Uniongelmia?

  • 9 785
  • 59

Vaivaako unettomuus?

  • Nukun yleensä hyvin, eikä unettomuus ole minulle ongelma

    Ääniä: 100 33,1%
  • Univaikeuksia esiintyy silloin tällöin ja päivävireyteni on ajoittain heikentynyt

    Ääniä: 167 55,3%
  • Unettomuus on minulle todellinen riesa, enkä aina tunne selviäväni siitä ilman ulkopuolista apua

    Ääniä: 35 11,6%

  • Äänestäjiä
    302

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nykyajan kiireisten ja stressaantuneiden ihmisten univaikudet ovat yhä lisääntyneet. Joidenkin viimeaikaisten tutkimusten mukaan suomalaiset ovat Euroopan huonoimpia nukkujia.

Itse olen lähes koko ikäni ollut ns huono nukkuja. En kuitenkaan koskaan ole joutunut lääkärin apuun turvautumaan, mutta kun on luonnostaan iltavirkku, ei aikaisiin aamuihin totu koskaan. Kun tietää, että herätyskello on asennettu soittamaan klo 6.00, on uni yleensä katkonaista ja seuraavana päivänä on olo kuin zombiella. Viikonloppuisin on sitten univelkojen maksujen aika.

Miten on sinun unesi laita? Pääsetkö höyhensaarille kevyesti vai kieriskeletkö lakanoissa ja vilkuilet kelloa pikkutunneille saakka?

EDIT: Aihetta sivuavan viestiketjun avasin näköjään joskus aiemminkin. Linkki
 
Viimeksi muokattu:

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nukun yleensä hyvin. Minulle riittää noin neljän-viiden tunnin yöuni, ja taas jaksan painaa päivän töissä. Yleensä menen tuossa kahdentoista aikaan nukkumaan, pökerryn melkein saman tien kun pään tyynyyn painan ja herään puoli viiden aikoihin, enkä koskaan ole nukkunut pommiin. On erittäin harvinaista, jos öisin heräilen, mutta tottakai joskus niinkin tapahtuu. Silloinkaan ei uudelleen nukahtaminen ole vaikeaa.

Tehdessäni välillä kolmivuorotyötä, ei unensaanti silloinkaan ole yövuoron jälkeen ongelma, vaan pystyn hyvin nukkumaan päivälläkin. Tällöin tulee joskus nukuttua jopa kahdeksankin tuntia, mutta tämä on harvinaista. Viikonloppuisin ja vapaapäivinä luonnollisesti nukun pidempään kuin tuon neljä-viisi tuntia.

Olen huomannut että jos en saa unen päästä kiinni, niin tämä tapahtuu yleensä täydenkuun aikaan. Moni on nauranut kun olen kertonut siitä, mutta ei se ole ollenkaan harvinaista että täysikuun aikaan nukkuminen on vaikeampaa. Eikä joka kerta täydenkuun möllöttäessä tapahdu näin, aina joskus kuitenkin.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Nukahdan helposti, herään helposti.

Kahdeksan tuntia on se ihanne, jos nukun seitsemän, niin seuravaana yönä sitten yhdeksän. Muuten aina kahdeksan tuntia ja herään kuin kello.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Välillä on pieniä nukahtamisvaikeuksia, mutta yleisesti ottaen nukun ihan hyvin. Yöunien pituus vaihtelee neljästä tunnista aina yli kymmeneen tuntiin asti. Jos yöunet jäävät lyhyeksi niin päikkärit on aina ihan ehdoton juttu...ainoa harmi niissä on että ne yleensä pakkaavat venähtää hieman liian pitkiksi ja sitten ei seuraavana yönä tule uni silmään...
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aina väsyttää kun herään, mutta jaksan kyllä muuten oikein hyvin. Nukun aivan liian vähän, n. 5-6 tuntia yössä. Jostain syystä silti kyllä jaksan todella hyvin, tiedän kyllä ettei tämä terveellistä ole.

En nukahda helposti, en laisinkaan. Nukahdan vain jos väsyttää todella todella paljon. Siksi on turha puoliväsyneenä edes mennä sinne sänkyyn pyörimään. Nyt kyllä nukuttaa, vois mennä niin ehtis nukkua kuusi ja puoli tuntia...
 

Claudius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Erittäin suuria ongelmia on ollut unen suhteen. Olen aina ollut ns. huono nukahtaja. Ennen kesti keskimäärin 1-2 tuntia ennen kuin nukahdin, mutta viime aikoina tilanne on todella ryöstäytynyt käsistä. Nykyään se tavallisesti ottaa vähintään sen kolme tuntia nukahtamiseen, yleensä enemmän. Erittäin usein olen päättänyt nousta aamuyöllä pois sängystä ja valvoa yön läpi. Seuraavana iltana uni sitten kyllä maittaa. Ei vaan pidemmän päälle viitsisi valvoa joka toista yötä.

Olen kokeillut vähän kaikkea, jotta nukahtaisin nopeammin, mutta mikään ei ole ainakaan vielä auttanut. Lääkärissä tosin en ole asian tiimoilta käynyt, mutta on sekin mielessä käynyt.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajoittain nukun hyvin pitkiäkin kausia, mutta välillä on pahoja ongelmia nukahtamisessa. Paras lääke nukkumisvaikeuksiin on stoalainen asenne, että kyllä sitä aina päivän-kaksi selviää.

Nykyään 3-vuorotyössä tilanne on helpompi, sillä aina ennen pitkää koittaa iltavuoro, jolloin saa nukkua pitkään, vaikkei illlalla nukuttaisi.

Kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että kamala vaiva on kyseessä. En soisi sitä kellekään.
 

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Kroppa vaatii min. 10h/vrk unta, itse pystyisin ehkä toimimaan tehokkasti n. 8h/vrk, mutta työnantaja/perhe/muut on sitä mieltä, että 4-6 h saa riittää. Ei riitä. Niinpä huitelen zombiena pitkin maailmaa ja toivon pääseväni eläkkeelle joskus.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
vähän sama tilanne kuin jepujeellä, voisin nukkua 12h/vrk ilman mitään ongelmia vaikka joka päivä, mutta valitettavasti rankka opiskeluelämä pakottaa johonkin 10 tunnin yöuniin.
Oma ennätys on suurinpiirtein 17 tuntia ja 14 tuntiset onnistuvat ilman treeniä (lue valvomista).

Ongelma tosin on siinä, että pirteänä en ole herännyt varmaan koskaan. Toimintakyky toki säilyy 4-6 tunnillakin, mutta koska nukkuminen on toistaiseksi parasta ajanvietettä mitä tiedän niin eihän tuollainen kovin mukavaa ole.

Noh onneksi ei ole kesällä pelkoa kesätöistä, joten voi rauhassa kesällä kerätä voimia talvea varten.
 

salla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ciccobuccit
Vuorokausirytmi luonnollisesti perseillään, kun lomaa vietetään. Täysin normaalista rytmistä siirtyminen täysin epänormaaliin hoituu helposti yössä, parissa: ensimmäisenä yönä nukkumaanmeno venyy parisen tuntia, seuraavana yönä toiset pari tuntia. Lopputulos on se, että aamulla vielä valvoessa voi kuulla naapurin oven paukkuvan kiinni asukkaansa lähtiessä klo 5.30 töihin.

Eipä se unimäärä kouluaamuinakaan mitään täydellistä ollut. 5-6 tuntia unta ja ehkä viitisen kertaa sai herätyskello meuhkata yksinään, ennen kuin sormet edes hapuilivat paiskaamaan napin alas. Viikonloput sitten kiskottiin häiriöittä, tuloksena 11-12 tunnin unet.

Kaiken hyvän lisäksi en pysty nukahtamaan ellei radio ole auki ja valot päällä. Herätyskello sun muut raksuttavat raivostuttavasti ja talon tiivisteetkin tuntuvat pitävän omaa konserttiaan juuri öisin. Ja siinä metakassa pitäis vielä yrittää nukkuakin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Nykyään nukkuminen sujuu oikein hyvin, ja unta saan riittävästi eli 7-8 tuntia per yö. Viikonloppuisin tulee nukuttua joskus enemmänkin, mutta onneksi se ei sekoita unirytmiä.

Joskus opiskeluaikoinan tuli aina tammi-helmikuun paikkeilla muutaman viikon unettomuusjakso. Uni ei vaan tullut, vaikka väsytti aivan helkkaristi. Mihinkään ei pystynyt keskittymään eikä mistään tullut mitään. Sitten se meni ohi, ja taas uni maittoi ja elämä sujui. Jokainen unihäiriöistä saa vilpittömät myötätuntoni, se on henkisesti todella raskasta.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti varjo
Ongelma tosin on siinä, että pirteänä en ole herännyt varmaan koskaan.

Tunnen tunteen! Tarvitsisin vähintään 10h yössä, mutta jos nukun niin paljon, on seuraavana iltana unen saaminen täysin mahdotonta. Illalla nukahdan hyvin vain silloin, jos olen nukkunut alle 7 tuntia. Mahdoton yhdistelmä; joko olen väsymyksen takia puolikuollut koko päivän tai sitten en saa unta illalla millään! Ja tilanne on vuosien mittaan vain pahentunut. Samaten tilanne on hankalampi keskitalvella kuin kesällä.

Myönnän että olen myös jonkun sortin informaatioaddikti, enkä malta mennä nukkumaan ennen kuin olen lukenut kaikki päivän lehdet ja selannut mielenkiintoiset nettipalstat, mutta se onkin loputon urakka.

Käytännössä olen jo vuosia syönyt epäsäännöllisen säännöllisesti Imovanea, joka on auttanut loistavasti ongelman kanssa. Ikävää on tietenkin se, että ylipäänsä joutuu turvautumaan nukahtamislääkkeisiin...
 
Äänestin tuota keskimmäistä.
Unionmgelmia esiintyy nimittäin silloin tällöin, oikeastaan aika useinkin.
Itsellä kun tuppaa kaikki työt jäämään viime kertaan, ja huolestuttua niiden takia, johtunee siis stressistä.
Välillä on tosin silaikin, ettei tule uni, vaikkei mitään stressiä olisikaan, mutta jotenkin se vaan sopii luonteeseeni.
Erittäin rauhaton olen nimittäin täysin hereilläkin.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Uni on veikeä juttu, kun sen päästä saa kunnolla kiinni. Mutsilla on usein vakaviakin uniongelmia, mutta ilmeisesti tämä ei ole periytyvä ongelma, sillä itse nukun yleensä uppotukin lailla silloin, kun viitsin nukkumaan mennä (ah, tätä opiskelijaelämää). Vuorokausirytmini ilmeisesti on hieman erilainen kuin muilla; päivät ja yöt tahtovat meikäläisellä väkisinkin venyä ja uskonkin, että viihtyisin hyvin maapallolla, jossa vuorokaudet kestäisivät neljättäkymmenettä tuntia.

Unen saannissani on tosin varsinkin talvella se ongelma, että jos pakotan itseni liian aikaisin nukkumaan, unikaiffarin saapuminen venyy ja joudun piehtaroimaan pitkiäkin toveja mitä kummallisimpien - hyvin ahdistavinkienkin - aatosten kera; tämä aiheuttanee sen, että joko tieten tai tahtomattani venytän itsenukutusta niin, että lakoan sänkyyn vasta puolikoomassa, varmana nopeasta nukahduksesta. Kesäisin duunin pakottaessa ns. normaaliin unirytmiin pystyn toki nukahtamaan pakottamalla koska tahansa, mieluummin vaikka keskellä päivää - tästä seikasta ja päätellen yleisen vireystilastanikin ajoittumisesta myöhäiselle lienen yöihmisiä.

Astrologiaa ei vielä liene myöskään ns. kuuhulluuden sivuaminen tässä yhteydessä. Itsehän en tästä "sairaudesta" kärsi, mutta miellän ilmiön todella mielenkiintoiseksi sekä ilmeisen vähän tutkituksi. Kuuhulluus tuntuisi useilla tuntemillanikin ihmisillä aiheuttavan säännöllisesti todella maanista käytöstä; unensaanti on tällaisille yksilöille täydenkuun aikaan useimmiten mahdottomuus, ja ainoaksi vaihtoehdoksi heille jääkin tällöin joko jonkun kehittävän tekemisen keksiminen väkisin tai silkka yleinen sekoilu. Olen kuullut monet toisistaan riippumattomat, vakuuttavat todistukset aiheen tiimoilta, enkä usko kuuhulluuden johtuvan sen aiheuttaman käsittämättömän energianhukan sekä (jostain syystä) vähäisen julkisen huomionkaan vuoksi pelkästä hypetyksestä tai astrologisten "totuuksien" tai käyttäytymismallien tietoisesta tahi alitajuisesta noudattamisesta.

...Mutta mistä sitten on kyse?
 

snumi

Jäsen
Minä pysyn hereillä pitkään, mutta myös nukun pitkään. Pitkään nukuttua on vaikea seuraavana iltana nukahtaa.

10v sitten lopetin päiväunet, kun huomasin niiden estävän yöunet. Jos nukun pari tuntia valoisaan aikaan, on turha toivo, että nukkuisin yöllä.

Täydenkuun aikaan minun on vaikea nukahtaa.

Nukahtamisongelmat vältän niin, että menen vuoteeseen todella väsyneenä. Jos menen nukkumaan liian aikaisin, herään 2,5h myöhemmin, eikä uni todellakaan enää tule. Jos olen uupunut, voin nukkua 9h ja enemmänkin.

Jos en ole virkeä herätessäni, suihku ja kahvi herättävät. C-vitamiinin olen myös huomannut auttavan, jopa kahvia paremmin. Samaten auringonvalossa väsymys kaikkoaa.
 

Miguel

Jäsen
Joskus joudun pyörimään pitkät tovit sängyssä ennen nukahtamista. Unettomuus ja uneliaisuus tuntuvat olevan jossain määrin kausiluontoisia ilmiöitä, sillä usein jompikumpi on vallalla useamman yön peräjälkeen.

Unirytmini ovat joskus vähän liiankin tarkat. Jos herään vaikkapa aamukymmeneltä, nukahtaminen ennen puoltayötä on lähes mahdoton ajatus. Näin siinäkin tapauksessa, että touhuaisin koko päivän ja olisin aivan uupunut illalla. Silmät painuvat kiinni, mutta uni ei vain tule. Tästä syystä vihaankin sunnuntain ja maanantain välisiä öitä, sillä luontoni ei kestä nousta vapaa-aamuina kovin aikaisin jos ei ole pakko. Pääsiäislomalla en paljon jaksanut unirytmien ylläpitämiseen nähdä vaivaa. Tänäänkin heräsin vasta vähän ennen puoltapäivää, mikä tarkoittaa, että ensi yöstä tulee hyvin lyhyt - tai oikeastaan äärimmäisen pitkän tuntuinen.

Epäsäännöllinen lukujärjestys menneenä kouluvuonna totutti minut elämäntapaan, jossa unirytmit menevät sekaisin jatkuvasti. Ennen pyrin viikolla usein nukkumaan jo ennen yhtätoista, mutta nykyisin petiin käyminen ennen kahtatoista on aika harvinaista aamuherätyksen ajankohdasta riippumatta (paitsi vuorotyötä tehdessä). Koska unettomuus ei ole minulle krooninen ongelma, pystyn elämään tähän tyyliin ilman suurempaa ahdistusta.

Kesällä on taas vuorotyön aika. Se on aikamoista myrkkyä.
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Eino_Mies
Nykyajan kiireisten ja stressaantuneiden ihmisten univaikudet ovat yhä lisääntyneet. Joidenkin viimeaikaisten tutkimusten mukaan suomalaiset ovat Euroopan huonoimpia nukkujia.

Itse olen lähes koko ikäni ollut ns huono nukkuja. En kuitenkaan koskaan ole joutunut lääkärin apuun turvautumaan, mutta kun on luonnostaan iltavirkku, ei aikaisiin aamuihin totu koskaan.

Itselläni on ollut univaikeuksia opiskelu- ja työttömyysaikona. Kuitenkin yllättäen kun siirryin työelämään "isolle N:lle", univaikeudet ovan hävinneet!

Ehkä kiireinen ja stressaava työ vaikuttaa minun kohdallani niin että kun puran energiani pääasiassa töissä, myös uni maistuu iltaisin. Jos joku kiireinen työasia joskus painaa mieltä, olen onnistunut työntämään ne ajatukset seuraavaan aamuun, joten työ ja stressi ei ainakaan minua valvota.

Loma-aikana olen kuitenkin edelleenkin huono nukkuja. Itse pidän valvomisesta, ja jos seuraavana päivänä ei ole mitän velvotteita, ei ole syytä mennä aikaisin nukkumaan. Ja jos päivällä on tullut laiskoteltua (kuten lomalla yleensä), ei illalla möskään nukuta. Joten lomalla tulee joskus valvottua jopa aamuun asti, ja silloin unirytmi voi mennä pahastikin sekaisin
 

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei o ongelmia

Nukkuminen on tylsää näin illalla ja yöllä, mutta aamusta se uni kyllä maittaa hyvin, sad but true. Nukkuminen on jotenkin tyhmää hommaa, kun ajattelee mitä kaikkea muuta voisi tehdä juuri silloin. Äidillä on hieman ollut vaikeuksia unen kanssa, ja voin vakuuttaa että se ei järin mukava ongelma ole..
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yleensä en kärsi kovin suurista ongelmista unen suhteen ellei nyt lasketa sitä, että minäkin olen ehdottomasti iltavirkku-aamutorkku-ihminen. Iltaisin nukahtaminen on siis joskus hyvinkin vaikeaa, ja täten illat myös venyvät heijastaen aamuun väsymyksen.

Tällä viikolla olen kuitenkin kärsinyt unettomuudesta, ja sen seurauksena kolme yötä meni läpi yhteensä yhdeksän tunnin yöunilla. Päivisinkään en saanut nukuttua, mutta kolmantena päivänä väsymys oli jo niin suuri, että opiskelun sijasta valitsin kaverin kodin ja pehmeän sängyn. Kolme tuntia uinuin, ja herätyskellon soidessa tuntui, että olisin voinut nukkua vielä vaikka kuinka paljon.

Tämän viikon uniongelmilleni oli tosin olemassa myös syy: Asiat vaivasivat niin paljon, etten saanut ajatuksiltani sijaa unelle. Noiden kolmenkin päivän ja tolkuttoman väsymyksen jälkeen on nukahtamisen suhteen ollut ongelmaa, ja aamuisin herään vähän omia aikojani, vaikka saisin nukkua pidempään. Eilen väsymys kuitenkin taisi kaataa tämän taistelijan ajatuksineen melkoisen täydellisesti, nukahtaminen tapahtui ennen 23.00 ja herääminen 10.00. Havahduin tosin myös seitsemältä, mutta tällä kertaa onnistuin jatkamaan uniani enkä jäänyt heti pohtimaan. Olo tuntuu nyt melkoisen hyvältä, tosin haukottelinpa juuri äskenkin. :o)
 

Pafe

Jäsen
Minulla ei ole uniongelmia. Joskus kestää hiukan enemmän aikaa sängyssä ennen nukahtamista, mutta useimmiten nukahdan melkein heti.

Menen yleensä varsin aikaisin nukkumaan ja herään aika aikaisin viikonloppunakin. Nukun arkisin 7-9 tuntia ja viikonloppuisin n. 10 tuntia. Herääminen tuntuu helpommalta viikonloppuna kuin arkipäivinä, vaikka olisi nukkunut lähes saman määrän. Se johtuu varmaankin siitä, että arkisin väsyy enemmän kuin viikonloppuisin, mutta en tiiä.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Nukun vaihtelevasti vuorotöissä kun olen. Aamuvuoroissa aikainen herätys varmaan kummittelee alitajunnassa, koska uni on levotonta. Saatan herätä jo neljältä, minkä jälkeen voi olla, etten enää saa unta. Kello soi 5.40. Yövuoron jälkeen kolme tuntia unta, safkaa ja lisää unta. Viimeisen yön jälkeen unta n. 3 tuntia. Sen jälkeen päivän mittaan kaikenlaista puuhastelua ja illalla kymmeneltä petiin sekä 10-11 tunnin makoisaakin makoisammat yöunet.

Vapaapäivinä tulee mentyä ajoissa (22-23) nukkumaan ja nukun sellaiset yhdeksän tuntia.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Re: Ei o ongelmia

Viestin lähetti Miika-90
Nukkuminen on tylsää näin illalla ja yöllä, mutta aamusta se uni kyllä maittaa hyvin, sad but true.

Voi kun illalla sänkyyn mennessä olisikin se sama saatananmoinen väsymys ja raukeudentunne joka sulla on kun herätys tulee aamulla klo 07.30 ja pitää alkaa kampeutumaan duuniin.

Outoahan se on. Valvot vaikka kuinka myöhään ja olet kammo virkeä, ei väsytä. Nukut siihen olotilaasi kaupan päälle vielä vaikka 8 tuntia niin olet sata kertaa väsyneempi kuin ennen nukkumista. Hmm..
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt en saa ainakaan unta, koska mulla on niin hirbeät moraalisey krapulat päällä jo tässä vaiheessa, että ai ai sentään!
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Duuniviikkoina nukun keskimäärin ihan hyvin, mutta yövuorolainen kun olen, niin rytmin muuttaminen viikonlopuiksi jne. on välillä todella perseestä.
Ei tarvitse nukkua jonain päivänä kuin tunti liian pitkään ja seuraavana yönä voi haaveet nukkumisesta unohtaa ihan suosiolla.

Silloin kun tein vielä päiväduuneja, niin univaikeuksia oli etenkin aamuviikoilla - jolloin yleensä nukuin kai joku 2-3h/vrk - lähes jatkuvasti. Alkuviikot vielä viikonlopun jälkeen menivät, mutta jostain keskiviikosta lähtien oltiin hämärän rajamailla 24/vrk.
Skidistä lähtien ollut sellainen, että kukkunut helvetin myöhään valveilla väsäten milloin mitäkin ja sitten aamulla ollut paitsi todella väsynyt, niin myös _erittäin_ pahantuulinen.

Eilen tuli pitkästä aikaa Fight Club ja täytyy sanoa, että siinä alussa Norton kuvaili kyllä erittäin onnistuneesti ihmistä jolla on univaikeuksia. Koko ajan ihan tutkalla. Ei hereillä eikä nukuksissa, ei selvinpäin eikä kännissä jne. Vittumainen olotila.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti Nahkaparturi
Yövuoron jälkeen kolme tuntia unta, safkaa ja lisää unta. Viimeisen yön jälkeen unta n. 3 tuntia. .

Itse syön lämpimän ruoan 1:30-2:30 välisenä aikana, koisaamaan yleensä 6:30 - 8:30 ja ylös 13-16 fiiliksestä riippuen. Sitten vasta aamupalat lärviin. Ei puhettakaan, että heräisin päivällä kertaakaan jollei ole pakko.

Vikan yön jälkeen en nuku itsekään kuin 2-4h, jonka jälkeen saa yleensä perjantai-iltaisin unen päästä kiinni viimeistään tuossa 2-3 aikaan, välillä aiemminkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös