Tuotemerkistä käsitteeksi

  • 22 809
  • 147

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ainakin miesten pukuja käytettäessä kuulee sanottavan parempaa seppälää.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Aiemmin olikin jo mainittuna monitoimityökalu = Leatherman. Monasti tulee mieli sanoa lainaajalle ettei minulla ole Leathermania. Gerber löytyy kyllä, oikein kaksin kappalein.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakin miesten pukuja käytettäessä kuulee sanottavan parempaa seppälää.

Ehkä maailmankaikkeuden ärsyttävin sanonta. Kenen olen kuullut sanovan näin ovat olleet ylipainoisia ja rasittavia naisia.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Voiteleva monitoimiöljy = weedeenelikymppi eli wd-40
Pyykinpesupulveri = omo
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Vanhoissa takavetoisissa harraste/amisautoissa yleensä valkoiset/kromiset peltivanteet = mangelssit.

Ja hunajakennovanteet = bbs:t
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Sätkäpaperi on aina ja ikuisesti Rizzla.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Sätkäpaperi on aina ja ikuisesti Rizzla.
Samassa tupakkatuotteiden hengessä monelle vanhan liiton ukolle tai rouvalle tupakka on yhtä kuin nortti eli North State.

Spuget vetävät aina Lasolia, eivätkä esimerkiksi Korrekia.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Samassa tupakkatuotteiden hengessä monelle vanhan liiton ukolle tai rouvalle tupakka on yhtä kuin nortti eli North State.

Spuget vetävät aina Lasolia, eivätkä esimerkiksi Korrekia.
Ja sytkäri on Coltti.

Spraymaali on aika usein Mastonia. Ja jos mattamustasta väristä on puhe niin vielä herkemmin se on "ykskaksykköstä".
auton sisätilanlämmitin = defa

Joko aiheessa on mainittu et kortongeista yleinen nimitys puhekielessä = sulttaanit

e: painepesuri on hyvin usein Kärcheri
 
Viimeksi muokattu:

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Aiemmin olikin jo mainittuna monitoimityökalu = Leatherman. Monasti tulee mieli sanoa lainaajalle ettei minulla ole Leathermania. Gerber löytyy kyllä, oikein kaksin kappalein.

Leathermanista johdettu nahkamies on vielä melkoisen vekkuli tapaus. Ei ole pelkästään tuotemerkki muuttunut käsitteeksi, vaan päälle saadaan vielä käännös. Nahkamies? Nahkamies! Mulle tuosta tulee mieleen stereotyyppinen nahkaan pukeutuva homo, ei niinkään tunnetun monitoimityökaluja valmistavan lafkan tuote.

Jonkin verran on tullut katseltua lähiaikoina Youtuben retropelaamiseen liittyviä videoita. Jossain jaksossa todettiin, että aikanaan Nintendo oli käytännössä synonyymi pelaamiselle ja "going to play Nintendo" saattoi viitata mihin tahansa konsoliin. Tarkkaa julkaisijaa, saatikka jaksoa, en pysty tähän hätään tarkistamaan. Henkilökohtaisesti en vastaavaa kokemusta omaa, vaikka NES ja SNES veivät multa lapsuuden.

Ajoittain olen kuullut Ladan käyttämistä synonyymina huonolle tai alinopeutta ajavalle autolle. Jos toinen autoilija tai joku auto vituttaa, niin sitä kutsutaan joko valmistajan mukaan tai viitataan Ladaksi. Jos Opel pettää, niin "se vitun Lada hajosi taasi" tai "Se Opel jätti sivuun", muttei ikinä "Se Toyota kusi mun muroihin".
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Ajoittain olen kuullut Ladan käyttämistä synonyymina huonolle tai alinopeutta ajavalle autolle. Jos toinen autoilija tai joku auto vituttaa, niin sitä kutsutaan joko valmistajan mukaan tai viitataan Ladaksi. Jos Opel pettää, niin "se vitun Lada hajosi taasi" tai "Se Opel jätti sivuun", muttei ikinä "Se Toyota kusi mun muroihin".
Opelhan on vakio näissä. Ja myönnän itsekin käyttäväni, Citroenin ohella. Asian vierestä, mut Skodahan alunperin on tarkoittanut tsekiksi jotain "häpeää" yms kun moista alettiin tekemään.

Hyttysmyrkky on joko Raidia tai Offia.
 

teppana

Jäsen
Se Advil on meidän lasten burana eli 200 mg.

Ok. En siis ole koskaan kyseistä tuotetta ostanut, mutta puhekielessä Advil on juurtunut tarkoittamaan kipulääkettä samalla tavalla kuin Burana meillä täällä. Jostain kumman syystä olin ajatellut että kyseessä olisi aspiriini valmiste. Varmaankin koska tuotemerkki alkaa a-kirjaimella.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ylivoimaisesti tyylikkäin tapa sytyttää tupakki, eli kaasusytytin, kantaa nimeä Zippo.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Ei ehkä täysin oikea ketju, mutta parempaakaan en löytänyt.
Nämä bongailtu toistuvasti erinäisistä lehdistä.

Vahva, itsenäinen nainen = Nutturapää feministi, jota kukaan mies ei toista kertaa edes vilkaise

Nuorisojoukko = Perseilevä lauma mamukakaroita.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös