Tobias Salmelainen HIFK:n urheilujohtajana

  • 1 390 593
  • 8 211

Oliko valinta sopiva?

  • Kyllä

    Ääniä: 115 44,4%
  • Ei

    Ääniä: 37 14,3%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 107 41,3%

  • Äänestäjiä
    259
  • Poll closed .

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
@BOL , vedit mutkat suoraksi oikein kunnolla antaessasi ymmärtää, että jengi "vinkuisi" tai "marisisi" joka tapauksessa, teki Tobias mitä tahansa. Aivan tyhjästä temmattu ja vieläpä helvetin ylimielinen väite, jolla yrität asettaa itsesi muiden kirjoittajien yläpuolelle. Tätä kommentoin alunperin.

Mielestäni jengi on ollut aika kärsivällisiäkin nuoren urheilujohtajan kanssa, ainakin siihen suhteutettuna kuinka paljon paskaa Nybari sai niskaansa, mutta onko se ihme jos kannattajilla alkaa yksi kerrallaan menemään "vati nurin" kun muiden sekoilujen lisäksi Top3-pelipaikkaa on yritetty täyttää tuloksetta jo yli puoli vuotta samalla kun sisään pukkaa kaikenmaailman rotaatiojätkiä ja joukkue kyntää sääliviivan alapuolella? Kyllä se negatiivinen ilmapiiri on syntynyt ihan seurajohdon tekemisten ja tekemättä jättämisten seurauksena eikä sen takia, että tyhmät fanit sitä ja tätä.
 

444

Jäsen
Isossa kuvassa Salmelainen tekee ihan fiksuja juttuja. Esim. Koiviston sopimus on oikeasti hieno asia sen suhteen, miten HIFK on pelaajasta huolehtinut loukkaantumisen jälkeen ja tarjoaa nyt mahdollisuuden palata tuttuun joukkueeseen sille samalle paikalle kuin missä pelasi aiemmin syksyllä. Silloinhan ”Koivistolle on käyttöä, mutta Pitkänen on ihan turisti”-konsensus oli täällä aika vahva. Mitä muuta olisi pitänyt tehdä? Hankkia joku arpa ulkopuolelta? Sehän se fiksua olisikin ollut. Tällaiset ”HR-jutut” voivat jatkossa olla todella tärkeitä, kun pelaaja valitsee joukkuetta. Ja nimenomaan niiden VL-pelaajien kanssa, joiden palkoissa on se suurin laskemispaino.
Olen tästä kohdasta samaa ja eri mieltä. Olen samaa mieltä siitä, että on oikeasti hienoa, miten IFK on huolehtinut pelaajan kuntoutuksesta siitä huolimatta, että työsopimus päättyi. Tämä on varmasti hyvää mainosta, että omista pidetään huolta.

Mutta sitten se toinen puoli. 3 peliä Liigaa ja 4 CHL:ää, ja tähän kohtaan pitkä loukkaantuminen. Todettiinko oikeasti näiden 7 pelin (plus varmaan jotain harkkahöntsiä, en muista) jälkeen, että taso ei riitä? Try out olisi varmaan päättynyt loukkaantumisen aikana. Vai haluttiinko säästyä parin kuukauden palkanmaksulta purkamalla sopimus välissä ja tekemällä se taas uudestaan? Mun on nimittäin kovin vaikea uskoa, että kuntoutuksen aikana taso olisi muuttunut niin paljon paremmaksi, että hän toisi jotain sellaista, mitä aiemmin ei huomattu. Myönnän, että mulla on tässä kohtaa foliohattu aika tiukalla pään ympärillä, mutta jokin tässä yhtälössä ei täsmää.

Potentiaalia Koivistossa toki on enemmän kuin esim. Nykoppissa, mutta kun yläketjuihin ei ole asiaa ja alempiin riittää pelaajia jo muutenkin, niin vähän hassu signaus. Mutta ei tää homma tähän kaadu. Moneen muuhun asiaan kyllä, mutta ei yhteen jyrään.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässähän ei juurikaan ole ollut sinun mielestäsi siis turbulenssia ja säätöä tämän kuluneen alkukauden aikana?

Jatkoajassa on kyllä ollut, mutta onko joukkueessa? Jätän tästä spekuloinnista nyt peliesitysperseilyt pois tarkoituksella kokonaan, koska niihin ei UJ tai muu seurajohto pysty vaikuttamaan.

Olen siinä ymmärryksessä, että joukkuuen sisällä valmentajanvaihdos ei sen suurempaa turbulenssia aiheuttanut. Fanit reagoivat kyllä ja koska kaikelle halutaan aina löytää syy ja selitys, huonot peliesitykset oli helppo laittaa ilmoituksen piikkiin. Moni pahoitti mielensäkin Selinin puolesta. (0,5 turbulenssipistettä)

Lession poistuminen joukkueesta otettiin fanien keskuudessa suurella ihmetyksellä vastaan. Ihmettelin sitä ja ajankohtaa itsekin. Olen antanut itselleni kertoa, että syyt olivat taloudelliset. Olisin silti pitänyt hänet joukkueessa, mutta voi hyvin olla, että kokonaistilanne oli sellainen, että luopuminen oli lopulta järkevää. Ja Lessiohan teki nopeasti uuden sopimuksen, joten voi hyvin olla, että tilanteeseen ei oikeasti ole liittynyt missään muualla draamaa kuin fanien keskuudessa. (0,5 turbulenssipistettä)

Kapteenin kirje aiheutti täällä turbulenssia, pelaajat tuskin edes tietävät mistään kirjeestä. Jos media olisi tarttunut siihen, miksi faneille selitellään höpöhöpö-jutuilla huonoja peliesityksiä, tilanne voisi muuttua. Nyt(kään) siihen ei mikään media tarttunut. (0 turbulenssipistettä)

Salmelaisen esiintyminen mediassa on vähän kaksiteräinen miekka. Toisaalta en itse arvosta sitä, että mökötetään jossain piilossa ja vain murahdellaan medialle ja vastataan latteuksilla. Toisaalta en välttämättä myöskään pidä Salmelaisen jumppa-jutteluita hirveän arvokkaina. (0,5 turbulenssipistettä)

Eniten puhetta ja mediahypeä on aiheutunut huonoista peliesityksistä. Näin käy suurseurojen kohdalla aina, joten en pidä varsinaisena turbulenssina. Olen itse sitä mieltä, että nykyjoukkueella olisi pitänyt onnistua kairaamaan voitot valtaosassa hävityistä peleistä. Huomionarvoista on sekin, että HIFK on pelannut ”kovia” jengejä vastaan tuloksellisesti hyvin. En itse näe, että se Suomelan korvaaja olisi automaattisesti ratkaissut mitään.

HIFK:n mittapuulla turbulenssia on viime vuosiin verrattuna ollut varsin vähän. Toki viime vuodet muuten ovat olleet varsinaista turbulenssin kulta-aikaa. HIFK:ssahan on tiedottaja, joten hänen pitäisi, ja olisi jo pitänyt käydä Salmelaisen kanssa esiintymiseen liittyviä sudenkuoppia läpi. Tulevaisuudessa nämä ovat vältettävissä ja se pienentää turbulenssikerrointa. Vaarana on toki se, että haastatteluissa ei varsinaisesti sanota mitään, vaikka puhutaankin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@-Kantor- ei se nyt ihan tyhjästä temmattu väite ollut, koska osa tänne kirjoittajista lyö mielipiteensä lukkoon hyvin varhaisessa eikä vaihda sitä ikinä. Ei, vaikka faktat muuta kertoisivat. Kun olisi kehujen paikka, ei kommentoida mitään, koska väärässä oleminen on vaikeaa ja tapahtumat ovat menneet niin syvälle tunteisiin. En myöskään missään vaiheessa ole viitannut yhteenkään nimimerkkiin, vaan palstan vallitsevaan tilaan.

Kärsivällinen Salmelaisen kanssa? Nybondakseen verrattuna? Kyllä Nybondas sai olla rauhassa hyvin pitkään, kiitos Pentin poltettujen siltojen ja Kojon vuoksi. Nybondas sai paskaa niskaansa vasta muutaman viime vuoden aikana ja täysin aiheesta. Salmelainen on ollut nyt n. vuoden eikä ole vielä kasannut yhtään täysin omaa jengiä. Suomelan korvaajan hankkimatta jättäminen saa minun mielestäni liian suuret mittasuhteet kokonaisuudessa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että on ihan fine, ettei ykkössentteriä korvata lainkaan. Tästä ja ennen kaikkea liian kunnianhimoisesta hankintataktiikasta selvä miinuspiste. Onko nämä seikat nyt sitten niin isoja virheitä, että hänet voidaan tuomita jo nyt täysin nollatason tekijäksi? Minun mielestäni ei. Ei vielä. Ajattelin itse arvioida häntä tarkemmin vasta parin vuoden päästä, kun olen saanut riittävästi dataa myös hänen toimintatavoistaan Salmelaisen omissa sidosryhmissä. Jos on aihetta sivaltaa kunnolla ja tuomita, en pelkää sitä tehdä. Kun reaaliajassa kommentoi kovin ääripäisiä mielipiteitä, tulee helposti käännettyä rotsi aina sen mukaan mikä on vallitseva tila. Tuulareita on vähän vaikea arvostaa, mutta toki täällä palstallahan se nyt on se ja sama, mitä nimimerkit toisistaan ajattelee.

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että negatiivinen yleisilmapiiri johtuu ihan seurasta itsestään. Olen itsekin lopullisen kyllästynyt tähän keskinkertaiseen suorittamiseen monella eri saralla tässä seurassa. En itse kuitenkaan pidä Salmelaista syypäänä näihin fiiliksiin, koska tämä kyrsiintyminen on kytenyt pinnan alla jo vuosia. Kun seura ei oikein jaksa panostaa kaikkeaan, miksi fanin pitäisi jaksaa. Vaikka pelit menisi ihan miten tahansa, seura voisi silti yrittää pitää hyvää fiilistä yllä vaikka tekemällä erikoisjuttuja omista junnuista, taustatekijöistä, joukkueen muista työntekijöistä ja kaikesta sellaisesta, mistä fanille tulisi hyvä mieli ja mistä muistaisi, mistä tässä himmassa lopulta on kysymys. Tällaisia juttuja ei kuitenkaan näy eikä kuulu. Varmaan liian hankalaa ja työlästä.

Mutta ehkä tämä riittää tässä vaiheessa tästä aiheesta.
 

Dragan Dabic

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viime kauden perusteellahan IFK oli varmaan aika houkutteleva joukkue pelaajille. Jengi oli ilmiselvästi hyvin valmennettu, taisteleva ja hyvä henkinen. Tuleva mestari laitettiin välierissä tiukille. Lähtökohta oli että seuraavalla kaudella pienellä parantamisella ollaan yksi vahvimmista mestariehdokkaista.

Salmelainen tuli siis aika hyvään paikkaan eli mitään turbulenssia saati katastrofia ei ollut.

Nyt syistä jotka on moneen kertaan sanottu turbulenssia on saatu ja se on nimen omaan väärien päätösten ja/tai tekemättä jättämisten syy. Vai eikö seurahistorian pisin tappioputki ole kunnon turbulenssia? Vai mitä se turbulenssi on, jos ei surkeita peliesityksiä?

Huomionarvoista on sekin, että HIFK on pelannut ”kovia” jengejä vastaan tuloksellisesti hyvin. En itse näe, että se Suomelan korvaaja olisi automaattisesti ratkaissut mitään.

Kärppiä vastaan voitto ja tappio, Tapparaa vastaan voitto ja tappio, TPS:ää vastaan kaksi tappiota.

En nyt tota saldoa hehkuttaisi.

Ja mikäänhän ei automaattisesti ratkaise mitään.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Olen tästä kohdasta samaa ja eri mieltä. Olen samaa mieltä siitä, että on oikeasti hienoa, miten IFK on huolehtinut pelaajan kuntoutuksesta siitä huolimatta, että työsopimus päättyi. Tämä on varmasti hyvää mainosta, että omista pidetään huolta.

Mutta sitten se toinen puoli. 3 peliä Liigaa ja 4 CHL:ää, ja tähän kohtaan pitkä loukkaantuminen. Todettiinko oikeasti näiden 7 pelin (plus varmaan jotain harkkahöntsiä, en muista) jälkeen, että taso ei riitä? Try out olisi varmaan päättynyt loukkaantumisen aikana. Vai haluttiinko säästyä parin kuukauden palkanmaksulta purkamalla sopimus välissä ja tekemällä se taas uudestaan? Mun on nimittäin kovin vaikea uskoa, että kuntoutuksen aikana taso olisi muuttunut niin paljon paremmaksi, että hän toisi jotain sellaista, mitä aiemmin ei huomattu. Myönnän, että mulla on tässä kohtaa foliohattu aika tiukalla pään ympärillä, mutta jokin tässä yhtälössä ei täsmää.

Mulla ei ole foliohattua päässä, mutta ihmettelen samoin tätä keissiä ja jokin tässä yhtälössä ei minunkaan mielestä nyt täsmää. Ihmettelen itse kahta asiaa:

a) miksi pelaajan try out ei johda loppukauden sopimukseen, mutta loukkaantumisen vuoksi hänestä silti pidetään huolta try outin päättymisen jälkeen?

b) miksi kyseisen pelaajan try out ei ensin johda loppukauden sopimukseen, mutta noin 1,5 kuukautta myöhemmin pelaaja otetaan takaisin ja hänen kanssaan tehdään loppukautta koskeva sopimus? Onko hän mystisesti kehittynyt loukkaantumisesta toipuessaan ja sopimuksettoman tilan aikana.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
miksi kyseisen pelaajan try out ei ensin johda loppukauden sopimukseen, mutta noin 1,5 kuukautta myöhemmin pelaaja otetaan takaisin ja hänen kanssaan tehdään loppukautta koskeva sopimus? Onko hän mystisesti kehittynyt loukkaantumisesta toipuessaan ja sopimuksettoman tilan aikana.

Oisko ollu niin, että Selin ei käyttöä nähnyt ja kun Pikkaraisen ’tuleva ylennys’ julkistettiin näki hän miehen käyttökelpoisena? Pelkkä arvaus siis.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joukkue menee kovin ohueksi kun junnujen MM-skabat alkaa ja varmaan hetkeksi sen jälkeenkin, jos hyvin käy. Ehkä oli parempi ottaa tuttu kaveri (VL) kuin palkata tuntematon?
 

13lapa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salmelaisen arvioiminen on omasta mielestäni aika haastava tehtävä kannattajalle. Tällä hetkellä varmasti kaikki seurajohtoa, valmennusta ja pelaajia myöten vituttaa, ja vain harvoista asioista löytyy positiivista sanottavaa. Mielestäni huomioon otettava fakta kuitenkin on se, että Salmelainen on toiminut tehtävässään varsin lyhyen ajan, eikä kokonaan omaa joukkuettaan ole vielä voinut rakentaa(kuten @BOL ylempänä mainitsikin). Myös joukkueen materiaalilta on ennakkoon voitu odottaa enemmän (esimerkiksi CHL:ssä), joten valmennuksen ja ehkä myös pelaajien alisuorittamisen piikkiin voi jotain laittaa.

Tämä ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että Suomelan korvaajaa ei olla löydetty. Ollaan sanottu, että korvaajaa etsitään, mutta tulosta ei tule. Pelissä on ongelmia, joita yhden pelaajan hankkiminen ei varmasti ratkaisisi, mutta ei yhden pelaajan merkitystä voida myöskään aliarvioida (case Thorell ja Kangasniemi).

Itse annan Salmelaiselle vielä aikaa. Nuori mies, jolla on potentiaalia varmasti parempaan, ja joka ei ole saanut yhtään joukkuetta rakentaa itse alusta asti. Se että ykkössentteriä ei ole, on harmittava fakta, mutta sen kanssa joudumme nyt elämään, kunnes toisin tapahtuu. Fudujen antaminen välittömästi kuitenkin olisi mielestäni vain lapsellinen ratkaisu.

Ehkä se mitä yritän ja haluaisin eniten sanoa, että ei nyt puolin tai toisin kannata tehdä absoluuttisia mielipiteitä. Omasta mielestäni näistä asioista väitellessä asettaa itsensä hankalaan asemaan, jos on lukkoon lyöty näkökulma, jota ei suostu muuttamaan. Tämä (tässä kyseisessä esimerkissä) pätee niin Salmelaisen fanittajiin kuin vihaajiin. Sokeasti yhden mielipiteen puolella oleminen on helpompaa, mutta itse mieluummin antaisin edes mahdollisuuden todistaa että olen väärässä, ennen kuin huutelisin potkuja tai ylistyslauluja. Eri mielipiteitä saa (ja pitääkin) toki olla, mutta kaiken järjen rajoissa.

Huono tunnelma palstalla, hallilla tai fanien keskuudessa johtuu varmasti lukuisista asioista, eikä vähiten huonosta pelillisestä menetyksestä. Seuran sisäinen tekeminen on ärsyttänyt jo vuosia kannattajia, ja sen vuoksi on ymmärrettävää että nyt historian huonoimman jakson sattuessa syyttävä sormi osoittaa kohti kaikkea mahdollista. Itse kuitenkin uskon, että yksi fanien tärkeimmistä tehtävistä on osoittaa luottoa ja tukea seuraa kohti. Tällä en tarkoita, että kritiikkiä ei saisi heittää, vaan itse vain tykkään seuran takana seisovista kannattajista, jotka vaativat seuralta kunnioitusta ja tekemistä, mutta samalla arvostavat ja kannattavat seuraa vaikeinakin aikoina. Tämän takia arvostan suuresti mm. Atte-huutoja ja Hakametsään matkustaneita faneja. Hetkellä vallitsevien tunteiden kautta kun muodostaa absoluuttiset mielipiteet seurasta, UTJ:sta, pelaajista tai mistä tahansa, ei arvostus näiden mielipiteiden huutelijoita kohtaan ole kovinkaan korkealla jos tuulen suunta ja mielipiteet yhtäkkiä muuttuu. Väärässä saa toki olla, mutta ei mielellään jääräpäinen.

Ja ennen kuin joku väärinymmärtää, en tarkoittanut että nyt vain pitäisi Salmelaista tsempata, ja palstalla kaikkien pidellä vain peukkuja pystyssä kirkkaampaa tulevaa odotellen.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Joukkue menee kovin ohueksi kun junnujen MM-skabat alkaa ja varmaan hetkeksi sen jälkeenkin, jos hyvin käy. Ehkä oli parempi ottaa tuttu kaveri (VL) kuin palkata tuntematon?

Toisaalta kisat oli tiedossa jo silloin kun TryOut purettiin.
Todennäköiseti Salmelainen ei tuolloin vielä tiennyt ettei saa hankittua ykkössentteriä ja ei myöskään tiennyt ketkä kaikki lähtee kisoihin. Ehkäpä tuo erikoinen signaus selittyy noilla.
 

Vpiiroi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs,
Salmelaisen arvioiminen on omasta mielestäni aika haastava tehtävä kannattajalle. Tällä hetkellä varmasti kaikki seurajohtoa, valmennusta ja pelaajia myöten vituttaa, ja vain harvoista asioista löytyy positiivista sanottavaa. Mielestäni huomioon otettava fakta kuitenkin on se, että Salmelainen on toiminut tehtävässään varsin lyhyen ajan, eikä kokonaan omaa joukkuettaan ole vielä voinut rakentaa(kuten @BOL ylempänä mainitsikin). Myös joukkueen materiaalilta on ennakkoon voitu odottaa enemmän (esimerkiksi CHL:ssä), joten valmennuksen ja ehkä myös pelaajien alisuorittamisen piikkiin voi jotain laittaa.

Tämä ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että Suomelan korvaajaa ei olla löydetty. Ollaan sanottu, että korvaajaa etsitään, mutta tulosta ei tule. Pelissä on ongelmia, joita yhden pelaajan hankkiminen ei varmasti ratkaisisi, mutta ei yhden pelaajan merkitystä voida myöskään aliarvioida (case Thorell ja Kangasniemi).

Itse annan Salmelaiselle vielä aikaa. Nuori mies, jolla on potentiaalia varmasti parempaan, ja joka ei ole saanut yhtään joukkuetta rakentaa itse alusta asti. Se että ykkössentteriä ei ole, on harmittava fakta, mutta sen kanssa joudumme nyt elämään, kunnes toisin tapahtuu. Fudujen antaminen välittömästi kuitenkin olisi mielestäni vain lapsellinen ratkaisu.

Ehkä se mitä yritän ja haluaisin eniten sanoa, että ei nyt puolin tai toisin kannata tehdä absoluuttisia mielipiteitä. Omasta mielestäni näistä asioista väitellessä asettaa itsensä hankalaan asemaan, jos on lukkoon lyöty näkökulma, jota ei suostu muuttamaan. Tämä (tässä kyseisessä esimerkissä) pätee niin Salmelaisen fanittajiin kuin vihaajiin. Sokeasti yhden mielipiteen puolella oleminen on helpompaa, mutta itse mieluummin antaisin edes mahdollisuuden todistaa että olen väärässä, ennen kuin huutelisin potkuja tai ylistyslauluja. Eri mielipiteitä saa (ja pitääkin) toki olla, mutta kaiken järjen rajoissa.

Huono tunnelma palstalla, hallilla tai fanien keskuudessa johtuu varmasti lukuisista asioista, eikä vähiten huonosta pelillisestä menetyksestä. Seuran sisäinen tekeminen on ärsyttänyt jo vuosia kannattajia, ja sen vuoksi on ymmärrettävää että nyt historian huonoimman jakson sattuessa syyttävä sormi osoittaa kohti kaikkea mahdollista. Itse kuitenkin uskon, että yksi fanien tärkeimmistä tehtävistä on osoittaa luottoa ja tukea seuraa kohti. Tällä en tarkoita, että kritiikkiä ei saisi heittää, vaan itse vain tykkään seuran takana seisovista kannattajista, jotka vaativat seuralta kunnioitusta ja tekemistä, mutta samalla arvostavat ja kannattavat seuraa vaikeinakin aikoina. Tämän takia arvostan suuresti mm. Atte-huutoja ja Hakametsään matkustaneita faneja. Hetkellä vallitsevien tunteiden kautta kun muodostaa absoluuttiset mielipiteet seurasta, UTJ:sta, pelaajista tai mistä tahansa, ei arvostus näiden mielipiteiden huutelijoita kohtaan ole kovinkaan korkealla jos tuulen suunta ja mielipiteet yhtäkkiä muuttuu. Väärässä saa toki olla, mutta ei mielellään jääräpäinen.

Ja ennen kuin joku väärinymmärtää, en tarkoittanut että nyt vain pitäisi Salmelaista tsempata, ja palstalla kaikkien pidellä vain peukkuja pystyssä kirkkaampaa tulevaa odotellen.
Joo kyllähän kaikkien olisi hyvä vetää happea aina välillä.
Toisaalta fanina on myös oikeus elää tunteella mukana ja reagoida sen hetkiseen tilanteeseen.
Liigassa kun huonolla menestyksellä ei voita mitään parempia varausvuoroja tai IFK:n tilanteessa ei tarvitse säästellä rahaakaan "iskukautta" varten, niin huonoa menestystä ei voi koskaan perustella millään master planilla. Olemalla syksyllä sijalla 12 ei voi olla mitään tarkoitusta.

Silti uskon että Salmelainen voi vielä hyvinkin tehdä hyvää työtä, nyt on vaan alku ollut huono. Huono yksittäinen kausi voi aina tulla kenelle tahansa ja yksittäisen kauden tuloksia ei kannata ylikorostaa.
Ehkä se peli nyt alkaa lähteä taas uomiinsa.
 

Keskikalja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, CHICAGO BLACKHAWKS, Liverpool, Real Madrid
Joo kyllähän kaikkien olisi hyvä vetää happea aina välillä.
Toisaalta fanina on myös oikeus elää tunteella mukana ja reagoida sen hetkiseen tilanteeseen.
Liigassa kun huonolla menestyksellä ei voita mitään parempia varausvuoroja tai IFK:n tilanteessa ei tarvitse säästellä rahaakaan "iskukautta" varten, niin huonoa menestystä ei voi koskaan perustella millään master planilla. Olemalla syksyllä sijalla 12 ei voi olla mitään tarkoitusta.

Silti uskon että Salmelainen voi vielä hyvinkin tehdä hyvää työtä, nyt on vaan alku ollut huono. Huono yksittäinen kausi voi aina tulla kenelle tahansa ja yksittäisen kauden tuloksia ei kannata ylikorostaa.
Ehkä se peli nyt alkaa lähteä taas uomiinsa.


Tässä oli Vpiiroilta ihan hyvä kirjoitus. Omasta mielestäni (haluan kaikki nyt ja heti) ymmärrän molempien osapuolten näkemykset. Toiset (minä en kuulu niihin) haluavat pitkäjänteistä työtä. Ja toiset ( minä mukaan lukien) on kyllästynyt että aina on jotain helvetin projekteja. Ehkä sitten ens vuonna tai vuonna 2021. IFK on ollut niin sekaisin jo pidemmän aikaa, että ne muut on iloisia +kymmenen kauden välisistä mestaruuksista. Ja me muut halutaan olla aina top kolmosessa. Koska meidän resurssit antaa aihetta siihen. Mutta sitten taas tulee jotain ihme sähläystä, valmentaja ulos ja jne. Ja nämä (ei, en väheksy heitä) jotka haluavat sitä pitkäjänteistä työtä on sillä hetkellä oikeassa. Mutta kun katsoo Tapparaa tai Kärppiä, on sielläkin sekoiltu. Mutta aika äkkiä saatu homma raiteilleen. IFK oli 70luvun lopussa ja 80luvun alussa ihan kingi. Joo, oikein peli on muuttunut. Brändi. 1998. Eikös se ollut HPK:n joku kaveri kun sanoi että oli paskat housuissa kun tulivat lahdentielle ja kyltissä luki HELSINKI 30 km tai jotain? Miksi IFK ei herätä yhtä suurta "kauhua" nyt? Okei, vuoden 1998 jengi oli ihan huikea. Vuosi 2011, aika huippu tekijöitä. Mikä niistä teki voittajia? Valmentaja, utj vai IFK:laisuus? Vai se että joukkueessa oli johtaja? Ja kuka se oli? Kysymyksiä johon voimme kaikki keksiä omat vastaukset.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

Stigu

Jäsen
Toisaalta fanina on myös oikeus elää tunteella mukana ja reagoida sen hetkiseen tilanteeseen.
Hyvä kirjoitus kaikenkaikkiaan, tartun nyt vain tähän.

Fanien pitää nimenomaan elää tunteella ja reagoida on-linena, varsinkin täällä ATK:ssa. Itse en ainakaan halua lukea näitä "arvioin senjasen vasta X vuoden kuluttua". Perkele jos ei ole muuta kirjoitettavaa, niin jättäkää kirjoittamatta tai menkää politiikan ja liirumlaarumin jatkoaikaan. Vähän sama kuin taputtaisi tai kannustaisi jengiä vasta kauden viimeisen ottelun viimeisellä sekunnilla, kun tietää mikä on kauden loppusijoitus. Tai lottoaisi vasta sen jälkeen kun lottonumerot on arvottu. Tai arvioisi vasta omalla kuolinvuoteella, oliko hyvin vai huonosti eletty elämä. Fanituksessa on kysymys tunteesta ja ainakin omat tunteeni tapahtuvat välittömästi tässä ja nyt.

Ja tuohon Tobiakseen: Vaikka tämä kausi on mennyt aika persiillee jopa edeltäjän mittapuulla, niin kyllähän Tobias voi vielä onnistua, uskon että kysymys on pitkälti kuinka nopeasti oppii, mikä on kunnianhimo ja kuinka paljon pystyy/haluaa taistella sisäisiä voimia vastaan. Aikaa Tobiaksella on varmasti vuosia, en oikein usko että kenkää tulee kovinkaan helposti.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Myös joukkueen materiaalilta on ennakkoon voitu odottaa enemmän (esimerkiksi CHL:ssä), joten valmennuksen ja ehkä myös pelaajien alisuorittamisen piikkiin voi jotain laittaa.
Tuosta alla olevasta linkistä löytyy syyskuun alun Bolzano-matsin kokoonpanot. Eihän tässä nyt vain sekoiteta tällä hetkellä joukkueen vahvuudessa olevia pelaajia ja ottelun kokoonpanoja keskenään.

Matches

Muistetaan nyt seuraavat:
- CHL:ssä on neljä joukkuetta lohkossa
- kaksi menee jatkoon

Koska mukana oli myös kova nippu Ruotsista, oli tuo peli käytännössä voitettava, muuten menee vaikeaksi. Ja kun kokoonpanoa katselee niin en kyllä sanoisi että heittämällä 6-0 brändille. Itse asiassa, tuo HIFK:n nippu oli melko huono. Taitoa ei nimeksikään.

Kauden alussa (CHL:n alussa) joukkue oli todella vajaa.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Ensi kaudella Pikkaraisen astuessa vastuuvalmentajaksi oletan, että joukkue muovautuu paljon enemmän koutsin näköiseksi jengiksi kuin tällä kaudella (voiko olla edes Atun näköistä jengiä?) Pikkarainen koutsasi Salmelaista niin Jukureissa kuin Jokipojissa ja ainakin toisessa oli keskeisessä roolissa Tobiaksen sainaamisessa. Kenties taustalla on pientä kiitollisuudenvelkaa Salmelainen -> Pikkarainen, mutta uskon sen olevan enemmänkin etu kuin painolasti. Etu siis siinä mielessä, että jo ensikauden jengi, mutta etenkin sitä seuraava tulee olemaan kokolailla täsmäjoukkue pelaajatyypeiltään Pikkaraisen pelitapavaatimuksille ja yhteistyö toimii varmasti erittäin saumattomasti. Mikäli vanhat merkit pitävät paikkaansa Pikkarainen peluuttaa melko simppeliä ja suoraviivaista lätkää, joka Liigan erityispiirteet huomioon ottaen on mielestäni varsin tehokas pelitapa. Kun Pikkarainen -käsitykseni mukaan- ymmärtää (lätkäjätkien) ryhmädynamiikan päälle keskivertokoutsia enemmän ovat lähtökohdat suorastaan kohtuulliset ensi kautta silmällä pitäen.

Itse liputan sen puolesta, että koutsi ja utj rakentavat joukkueen pelitapa edellä yhteistyönä ja ovat samalla sivulla ylipäätään lätkästä ja siitä millaista kasvutarinaa haetaan sekä lyhyellä mutta etenkin pitkällä tähtäimellä. Siis oletuksena, että sama koutsi jatkaa useamman kuin yhdestä kahteen kautta.

Mulla on luottoa Tobiakseen. Se ei ole lätkäjätkä vaan poimuniskainen lätkäkarju Nybondakseen verrattuna. Ja se on -mun mielestä- just sitä mitä IFK tarvitsee. Siis myös pitkässä juoksussa.
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ensi kaudella Pikkaraisen astuessa vastuuvalmentajaksi oletan, että joukkue muovautuu paljon enemmän koutsin näköiseksi jengiksi kuin tällä kaudella (voiko olla edes Atun näköistä jengiä?) Pikkarainen koutsasi Salmelaista niin Jukureissa kuin Jokipojissa ja ainakin toisessa oli keskeisessä roolissa Tobiaksen sainaamisessa. Kenties taustalla on pientä kiitollisuudenvelkaa Salmelainen -> Pikkarainen, mutta uskon sen olevan enemmänkin etu kuin painolasti. Etu siis siinä mielessä, että jo ensikauden jengi, mutta etenkin sitä seuraava tulee olemaan kokolailla täsmäjoukkue pelaajatyypeiltään Pikkaraisen pelitapavaatimuksille ja yhteistyö toimii varmasti erittäin saumattomasti. Mikäli vanhat merkit pitävät paikkaansa Pikkarainen peluuttaa melko simppeliä ja suoraviivaista lätkää, joka Liigan erityispiirteet huomioon ottaen on mielestäni varsin tehokas pelitapa. Kun Pikkarainen -käsitykseni mukaan- ymmärtää (lätkäjätkien) ryhmädynamiikan päälle keskivertokoutsia enemmän ovat lähtökohdat suorastaan kohtuulliset ensi kautta silmällä pitäen.

Itse liputan sen puolesta, että koutsi ja utj rakentavat joukkueen pelitapa edellä yhteistyönä ja ovat samalla sivulla ylipäätään lätkästä ja siitä millaista kasvutarinaa haetaan sekä lyhyellä mutta etenkin pitkällä tähtäimellä. Siis oletuksena, että sama koutsi jatkaa useamman kuin yhdestä kahteen kautta.

Mulla on luottoa Tobiakseen. Se ei ole lätkäjätkä vaan poimuniskainen lätkäkarju Nybondakseen verrattuna. Ja se on -mun mielestä- just sitä mitä IFK tarvitsee. Siis myös pitkässä juoksussa.

Toivon tietysti aivan älyttömästi, että Tobbe osoittautuu lopulta meille hyväksi UTJ:ksi. Olisin kuitenkin toivonut aikas paljon parempaa sisääntuloa, eli niitä tärkeitä palasia jengiin + ja nopeaa reagointia alkukauden aikana (joukkueessa paljon ongelmakohtia), sillä nyt on jo saavuttamaton takamatka kärkikolmikkoon.

Pekka Tuokkola tulee kuukaudeksi Lukkoon tuuraamaan 20-vuotiaiden MM-kisoihin lähtevää Lassi Lehtistä.

Tämäntyylistä juttua tarkoitin.

Mutta täytyy luottaa siihen, että jatkossa menee huomattavasti paremmin! Tuo Pikkaraisen ja Salmelaisen yhteinen historia on kyllä ehdottoman hyvä juttu!
 
Viimeksi muokattu:

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Tobias. Tuskin sä näitä luet, mutta ei tätä pidä tehdä vaikeaksi.

Nyt jos tuntuu, ettei sitä veret seisauttavaa sentteriä löydy niin teet nyt loppukauden kattavan vuokrasopimuksen Ässien kanssa Kärjestä ja Salmisesta. He saavat rahaa ensi kauden rakennukseen eikä Kärjen ja Salmisen tarvitse kärsiä siellä kaaoksen keskellä.

Joku Salminen-Kärki-Nordgren voi olla jo ihan voittavaa kiekkoa pelaava kolmikko.

Ei tarvitse sitten hävetä, kun uuden flunssa- ja loukkaantumiskierteen takia pleijareita pelaa meidän Mestis-tason hankinnat Koivistot ynnä muut.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
@Postinjakaja Kolmen laitahyökkääjän ketju? Menee pelipaikaton lätkä ihan omaan lokeroon :)

Tuskin Ässät vielä tässä vaiheessa alkaa pajatsoa tyhjentämään, mutta siinä vaiheessa kun alkaa pitää olla Salmelaisen hereillä.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Ei kai kukaan oikeasti enää usko, että Tobiaksella olisi edes ollut mitään kuningasideaa? Kokematon nuori mies on yllätetty housut kintuissa ja esim. tämä Koiviston palkkaus kertoo tuskan määrästä, vanha sanonta "ruskaa pakkasella" on tähän aika osuva. Edelleen ihmettelen ajatuksia, että pitää antaa aikaa muutama vuosi. Yritysmaailmassa ei aikaa anneta vuosia, jos johtaja ei osaa tehdä oikeita päätöksiä, niin tulee uusi johtaja ja tekee niitä.

Mahdollisiin pleijareihin HIFK voisi tehdä siihen kolmannen erän nostatukseen uuden videon, jossa tanssitytöt jumppaavat Tobiaksen kanssa puolityhjässä jäähallissa ja Jukka Seppo tai Teppo Kivelä ovat mukana jumppatuokiossa. Salmelaisen luulisi uskaltavan nauraa itselleen ja ylipäätään myöntää epäonnistuneensa työssään kuluvalla kaudella.

Tämän vuoden puolella ei enää tule yhtään uutta pelaajaa, ehkä joku divarihaku paikkaamaan nuoria hyökkääjiä. Ensi tammi-/ helmikuussa ehkä 1-2 pelaajaa muista liigaseuroista, mutta kurssi ei enää siinä vaiheessa käänny. Kipinävartiot kannattaa siis unohtaa ja nakit syödä nyt vaikka Itsenäisyyspäivän juhlissa.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Eniten tässä vituttaa se, ettei edes yritetä reagoida puutteisiin annetaan laivan vaan seilata! Kyllä mä enemmän arvostaisin sitä, että aikoja sitten olisi maalivahti hommattu, kun nähtiin, ettei koppi tartu. Lessio olisi edes yritetty korvata ASAP, kun hänet potkittiin mäkeen ja sentteri hommattu sisään! kaikilla tiedossa ettei Suomelavol2:sta ole edes saatavilla! Nyt Tobias antaa itsestään paskanpuhujan kuvan, kun puhuu kaikenmaailman jumppaamisista. Tekisi edes jotain, silloin voitaisiin virheitä iskeäkkin harjoittelun piikkiin.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Eniten tässä vituttaa se, ettei edes yritetä reagoida puutteisiin annetaan laivan vaan seilata! Kyllä mä enemmän arvostaisin sitä, että aikoja sitten olisi maalivahti hommattu, kun nähtiin, ettei koppi tartu. Lessio olisi edes yritetty korvata ASAP, kun hänet potkittiin mäkeen ja sentteri hommattu sisään! kaikilla tiedossa ettei Suomelavol2:sta ole edes saatavilla! Nyt Tobias antaa itsestään paskanpuhujan kuvan, kun puhuu kaikenmaailman jumppaamisista. Tekisi edes jotain, silloin voitaisiin virheitä iskeäkkin harjoittelun piikkiin.

Juuri näin. Puhuttu paljon ykkössentterin korvaamatta jättämisestä, joka toki on perustavanlaatuinen ongelma ajaen ketjuhierarkiat kokonaisuudessaan epäbalanssiin, mutta yhtälailla pitää huomioida, että Lession potkuista on kuukausi aikaa, eikä korvaajaa ole vieläkään kuulunut. Oltiin kyseisestä pelaajasta mitä mieltä tahansa, niin hän sentään kykeni tekemään tulosta ja kuultuani potkuista olin 100-varma, että siellä on pakostakin joku "ei voitu kieltäytyä kun tuli tarjolle"-tason pelaaja tulossa tilalle. No eipä ollutkaan mikä tekee tästä penailusta entistä absurdimpaa. Eli siis tiedostaen tehtiin kädettömästä joukkueesta entistä kädettömämpi ja jalattomampi!

Hyökkäyksessä on tällä hetkellä kaksi luoviin ratkaisuihin kykenevää pelaajaa, jotka kannattelevat yksin omia kentällisiään. Molempien heistä poissaolot kuluvalla kaudella osoittavat väittämän täysin todeksi. No ok, jos luotetaan sinisilmäisesti siihen, että molemmat pysyvät loppukauden terveenä, niin meillä on kaksi tuloksentekoon kykenevää ketjua, mutta näiden kahden kentällisen jälkeen tulee aivan järkyttävän iso kuilu, jonka toisella puolella koohottavat Nykopp-Petrell -kaksikko sekä iso kasa muita jämäpelaajia. Tätä jämäpelaajien valtavaa armeijaa on nyt täydennetty kertaalleen pihalle laitetulla Koivistolla sekä 13. hyökkääjä Koulesilla vaikka jokainen näkee, että tämä joukkue kaipaa taitoa ja ratkaisuvoimaa eikä kilpailua rotaatioon.

Pakko pohtia ääneen, että onko joukkueenrakentamisessa tällä hetkellä minkäänlaista punaista lankaa? Se viesti, mikä tästä koheltamisesta välittyy toimiston seinien ulkopuolelle on, että homma on karannut lapasista jo aikoja sitten ja ne hanskatkin ovat päässeet hukkumaan Nordiksen jäteastiaan. Ei ihme, että jengillä alkaa mennä vati nurin tätä touhua katsellessa.
 
Viimeksi muokattu:

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
@Postinjakaja Kolmen laitahyökkääjän ketju? Menee pelipaikaton lätkä ihan omaan lokeroon :)

Tuskin Ässät vielä tässä vaiheessa alkaa pajatsoa tyhjentämään, mutta siinä vaiheessa kun alkaa pitää olla Salmelaisen hereillä.

Käsitykseni mukaan Kärki on keskushyökkääjä alunperin pelipaikaltaan. Ja on sitä ainakin pelaajaesittelyissä. mm. Liigan sivuilla.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Käsitykseni mukaan Kärki on keskushyökkääjä alunperin pelipaikaltaan. Ja on sitä ainakin pelaajaesittelyissä. mm. Liigan sivuilla.

Niin en osaa sitä sanoa, mutta jo alkukaudesta tutkin kuka siellä Ässissä pelaa keskellä ja Elite antaa kuvauksen LW/C joten siitä tein johtopäätöksen Kärjen olevan laitahyökkääjä joka pystyy pelaamaan keskellä. Ja lyhyen Google surveyn mukaan Kärjen ensisijainen pelipaikka on vasen laitahyökkääjä joka pystyy pelaamaan keskellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös