Ulkoporealtaat

  • 1 484
  • 12

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Harkinnassa ulkoporealtaan hankkiminen. Perheen koko 2 aikuista ja kaksi lasta. En löytänyt hakutoiminnolla vastaavaa ketjua, jos on jo olemassa, voi tämän siirtää sinne.

Valinnanvaraa on älyttömästi ja hinnat alkaen 2000e sinne yli 10Ke.
Olen ymmärtänyt, että vähintään 5 hlön allas kannattaisi suosiolla hankkia. että mahtuu hyvin 4 hlöä samanaikaisesti.

Perusallas ilman överihienouksia riittää, kunhan eristykset ovat kunnossa. Ei siis tarvitse olla kaiuttimia yms. Sanotaanko, että hinta maksimissaan voisi olla n. 6000e.

Antakaapa vinkit ja kokemukset te, jotka jo altaissa lillutte. Kiitos.

Poreilemisiin!
 

Veijari

Jäsen
Harkinnassa ulkoporealtaan hankkiminen. Perheen koko 2 aikuista ja kaksi lasta. En löytänyt hakutoiminnolla vastaavaa ketjua, jos on jo olemassa, voi tämän siirtää sinne.

Valinnanvaraa on älyttömästi ja hinnat alkaen 2000e sinne yli 10Ke.
Olen ymmärtänyt, että vähintään 5 hlön allas kannattaisi suosiolla hankkia. että mahtuu hyvin 4 hlöä samanaikaisesti.

Perusallas ilman överihienouksia riittää, kunhan eristykset ovat kunnossa. Ei siis tarvitse olla kaiuttimia yms. Sanotaanko, että hinta maksimissaan voisi olla n. 6000e.

Antakaapa vinkit ja kokemukset te, jotka jo altaissa lillutte. Kiitos.

Poreilemisiin!
Mulla oli edellisessä kämpässä Novitekin Levi, eli hiukan isompi malli mitä olet etsimässä. Novitek on ihan hyvässä maineessa ja takuuhommat toimi omalla kohdalla loistavasti, vaikka altaan toimimattomuuden syyksi lopulta paljastui minun itseni hommaaman sähköasentajan töppi.
Toi Levi on 7hlö:n allas ja riitti kokonsa puolesta erittäin hienosti kahdelle aikuiselle ja kahdelle alle kouluikäiselle kakaralle. Ne kakarat kun harvemmin siinä paikallaan istuvat vaan polskivat ja temmeltävät ympäriinsä.
Kannattaa käydä koeistumassa allas ennen kuin teet lopullisen valinnan. Kun itse noita allaskauppoja kiersin, niin vastaan tuli myös sellaisia altaita, joissa istuinsyvyys oli niin ylhäällä, että hartiat jäi vesirajan yläpuolelle. Talvipakkasella altaassa lillutessa tuo on aika ikävä ominaisuus.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onkohan tuollaisen asennus terassin päälle ilman rakenteellisia muokkauksia ihan ok? Muutaman vuoden vanha terde ja ihan tanakkaa tekoa kyllä, routimaton pohja. Painoa vedet sisällä n. 2500 kg.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eipä sitä kukaan terassia näkemättä pysty sanomaan. Tuollainen allas vesineen on sellainen massa, että tavanomaisesti rakennettu terassi ei sen painoa kestä.
Monet muut sanoneet taas juuri päinvastaista, että kestää helposti tuon kuorman. Mutta mistä hemmetistä mä voin olla siitä varma? Kuka sen pystyy varmistamaan ja miten?
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Monet muut sanoneet taas juuri päinvastaista, että kestää helposti tuon kuorman. Mutta mistä hemmetistä mä voin olla siitä varma? Kuka sen pystyy varmistamaan ja miten?
Sen pystyy rakennesuunnittelija laskemaan tarvittaessa, kunhan a rakenteiden mitat ja materiaalit selvitetään b rakenteet on edelleen kunnossa c rakenteet on tehty oikeaoppisesti esim kiinnitysten osalta. Tällöinkin laskenta voi osoittaa, että ne eivät kestä tuota.

En luottaisi mutuun tuossa asiassa varsinkin jos lähellä on esim ulkoseiniä mihin se vesimassa pahimmassa tapauksessa vyöryy siitä, kun rakenne pettää alla. Vaihtoehdoiksi tarjoaisin yhteydenottoa paikalliseen rakennesuunnittelupuljuun tai jonkun rakentajan palkkaamista joka selvittää nuo asiat ja ottaa vastuun, mikäli tarvitsee rakennella lisää jotain tuota varten.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Täytyy olla terassin alla valetut lisätuet. 1000kg vettä kumminkin tulee painoa. Itselläni allas katetulla terassilla.

Itselläni on Arctic Span "karvalakkimalli" joka on 4-5 hengelle. Hintaa oli 8500€, sillä saa markkinoiden parhaan eristyksen talveksi ja myös kestävyyden. 6 vuotta ollut käytössä eikä ole muuta tarvinnut tehdä kuin vedet vaihtaa pari kertaa vuodessa ja suodatin. Klooritabletit tatissa ja välillä ph-plussaa estämään veden happamoituminen.

Hankinta jota en ole katunut päivääkään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Riippuu pitkälti siitä terassin rakenteesta. Jos on yksinkertaisimmillaan vaan yhdet kakkoskutos niskat 60cm jaolla, jotka tuettu maahan alle 2m jännevälillä, niin eipä tuossa mitään tapahdu, kuin että voi tietysti vähän painua. Mutta jos on on monimutkaisempaa rakennetta niin homma monimutkaistuu ja toki mahdolliset katastrofitkin suurenee.
Olipa rakenne mikä vaan, niin rakennesuunnittelijalta jos sitä kysyy niin ei kestä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos jollakulla muulla on tarvetta terassin rakenteen arvaamiselle näkemättä, niin olkaa yhteydessä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Meille tuli kesän alussa pitkän harkinnan jälkeen Novitekin Olos Special. Kyseessä siis allas kolmella istuinpaikalla ja kahdella makuupaikalla. Kolmella paikalla myös niskatyynyt. Meillä myös kaksi aikuista ja kaksi alle 4-vuotiasta lasta ja meidän käyttöön on ollut ihan loistavan kokoinen. Kokoa tuolla on 210x210. Novitekin puolesta (varmaan on muitakin myös muitakin merkkejä, joilla vastaavaa) puhuu ainakin se, että allas on jo valmiiksi eristetty pohjasta erittäin hyvin, eikä edes Novitekin mukaan ole lisäeristys tarpeen. Toki finnfoamin saa pohjalle laittaa, jos maanpinnalle asentaa ja haluaa varmistaa mahdollisimman tasaisen alustan.

Me ei tehty muuta kun kaivettu 220 x 220, noin 30cm syvä kuoppa ja täytettiin tuo 0-16 raekoon soralla, jonka sitten tärytin tiiviiksi ja tasaiseksi. Tuohon vaan allas päälle neljän äijän voimin kantoliinoilla, jotka jätettiin paikalleen, jos tarvitsee joskus allasta siirtää. Lopulta sitten rakennettiin terassi ympärille.

Kuten @opelix sanoi, ei ole kyllä hetkeäkään tarvinnut hankintaa katua!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikö liitteen kuva avaudu? Eikö se rakenne siitä nyt suurinpiirtein selviä? Sorry nyt jos kyselen tyhmiä, en ole todellakaan mikään raksamies.
Eiku tarkoitin että rakenne oli just se mitä näkemättä arvasinkin!
Niskat on ilmeisesti vaan murskepedissä? Ei ole mitään betonilaattoja tms? Kyllähän tuo oletettavasti vähän altaan kohdalta painuu, jos ei ihan timantinkovaksi ole tiivistetty petejä. Onko se kuinka iso ongelma, en tiedä. Itse allas ei varmaan ihan kauean kranttu ole sille jos alusta keskeltä painuu vähän enemmän kuin reunoilta.
Jos minun olisi, niin en todennäköisesti jaksaisi tehdä tuolle mitään.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eiku tarkoitin että rakenne oli just se mitä näkemättä arvasinkin!
Niskat on ilmeisesti vaan murskepedissä? Ei ole mitään betonilaattoja tms? Kyllähän tuo oletettavasti vähän altaan kohdalta painuu, jos ei ihan timantinkovaksi ole tiivistetty petejä. Onko se kuinka iso ongelma, en tiedä. Itse allas ei varmaan ihan kauean kranttu ole sille jos alusta keskeltä painuu vähän enemmän kuin reunoilta.
Jos minun olisi, niin en todennäköisesti jaksaisi tehdä tuolle mitään.
Joo se tuossa taitaa olla pahin pelko, että painuu jostain kohdasta, kun rakenne on ihan maavarainen. En edes muista laitettiinko sinne mitään mursketta alle.
Edit: kyllähän sinne murskeet laitettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät
Olipa rakenne mikä vaan, niin rakennesuunnittelijalta jos sitä kysyy niin ei kestä.

Taivahan tosi, vähintään 1,5 varmuuskertoimella pitää vetää.

Komppaan myös, että jos perus maanvarainen terde ja kunnon murskepeti alla, niin suurta tuhoa tuskin tulee. Itse upottaisin silti kyllä, ihan jo vaan esteettisistä syistä. Näyttävät mielestäni tönköiltä, kun on asennettu vaan terassin päälle, mutta nämä ovat makukysymyksiä.

Itsellä on porapaalujen varaan perustetun betonilaatan päällä ja kyllä tuokin on neljässä vuodessa inan niiannut. Ei niin että sitä muuten näkisi, mutta veden pinta on puolisen senttiä matalammalla toisessa nurkassa, kuin vastapäisessä.

Itsellä on kyllä jäänyt kylpemiset vähiin viimeisen vuoden aikana, samaten kuin vaimolla. Muksut tuolla tykkää temmeltää enkä varsinaisesti kadu ammeen ostoa, mutta jos nyt muuttaisi kämppään jossa sitä ei olisi, niin tuskin jäisi liiaksi kaipaamaankaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös