Työhaastattelun syvin olemus

  • 522 940
  • 1 707
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kävin viime viikolla elämäni kummallisimmassa työhaastattelussa. Kummalliseksi sen tekee se, että (kyseessä on vakituinen toimi kunnalla) jo vuosia sitten johtaja, silloinen esimieheni, sanoi että KUN nämä toimet joskus tulevat hakuun, JOS hän on johtajana ja haen, minut valitaan.

Nyt paikkoja on kaksi. Lisäkseni seitsemän haastateltiin. Oudointa (olen hoitanut työllistymiseni viimeiset vuodet todella vasemmalla kädellä lähetetyillä tekstareilla tai "viitsitkö sanoa teidän pomolle että tarvitsen ensi talveksi töitä" suusta suuhun viesteillä) on että jäi tunne, etten tule valituksi. Nyt paperit on toimialajohtajan pöydällä ja nimitykset tehdään tämän kuun aikana.

Nyt pitäisi sitten valita, alanko vasemman käden tekstareihin vai odotanko nimitysten julkaisuun. Hyväksyn kyllä sen, jos aiemmin luvattu vakkaripaikka ei nyt aukeakaan. Otin tiettyjä riskejä haastattelussa, koska en viitsi joutua sellaiseen tilanteeseen jossa on epämieluisassa vakityössä. Siitä on kuitenkin paljon hankalampi irrottautua kuin talvikauden mittaisista määräaikaisuuksista. Sitä paitsi vakkarin kesäloma on johtajan käsissä, kun määräaikainen on ansiosidonnaisella koko kesän.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Toinen juttu vielä. Oletetaan, että saan seuraavan viikon aikana virallisen työtarjouksen. Palkka on se mitä olen pyytänyt. Tässä vaiheessa yritän vielä ruuvata lisää liksaa ilmoittamalla, etten allekirjoita sopimusta ellei palkkaa korjata hieman ylöspäin. Onko tässä mitään järkeä?

Aika oudolta ja riskaabelilta kuulostaa, kun kerran olet saamassa sen mitä olet pyytänyt. Siinä voi työntarjoaja ryhtyä miettimään luotettavuuttasi, kun puheet eivät pidä, vaikka olisit esittänyt palkkatoiveesi kuinka epävirallisessa yhteydessä ja oletko juoksemassa vain rahan perässä. Jos jotain lisää pitäisi saada, niin ehkä sellaisten etuuksien kautta, joista ei ole tarkemmin puhuttu.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Firma tulee olemaan hyvin todennäköisesti nykyistä amerikkalaista megakorporaatiota pienempi. Ainoa ns tekosyy on se, että uusi paikka ei ole enää entry level -duuni, vaikka työ itsessään lienee jotakuinkin samaa.

Kai se vuoropäällikön homma Hessessä nyt aina kuitenkin Mäkkärin perusduunarin voittaa eli go for it!

Mutta joo, aikalailla Forkán linjoilla eli tässä kohtaa liika rehellisyys tuskin kannattaa, kun vaihdon oikeista syistä puhutaan. En myöskään lähtisi välttämättä kikkailemaan lisäpalkan kanssa, jos ei ole tiedossa, että firmalla on ns. pakkorako palkata joku työhön nopeasti tai olet selkeästi muita mahdollisia hakijoita pätevämpi. Toisaalta, jos tietää että vastaavia saumoja tulee olemaan jatkossakin, niin ehkä sitten vain kokeilemaan hepillä jäätä.
 

Fordél

Jäsen
En myöskään lähtisi välttämättä kikkailemaan lisäpalkan kanssa, jos ei ole tiedossa, että firmalla on ns. pakkorako palkata joku työhön nopeasti tai olet selkeästi muita mahdollisia hakijoita pätevämpi. Toisaalta, jos tietää että vastaavia saumoja tulee olemaan jatkossakin, niin ehkä sitten vain kokeilemaan hepillä jäätä.

Kyllä, samaa mieltä. En tiedä minkä suuruisesta liksasta nyt puhutaan, mutta vaikka nousukausi taitaa orastaa näköpiirissä niin jos kyse ei ole tosiaan jostain pakkorekrytoinnista (tyyliin koodari jotain isoa projektia varten) tai ellei työ vaadi todella spesifiä osaamista, en lähtisi kovin herkästi kiristämään uutta työnantajaa. Kyllä sitä pallkaa kerkee nostamaan myöhemminkin, kun näyttää omalla tekemisellä, että siihen on perusteensa. Jos kerran jo nyt lähtökohtaisestikin saa palkan korotuksen nykyiseen työhön nähden niin voisiko se riittää "tähän hätään"?
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika oudolta ja riskaabelilta kuulostaa, kun kerran olet saamassa sen mitä olet pyytänyt. Siinä voi työntarjoaja ryhtyä miettimään luotettavuuttasi, kun puheet eivät pidä, vaikka olisit esittänyt palkkatoiveesi kuinka epävirallisessa yhteydessä ja oletko juoksemassa vain rahan perässä. Jos jotain lisää pitäisi saada, niin ehkä sellaisten etuuksien kautta, joista ei ole tarkemmin puhuttu.

Tosiaan tämä tuli mieleen ihan vain siitä kun työkaveri teki näin ja vielä varsin onnistuneesti. Hän ilmoitti ihan loppuvaiheessa, että tahtoo 10% lisää ja saikin lähes sen. Hän oli tosiaan käytännössä samassa tilanteessa allekirjoittaneen kanssa, että hän tiesi tasan tarkkaan työnantajan tarpeen löytää hommaan spesifi osaaja. Hieman huvittavaa, että ko. henkilö on tiimimme vähiten motivoitunut kaveri, mutta hän pystyi silti sanelemaan ihan omat ehtonsa yhdelle Big4-firmalle rekryprosessissa.

Nykyisestä hommasta olen jo irtisanoutunut ilman varmuutta uudesta duunista. Osittain toki henkilökohtaisten syiden takia tarvitsen pidemmän loman ja nykyisestä duunista olisin lähtenyt muutenkin menemään viimeistään syksyllä. Tässä vaiheessa tuo päätös toki tämän vuoksi hieman aikaistui. Tuo boldattu kohta on ihan hyvä vinkki, kiitos siitä. Minulla olisi tähän ihan pätevä syykin pyytää jonkinlaista bonusta yksityiskohtia tässä paljastamatta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toinen juttu vielä. Oletetaan, että saan seuraavan viikon aikana virallisen työtarjouksen. Palkka on se mitä olen pyytänyt. Tässä vaiheessa yritän vielä ruuvata lisää liksaa ilmoittamalla, etten allekirjoita sopimusta ellei palkkaa korjata hieman ylöspäin. Onko tässä mitään järkeä?

Jos olet sanonut, että palkkatoiveesi on esim. noin 4000-4500€ ja sinulle tarjotaan 4000€/kk, voit toki yrittää hienovaraisesti ruuvata sitä lähemmäs 4500€/kk, mutta jos olet ilmoittanut, että palkkatoive on 4000€/kk, et mielestäni voi näin toimia. "Kiristäminen" ei ole koskaan hyvästä ja on hyvin mahdollista, että kyseinen strateginen päätös tulee vastaasi tulevaisuudessa, kun nykyinen rekrytoija onkin töissä toisessa firmassa. Pahimmassa tapauksessa sinusta tulee varoittava esimerkki ja sinuun palataan myös tulevaisuuden rekryissä. En siis lähtisi tolle linjalle.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Jos olet sanonut, että palkkatoiveesi on esim. noin 4000-4500€ ja sinulle tarjotaan 4000€/kk, voit toki yrittää hienovaraisesti ruuvata sitä lähemmäs 4500€/kk, mutta jos olet ilmoittanut, että palkkatoive on 4000€/kk, et mielestäni voi näin toimia. "Kiristäminen" ei ole koskaan hyvästä ja on hyvin mahdollista, että kyseinen strateginen päätös tulee vastaasi tulevaisuudessa, kun nykyinen rekrytoija onkin töissä toisessa firmassa. Pahimmassa tapauksessa sinusta tulee varoittava esimerkki ja sinuun palataan myös tulevaisuuden rekryissä. En siis lähtisi tolle linjalle.
Kutakuinkin näin. Huudatuskilpailuun ei kannata lähteä, sillä vaikka onnistuisikin niin puskaradio kyllä laulaa Suomen kokoisessa maassa. Palkkapeli pitäis mielestäni pelata siinä vaiheessa kun viimeistään kysytään toivetta. Itsellä on vielä lisäksi kysytty usein nykyistä palkkaa. Näissä se pelin paikka on kun ilmoitat tienaavasi nyt X-sataa € enemmän kuin mitä oikeasti tienaat, ja sanot että kyllä siihen päälle vähintään muutama satanen pitää saada.

Sen sijaan alkuperäiseen kysymykseen niistä motivaatiotekijöistä sanoisin että kyllä rahan voi huoletta sanoa ainakin yhtenä motivaatiotekijänä vaihtamiselle.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kutakuinkin näin. Huudatuskilpailuun ei kannata lähteä, sillä vaikka onnistuisikin niin puskaradio kyllä laulaa Suomen kokoisessa maassa. Palkkapeli pitäis mielestäni pelata siinä vaiheessa kun viimeistään kysytään toivetta. Itsellä on vielä lisäksi kysytty usein nykyistä palkkaa. Näissä se pelin paikka on kun ilmoitat tienaavasi nyt X-sataa € enemmän kuin mitä oikeasti tienaat, ja sanot että kyllä siihen päälle vähintään muutama satanen pitää saada.

Sen sijaan alkuperäiseen kysymykseen niistä motivaatiotekijöistä sanoisin että kyllä rahan voi huoletta sanoa ainakin yhtenä motivaatiotekijänä vaihtamiselle.

No, onneksi en ole hakenut töitä Suomen kokoisesta maasta.

Yhdelle tarjoukselle itse asiassa tein jotakuinkin niin miten alunperin asian esitin. Syynä oli silloin kyseisen työpaikan vähemmän houkutteleva sijainti ja sanoin sen silloin ihan suoraan, että näillä ehdoilla en ota työtä vastaan, mutta jos kompensaatiota korjataan ylöspäin niin saatan harkita. He eivät enää ottaneet minuun yhteyttä (ja oikeastaan hyvä niin, en edes olisi halunnut ko. paikkaa sillä sijainti muuttui matkan varrella).


Mitä rahaan motivaatiotekijänä tulee, niin mainitsin asiasta melko suoraan viimeisimmässä haastatelussani. Haastattelija mainitsi aiemmin esittämäni palkkatoiveen, ei purnannut siitä, mutta ei myöskään vahvistanut mitään. Yksi asia mitä kysyin heiltä on se, että mitä minun tulisi tehdä saadakseni lisää palkkaa tulevaisuudessa (tämä keskustelu liittyi siihen että he haluaisivat sitouttaa minut pidemmäksi aikaa). Toisin sanoen hieman testailin firman reaktiokykyä palkanmaksun suhteen, nykyisessä firmassani kun korotuksia ei tule kenellekään.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Toinen juttu vielä. Oletetaan, että saan seuraavan viikon aikana virallisen työtarjouksen. Palkka on se mitä olen pyytänyt. Tässä vaiheessa yritän vielä ruuvata lisää liksaa ilmoittamalla, etten allekirjoita sopimusta ellei palkkaa korjata hieman ylöspäin. Onko tässä mitään järkeä?
Tietyllä tasolla jengiä rekrytoidessa on finalistivaiheessa yleensä ykkosen lisäksi varalla aina hyvä kakkonen.Tämä siksi, että jos esim. työsopimusta vääntäessä ykkösvaihtoehto käy liian hankalaksi ehtojensa kanssa ja sopimusta ei synny. Jos sinulle tarjotaan pyytämääsi palkkaa, sinulla tulee olla erittäin hyvä peruste sille, miksi palkan pitäisi olla vielä parempi.
 

Tuamas

Jäsen
Aukesi sattuman kautta pari napsua nykyistä kovempi paikka, haastattelut kävin ja homman sain. Kyseessä on siirto kilpailijalle kaupungin sisällä.

Nyt kun oli käytännössä ensimmäinen irtisanoutuminen ja siirto, niin mietin mikä on korrekti hetki julkaista siirto?

Heti, irtisanomisajan päätyttyä vai kun uusi duuni alkaa?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
@Tuamas Riippuu aika paljon siitä, minkälainen tilanne päättyvässä työsuhteessasi on ja minkälaiset välit noilla työnantajilla on keskenään. Sinullahan ei mielestäni ole mitään velvollisuutta kertoa uutta työpaikkaasi missään vaiheessa, mutta jos avoin toiminta on mahdollista niin se kannattaa koska jätät itsestäsi paljon suoraselkäisemmän kuvan. Sekin on mahdollista, että sinulle annetaan mahdollisuus kerätä henkilökohtaiset tavarasi työpaikaltasi ja sitten saatetaan ulos, eli työvelvoite päättyy heti. Ei voi tietää, kun ei tiedä kaikkea asiaan liittyvää.

Itse irtisanouduin kesällä uuden uran aukeamisen takia, ja olin irtisanoutumishetkestä lähtien avoin uusien kuvioideni suhteen. Se oli melko helppoa, koska uusi osoite ei ollut vanhan kilpailija eikä muutenkaan toimi samalla kentällä.
 

Tuamas

Jäsen
Niin, olen jo irtisanoutunut ja ilmoittanut vanhaan paikkaan uuden duunin.

Työvelvoite jatkunee normaalisti irtisanomisajan loppuun, ainakaan muuta eo indikoitu.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ok, jos vanhassa paikassa tiedetään jo uusi osoite, eikä sieltä ole tullut mitään voimakkaita reaktioita, niin suhtautuvat tilanteeseen osana työelämää eivätkä tykkää huonoa. Tuo on arvostettava piirre työnantajassa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Itse irtisanouduin kesällä uuden uran aukeamisen takia, ja olin irtisanoutumishetkestä lähtien avoin uusien kuvioideni suhteen. Se oli melko helppoa, koska uusi osoite ei ollut vanhan kilpailija eikä muutenkaan toimi samalla kentällä.

Missään tapauksessa ei kannata olla liian avoin eli kerrotaan vain mitä niiden tarvitsee tietää. Yhtä lailla pitää olla avoin ja kertoa heti kun on jotain kerrottavaa. Muutama vuosi sitten minulla meni aika raskaasti vihkoon, kun en voinut kertoa ennen kuin toisaalla oli viimeinenkin sotku selvitetty, kun oli vähän sähläystä siellä päässä.

Sanomistahan siitä tuli kuinka hieman aikaisemmin olisit voinut kertoa. Tiedän, mutta kun en voinut. Kyllähän ne toki lopulta ymmärsivät, että nyt on näin, mutta paremmin se olisi pitänyt hoitaa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lisäksi oli hauska huomata kuinka helvetin harhaanjohtavia jotkut ilmoitukset ovat. Ilmoituksessa komea titteli ja kaikki hyvin, mutta haastattelussa sitten homma ilmeni aivan koiran jobiksi. Ei sinne päinkään. Ihan täyttä kusetusta siis jotkut näistäkin.

Ja jumalauta lankesin itse tähän kuoppaan sitten kuitenkin.

No, nopea siirto (kyllä sen kerran kestää cv:kin) ja nyt oon ollut muutaman viikon uudessa hommassa ja erittäin tyytyväinen. Hommat toimii kaikin puolin ja kollegat/työkaverit hyviä tyyppejä.

Varoitan edelleen, että kannattaa selvittää toimenkuva mahdollisimman tarkkaan oli titteli mikä hyvänsä.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Sisäisessä rekryssä haetaan myyntivalmentajaa. Hain ja huomenna osa 2. Tänään sain salaperäisen sähköpostin, joka kuului jotensakin näin:

Ole valmis huomenna klo 9. Saat silloin sähköpostiisi ohjeet, joiden mukaan sinun on alettava toimia välittömästi.

Wut? Ilmeisesti jotain tehtäväntynkää pukkaa mutta onko kellään tietoa/kokemusta mitä voisi olla edessä?
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sisäisessä rekryssä haetaan myyntivalmentajaa. Hain ja huomenna osa 2. Tänään sain salaperäisen sähköpostin, joka kuului jotensakin näin:

Ole valmis huomenna klo 9. Saat silloin sähköpostiisi ohjeet, joiden mukaan sinun on alettava toimia välittömästi.

Wut? Ilmeisesti jotain tehtäväntynkää pukkaa mutta onko kellään tietoa/kokemusta mitä voisi olla edessä?
Huomasin nytten tämän, mitäs sieltä löytyi?
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Huomasin nytten tämän, mitäs sieltä löytyi?

Noo, aika perinteistä. Tunti oli aikaa väsätä suunnitelma kuinka järjestää arjen tuki palveluneuvojille. Palautus sähköpostilla ja ip piti suunnitelma avata sanallisesti haastattelijoille eli esimiehille.

Meni helkkarin hyvin, vaikka itse sanonkin. Tehtävänannossa ei ollut käytännössä asetettu rajoja, sai vapaasti olla luova ja ideoida. Jos ajattelutapani natsaa yhtään siihen mitä ovat hakemassa (eivät ole paljastaneet), työ on minun.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Huomenna edessä elämäni ensimmäinen esimieshaastattelu. Siis minä palkkaan esimiehen näiden haastatteluiden perusteella, on siinä toki kollega apuna kanssa. Hyvin mielenkiintoista, kuitenkin aika haastava positio ja sopivia ihmisiä ei ihan liikaa varmasti tuohon ole. Vähän tuossa nyt raapusteltu mitä kysytään ja lisäksi mielessä yksi tehtävä hakijoille, saapi nähdä.

Tulokset toki nähtävissä vasta hieman pidemmän ajan päästä. Työntekijähaut pääosin onnistuneet, niin josko tämäkin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tänään oli. 40 minuuttia kesti ja käytiin vähän katsomassa tilojakin. Ensi viikolla sitten selviää miten kävi.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Huomenna olisi taas edessä ja pakko myöntää, että nyt hieman jännittää ja stressaa.

Saman talon sisällä olisin jälleen liikkumassa, mutta nyt on kyseessä se paikka, joka minulla on ollut alusta alkaen tähtäimessä. Duunin haasteellisuus ja palkkakin nousisi huomattavasti ja oma kiinnostavuus työmarkkinoilla nousisi huimasti kokemuksen myötä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Huomenna olisi taas edessä ja pakko myöntää, että nyt hieman jännittää ja stressaa.
Minä olen kanssa ihan mahdoton stressaamaan työhaastetteluja/ensimmäisiä työpäiviä ja kaikkia tämän tapaisia tapahtumia. Edeltävän yön nukkumisesta ei oikein koskaan tahdo tulla mitään.

Mutta niin kai ne kaikki muutkin jännittää. Valmistautuminen vaan kondikseen, niin se jo on omiaan karistamaan puolet pois jännitykseltä. Loput tutinat kuuluu varmaankin asiaan.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Mutta niin kai ne kaikki muutkin jännittää. Valmistautuminen vaan kondikseen, niin se jo on omiaan karistamaan puolet pois jännitykseltä. Loput tutinat kuuluu varmaankin asiaan.

On tässä jo valmistauduttu pidemmän aikaa, huomenna pitää vain saada otettua ukosta ulos riittävästi, että näytön paikka aukeaa.

Tilanne on onneksi siinä mielessä minulle edullinen, että minulla on taustalla todella hyvä suosittelija, jonka aloitteesta koko rekryprosessi on oikeastaan lähtenyt. Voi olla, että huomenna on vain viimeisen hyväksymisen saaminen isolta jefeltä vapaamuotoisessa jutustelussa tai sitten sitten on ihan oikea haastattelu. Tänään illalla pitkä lenkki ja pää tyhjäksi ja hyvät unet.

Yhtä kaikki huomenna ollaan varmaan jo viisaampia.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Ensi viikolla olisi haastattelu edessä. Stressaa hirveästi. Tilanne on vielä sikäli hankala, että tunnen haastattelijat erittäin hyvin. Ihan mahdoton siis vetää hiukkastakaan roolia, mikä tietysti muilla haastateltavilla on mahdollista. Oletan toki pääseväni toiselle kierrokselle, jossa sitten vieraammat ihmiset tekevät lopullisen päätöksen. Ikinä ei ole ollut näin hankalaa valmistautua työhaastatteluun. Ja tietysti tapanani on jälkeenpäin miettiä mitä olisi pitänyt sanoa tai jättää sanomatta. Olisipa ohi jo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös