Työhaastattelun syvin olemus

  • 522 565
  • 1 707

Kaivanto

Jäsen
sampio kirjoitti:
En olisi sinua kansankirkon papiksi uskonut.

Tämä oli hyvä :tuoppi: (limsaa)

Asia ei liittynyt itse toimenkuvaan vaan pikemminkin sopeutumiseen työyhteisöön, joka on varsin sekulaari ja vihamielinen luterilaista työetiikkaa sekä työntekoa kohtaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kaivanto kirjoitti:
Asia ei liittynyt itse toimenkuvaan vaan pikemminkin sopeutumiseen työyhteisöön, joka on varsin sekulaari ja vihamielinen luterilaista työetiikkaa sekä työntekoa kohtaan.

Kuulostaa ideaaliselta työpaikalta - onko tuollaisia oikeasti olemassa? Mitä enemmän on työvuosia tullut sitä vihamielisemmäksi olen itsekin tullut työntekoa kohtaan. Maailma olisi parempi paikka ilman työntekoa, varmasti.
 
Tobias kirjoitti:
Itse olen mukana rekrytoimassa porukkaa ja haastattelen myös heitä. Olen siinä hommassa armoton, vittumainen mutta reilu. Paljon paskoja hakioita joukossa, joihin ei aikaa kannata hukata. Usein kysyn esimerkiksi, että kuinka teoreettisesti jonkun tietyn johdannaisen hinta muodostuu ja kysyn hakijalta, osaako hän hinnoittelun. Jos vastaus on myöntävä, pyydän tekemään homman paperille. Harva osaa, useammat ei. Joillekin tulee sanottua, että omaa aikaasi voit tuhlata mutta älä viitsi meidän.

Henkistä kanttia pitää olle, jos haluaa tehdä 70 tunnin työviikkoja useamman peräjälkeen. Täytyy kestää vähän vittuilua ja kuumentamista.

No koko prosessi ottaa helposti 3 haastattelukierrosta ja psykologiset testit. Ja loppupeleissä mieluummin olemme ilman kuin otamme keskinkertaisen. Hyviäkin on paljon mutta parhaita vähän ja parhaita me ainakin haluamme. Sellainen jos löytyy niin mielellään sellaiselle sitten maksaakin.

Kiinalaisiako sinä johdat jossain Nurmijärveläisessä hikipajassa vai mitä?
Muutenkin koko selityksesi oli kuin yritysbrosyyristä.

Onneksi ei itse tarvitse tuollaista paskaa katsella.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tobias kirjoitti:
Itse olen mukana rekrytoimassa porukkaa ja haastattelen myös heitä. Olen siinä hommassa armoton, vittumainen mutta reilu. Paljon paskoja hakioita joukossa, joihin ei aikaa kannata hukata. Usein kysyn esimerkiksi, että kuinka teoreettisesti jonkun tietyn johdannaisen hinta muodostuu ja kysyn hakijalta, osaako hän hinnoittelun. Jos vastaus on myöntävä, pyydän tekemään homman paperille. Harva osaa, useammat ei. Joillekin tulee sanottua, että omaa aikaasi voit tuhlata mutta älä viitsi meidän.

Henkistä kanttia pitää olle, jos haluaa tehdä 70 tunnin työviikkoja useamman peräjälkeen. Täytyy kestää vähän vittuilua ja kuumentamista.

No koko prosessi ottaa helposti 3 haastattelukierrosta ja psykologiset testit. Ja loppupeleissä mieluummin olemme ilman kuin otamme keskinkertaisen. Hyviäkin on paljon mutta parhaita vähän ja parhaita me ainakin haluamme. Sellainen jos löytyy niin mielellään sellaiselle sitten maksaakin.

Näitä työntekijöitä yleensä hoidetaan vahvoilla lääkkeillä ja pitkillä istunnoilla.

Tyhmä tekee paljon töitä.
 

Kaivanto

Jäsen
mjr kirjoitti:
Kuulostaa ideaaliselta työpaikalta - onko tuollaisia oikeasti olemassa? Mitä enemmän on työvuosia tullut sitä vihamielisemmäksi olen itsekin tullut työntekoa kohtaan.

No toisaalta itse homma on aika kauheaa huoraamista ja tämä (pienen) työyhteisön kollektiivisesta inhosta liiketoimintaa kohtaan syntyvä terapeuttinen ulottuvuus auttaa jaksamaan miten joten. Toimitusjohtaja-yrittäjä pohjustaa liikeneuvottelut toteamalla, että taasko tuollekin hullulle pitää keksiä jotain sanottavaa saatana ja niin poispäin - pilkallinen suhtautuminen bisnekseen on suotavaa. Jos yrityksessä joutuisi teeskentelemään ei vain ulospäin vaan myös sisäänpäin, että tällä hommalla on avainrenkaan vertaa merkitystä, pää varmaan räjähtäisi ja toteuttaisin haaveeni johonkin kunnialliseen käsityöammattiin, vaikka suutariksi, ryhtymisestä.
 

Tobias

Jäsen
tombraider kirjoitti:
Näitä työntekijöitä yleensä hoidetaan vahvoilla lääkkeillä ja pitkillä istunnoilla.

Tyhmä tekee paljon töitä.

Noh, pari kommenttia tullut tuosta postauksestani.
Aika ajoin työntekijöidemme PITÄÄ TEHDÄ jopa 70 tunnin mittaisia työviikkoja, hektisimpinä aikoina useampi putkeen. Mutta tottakai tajuamme, että ihmiset eivät ole robotteja -rauhallisimpina aikoina sitten tehdään vähemmän työtä. Arvioisin, että keskimäärin työntekijämme tekevät noin 50-tuntista viikkoa. Onhan sitä siinäkin mutta toisaalta lähtöpalkatkin ovat selkeästi keskimääräistä korkeammat, lähtien tuosta 5000 eur/kk tienoilta.

Johdannaisia pitää osata hinnoitella, vaikka kyllähän laidat lasketaan tietysti koneella. Mutta kyllä työntekijöiden pitää osata tuo myös itsekin. Ja toisaalta tuossa testataan sitä, paljonko ihmiset puhuvat paskaa työhaastattelussa. Jos esitän yksinkertaisen kysymyksen osaamiseen liittyen, ja saan vastukseksi "kyllä osaan", niin silloin sitten testataan että puhutaanko paskaa vai osataanko todella. Olenkin muutamaan otteeseen kysynyt hakijalta, miksi hän valehtelee? On paljon parempi vastata aina rehellisesti. Kuitenkin jo hakuilmoituksessa kerromme tarkasti, mitä hakijalta edellytetään.

Mä en halua yhtään keskinkertaista työntekijää meille. Ainoastaan parhaita, tosin joskus on pakko tyytyä erittäin hyviin.
 

majuho

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tobias kirjoitti:
Noh, pari kommenttia tullut tuosta postauksestani.
Aika ajoin työntekijöidemme PITÄÄ TEHDÄ jopa 70 tunnin mittaisia työviikkoja, hektisimpinä aikoina useampi putkeen. Mutta tottakai tajuamme, että ihmiset eivät ole robotteja -rauhallisimpina aikoina sitten tehdään vähemmän työtä. Arvioisin, että keskimäärin työntekijämme tekevät noin 50-tuntista viikkoa. Onhan sitä siinäkin mutta toisaalta lähtöpalkatkin ovat selkeästi keskimääräistä korkeammat, lähtien tuosta 5000 eur/kk tienoilta.

Johdannaisia pitää osata hinnoitella, vaikka kyllähän laidat lasketaan tietysti koneella. Mutta kyllä työntekijöiden pitää osata tuo myös itsekin. Ja toisaalta tuossa testataan sitä, paljonko ihmiset puhuvat paskaa työhaastattelussa. Jos esitän yksinkertaisen kysymyksen osaamiseen liittyen, ja saan vastukseksi "kyllä osaan", niin silloin sitten testataan että puhutaanko paskaa vai osataanko todella. Olenkin muutamaan otteeseen kysynyt hakijalta, miksi hän valehtelee? On paljon parempi vastata aina rehellisesti. Kuitenkin jo hakuilmoituksessa kerromme tarkasti, mitä hakijalta edellytetään.

Mä en halua yhtään keskinkertaista työntekijää meille. Ainoastaan parhaita, tosin joskus on pakko tyytyä erittäin hyviin.

Tobias= Donald Trump?

Onneksi ei ole tuollaiseen paikkaan tarvetta hakea töitä. Kuulostaa kaikkea muuta kuin inhimilliseltä touhulta, vähän tällaiselta wannabegestapo-touhulta. Mutta kukin tyylillään.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Eipä se nyt kovin erikoista ole, että esim. tietyissä konsulttitaloissa tehdään todella pitkää päivää jatkuvasti. Työntekijöitä arvioidaan puolen vuoden välein, ja jos et ole jokuseen hetkeen noussut asteikolla, niin ei hyvä heilu. Monet käyttävät näitä paikkoja potkiakseen uraansa eteenpäin, eikä niissä olla töissä kuin 2-3 vuotta. Tobiaksen duunipaikasta minulla ei ole mitään hajua.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
majuho kirjoitti:
Tobias= Donald Trump?

Onneksi ei ole tuollaiseen paikkaan tarvetta hakea töitä. Kuulostaa kaikkea muuta kuin inhimilliseltä touhulta, vähän tällaiselta wannabegestapo-touhulta. Mutta kukin tyylillään.

Minun mielestäni on taas pelkästään positiivinen asia, että on olemassa myös työpaikkoja, joihin pääseminen on vaikeaa ja joissa pärjääminen on haasteellista ja joissa onnistumisesta palkitaan. Minua ainakin kiehtoo paljonkin kokeilla mihin omat rahkeeni työelämässä riittävät. Normaaleille laiskoille sluibaajille on paikkoja pilvin pimein - harvemmassa on ne paikat, joissa oikeasti on ahkeruudesta suurta hyötyä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tobiaksen haastattelutyylissä ei ole mitään ihmeellistä tai väärää, se on vain homman nimi. Kaikki jotka haastatteluun pääsevät tietävät mitä tuleman pitää. On suorastaan hänen velvollisuus olla kova haastattelussa koska liian lepsun valintaprosessin takia taloon päässyt työntekijä voi tehdä isot vahingot tekemisillään.

Ihmisten pitäisi alkaa ymmärtämään että tietyillä aloilla homma yksinkertaisesti vaatii ns. kovat otteet heti alussa (=haastattelussa), muuten bisnes ei toimi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
JimmyMac kirjoitti:
Minun mielestäni on taas pelkästään positiivinen asia, että on olemassa myös työpaikkoja, joihin pääseminen on vaikeaa ja joissa pärjääminen on haasteellista ja joissa onnistumisesta palkitaan. Minua ainakin kiehtoo paljonkin kokeilla mihin omat rahkeeni työelämässä riittävät. Normaaleille laiskoille sluibaajille on paikkoja pilvin pimein - harvemmassa on ne paikat, joissa oikeasti on ahkeruudesta suurta hyötyä.
Määrittelisitkö ahkeruuden? Minä olen oma-aloitteinen, tunnollinen, joustava ja huumorintajuinen, mutta ahkeruus ei oikein sovi omaan määritelmääni. Ahkera ei osaa ottaa tarvittaessa rennosti, siltä minusta tuntuu. Ahkera pingottaa ja ottaa paineita siitä, että joku viettää kaksi minuutti liian pitkän ruokatauon. Ahkera rakentaa oman talon perustuksista lähtien ja tekee kahta työtä samaan aikaan. Ahkeruus on ilomme! Ahkeruus alkaa ahdistaa.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
sampio kirjoitti:
Määrittelisitkö ahkeruuden? Minä olen oma-aloitteinen, tunnollinen, joustava ja huumorintajuinen, mutta ahkeruus ei oikein sovi omaan määritelmääni. Ahkera ei osaa ottaa tarvittaessa rennosti, siltä minusta tuntuu. Ahkera pingottaa ja ottaa paineita siitä, että joku viettää kaksi minuutti liian pitkän ruokatauon. Ahkera rakentaa oman talon perustuksista lähtien ja tekee kahta työtä samaan aikaan. Ahkeruus on ilomme! Ahkeruus alkaa ahdistaa.

Kyllä tuo sinun määritelmästi "ahkeruudesta" kuulostaa enemmänkin pakkomielteeltä tai joltain muulta luonnehäiriöltä. Jos työntekijä on oma-aloitteinen, tunnollinen ja joustava, niin eikös siinä ole jo aika kattavasti esiteltynä ahkera työntekijä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
JimmyMac kirjoitti:
Kyllä tuo sinun määritelmästi "ahkeruudesta" kuulostaa enemmänkin pakkomielteeltä tai joltain muulta luonnehäiriöltä. Jos työntekijä on oma-aloitteinen, tunnollinen ja joustava, niin eikös siinä ole jo aika kattavasti esiteltynä ahkera työntekijä.
Ok, sitten minäkin olen ahkera. En vain halua käyttää tuota sanaa itsestäni, koska minulle merkkaa enemmänkin työnarkomaniaa kuin yhteistä määritelmäämme ahkeruudesta. Sukurasitteita, kai.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
JimmyMac kirjoitti:
Huh. Siis, onko tuossa jutussa esiintyneet nuoret ihan oikeita ihmisiä, vai onko tuo koko juttu joku vitsi?
Niin, on se kumma kun nuorisotyöttömyys on noin korkealla tasolla. Tässä lehtileikkeessä kyllä kiteytyy se, jota olen ihmetellyt jo pitkään. Eli onko nykyajan nuoriso laiskaa, vai liittyykö tuollainen asenne vain ikään ja se katoaa, kun ikää tulee lisää? Minulla on ainakin sellainen fiilis, että silloin kun itse olin tuon ikäinen (reilu 10 v), asenne työhön oli jotain ihan muuta. Puhumattakaan vaikka 50-luvusta. Tai sitten vain osuin oikeisiin piireihin.

Mutta kyllä se vain on niin, että jos jannu on ilman minkäänlaista koulutusta ja ei voi mennä rakennuksille töihin irroittamaan nauloja seinästä, niin ei sitten tarvitse töihin mennäkään. Töitä kyllä olisi, jos olisi halukkaita tekijöitä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
sopuli kirjoitti:
Eipä se nyt kovin erikoista ole, että esim. tietyissä konsulttitaloissa tehdään todella pitkää päivää jatkuvasti. Työntekijöitä arvioidaan puolen vuoden välein, ja jos et ole jokuseen hetkeen noussut asteikolla, niin ei hyvä heilu. Monet käyttävät näitä paikkoja potkiakseen uraansa eteenpäin, eikä niissä olla töissä kuin 2-3 vuotta. Tobiaksen duunipaikasta minulla ei ole mitään hajua.

Mitä olen kuullut niin kaiken maailman konsulttifirmat ovat parhaita selkäänpuukotusmestoja.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Leon kirjoitti:
Kyllä haastattelussa aina motivoituneet ihmiset seulotaan. Vai mitä?

http://koti.mbnet.fi/mognet/nuoret.jpg

Toi kyllä sai meikäläisen aamukahvit melkein väärään kurkkuun aikanaan. Ainoa asia minkä tuosta allekirjoitan on se, että toki on hiukan paradoksaalista, että halutaan aina monen vuoden työkokemusta, mutta mites sitä saat kun et pääse töihin, mutta siis kyllä jokainen töihin pääsee kun vaan tarpeeksi hakee ja tokihan se aikaa voi viedä, mutta kun kerran on pää auki niin kyllä homma etenee jos vaan itse viitsii.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Tobias kirjoitti:
Johdannaisia pitää osata hinnoitella, vaikka kyllähän laidat lasketaan tietysti koneella. Mutta kyllä työntekijöiden pitää osata tuo myös itsekin. Ja toisaalta tuossa testataan sitä, paljonko ihmiset puhuvat paskaa työhaastattelussa. Jos esitän yksinkertaisen kysymyksen osaamiseen liittyen, ja saan vastukseksi "kyllä osaan", niin silloin sitten testataan että puhutaanko paskaa vai osataanko todella. Olenkin muutamaan otteeseen kysynyt hakijalta, miksi hän valehtelee? On paljon parempi vastata aina rehellisesti. Kuitenkin jo hakuilmoituksessa kerromme tarkasti, mitä hakijalta edellytetään.

Mä en halua yhtään keskinkertaista työntekijää meille. Ainoastaan parhaita, tosin joskus on pakko tyytyä erittäin hyviin.

Täytyykö osata tai ymmärtää ottaa huomioon aasialainen häntä?

Ja edelleen: eikö parhaimmat ole todellakin muualla kuin palkkatyössä? Tiedän aika monia lahjakkaita tältä saralta eikä heistä yksikään tee palkkatyötä. Omaan pussiin pelaavat :)

Mitä tulee työhaastatteluihin, niin minulta kysyttiin että tiedänkö sähkötekniikasta mitään ja seuraavaksi sitten heti pitikin selittää mikä on taajuusmuuttaja ja mitä sillä tehdään (sovelluksia). Onneksi ei sentään täytynyt alkaa laskea mitään laskuja koskien taajuusmuuttajia :)

Toisaalta on ihan hyvä jos ymmärtää aiheesta, kun ollaan tekemisissä yli 45 000kg:n painoisten pyörivien kappaleiden kanssa. Tai ei varsinaisesti tekemisissä, mutta vastuussa että ne toimii.
 
Leon kirjoitti:
Kyllä haastattelussa aina motivoituneet ihmiset seulotaan. Vai mitä?

http://koti.mbnet.fi/mognet/nuoret.jpg

Juuh tuo sai kyllä ihmettelemään joidenkin ihmisolentojen ajattelua.

Heti jutun alkuun tämä järjen jättiläinen kertoo mielipiteensä opiskelusta ja paskaduuneista. Ovathan mainitut asiat ovat syvältä - tosin harmiksemme välttämättömiä menestyäksesi tällä planeetalla.

"Senjan unelmatyö olisi elintarvikeliikkeen kassana" sai hymyilemään. Unelmansa kullakin, tosin.

Kun puhelinliittymien myyntityö tai raksan paskahommat eivät kelpaa, voisi puolestani työmarkkinatuen evätä tältä "meidän tulevaisuudeltamme" lopullisesti.

Mut hei... sehän on "ihan älytöntä!" Vai mitä?
 

rainman

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kouluarvosanat töitä hakiessa

Tänään taas kaksi haastattelua takana. Muuten kaikki ihan meni ihan hyvin, kunnes toisessa haluttiin nähdä korkeakoulun arvosanat. Todellakaan ollut mitään sellaisia mukana. Takana jo muutama vuosi oman alan työkokemusta, mut on valittu haastatteluun sadan hakemuksen joukosta ja sitten onkin merkitystä miten kirjanpidon pk on mennyt. Kun sanoin että en osannut ottaa niitä papereita mukaan, haastattelija ihmetteli eikö muualla ole kysytty. Ei todellaan! Ketään ei koskaan kiinnostanut mitä itse olen haastatteluissa käynyt. Muilla kokemuksia?

Mitä merkitystä niillä enää tässä vaiheessa on kun olen asiat oppinut monta paremmin jo käytänössä? En koskaan ole ollut "lukutoukka" enkä kiitettäviä saanut mutta kuitenkin kouluni suorittanuttanut. Kertooko koulunumerot jotain siitä millainen työntekijä olen? Ei pätkän vertaa ainakaan omalla kohdallani.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
rainman kirjoitti:
Tänään taas kaksi haastattelua takana. Muuten kaikki ihan meni ihan hyvin, kunnes toisessa haluttiin nähdä korkeakoulun arvosanat. Todellakaan ollut mitään sellaisia mukana. Takana jo muutama vuosi oman alan työkokemusta, mut on valittu haastatteluun sadan hakemuksen joukosta ja sitten onkin merkitystä miten kirjanpidon pk on mennyt. Kun sanoin että en osannut ottaa niitä papereita mukaan, haastattelija ihmetteli eikö muualla ole kysytty. Ei todellaan! Ketään ei koskaan kiinnostanut mitä itse olen haastatteluissa käynyt. Muilla kokemuksia?

Mitä merkitystä niillä enää tässä vaiheessa on kun olen asiat oppinut monta paremmin jo käytänössä? En koskaan ole ollut "lukutoukka" enkä kiitettäviä saanut mutta kuitenkin kouluni suorittanuttanut. Kertooko koulunumerot jotain siitä millainen työntekijä olen? Ei pätkän vertaa ainakaan omalla kohdallani.
Muistaakseni ei ole kertaakaan kysytty, tosin aika usein itse annan ne haastattelijalle luettavaksi, jos tulee sopiva väli. Tai ainakin kysyn, että kiinnostaako.

Tästä oli haastattelussa nykyisen työnantajani edustajan kanssa muuten juttua. Hän totesi, että ei yksittäisien kurssien arvosanoilla ole juurikaan merkitystä, mutta kertoohan se ihmisestä jotain, että onko mennyt koko ajan rimaa hipoen ykkösillä läpi vai onko edes yrittänyt jotain muuta. Toisaalta, jos kaikki kurssit on viitosia, niin ei välttämättä ole sitten paras tällaiseen telekommunikaatioalan operatiiviseen työhön.

Mutta luonnollisesti aika pienessä roolissa nämä kouluarvosanat ovat valintaprosessissa.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Tuttavani kysyttäessä Fortumin, silloinen IVO, haastattelussa miksi juuri hänet pitäisi valita: Olen kotoisin imatralta ja on mulla vähän voimaakin.
Edelleen on kaveri fortumilla töissä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kertokaapa, kannattaako tulevista haastatteluista mainita haastattelijalle? Lähinnä mietin erästä tapausta, jossa duuni todennäköisesti ehtisi alkaa ennen toisen paikan ensimmäistä haastattelukierrosta. Ja se jälkimmäinen olisi kiinnostavampi, mutta samalla tod. näk. kilpaillumpi ja siten epävarmempi hoitaa kotiin. Toki luulen näiden jannujen ymmärtävän, etten ole vain heidän puulaakinsa varaan korttejani laskenut, mutta ei viitsisi huonontaa mahdollisuuksiaan ihan ok-paikkaan sillä, että en ehkä ole varma nakki jatkamaan työssä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös