Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus

  • 23 525
  • 153

Lelu26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL
Joo, tuli kuunneltua biisiä. Ei toimi enää ei mulle ainakaan. Voihan se näitä nuorempia kuuntelijoita viehättääkki mutta hylkyyn menee, ei jatkoon.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ylen sivuilla ihan kattava juttu paluusta.

Saavat toki tehdä mitä haluavat, mutta yleisesti en kovin monesta comeback-paluusta ole jaksanut innostua, ja minusta monen hyvän bändin pitäisi ylipäätään osata lopettaa ja pysyä lopettaneena. Aika aikansa kutakin, vaikka minullekin Niskis oli omana aikanaan yksi merkittävimmistä senhetkisistä bändeistä. Rautiainen on myös sympaattinen kaveri, hänet monesti tavanneena toivotan hänelle kaikkea hyvää. Ei comeback-turneessa ja uudessa materiaalissa mitään vikaa sinänsä ole, se on tietysti eri asia olenko minä kasvanut musiikin kuuntelijana ja ihmisenä niin paljon, että uusio-Trio enää puhuttelisi siinä missä muutkaan comeback-projektit.

Ristiriitaiset tunnelmat. Todennäköisesti jos keikalle oikein innostuisin lähtemään (todennäköisesti ehkä Porispereen) niin vanhoja kolmen ekan levyn biisejähän minä sieltä toivoisin kuulevani, eli klassikot saisivat minut liikkeelle jos saisivat, kuten lähes kaikkien vanhojen "ukkobändien" keikoilla. Mutta riittääkö tämä sitten kumminkaan, kun takana ovat hyvät studioalbumit ja erittäin hyvät nuorempien aikojen muistot lukuisilta erinomaisilta Trio-keikoilta?

Myönnän kyllä innostuneeni esim. Carcassin paluusta ja keikasta Tuskassa koska en ollut bändiä koskaan ennen nähnyt, ja sielläkin vanhat biisit rullasivat mainiosti, mutta enpä ole alkuinnostuksen jälkeen bändin uuteen materiaaliin enää palannut. Sama juttu At The Gatesin kohdalla, jonka paluujäähyväiskiertue oli hyvä, mutta uutta levyä en ole jaksanut kuunnella. Menisikö sitten Trio Niskalaukauksenkin uusi levy samaa tietä?

Toisaalta levynteon osalta tuossa Ylen jutussa oli hyviä uutisia:
– Kitaristi Jari Huttuselta tulee demoja kuin Kalle Päätalolta kirjoja. Tavaraa tulee tietysti myös basisti-Nipalta (Nils Ursin) ja Petosalmen Jarkolta ja jonkun verran itseltänikin. Olen luvannut tehdä levylle loppuvirren ja hullu tavoitteeni on vastata koko levyn teksteistä.

Tämä kuulostaa paljon paremmalta kuin esimerkiksi Niskalaukauksen viimeisin studiolevy, johon Jarkko Martikainen tunki näppinsä paikoin niin syvälle, että osa biiseistä tuntui paikoin lähinnä YUP-sivuprojektilta (tosin ei niin pahasti kuin Rautiaisen ja erityisesti Neljännen Sektorin levyt, jälkimmäinen bändi oli muutenkin ns. täyttä paskaa). Vaikka Rajaportilla on todella hienojakin Martikaisen lyriikoita, niin mitä vähemmän levyllä on Valtteri Tynkkystä ja/tai Martikaista, sen parempi. Hienoa, jos Rautiainen itse uskaltautuu tääs kynäilemään sekä sanoituksia että myös säveltämään.

Tomi Tuomaalan saa toki ottaa sanoituksia tekemään, mutta Niskalaukaus-biisien sävellyskuninkuus on aina ollut Rautiaisella itsellään. Ensilevythän olivat pääosin hänen säveltämiään ja ne ovat ne parhaat levyt.
 

kopo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihan hemmetin hieno uutinen. Aikanaan Niskis-keikkoja tullut nähtyä kymmenkunta ja oli meininki parasta mitä kotimaiselta bändiltä on saanut kokea. Kesää innolla odotellen. Biisistäkin tykkäsin, toki levyllä epäilemättä vieläkin parempaa tulossa.
 
Viimeksi muokattu:

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
En myöskään näin vanhana Niskalaaki-fanina ensin tykännyt biisistä, mutta kuuntelukertojen myötä se on kyllä kiistatta muuttunut vähemmän huonoksi. Ihan perusjynkytys, vaikka olisi ehkä kuitenkin täyteosastoa millä tahansa bändin levyllä. Joka tapauksessa Niskiksen paluuta odotan yhtä kaikki uteliaana, uusi levy ilmestyy siis vasta loppusyksystä, joten mielenkiintoista nähdä kuinka paljon uutta materiaalia soitetaan kesän keikoilla..
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aika löysältä kuulosti tuo uusi biisi. Toisaalta kun asiaa makustelee nyt enemmän, niin mikäpä sopisi kesäiseen suveen koivun lehtien ollessa täydessä terässään, kuin Niskalaukauksen liveveto. Livenä olen pari kertaa nähnyt ja vakuuttavaa menoa oli.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Ei tuo biisi todellakaan ihan hittikamaa ole, mutta muutaman kuuntelukerran jälkeen ihan mukava ralli kuitenkin. Pitänee jossain käydä pumppu tsekkaamassa ihan fiilistelyn vuoksi.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Ristiriitaiset tunnelmat. Todennäköisesti jos keikalle oikein innostuisin lähtemään (todennäköisesti ehkä Porispereen) niin vanhoja kolmen ekan levyn biisejähän minä sieltä toivoisin kuulevani, eli klassikot saisivat minut liikkeelle jos saisivat, kuten lähes kaikkien vanhojen "ukkobändien" keikoilla. Mutta riittääkö tämä sitten kumminkaan, kun takana ovat hyvät studioalbumit ja erittäin hyvät nuorempien aikojen muistot lukuisilta erinomaisilta Trio-keikoilta?

Toisaalta levynteon osalta tuossa Ylen jutussa oli hyviä uutisia:

Tämä kuulostaa paljon paremmalta kuin esimerkiksi Niskalaukauksen viimeisin studiolevy, johon Jarkko Martikainen tunki näppinsä paikoin niin syvälle, että osa biiseistä tuntui paikoin lähinnä YUP-sivuprojektilta (tosin ei niin pahasti kuin Rautiaisen ja erityisesti Neljännen Sektorin levyt, jälkimmäinen bändi oli muutenkin ns. täyttä paskaa). Vaikka Rajaportilla on todella hienojakin Martikaisen lyriikoita, niin mitä vähemmän levyllä on Valtteri Tynkkystä ja/tai Martikaista, sen parempi. Hienoa, jos Rautiainen itse uskaltautuu tääs kynäilemään sekä sanoituksia että myös säveltämään.

Tomi Tuomaalan saa toki ottaa sanoituksia tekemään, mutta Niskalaukaus-biisien sävellyskuninkuus on aina ollut Rautiaisella itsellään. Ensilevythän olivat pääosin hänen säveltämiään ja ne ovat ne parhaat levyt.

Iloitsen myös tuosta, että bändi itse tekisi uutta musaa taas täysin itse. Eivät he sitä sävellys- ja sanoitusapua kuitenkaan tarvitse. Ihan nyt esimerkkinä vaikka täysin Rautiaisen yksin tekemä Jäähyväiset on ehkä hienoin yksittäinen suomenkielinen metallimusiikin kappale, joka on koskaan tehty. En ole itse edes kokenut asiaa, joista tuossa kappaleessa kerrotaan, mutta silti olen itkenyt sitä kuunnellessa.. eikä hävetä edes myöntää

Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus - Jäähyväiset - YouTube

Selvähän se lienee, että kesän kiertueella on luvassa melkoinen klassikkopotpuri, jos kerran uusia biisejä ei nyt olekaan vielä valmiina kuin kaksi. Tuossahan annetaan nimenomaan ymmärtää, että nyt soitetaan alkuperäisbiisejä alkuperäismiehistöllä. Tuon uudenkin biisin kuuntelemisessa mennään henkimaailman puolelle, koska kyllä sitä vain maustaa ajatus siitä, että Timpan kaiken kummallisen sooloilun sijaan tässä jyskyttää nyt taas aito ja alkuperäinen Niskalaukaus. Olen muuten jo tämän päivän lisäkuuntelujen jälkeen muuttanut mieltäni, että uusi kappale onkin oikeastaan hyvinkin toimiva..

On selvää, että joillekin noista kesän keikoista on päästävä. Tuskaan menoni todennäköisyys nousi jälleen pykälän verran, mutta odotellaan nyt vielä, koska lauantai jolloin Niskalaaki esiintyy on vielä niin pahasti auki esiintyjien puolesta (täytyy myöntää, että jopa HIM kiinnostaa jollain tavalla, päivästä olisi tulossa melkoinen nostalgiatrippi meille 30+ ikäluokan metallisteille). Olisi mahtavaa jälleen nähdä, miten väki on pitkälti yli kymmenen vuoden jälkeen taas kaivanut kellareistaan ikivanhat, koinsyömät ja rispaantuneet "Minulle ei vittuilla", "Hävetkää!" sun muut Niskalaukaus-paitansa :D mitäs kaikkia muita paitoja bändillä nyt olikaan?
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Olisi mahtavaa jälleen nähdä, miten väki on pitkälti yli kymmenen vuoden jälkeen taas kaivanut kellareistaan ikivanhat, koinsyömät ja rispaantuneet "Minulle ei vittuilla", "Hävetkää!" sun muut Niskalaukaus-paitansa :D mitäs kaikkia muita paitoja bändillä nyt olikaan?
"Kyllä mies kivun kestää, mutta ei häpeää"
Löytyy kaapista, mutta on kyllä paria kokoa liian iso.
 
Olisi mahtavaa jälleen nähdä, miten väki on pitkälti yli kymmenen vuoden jälkeen taas kaivanut kellareistaan ikivanhat, koinsyömät ja rispaantuneet "Minulle ei vittuilla", "Hävetkää!" sun muut Niskalaukaus-paitansa :D mitäs kaikkia muita paitoja bändillä nyt olikaan?

Kumikameli teetti myös hienoja paitoja vuosituhannen alun Suomi-metallibuumin ollessa kuumimmillaan. Niissä luki "minulle vittuillaan". Ja Kotiteollisuuden paidassa luki "huono ihminen". Se teksti sopi minulle kuin nakutettu. Ehkä alkuun olisi vielä voinut lisätä adverbin "läpeensä".
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kumikameli teetti myös hienoja paitoja vuosituhannen alun Suomi-metallibuumin ollessa kuumimmillaan. Niissä luki "minulle vittuillaan". Ja Kotiteollisuuden paidassa luki "huono ihminen". Se teksti sopi minulle kuin nakutettu. Ehkä alkuun olisi vielä voinut lisätä adverbin "läpeensä".

Kumikamelilla oli myös sellainen versio jossa luki "Liiterin takana on vielä halkoja".
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänään se sit alkaa... Lutakossa paluun eka keikka. Itsellä ei tuuri käynyt mutta onneksi kaverilla kävi, joten pääsen kuin pääsenkin paikalle...
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Tammerfestejä ja Trion keikkaa odotellessa. On odotettu ja odotettu kauan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Keikat on nyt ainakin tällä erää taas ohi. Näin rupeaman vikan keikan Jurassic Rockissa ja tykkäsin kyllä oikeastaan yhtä paljon kuin silloin joskus vuosituhannen vaihteessa. Timo oli laulaessaan ja soittaessaan vielä vakavampi ja keskittyneempi kuin aikoinaan, mutta muusta bändistä suorastaan paistoi soittamisen riemu.

Oikein mukavaa oli, kun soittivat ekan levyn biisejä. Ja lopettivat setin Viimeinen päivä taivaan -biisiin. Noin muuten olen edelleenkin sitä mieltä, että Jarkko Martikainen on Suomen kärkipään sanoittajia ja Niskalaukaus hieno yhtye, mutta yhtälönä tuo 1+1 oli valitettavasti selvästi vähemmän kuin kaksi.

Uutta levyä en erityisesti odottele, mutta tällaiselle nostalgishenkiselle keikalle olisin valmis lähtemään koska vaan uudestaan. Ja onhan tuo Suomi sata vuotta kova biisi, olisi melkein sopinut alkupään materiaalinkin sekaan, joten voipihan se olla että sedät saavat vielä jotain kiinnostavaa uuttakin aikaiseksi?

Mikkelissä oli kinkerit muutenkin ihan ok, paitsi että yksi sellainen yllättävä välikohtaus koettiin, notta paikalle olisi kaivannut Timoa tekemään facepalmia ja sanomaan "Saatana saa taas hävetä".
 
Ja onhan tuo Suomi sata vuotta kova biisi, olisi melkein sopinut alkupään materiaalinkin sekaan, joten voipihan se olla että sedät saavat vielä jotain kiinnostavaa uuttakin aikaiseksi.

Kuulin ensin tuosta biisistä vain sivukorvalla kertosäkeen radiosta ja ajattelin, että tuo on selvästi kettuilua perisuomalaiselle "mitä ne meistä oikein ajattelee" -aatemaailmalle. Sitten kuulin koko kappaleen ja ymmärsin, että siinä kertsissähän ollaan ihan tosissaan. No mikäs siinä. Onneksi mulle ei ole vielä ulkomailla kukaan maininnut siitä KKK-larpparista. Ehkä hän ei ihan joka maassa ollut etusivun uutinen.
 
Viimeksi muokattu:

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Lahden KKK mies sai huhujen mukaan sadat muuttamaan nimeltään Suomeen tulemisesta. Täten tämä KKK mies on tehnyt Suomen kestävyysvajeen korjaamisen hyväksi enemmän kuin 99% suomalaisista. Silti toki idioottimainen temppu. Mutta niin merkittävä, että oikein biisi siitä saatiin.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rajalla Suomen lippu kädessään
Hän kiljuu: "pystyyn jo aita"
Sitä ennen on viinat haettava
Toteaa leijonapaita


Tässä on hyvä esimerkki tietyntyyppisestä ajattelusta, johon itse olen törmännyt. Vaaditaan ja huudetaan vapaan liikkuvuuden rajoittamista, mutta auta armias, kun se rajoittaminen yhden kerran napsahtaa omalle kohdalle, niin se on aivan karmea tilanne. Halutaan kaikesta napsia rusinat pullasta ja mikään rajoitus ei koske juuri kyseistä henkilöä.
 
Rajalla Suomen lippu kädessään
Hän kiljuu: "pystyyn jo aita"
Sitä ennen on viinat haettava
Toteaa leijonapaita


Tässä on hyvä esimerkki tietyntyyppisestä ajattelusta, johon itse olen törmännyt. Vaaditaan ja huudetaan vapaan liikkuvuuden rajoittamista, mutta auta armias, kun se rajoittaminen yhden kerran napsahtaa omalle kohdalle, niin se on aivan karmea tilanne.

On muuten hyvä pointti. En edes tajunnut miten osuvasti tuo on sanailtu ennen kuin nostit nuo rivit esiin. Vielä en ole kuitenkaan hoksannut sitä, miksi minun tai Timo Rautiaisen pitäisi ihan saatanasti hävetä noiden odinistien toilailuja.
 
"Taas Suomi mainittiin" -tematiikkaan liittyen voi todeta, että tällä hetkellä Suomi on BBC:n, CNN:n, New York Timesin ja Guardianin etusivuilla. Pitäisikö taas saatana hävetä? Minä en osaa noita Suomea koskevia otsikoita hävetä, kuten en osannut silloin Lahden lakanapellen kohdallakaan.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kyllä. Nyt pitää saatana oikeasti hävetä, kun on tälläistä saastaa päästetty maahan. Mutta Timolla lienee muut huolet.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joskus aikoinaan, kun Eppu Normaali palaili takaisin kehiin, niin eräässä konsertissa oli heidän lämppärinään Niskalaukaus.
Epuilta puuttuui yhteispeli eli suunnilleen kaikki oli hukassa. Vastaavasti Rautiaisella ja Niskalaukauksella oli kunnon jytke ja raaka asenne.

Minulle silloin tuntemattomampi bändi rökitti erään suomalaisuuden perusikonin. Lisää tällaista!
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänään julkaistiin uusi Niskalaukaus-levy ja muutaman kuuntelun jälkeen täytyy sanoa että parasta sitten Kuilun Partaalla-ep:n. Kannatti tulla takaisin. Hyvä ja tanakka kokonaisuus...
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Tänään julkaistiin uusi Niskalaukaus-levy ja muutaman kuuntelun jälkeen täytyy sanoa että parasta sitten Kuilun Partaalla-ep:n. Kannatti tulla takaisin. Hyvä ja tanakka kokonaisuus...

Enpä tosiaan olisi minäkään näin vanhana Niskalaaki-fanina ikipäivänä uskonut, että levy on näin hyvä! Siis kerta kaikkiaan aivan fantastista kamaa, levyn kymmenestä biisistä ainakin seitsemän nousee ihan suoraan sinne vanhojen klassikoiden rinnalle. Tai sanotaanko näin, että biiseistä vain Marmoritiski ja Kuilun Partaalla (etenkin ensiksi mainittu) ovat heikompia kuin muut, eivätkä nekään ole virallisesti huonoja

Totuushan on, että aikanaan bändin viimeiseksi jäänyt levy Kylmä Tila oli todella heikko esitys, jäi niin harmittamaan että upean yhtyeen ura loppui tuolloin niin surkeaan levyyn. Joten sikälikin tämän luokan paluulevy on jopa yllätys. Tässä ei ole lähdetty keksimään pyörää uudestaan vaan kaikesta kuulee että nyt on äänessä taas aito ja alkuperäinen Trio Niskalaukaus, verrattuna vaikka Timpan soolomateriaaliin, josta en koskaan ole innostunut..

Nyt on paluu!
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Varauksella suhtaudun aina kun joku tekee kampäkit ihan millä vaan saralla, mutta niin paljon positiivista tästä paluusta lukenut, että pitäähän tämä kuunnella ehdottomasti. Aikoinaan hiukan ennen lopettamista kävin tsekkaamassa erään keikan ja ennen vetoa törmäsin Timoon pihalla, jolloin pikku kaljassa tottakai selfietä ottamaan ja pari ensimmäistä kuvaa jotenkin huonoja ja otettiin uusiksi, jolloin Rautiainen sanoi että pitäisi pikkuhiljaa jo töihin mennä, meneekö minkä aikaa vielä:) Paljon hienoja biisejä niskalaakilla ja itselleni yksi suurimmista suosikeista on Marja Mattlarin Lintu, jossa herkkyyttä ja raskautta suhteellisen sopivassa mittasuhteessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös