Tobias Salmelainen IFK:n urheilujohtajana

  • 1 365 256
  • 8 108

Oliko valinta sopiva?

  • Kyllä

    Ääniä: 115 44,4%
  • Ei

    Ääniä: 37 14,3%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 107 41,3%

  • Äänestäjiä
    259
  • Poll closed .

PPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Itkupoturaivari jolla yritetään vaikuttaa tulevaisuudessa tuomarilinjaan jotta Heiskasta kohdeltaisiin silkkihansikkain.

Joo, turhaa meuhkaamista Salmelaiselta. Hankkisi nyt vain niitä vahvistuksia ja antaisi pelaajien ja valmentajien huudella tuomareille.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Boldasin omasta mielestäni viestisi kaksi tärkeintä kohtaa. Jokaiselle on totta kai oikeus omaan mielipiteeseensä, mutta olet sinä kyllä hauska hahmo. :)

Noissa nimimerkin @Lemieaux haihatteluissa ei ole kyllä päätä eikä häntää. Ensinnäkin, sen olettaminen että Ramu vie meidät sekä välieriin että chl-jatkopeleihin on jo jonkinlaista lapsenuskoa. Ei paljon tarvitse todellisuutta tutkia, jotta voi moisen stigaukkoilun paikkansa pitävyyden hylätä. Sitten vielä "kymmenet tuhannet fanit", ei millään pahalla mutta todellisuus kutsuu.

Tuli mieleen, että työsulkukaudella 2004-2005 jengissä pelasi Olli Jokinen, Toni Lydman, Lasse Pirjetä, Jarkko Ruutu, Tomas Vokoun, ja kaiken huippuna Marek Zidlicky. Tuolla ymmärrettävästi olikin vaikutusta katsojalukuihin: keskiarvo oli noin 400 katsojaa suurempi kuin vuosikymmenen keskiarvo. Ei siis tunnu ihan uskottavalta, että jos jonkun Zidlickyn tasoisen staran ja kulttipelaajan vaikutus katsojamääriin on kenties 100-200, Ramstedt (joka ei ole edes erityisen pidetty fanien keskuudessa ikinä ollut) ylittäisi tuon.

Joku varmaan Lemieaux-logiikalla totesi työsulkukaudellakin, että Jokinen, Vokoun ja Zidlicky kaikella järjellä vievät IFK:n välieriin ja pidemmällekin. No eipä vienyt. "Mutta Ramu veisi, ihan varmasti, minusta tuntuu siltä niin vahvasti, että sen on oltava totta."
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Itkupoturaivari jolla yritetään vaikuttaa tulevaisuudessa tuomarilinjaan jotta Heiskasta kohdeltaisiin silkkihansikkain.
Silkkihansikkain ei tarvitse kohdella, Eemeli esimerkiksi taklasi puhtaasti ja kovaa. Hänelle pisteet siitä. Lennulle lampaanperse jatkotilanteesta.
Mutta tämä Kull...Pullin hakema alas suunnattu leikkurin hahmotelma olisi osuessaan aiheuttanut hyvin todennäköisesti polveen hittiä.
Kasparaitis, anyone....?
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Zidlickyn tasoisen staran ja kulttipelaajan vaikutus katsojamääriin on kenties 100-200,
Yhden kirjoittajan mielestä Marek Z. ei ole kulttipelaaja, eikä oikein kukaan muukaan, jos vaan osaa pelata, Kip Brennan ja Trevor Gillies varmaan sen sijaan ovat, koska eivät osaa, tämä vaan oma huomio.
Itse sen sijaan jaan varauksetta näkemyksesi Zetan suvereniteetista ja ajoittaisesta ihanasta asennevammasta, ja koen hänen olevan kulttipelaaja.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Vai kymmenissä tuhansissa. Omassa kuplassaan sitä luulee kaikenlaista, vaikka Ramu ei ole minkäänlainen kulttipelaaja. Jos noille tuhansille julistettaisiin ilosanomaa hänen paluustaan, niin useimmat ei edes tietäisi sen enempää kenestä on kyse. "Niin joo, se KHL-jamppa."

Yhtään kukaan ei lähtisi hallille erikseen sen takia vaan ne syyt miksi harvoin käyvät joskus menevät on jo lueteltu.

Edelleenkään en ole väittänyt, että Ramu toisi itsessään ne lisäkatsojat, vaan laajassa kannattajakunnassa nouseva mestaruushype, jonka osaltaan tuo hankinta katalysoisi. Mestaruususko tuo katsojia, huippulaadukas täsmähankinta jo valmiiksi kovaan hyökkäykseen toisi mestaruususkon. Toki se "terve Lakso" pitäisi myös hankkia vielä.

Kyllä yhtään kukaan lähtisi hallille mestaruususkon takia. Aika moni. Enkä sanonut, että kymmenet tuhannet virtaisivat hallille, vaan kymmenissä tuhansissa tulisi "oho, ollaanpas nyt tosissaan!" -fiilis, joka sitten realisoituisi siinä, että heistä pari-kolmesataa lisää lähtisi hallille per peli.

Boldasin omasta mielestäni viestisi kaksi tärkeintä kohtaa. Jokaiselle on totta kai oikeus omaan mielipiteeseensä, mutta olet sinä kyllä hauska hahmo. :)

Kiitos, kyllä olen mielestäni välillä ihan hauska, mutten tuossa viestissäni :) Ja @BigRedCat kuka meistä ei työsulkukadella 04-05 uskonut, että nuo huippuvahvistukset veisivät jengin vähintään finaaliin? Käsittämätöntä ylimielisyyttä, vakuumin imurointeja, huonoa tuuria ja ruudun pelleilyä, jotka johtivat vastakkaiseen lopputulokseen.

Tietenkään en voi tietää, olisiko Ramu juuri se puuttuva palanen joka toisi esim. finaalipaikan ja CHL-pelejä ensi kaudelle. Se on tietenkin vain mutua, mutta uskon että tappavalla ylivoimalla se finaalipaikka voisi onnistua ja ilman sitä saattaa välierätkin jäädä haaveeksi.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos, kyllä olen mielestäni välillä ihan hauska, mutten tuossa viestissäni :) Ja @BigRedCat kuka meistä ei työsulkukadella 04-05 uskonut, että nuo huippuvahvistukset veisivät jengin vähintään finaaliin? Käsittämätöntä ylimielisyyttä, vakuumin imurointeja, huonoa tuuria ja ruudun pelleilyä, jotka johtivat vastakkaiseen lopputulokseen.

Tietenkään en voi tietää, olisiko Ramu juuri se puuttuva palanen joka toisi esim. finaalipaikan ja CHL-pelejä ensi kaudelle. Se on tietenkin vain mutua, mutta uskon että tappavalla ylivoimalla se finaalipaikka voisi onnistua ja ilman sitä saattaa välierätkin jäädä haaveeksi.

Näinhän siinä kävi, mikä on omiaan osoittamaan etteivät yksittäiset nappulat ole mitään takeita menestyksestä, eikä heille pidä maksaa mottipäisiä sillä ajatuksella että he tullessaan takaavat menestyksen ja sen mukaiset tulot. Yhtenä keväänä Peltonen ja Granlund johdattivat huippujengin mestaruuteen ja seuraavana kesälomille puolivälierissä.

Yhtä lailla kun Ramun parhaan skenaarion lipputuloja huomioidaan, tulee huomioida sellaiset vaihtoehdot joissa hän loukkaantuu heti kättelyssä, on muuten vain huono, tai joissa muu joukkue pelaa päin persettä tai Atun sapluuna ei sovi Ramun luovuuteen tai lukemattomia muita epäonnismahdollisuuksia. Ei niitä Ramuun käytettyjä euroja saa takaisin toteamalla jälkikäteen, että "tietenkään en voi tietää" ja "kukapa ei olisi ajatellut".

Harmi että Ramu nyt ohi meni, sillä olisin keskustelun ollessa aikaisemmassa vaiheessa halunnut tietää vastauksen tähän: Kuinka todennäköisenä pidät IFK:n välieräpaikkaa Ramun kanssa ja ilman Ramua ja oletko valmis laittamaan omat rahasi tämän arviosi taakse vedonlyönnissä (kuten olet valmis laittamaan IFK:n rahat)? Valitettavasti tämä nyt jäi teoreettiselle tasolle.
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin herrat.

Nyt on sitten Tobiaksen ensimmäinen virallinen toimeksianto suoritettu (korjatkaa jos olen väärässä).

Atte Engren 1+1 jatkosopimus.
Thomas Nykopp 2v.
Micke-Max Åsten 3v.

Mitäs mieltä olette.

Itse ainakin diggaan vaikkakin nypsi hieman riski kun niin paljon ollut paskana.

Virallinen tiedote: TIEDOTE: Engren, Nykopp ja Åsten jatkosopimuksiin
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin herrat.

Nyt on sitten Tobiaksen ensimmäinen virallinen toimeksianto suoritettu (korjatkaa jos olen väärässä).

Atte Engren 1+1 jatkosopimus.
Thomas Nykopp 2v.
Micke-Max Åsten 3v.

Mitäs mieltä olette.

Itse ainakin diggaan vaikkakin nypsi hieman riski kun niin paljon ollut paskana.

Virallinen tiedote: TIEDOTE: Engren, Nykopp ja Åsten jatkosopimuksiin
Kumman optiolla toi Engrenin soppari on?

Itse olisin toivonut Engrenin kohdalla enemmänkin muotoa 2+1. ja siksi oletan että Engren itse ei halunnutkaan pidempää sopparia kuitenkaan, sillä vielä pitää avoinna tuon ulkomaille lähdönkö?

Siis tällä viittaan juurikin tuohoon aiemmin haastatteluissa esiin nousseeseen toiveeseen pitkästä sopimuksesta, joka ei nyt kuitenkaan toteutunut, mutta kumman toiveesta se oli kiinni?!
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kumman optiolla toi Engrenin soppari on?

Itse olisin toivonut Engrenin kohdalla enemmänkin muotoa 2+1. ja siksi oletan että Engren itse ei halunnutkaan pidempää sopparia kuitenkaan, sillä vielä pitää avoinna tuon ulkomaille lähdönkö?

Siis tällä viittaan juurikin tuohoon aiemmin haastatteluissa esiin nousseeseen toiveeseen pitkästä sopimuksesta, joka ei nyt kuitenkaan toteutunut, mutta kumman toiveesta se oli kiinni?!
Veikkaisin että KHL / NHL tyyppinen pykälä tokan vuoden kohdalla. Tuskin mihinkään Ruotsin yms liigaan lähtisi pykälän turvin.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Kumman optiolla toi Engrenin soppari on?

Itse olisin toivonut Engrenin kohdalla enemmänkin muotoa 2+1. ja siksi oletan että Engren itse ei halunnutkaan pidempää sopparia kuitenkaan, sillä vielä pitää avoinna tuon ulkomaille lähdönkö?

Siis tällä viittaan juurikin tuohoon aiemmin haastatteluissa esiin nousseeseen toiveeseen pitkästä sopimuksesta, joka ei nyt kuitenkaan toteutunut, mutta kumman toiveesta se oli kiinni?!

Luultavasti haluaa vielä katsoa tosiaan kerran sen ulkomaa kortin ja kokee että HIFK on siihen paras mahdollinen paikka ponnistaa sillä loistavasti on miehen HIFK ura alkanut. Tobias olisi voinut aivan suoraan uutisessa sanoa että Atte on Liigan paras maalivahti. Monelle Stadin kirkkaat valot tuottaa ongelmia mutta kyllähän Atte on lunastanut kovan luoton joukkueen silmissä otteillaan. Piti HIFK:in pään pinnalla niinä aikoina kun ei kulkenut ja joukkue sai aikaa hakea peliä uomiinsa. Alku kauden sukelluksessa kun olisi vielä maalivahtipelikin pettänyt niin luulen ettei luotto olisi kantanut seurajohdolla odotella Atun hiljaa hyvä tulee tulosta.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hienoa! @Kake74 Meinasin siis kuusinumeroista lukemaa tuolla taannoin.

Nyt vain sitä pakkia sisään seuraavaksi, niin 6/5 aloitus Tobiakselle.
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luultavasti haluaa vielä katsoa tosiaan kerran sen ulkomaa kortin ja kokee että HIFK on siihen paras mahdollinen paikka ponnistaa sillä loistavasti on miehen HIFK ura alkanut. Tobias olisi voinut aivan suoraan uutisessa sanoa että Atte on Liigan paras maalivahti. Monelle Stadin kirkkaat valot tuottaa ongelmia mutta kyllähän Atte on lunastanut kovan luoton joukkueen silmissä otteillaan. Piti HIFK:in pään pinnalla niinä aikoina kun ei kulkenut ja joukkue sai aikaa hakea peliä uomiinsa. Alku kauden sukelluksessa kun olisi vielä maalivahtipelikin pettänyt niin luulen ettei luotto olisi kantanut seurajohdolla odotella Atun hiljaa hyvä tulee tulosta.
Engren itse kirjoitti instagramissa että jatkaa 2-vuotta eli jonkinlainen ulkomaan optio lieneen.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Jokainen sopimuksen julkistus kesken kauden on viesti kentälle ja joukkueelle.

Tässä on selkeät viestit kaikissa.

Engren: Kaikki tietää, että meillä on sarjan parhaita veskareita myös ensi kaudella. Luulisi lisäävän imua markkinoilla. Engrenille on varmasti tarjottu paikkaa muualtaki ja päätti jäädä meille. Sekin on viesti.

Nykopp: Meillä palkitaan taistelijoita, vaikka rikkonaisia kausia tuleekin. Annamme aikaa kehittyä. Hyvä viesti monelle nuorelle tulevalle tähdelle.

Åsten: Muulin kanssa on kivempi pelata kuin sitä vastaan ja me täällä Nordiksessapidämme erilaisista persoonista.

Hyvä alku. Lisää seuraa aivan varmasti.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Aikaa on totisesti annettu kehittyä nytkin Nybondasin aikana "omille junnuille". Vaikka Nykopp pelaakin tällä hetkellä hyvällä tasolla, mietityttää aina näiden loukkantumisherkkien kavereiden sopparit. Toivotaan nyt, että kiintiöpaikka näissä olisi sitten täten käytetty. Ja vaikka mies pelaakin näennäisellä ykkössentterin tontilla, on varmaan paikka ja siten hinta se nelossentterin luokka. Varsinkin kun se asia piti olla Salmelaisella ensimmäisenä korjattavana. Åsten onkin ihan jees ja etenkin Engren.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Kolme joululahjatoivetta pienimmälle Buffalolle:

1) Julle Tyrväisen parivuotinen jatko.
2) "Joonas Järvinen", alakerran johtaja, esimerkkipelaaja ja viimeisten minuuttien luottopakki parin vuoden diilillä. Se yksi liian hyvä liigaan.
3) Yhdet maagiset kädet, joita saisi illasta toiseen ihmetellä. Calounin ja Z:tan aikaa kaivatessa.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Aikaa on totisesti annettu kehittyä nytkin Nybondasin aikana "omille junnuille". Vaikka Nykopp pelaakin tällä hetkellä hyvällä tasolla, mietityttää aina näiden loukkantumisherkkien kavereiden sopparit. Toivotaan nyt, että kiintiöpaikka näissä olisi sitten täten käytetty. Ja vaikka mies pelaakin näennäisellä ykkössentterin tontilla, on varmaan paikka ja siten hinta se nelossentterin luokka. Varsinkin kun se asia piti olla Salmelaisella ensimmäisenä korjattavana. Åsten onkin ihan jees ja etenkin Engren.

Nykopp ei ole oma junnu eikä näennäinen ykkösentteri. On ollut avausviisikon keskushyökkääjä, mutta peliajallisesti se ketju on lähinnä 3. ketju. IFK tiedetään tasan tarkkaan taustat Nykoppin loukkantumisten kanssa ja tällä kaudella ei ole ollut flunssaa pahempaa. Yrttiaho on voinut tähänkin tuoda omaa maustetta. Kannattaa katsoa vaikka Nykoppin asennetta pelissä ja miettiä kummalla on kiintiöpaikka, Malisella vai Nykopilla?
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Noniin herrat.

Nyt on sitten Tobiaksen ensimmäinen virallinen toimeksianto suoritettu (korjatkaa jos olen väärässä).

Atte Engren 1+1 jatkosopimus.
Thomas Nykopp 2v.
Micke-Max Åsten 3v.

Sopimuksista miellyttää eritoten Aten jatkosoppari.

Kumman optiolla toi Engrenin soppari on?

Itse olisin toivonut Engrenin kohdalla enemmänkin muotoa 2+1. ja siksi oletan että Engren itse ei halunnutkaan pidempää sopparia kuitenkaan, sillä vielä pitää avoinna tuon ulkomaille lähdönkö?

Eikös nämä yleensä ole seuran optioita?

Jokainen sopimuksen julkistus kesken kauden on viesti kentälle ja joukkueelle.

Tässä on selkeät viestit kaikissa.

Engren: Kaikki tietää, että meillä on sarjan parhaita veskareita myös ensi kaudella. Luulisi lisäävän imua markkinoilla. Engrenille on varmasti tarjottu paikkaa muualtaki ja päätti jäädä meille. Sekin on viesti.

Nykopp: Meillä palkitaan taistelijoita, vaikka rikkonaisia kausia tuleekin. Annamme aikaa kehittyä. Hyvä viesti monelle nuorelle tulevalle tähdelle.

Åsten: Muulin kanssa on kivempi pelata kuin sitä vastaan ja me täällä Nordiksessapidämme erilaisista persoonista.

Hyvä alku. Lisää seuraa aivan varmasti.

Ja sitten nämä kaksi muutakin sopparia saivat hyvälle mielelle. PERUSTELLAAN miksi jokin soppari on tehty. Tämä on hyvä ulostulo ja informaatio, miksi esim. Muulin halutaan pelaavan kolme seuraava kautta meillä sekä kertoo pienen palan Toben visiota. Iso peukku näille!
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Nykopp ei ole oma junnu eikä näennäinen ykkösentteri. On ollut avausviisikon keskushyökkääjä, mutta peliajallisesti se ketju on lähinnä 3. ketju. IFK tiedetään tasan tarkkaan taustat Nykoppin loukkantumisten kanssa ja tällä kaudella ei ole ollut flunssaa pahempaa. Yrttiaho on voinut tähänkin tuoda omaa maustetta. Kannattaa katsoa vaikka Nykoppin asennetta pelissä ja miettiä kummalla on kiintiöpaikka, Malisella vai Nykopilla?
No onhan mies ollut näennäinen ykkössentteri, jonka itsekin heti perään toteat. En tedä miksi pitää alkaa Maliseen vertailemaan, olen ihan fine tämän hetkiseen Nykoppiin. Mutta epäilen etteivät ne loukkantumiset tuohon ole jääneet, eikä sellainen kuukausien poissaolo tulisi taaskaan kellekään yllätyksenä.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
No onhan mies ollut näennäinen ykkössentteri, jonka itsekin heti perään toteat. En tedä miksi pitää alkaa Maliseen vertailemaan, olen ihan fine tämän hetkiseen Nykoppiin. Mutta epäilen etteivät ne loukkantumiset tuohon ole jääneet, eikä sellainen kuukausien poissaolo tulisi taaskaan kellekään yllätyksenä.

Avausviisikko ei tarkoita ykkösketjua. Siksi vertailen Maliseen kun tällä hetkellä Nykopp pelaa vähemmän ,mutta on ollut tehokkaampi. Itse en kannata sellaista ideologiaa, että varmuuden vuoksi ei jatketa sopimusta koska sehän saattaa loukkantua. Pitäisi tietää asiat loukkantumisten takana. Onko ongelmat rakenteellisia vai liityvätkö urheilullisuuteen? Vai kenties pelkkää paskaa tuuria. Nykopp on muuten kahden pisteen päässä omasta piste-ennätyksestä liigassa.
 
Viimeksi muokattu:

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Avausviisikko ei tarkoita ykkösketjua. Siksi vertailen Maliseen kun tällä hetkellä Nykopp pelaa vähemmän ,mutta on ollut tehokkaampi. Itse en kannata sellaista ideologiaa, että varmuuden vuoksi ei jatketa sopimusta koska sehän saattaa loukkantua. Pitäisi tietää asiat loukkantumisten takana. Onko ongelmat rakenteellisia vai liityvätkö urheilullisuuteen? Vai kenties pelkkää paskaa tuuria. Nykopp on muuten kahden pisteen päässä omasta piste-ennätyksestä liigassa.

Sanoisin että Nykoppin tilanteessa kyse on matalasta kipukynnyksestä, tästä on ollut täällä juttua enemmänkin.
Mutta olen ollut havaitsevani että Nykopp on parantanut tuon suhteen eikä jää makaaman jäällä joka kolhun jälkeen, itseasiassa en muista pitkään aikaan makoilutapauksia. Hienoa jos saa tuon puolen kuntoon ja pystyy pelaamaan pienten kipujen kanssa. Lennulta tai Tyrväiseltä voi kysellä vinkkejä siihen...
 

444

Jäsen
Sanoisin että Nykoppin tilanteessa kyse on matalasta kipukynnyksestä, tästä on ollut täällä juttua enemmänkin.
Mutta olen ollut havaitsevani että Nykopp on parantanut tuon suhteen eikä jää makaaman jäällä joka kolhun jälkeen, itseasiassa en muista pitkään aikaan makoilutapauksia. Hienoa jos saa tuon puolen kuntoon ja pystyy pelaamaan pienten kipujen kanssa. Lennulta tai Tyrväiseltä voi kysellä vinkkejä siihen...
Meinaat, että Nykoppilla on enemmän poissaoloja loukkaantumisten vuoksi, koska hänellä on matalampi kipukynnys? Että hän soittelee valmentajalle, että nyt ei pysty kuukauteen pelaamaan, kun sattuu jalkaan?

Se että pelin aikana kokee asiat kivuliaammin kuin muut ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla loukkaantumisherkkyyteen. Itse ainakin uskon, että Nykopp on ollut aina aidosti loukkaantunut eikä vain ”vähän kipeä”.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meinaat, että Nykoppilla on enemmän poissaoloja loukkaantumisten vuoksi, koska hänellä on matalampi kipukynnys? Että hän soittelee valmentajalle, että nyt ei pysty kuukauteen pelaamaan, kun sattuu jalkaan?

Se että pelin aikana kokee asiat kivuliaammin kuin muut ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla loukkaantumisherkkyyteen. Itse ainakin uskon, että Nykopp on ollut aina aidosti loukkaantunut eikä vain ”vähän kipeä”.
Kuulostaa kieltämättä aika erikoiselta, että saikkuja kertyisi ns. tissiposkeilun vuoksi.

Mutta voihan se olla, legendaarinen tapaus mulla oli aikanaan olikohan EA:n NHL 2003:ssa, pelasin Chicagolla kautta ja Mark Bell oli sivussa 8 viikkoa kipeän sormen takia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös