En mä ainakaan mitä ohimenneiden nimiä odota. Tietenkään. Mutta kyllä mä odotan reagointia vielä tällä kaudella. Ja ymmärrän kyllä Garden-hankkeen tarpeellisuuden isossa kuvassa. Mutta sitä mä en ymmärrä, miksi maksavalle yleisölle edes tulee sellainen fiilis, että itse päätuote on vähän niin kuin sivutuote Garden-kuviossa. Kun mä en ole yksin ajatuksineni.
Hyvä puheenvuoro. Tähän kohtaan sanoisin: toinen puoli huutakaa meille. Eli: urheilupuolen osaajat ovat flopanneet, joten talouspuolen paino korostuu. Jos olisi tehty joka kausi miljoona turskaa, olisi voitu sanoa, että kaikki kusee tasaisesti. Nyt talous on mennyt hyvin ja urheilullisesti joka kaudelle on kuitenkin ollut käytettävissä vähintään top 3 pelaajabudjetti, monta kertaa jopa sarjan suurin, joten ei voida sanoa, etteikö olisi panostettu. Osaaminen ei ole osin riittänyt ja lisäksi seurassa ei ole voittamisen kulttuuria. Siinä mielessä Nybari-kortti katsottiin liian pitkälle.
Reagointia olisi toki pitänyt tapahtua. Minusta Salmelainen ei ole viestinyt tarpeeksi selvästi, mitä hän pyrkii tekemään. Häneltä ei toki odoteta vielä tällä kaudella suuria, mutta kyllä uuden johtajan pitäisi viestiä jonkinlaista tekemisen meininkiä ja tehdä asioita, vaikka se aiheuttaisikin alussa hieman taloudellista haittaa. Minusta oikea tapa olisi ollut korvata Laakso "kellä tahansa" ja sitten ilmoittaa, että pyritään sainaamaan vielä joku hyvä puolustaja verorajan jälkeen ennen siirtoikkunan sulkeutumista. Tämä jälkimmäinen kai nyt sit tulee tänään. Odotan Järvisen tasoista kiinnitystä. Turha hehkuttaa, jos tulee joku viiskymppinen eläkeläinen kuten Kanki the Jäähykuningas.
Minusta on väärin puhua, että Salmelaisen joukkue on kasassa 2019/2020 ja sitten vasta nähdään, miten hän on onnistunut. Jokaisessa organisaatiossa ja jokaisessa työpaikassa on olemassa olevia tekijöitä, mihin ei voi vaikuttaa ja pitää siis pelata niillä reunaehdoilla. Salmelaisella on hommat vastaanottaessaan ollut lähes vuosi aikaa ensi kauden alkuun. Vaikka siellä jatkuu sopimuksia vielä ensi kaudeksikin myös sellaisilla pelaajilla, jotka eivät pitäisi olla joukkueessa, niin se pitää hyväksyä ja rakentaa se muu joukkue niin hyvin kuin pystyy. Jos siellä on 25 jätkää, joista muutama alisuorittaa palkkaansa nähden, niin meillä on silti suurempi budjetti kuin muilla jengeillä rakentaa se muu porukka kunnolla. Sitä paitsi raha on sellaista, että sitä voi tehdä lisää. Ensi kaudella pitää olla jo sellainen joukkue, jolla taistellaan runkosarjan voitosta eli pelataan vähintään sillä tasolla heti kauden alusta alkaen, mitä Kärpät ja TPS ovat pelanneet tällä kaudella.
Gardenissahan HIFK olisi voinut vihdoin hakea uusia liiketoimintamalleja nykyisten rinnalle vaikka osaomistuksella hallin ravintolatoimintaa pyörittävässä yrityksessä, mutta ei. Sekin annettiin täysin ulkopuolisille. Samaa kuviota toistetaan kuin fanituotemyynnissä. ”Ei ole ydinosaamistamme”. Nyt hillot valuu muiden fikkaan ja näin jatkossakin.
Tämä on totta. Eikä kyse ole vain siitä, että rahat menisivät muualle, vaan siitä, että ne asiat tehdään tälläkin hetkellä päin persettä ja hyvin todennäköisesti jatkossakin. Fanituotemyynti ei ole vaikeata hoitaa itse paremmin kuin mikään tällä hetkellä toimiva toimija Suomessa tekee. Uusi halli tarjoaa mahdollisuuden useankin fanituotemyymälän rakentamiseen. NHL:stä tai vaikkapa niistä junnukisoista voi käydä ottamassa oppia. Lisäksi avaisin rohkeasti myymäliä kauppakeskuksiin. Esim. Makkaratalon alakerrassa on ollut ties kuinka kauan entinen Sedun baari tyhjänä. Jonkun tollaisen pienen tilan voisi vuokrata rohkeasti ja laittaa myyntiin perusvalikoima fanituotteita ja myydä samalla pääsylippuja otteluihin. Kohta HIFK olisi Kiinan ja Japanin suosituin lätkäjengi ja kaulaliinoja menisi kymmeniä tuhansia. Tavoite: lätkän muumi brändin tunnettuuden suhteen tai jotain vastaavaa. Matseihin tulisi turisteja jne. varsinkin sitten, kun on uusi hieno halli. Tämän lisäksi Twitterin, Facebookin ja Instagramin kautta pitää pystyä myymään tehokkaasti sekä lippuja että paitoja, kaulaliinoja (ei huiveja kuten hintit sanovat) ja lippiksiä. Uusia tuotteita pitää julkaista usein ja varsinkin sellaisia Limited edtioneita, jotka myydään loppuun muutamassa tunnissa. Sillä nostatetaan hypeä. Eikä tuotteet saa olla paskaa, vaan minimitaso pitää olla joku adidas niissä vaatteissa. Ei mitään jonkun nevöhöörd-merkin parin euron retaleita ollenkaan myyntiin.
Ravintoloiden suhteen toimisi samanlainen lähestymistapa, mitä esim. Pizzarium ja kumppanit ovat käyttäneet. Eli luodaan toimiva konsepti ja sitten otetaan enemmistöosuudella mukaan joku, joka osaa sen ravintolatoiminnan ja joka tuo suuren organisaation edut eli esim. Restamax, jos koetaan, ettei itse pystytä hoitamaan sitä alusta loppuun saakka. Kuitenkin ideana se, että hinnan päälle ei tarvitsisi laittaa HIFK-lisää, vaan otetaan tuloksesta se oma siivu. Silloin kannattajia ei kusetettaisi joka kerta, kun he menevät tiskille jotain ostamaan. Ei ole vaikeata käydä taas jälleen kerran Pohjois-Amerikassa ottamassa oppia, kun katsotaan millaisia nykyajan ravintoloiden ja kioskien sportfasiliteeteissä kuuluu olevan. Uusi Mercedes-Benz Stadium Atlantassa on hyvä esimerkki uudesta ajattelusta. Sen sanotaan olevan ensimmäinen stadion maailmassa, joka tarjoaa faneille paitsi hyvät tarjoilut, niin kohtuuhinnatkin. Vesipullo, cokis, hodari tai popcorn 2 dollaria, pizzaslice tai nachot 3 dollaria, oluttuoppi 5 dollaria jne. Allianz-Arenasta Münchenistä voisi ottaa oppia siitä Erlebnisweltistä. Matseja on stadionilla vain kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa, mutta siellä on joka päivä jotain. On kokoustiloja yrityksille ja lisäksi tosiaan Erlebnisweltissä reilu 3000m2 tila, jossa voi järjestää mitä vain. 500 hengen syntymäpäivät tai häät, isoja firmapresentaatiota tai mitä vain puitteissa, jossa seinillä on historian varrelta tähtipelaajien kuvia. Se on valtava määrä liikevaihtoa, mitä syntyy silloin, jos rakentaa stadionin ja pitää huolen, että sillä on käyttöä koko ajan, eikä vain silloin, kun sattuu olevan joku peli. Museo, fanikauppa, ravintolat ja kokoustilat pitäisi olla käytössä joka päivä ympäri vuoden. Sen lisäksi hallissa pitäisi järjestää maksullisia kiertokäyntejä. IT-firmojen kanssa pitäisi tehdä yhteistyötä, jotta se ostokokemus olisi sellainen, mitä tulevaisuudessa sen pitää olla. Pitäisi miettiä jo nyt jotain 2050-lukua. Miten tuotteet tilataan, miten ne maksetaan, mitä viihdepalveluita voidaan tarjota puhelimiin jne. Fasiliteetit pitää suunnitella niin, että ne toimivat myös tulevaisuudessa.
HIFK:n pitäisi ehdottomasti palkata henkilö, jonka tehtävänä olisi miettiä vain ja ainoastaan Gardenin tarjoamia mahdollisuuksia ja luoda sitä liikevaihtoa 2020-luvulle. Esim. Bayern Münchenin Vorstand sisältää puheenjohtaja Rummeniggen lisäksi henkilöt titteleillä: rahoitus ja controlling; markkinointi, sponsorointi, tapahtumat ja Arenan markkinointi sekä kansainvälistyminen ja strategia. Eli kolme henkilöä, joiden tosiasiallinen osaaminen on nimenomaan sen yrityksen kehittäminen. Uusi urheilutoimenjohtaja ei ole lainkaan hallituksen jäsen, koska eivät katsoneet, että olisi ollut tarjolla sellaista henkilöä, joka olisi ansainnut päästä sinne. Sen lisäksi Rummenigge ja seuran presidentti ovat itse urheilupuolen asiantuntijoita, joten ovat paljon mukana pelaajahankinnoissa. Kun katsoo HIFK:n organisaatiota, niin siellä on myyjiä vaikka kuinka helvetisti, muttei yhtä ainoata tyyppiä, joka kehittäisi yritystä kohti tulevaisuutta. En usko Rolleen markkinointopuolella, joten irtisanoisin hänet tai alentaisin hänet organisaatiossa ja palkkaisin hänen tilalleen sellaisen henkilön, joka vastaa markkinoinnista, fanituotemyynnistä ja muusta kaupallisuudesta nyt. Sen lisäksi palkkaisin henkilön, jonka tehtävänä on se 2020-luvun strategia. Hän tekisi hommia sekä HIFK:lle että Gardenille. Hänen palkkansakin voisi tulla molemmilta. Hän on se henkilö, jonka pitäisi reissata, ottaa selvää, mitkä ovat parhaimmat tavat toimia maailmalla tällä hetkellä seuran ja hallin suhteen. Verkostoitua, puhua ihmisille, oppia ja suunnitella yhteistyössä kaikenlaisten tahojen kanssa, miten tuo tulisi toteuttaa niin, että siitä tulee palveluiden osalta Euroopan paras halli valmistuessaan. Nyt HIFK on kuin joku takavuosien automyyjä. Hemmetisti yritetään kyllä tehdä kauppaa, mutta se on sellaista hullunhommaa. Raakaa työtä paita hikisenä, mutta vähän skeidaa hommaa ja tasoltaan vain välttävät tuotteet.