Tuotemerkistä käsitteeksi

  • 22 807
  • 147

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Tämä on muuten totta. Ei jaksanut kuitenkin googlettaa artikkelia asiasta.

Mutta Nokia itsessään on tälläinen käsite. Usein kuuluu puhuttavan kännykkästä termillä nokialainen. Olen myös kuullut saman kun puhutaan saappaista. Mutta mitäs tarjoat jos joku tulee kysymään "Voisitko lainata nokialaistasi"?

Muista varoa ettet saa "nokialaista nuoriso-ohjaajaa".

Tuli sekin mieleeni, että olin avannut tämän ketjun jo aikaisemmin:

Tuotemerkistä käsitteeksi (vol.1).
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
HILTI

...en edes tiedä, mitä sille on oikea termi. Mutta käsittääkseni HILTI on tuotemerkki?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.

Samaan sarjaan menee Johanna Tukiainen: "Keskusteltiin tunnilla erilaisista brändeistä. Opettaja kysyi, mitkä ovat olleet tämän kevään aikana kuumimpia brändejä ja median keskustelunaiheita. Teki mieli viitata, että ”Johanna Tukiainen”, mutta ei kehdannut."
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kalamiehille tuotemerkki Ambassadeur on sama asia kuin hyrräkela. Varsinkin Ruotsissa valmistetut "döörit" ovat melkein ikuisia pelejä, jos vähänkään viitsii huoltaa. Muut merkit voi unohtaa ihan suosiolla, ne ovat joko halpoja rimpuloita tai sikakalliita kuten esim. Shimano Calcutta.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse tulee oikeastaan käytettyä näistä täällä ilmenneistä sanoista Topsyä ja Hiabia. Avausviestiin vielä sen verran, että oliko Nessu tuotemerkki ennen käsitettä? Itse olen aina kuvitellut, että se on lainasana ruotsin kielestä ja sitten joku on keksinyt sen tuotemerkikseen.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kalamiehille tuotemerkki Ambassadeur on sama asia kuin hyrräkela. Varsinkin Ruotsissa valmistetut "döörit" ovat melkein ikuisia pelejä, jos vähänkään viitsii huoltaa. Muut merkit voi unohtaa ihan suosiolla, ne ovat joko halpoja rimpuloita tai sikakalliita kuten esim. Shimano Calcutta.
Olen ymmärtänyt, että muutamalla kielellä suomen kielen sana "viehe" on rapala. Ei varmasti ole vaikea päätellä mistä moisen sanan ovat sanastoonsa omineet.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Ja ei. Se ei ole iskuporakone.

Poravasara taitaa olla oikeampi nimitys tälle kivitalossa asuvien parhaalle kaverille...

Yksi "tuotemerkki" on jäänyt erinäisten urheiluhierojien ja fysioterapeuttien jäljiltä mieleen => hierontapöytää kutsutaan nimellä "plintti"... Lieneekö eniten käytetyn pöydän merkki tjsp.??
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Poravasara taitaa olla oikeampi nimitys tälle kivitalossa asuvien parhaalle kaverille...

Ei tässä sitä haettu. Hiltillähän on vaikka mitä työkaluja, mutta ei kukaan kutsu esimerkiksi normaalia porakonetta Hiltiksi, jos se on joku muu merkki.

Panosnaulaimia voidaan kutsua "hilteiksi", mutta eipä niitä hirveästi taida olla muita tarjollakaan Suomessa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei tässä sitä haettu. Hiltillähän on vaikka mitä työkaluja, mutta ei kukaan kutsu esimerkiksi normaalia porakonetta Hiltiksi, jos se on joku muu merkki.

Kyllähän sitä kuitenkin aika usein kuulee jonkun sanovan "poraavansa Hiltillä seinään", oli se pora minkämerkkinen tahansa. Eli kyllä minusta Hiltistä on tullut jonkinlainen käsite kun poraamisesta puhutaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jaa.. Pääsisköhän tänäiltana hiltiä uittamaan?!

"Tule alle viltin, saat nähdä ison Hiltin, pulttipyssyn valtavan, sarjassa laukeevan...

Näinhän se lauloi Turo's Hevi Geekin joskus... Enpä kyllä tullut ajatelleeksi tuolta kantilta tuota kun poraamisesta puhuin.
 

Hevosmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Melkein mikä tahansa ruuanvalmistuksessa käytettävää konetta kutsun nimellä Moulinex. Samoin säilytysrasiat ovat Tupperwarea ja pakastuspussit Minigrippejä, vaikka halpahallista olisin ne ostanut.

Suomalaisissa rikosromaaneissa ja -ohjelmissa raadot noutaa lähes aina (hautaustoimisto) Mononen. Harjunpään Timpan seikkailuistakohan se on alkanut vai onko sille joku muukin peruste, sillä ei kai nyt jokaisessa kaupungissa ole herra Monosen sivuliikettä?
 

scholl

Jäsen
Itse olen ollut siinä käsityksessä, että Hilti tekee ainoastaan naulapyssyjä.
Enkä ole edes tietoinen, että naulapyssyjä olisi muun merkkisiä. Tosin olen myöskin luullut, että ihmiset puhuvat kyllä naulapyssyistä, eikä Hilteistä.
 

scholl

Jäsen
Suomalaisissa rikosromaaneissa ja -ohjelmissa raadot noutaa lähes aina (hautaustoimisto) Mononen. Harjunpään Timpan seikkailuistakohan se on alkanut vai onko sille joku muukin peruste, sillä ei kai nyt jokaisessa kaupungissa ole herra Monosen sivuliikettä?


Ehkä joskus ennen ei ollut muita hautaustoimistoja kuin Mononen. Sehän on kuitenkin 90v vanha.
http://www.hautaus-mononen.fi/
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olen ollut siinä käsityksessä, että Hilti tekee ainoastaan naulapyssyjä.
Enkä ole edes tietoinen, että naulapyssyjä olisi muun merkkisiä. Tosin olen myöskin luullut, että ihmiset puhuvat kyllä naulapyssyistä, eikä Hilteistä.

Tarkotatko nyt naulapyssyllä esim. rullapyssyä tai runkonaulainta?
Vai sitten tätä "Hiltiä", joka on siis panosnaulain, jolla ammutaan mm. betoniin?

Sencon on yleensä nää naulaupyssyt jotka toimi paineilmalla(Kompura ja letku yhdistelmä)
Sitten taas Paslode, eli impussinaulain on letkuton naulapyssy. Toimii kaasulla ja akulla.

Sitten tota iskuporakoneen käyttämistä yleensä tupataan sanomaan vaan "roppaamiseks"

Edit. Nämä siis omia havaintoja, en tiiä miten nimet ja yleismerkit menee muaalla päin suomea)
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Rauhoittavia lääkkeitä kutsutaan usein tuotemerkistä piittaamatta pameiksi. "Pamit" lienevät saaneet nimensä Diapamista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei tässä sitä haettu. Hiltillähän on vaikka mitä työkaluja, mutta ei kukaan kutsu esimerkiksi normaalia porakonetta Hiltiksi, jos se on joku muu merkki.

Kyllähän piikkauksen ja sähkötoimisten piikkauskoneiden yhteydessä kuulee puhuttavan "hiltistä", mutta vain jos koneen merkki ei ole tiedossa tai se todella on Hilti. Jos kesähessulla on Milwaukee kädessä, niin ei se sitten enää hiltillä vetele just sitä väärää seinää.

Panosnaulaimia voidaan kutsua "hilteiksi", mutta eipä niitä hirveästi taida olla muita tarjollakaan Suomessa.

No joo, tällä perusteella kaikkia impulssinaulaimia kutsutaan "paslodeiksi", kun ei niitäkään taida muita olla.

Kosan eli sellainen kannettava kaasupoltin on aika vakiintunut termi, ja taitaa olla kuitenkin tuotemerkki tai jopa yhtiön nimi.

Joskus kuulee pöytäsirkkeleistä puhuttaessa käytettävän vaan nimitystä "elu", mutta ei se nyt mikään käsite ole (paitsi laadullisesti).

Raksasanastossa näitä olisi varmaan paljon enemmänkin.
 

Hevosmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ehkä joskus ennen ei ollut muita hautaustoimistoja kuin Mononen. Sehän on kuitenkin 90v vanha.
http://www.hautaus-mononen.fi/
Yhteystietojen mukaan yritys toimii kuitenkin vain pääkaupunkiseudulla, joten Koskisen Sakari ei ole voinut Hervantaan pyytää kyseistä arvostettua ja pitkäikäistä Monosta, vaan jonkun muun hautausurakoitsijan.

Mononen on siis yleistynyt, ainakin 2000-luvun rikoskirjallisuudessa, tarkoittamaan hautaustoimistoja.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Melkein mikä tahansa ruuanvalmistuksessa käytettävää konetta kutsun nimellä Moulinex. Samoin säilytysrasiat ovat Tupperwarea ja pakastuspussit Minigrippejä, vaikka halpahallista olisin ne ostanut.
Jep mutta sauvasekoitin on aina Bamix
 

Swift

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Philadelphia Eagles, Flyers
En tiedä, onko jo tullut, mutta pumppukärry ainakin meidän myymälävarastossa on ROCLA, vaikkei se olisikaan ROCLAn valmistama.
 

Rocco

Jäsen
Kosteusvoide on aika usein pelkkä Nivea.

Liukuvoide on aika usein pelkkä Glid.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös