Työhakemuksessa ja/tai CV:ssa valehtelu ja/tai liioittelu

  • 10 579
  • 28

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuossa toisaalla tällä palstalla tuli nokkapokkaa eri koulukuntien kanssa aiheesta. Kuten tunnettua Suomihan on läpiluterilainen maa missä millään, ei millään, ole mitään muuta merkitystä kuin työnteolla. Tämä ei ole poliittinen ketju eli tässä ei keskustella siitä kuinka työtuntien lisääminen ei lisää tuottavuutta.

Tässä keskustellaan siitä miten sellaisen kultaakin kullamman työpaikan sitten saa. Suomalainen helposti miettii olemalla suoraselkäinen, rehellinen ja reilu. Olen itsekin päässyt elämään sitä aikaa, kun oikeasti sai töitä vain olemalla fiksu ja työt alkoivat heti. Ei ollut kilpailua sen enempää, puhumattakaan joistain lukuisista haastattelukierroksista.

Nykyään Play off -keväänä 2017 kaikki on kuitenkin toisin. Työpaikkoja ei vain ole ja hakijoita on naurettavat määrät vähän huonompiinkin hommiin. CV:n pitää olla erityinen, että on edes pieni mahdollisuus päästä haastatteluun ja keskustelemaan tehtävistä jonkun kanssa.

Kaikissa valmennuksissakin kuulema sanotaan kuinka CV pitää räätälöidä aina erikseen jokaista haettavaa paikkaa varten. Sitä sitten räätälöidään kehumalla itseään, vaikka kaikki ei olisi edes ihan täysin totta.

Suoria valheita ei tosiaan kannata laittaa, mutta itse olen projektitöissä ja mitäs niistä projekteista sitten kerrotaan. No niistä kerrotaan hieman liioitellen mitä vastuualueita on ollut. Ja jos on vain vähän tehnyt jotain juttua, niin sitä on voinut äkkiä tehdä vähän pitempään sen asiakirjan mukaan.

Työuraani mahtuu myös esimerkiksi useita lomautuksia ja naurettavuuksiin asti sitä, että ei vain ole moneen kuukauteen mitään tekemistä vaikka jossain tiimissä notkunkin. Ihanko todella joku kuvittelee minun kirjoittavan CV:hen olin muuten puolet tekemättä mitään tässä kahden vuoden projektissa. Niin siinä kävi, mutta se ei ole minun syyni vaan olen painanut kaksi vuotta niska limassa. Sen asiakirjan mukaan.

En tiedä muista aloista, mutta jokaisessa varmaankin löytyy ne omat kiemuransa mitä voi ja kannattaa kirjoittaa. Mutta eihän se käy, koska sehän olisi valehtelua. Ihanko todella joku luulee, että se toinen työnhakija mikä valittiin sinua ennen haastatteluun kirjoitti aivan täyttä totta ilman mitään liioittelua?

Jatkoaikahan on tälläinen ylemmän keskiluokan palsta ja monet nimimerkit näyttävät olevan rekrytointihommissa. Sieltä varmaan tulee kommenttia kuinka heti huomataan, jos CV:ssa on liioittelua.

Niin ei kuitenkaan ole eli sitä on aivan turha pelätä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmaan se riippuu hyvin paljon siitä mitä asioita liioittelee, miten liioittelee, ja mihin tehtävään on hakenut. Kyllä haastatteluissa usein testataan asiakysymyksillä, testeillä tai case-tehtävillä juuri sitä, onko osaaminen puheiden tasolla. Esim. joku "olen erinomainen ohjelmoija" -valhe olisi totaalista typeryyttä, sillä siitä hyvin suurella todennäköisyydellä jää kiinni ennen paikan saamista ja homma kaatuu varmuudella siihen. Näin etenkin jos valinta koostuu useammasta haastattelukierroksesta.

Voisi kuvitella, että esim. myyntitöitä hakiessa jonkinlainen kenties katteetonkin henkselienpaukuttelu nähdään huomattavasti hyväksyttävämpänä ja kenties jopa itsessään osoituksena osaamisesta, mutta on myös tehtäviä joissa näin ei ole.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Niin kun tämä lähti minusta liikkeelle tämä keskustelu niin voisi jotain tänne runoilla. En siis ole erityisen sosiaalinen henkilö tai muutenkaan auttavainen asioissa. Kuitenkin kun hain Alkoon kesätöihin niin pitää kehua itseään siitä kuinka tykkää palvella ihmisiä yms. scheißea siitä kuinka haluaa palvella asiakkaita. Vaikuttaa paremmalta työhakemuksessa kuin toteamus: "Elämä itsessään on tarkoituksetonta ja lähinnävälttämätön paha joten hedonismi vaikuttaa ainoalta loogiselta vaihtoehdolta."
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Niin kun tämä lähti minusta liikkeelle tämä keskustelu niin voisi jotain tänne runoilla. En siis ole erityisen sosiaalinen henkilö tai muutenkaan auttavainen asioissa. Kuitenkin kun hain Alkoon kesätöihin niin pitää kehua itseään siitä kuinka tykkää palvella ihmisiä yms. scheißea siitä kuinka haluaa palvella asiakkaita. Vaikuttaa paremmalta työhakemuksessa kuin toteamus: "Elämä itsessään on tarkoituksetonta ja lähinnävälttämätön paha joten hedonismi vaikuttaa ainoalta loogiselta vaihtoehdolta."
Peruskauraa. Muistaakseni jossain opinto-ohjauksen tunneilla joskus kauniina ysärivuosina oikein käskettiin liioittelemaan, koska siten on aina parempi mahdollisuus saada kyseinen paikka. Joku roti tuohonkin pätee, mutta pelisilmällähän nuo menee.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mä taas olen parinkin onnistuneen hakuprosessin jälkeen saanut jälkikäteen kuulla, että yksi haastattelijat vakuuttanut seikka oli asiallinen ja vähän vaatimatonkin esiintyminen ilman hurjaa hehkutusta omista kyvyistä. Hyvä näin, koska olen vähän huono itseäni kehumaan.

Totta kai silti olen asioita haastatteluissa sopivasti värittänyt. Pitää yrittää saada haastattelun suunta omiin vahvuuksiin, yllättävän paljon noissa voi joskus vaikuttaa keskustelun suuntaan, ei tosin aina. Usein haastattelijat myös paljastavat itse, mitä etsivät, ja sitten pitää vain uskotella sellainen olevansa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mä taas olen parinkin onnistuneen hakuprosessin jälkeen saanut jälkikäteen kuulla, että yksi haastattelijat vakuuttanut seikka oli asiallinen ja vähän vaatimatonkin esiintyminen ilman hurjaa hehkutusta omista kyvyistä. Hyvä näin, koska olen vähän huono itseäni kehumaan.

Mitä tahansa voikin tapahtua, kunhan jollain tavalla itsensä sinne haastatteluun keplottelee. Jotenkin tätä hakusekoilua pitäisi pystyä kehittämään siihen suuntaan, että entistä useampi ihminen pääsisi puhumaan ihmisen kanssa.

Viimeisessä onnistumisessa vastasin yhteen tekniseen kysymykseen ihan suoraan en tiedä, en osaa vastata. Periaatteessa pieni aavistus oli, mutta siinä on se nanosekunti aikaa päättää lähteekö selittämään jotain mikä on mahdollisesti lopulta puutaheinää. Pariin muuhunkin sanoin aivan rehellisesti perustiedot on, mutta ei muuta. Onneksi niissä hakuilmoituksissakin valehdellaan ja vaaditaan liikaa. Eihän mikään pulju voi hakea sellaista millä olisi kaikki vaaditut taidot ja työnhakijat tietävät sen. Miksi kusetatte ilmoituksissanne?

Ihmiset eivät valehtelisi tai liioittelisi, jos heille taattaisiin rehellisyydellä juttutuokio sen päättäjän kanssa.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Totta helvetissä työhakemuksessa valehdellaan, liioitellaan ja jätetään asioita mainitsematta tarkoitushakuisesti. Erityisesti sinne lisätään näitä kliseitä "hymy ei hyydy tiukassakaan paikassa", "rakastan asiakaspalvelua", "olen innokas ja nopea oppimaan uutta", "tulen kaikkien kanssa toimeen", "olen todellinen tiimipelaaja" jne. Vaikka oikeasti inhoaisi lähes kaikkia ihmisiä, on kyllästynyt päivittämään osaamistaan, vihaa asiakaspalvelun teennäisyyttä ja tekisi kaiken mieluiten aina yksin, kun ei ne muut osaa mitään kuitenkaan. Ja jätetään mainitsematta, että edellinen pesti jäi kolmen päivän mittaiseksi, kun pomo ja työkaverit olivat idiootteja. Tai kun oli päästävä kavereiden kanssa festareille. Tai kun ei vain kiinnostanut.

Toki pelisilmää pitää aina käyttää. Ei kannata valehdella tutkinnoista tai sellaisesta osaamisesta, jonka puutteen pystyy hetkessä selvittämään. Tämähän tuossa työnhakemisessa riepoo, kun pitkälti sen ratkaisee henkilökemiat haastattelijan kanssa. Itse kävin haastattelussa, jossa oli kaksi haastattelijaa. Huomasin haastattelun aikana, että toinen haastattelijoista ei liiemmin lämmennyt puheilleni, mutta toinen oli aivan sulaa vahaa. No, seuraavana päivänä tämä innostunut tyyppi sitten tarjosi töitä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Olen itse saanut ihan hyvän vinkin mikä on se kaikkein tärkein asia eli se että haluatko tulla todella tänne töihin? Ja sen motivaation pitäisi sitten jotenkin näkyä. Minusta on aika surkuhupaisaakin välillä lukea näitä rekryvalmentajien juttuja ja se miten monimutkaista pölpötystä tästä työnhausta tehdään. Pidetään asiat yksinkertaisina kuitenkin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
pari kommenttia asiaan.
Ensinnäkin on hieman yllättävää miten heikkoja hakemuksia asiantuntijatehtäviin tulee joukossa. Näkee puhtaita copy-paste mokia ja todella läpinäkyviä yrityksiä. Henkilö joka oli erityisen kiinnostunut tulemaan juuri meille töihin ei soittaessa oikein muistanut mikä firma oli kyseessä ja mikä olikaan toimiala. Lisäksi nämä fraasit paistavat läpi.

Mitä sitten liioitteluun tulee niin aika isolla osalla vakavimmista hakijoista on työpaikka entuudestaan ja aika monet ovat jollain tavalla tuttuja entuudestaan. Sellaisille joista minulla on entuudestaan hyvä kuva olen pääsyn haastatteluun luvannut koska haluan pitää kynnyksen hakemiseen hyville tyypeille mahdollisimman matalana. Kuitenkin olen ohjeistanut molempia osapuolia olemaan hyvin inhorealisteja hakemuksessa ja haastattelussa (kavereiden kohdalla jäävään itseni haastattelusta), sillä tarkoitus on löytää henkilöitä jotka viihtyvät pidempään ja alussa on kuitenkin koeaika jossa tulee esiin jos homma ei suju ja se ei ole kummankaan etu.
 

Tuamas

Jäsen
pari kommenttia asiaan.
Ensinnäkin on hieman yllättävää miten heikkoja hakemuksia asiantuntijatehtäviin tulee joukossa. Näkee puhtaita copy-paste mokia ja todella läpinäkyviä yrityksiä. Henkilö joka oli erityisen kiinnostunut tulemaan juuri meille töihin ei soittaessa oikein muistanut mikä firma oli kyseessä ja mikä olikaan toimiala. Lisäksi nämä fraasit paistavat läpi.

Tämä.

Olin osin mukana parissa edellisen työnantajan viimeisessä rekryssä ennen kuin lähdin, joissa haettiin kuitenkin keskitason ja ylemmän keskitason asiantuntijaa, käytännössä hakemuksia tuli melko vähän, vaikka ilmoitus oli useammassa paikassa julkaistu.

Jakauma oli suunnilleen tämä:
Suoraan roskiin 50 % (kompetenssi ja koulutus ei sinne päinkään mitä ilmoituksessa pyydettiin, paras oli merkonomi joka pyysi 5 000€/kk liksaa ilman päivänkään kokemusta alalta, alalla traineen liksa siinä 2000 € tienoilla ja nämä ovat yleensä liki valmiita KTM:iä).
Muutaman lukemisen kautta roskiin 40 % (kompetenssi "sinne päin", mutta hakemuksessa tai kompetenssissa kuitenkin merkittäviä puutteita)
Haastatteluun 10 % (näistäkin osa melko köykäisillä hakemuksilla).

Meidän alalla on jatkuva pula osaavista tekijöistä ja oikeastaan ainoat keinot saada hyviä tekijöitä markkinoilta on maksaa ylihintaa tai kouluttaa osaajat itse.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Ne ovat varmaan ne hölmöt liian rehelliset perustallaajat, jotka iltalehtien sivuilla marisee, että 500 hakemusta lähetetty eikä edes haastatteluun päästy. Totta hemmetissä työhakemuksessa pitää asioita kaunistella! Jos olet Excelillä tai MS projectilla pari kertaa ohimennen seurannut projektin etenemistä ja budjettia, niin sinulla on kokemusta projektinhallinnasta. Jos olet ollut yhdellä työmatkalla Ruotsissa ja toisen kerran Saksassa, niin sinulla on kansainvälistä kokemusta asiakasrajapinnoissa toimimisesta. Ei se sen vaikeampaa ole. Liiallisuuksiin ei toki ikinä pidä mennä, ja pussiin itseään ei pidä puhua.
 
Tästä tulee mieleen se, kun aikanaan olin työkkärissä ja nostin rassua sieltä. Johonkin "kerro itsestäsi meille" -kohtaan pistin vain, että olen antisosiaalinen ihminen enkä tykkää asiakaspalvelusta. Ei tarvinnut paljoa käydä helppoheikkejä näkemässä haastatteluissa.
 

Jeffrey

Jäsen
Tämä työnhaku on kyllä melkoista taikatemppujen tekemistä. Aina puhutaan siitä, kuinka CV:n pitäisi olla yksilöity ja muuta paskaa, mutta ainakin näin työuran alussa se on lähinnä CV mahdollisimman hyvään kuntoon ja sen tykittäminen mahdollisimman moneen paikkaan.

Olen nyt alkuvuoden aikana tykitellyt työhakemuksia varmasti noin sataan eri tehtävään. Alun jännitys siitä, että pitäisi hakea pääasiassa niihin joihin täytän vaatimukset haihtui siihen kun pääsin haastatteluun paikkaan johon en tainnut juuri yhtään "kovaa vaatimusta" täyttää. Joten hakemuksia on tullut paukuteltua niihinkin joihin vaatimuksia en täytä, tai vaihtoehtoisesti menen jo melko selkeästi niiden yli.

Nyt alkuvuoden aikana viiteen paikkaan on ollut jotain sutinaa, joista oikeastaan neljä olisi kovia, muutama jopa helvetin kovia. Sen yhden vähän heikomman paikan olisin jopa saanut, mutta siihen en nyt tällä kertaa tarttunut koska en koe, että se olisi vienyt minua mihinkään. Olisi ollut pelkästään palkkatyö.

Tällä taktiikalla nyt kaksi paikkaa edelleen auki, joissa toisessa hakuprosessi ihan alussa, toisessa on sellainen ymmärrys että kutsu viimeiseen haastattelukierrokseen pitäisi tulla. Molemmat näistä paikoista ovat erittäin haluttuja, ja siksi itseäni hieman hymyilyttääkin että olen kuitenkin molemmissa edenyt ihan hyvin, olinhan tällainen lukihäiriöinen vähän sinnepäin opiskelut hoitanut kloppi.

Olen itse myös siinä uskossa, että CV:ssä kannattaa olla rehellinen, mutta sitten niissä asioissa joissa on hyvä niin ihan kunnolla paukuttaa henkseleitään. Itse olen aina ollut todella itsekriittinen, joka on rajoittanut omista osaamisista nauttimista kun olen niitä verrannut aina sinne maailman absoluuttiselle huipulle. On kuitenkin syytä ymmärtää, että se huippu on aina kapea ja naapurien puheet omasta osaamisesta usein liioiteltua.

Ei siis pidä vaipua epäuskoon omasta osaamisesta mikäli naapuri hehkuttaa omia Excel taitoja ja itse osaa juuri ja juuri perustoimintoja käyttää. Todennäköisyys sille, ettei se naapuri todellisuudessa osaa sen kummemmin on varsin suuri.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ensinnäkin on hieman yllättävää miten heikkoja hakemuksia asiantuntijatehtäviin tulee joukossa. Näkee puhtaita copy-paste mokia ja todella läpinäkyviä yrityksiä. Henkilö joka oli erityisen kiinnostunut tulemaan juuri meille töihin ei soittaessa oikein muistanut mikä firma oli kyseessä ja mikä olikaan toimiala. Lisäksi nämä fraasit paistavat läpi.

Ei, ei ja ei. Miten kosketuspinta tavalliseen elämään katoaa täysin, kun saa jonkun ylemmän toimihenkilön natsat?

Copy/paste-mokissa pitää olla tietenkin tarkkana, että ei vahingossa kerro olevansa valmis muuttamaan sinne kaupunkiin mihin se edellinen hakemus meni.

Millä tavalla pitäisi olla kiinnostunut tulemaan "juuri teille" töihin? Työnantajat valitsevat sadoista hakijoista ja me apinat lähetämme satoja hakemuksia ja samahan se on meneekö tuonne vai tänne.

Miten CV-kouluttaja kertoo miten pitää hakemusta muokata, jos hakee Alepaan, K-markettiin, Siwaan ja Valintataloon hommiin samankaltaisiin tehtäviin.

Ai niin, ei mitenkään. Kaikkiin vain sama hakemus. Sitten, kun niitä soittoja tulee, niin aina ei ole mahdollisuutta muistaa mihin kaikkiin paikkoihin sitä on hakenut.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Millä tavalla pitäisi olla kiinnostunut tulemaan "juuri teille" töihin? Työnantajat valitsevat sadoista hakijoista ja me apinat lähetämme satoja hakemuksia ja samahan se on meneekö tuonne vai tänne.

Miten CV-kouluttaja kertoo miten pitää hakemusta muokata, jos hakee Alepaan, K-markettiin, Siwaan ja Valintataloon hommiin samankaltaisiin tehtäviin.
Meille ei tule satoja hakemuksia, enkä minä palkkaa apinoita. Minä etsin ammattilaisia jotka sitoutuvat toivottavasti vuosiksi pitkäjänteiseen toimintaan. Ensimmäiset muutamat kuukaudet menee kuitenkin opetellessa joten minua aika vitun vähän huvittaa jatkuvasti uutta alkaa kouluttamaan. Siwaan hakiessa sillä ei väliä olekaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Meille ei tule satoja hakemuksia, enkä minä palkkaa apinoita. Minä etsin ammattilaisia jotka sitoutuvat toivottavasti vuosiksi pitkäjänteiseen toimintaan.

Eli johonkin hyvin kapeaan marginaalialaan mikä ei kosketa tavallista asiantuntijaa eikä paljon muitakaan. Hesarin Sunnuntai-liitteessä oli juuri mielenkiintoinen artikkeli Fimean sekoiluista ja kerrottiin myös rekrytoinnista.

Eihän sellaiset jutut kuulu ollenkaan tähän ketjuun.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ehdokkuudet poliittisiin tehtäviin vaaleissa kuuluvat osin myös tähän ketjuun, tosin niissä tapauksessa se valehtelu suoritetaan ehdokkaaksi pyrittäessä ja jos se menee läpi, niin äänestäjät suorittavat seuraavan "työhaastattelun". Lopputuloksena voi olla se, että esim. rikostaustansa valehdellut tyyppi pääsee ehdokkaaksi ja vaikka tämä tulisi ilmi, niin häntä ei enää ehdokaslistalta pois saa, vaikka mikä olisi. Sen jälkeen jää äänestäjien tehtäväksi jättää äänestämättä tai vaihtoehtoisesti olla välittämättä rikostaustasta ja valita roisto valtuustoon/eduskuntaan.

Toki vaalilupaukset itsessään ovat eräänlaista työhakemuksessa valehtelua. Niissä on se outo piirre, että vaikka enemmistö kansasta ei luota poliitikkoihin (Valittujen Palojen kyselytutkimuksessa 2016 vain 10% vastaajista piti poliitikkoja luotettavina) niin silti vaalien alla ehdokkaiden vaalilupaukset ja kannanotot ovat ne asiat, jotka erottuvat vaalikoneissakin ja saavat ihmiset äänestämään näennäisesti samaa mieltä vaalikoneessa olevaa ehdokasta.

Poliittisilla mandaateilla valitut julkiset korkeat virat ovat toki sitten vielä asia erikseen. Johonkin Siwan kassan hommaan tulee satoja ehdokkaita ja valintaprosessi on raaka, mutta jos on oikea puoluekirja niin ei tarvitse välittää pätkääkään pätevyydestä, osaamisesta tai CV:stä. Silloin lienevät myös työpaikkahaastettelut puhtaita muodollisuuksia. Esimerkiksi Eva Biuadet pääsi 2010 vähemmistövaltuutetuksi vailla mitään loppututkintoa parempien ja muodolliset vaatimukset täyttävien ehdokkaiden ohi koska oli ruotsinkielinen nainen RKP:stä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eli johonkin hyvin kapeaan marginaalialaan mikä ei kosketa tavallista asiantuntijaa eikä paljon muitakaan. Hesarin Sunnuntai-liitteessä oli juuri mielenkiintoinen artikkeli Fimean sekoiluista ja kerrottiin myös rekrytoinnista.

Eihän sellaiset jutut kuulu ollenkaan tähän ketjuun.
Miksi eivät kuulu? Täälläkö saa vaan Siwan kassat kertoa miten asiat oikeasti on?

olen joskus Fimealla kaksi haastattelukierrosta käynyt, mutta voi olla että parempi näin että se jäi kokematta. Silloin kuin soittelivat suosittelijat läpi luulin että valinta on selvä, mutta opin että näin ei julkkarilla ole vaikka suositukset olivat varmasti positiiviset. Nyt olen marginaalialalla joka koskee 99,99% suomalaista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miksi eivät kuulu? Täälläkö saa vaan Siwan kassat kertoa miten asiat oikeasti on?

Joo, okei kuuluu varmastikin. Sitä vain miettii kuinka pientä osaa se koskee kuten Fimea. Tavalliset ihmiset tappelevat tavallisista paikoista. On kyllä ehdottomasti mielenkiintoista kuulla mitä oikeasti tapahtuu jossain. Ehkä maamme vapaa mediakin siihen pystyy, mutta aina on jotain mitä ei tässä kohtaa vain voi kertoa.

Sain tänään puhelinsoiton hakemaani tehtävää koskien ja on vain muodollisuus hyväksyä tarjous ensi viikolla. Hyvä mieli tulee siitä, kun ei tarvinnut esittää mitään paitsi ne pienet valkoiset valheet.

Esimerkiksi joukkuepelaamisesta. Oikeastihan haluan viettää lounastaukoni Jatkista ja lehtiä selaten enkä missään helvetin ryhmäruokailussa. Aika näyttää miten tämän opin välttämään. Omat eväät ja muut kiireet juuri nyt on aina hyvä alku. Parin ensimmäisen viikon aikana ei vain varmaankaan vielä ehdi saapua omia kiireitä.

EDIT:

Ai niin siitä copy/pastesta piti sanoa. Aivan kuin työnantajat eivät sitä tekisi? Virallinen sähköposti missä ei ollut erheitä saapui soiton jälkeen. Mutta sitten siinä on kartta liitteenä. Siis sen saman paikan kartta missä juuri olin juttusilla? Onkohan firma päättänyt palkata jonkun tyhmän asiantuntijan mikä ei osaa löytää työpaikalleen.

Naurettavaa haukkua hakijoita, kun firmat itse tekevät aivan samaa. Mistähän voisi johtua? Siitä, että samat ihmiset niitä posteja lähettelee. Joku ne on palkannut, niin kuin yleensäkin palkataan.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Esimerkiksi joukkuepelaamisesta. Oikeastihan haluan viettää lounastaukoni Jatkista ja lehtiä selaten enkä missään helvetin ryhmäruokailussa. Aika näyttää miten tämän opin välttämään. Omat eväät ja muut kiireet juuri nyt on aina hyvä alku. Parin ensimmäisen viikon aikana ei vain varmaankaan vielä ehdi saapua omia kiireitä.
Heh, aika samat tunnot tästä.

Oikeasti toivon itsekin että taukohuone olisi tyhjänä kun menen sinne ruokailemaan, koska se on ainut hetki päivässä kun saa olla rauhassa ja yksin. Mutta tokihan yleensä työhaastatteluissa tarvii ainakin pieniä valkoisia valheita heitellä sinne tänne, kuten esimerkiksi se miten tykkää työskennellä ryhmissä, niin pakkohan siihen on vähän vastata sitä mitä kysyjä haluaa kuulla. Siis vaikka olisi kaltaiseni ihminen joka todellisuudessa kammoaa kaikenlaisia työasioiden ulkopuolisia sosiaalisia tapahtumia, small-talkia ja sen sellaista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
olisi itseasiassa hauska joskus kertoa mitä kaikkea työelämä voi oikeasti olla, mutta vaikka tänne periaatteessa kirjoitetaan anonyymisti niin käytännössä ei kuitenkaan. Pitää jättää tulevaisuuteen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tavallaan tämän takia muutimme rekryprosessia siten, että pidämme toisen kierroksen (kun joku lähti sen takia ettei työ vastannut odotuksia). Eli toiselle kierrokselle otamme kaikki paikalla olevat työntekijät mukaan ja kerromme mitä työ oikeasti on ja katsomme että sopiiko porukkaan (siis pieni asiantuntijaorganisaatio kyseessä). Jotain hyötyäkin tästä on tullut kun valittu onkin kieltäytynyt työstä ja olemme saaneet oikeasti työtä haluavan hyvän hakijan työntekijäksi.
Vaikka toimimme itsekin hieman samoin, niin tätä en omalla kommentillani tarkoittanut. Vaikka ketjussa on eri mieltä olevia niin työnantajat ja työntekijät voivat oikeasti olla "samalla puolella". Sen takia ei ole kenenkään etu alkaa tuollaisessa tilanteessa kusettamaan toista.

Toki se edellyttää että työntekijät ymmärtävät mistä raha palkkoihin tulee, mutta ilman muuta fiksut ihmiset sen ymmärtävät. Ja toki edellyttää senkin että työnantaja ymmärtää miten työntekijät on se mistä firman menestys muodostuu, mutta ilman muuta fiksut ihmiset sen ymmärtävät. Kaikki muu on omanlaistaan taikaseinä-ajattelua.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tälläkin palstalla paljon nuoria lukijoita, joilla ei työelämästä hirveästi ole kokemusta, joten mielestäni nämäkin asiat on hyvä tuoda esille.

Ja kyllä tuo itse otsikkoonkin liittyy: voit valehdella itsesi jonnekin jos hyvä tuuri käy, mutta haluatko olla siellä edes seuraavat 10 vuotta?

Missä työpaikassa kukaan voisi nykyään edes olla 10 vuotta? Puhumattakaan, että edes haluaisi olla. Ilmankos on vaikeaa, kun johtajina pyörii pahempia dinosauruksia kuin IFK:n hallituksessa.

Jos vaihtoehtona on lähettää 10 "tylsää" hakemusta ja 10 hieman huumorilla/itseironialla höystettyä omannäköistä hakemusta, on mielestäni parempi todennäköisyys tärpätä tuolla jälkimmäisellä vaihtoehdolla. Suuri tsäänssi on, että edes yksi rekrytoijista arvostaa tai omistaa huumorintajua, jolloin erotut jo hakemuksellasi muista.

Toimiikohan tämäkään vain enää. Vielä 90-luvun lopulla, kun alkoi olla internetiä ja muuta, mutta kuitenkin paperihakemuksia käytettiin, niin saattoi olla hyvinkin hassua printata hakemus hieman eriväriselle paperille. Ensimmäiset sähköpostihakemuksetkin varmaan hylättiin, koska jaksoikohan niitä kukaan edes lukea. Tai osasiko edes, jos ei hakemus auennutkaan.

Nykyään kaikki hassuttelut päätyvät somen kautta Iltalehteen ja sen kirjoittaja saa sitten työpaikan. Aika alkaisi ehkä olla kypsä sille, että hakisi ATK-insinöörin paikkaa paperiteitse ja sitä pidettäisiin innovatiivisena.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös