Toroidion – Suomen uusi Nokia, vaiko vain rahakas patentti?

  • 7 654
  • 24

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Ryhmä suomalaisia eri alojen nörttejä pistivät viisaat päänsä yhteen ja kehittelivät sähköauton. Pääsuunnittelijana toimii Pasi Pennanen, joka on aiemmin muun muassa suunnitellut autoja Jaguarille.

Pennanen kertoi viime vuonna Arto Nybergin haastattelussa, että heidän kehittämänsä uusi sähköautoteknologia olisi tulevaisuudessa käytettävissä minkä tahansa kokoluokan kuljettimissa, pienistä kopeista raskaisiin kuorma-autoihin. Ja kaveri itsevarmasti oli sitä mieltä, että heidän patentoimansa tekniikka tulee mullistamaan koko alan.

Tästä uudesta tekniikasta ei ole herunut tietenkään vielä mitään speksejä. Kuitenkin ovat mielestään varmoja, ettei heidän patenttiaan voida kiertää.

Viime vuonna esittelivät Toroidionin konseptiauton, jonka teho on yksi megawatti, eli noin 1360 hevosvoimaa. Jokaisella pyörällä on oma moottorinsa.

Nyt autolla on tehty testiajot radalla ja ilmoittavat auton kiihtyvän nollasta neljäänsataan kilometriin tunnissa yhdessätoista sekunnissa. Auton käyttösäde olisi tällä hetkellä noin 500 kilometriä.

Vapiseeko Tesla? Onko Toroidion Suomelle uusi Nokia? Vai myykö paja koko patentin jollekin nykyiselle suurelle, ottaa rahat pois kuljeksimasta ja Suomi maana jää kaikesta hyvästä paitsi?

Pennanenhan on oman lukemani mukaan kohtalaisen myönteinen ajatukselle, että mahdollinen sarjavalmistus niin konseptiautolle kuin tulevillekin malleille tapahtuisi Suomessa. Mutta tämä taitaa kuitenkin olla melko kaukainen haave?

Ajatuksia asiasta? Jatkoaikahan on täynnä tekniikan miehiä.

Ohessa pari aiheeseen liittyvää linkkiä:

Concept car - Toroidion

Toroidion (@Toroidion) | Twitter

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaisesta-superautosta-paljastui-lisaa-ihmeita/X2ABFPPR

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/toroidion-pyrkii-autokauppaan-kahdessa-vuodessa/KDKgT8xT
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minusta suoritusarvot on ihan liian kovat, vaikka tuo kiihtyvyys. 0-400kmh 11 sekuntia on ihan uskomaton veto ns. katulaillisella autolla. Kun miettii että ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, ja katurenkaiden pito ei voi riittää pienissä nopeuksissa niin aika sanattomaksi vetää. Joku nitro-dragsteri menee kovempaa mutta onhan niissä ominaisuudetkin erilaiset.

Jos tuon kiihtyvyyden pilkkoo osiin niin:
0-100 on hankala mennä paljoa alle 3 sekunnin koska käytettyjen renkaiden pito ei riitä, ehkä 2,5sekuntia minimissään?
100-200 voi mennä tehokkailla peleillä jopa nopeammin kuin edellinen, mutta noilla tehoilla joku 2 sekuntia voi olla mahdollista
200-300 nyt alkaa jo ilmanvastus tuntumaan, pakko mennä hitaammin kuin edellinen
300-400 nyt se vasta tuntuukin ja vaaditaan tolkuttomasti lisää voimaa ja silti kiihtyvyys hidastuu huomattamasti, silti tämäkin väli pitäisi mennä alle kolmen sekunnin.

Haluaisin kyllä nähdä tuon kiihdytyksen kuvaajassa siten, että näkyy nopeus ja matka, sekä nopeus ja aika.

Joko täysin ilmiömäinen tekninen harppaus tehty tai sitten sunnycarcenter-osastoa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
En ole ihan vielä päättänyt, että onko tää ihan oikeasti kova juttu vai vähän sellainen scc-tyyppinen kylähullu/keksijäpelle-viritys.
Tää video oli niin kotikutoinen, ettei se ainakaan hälventänyt epäilyjäni, vaikka periaatteessa tuossa olisi voinut olla mahdollisuus saada koko autoilevan maailman huomio (edes yhden youtubekatselun ajaksi, nyt katseluja joku 70000):Toroidion 1MW Concept car on the road - YouTube

Ja se on myös sanottava, että itse auto on valitettavan ruma. Takana on tiettyä, mutta ei kovin tyylikästä yritystä, mutta etupäästä tulee lähinnä mieleen joku 90-luvun lopun Lotus tai japanilainen hirvitys.

Mutta olisihan se hienoa jos tuosta jotain tulisi, ja että siitä olisi Suomellekin uudeksi Nokiaksi niin pitäisi tekaista tietysti malli myös keskiluokalle.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Mutta olisihan se hienoa jos tuosta jotain tulisi, ja että siitä olisi Suomellekin uudeksi Nokiaksi niin pitäisi tekaista tietysti malli myös keskiluokalle.
Olen itse ollut siinä käsityksessä, että näitä karvalakkimalleja firma kyllä ryhtyy vääntämään aikanaan, jos vain homma etenee kuten ovat tahtoneet. Tällä konseptiautolla kaiketi vain tahdotaan herättää ensin huomiota ja esittää tekniikan ylivoimaa?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Minusta suoritusarvot on ihan liian kovat, vaikka tuo kiihtyvyys. 0-400kmh 11 sekuntia on ihan uskomaton veto ns. katulaillisella autolla. Kun miettii että ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, ja katurenkaiden pito ei voi riittää pienissä nopeuksissa niin aika sanattomaksi vetää. Joku nitro-dragsteri menee kovempaa mutta onhan niissä ominaisuudetkin erilaiset.

Jos tuon kiihtyvyyden pilkkoo osiin niin:
0-100 on hankala mennä paljoa alle 3 sekunnin koska käytettyjen renkaiden pito ei riitä, ehkä 2,5sekuntia minimissään?
100-200 voi mennä tehokkailla peleillä jopa nopeammin kuin edellinen, mutta noilla tehoilla joku 2 sekuntia voi olla mahdollista
200-300 nyt alkaa jo ilmanvastus tuntumaan, pakko mennä hitaammin kuin edellinen
300-400 nyt se vasta tuntuukin ja vaaditaan tolkuttomasti lisää voimaa ja silti kiihtyvyys hidastuu huomattamasti, silti tämäkin väli pitäisi mennä alle kolmen sekunnin.

Haluaisin kyllä nähdä tuon kiihdytyksen kuvaajassa siten, että näkyy nopeus ja matka, sekä nopeus ja aika.

Joko täysin ilmiömäinen tekninen harppaus tehty tai sitten sunnycarcenter-osastoa.
Tunti 11 sekuntiahan siinä luki 0-400 kiihtyvyydeksi.

Uudessakaupungissahan on autotehdas jossa ainakin luulisi olevan mahdollisuus sarjatuotantoon. Rahastahan se vain on kiinni.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Uudessakaupungissahan on autotehdas jossa ainakin luulisi olevan mahdollisuus sarjatuotantoon. Rahastahan se vain on kiinni.
Rahastahan se on kiinni. Ja veikkaisin, että rahoitusta tällä haetaan kuumeisesti.

Mietityttää tässä projektissa toki se, että vaikka olisikin mullistava moottoriteknologia, mites sitten kaikki muu tilpehööri, joita nykyaikaisessa autossa on oltava? Esim. kaikenmaailman elektroniset turva- ja lisälaitteet. Näitähän on lukemattomia määriä, joita on nykyään halvankin hintaluokan perusautossa.

Ostaako Toroidion näihin käyttöoikeuden valtavirran autonvalmistajilta? Miten paljon näitä voi itse kehittää? Ja jo patentoidut systeemit sitten rajoittavat omaa kehittämistä suuresti. Luulisi, että isot autonvalmistajatkin hankkivat joitakin systeemejä toisiltaan? Rahahan siinä vain sitten vaihtaa omistajaa.
 
Veikkaan, että ruotsalais-kiinalainen National Electric Vehicle Sweden, siis SAABin sähköautoja valmistava jäämistö, voisi olla potentiaalinen kumppani tuon puuttuvan tekniikan haalimiseksi. Mikäli siis meinaavat ryhtyä autotehtaaksi, eivätkä vain varusta kaikkia maailman sähköautoja tällä omalla mullistavalla moottorillaan. Tuolla ex-saabillahan on 150 000kpl 9-3 -malliin perustuvan sähköauton tilaus (11 mrd e) vetämässä Kiinaan...
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eiköhän nämä autojen automatiikat tule jostain Boshilta tms. valmistajalta. Ei kai noita muutenkaan autotehtailijat itse pääsääntöisesti tee.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
"Upcoming
12. November 2015, SLUSH 2015"

Noin lukee tuossa ensimmäisessä linkissä. En edes viitsi tutustua enempää aiheeseen (vaikka nyt ideana ihan lupaavalta vaikuttaakin) kun ei alkeellisia asioita tehdä oikein (eli päivitetä kotisivuja).
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ketä oikeasti kiinnostaa auton teho, kiihtyvyys tai huippunopeus?

Sähköauton, mieluimmin sähkökuorma-auton käyttösäde 25 asteen pakkasella on minusta paljon oleellisempaa.
Ja latauksen nopeus.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Ketä oikeasti kiinnostaa auton teho, kiihtyvyys tai huippunopeus?
Satoja tuhansia euroja maksavan superauton ostajaa? Vai oliko tää kompa?
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Satoja tuhansia euroja maksavan superauton ostajaa? Vai oliko tää kompa?

Tietysti kehitys menee eteenpäin formuloidenkin kautta, mutta mietin vain ostajapotentiaalia. Arabi haluaa melua myllyyn.
Vaikka irtonaista fyffeä olisi, niin en supersähköautofirmaan sijoittaisi ellei siinä olisi kehitysnäkymiä myös massojen liikuttamiseen edullisesti.
 

Tuamas

Jäsen
Niin, siis koko tämän superautoprojektin idea on demota mullistavaa voimansiirtoratkaisua, joka tekijöiden mukaan on vallankumouksellinen ja skaalattavissa kaikkiin koko- ja teholuokkiin.

Itse superauto on lähinnä siis showcase, jonka myyntimäärät lienevät luokkaa peanuts ja ovat lähinnä mukava bonus.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Tietysti kehitys menee eteenpäin formuloidenkin kautta, mutta mietin vain ostajapotentiaalia. Arabi haluaa melua myllyyn.
Vaikka irtonaista fyffeä olisi, niin en supersähköautofirmaan sijoittaisi ellei siinä olisi kehitysnäkymiä myös massojen liikuttamiseen edullisesti.
No juu toki, mutta tässä vaiheessa kun on vasta tämä miltsin auto tulossa ja siitäkin vasta proto olemassa, niin 1MW ja 515km ovat aika vakuuttavat speksit, joilla luulisi sijoittajat saavan vakuutettua ettei range ainakaan lyhene jos tehosta otetaan 90% pois.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
No juu toki, mutta tässä vaiheessa kun on vasta tämä miltsin auto tulossa ja siitäkin vasta proto olemassa, niin 1MW ja 515km ovat aika vakuuttavat speksit, joilla luulisi sijoittajat saavan vakuutettua ettei range ainakaan lyhene jos tehosta otetaan 90% pois.

Mietin heittovuoron ja huomasin syyllistyneeni perisuomalaiseen nykertämiseen ja idean torppaamiseen. Hävettää.

Markkinat sikseen, ns. hulluja ideoita, hulluja insinöörejä ja tiedemiehiä maamme kaipaa. Rohkeutta yrittää, mieluimmin ilman valtion apua toki.
Vaikka projekti tai utopia osoittautuisi hudiksi, niin aina karttuu kokemusta, josta poikii uusia ideoita, joista poikii uusia ideoita, joista karttuu kokemusta...
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Niin, siis koko tämän superautoprojektin idea on demota mullistavaa voimansiirtoratkaisua, joka tekijöiden mukaan on vallankumouksellinen ja skaalattavissa kaikkiin koko- ja teholuokkiin.

Itse superauto on lähinnä siis showcase, jonka myyntimäärät lienevät luokkaa peanuts ja ovat lähinnä mukava bonus.

Näin juuri, tekijät haluavat protolla näyttää mihin tuo tekniikka kykenee. Tästä oli juttua Tekniikan Maailman loppukesän numerossa ja kyllä nuo tekijät ihan vakavissaan ovat tuon projektin kanssa. Hyvä uutinen.
 

BaronFIN

Jäsen
Formula E-sarjassa insinöörit näpertelevät aikamoisten teknisten ratkaisujen kanssa. Aika erikoista jos suomalainen insinööri olisi keksinyt jotain sellaista voimansiirtoon liittyvää mitä Formula E-sarjan insinöörit eivät olisi keksineet. Ja jos näin on, niin sitten on kyllä niin tiukat säännöt Formula E:ssä ettei sillä ole mitään tekoa uuden tekniikan kehittämisen kanssa vrt. Formula 1:n tekniset innovaatiot vuosikymmenten aikana.

Itse epäilen kuplaa tämän koohotuksen ympärillä vaikka toki toivoisin huikeaa teknistä edistysaskelta sähköautojen saralla.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Aika erikoista jos suomalainen insinööri olisi keksinyt jotain sellaista voimansiirtoon liittyvää mitä Formula E-sarjan insinöörit eivät olisi keksineet...

Itse epäilen kuplaa tämän koohotuksen ympärillä vaikka toki toivoisin huikeaa teknistä edistysaskelta sähköautojen saralla.

Eli siis käytännössä kyseenalaistat nuo testitulokset ja väität, että ovat valehdelleen koko homman?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
0-400kmh 11 sekkaan katurenkailla on niin kova veto että pakko olla skeptinen vaikka toimari sen omalla suulla sanookin. Onhan siinä tuplasti parempi tehopainosuhde kuin Koenigseggilla mutta varsinkin 300-400kmh vaiheessa ilmanvastus vaatii nimenomaan huipputehoa tolkuttomasti.

Toisaalta tehojakin kovemmat lukemat tuli väännöstä jotka ovat aivan toista luokkaa kuin millään muulla superautolla.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Eiköhän nämä autojen automatiikat tule jostain Boshilta tms. valmistajalta. Ei kai noita muutenkaan autotehtailijat itse pääsääntöisesti tee.
Edes BMW ei tee itse omia vaihteistojaan. Tuskimpa Troroidionkaan kovin montaa osaa itse veistelee ihan aluta lähtien pajupuusta. Alihankkijoiden osuus modernista autosta on helposti 80%. Toki saattavat hyvinkin tehdä emotehtaan täysin suunnittelemia osia. Toisaalta esim. Bosch pystyy tarjoamaan valmiit sähköjärjestelmät perusautoon. Pennasella saattaa olla vaikeuksia löytää alihankkijoita niin pienille sarjoille mitä ovat teettämässä.
Suhtaudun suurella varauksella Seppo Hovin näköisiin kikkarapäihin, mutta olen mielelläni väärässä. Välillä Pennanen on vastaillut hieman epämääräisesti kysymyksiin aikataulusta, mikä herättää epäilyksiä teknisistä tai taloudellisista vastoinkäymisistä.
 

Tuamas

Jäsen
Suhtaudun suurella varauksella Seppo Hovin näköisiin kikkarapäihin, mutta olen mielelläni väärässä. Välillä Pennanen on vastaillut hieman epämääräisesti kysymyksiin aikataulusta, mikä herättää epäilyksiä teknisistä tai taloudellisista vastoinkäymisistä.

Niin, tässä toki lienee se, että Pennasen päätavoite on ihan jossain muualla kuin siinä, että saavat muutaman sata noita Toroidoneja ulos.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Green Speed Fund Oy - Etusivu

Yleisöllä mahdollisuus sijoittaa. Kävikö niin, että isot rahoittajat kyseli tarkemmin tekniikkaa, patentteja tms ja vastaukset ympäripyöreitä kuten oli äskettäin aamu-tv:ssä, ja vetäytyivät, joten nyt kokeillaan naarata yksityisiltä rahat?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös