Tee muut kateellisiksi-ketju

  • 155 116
  • 925
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Olen koininut kahden eri maan missifinalistia, yhtä tv-meteorologia, urheilutoimittajaa ja uutisten lukijaa. Jatkuu ketjussa "asiat joista kukaan ei ole sinulle kateellinen"..
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä en sairastu. Ei vaan yksinkertaisesti tartu mikään kuume, flunssa, nuha tai mahapöpö. Kahteenkymmeneen vuoteen en ole ollut sairaana päivääkään. Tai no, 90-luvun lopussa söin yhden antibioottikuurin, mutta se johtui sukupuolitaudista. Niille en valitettavasti ole vielä immuuni.

Tämänkin voi tosin ajatella toisin. Että sääliksi käy sitä Eviliä, kun ei saa edes pidettyä niitä lakisääteisiä sairauslomia. No, en pidä en. Kyllä työnantajat on sitä arvostaneet, kun ei tarvitse koko ajan olla soittelemassa sijaisia kehiin, kuten monien kohdalla joutuu.
 

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
Tämänkin voi tosin ajatella toisin. Että sääliksi käy sitä Eviliä, kun ei saa edes pidettyä niitä lakisääteisiä sairauslomia. No, en pidä en. Kyllä työnantajat on sitä arvostaneet, kun ei tarvitse koko ajan olla soittelemassa sijaisia kehiin, kuten monien kohdalla joutuu.

Jo tuo termi "lakisäätenen sairasloma" on kyllä aivan oksettava. Enkä edes ole sanan varsinaisessa merkityksessä yrittäjä tai palkanmaksaja. Kansankynttilänä oleminen kai johtaa immuniteettiin kun on kokoajan pöpöä ympärillä.

Suomalainen mies on vuodessa keskimäärin jotain 15 päivää saikulla, eli taas se nähdään, että Paha tasoittaa tilastoa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kansankynttilänä oleminen kai johtaa immuniteettiin kun on kokoajan pöpöä ympärillä.
Kun terveysputkeni alkoi olin työtön, ja varteenotettava ehdokas elämäntapatyöttömäksi. Syyttäisin ennemmin viinaa ja valkosipulia, sekä ylivertaisia geenejäni.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomalainen mies on vuodessa keskimäärin jotain 15 päivää saikulla, eli taas se nähdään, että Paha tasoittaa tilastoa.

Aikamoinen määrä, jos tuo n. 15 sairauslomapäivän keskiarvo pitää paikkansa.

Muistan olleeni vuonna 2011 yhden päivän töistä saikulla, seuraavana vuonna kaksi päivää ja nyt onv uoden 2013 puolella valitettavasti kertynyt jo 3 päivää kertaheitolla tammikuun noroviruksen takia.

Tiedän kyllä että jotkut ovat helvetin usein pois duunista, meillä on aika hyvä porukka töissä siinä mielessä että lähes kaikki lähimmät työkaverini ovat samanlaisia määriä pois töistä kuin minäkin eli todella harvoin. Ei tarvitse aina tuurailla ja paikkailla muiden poissaoloja.

Sitten onkin toisella osastolla esim. kolmekymppinen nainen, joka on sairastamassa tai "sairastamassa" joka toinen viikko. Muistan silloin 2011 juuri vertailleeni noita määriä, kun omalta osaltani olin sen yhden päivän vuodesta ollut pois ja kuulin että tämä nainen oli ollut kalenterivuoden aikana vaatimattomat 45 päivää sairauslomalla. Vielä kun satuin tietämään minkätyylisiä tekosairastumisia oli kyseessä, laittoi tämän osastonsa esimiehenä toimineen daamin motivaatio hieman miettimään.

Toki minäkin olen osaltani ollut joskus nostamassa noita keskiarvoja. Vuonna 2007 olin kolme kuukautta putkeen sairauslomalla, mutta minkäs teet perkele kun terveys reistaili.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tämän ketjun kirjoittajat Evil ja Iker ovat kyllä onnistuneet hyvin ketjun otsikon mukaisessa kirjoittamisessa, sillä kieltämättä minua vähän kadehdittaa tuollainen teräsmieskunto ja rautainen terveys. Tänä talvena/keväänä jo neljä eri sortin infektiota ja ns. flunssaa/influenssaa, joista kolmeen on sisältynyt vähintään viiden päivän kuumeilu, parhaimmillaan siellä 39 asteen pinnassa.

Toki myös lomalla tulee sairastettua, viimeksi ulkomaanreissulla raju vatsatauti ja kuumeilu. Terveenäkin on kaikenlaista oireilua, plus päälle lukuisia eri pitkäaikaissairauksia ja kourallinen pillereitä popsittavana joka aamu ja ilta. Huvikseni en töistä ole poissa, mutta mitään en myöskään riskeeraa, ettei parin vuoden takainen sydänlihastulehdus uusiudu ja aiheuta lisää pysyvää damagea. Tämän tekstinhän voisi kopioida sellaisenaan "asioita, joista minulle ei olla kateellisia"-ketjuun.

Sitten onkin toisella osastolla esim. kolmekymppinen nainen, joka on sairastamassa tai "sairastamassa" joka toinen viikko. Muistan silloin 2011 juuri vertailleeni noita määriä, kun omalta osaltani olin sen yhden päivän vuodesta ollut pois ja kuulin että tämä nainen oli ollut kalenterivuoden aikana vaatimattomat 45 päivää sairauslomalla. Vielä kun satuin tietämään minkätyylisiä tekosairastumisia oli kyseessä, laittoi tämän osastonsa esimiehenä toimineen daamin motivaatio hieman miettimään.

Ihan mielenkiinnosta, mistä sait tietää, että kyseessä olivat tekosairastumiset? Eiväthän sairauslomien syyt kuulu kenellekään muulle kuin työntekijälle itselleen ja lähiesimiehelle, ja noin pitkiin sairauslomiin vaaditaan pääsääntöisesti lääkärin todistus. Kyllä joku voi olla sairaana vuodessa useammankin kerran ja pidempiä jaksoja ilman, että kyseessä on mikään tekosairaus. Ei sitä ihmisistä aina päälle päin tiedä, kuinka paljon eri tauteja ja oireita heillä saattaa olla.

Tosin tiedän kyllä itsekin työhistoriani ajalta erään naispuolisen tapauksen, joka inhosi muuttunutta toimenkuvaansa, jossa ei kokenut pärjäävänsä (eikä pärjännytkään), mutta ei kuitenkaan päässyt toiveistaan huolimatta kokopäiväisesti saman työpaikan toiseen osastoon, jossa hän työskenteli pari päivää viikossa ja jossa hän pärjäsi oikein hyvin.

Tuloksena oli sitten mystisiä ja jatkuvia sairauslomia juuri viikonloppuvuorojen alla ynnä muuta. Aina näihin kyllä oli esittää lääkärin todistus, ja työnantajakin niitä tässä vaiheessa edellytti jokaisesta poissaolosta (normikäytäntö meillä on, että kolmen päivän poissaolon silloin tällöin voi olla omallakin ilmoituksella, ettei tarvitse mennä sairaana mihinkään päivystykseen kökkimään).

Pistivät nämä poissaolot aikoinaan vituttamaan, kun piti olla tämän henkilön kanssa esim. kaksistaan koko viikonloppu töissä, ja sitten melkeinpä tiesi jo töihin tullessaan, että sairauslomasoitto tulee pe-aamuna. Toisaalta olisi työnantajakin voinut tässä asiassa joustaa ja siirtää kyseisen henkilön pysyvästi sinne osastolle, jossa hän sai työnsä tehtyä ilman jatkuvaa ahdistusta ja epäpätevyyden tunnetta. Ei se olisi mitään maksanut, ja säästöä olisi tullut kun ei olisi tarvinnut hankkia jatkuvasti sijaisia.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan mielenkiinnosta, mistä sait tietää, että kyseessä olivat tekosairastumiset? Eiväthän sairauslomien syyt kuulu kenellekään muulle kuin työntekijälle itselleen ja lähiesimiehelle, ja noin pitkiin sairauslomiin vaaditaan pääsääntöisesti lääkärin todistus. Kyllä joku voi olla sairaana vuodessa useammankin kerran ja pidempiä jaksoja ilman, että kyseessä on mikään tekosairaus. Ei sitä ihmisistä aina päälle päin tiedä, kuinka paljon eri tauteja ja oireita heillä saattaa olla.

Koska minä tiesin.

Kyseessä ei ollut mikään tuntematon tapaus josta olisin vain kuullut ulkopuolisilta juttua, vaan nainen kenen kanssa tuli niihin aikoihin oltua tekemisissä myös työpaikan ulkopuolella. Oli lisäksi yhden vähän etäisemmän kaverini avopuoliso ja tunsin muitakin tuttujansa ja kaikki työkaverinsa tietenkin, enkä siis varmaan ollut ainoa joka tiesi ettei siellä ihan aina välttämättä sairaana oltu ja varmasti oikein tsemppaamalla olisi fyysinen kunto sallinut työskentelemisen. Lopulta ajautuikin ylitsepääsemättömiin välirikkoihin firman kanssa, ja sai kerätä kamansa. Tuli noista ihan kahden keskenkin joskus tuopin äärellä juteltua, motivaationsa oli nollissa ja halusi muualle ja olikin jatkuvasti pois ennen lopullista lähtöään.

Eli tuo jatkuva kyseenalainen poissaolonsa oli muutenkin hyvin tiedossa, ja loppuvuodesta sitten satuin näkemään tuon tarkan tilastonsa eli 45 päivää sairauslomalla. Silloin vain lyhyesti mietin omiin määriini vertailemalla, että on siinä vähän eroa olla yhden päivän tai vaihtoehtoisesti 9 työviikon verran pois.

On muuten kyseinen nainen vaihtanut työpaikkaa senkin jälkeen jo kahdesti, aina on työpaikoissa ja muissa ihmisissä jotain vikaa, mutta minä kallistuisin ojentamaan peilin johon voisi ajoittain vilkaista.
 
Viimeksi muokattu:

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Aikamoinen määrä, jos tuo n. 15 sairauslomapäivän keskiarvo pitää paikkansa.

Pitänee se, tässäkin tosin pätee se 80/20 sääntö paikkansa. Käytännössä työkyvyttömät pitkäaikaissairaat vääristävät tilastoa. Omissakin alaisissa oli yksi selkäsairas, joka saikutti yli kolme vuotta ennen työkyvyttömyyseläkettä. Myös mielenterveyssyistä johtuvat sairauslomat ovat helposti useita kuukausia.

Teollisuudessa keskimääräinen sairaspoissaoloprosentti on alasta riippuen 4 - 7%, eli koko ajan rivistä puuttuu sairausloman takia tuon verran väkeä.

Minä olin ollut nykyisessä työssäni 16v, ennen ensimmäistä työterveydessä käyntiä, silloinkin jääkiekkovamman takia, tekivät mulle sitten työhöntulotarkastuksen silloin. Valitettavasti saikut ovat kyllä sitten viime vuosina tulleet liiankin tutuiksi.

t. hanu
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täytyypä kantaa omakin korteni kekoon tässä saikkuasiassa. Olin tässä menneen talven aikana pari päivää kuumeen vuoksi kotona. Olimme oikein koko perheen voimin kuumeessa. Minulla se kuume kesti noin vuorokauden ja toisen päivän olin sitten hoitamassa muksua, kun vaimolla oli vielä kuumetta. Edellisen kerran olin kipeänä noin vuotta aikaisemmin, kun onnistuin töissä syömään jotain sopimatonta ja pakki meni siitä sekaisin. Seuraavan päivän olin pois töistä ja sain itseni kuntoon. Siinäpä ne taisi olla minun sairaslomat nykyisen työnantajan leivissä. Virkasuhteeni alkoi käytännössä vuoden 2001 syyskuussa ja sen jälkeen seuraava saikku oli siis viime keväänä.

Edellisen työnantajan leivissä minulla oli yksi päivä saikkua kun menin raksalla astumaan ruosteiseen naulaan ja lääkäri kirjoitti kolme päivää sairaslomaa. Kyseinen homma tapahtui viimeisenä työpäivänäni heinäkuussa 2001 ja vielä noin neljä tuntia ennen päivän päättymistä. Kävin naulaan astumisen jälkeen heti lääkärissä ja palasin sen jälkeen vielä työmaalle hakemaan rekan, millä minun piti ajaa Helsingistä Jyväskylään päivän päätteeksi. Käytännössä minulta jäi siis tuo kolmen päivän saikku käyttämättä, koska kyseessä oli viimeinen työpäiväni ja vapaata olisi ollut muutenkin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Aikamoinen määrä, jos tuo n. 15 sairauslomapäivän keskiarvo pitää paikkansa.

Pitkäaikaissaikut muuttavat tilannetta. Eräässä työpaikassa en ollut yhtään päivää saikulla ensimmäisen puolen vuoden aikana. Kesäloman jälkeen oli hirveän kipeänä duunissa reilun kuukauden. Sen jälkeen jäin saikulle, joka alkoi kolmella kuukaudella ja jatkui sitten toisella ja edelleen puolivuosittain. Lopulta en palannut työhön sopimusaikana lainkaan, ja Kelan sairauslomarahakin muuttui väliaikaiseksi sairaseläkkeeksi kahden kuukauden ajaksi. Myöhemmin olen työskennellyt suhteellisen vähillä saikuilla (alle 10/vuosi), mutta melko kauan saan olla tällä tasolla ennen kuin yli 14 kuukauden saikkupiikki tasoittuu keskimääräiselle viidentoista päivän tasolle... Näin siltikin, vaikka huomioitaisiin sitä edeltäneet, varsin vähäsaikkuiset 7-8 vuotta työelämässä.

Topiciin sinällään asia ei liity. Syövissä ei ole muuta kadehdittavaa paitsi ehkä se ettei tarvitse saada mitään aikaiseksi. Kaikki ihmiset ovat älyttömän tyytyväisiä jo siihen, ettei kuole juuri tänään.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kokeillaan, saako tällä ketään kateelliseksi. Nykyisen reilun 4 vuotta kestäneen työsuhteen aikana olen pitänyt lomia aina silloin, kun sen tarpeelliseksi olen kokenut, eli mielestäni ihan riittävästi. Nyt kesälomia suunnitellessani laitoin asiasta vastaavalle kysymyksen, että paljonkos minulla sitä käyttämätöntä lomaa onkaan jäljellä, kun epäilin, että aikaisemmilta vuosiltakin oli jäänyt joitakin käyttämättömiä lomapäiviä. Saamani vastaus kyllä tyrmistytti itsenikin. Jos nyt kesäkuun alusta jäisin lomalle ja pitäisin kaikki lomani putkeen pois, niin takaisin töihin tarvitsisi tulla vasta syyskuun alkupuolella.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
No ei tuollainen yltiöluterilainen lomien käyttämättä jättäminen ketään kyllä kateelliseksi tee. Hölmöhän sää oot.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
No ei tuollainen yltiöluterilainen lomien käyttämättä jättäminen ketään kyllä kateelliseksi tee. Hölmöhän sää oot.

Heh heh... ei ne pitämättä jää, usko pois!

Kyllä minä olen pitänyt joka vuosi nelisen viikkoa lomaa tähänkin asti. Sekä keväällä, että syksyllä viikon (yhdistettynä viikonloppuihin molemmin puolin siitä tulee jo 9 päivän loma) ja kesäisin parin viikon kesäloma. Kevään ja syksyn lomiin ei vuosilomaa kulu kuin muutama päivä, kun ne on yhdistänyt muihin palkallisiin pyhäpäiviin. Neljä viikkoa vuodessa puhdasta lomailua tuntuu kyllä ruhtinaalliselta siihen verrattuna, mitä aikanaan yrittäjänä pystyi lomailemaan, eli ei juuri ollenkaan eikä varsinkaan mitään pidempiä aikoja.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Olen koininut kahden eri maan missifinalistia, yhtä tv-meteorologia,urheilutoimittajaa ja uutisten lukijaa. Jatkuu ketjussa "asiat joista kukaan ei ole sinulle kateellinen"..

Kukas se olikaan niissä yhteisissä louhimisbileissä ollut mm. Suomis Tapsan kanssa, tiiä vaikka napaveljiä olisitte. Jotenkin tästä nyt alkaa muodostua kuva YLE:n työntekijöiden yhteisistä vapaa-ajan huveista, kun tuota ammattilistaa katsoo. Tosin tuo toisen maan missifinalisti tuottaa hiukan ongelmia. Toisaalta se voisi olla joukkoon eksynyt Jani Sievisen muija. Muija Sievinen, Anna-Liisa Tilus, Föhr, Tapsa Suominen, Eva Polttila ja doublepenetrator jossain syrjäisessä kartanossa irstailevat aamuauringon heijastuessa hikisistä vartaloista. Lopuksi Föhr kusee kaikkien päälle.

Ketjun aiheeseen liittyen, minulla on melkoisen hyvä mielikuvitus, jota kannattaa kadehtia.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Näin muutama viikko sitten samana viikonloppuna livenä sekä The Flaming Sideburnsin että Graveyardin.
Graveyardista voisi ollakin pikkuisen kade, mutta mikä oli Pulisonkien livekunto? Jotenkin olen kyseisen orkesterin jo mielessäni feidannut osastoon "joskus ihan hyvä keikkabändi."
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Graveyardista voisi ollakin pikkuisen kade, mutta mikä oli Pulisonkien livekunto? Jotenkin olen kyseisen orkesterin jo mielessäni feidannut osastoon "joskus ihan hyvä keikkabändi."

Oli Flaimaritkin todella hyvä. Viimeksi näin bändin livenä Lutakossa joskus 2006. Tosin yhtä jurrissa olin kuin silloin, joten ei saanut kaikkea irti keikasta.

Seuraavana päivänä oli sitten Graveyard ja vaikka piti melkein tunti jonottaa raskaana oleva nainen yhtenä seuralaisena, niin keikka oli kyllä aika lähelle paras, minkä olen nähnyt. Saattoi jopa mennä Tuomari Nurmion ja Tohtori Hillilän ohl. Kokonaisuuteen toki vaikutti myös tuo inhimillisempi humalatila.
 
K

kiwipilot

Juuri tinttasin naamaan Five Guysin tuplahampurilaisen ja ei hirveästi jaksaisi liikahtaa mihinkään. Mutta ei auta, lippu Caps - Rangers sarjan seitsemänteen matsiin polttelee sen verran perstaskussa että pakko kai se on käveltävä korttelin verran hallille.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winners
Juuri tinttasin naamaan Five Guysin tuplahampurilaisen ja ei hirveästi jaksaisi liikahtaa mihinkään. Mutta ei auta, lippu Caps - Rangers sarjan seitsemänteen matsiin polttelee sen verran perstaskussa että pakko kai se on käveltävä korttelin verran hallille.

En ole kateellinen, mutta minkä hintainen piletti mahtaa löytyä taskustasi? Utelias olen tulevaisuutta varten.

ps. No olen kateellinen, jos se yhtään helpottaa.
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Juuri tinttasin naamaan Five Guysin tuplahampurilaisen ja ei hirveästi jaksaisi liikahtaa mihinkään. Mutta ei auta, lippu Caps - Rangers sarjan seitsemänteen matsiin polttelee sen verran perstaskussa että pakko kai se on käveltävä korttelin verran hallille.
Käveltävä? Tuliko limusiiniin vika?
 
K

kiwipilot

En ole kateellinen, mutta minkä hintainen piletti mahtaa löytyä taskustasi? Utelias olen tulevaisuutta varten.

ps. No olen kateellinen, jos se yhtään helpottaa.

Aika tasan 90€ ylähyllylle, Stubhubin tms. kautta ostettuna. Tajusin vasta neljän aikaan iltapäivällä että viereissä Verizon -centressä on peli ja että lippuja voisi olla tarjolla. Reippaastihan tuo taisi mennä yli facevaluen mutta sen verran harvinaista herkkua oli tarjolla että pakkohan tuohon oli tarttua. Eikä hintakaan ihan älytön ole, vrt vaikkapa Kal€rvon taksat. Hyvä matsi jossa Rangers veteli Lundqvistin johdolla kotijoukkuetta kuivana kakkoseen. Caps -faneilla ei vaan kasetti kestänyt ja viereisellä rivillä joku pässi täräytti nenän murskaksi ilakoivalta Rangers -fanilta kun viitonen tuli täyteen.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistähän sellaisen pikkuleijonien mestaruuslippiksen saisi? Ei kun hetkinen, enhän tarvitse sellaista, kun minulla on jo. Niih!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös