Työhaastattelun syvin olemus

  • 522 957
  • 1 707

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
rainman kirjoitti:
Tänään taas kaksi haastattelua takana. Muuten kaikki ihan meni ihan hyvin, kunnes toisessa haluttiin nähdä korkeakoulun arvosanat. Todellakaan ollut mitään sellaisia mukana. Takana jo muutama vuosi oman alan työkokemusta, mut on valittu haastatteluun sadan hakemuksen joukosta ja sitten onkin merkitystä miten kirjanpidon pk on mennyt. Kun sanoin että en osannut ottaa niitä papereita mukaan, haastattelija ihmetteli eikö muualla ole kysytty. Ei todellaan! Ketään ei koskaan kiinnostanut mitä itse olen haastatteluissa käynyt. Muilla kokemuksia?

Mitä merkitystä niillä enää tässä vaiheessa on kun olen asiat oppinut monta paremmin jo käytänössä? En koskaan ole ollut "lukutoukka" enkä kiitettäviä saanut mutta kuitenkin kouluni suorittanuttanut. Kertooko koulunumerot jotain siitä millainen työntekijä olen? Ei pätkän vertaa ainakaan omalla kohdallani.

Niitä saatetaan kysyä ihan senkin takia, että nähdään, onko haastateltavalla todellakin se koulutus, jonka hän väittää itsellään olevan.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
sampio kirjoitti:
Kertokaapa, kannattaako tulevista haastatteluista mainita haastattelijalle? Lähinnä mietin erästä tapausta, jossa duuni todennäköisesti ehtisi alkaa ennen toisen paikan ensimmäistä haastattelukierrosta. Ja se jälkimmäinen olisi kiinnostavampi, mutta samalla tod. näk. kilpaillumpi ja siten epävarmempi hoitaa kotiin. Toki luulen näiden jannujen ymmärtävän, etten ole vain heidän puulaakinsa varaan korttejani laskenut, mutta ei viitsisi huonontaa mahdollisuuksiaan ihan ok-paikkaan sillä, että en ehkä ole varma nakki jatkamaan työssä.
Ei kannata mainita. Yleisesti ottaen jokainen uutta henkillöä palkkaava firma haluaa nähdä, että kandidaatti on oikeasti kiinnostunut kyseisestä paikasta. Jos kiinnostusta ei löydy tai näkee duunin toissijaisena en itse ainakaan sinua palkkaisi. Jos olet erittäin hyvä siinä mitä teet - niin kyllä myös haastattelijat tietävät sinun saavan monia tarjouksia eri firmoista.
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Flu kirjoitti:
Ei kannata mainita. Yleisesti ottaen jokainen uutta henkillöä palkkaava firma haluaa nähdä, että kandidaatti on oikeasti kiinnostunut kyseisestä paikasta. Jos kiinnostusta ei löydy tai näkee duunin toissijaisena en itse ainakaan sinua palkkaisi. Jos olet erittäin hyvä siinä mitä teet - niin kyllä myös haastattelijat tietävät sinun saavan monia tarjouksia eri firmoista.

Itse olen sitä mieltä, että kannattaa aina sanoa, että muitakin haastatteluja on vielä käymättä. Se, että käyt huolellisesti läpi vaihtoehdot ei kerro mitään sitoutumisesta valitsemaasi lafkaan. Lisäksi on tärkeää antaa ymmärtää, että vaihtoehtoja on ja että palkkatarjouksen kanssa on turha pelleillä.

Jos sulla on useita vaihtoehtoja, niin omaa preferenssiäsi suhteessa sen hetkiseen haastattelupaikkaan ei toki pidä kertoa. Paitsi jos vaikka toinen tarjoaa vakipaikka ja toinen määräaikaista. Silloin voi hyvin sanoa preferoivansa vakipaikkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tobias

Jäsen
Flu kirjoitti:
Ei kannata mainita. Yleisesti ottaen jokainen uutta henkillöä palkkaava firma haluaa nähdä, että kandidaatti on oikeasti kiinnostunut kyseisestä paikasta. Jos kiinnostusta ei löydy tai näkee duunin toissijaisena en itse ainakaan sinua palkkaisi. Jos olet erittäin hyvä siinä mitä teet - niin kyllä myös haastattelijat tietävät sinun saavan monia tarjouksia eri firmoista.

Kannattaa mainita. On aivan luonnollista ja kertoo järkevästä tyypistä, jos hakee muihin paikkoihin samanaikaisesti. On pelkkää bonusta, että työhaastatteluja on myös muualla. Eihän se, että käy usen firman haastattelussa, kerro siitä, ettei henkilö olisi jostain tietystä paikasta erityisen kiinnostunut.
Kannattaa laskea useammat verkot vesille, kyllä työnantaja sen tajuaa.

Tämän asian otan aina itse esille, kun pidän työhaastatteluja. Kysyn, onko tyyppi hakenut muualle. Jos vastaus on kielteinen, niin sanon, että voi olla että kannattaisi, koska meille otetaan hakijoista noin 0,75% töihin.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tobias kirjoitti:
Tämän asian otan aina itse esille, kun pidän työhaastatteluja. Kysyn, onko tyyppi hakenut muualle. Jos vastaus on kielteinen, niin sanon, että voi olla että kannattaisi, koska meille otetaan hakijoista noin 0,75% töihin.

Otetaanko haastatelluista se 0,75%?
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
FreezingHell kirjoitti:
Otetaanko haastatelluista se 0,75%?
Jos laskin oikein, niin ei voi olla. Se tarkoittaisi, että tarvittaisiin keskimäärin 133 haastateltavaa yhtä rekrytointia kohden. Tai no mistä minä tiedän...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Huerzo kirjoitti:
Jos laskin oikein, niin ei voi olla. Se tarkoittaisi, että tarvittaisiin keskimäärin 133 haastateltavaa yhtä rekrytointia kohden. Tai no mistä minä tiedän...

Ei millään putiikilla ole resursseja tuollaiseen haastattelurumbaan, mutta hakemusten määrän suhteenhan tuo ei ole mikään erikoinenkaan, varsinkin jos paikat ovat riittävässä julkisessa haussa. Omaa duuniani kai haki tuota luokkaa hakijoita viime vuonna, mutta jokuhan niihin töihin aina pääsee. Hakijoiden määrällä en näe mitään merkitystä, kun määrä ei kerro laatua näissä lainkaan. Voi olla tehtäviä, jossa alue on niin spesiaali, ettei hakijoita ole paljon, mutta kaikki ovat vahvoja.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
DAF kirjoitti:
Ei millään putiikilla ole resursseja tuollaiseen haastattelurumbaan, mutta hakemusten määrän suhteenhan tuo ei ole mikään erikoinenkaan, varsinkin jos paikat ovat riittävässä julkisessa haussa. Omaa duuniani kai haki tuota luokkaa hakijoita viime vuonna, mutta jokuhan niihin töihin aina pääsee. Hakijoiden määrällä en näe mitään merkitystä, kun määrä ei kerro laatua näissä lainkaan. Voi olla tehtäviä, jossa alue on niin spesiaali, ettei hakijoita ole paljon, mutta kaikki ovat vahvoja.

Eihän missään haussa kaikkia hakijoita haastatella. Seulotaan hakemuksista mielenkiintoisimmat, jotka kutsutaan haastateltavaksi. Siksi kannattaakin panostaa vaivaa hyvän hakemuksen ja cv:n tekoon.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Alamummo kirjoitti:
Eihän missään haussa kaikkia hakijoita haastatella. Seulotaan hakemuksista mielenkiintoisimmat, jotka kutsutaan haastateltavaksi. Siksi kannattaakin panostaa vaivaa hyvän hakemuksen ja cv:n tekoon.

Joo, en sitä tarkoittanutkaan. Itse vastasin vain tuohon kysymysketjuun siitä, valitaanko 0,75% _haastatelluista_.

Mitä hakemiseen jne. tulee, katselin taannoin yhtä juristirekrytointia. Nauratti, kun 90% hakeneista ilmoitti olevansa avoimia, sosiaalisia ja hyvin ihmisten kanssa toimeen tulevia. Ei kannata aina toistaa niitä samoja fraaseja. Tosin muistan myös entisestä elämästä rekryn, jossa ensin poistettiin avaamatta kaikki valkeassa kirjekuoressa lähetetyt hakemukset, koska hakijoita oli niin paljon. Tilanteita on niin monenlaisia...
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Alamummo kirjoitti:
Eihän missään haussa kaikkia hakijoita haastatella. Seulotaan hakemuksista mielenkiintoisimmat, jotka kutsutaan haastateltavaksi. Siksi kannattaakin panostaa vaivaa hyvän hakemuksen ja cv:n tekoon.

Näinhän se menee. Sääli, että olen aina ollut huono noissa hakemuksen kirjoittamisissa. Tulokset ovat usein sen mukaisia. Onneksi nykyiseen paikkaani pääsin vain menemällä paikalle tyyliin "moro, mää tahdon hommiin". Ja hommanhan sitten sain.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Alamummo kirjoitti:
Eihän missään haussa kaikkia hakijoita haastatella. Seulotaan hakemuksista mielenkiintoisimmat, jotka kutsutaan haastateltavaksi. Siksi kannattaakin panostaa vaivaa hyvän hakemuksen ja cv:n tekoon.

Juurikin näin. Itse olen aina panostanut CV:n laadintaan ja itse hakemukseen paljon aikaa ja vaivaa. Luulenkin, että juuri tämän vuoksi sain nykyisen työpaikkani, sillä mitään alan koulutusta tai kokemusta ei minulla aikaisemmin ollut. Toki varsinaiseen valintapäätökseen vaikuttaa sata muuta asiaa kuin pelkkä hakemus / CV, mutta enpä usko, että olisin koskaan sinne haastatteluun edes päässyt, jos en olisi tosissani panostanut kyseisiin kirjallisiin tuotoksiin.

Hieman offtopic, täytyy kyllä sanoa, että se haastatteluissa juokseminen (itselläni yhteensä kolme eri haastattelua nykyiseen työhön) ja päätöksen odottaminen on jotain helvetillistä. Öisin ei meinannut unta saada jne, kun päätöstä odotti.
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Pääsin tänään Viking Linen palkka/työntekilälistoille ilman minkäänlaista työhaastattelua! Tämäpä oli melkoinen yllätys. Hommasin vain merimieslääkärintodistuksen ja that´s it. Olin jo varautunut kaiken paperisodan ja muun haastattelun lisäksi myöskin Ruotsin kielisiin tentteihin, mutta eipä väkisin.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
DAF kirjoitti:
Tosin muistan myös entisestä elämästä rekryn, jossa ensin poistettiin avaamatta kaikki valkeassa kirjekuoressa lähetetyt hakemukset, koska hakijoita oli niin paljon.

Voi jo kysyä, miten voimakkaasti rekrytoinnista vastaavat henkilöt ovat sitoutuneet toimeksiantoonsa ja rekrytoitavan tulevaan työnantajaan, jos tuolla perusteella suoritetaan karsintaa. Melkoisen älyvapaalta ja vastuuttomalta toiminnalta kuulostaa. Tietenkin varmasti tuollaistakin tapahtuu, jos jo etukäteen on käytännössä päätetty työhön otettava henkilö, mutta paikka laitettu hakuun lain kirjaimen täytön vuoksi, kuten ymmärtääkseni esimerkiksi yliopistomaailmassa on usein tapana toimia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Suomi-Salama kirjoitti:
Voi jo kysyä, miten voimakkaasti rekrytoinnista vastaavat henkilöt ovat sitoutuneet toimeksiantoonsa ja rekrytoitavan tulevaan työnantajaan, jos tuolla perusteella suoritetaan karsintaa. Melkoisen älyvapaalta ja vastuuttomalta toiminnalta kuulostaa. Tietenkin varmasti tuollaistakin tapahtuu, jos jo etukäteen on käytännössä päätetty työhön otettava henkilö, mutta paikka laitettu hakuun lain kirjaimen täytön vuoksi, kuten ymmärtääkseni esimerkiksi yliopistomaailmassa on usein tapana toimia.

Joo, tottahan tuo on, mutta rekrytoitavathan eivät lopulta prosessia tiedä. Toi oli yritysmaailman pesti, jossa hakijoita oli ~400, joten ratkaisivat asian näin; mun käsittääkseni ei ole ollut kyse siitä, että paikka olisi ollut ennalta päätetty. Julkisella puolellahan moinen tapa ei olis edes mahdollinen, kun hakijoista on tehtävä perustelumuistiot jne.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noh, mulla on varmaan siten käynyt tosi hyvä tuuri, että olen käynyt eläissäni vain neljässä työhaastattelussa, ja joka kerta olen saanut sen työpaikan. Tosin ne eivät mitään pääministerin-virkoja ole olleet, ja pääasiassa vain kesätöitä, ja osassa tapauksista on käsittääkseni jo tavallaan ennalta päätetty että suurella todennäköisyydellä saan paikan. Lisäksi on yksi vanha kesätyö, mistä mä en ollenkaan muista miten sen sain, tai siis miten se juttu meni.

Mun luonteeseeni ei kuitenkaan kuulu kehua itseäni liikaa. Erityisesti sellaiset kysymykset mua ärsyttävät, että "miksi juuri sinä olisit paras?". Siis täh, eihän kukaan voi sanoa että olisi paras. Tai no okei, ehkä Pena. Mutta siis kuitenkin, enhän mä ees tiedä ketä ne muut työnhakijat ovat. Kyllähän sitä voisi sanoa esimerkiksi että on hyvä, tai tosi hyvä jossain jne.. En mä suostu nuolemaan kenenkään perseitä.

Viimeksi kun sain työpaikan, niin se työhaastattelu oli kyllä hassu tapaus. Itse olin valinnut sen ajaksi kello kymmenen aamulla. Noh, illalla sitten menin yhden kaverin kans yhteen baariin kun siellä oli euron tuopit. No melkein pakkokait se oli käyttää sellainen mahdollisuus hyväksi. Se oli kyllä uskomaton herätys sitten aamulla. Käytin suihkussa melko paljon saippuaa, pesin hampaita pitkään, pistin reilusti dödöä, ja otin lähtiessä suun täyteen mynthonia, eli siis perus-setti siltä osin. Työhaastattelussa en paljoa muuta sanonut kuin että "joo" tai "juu", ja lisäksi pari kertaa menin sanoissa sekaisin. Mä yritin hengittääkkin eri suuntaan, ja kun se työhaastattelija tuli lähelle näyttämään jotain paperia, niin mä pidättelin sen ajan hengitystä. Vieläkin naurattaa toi tapaus, mutta onneksi sain sen paikan.
 

Elrith

Jäsen
Suosikkijoukkue
On vain Jokerit
Pete2004 kirjoitti:
Viimeksi kun sain työpaikan, niin se työhaastattelu oli kyllä hassu tapaus. Itse olin valinnut sen ajaksi kello kymmenen aamulla. Noh, illalla sitten menin yhden kaverin kans yhteen baariin kun siellä oli euron tuopit. No melkein pakkokait se oli käyttää sellainen mahdollisuus hyväksi. Se oli kyllä uskomaton herätys sitten aamulla. Käytin suihkussa melko paljon saippuaa, pesin hampaita pitkään, pistin reilusti dödöä, ja otin lähtiessä suun täyteen mynthonia, eli siis perus-setti siltä osin. Työhaastattelussa en paljoa muuta sanonut kuin että "joo" tai "juu", ja lisäksi pari kertaa menin sanoissa sekaisin. Mä yritin hengittääkkin eri suuntaan, ja kun se työhaastattelija tuli lähelle näyttämään jotain paperia, niin mä pidättelin sen ajan hengitystä. Vieläkin naurattaa toi tapaus, mutta onneksi sain sen paikan.

Viimeksi kun olin itse työhaastattelussa, heräsin sinä aamuna aivan hirveässä migreenissä. Tai sitten oli muuten vaan älytön hedari, en tiedä. Kiskoin kasan buranaa että ei kokoajan sattuisi, ja painuin haastatteluun. En rehellisesti muista siitä hirveästi, ja kun tulin ulos niin huimasi niin paljon että piti istua pihalla vähän aikaa ennen kun uskalsi lähteä. Yhdistelmä päänsärkyä ja buranaa pisti pään niin totaalisen sekaisin että silmissä vähän sumeni.

Sain paikan...
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Tobias kirjoitti:
Kannattaa mainita. On aivan luonnollista ja kertoo järkevästä tyypistä, jos hakee muihin paikkoihin samanaikaisesti. On pelkkää bonusta, että työhaastatteluja on myös muualla. Eihän se, että käy usen firman haastattelussa, kerro siitä, ettei henkilö olisi jostain tietystä paikasta erityisen kiinnostunut.
Kannattaa laskea useammat verkot vesille, kyllä työnantaja sen tajuaa.

Tämän asian otan aina itse esille, kun pidän työhaastatteluja. Kysyn, onko tyyppi hakenut muualle. Jos vastaus on kielteinen, niin sanon, että voi olla että kannattaisi, koska meille otetaan hakijoista noin 0,75% töihin.
No ehkäpä näin sitten teillä. Minä ainakin otan töihin kahdesta tasavahvasta hakijasta sen, joka ei ole oma-aloitteisesti kertoillut "työhaastattelurumbastaan". Tästä yleensä mennään kertomaan, kun halutaan tehdä sellainen vaikutelma, että itselle on hurjasti kysyntää. Jos hakija on kovan tason ammattilainen, hänellä on aina kysyntää myös muualla ja hän tulee pääsemään haluamaansa työpaikkaan huomattavasti todennäköisemmin kuin tuo 0.75%. Verrata haastatteluun ottomaasi kaveria kaikkiin hakemuksen lähettäjiin on lähinnä halventavaa. Työhönottohaastattelukommenttisi vaan jälleen vahvistaa kuvaa työpaikasta, johon en ainakaan itse todellakaan haluasi.

Jos itse kokee tarvitsevansa, monta samanaikaista hakua eri paikkoihin, niin mikäs siinä - minusta se kertoo lähinnä epätoivosta ja siitä että lähes mikä duuni tahansa kelpaa. Tämä siis jo tällä hetkellä työssäoleviin - vastavalmistuneet opiskelijat ja työttömät ovat asia erikseen. Jos jostain syystä on monessa työhaastattelussa ja tämä aiheuttaa aikataulullisia ongelmia (siis minkä duunin hyväksyy) niin itse kokisin parempana esim. sanoa olevansa kiitollinen, jos yritys voisi tehdä päätöksen mahdollisimman nopeasti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Flu kirjoitti:
Jos jostain syystä on monessa työhaastattelussa ja tämä aiheuttaa aikataulullisia ongelmia (siis minkä duunin hyväksyy) niin itse kokisin parempana esim. sanoa olevansa kiitollinen, jos yritys voisi tehdä päätöksen mahdollisimman nopeasti.
Minä ajattelin soittaa tuohon toiseen paikkaan heti ensimmäisen haastattelun jälkeen, riippuen hiukan sen jättämästä fiiliksestä, ja pyytää heiltä mainitsemaasi. Useaan duuniin haen sen vuoksi, että olen elellyt alkusyksyn asuntovoitoilla eli lomaillut tai ollut työtön, ihan miten sen ottaa.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tulipa lueskeltua tätä ketjua, sillä tälle viikolle on työhaastatteluja jonossa jo useampi. Vinkkejä siis hain, ja olikin hienoa huomata että tänne kirjoittelevat sekä työnantajan että työntekijäehdokasosapuolen edustajat.

Mutta peräänkuuluttaisin oman tilanteen raottamista: Kun kerrotte työhaastettelukokemuksistanne, pistäkää myös pikkuvinkki, oletteko jo duunissa jossakin muualla eli oletteko etsimässä uusia tuulia vai oletteko opiskelija kesätyöpaikan perässä, juurivalmistunut vai kenties lätkimään lähtenyt/irtisanottu. Tämä mielestäni määrää pitkälti työnhakijaosapuolen roolia työhaastattelussa - itseni kaltainen jo asiantuntijatehtävissä toistaiseksi jatkuvassa työsuhteessa toimiva henkilö voi valita työhaastettelut ja mennäkin sinne hieman eri lähtökohdista kuin juuri valmistunut opiskelija joka taistelee kotiseutunsa 50:sta työpaikasta 300 muun vastavalmistuneen kanssa.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Tämäpä on ajankohtaista.

Kävin työhaastattelussa joku viikko sitten. Kaikki hoitui perusskaalan mukaan: sain työpaikkailmoituksen sähköpostiini -> innostuin todella paljon, koska kyseessä oli todella hyvä paikka vaikka määränaikainenkin -> Päivitin CV:ni ja lähetin -> Samana päivänä tuli puhelinsoitto ja sovittiin haastatteluajasta.

Haastatteluun en mitenkään valmistautunut, vaan lähdin ajoissa paikalle. Hieman jännitti, koska kyseessä siis oli iso yritys ja mielenkiintoinen työ, mutta itse haastattelussa en yleensä jännitä yhtään. Haastattelu tapahtui englannin kielellä. Alussa kaikki peruskyssät, käytiin CV:ni läpi, harrastukset, tulevaisuuden suunnitelmat, tyttöystävät, omat heikkoudet ja vahvuudet jne. Minusta kaikki meni aika lailla nappiin, jopa naurettiin muutamalle jutulle. Sieltä lähtiessäni oli hyvä fiilis ja kaikkea, mutta...

muutama päivä sitten tuli kielteinen vastaus. Olin aika lailla pettynyt. Pohdin mahdollisia syitä, mutta en keksinyt muuta kuin että joukossa oli vaan joku parempi.

Ei jaksa murehtia.
 

rainman

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
rainman kirjoitti:
Tänään taas kaksi haastattelua takana. Muuten kaikki ihan meni ihan hyvin, kunnes toisessa haluttiin nähdä korkeakoulun arvosanat. Todellakaan ollut mitään sellaisia mukana. Takana jo muutama vuosi oman alan työkokemusta, mut on valittu haastatteluun sadan hakemuksen joukosta ja sitten onkin merkitystä miten kirjanpidon pk on mennyt. Kun sanoin että en osannut ottaa niitä papereita mukaan, haastattelija ihmetteli eikö muualla ole kysytty. Ei todellaan! Ketään ei koskaan kiinnostanut mitä itse olen haastatteluissa käynyt. Muilla kokemuksia?

Mitä merkitystä niillä enää tässä vaiheessa on kun olen asiat oppinut monta paremmin jo käytänössä? En koskaan ole ollut "lukutoukka" enkä kiitettäviä saanut mutta kuitenkin kouluni suorittanuttanut. Kertooko koulunumerot jotain siitä millainen työntekijä olen? Ei pätkän vertaa ainakaan omalla kohdallani.


Alamummo kirjoitti:
Niitä saatetaan kysyä ihan senkin takia, että nähdään, onko haastateltavalla todellakin se koulutus, jonka hän väittää itsellään olevan.

Tuon mä ymmärrän ihan täysin, että koulutus pitää tarkastaa. Minulla oli tietysti mukana viimeisen päälle virallinen todistus, josta kävi selville mikä tutkinto, koulu jne. Se mitä minulla ei ollut mukana oli tarkka erittely, josta olisi näkynyt jokaisen kurssin arvosana erikseen.

No, vein kyseisen paperin yritykseen heti seuraavana päiväna. Arvosanoilla en pysty juhlimaan, mutta todistuksen vein koska olin näin luvannut ja ihan yksinkertaisesti siksi, että sitä pyydettiin. Viemättä jättäminen olisi varmasti tulkittu salailuksi. Onneksi puhelin soi jo seuraavalla viikolla. Nyt takana jo kaksi haastattelua ja paikka kolmen joukossa yli sadasta hakijasta.

Sanat haastattelun lopuksi:"älä kirjoita nimeäsi mihinkään muuhun paperiin ennenkuin olet ollut tänne yhteydessä" kuulostaa tietty lupaavalta, mutta ota noista nyt selvää. Vastaus kuulemma tällä viikolla. Turhan pitkiä hakijan kannalta nämä prosessit.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä idea on muuten puhelintyöhaastatteluissa? Ovat mielestäni sangen v-mäisiä. Mulle on useammankin kerran käynyt niin, että olen lähettänyt hakemuksen, eikä kyseisestä firmasta kuuluu pariin-kolmeen viikkoon mitään. Sitten soikin puhelin joskus aamukasilta, ja firman rekrtytoija ilmoittaa, että nyt olisi puhelinhaastettelu, pahimmassa tapauksessa vielä englanniksi tai ruotsiksi. Itse ainakin olen herättyäni niin unenpöpperössä ja ääni käheänä, ettei tuollaisista puun takaa -haastatteluista tule yhtään mitään. Mikä niiden funktio edes on? Testata kuinka hyvin työnhakija puhuu ruotsia juuri herättyään? Miksi?
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Gellner kirjoitti:
Mikä idea on muuten puhelintyöhaastatteluissa? Ovat mielestäni sangen v-mäisiä. Mulle on useammankin kerran käynyt niin, että olen lähettänyt hakemuksen, eikä kyseisestä firmasta kuuluu pariin-kolmeen viikkoon mitään. Sitten soikin puhelin joskus aamukasilta, ja firman rekrtytoija ilmoittaa, että nyt olisi puhelinhaastettelu, pahimmassa tapauksessa vielä englanniksi tai ruotsiksi. Itse ainakin olen herättyäni niin unenpöpperössä ja ääni käheänä, ettei tuollaisista puun takaa -haastatteluista tule yhtään mitään. Mikä niiden funktio edes on? Testata kuinka hyvin työnhakija puhuu ruotsia juuri herättyään? Miksi?
Siis missä ihmeen työssä tehdään puhelinhaastateluja? Ainoa kerta, kun olen työhaastattelu tilanteesa keskustellut puhelimessa niin olemme jutelleet Englannissa olleiden headhunttereiden kanssa. Eihän puhelin välityksellä saa samanmoista fiilistä eikä samoja tehtäviä voi teettää puhelimessa. En näe mitään hyötyä pitää työhaastattelu puhelimessa. Idioottien toimintaa.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Flu kirjoitti:
Siis missä ihmeen työssä tehdään puhelinhaastateluja? Ainoa kerta, kun olen työhaastattelu tilanteesa keskustellut puhelimessa niin olemme jutelleet Englannissa olleiden headhunttereiden kanssa. Eihän puhelin välityksellä saa samanmoista fiilistä eikä samoja tehtäviä voi teettää puhelimessa. En näe mitään hyötyä pitää työhaastattelu puhelimessa. Idioottien toimintaa.

Haastattelu puhelimessa on persiistä, mutta joissain tapauksissa voi/kannattaa soittaa rekrytoijalle jos tietää olevansa puhelimessa vakuuttava. Näin voi parantaa mahdollisuuksiaan että oma CV varmasti huomioidaan. Toki jos tehtävään hakee satoja, niin numeroa ei välttämättä ole edes näkyvillä... tosin sen saa kyllä kaivettua esille...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös