Tuotemerkistä käsitteeksi

  • 22 808
  • 147

Fingerpori

Jäsen
Suosikkijoukkue
kärpät
Kupusuojaimet on usein Peltorit, tulpat Ear:it. Laktoositon on Hyla.

Ei ainakaan mulle laktoositon ole yhtäkuin Hyla. Täysin laktoosittomia tuotteita on kuitenkin ollut myynnissä niin vähän aikaa (suurempia valikoimia)että ei se ole voinut muodostua käsitteeksi.Kyllä Hyla + into ja muut vastaavat ovat merkinneet sitä vähälaktoosista vaihtoehtoa ainakin minulle.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ei tässä sitä haettu. Hiltillähän on vaikka mitä työkaluja, mutta ei kukaan kutsu esimerkiksi normaalia porakonetta Hiltiksi, jos se on joku muu merkki.

Panosnaulaimia voidaan kutsua "hilteiksi", mutta eipä niitä hirveästi taida olla muita tarjollakaan Suomessa.

Jos se sitten oli poravasara tai mikä tahansa, mutta kyllä se on nimenomaan Hilti jolla piikataan. Ainakin Mansessa.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Jos se sitten oli poravasara tai mikä tahansa, mutta kyllä se on nimenomaan Hilti jolla piikataan. Ainakin Mansessa.

Minä olin nuorna miehenalkuna armeijasta päästyäni yhden pitkän kesän rakennusfirmassa kesäduunissa ja siellä tuohon Hiltiin eka kerran törmäsin. Kesän aikana Hiltin käyttö tuli kyllä (tarpeeksi) tutuksi, mutta jälkikäteen tajusin, ettei minulla ollut mitään käsitystä, mikä Hiltin varsinainen yleiskäsite on. Ainakin kyseisessä firmassa Hilti oli synonyymi juurikin poravasaralle. Samana syksynä yliopisto-opinnot aloittaessani meillä oli jokin pakollinen markkinoinnin luento, jossa puhuttiin brändeistä ja kuinka ne joissakin tapauksissa ovat muuttuneet yleiskäsitteeksi. Siellä proffa nosti sattumalta esille tämän Hilti sanan, joka oli tullut minulle menneeltä kesältä hyvinkin tutuksi. Minulle tuli puolestaan uutena tietona tämän keskustelun pohjalta, että Hilti on niin vahva brändi joidenkin muidenkin työkalujen osalta, että sitä voidaan verrata yleiskäsitteeseen?

Nokialaiset olivat (ainakin ennen kännykkä-aikaa) sellainen käsite, että uskoisin valtaosan suomalaisista tienneen puhuttavan kumisaappaista? Toki myös kumisaapas sanaa käytettiin, eli siinä mielessä se ei ollut ihan tyylipuhdas esimerkki.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Pakko kommentoida tähän ketjuun sen verran, että täällä on lueteltu hillitön määrä erilaisia tuotteiden yleisnimiä, joita minä ja kaikki tuntemani ihmiset kyllä yleisesti ottaen kutsuvat vain niitä ihan niillä yleisnimillä, eikä millään tuotemerkillä.

Ketjun idea on hyvä ja mielenkiintoinen, mutta suurin osa postauksista ei kyllä allekirjoittaneelle uppoa laisinkaan.

Tulee jotenkin vähän samankaltainen fiilis, kuin että olisi olemassa ketju, jonne jokainen voi kertoa vanhat koulustoorinsa huvittavimmista/hassuimmista/kyrvimmistä opettajista ja sitten ketjuun postaavan mielestä juttu on tosi hauska, mutta kukaan lukijoista ei tietenkään todellisuudessa osaa mukautua tilanteeseen laisinkaan.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Ketjun otsikon nähtyäni tuli muutama heti mieleen. Sitten luin tän läpi, ja kaikki oli jo mainittu.

Hiiappi (kuormaus-/asennusnostin)= Hiab
Pillari (puskutraktori)= Caterpillar
Hilti (piikkauskone)= Hilti
Minigrip (tän kaikki tietää)
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Työntömitta on aika usein mauseri, vaikka Mauser on vain yksi valmistaja muiden joukossa.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Sellaset tarralliset muistilaput ovat monelle Post-It -lappuja, vaikka tuo on 3M:n tuotemerkki.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Aika työkaluvoittoista. Jatketaan samalla linjalla. Amerikkalaisia ohjelmia kun katsoo, niin käsisirkkelit on merkistä riippumatta Skilsaweja (Skil kehitti käsittääkseni ensimmäisenä käsikäyttöisen pyörösahan) ja puukkosahat Sawzalleja (ehkä Milwaukeelta lähtöisin?).
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Aiemminkin minittu Webasto pitänee edelleen pintansa, vaikka Eberspächeriäkin käytetään. Polttonestetoimista lisälämmitintä ei näe kuin automainoksissa.

Leca-harkko eli lekaharkko taisi olla vielä mainitsematta. Kai kevytsoraharkkoja tekee muutkin kuin Weber?

Zamboni.
 
Viimeksi muokattu:

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Tätä ei enää kuule niin paljoa, mutta vielä muutama vuosi takaperin kaikkia kaivinkoneen kauhanpyörittäjiä sanottiin "enkkoneiksi" tai "rototilteiksi". Nämähän tulee Engconista ja Rototiltistä.
 
Viimeksi muokattu:

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Valmistaja? Itse en työntömitastani käyttele koskaan mitään peitenimiä, vaan penis on penis, vaikka voissa paistaisi.

Niin, sulla on varaa sanoa sitä työntömitaksi kun naisia olet iskenyt melkein kaiken rotuisia kuten aiemmin kerroit. Meille monille muille se on vaan vetomitta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kun pentuna asuin maalla, niin sillä suunnalla kutsuttiin kaikkia lannanlevitysvaunuja yhteisesti paskervillereiksi. Paskervilleri oli kuitenkin erisnimi, ja samalla Pellonpaja Oy:n ja sittemmin Pellon Groupin omistama tuotemerkki. Eipä tuosta sittemmin ehtinyt oikein käsitettä syntyä, kun tuon merkkistä kärryäkään ei kai enää valmisteta. Ja muutenkin paskakärry on aika lailla pienille piireille omakohtaisesti tuttu tuotantohyödyke.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin, sulla on varaa sanoa sitä työntömitaksi kun naisia olet iskenyt melkein kaiken rotuisia kuten aiemmin kerroit. Meille monille muille se on vaan vetomitta.
Tai pintakosteusmittari.

Mulle oli uusia asia, että Mauser on tosiaan valmistanut noita työntömittoja. Luulin että se nimi tulee vaan mitan pyssyä muistuttavasta ulkomuodosta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pumppukärry tai haarukkavaunu on Huli... Se mistä tuo tulee ei ole aavistustakaan...
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Pumppukärry tai haarukkavaunu on Huli... Se mistä tuo tulee ei ole aavistustakaan...
Rocla on myös usein tuo ensimmäinen. Nimi vissiin viittaa jotenkin ammattisanastoon...

Dimexit on yksi termi huomiovärisille työasusteille.
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Frisbeetä ei ainakaan pikaisen haun perusteella ole tässä ketjussa mainittu. Alun perin erään yhtiön rekisteröity tavaramerkki on myöhemmin alkanut olla yleisnimitys liitokiekolle.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sprinterikuski. Tämähän tulee Mersun pakettiautomallista mutta toimii yleisnimityksenä kaikille pakettiautokuskeille.
 

Masentaja

Jäsen
Tiesittekös muuten että tuo haarukkavaunu on suomalainen keksintö. Rocla, silloinen rautatyö, valmisti mm. hetekan kilpailijoita ja erilaisia putkituotteita. Muunmuassa Saksan armeijalle kaminoita. Sittemmin, kun alkoi sodan jälkirakennustyöt, firman volyymit kasvoi ja tarvittiin laite tavaran siirtämiseen Syntyi haarukkavaunu, Rocla.

Käsitteitä:
Tarrakirjotin=dymo.
Kurkkukarkit on mynttoneita.
Rasvanpoistoaine=Bräkleeni.
Taittoveitsi/monitoimityökalu=Leatherman,
Nylonlukkomutteri=Nyloc.
Kontaktiliima=bostikki.
Tähtikantaruuvi=Torx.

Nää nyt äkkiseltään juolahti mieleen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Burana lienee jo mainittu. Kaikki kipulääkkeet ovat buranaa. Tämä on levinnyt jopa mm. Kanarialle saakka. Jenkeissä sitten taitaa olla aspiriini vastaava.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Rocla, silloinen rautatyö, valmisti mm. hetekan kilpailijoita ja erilaisia putkituotteita.

Eli Rocla oli myös Helsingin Teräshuonekalutehdas Oy:n kilpailija. Heteka siis sopii myös ketjuun. Varmaan kyllä aikaisemminkin mainittu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös