Työpaikkojen absurdit sivuhuomiot, erikoiset käytännöt ja merkilliset ihmiset

  • 1 576
  • 4
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tämä ketju olkoon pyhitetty työelämän kaikenlaisille silmiinpistäville piirteille ja erikoisille ihmisille, olivatpa nämä sitten työkavereita, esimiehiä, alaisia, asiakkaita, yhteistyökumppaneita tai keitä hyvänsä. Tänne sopivat ihmishavaintojen lisäksi myös kulttuurilliset havainnot, eli vaikkapa oudot ja hankalasti ymmärrettävät käytännöt tai säännöt. Yhtä lailla ketjuun voi raportoida hauskoista ja merkillisistä sattumuksista, joita kaikilla työpaikoilla aina silloin tällöin tapahtuu.

Sovitaan nyt kuitenkin sellainen itsestään selvä asia, että viittaamme täällä ihmisiin ehdottoman anonyymisti. Sama juttu pääsääntöisesti myös organisaatioiden nimien kanssa, joskin tässä kohdassa voi perustellusti käyttää myös omaa harkintaa. Toivon myös, ettei ketjun varjolla levitellä epämääräisiä huhuja, eikä pilkata tai panetella ketään henkilökohtaisten ominaisuuksiensa takia. Emme me täällä mitään koulukiusaajia ole, vaikka työpaikkojen hassuille piirteille ja ihmisille saatamme vienosti hymyilläkin.

Mennään pidemmittä lätinöittä asiaan. Aloitushavainto ei ole omasta vaan tuttuni yrityksestä, mutta aloitan sillä, koska se sai kunnian toimia jonkinlaisena välittäjäaineena koko ketjun perustamiselle.

Muutaman henkilön tiimin miespuolinen esimies viljelee puheessaan runsain mitoin täytesanaa "yes", tai kuten lausuntatapa kuuluu, "jessss". Tuo maneeri tuntuu pesiytyneen viime vuosina monen tarjoilijan ja asiakaspalvelijan puheenparteen. Sanot tai kysyt mitä tahansa, voit olla varma millä sanalla vastaus alkaa. Sinänsä moinen piirre on suht harmiton, mutta jessss-positiivisen esimiehen vetämissä 1 -1,5 tunnin palavereissa jatkuva jessssin toistaminen alkaa viedä huomiota pois pääasiasta.

Tuossa tapauksessa tiimin jäsenet ovat alkaneet alun huvittuneisuutta seuranneen vittuuntumisen seurauksena laskea esimiehensä toistamien jessssien lukumääriä per palaveri. Onhan se melkoista sihauttelua, jos esimies jessssittää vaikkapa 36 kertaa 90 minuutissa. Ymmärtääkseni kyseessä on uudehko esimies vailla pitkää esimieskokemusta, eikä substanssiosaaminenkaan taida sekään olla esimiehen erityisvahvuus tehtävässään. Voihan se olla, että tällaiset jessss-tyyppiset maneerit tulevat puheeseen sitä kautta, kun ihminen kokee olevansa hivenen isoissa saappaissa ja siksi epävarma omasta asemastaan. Joka tapauksessa jessss on raskaasti toistettuna korvaan käyvä piirre. Olen neuvonut, että sanokaa tiimiläisistä joku sille tyypille kahden kesken, että älä jauha sitä jessssiä, mutta eivät ne kehtaa nostaa kissaa pöydälle. Ovat sen sijaan kuulemma luvanneet toisilleen, että jos ja kun aikanaan tulee tieto jessss-esimiehen lähdöstä muihin tehtäviin, niin koko tiimi sihisee jessssiä kuorossa.

Seuraava tapaus on jo vuosien takaa, mutta niin vain on jäänyt mieleeni.

Rapiat vuosikymmen sitten silloiselle työpaikalleni palkattiin noin 3-kymppinen nainen, joka osoittautui tehtävissään toimeliaaksi ja tarkaksi. Hyviä piirteitä noin yleisesti, ja varsinkin hänen työssään. Näin ollen rekrytointia voitiin pitää onnistuneena. Naisella oli muitakin ominaisuuksia, kuten suorapuheisuus ja halu korjata epäkohtia. Ei noissakaan piirteissä tarvitse välttämättä mitään vikaa olla, riippuu kai siitä miten niitä ilmentää.

Tämän naisen kohdalla epäkohtiin puuttumisen halu ilmeni jossakin vaiheessa niin, että toimiston keittiöön, wc-tiloihin, neukkareihin ja ties mihin alkoi ilmestyä post it -lappuja ja muita virityksiä, jotka sisälsivät yleensä jonkin käskyn tai kiellon. Tiedättehän, "käytetyt kahvikupit suoraan astianpesukoneeseen", "äitisi ei siivoa täällä", "vie omat kynäsi ja paperisi pois neukkarista kun lähdet", "tuli sitä tai tätä, älä vetämättä jätä", "älä koske vieraskekseihin", "kahvikannun tyhjäksi kaatanut keittää aina uuden pannullisen", "hox hox märät sateenvarjot tähän telineeseen", "ilmoita office managerille aina kun otat kaapista viimeisen tuotteen a, b tai c", "muista sammuttaa valot kun lähdet huoneesta", "muistithan sammuttaa tietokoneesi näytön lähtiessäsi, näyttö on energiasyöppö", ja niin edelleen. Niitä lappuja tuli ja meni, ja niitä oli parhaimmillaan samanaikaisesti jopa kymmenkunta ripoteltuna ympäri konttoria. Ihan asiallisia ja legitiimejä viestejä lähes kaikki, vaikka oli siellä muutama sen naisen itse lanseeraama hivenen turhanpäiväinen sääntökin joukossa. Lisätään vielä se, että tällaisten ohjeistusten jakaminen ei millään tavalla kuulunut naisen tehtäviin, hän aktivoitui asiassa ihan omin päin. Talossa oli office manager, jolle tällainen asia olisi kuulunut, jos sen olisi pitänyt ylipäätään kuulua kenellekään.

Tuon pienehkön yrityksen toimitusjohtaja sympatisoi tätä työssään hyvin suoriutunutta naista, mutta häntäkin alkoi jossakin vaiheessa nyppiä noiden post it -lappujen ilmestyminen sinne tänne. Kerran hän sitten pyysi jonkin palaverin yhteydessä tätä laputtajanaista tekemään yritykselle sisäisen toimisto-ohjeistuksen näistä kaikista käytännöistä, jollainen voitaisiin sitten laittaa firman intranetiin, josta kaikki ja varsinkin uudet työntekijät voisivat sitä lukea. Tässä kohdassa 3-kymppinen nainen olikin jo vahvasti sitä mieltä, ettei asia kuulu hänelle ollenkaan, vaan että arvon office manager voisi kerätä sääntökokoelman kirjalliseen muotoon. Näin sitten sovittiin, ja sovittiin samalla sekin, ettei uusia post it -lappuja enää kiinnitellä ympäri toimistoa, ja vanhatkin kiikutetaan office managerille ohjeistuksen kirjoittamista varten. Ei sitä toimisto-ohjeistusta koskaan kuulunut, mutta katosivatpa myös post it -laputkin. Ihan toimivaa ja viihtyisää siellä minun mielestäni silti oli, oli ennen tuota tapausta ja oli sen jälkeenkin. Ehkä minulla on vaan väljät standardit toimistokäytännöissä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Just ennen palaveria ehtii pari sanaa runoilla. Maneereista ikävimpiä ovat ne täytesanat, joita sanoja ei itse tiedosta. Tosiaan ja tavallaan toistuu kymmeniä kertoja yhden teamsin aikana. Mutta tuo on pieni ärsytys. Suuri ärsytys on purkanmässyttäjät. Ei vaan hermo kestä.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Työpaikka ja alkoholi. Varmaan kaikilla on kokemusta niistä työkavereista, joiden ei pitäisi osallistua pikkujouluihin tai muihin työpaikan kekkereihin, joissa tarjoillaan tai on mahdollista ostaa alkoholia.

Tuosta vielä pahempia on tilaisuudet, joissa alkoholia nautitaan asiakkaiden tai yhteistyökumppaneiden kanssa. Olen kerran mm. todistanut asiakkaan roolissa hotellin aamiaispöydässä tilannetta, jossa seminaarin toisen päivän aamuna isäntäyrityksen keskijohdon kaveri oli umpikännissä ja uhosi lähtevänsä kertomaan omalle pomolleen tosiasioita siitä, miten firman prosesseja pitäisi kehittää. Näin kauniisti muotoiltuna. Siinä oli sitten noin neljä muuta kyseisen firman työntekijää pitelemässä kaveria aisoissa ja suostuttelemassa häntä omaan huoneeseen vähän lepäämään. En ole sen koommin osallistunut tuon firman tilaisuuksiin, joten en tiedä oliko viimeinen seminaari kyseiselle kehittäjälle.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@Pisin Kääpiö 186cm
Tuosta aloitusviestin jess- hokemasta tuli mieleen erään firman toimitusjohtaja. Hän kiersi ahkerasti toimipisteitä ja järjesti yhteistilaisuuksia ja tykkäsi puhua ja pitää presentaatioita. Ei siinä, ihan pätevä ja pidetty tj.

Mutta.. hänellä oli tapana aloittaa lähes jokainen puheenpartensa sanalla: Right. Ja nimenomaan sitä R-kirjainta viipyillen ja korostaen. RRRIGHT.. sitten pieni tauko ja puhetta perään. Ja suomen kielellä siis jatkoi.

Kerran eräässä auditoriossa parin rightin jälkeen eräällä kuuntelijalla petti pokka ja ei kyennyt pidättämään nauruaan. Oli siinä itellä siinä vaiheessa vaikeaa kun totaalirepeäminen oli likellä meikälläkin.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Työskentelin 2000-luvun puolivälissä lyhyen aikaa eräässä isossa kansainvälisessä kuljetuskonsernissa,
lopetin homman oma-aloitteisesti vähän koeajan jälkeen, koska hommassa oli paljon huonoja juttuja jotka
eivät istuneet kuvioihini mutta yksi erityispiirre oli välillä varsin huvittava, ja myös raivostuttava,

Esimiehenä oli silloin noin 35-vuotias nainen joka oli sairaaalloinen ja neuroottinen mikromanageeraaja,
Ei ollut mitään asiaa mihin hän ei työntänyt nokkaansa , ja kuvitteli että kukaan ei pysty toimimaan
oma-aloitteisesti , hänen piti sotkeentua joka ikiseen asiaan mitä siinä tiimissä ikinä tapahtui, hyvä
kun ei valvonut kauanko joku on veskissä.

Bussilla töihin tulevia hän ohjeisti tiukasti mitä bussissa saa puhua, koska naapurissa olleen kilpailijan
työntekijät saattoi kuulla kaiken, heillä taisi olla joku salakuunteluporukka jolla oli jokaisella joku sanelukone
taskussa, näin ainakin ymmärsin :) Sainhan minä kyseisen ämmän itse teosta kiinni penkomasta
työpöytääni, se ei ollut kovin mieltä ylentävää puuhaa nähdä esimiehen tekevän sellaista.

Omalta osaltani kupin kaatoi nurin se, että meitä oli porukassa 2 ruotsia äidinkielenään puhuvaa,
ja hän ilmoitti meille että emme saa puhua ruotsia konttoritiloissa, ainoastaan keskenämme esimerkiksi
lounaalla. Emme tietenkään noudattaneet kieltoa, ja kerroin asiasta jopa firman ruotsinkieliselle maajohtajalle
kun olin jo irtisanoutunut, ihan vaan vittuillakseni , luultavasti se eukko joutui siitä jonkun sortin puhutteluun,
koska hän mulkoili minua aika vihaisesti kun satuin kerran näkemään hänet Stockmannilla, tuosta oli siinä
vaiheessa jo muutama vuosi aikaa, myhäilin takaisin emmekä vaihtaneet kuulumisia :)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös