Tobias Salmelainen IFK:n urheilujohtajana

  • 1 362 603
  • 8 108

Oliko valinta sopiva?

  • Kyllä

    Ääniä: 115 44,4%
  • Ei

    Ääniä: 37 14,3%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 107 41,3%

  • Äänestäjiä
    259
  • Poll closed .

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
En jaksa edes sulle @Lemieaux vastailla kun teidän joukkiolle kaikki on paskaa kaikesta huolimatta.

Itse näen yleensä lasin puoli täynnä enemmin kuin puoli tyhjänä. Ja käyn hallissa, olen aina käynyt ja aina tulen käymään.

Et jaksa vastailla mutta vastaat silti? Ja ainoa mitä kirjoitat on paikkaansapitämätöntä vittuilua. Melko hienoa settiä. Älä silti leimaa ihmisiä tai ihmisjoukkoja jos et tiedä lainkaan heidän mielipiteistään. Ehkä jos lukisit viestini tajuaisit, kuinka väärässä olet.

Kaikki ei todellakaan ole paskaa. Sehän siinä juuri vituttaa, kun on niin paljon hyvää, mutta ei tajuta ettei se ihan riitä. Ei tajuta miten lähellä/kaukana ollaan laadusta, heitetään lonkalta tai stetson-harrison-hatusta ja vähän varastetaan, jätetään vajaaksi. Ja edelleen toistan varmaan kymmenennen kerran, ettei paremman vaatiminen ole lainkaan samaa kuin kitinä tai valittaminen.

Todellakin näen asiat optimistisuuden kautta. Uskon esim. että sekä IFK:lla että ihmiskunnalla on vielä tulevaisuus pelastettavissa. Se ei kuitenkaan onnistu niin, että vain istuu perseellään ja toivoo parasta.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Missä on sanottu, että Kölli Kortelainen nimenomaan oli loppukaksikossa toinen? Aika kovalta hakijaporukalta kuulostaa, jos näin tosiaan oli...
 
Suosikkijoukkue
IFK
Uskooko joku tosissaan, että 2kk scouttaamisen tulos on nimenomaan Kanki? Vai olisko mahdollista, että on selvitelty ja neuvoteltu ns.isompien nimien kanssa, sellaisten joista olisi iloa ensi kaudellakin? Ja kun sopivaa pelaajaa sopivaan hintaan ei ole löytynyt, on päädytty VUOKRAsopparilla varmaan ja kokeneeseen liigapelaajaan.

Uskon, että eeppisen pakin metsästys jatkuu edelleen, mutta vahvistusta pakistoon tarvittiin jo pari kk sitten joten päädyttiin tällaiseen joukkuetta nyt hyödyttävään, mutta ei ensi kaudella rasittavaan ratkaisuun. Viisasta, voisi joku ajatella.

Mä en näe Kangen hankintaa niin toivottamana kuin moni muu. Kokonaisuutena ajatellen voi osoittautua hyväksikin liikkeeksi. Tottakai minäkin olisin mieluummin nähnyt jonkun Charan tai Byfuglienin IFK-paidassa heti huomenna, mutta realiteetit taitavat vaan olla enemmän Kanki-tyyppisiä.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Uskooko joku tosissaan, että 2kk scouttaamisen tulos on nimenomaan Kanki? Vai olisko mahdollista, että on selvitelty ja neuvoteltu ns.isompien nimien kanssa, sellaisten joista olisi iloa ensi kaudellakin? Ja kun sopivaa pelaajaa sopivaan hintaan ei ole löytynyt, on päädytty VUOKRAsopparilla varmaan ja kokeneeseen liigapelaajaan.

Uskon, että eeppisen pakin metsästys jatkuu edelleen, mutta vahvistusta pakistoon tarvittiin jo pari kk sitten joten päädyttiin tällaiseen joukkuetta nyt hyödyttävään, mutta ei ensi kaudella rasittavaan ratkaisuun. Viisasta, voisi joku ajatella.

Mä en näe Kangen hankintaa niin toivottamana kuin moni muu. Kokonaisuutena ajatellen voi osoittautua hyväksikin liikkeeksi. Tottakai minäkin olisin mieluummin nähnyt jonkun Charan tai Byfuglienin IFK-paidassa heti huomenna, mutta realiteetit taitavat vaan olla enemmän Kanki-tyyppisiä.

Juuri näin. Kanki tuli mahdolliseksi hankkia tässä vaiheessa ja tämän profiilin puolustaja tarvittiin. Vahvistaa kyllä meidän tämänhetkistä alakertaa pelkästään sillä, että saadaan Salmela nakattua pienempään rooliin. Lisäksi tässähän on koko kausi toitotettu, että puuttuu A: kokemusta, B: johtajuutta ja C: puolustusosaamista oman maalin edustalta. Vaikkei kyseessä olekaan pelillisesti enää ykköskorin pakki, niin kukaan ei voi kieltää, etteikö noihin kolmeen kohtaan olisi saatu parannusta tämän hankinnan myötä.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salmelaiselle on ihan turha vaatia nyt potkuja, vaan vasta esim. 3 kauden jälkeen nähdään miten on onnistunut, mutta kyllä hänen toimintaansa saa kritisoida, jos aihetta on. Minusta tämä aika ei ole alkanut hyvin. Minulla oli kovat odotukset hänen suhteen ja alku on ollut pettymys.

Tässä varsin maltillinen näkemys, joka on helppo allekirjoittaa. Tuskin edes @jph27 voi sisimmässään myöntää, että ensimmäinen hankinta olisi mennyt läheskään nappiin. Salmelaisen ''katsellaan rauhassa sopivaa palasta'' muuttui lopulta parin kuukauden odottelun jälkeen puhtaaksi Nybari hankinnaksi. Tobbe olisi voinut ensimmäisellä hankinnalla heittää vahvan statementin, mutta se jäi tekemättä, ja ymmärrän jos fanit ovat pettyneitä (rajansa silläkin).

Herää toki kysymys, että oliko Tobbella edes fyrkkaa hankkia ketään 1.korin pakkia esim. KHL:stä, vai oliko rahaa juuri ja juuri Kankeen, joka kaikesta huolimatta tuskin maksaa 1.korin pakin verran. IFK:n talous on vakaalla pohjalla, mutta Valtaset ja kumppanit jotka ovat hyvin saaneet talouden kuntoon, katsovat pienetkin satsaukset pidempää aikaväliä silmällä pitäen, ja varmaan nimenomaan Atun toista kautta silmällä pitäen. On myös ristiriitaista, että monien negailijoiden mielestä tämän kauden mestaruustaisto on jo varmuudella hävitty, mutta silti pitäisi tehdä koviakin satsauksia, taloudellisen tappionkin uhalla.

E: Siirretty toiseen ketjuun, koska yritän välttää kirjoittamasta noihin turhiin ''Herra X:lle kenkää'' -ketjuihin.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On myös ristiriitaista, että monien negailijoiden mielestä tämän kauden mestaruustaisto on jo varmuudella hävitty, mutta silti pitäisi tehdä koviakin satsauksia, taloudellisen tappionkin uhalla.

En nyt tiedä olenko negailija, mutta ainakin minä kyllä ehdotin nimenomaan, että tällaisella välikaudella, kun koko ykköshyökkäyskenttä ja vähintään 2 pakkia pitäisi olla mallia "parempaa kuin nyt", mikäli mestaruudesta taisteltaisiin, Kankaanperän kaltaisten uransa loppua kohti pelaavien hankintojen sijaan voisi ajaa esimerkiksi Ulanderia sisään vakiokokoonpanoon ja peluuttaa niitä Kaskia ja Teppoja, jos heidät koetaan tulevaisuuden nimiksi. Ja jos hankintoja tehdään, niin sitten sellaisia, jotka ovat vahvistuksia vielä ensi kaudellakin.

No, tarvitaan sinne muitakin, ja vähän olen minäkin heltynyt, kun näin Kankaanperän haastattelun Uugen kanavissa: eihän hän näyttänyt yhtään huonovointiselta ja sitä paitsi, tilastot tuhoavat hyvän näkemyksen - ottanut tällä kaudella tosiaan aika maltillisesti noita tavaramerkkejään, eli turhia kakkosia (toki tarkistamaton fakta, luotan palstan kirjoittajaan).
 

Stigu

Jäsen
No, tarvitaan sinne muitakin, ja vähän olen minäkin heltynyt, kun näin Kankaanperän haastattelun Uugen kanavissa: eihän hän näyttänyt yhtään huonovointiselta ja sitä paitsi, tilastot tuhoavat hyvän näkemyksen - ottanut tällä kaudella tosiaan aika maltillisesti noita tavaramerkkejään, eli turhia kakkosia (toki tarkistamaton fakta, luotan palstan kirjoittajaan).
Niin, tämä kausi on ollut Kankaanperälle hieman kuin Jari Sillanpään uusi vuosi tähän mennessä: Kanki on pujahtanut kakkoselle vain neljä kertaa. On siellä tosin yksi vitonenkin. Enemmän meikäläistä huolestuttaa noi miinukset tältä ja viime kaudelta: yhteensä -9.

Mutta kun Tobiaksen ketjussa ollaan, niin otetaan hieman eilisiä sanoja takaisin. Tuo vuokrasopimus meinaa mitä luultavimmin sitä, että Kanki pelaa a) melko halvalla ja b) pelkästään tämän kauden. Siinä mielessä synninpäästö Tobiakselle, veikkaan että hän etsi myös ensi kauden sopimukseen sainattavaa pakkia, mutta ei tällaista löytänyt. Silti: kuudesta ensimmäisestä sainauksesta viisi on ns. omia poikia. Sovitaanko Tobias, että omat pojat oli sitten ensi kaudelle siinä? Tuolla ulkona on iso maailma täynnä toinen toistaan potentiaalisempia ja lahjakkaampia pelaajia.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
@Warrington En ole pettynyt. Itse o en aina pitäänyt Kankaanperästä pelaajana puutteista huolimatta ja näen IFK:n hyötävän tästä vuokrauksesta. Mielummin tälläinen kuin parin vuoden diilillä joku arpa. En näe mitä riskejä Kankaanperän palkkaus sisältää?

Salmelaisen edellisen päivän haastattelussa kyllä tuli ilmi ettei olle "rauhallisesti vaan katseltu". Voi olla, että Salmelaisella on kovat standardit kuka joukkueeseen tulee. Nyt sitten hankittiin vuokratyövoimaa kun mitat täyttäviä pelaajia ei löytynyt. Eikä se siitä rahasta ole kiinni, mutta eikö Salmelainen tullut juuri sitä varten, että näsitä ylihintaisista sopimuksista päästään eroon? Pidän sitä vain hyvänä asiana, että Salmelainen pitää kiinni omasta visiostaan eikä lähde laukkaamaan fanien toiveiden mukaisesti.

Salmelainen on monelle liian köykäinen nimi siksi tuo kenkää ketjukin nousi suhteellisen äkkiä pystyyn. Itse olen taas vakuuttunut, että ajan kanssa Salmelainen saa rakennettua jotain kestävää.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En nyt tiedä olenko negailija, mutta ainakin minä kyllä ehdotin nimenomaan, että tällaisella välikaudella, kun koko ykköshyökkäyskenttä ja vähintään 2 pakkia pitäisi olla mallia "parempaa kuin nyt", mikäli mestaruudesta taisteltaisiin, Kankaanperän kaltaisten uransa loppua kohti pelaavien hankintojen sijaan voisi ajaa esimerkiksi Ulanderia sisään vakiokokoonpanoon ja peluuttaa niitä Kaskia ja Teppoja, jos heidät koetaan tulevaisuuden nimiksi. Ja jos hankintoja tehdään, niin sitten sellaisia, jotka ovat vahvistuksia vielä ensi kaudellakin.

Tässä on hyvät pointtinsa. Kankaanperä tuskin tulee ensi kaudella jatkamaan, kun Finleyllä ja Varakkaalla on ensi kaudesta sopimukset. Teppo, Kaski ja Salmi ovat kaikki parantaneet peliään vastuun lisääntyessä viime kaudesta, ja rotaatiosta oikeastaan ainoastaan Salmela on sellainen, joka on jopa laskenut tasoaan viime kaudesta. Myös Ulander on parantanut peliään, ja tulee toivottavasti olemaan myös tulevien kausien kokoonpanoissa.

Toki nämä IFK:n jatkuvat loukkaantumiset, mahdollistavat hyvin myös noiden Teppojen ja Ulandereiden peluuttamisen. O'Connor tipahti TPS:ää vastaan, ja ilmeisesti ei ole selvitty pelkällä säikähdyksellä. Onneksi se Heiskanen palaa taas ensi viikolla. Eronen palaamassa helmikuussa, lähteenä Salmelaisen tämän viikon haastattelu IS:ssä.

E:
@Warrington En ole pettynyt. Itse o en aina pitäänyt Kankaanperästä pelaajana puutteista huolimatta ja näen IFK:n hyötävän tästä vuokrauksesta. Mielummin tälläinen kuin parin vuoden diilillä joku arpa. En näe mitä riskejä Kankaanperän palkkaus sisältää?

Aiemmassa tekstissäni en niinkään arvostellut itse Kankaanperää, vaan IFK:n pakiston tarvetta ja tilannetta koko loppukauden kuvassa. Kangen tyyliselle pakille oli selvä tarve, mutta meneekö sinusta Kanki hyvin Heiskasen pakkiparista isommillakin minuuteilla, esim. playoffeissa kovempia joukkueita ja pelaajia vastaan? Minä en näe Kankaanperää riittäväksi Heiskasen pakkipariksi, ja kun sitä ei ole Finley tai Varakaskaan, niin jonkinlaisen aukon näen IFK:n puolustavamman pakiston tasokkuudessa. Kankaanperä on ihan hyvä pari Eroselle/O'Connorille, mutta kuka tulee vetämään Heiskasen kanssa freshillä jalalla isompiakin minuutteja? Luultavasti menee osin vuorotteluksi. Vai odotatko edelleen yhtä 1.korin pakkihankintaa? Tuo ei vaikuta kovin realistiselta.
 
Viimeksi muokattu:

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Silti: kuudesta ensimmäisestä sainauksesta viisi on ns. omia poikia. Sovitaanko Tobias, että omat pojat oli sitten ensi kaudelle siinä? Tuolla ulkona on iso maailma täynnä toinen toistaan potentiaalisempia ja lahjakkaampia pelaajia.
Ottiatuota - onko mulla mennyt pari sainausta ohi? Engerenille, Nykopille ja Åstenille sorvattiin jatkot ja Kanki tuli varamiespalvelun kautta. Ketkä ne kaksi puuttuvaa on?

Seuraava projekti Tobiaksella voisi olla Varakkaan ”myyminen” tai vuokraaminen johonkin muualle, jos sillä saisi vapautettua rahaa uusiin hankintoihin.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tobias Salmelainen,

Nybondas on jättänyt sulle aika mukavan perinnön. Koitahan jaksaa, media tulee repimään näköjään kaiken mahdollisen irti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Pohdin Salmelaisen nimityksen aikoihin muistaakseni tässä ketjussa, kenelle Salmelainen raportoi ja vähän oudoksuin, miksi tätä ei silloin kerrottu. Varmaan on jo tietoa, kuka on Salmelaisen esimies - vai onko?
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Pohdin Salmelaisen nimityksen aikoihin muistaakseni tässä ketjussa, kenelle Salmelainen raportoi ja vähän oudoksuin, miksi tätä ei silloin kerrottu. Varmaan on jo tietoa, kuka on Salmelaisen esimies - vai onko?
Juuri tätä samaa mietin itsekin, kun luin tuota mtv:n Salmelaisen haastattelua. Lainaus tuosta jutusta:
Bäckströmin puheiden rivien välistä tuli käsitys, että Nybondas vaikuttaa edelleen taustalla asioihin. Onko teidän roolijakonne Nybondasin kanssa tällä hetkellä selvä?

– On, se on hyvin selkeä. Marraskuun 2. päivästä eteenpäin minä olen tehnyt kaikki ratkaisut, ja tulen tekemään tästä eteenpäinkin. Kaikki pelaajavalinnat, kaikki urheilutoimeen liittyvät asiat ovat minun ratkaisujani. Ei Nybondas ole millään tavalla yrittänyt ohjata tai ohjaillut minun ajatuksiani, vaan minulla on ollut aivan täysi työrauha päivästä yksi alkaen. Se on ehkä sellainen asia (väärinkäsitys), joka pitääkin korjata, koska se on hyvin selkeä. Minä olen töissä ja teen tätä duunia eikä kukaan muu.

Olin siinä käsityksessä, että Nybondaksesta olisi tullut joku strategisen urheilupuolen kehittäjä ja ns. ison kuvan piirtäjä. Kenties se urheilupuolen ylin johtaja??? Mutta näin ei kait sitten ole, jos hän ei ole mitenkään yrittänyt ohjata Salmelaista?
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Pohdin Salmelaisen nimityksen aikoihin muistaakseni tässä ketjussa, kenelle Salmelainen raportoi ja vähän oudoksuin, miksi tätä ei silloin kerrottu. Varmaan on jo tietoa, kuka on Salmelaisen esimies - vai onko?

Salmelaisen esimies on käsittääkseni IFK:n hallitus. Salmelaisella on n huomattavasti laajemmat valtuudet mitä Nybondaksella oli, siihen perustan käsitykseni.

@Sörsseli Kannattaa tutustua kuinka sidottu Nybondas on IFK:hon. Voidaan siirtää muihin tehtäviin, mutta ulso se ei lähde kuin itse. Siitä Rf:n tuki pitää huolen. Tavallaan myös "omistaa" Juniors Ry:n. On siellä hallituksen puheenjohtaja ja toiminnanjohtaja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ok @Sörsseli ja @jph27 ja toivotaan, että Nybondas ei ole esimies. Normaalisti Salmelaisen esimies olisi joko X tai toimitusjohtaja Valtanen, jolle hän raportoisi. Tällöin hänen asemansa olisi suoraan toimitusjohtajan alla. Jos hän raportoisi suoraan hallitukselle, sekin olisi mielenkiintoinen ratkaisu, ja siinä tapauksessa Salmelaisella olisi todella valtaa. Olisihan hän tavallaan samalla tasolla toimitusjohtajan kanssa. Tämä on ratkaisuna harvinainen, kaiketi kuitenkin jossain näinkin.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Salmelaisen esimies on käsittääkseni IFK:n hallitus. Salmelaisella on n huomattavasti laajemmat valtuudet mitä Nybondaksella oli, siihen perustan käsitykseni.

@Sörsseli Kannattaa tutustua kuinka sidottu Nybondas on IFK:hon. Voidaan siirtää muihin tehtäviin, mutta ulso se ei lähde kuin itse. Siitä Rf:n tuki pitää huolen. Tavallaan myös "omistaa" Juniors Ry:n. On siellä hallituksen puheenjohtaja ja toiminnanjohtaja.
Juu juu juu...Toivottavasti SalmelaINEN saa kokonaiskuvan paremmin haltuun kuin Nybondas. Nuot isommat valtuudet tietenkin auttavat tässä.
 
Viimeksi muokattu:

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ok @Sörsseli ja @jph27 ja toivotaan, että Nybondas ei ole esimies. Normaalisti Salmelaisen esimies olisi joko X tai toimitusjohtaja Valtanen, jolle hän raportoisi. Tällöin hänen asemansa olisi suoraan toimitusjohtajan alla. Jos hän raportoisi suoraan hallitukselle, sekin olisi mielenkiintoinen ratkaisu, ja siinä tapauksessa Salmelaisella olisi todella valtaa. Olisihan hän tavallaan samalla tasolla toimitusjohtajan kanssa. Tämä on ratkaisuna harvinainen, kaiketi kuitenkin jossain näinkin.

Jos Salmelainen raportoisi suoraan hallitukselle, niin hifk:lla olisi käytännössä kaksi toimitusjohtajaa. Jos taas raportoisi Nybarille, niin eikös Nybari olisi tässä kuviossa saanut hyvästä työstään palkinnon ja kohonnut hierarkiassa. No, oma arvaus että kukaan ei edes tiedä kenelle raportoi ja kuka on esimies...

Jos olisin hallituksessa niin Valtasen ja Salmelaisen armahtaisin ja kaikki loput potkisin *ittuun heti. Aikaa minuutti!!!
 

Meedio

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Atletico Madrid
Juu juu juu...Toivottavasti Salmela saa kokonaiskuvan paremmin haltuun kuin Nybondas. Nuot isommat valtuudet tietenkin auttavat tässä.

Toivottavasti siellä kuitenkin Tobberi on puikoissa eikä Salmela. Arvailujahan on vain kuka on UTJ:n esimies, missään tämä ei ole tullut julki. Nybaristahan piti tulla seuran kehityshankkeiden vetäjä, mitäköhän tuokin pesti sitten sisältää??
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Jos Salmelainen raportoisi suoraan hallitukselle, niin hifk:lla olisi käytännössä kaksi toimitusjohtajaa. Jos taas raportoisi Nybarille, niin eikös Nybari olisi tässä kuviossa saanut hyvästä työstään palkinnon ja kohonnut hierarkiassa. No, oma arvaus että kukaan ei edes tiedä kenelle raportoi ja kuka on esimies...

Jos olisin hallituksessa niin Valtasen ja Salmelaisen armahtaisin ja kaikki loput potkisin *ittuun heti. Aikaa minuutti!!!

Mitä jos onkin kaksi organisaatiohaaraa talous ja urhelupuoli, molemmat raportoivat hallitukselle. Talouspuolen johtajana toimii Valtanen ja urheilupuolen johtajana Salmelainen. Molemmille on omat mittarit millä tekemistä arvioidaan. Mihin väliin se Nybari kohosi? Käsittäkseni ei mihinkään. Rf:n kautta tulee hallilla näkymään Gardenin valmistumiseen asti.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kannattaa tutustua kuinka sidottu Nybondas on IFK:hon. Voidaan siirtää muihin tehtäviin, mutta ulso se ei lähde kuin itse. Siitä Rf:n tuki pitää huolen. Tavallaan myös "omistaa" Juniors Ry:n. On siellä hallituksen puheenjohtaja ja toiminnanjohtaja.

Tämä. Nybondas esittää olevansa omistaja olematta kuitenkaan omistaja. Ja miten HIFK:n junnuja voi kukaan omistaa? Eihän Helsingin IFK ole mikään Jokerit. Koko ry-kuvio on muutenkin niin sairas, että alkaa taas vituttaa koko touhu. Minkälainen ihminen esittää olevansa omistaja, kun ei oikeasti omista mitään? Ja tämä on seuralle ok? Ihmissuhde- ja ammattitaidot eivät riittäneet edustusjoukkueessa ja aikuisten maailmassa, joten paras paikka tehdä tulosta onkin juniorit? Ja tällä saadaan sakkaava junnutoiminta yhtäkkiä kuntoon ja tuottoisaksi? Voin kertoa, ettei saada, kun ei saatu hänen edelliselläkään yrityksellä.

Bäckströmin julkinen avautuminen oli aito hätähuuto seuran puolesta. Ongelmat ovat syvemmällä kuin Nybondaksessa tai hänen roolissaan, mutta siitä voi nyt aloittaa. Tässähän ne seuran arvot isketään silmille oikein kunnolla. Ja vain siksi, että ry on suurin omistaja.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bäckströmin julkinen avautuminen oli aito hätähuuto seuran puolesta. Ongelmat ovat syvemmällä kuin Nybondaksessa tai hänen roolissaan, mutta siitä voi nyt aloittaa. Tässähän ne seuran arvot isketään silmille oikein kunnolla. Ja vain siksi, että ry on suurin omistaja.

Viime keväänä muistaakseni kirjoitimme molemmat siitä, ettei toimintakulttuuri ja arvot ole kunnossa. Se ei ollut ensimmäinen kerta. Kiben ja monen muun kohtelu on saanut pitkän linjan kannattajien kulmakarvat kohoamaan jo moneen kertaan, mutta arvojen ja toimintakulttuurin kirkastaminen ei näköjään ole ollut ykkösprioriteetti.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viime keväänä muistaakseni kirjoitimme molemmat siitä, ettei toimintakulttuuri ja arvot ole kunnossa. Se ei ollut ensimmäinen kerta. Kiben ja monen muun kohtelu on saanut pitkän linjan kannattajien kulmakarvat kohoamaan jo moneen kertaan, mutta arvojen ja toimintakulttuurin kirkastaminen ei näköjään ole ollut ykkösprioriteetti.


Kyllä vain. Jos HIFK haluaa olla aidosti menestynyt organisaatio, sen pitää tehdä rohkeita päätöksiä ja uudistaa koko organisaatiota ihan oikeasti. Sinne ei voi omistajan mandaatilla jäädä henkilöitä, jotka eivät näitä arvoja edusta eikä tue. Virheitä tekee jokainen, mutta syystemaattinen väärien tai kyseenalaisten valintojen tekeminen ei ole enää yksittäinen virhe, vaan huonoa toimintakulttuuria. Ja johdon tehtävä on osoittaa, ettei sitä hyväksytä. Toistaiseksi on vain vaihdettu yksi henkilö ja sekin julkisen paineen vuoksi. Tämä henkilö kuitenkin jatkaa muissa strategisesti merkittävissä toimissa, joten millä tavoin organisaatio on osoittanut, ettei se hyväksy toimintatapoja?

Kiben kohtelu oli oksettavaa. Luttinen, heikoista peliesityksistään huolimatta, sai hyvissä ajoin tiedon, ettei ole käyttöä, millään ehdoilla. Eikä se Södenkään lähteminen nyt ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan mennyt. Sai toki jäähyväisottelunsa, mutta nämähän meillä osataan ja se onkin hienoa.

Kokeneita ja henkisesti kovia pelaajia kannattaa oikeasti kuunnella, ei vain kuulla, mitä he sanovat. Ottaa oppia niiltä, joilla on ammattitaitoonsa pohjautuen paras käytettävissä oleva tieto. Tämän HIFK on sujuvasti sivuuttanut.
 

scholl

Jäsen
Ok @Sörsseli ja @jph27 ja toivotaan, että Nybondas ei ole esimies. Normaalisti Salmelaisen esimies olisi joko X tai toimitusjohtaja Valtanen, jolle hän raportoisi. Tällöin hänen asemansa olisi suoraan toimitusjohtajan alla. Jos hän raportoisi suoraan hallitukselle, sekin olisi mielenkiintoinen ratkaisu, ja siinä tapauksessa Salmelaisella olisi todella valtaa. Olisihan hän tavallaan samalla tasolla toimitusjohtajan kanssa. Tämä on ratkaisuna harvinainen, kaiketi kuitenkin jossain näinkin.

Onhan urheilujohtajia sellaisiakin, jotka ovat myös hallituksen jäseniä. Kuten esim. Matthias Sammer oli Bayern Münchenissä. Oikea tapa rakentaa organisaatio on minusta sellainen, jossa on kaksi kaistaa: urheilupuoli ja talouspuoli. Molemmat osat raportoivat hallitukselle ja joissain tapauksissa molempien osien nokkamiehet voivat olla hallituksen jäseniä. Tosin Suomessa hallituksen jäsen on vähän erilainen. Johtuen siitäkin, kun täällä ei ole erikseen hallintoneuvostoa tuon tyyppisissä yrityksissä. Joka tapauksessa, sen pitäisi mennä niin, että urheilujohtaja raportoi hallitukselle, sillä jos hänelle annetaan noin iso vastuu, mitä tuossa Salmelainen antaa ymmärtää, niin silloin hänen pitää olla hallituksen alaisuudessa, jotta asioihin voidaan helpommin puuttua, jos ne alkavat mennä todella päinpeetä. Toisaalta Valtasella oli suuri rooli rekrytoinnissa, joten hallitus sitä ei ikään kuin hakenut sitä miestä, vaan toimitusjohtaja ja hän tuntui olevan hyvin pitkälti perillä siitä, mitä hakivat, joten uskon tilanteen olevan sellainen, että TS raportoi toimitusjohtajalle - erityisesti sen vuoksi, että Garden-hanke vie Everin ajan.

Ongelma hallituksen nykyisessä kokoonpanossa on se, että he ovat vähän sellainen laiskanpullea suomenruotsalainen herrakerho. Ei tule yhtään henkilöä sieltä mieleen, joka oikeasti haluaisi pärjätä urheilussa. Näin ollen jos heitä ei kiinnosta ja varsinkin jos urheilujohtaja on laitettu toimitusjohtajan alaisuuteen, niin on jotenkin vaikea ymmärtää, mikä oikeasti välttämättä muuttuisi niin kauan, jos tehdään kohtalaista taloudellista tulosta. Silloin ei tartte miettiä mistä kaivetaan rahaa. Päinvastoin voidaan maksaa osinkoa ja juoda kakkukahvit. Paljon on nyt sen varassa, kuinka kova jätkä Salmelainen itse on, koska mitään suurta persuksille potkijaa siellä ei ole. Jotenkin sitä toivoisi, että hallituksessa istuisi joku Kekäläisen tai Peltosen tyylinen henkilö tuomassa sitä urheilupuoltakin esille, mutta se on käytännössä mahdotonta, sillä syntyisi eturistiriitoja, kun he toimivat muualla jääkiekon parissa. Todennäköisempää on se, että keksivät pyytää Alex Stubbin kohta sinne hallitukseen, vaikka se jätkä on ihan luuseri luovuttaja urheilun suhteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös