusin ottaa Jeesuksen vastaan ja olen nyt onnellinen. Halusin tällä kirjoituksellani rohkaista jotain ihmistä joka miettii näitä asioita, mutta ei tiedä kauheasti, niin kuin en minäkään tiennyt.

Sanon sinulle, että sinun ei tarvitse esittää Jumalalle yhtään mitää vaan voit mennä juuri semmoisena kuin olet hänen eteensä ja sanoa "Rakas Herra Jeesus Kristus, anna minulle anteeksi kaikki väärät teot ja synnit joita olen tehnyt elämässäni. (Voit käyttää tässä hetken ja pyytää anteeksiantamusta niihin tiettyihin asiohin, joita juuri tällä hetkellä on omallatunnollasi). Olen pahoillani näistä asioista. Käännyn nyt kaikesta siitä, minkä tiedän vääräksi. Kiitos, että kuolit puolestani ristillä, niin että minä voin saada anteeksiantamuksen ja vapauden. Kiitos, että tarjoat minulle anteeksiantamusta ja Henkesi lahjaa. Otan lahjan vastaan nyt. Tule minun elämääni Pyhän Henkesi kautta ollaksesi kanssani iankaikkisesti. Kiitos Herra Jeesus, Aamen."

Toivottavasti tämä kirjoitus on voinut koskettaa edes yhtä ihmistä, niin olen onnellinen ja siitä kaikki kunnia Jumalalle. Nämä on kuitenkin semmoisia asioita mistä moni ihminen ei nykyaikana tiedä. Minä en tiennyt Jeesuksesta 3 kuukautta sitten oikeastaan yhtään mitään. Harmi, että nykyaikana luterilainen kirkko on vaan keskittynyt rahan keräämiseen ja siihen, että näyttävät päällepäin hurskaalta kun heidän pitäisi keskittyä siihen, että ihmiset löytäisivät Jeesuksen. En silti halua mitenkään kritisoida tai tuomita myöskään luterilaista kirkkoa, koska siellä tehdään paljon hyvääkin työtä ja varsinkaan en halua tuomita ketään ihmistä mistään syystä. Olen vain vähän pahoillani siitä että he eivät käytä kaikkia voimavarojaan siihen, että ihmiset oikeasti pelastuisivat. Mutta jotenkin näyttäisi siltä, että sielläkin päin ollaan heräilemässä ja toivonkin, että jokainen ottaisi kantaakseen oman ristinsä ja julistaisivat elävää Jeesusta joka on Pyhän Henkensä kautta koko ajan läsnä meidän kanssamme.

Joku saattaa hiiltyä tästä kirjoituksesta, mutta en voinut itselleni mitään. Minulle tuli vaan semmoinen olo, että minun pitää kertoa siitä mitä minulle on tapahtunut ja miten Jeesus on muuttanut elämääni. Kitos kaikille jotka olette jaksaneet lukea tämän kirjoituksen ja haluan toivottaa myöskin siunausta jokaisen Jatkoaikalaisen elämään. Jos joku haluaa tietää enemmän siitä miten voi vastaan ottaa Jeesuksen, niin laittakaa YV:tä. En kuitenkaan halua ruveta väittelemään kenenkään kanssa, mutta jos joku siis haluaa tietää, niin voin ehkä auttaa jossain perusasioissa.
 
Viimeksi muokattu:

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ck:lta pitkä, mutta hieno kirjoitus.

Omasta uskostani en osaa sanoa kovinkaan erityisiä. Riparille mennessä kelailin paljon uskoon liittyviä asioita lähinnä elämäni suurten mullistuksien seurauksena ja pohdin myös, että kenties koen riparin jälkeen "suuren valaistuksen" suuntaan tai toiseen. Nyt aikaa on kulunut jo muutama vuosi, mutta eipä tuota valaistusta ole vielä koettu.

En siis ole varma, uskonko Jumalaan. Toisaalta tuntuu, että uskon ainakin jonkun suuremman voiman olemassaoloon, mutta millainen sekin mahdollinen Jumala sitten on... Ei tietoa.

Seurakunnan tapahtumissa olen mukana sen verran, että rippileirin jälkeen jäin isoskoulutukseen ja nyt tulevana kesänä menen toista kertaa leirille isoseksi. Joku voisi tähän sanoa, että mitä ihmettä minun kaltaiseni melkein-pakana tekee isosena, mutta sanoisin tuohon, että itsekin vielä vain etsin ja haen sitä, mihin uskon ja mihin en.

Tulevan kesän leirin ennakkotapaamisissa olen törmännyt ensimmäistä kertaa siihen faktaan, että en todellakaan meinaa sulattaa muun johtoporukkamme kantoja joihinkin asioihin. Itselleni tökkää pahasti se, että minun kuuluisi isosena esittää asioita leiriläisille siten, että mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, ja samalla oikein kunnolla yrittää aivopestä heitä. Näkisin roolini enemmän niin, että olen siellä miettimässä ja pohtimassa heidän kanssaan asioita ilman, että minun velvollisuuteni on saada heidät uskomaan vaikka väkisin. Eihän tuo nyt olisi edes mahdollistakaan, ja itse he ratkaisunsa tekevät, mutta silti meinaa vähän tuntua, että tuota minulta odotetaan. Aiemman johtoportaan kanssa tällaista ongelmaa ei ollut, mutta uusi kesä ja uudet kuviot...

Ennen kuin täysin karkaan kirjoittamaan vain vinosti aiheeseen liittyvää höpinää totean, että minunkin mielestäni Mikael Pelzfuss:n "Tärkeintä on mielestäni, että elää omaa elämäänsä kuten oma sydän sanoo eikä yritä pettää itseään" oli hienosti kirjoitettu, enkä voisi enää paljon enempää olla samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

Filosofem

Jäsen
Ilmeisen valaiseva kokemus Ck:lla. Pitkä kirjoitus ja avautuminen, mukavaa, että sulla menee nykyään paremmin ja pystyt tuntemaan itsesi onnelliseksi. Osittain riipivää tekstiä, lainaan ja perustelen:
Viestin lähetti Ck
Lue raamattua ja rukoile, niin Jumala auttaa sinua ja muista, että kun olet tehnyt uskon ratkaisun, niin tulet aina olemaan Jumalan armossa ja johdatuksessa. Tässä vaiheessa paholainen yrittää houkutella sinut takaisin pahoille teille, mutta voit käskeä häntä poistumaan Jeesuksen nimessä. Et omassa nimessäsi vaan Jeesuksen ja kun käsket häntä Jeesuksen nimessä, niin hän tulee väistymään.
Tämän minä koen niin sanotuksi tuputukseksi, sillä ei ole ensimmäinen kerta kun jotain tämän suuntaista kuulee. Myös Jehovan todistajat laulavat samaa virttä, vaikka eivät edes kuulu kristinuskoon. Hihhuli on nyt luultavasti turhan loukkaava sana, mutta antakoon joku sen käytön anteeksi, eli: Huh huh. Tämä seuraava ei liity suoraan Ck:n tekstiin, mutta kun ihmisen elämäntilanne on heikko, yksilö pyrkii hakemaan apua. Mikäli apu löytyy, pelastus sen löytämiseksi tuntuu tietenkin oikealta. En tällä yritä mitenkään vähätellä Ck:n kokemusta, mutta tuo ei toisaalta tuonut mitään uutta keskusteluun. Edelleen, hyvä kun sulla menee nyt paremmin, se siitä. Haukkukaa sitten ahdasmieliseksi, jos siltä tuntuu.
Viestin lähetti Carlos
Tätä suuren filosofi-veljemme esittämää ajatusta olen itsekin pohtinut usein.
Mielestäni kristinusko on muutenkin täynnä niin paljon ristiriitaisuukia, että kummasteltavaa riittää vaikka miten pitkäksi aikaa. Nyt kuitenkin tämä suuri filosofi-veljemme lähtee ruokaostoksille.
 

Hielo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Espoo Blues, HIFK
Ck:n tarinassa oli mukana taas klassisia kääntymysteemoja. Kysynpä siis, miten voin ottaa Jeesuksen vastaan, jos minulla menee ihan hyvin ilmankin? En voi pahoin, eikä elämä tunnu tyhjältä. Paholainen on ilmeisesti tunkeutunut nahkoihini ja kiivaasti survoo valheellista onnellisuutta mieleeni. Se on aavistuksen vaikeaa tästä kylmiltään lähteä lausumaan seinille esittämääsi litanjaa tai muita uskontunnustuksia, jos ei edes tarkoita, mitä sanoo. Voin toki kokeilla ja raportoida seurauksista, mutta en usko sen olevan kovin hedelmällistä.

En myöskään pidä erityisesti historiankirjoitukista tai scifistä. Jonnekin noille alueille tällä hetkellä kategorioin raamatut ja vastaavat. Turhaan en jaksaisi aikaani tuhlata moiseen, koska kuten sanottu, asiat ovat hyvin ja minulla on mielestäni parempaakin tekemistä. Lukeminen olisi mielestäni suunnilleen sama, kuin etsisi neulaa heinäsuovasta tietämättä, onko mitään neulaa olemassakaan. Neulan tarvekaan ei ole kovin suuri tällä hetkellä.

Enpä tiedä, millainen sävy tuosta välittyy, mutta sen ei ole tarkoitus olla millään tapaa loukkaava tai vähättelevä.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Filosofem
Ilmeisen valaiseva kokemus Ck:lla. Pitkä kirjoitus ja avautuminen, mukavaa, että sulla menee nykyään paremmin ja pystyt tuntemaan itsesi onnelliseksi. Osittain riipivää tekstiä, lainaan ja perustelen:

Tämän minä koen niin sanotuksi tuputukseksi, sillä ei ole ensimmäinen kerta kun jotain tämän suuntaista kuulee. Myös Jehovan todistajat laulavat samaa virttä, vaikka eivät edes kuulu kristinuskoon. Hihhuli on nyt luultavasti turhan loukkaava sana, mutta antakoon joku sen käytön anteeksi, eli: Huh huh.

Ei se mitään jos sanot minua hihhuliksi, niin minäkin olisin ennen sanonut nykyisestä itsestäni. Kun Pyhä Henki tuli päälleni, niin tiesin että se on Jumala joka kosketti minua ja se oli niin rakastava tunne, että siinä tuli tippa linssiin.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Ck
Joku saattaa hiiltyä tästä kirjoituksesta, mutta en voinut itselleni mitään. Minulle tuli vaan semmoinen olo, että minun pitää kertoa siitä mitä minulle on tapahtunut ja miten Jeesus on muuttanut elämääni. Kitos kaikille jotka olette jaksaneet lukea tämän kirjoituksen ja haluan toivottaa myöskin siunausta jokaisen Jatkoaikalaisen elämään. Jos joku haluaa tietää enemmän siitä miten voi vastaan ottaa Jeesuksen, niin laittakaa YV:tä. En kuitenkaan halua ruveta väittelemään kenenkään kanssa, mutta jos joku siis haluaa tietää, niin voin ehkä auttaa jossain perusasioissa.

Kiitos viestistä Ck, minulle ainakin tuli hyvä olo kun luin viestiäsi. Siis ihan aikuisten oikeasti. Kuten sanoin jo tuossa aikaisemmin, nähdäkseni elämän tarkoitus on tulla onnelliseksi, ja se miten kukin sen tekee, olkoon heidän asiansa. Sinun kirjoituksestasi selvästi paistoi onnellisuus, ja olen vilpittömästi iloinen puolestasi että olet onnellinen.

En halua aloittaa väittelyä, mutta aiheeseen liittyen esittää toisenlaisen näkökannan. Minä uskon, että ihminen pystyy "tuntemaan" minkä tahansa tahon, johon uskoo tarpeeksi. Itsesuggestio on voimakas, olen itse kokenut sen useammassakin asiassa.

Uskoon tulemisen yhteydessä en pidä mahdottomana sitä, että meillä on jo sukupolvien ajan kerrottu kristinuskon olevan "must", josta johtuen sitten kun sille yrittää avata mielensä, tuntee alitajuisesti tekevänsä oikein (siten kun on verenperintönä opetettu), ja saa hyvänolontunteen.

Oma sukuni tulee paljon enemmän ns. maanläheisestä ilmapiiristä, ja itse osaisin ihan taas aikuisten oikeasti omaksua paljon helpommin nämä vanhan kansan jumalat, Tapio, Ahti, Ukko, ja niin edelleen. Ainakin aina kun olen ihan keskenäni jossain keskellä erämaata patioimassa, tunnen itseni erittäin onnelliseksi ja "puhtaaksi". Tunnen että luonto on se paikka josta minä olen tullut, ja johon minä kuulun. Meillä (minulla ja luontoäidillä) siis niin sanotusti synkkaa.

Edelleenkään en halua siis "dissata" uskovaisia, mutta uskon että ihminen uskoo siihen mihin haluaa uskoa, ja tuntee olevansa oikeassa. Varsinkin viime aikoina elämässäni olen ollut paljon muslimien kanssa tekemisissä (viimeksi eilen illallisella muslimin kotona), ja voin vakuuttaa että he ovat uskossaan täysin vakavissaan, osa jopa niin onnellisia että suorastaan kiljahtelevat riemusta, he "tietävät" löytäneensä jumalan ja pääsevänsä mihin lie paratiisiin.

Sama pätee erittäin moniin muihin uskontoihin jotka ovat niin kaukana kristinuskosta, että niitä ei voi mitenkään pitää "saman jumalan" tuotoksina.

En siis missään nimessä väitä etteikö (ainakin joidenkin) uskovaisten tuntemus olisi aito, ainoa kysymysmerkki on se leikkiikö tässä ihmisen mieli ihmisen mielellä, vai onko kyseessä jotain ihan muuta.
 

Tesla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tshekki, Tre Kronor, Frölunda sekä sympatiaa Luleå
Olen eronnut kirkosta. Jumalalla ei ole mitään annettavaa minulle(paitsi paskat pelikortit) eikä minulla hänelle(sille?).

Eli en suostu uskomaan henkivoimiin.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Poison
Ck:lta pitkä, mutta hieno kirjoitus.

Omasta uskostani en osaa sanoa kovinkaan erityisiä. Riparille mennessä kelailin paljon uskoon liittyviä asioita lähinnä elämäni suurten mullistuksien seurauksena ja pohdin myös, että kenties koen riparin jälkeen "suuren valaistuksen" suuntaan tai toiseen. Nyt aikaa on kulunut jo muutama vuosi, mutta eipä tuota valaistusta ole vielä koettu.

En siis ole varma, uskonko Jumalaan. Toisaalta tuntuu, että uskon ainakin jonkun suuremman voiman olemassaoloon, mutta millainen sekin mahdollinen Jumala sitten on... Ei tietoa.

Seurakunnan tapahtumissa olen mukana sen verran, että rippileirin jälkeen jäin isoskoulutukseen ja nyt tulevana kesänä menen toista kertaa leirille isoseksi. Joku voisi tähän sanoa, että mitä ihmettä minun kaltaiseni melkein-pakana tekee isosena, mutta sanoisin tuohon, että itsekin vielä vain etsin ja haen sitä, mihin uskon ja mihin en.

Kiitos, Poison.

Koska en tunne sinua, niin en osaa sanoa muuta kuin, että jatka etsimistä. Kannattaa myös käydä jossain vapaakirkon tai helluntaiseurakunnan jutuissa. Siellä on ihmisiä jotka auttavat sinua ja rukoilevat puolestasi kun vaan pyydät. Esimerkiksi Vapiksen tilaisuuksiin voit mennä ihan omana itsenäsi ja kukaan ei vaadi siellä sinulta mitään. Voi olla, että joku tulee sinun luoksesi juttelemaan, mutta jos ei kukaan tule, niin pyydä joltain ihmiseltä apua ja sano, että haluat löytää Jeesuksen. Varmasti silloin joku auttaa sinua ja rukoilee puolestasi.

Evankeliumi Luukkaan mukaan - 11. luku

9. Niinpä minäkin sanon teille: anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
10. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.
11. Ja kuka teistä on se isä, joka poikansa häneltä pyytäessä kalaa antaa hänelle kalan sijasta käärmeen,
12. taikka joka hänen pyytäessään munaa antaa hänelle skorpionin?
13. Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!"

Eli pyydä Jeesusta tulemaan sydämeesi Pyhän Henkensä kautta.

Viestin lähetti Poison
Tulevan kesän leirin ennakkotapaamisissa olen törmännyt ensimmäistä kertaa siihen faktaan, että en todellakaan meinaa sulattaa muun johtoporukkamme kantoja joihinkin asioihin. Itselleni tökkää pahasti se, että minun kuuluisi isosena esittää asioita leiriläisille siten, että mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, ja samalla oikein kunnolla yrittää aivopestä heitä. Näkisin roolini enemmän niin, että olen siellä miettimässä ja pohtimassa heidän kanssaan asioita ilman, että minun velvollisuuteni on saada heidät uskomaan vaikka väkisin. Eihän tuo nyt olisi edes mahdollistakaan, ja itse he ratkaisunsa tekevät, mutta silti meinaa vähän tuntua, että tuota minulta odotetaan. Aiemman johtoportaan kanssa tällaista ongelmaa ei ollut, mutta uusi kesä ja uudet kuviot...

Minäkin ajattelen koko ajan, että voi kun ihmiset ymmärtäisivät Jeesuksen sovitus työn. Kerro näille nuorille asioita raamatusta, niin Jumala tulee toimimaan heissä. Me emme voi väkisin saattaa ketään uskoon, mutta kun luet esimerkiksi raamattua näille lapsille, niin Jumala puhuu sanansa kautta. Ole heille rakastava ja oma itsesi, niin se on kaikkein parasta.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
En sano omasta "suuntautuneisuudestani" mithän, mutta minua sangen suuresti kyllä huvittaa tämä monen eri uskontokunnan jumalakäsitys täällä meidän maapallollamme.

Otetaans esimerkiksi islam ja varsinkin nämä pyhän sodan nimissä itsemurhapommiattentaatteja tekevät ihmiset. Käsittääkseni tuollaisen "tempun" tehneille miehille heidän uskontonsa lupaa ikuisen elämän paratiisin tyylisessä taivaassa ja heille tämä samainen uskonto lupaa käytettäväksi omien himojensa tyydättämiseksi kymmeniä neitsyitä naisia - siis siellä paratiisissa. Miten tämä asia mahdetaan selittää noissa islamilaisissa maissa naisille? Opettavatko äidit siellä pikkutytöille, että tämän maallisen elämän aikana joudut kulkemaan täällä maan pinnalla miesten mielivallan alla, et saa vilauttaa kropastasi julkisella paikalla kuin ehkä varpaat - kun menet naimisiin, niin olet miehesi seksilelu jolla ei ole sananvaltaa mihinkään asiaan. MUTTA, kun kuolet niin pääset paratiisiin. Siellä sitten olet itsemurhaiskuissa kuolleiden marttyyrien seksiorjana ikuisesti (ei kai niitä neitsyitä voi ikuisesti riittää nussittavaksi, joten kuolleet kotirouvatkin kelpaavat hommaan jossakin vaiheessa kuolemansa jälkeen, heillä on ainakin kokemusta miehen tyydyttämisen jalossa taidossa). Ihmettelen vaan.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Viestin lähetti Ck
Kannattaa myös käydä jossain vapaakirkon tai helluntaiseurakunnan jutuissa.

Toivottavasti esimerkiksi Nokiallakin toiminut voimakas herättäjäliike ei kuulu näihin. Minä en alttarilla kaadu, vaikka uskon Jumalaan.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Skeletor
Toivottavasti esimerkiksi Nokiallakin toiminut voimakas herättäjäliike ei kuulu näihin. Minä en alttarilla kaadu, vaikka uskon Jumalaan.

Eipä sitä kenenkään tarvitse kaatuillakaan. Kyllä sinä saatat joskus Pyhän Hengen voimasta kaatuakin, mutta se että joku ihminen sinut työntää kumoon ei ole se mitä ainakaan minä haen. Minä tykkään ylistää jumalaa, rukoilla ja olla vaan Jumalan läsnäolossa. Tätä kaikkea voin tehdä vaikka yksin kotona tai ihan missä vaan. Tykkään kuitenkin myös käydä esimerkiksi vapaakirkon illoissa, koska siellä olen tuntenut todella vahvasti Jumalan läsnäolon. Ihan vaan omalta paikaltani ja koko sydämestäni Jumalaa ylistäen eikä siellä ainakaan ketään ole kaadutettu jonkun ihmisen käskystä. Itseltäni on kyllä meinannut lähteä jalat alta jopa kotona yksin ylistäessäni.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Skeletor
Toivottavasti esimerkiksi Nokiallakin toiminut voimakas herättäjäliike ei kuulu näihin. Minä en alttarilla kaadu, vaikka uskon Jumalaan.

Eipä sitä kenenkään tarvitse kaatuillakaan. Kyllä sinä saatat joskus Pyhän Hengen voimasta kaatuakin, mutta se että joku ihminen sinut työntää kumoon ei ole se mitä ainakaan minä haen. Minä tykkään ylistää jumalaa, rukoilla ja olla vaan Jumalan läsnäolossa. Tätä kaikkea voin tehdä vaikka yksin kotona tai ihan missä vaan. Tykkään kuitenkin myös käydä esimerkiksi vapaakirkon illoissa, koska siellä olen tuntenut todella vahvasti Jumalan läsnäolon. Ihan vaan omalta paikaltani ja koko sydämestäni Jumalaa ylistäen eikä siellä ainakaan ketään ole kaadutettu jonkun ihmisen käskystä. Itseltäni on kyllä meinannut lähteä jalat alta jopa kotona yksin ylistäessäni.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Skeletor
Toivottavasti esimerkiksi Nokiallakin toiminut voimakas herättäjäliike ei kuulu näihin. Minä en alttarilla kaadu, vaikka uskon Jumalaan.

Eipä sitä kenenkään tarvitse kaatuillakaan. Kyllä sinä saatat joskus Pyhän Hengen voimasta kaatuakin, mutta se että joku ihminen sinut työntää kumoon ei ole se mitä ainakaan minä haen. Minä tykkään ylistää jumalaa, rukoilla ja olla vaan Jumalan läsnäolossa. Tätä kaikkea voin tehdä vaikka yksin kotona tai ihan missä vaan. Tykkään kuitenkin myös käydä esimerkiksi vapaakirkon illoissa, koska siellä olen tuntenut todella vahvasti Jumalan läsnäolon. Ihan vaan omalta paikaltani ja koko sydämestäni Jumalaa ylistäen eikä siellä ainakaan ketään ole kaadutettu jonkun ihmisen käskystä. Itseltäni on kyllä meinannut lähteä jalat alta jopa kotona yksin ylistäessäni.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Skeletor
Toivottavasti esimerkiksi Nokiallakin toiminut voimakas herättäjäliike ei kuulu näihin. Minä en alttarilla kaadu, vaikka uskon Jumalaan.

Eipä sitä kenenkään tarvitse kaatuillakaan. Kyllä sitä saattaa joku joskus Pyhän Hengen voimasta kaatuakin, mutta se että joku ihminen sinut työntää kumoon ei ole se mitä ainakaan minä haen. Minä tykkään ylistää jumalaa, rukoilla ja olla vaan Jumalan läsnäolossa. Tätä kaikkea voin tehdä vaikka yksin kotona tai ihan missä vaan. Tykkään kuitenkin myös käydä esimerkiksi vapaakirkon illoissa, koska siellä olen tuntenut todella vahvasti Jumalan läsnäolon. Ihan vaan omalta paikaltani ja koko sydämestäni Jumalaa ylistäen eikä siellä ainakaan ketään ole kaadutettu jonkun ihmisen käskystä. Itseltäni on kyllä meinannut lähteä jalat alta jopa kotona yksin ylistäessäni.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Skeletor
Toivottavasti esimerkiksi Nokiallakin toiminut voimakas herättäjäliike ei kuulu näihin. Minä en alttarilla kaadu, vaikka uskon Jumalaan.

Eipä sitä kenenkään tarvitse kaatuillakaan. Kyllä sitä saattaa joku joskus Pyhän Hengen voimasta kaatuakin, mutta se että joku ihminen sinut työntää kumoon ei ole se mitä ainakaan minä haen. Minä tykkään ylistää jumalaa, rukoilla ja olla vaan Jumalan läsnäolossa. Tätä kaikkea voin tehdä vaikka yksin kotona tai ihan missä vaan. Tykkään kuitenkin myös käydä esimerkiksi vapaakirkon illoissa, koska siellä olen tuntenut todella vahvasti Jumalan läsnäolon. Ihan vaan omalta paikaltani ja koko sydämestäni Jumalaa ylistäen eikä siellä ainakaan ketään ole kaadutettu jonkun ihmisen käskystä. Itseltäni on kyllä meinannut lähteä jalat alta jopa kotona yksin ylistäessäni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös